Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alfa 159 2.2 jts

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Alfa 159 2.2 jts

Zo, na twee maanden autoloos te zijn mag ik hier nu ook posten.

Joepie :-)

Ik maak er maar meteen een defects draad van, het is tenslotte een Alfa.

Inmiddels zo'n 600 km gereden met de Alfa 159 sedan 2.2 jts distinctive en tot op heden geen problemen, rammels, roest of anderszins . De 159 is, na mijn eerdere 147 1.6 vel. distinctive, mijn tweede Alfa. En ook deze geeft, naast de juiste looks, toch wat meer freude am fahren dan de gem. vierwieler dat doet.

Wat bevindingen tot op heden:

Positieve zaken:
    - Wegligging: auto ligt tot op hoge snelheden zowel rechtuit als in bochten onverstoorbaar en strak op de weg.
    - Comfort: stil, ook de demping biedt behoorlijk wat souplesse en ligt op een hoger niveau dan een 166.
    - Zitpositie is goed: stand stuurwiel <=> stoelen <=> pedalen, stuur staat daarnaast lekker recht i.p.v vlak zoals Renault's (of Scania's) dit wel eens hebben.
    - Soepele loop motor: tot zo'n 3500 a 4000 toeren een zescilinder-achtige loop met navenant koppel, zelfs qua klank lijkt het er op. Na de +/- 4000 toeren komt de grootste versnelling en gaat de klank over in een viercilinder-achtig geluid en mist'ie t.o.v. een zescilinder net wat power.
    - Vermogen: voldoende vermogen en koppel om de meeste auto's te snel af te zijn. Zo gaan bv. de snelweg sprints van 100 naar 180 behoorlijk vlot, met een lekkere duw in de rug. De top van 222 km/u heb ik nog niet uitgeprobeerd.
    - Exterieur/interieur: naar mijn bescheiden mening de mooiste in z'n klasse
    - Mijn eerste auto met een olie temperatuurmeter (analoog) en tevens met een olieniveau weergave (digitaal) door de boordcomputer. Handig.

Mindere punten:
    - De wat vreemde, niet lineaire gaspedaal reactie laag in de toeren. Hierdoor verloopt/verlopen het wegrijden/de hernemingen soms wat schokkerig.
    - Ruimte achterin; heb ik zelf op zich niet nodig maar met mijn lengte (190cm) is er achter mij weinig ruimte over.
    - Verbruik: voor een moderne direct ingespoten viercilinder met zesbak verbruikt de 2.2 net wat teveel naar mijn mening. Ik houdt het niet precies bij maar bij een (zeer) rustige rijstijl is 1:11 net haalbaar, schat ik zo in. Met stevig doorrijden gaat dit al gauw naar 1:8/1:7. De zesde versnelling is overigens een echte rij-versnelling en geen spaar/eco versnelling.

To be continued...
    Last edited by Deltona; 16-02-10, 22:25.

Prima wagen lijkt me zo!! Wat is je kleurstelling? Foto's zou leuk zijn.

De 2.2 JTS is niet mijn favoriete motor (is toch een GM-blok), maar hij heeft genoeg power voor een daily driver. Een V6 blijft toch wel het summum in een Alfa, en dan liefst de oudere... De demping in een 159 is wat strakker dan die van een 166, die wat meer veercomfort biedt, vind ik. 't Is maar wat je wil.

Tja. Als het qua milieulabels anders zat, had ik best graag een 159 JTD gereden ipv mijn huidige Passat CC. Niks mis met de CC, maar 't is geen Alfa. Stom he?
    Mini Cooper Clubman
    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
    "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
      Prima wagen lijkt me zo!! Wat is je kleurstelling? Foto's zou leuk zijn.

De 2.2 JTS is niet mijn favoriete motor (is toch een GM-blok), maar hij heeft genoeg power voor een daily driver. Een V6 blijft toch wel het summum in een Alfa, en dan liefst de oudere... De demping in een 159 is wat strakker dan die van een 166, die wat meer veercomfort biedt, vind ik. 't Is maar wat je wil.

Tja. Als het qua milieulabels anders zat, had ik best graag een 159 JTD gereden ipv mijn huidige Passat CC. Niks mis met de CC, maar 't is geen Alfa. Stom he?
      Kleurstelling is zwart metallic met beige leder. De Foto's komen eraan.

De 2.2 is inderdaad een GM blok, door Alfa wat aangepast door gebruik te maken van hogere compressie, variabel verstelbare in en uitlaattiming en de directe brandstof inspuiting. Door wat ik er vooraf over gelezen heb was ik ook niet 100% overtuigd, echter i.r.l. ben ik behoorlijk positief. Maar het is inderdaad geen V6.

Comment

Goed verhaal, maar waar blijven nou die foto's:-)
        2 x ouwe premium meuk
        BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
        Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Deltona Bekijk bericht
          Kleurstelling is zwart metallic met beige leder. De Foto's komen eraan.

.
          Mooie kleurstelling hoor ;-)
          De 159 bestaat al een paar jaar maar blijft een topper natuurlijk.
          Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Mooi ding, die dubbele uitlaat maakt de kont van een sedan lekker af, zag de foto's al in het andere draadje.

Zoals ook de opmerking dat je in Nunspeet terecht kan voor dat niet-lineaire gaspedaal: http://squadra-tuning.nl/NL/alfa/159...2_JTS_16v.html. Gewoon doen dus, kan je direct die dubbele Busso V6 in die GTV gepropt bewonderen.

Veel plezier ermee!

Comment

De 2.2 is inderdaad een GM blok, door Alfa wat aangepast door gebruik te maken van hogere compressie, variabel verstelbare in en uitlaattiming en de directe brandstof inspuiting.
              Met dit als resultaat:

"..De 2.2 JTS motor heeft als basis een motor van GM/Holden. De motor wordt binnen het Fiat concern ook gebruikt in de Fiat Croma en bij ex partner Opel in verschillende modellen. Echter Alfa Romeo zou Alfa Romeo niet zijn als ze genoegen zouden nemen met het betrekkelijk lage standaard vermogen van deze 2.2 liter motor. Dat is namelijk slechts 150 pk, een betrekkelijk laag specifiek vermogen. Alfa Romeo heeft alle technische mogelijkheden uit de kast gehaald om er een fatsoenlijk vermogen uit te toveren. Hogere compressie, variabel verstelbare in en uitlaattiming en directe brandstof inspuiting (JTS). Dit laatste zorgt ervoor dat qua ontsteking er zeer dicht naar de pingelgrens gewerkt kan worden. Dit alles zorgt voor een vermogenstijging van zo'n 35 pk. De 2.2 JTS 16v levert standaard 185 pk bij 6500 toeren en 230 Nm koppel bij 4000 RPm. Dat betekent een specifiek vermogen van 84 pk/liter. Er is geen andere Alfa Romeo atmosferische productiemotor te vinden met zo'n hoog specifiek vermogen. Daarbij is het geleverde koppel van 230 Nm uit een 2.2 liter motor ook zeer hoog. Daarnaast kent deze 2.2 JTS motor totaal niet de karakteristieke problemen van de vorige generatie 2.0 JTS motor.."

Meer hier, o.a. over die vervelende gaspedaal respons die je noemt, een bekend euvel dus:

http://www.squadra-tuning.nl/NL/alfa...2_JTS_16v.html

"..Echter hebben de Alfa ingenieurs een hele vervelende gaspedaalstrategie in het injectiesysteem geprogrammeerd. Het systeem kijkt namelijk niet alleen naar de actuele stand van het gaspedaal maar ook naar hoe snel men het gaspedaal intrapt. Daarbij wordt ook nog eens gekeken naar toerental en motorbelasting.."

[edit] Ah ja, min of meer wat raspaard al postte ja
              Last edited by Gijs; 17-02-10, 21:05.
              Oliestoken voor het goede doel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door raspaardje Bekijk bericht
                Mooi ding, die dubbele uitlaat maakt de kont van een sedan lekker af, zag de foto's al in het andere draadje.

Zoals ook de opmerking dat je in Nunspeet terecht kan voor dat niet-lineaire gaspedaal: http://squadra-tuning.nl/NL/alfa/159...2_JTS_16v.html. Gewoon doen dus, kan je direct die dubbele Busso V6 in die GTV gepropt bewonderen.

Veel plezier ermee!
                Dat project met die GTV zag ik op hun site, knap staaltje motortechniek.

Sam van Lingen heeft ook nog andere software voor de 2.2 jts;

http://www.samvanlingen.nl/page.ocl?pageid=54

Squadra heeft normaal gesproken m'n voorkeur, ik las echter op Alfaforum.nl dat hun software problemen oplevert voor de 2.2. Wat precies weet ik niet.
                Binnenkort maar eens informeren

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht
                  Daarnaast kent deze 2.2 JTS motor totaal niet de karakteristieke problemen van de vorige generatie 2.0 JTS motor.."[/I]
                  De problemen van de 2.0 jts waren volgens mij een te hoog olieverbruik en het opgegeven vermogen (ik meen 165 pk) werd nooit gehaald.

Tot op heden heb ik, volgens de boordcomputer, nog geen olieverbruik. Dus de bewering van Squadra lijkt te kloppen.

Zinloze constatering; maar het viel me op dat de specs. van de 159 2.2 jts bijna gelijkwaardig zijn aan de 166 2.5 V6. Zowel qua gewicht, vermogen als koppel.

Comment

Tot op heden heb ik, volgens de boordcomputer, nog geen olieverbruik. Dus de bewering van Squadra lijkt te kloppen.
                    Niet om flauw te doen, maar om nou bij een italiaanse auto van de boardcomputer uit te gaan, als het 't olieverbruik betreft...?
                    Well Brian... I'm opening a boutique!

Comment

De 2.0 JTS had daarnaast in de beginjaren ook last van motormanagementstoringen. Kan ik je uit eerste hand bevestigen overigens.
                      Last edited by Eddieee; 18-02-10, 21:50.
                      Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door netraam Bekijk bericht
                        Niet om flauw te doen, maar om nou bij een italiaanse auto van de boardcomputer uit te gaan, als het 't olieverbruik betreft...?
                        Heb je gelijk in, maar daarom vermelde ik er ook specifiek bij dat het om de boordcomputer gaat.

Al weet ik niet of het veel uit maakt of het om een boordcomputer uit een Italiaan, Germaan of Japanner gaat. Het spul komt meestal van dezelfde leveranciers (Bosch, Magnetti Marelli etc.)
                        Zo klopt bv. het benzineverbruik volgens de boordcomputer en in de praktijk bij geen enkel merk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eddieee Bekijk bericht
                          De 2.0 JTS had daarnaast in de beginjaren ook last van motormagementstoringen. Kan ik je uit eerste hand bevestigen overigens.
                          O ja, dat is waar ook, heb ik ook wel eens gehoord.

Hoe beviel de jts trouwens ?

Comment

Zo klopt bv. het benzineverbruik volgens de boordcomputer en in de praktijk bij geen enkel merk.
                            Nou... de boardcomputer van mijn Laguna was redelijk accuraat, (ook) qua verbruik. Een Renault, dus. Uit Frankrijk :-)
                            Well Brian... I'm opening a boutique!

Comment

De JTS (156 SW van 2003) beviel prima. Dat wil zeggen, als ik geen last had van de storingen. Ik weet dat wordt gezegd dat ze niet het opgegeven vermogen halen, maar ik vond de auto echt snel genoeg en hij hing prima aan het gas. Lineair ook. Alleen in stationairloop draait een JTS niet mooi rond en schudt een beetje door de learn burn verbranding.
                              Het olieverbruik viel voor een JTS mee, maar toch wel een liter bijvullen op iedere 7.000 km.
                              Een paar maanden geleden heb ik de auto verkocht, omdat ik echt helemaal klaar was met die storingen en iedere keer noodloop/resetten/dealerbezoekjes. Dit overigens na veel onderzoek, 4 nieuwe lambdasondes incl. dealermodificatie op de stekkers (let wel, die zijn van Bosch :-)) en een ander uitlaatspruitstuk waarin de 2 kat's zitten.
                              Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Zo morgen precies een maand onderweg met de 159 en de "verliefdheid" gaat langzaam over in "houden van" ;-)

Na bijna 4.000 km heeft het eerste schokkende defect zich ook gemeld: het plastic "draadje" waarmee de tankdop vastzit aan de carrosserie is, doordat ik 'm bij het vastdraaien van de tankdop verdraaid heb, afgebroken.

Nog even wat nuanceringen op het eerdere verhaal:

Nog steeds positief:
                                - de top nog niet uitgeprobeerd, maar de 220 heb ik toch al even gezien op de teller en er was ruimte voor meer.
                                - koppel laag in de toeren maakt het cruisen in de stad en file rustgevend, op de vreemde gaspedaal reactie na dan.
                                - olieverbruik tot op heden nihil.
                                - geen enkele kraak of rammel
                                - wegligging bevalt nog steeds erg goed; snaarstrak in bochten en lekker direct stuurgedrag. Wel duikt 'ie net wat teveel bij flink remmen.
                                - over het algemeen wordt er positief gereageerd op de auto, de meesten zien de auto als iets exclusiefs, wel zijn de vragen hoe vaak ik al bij de garage gestaan heb niet van de lucht. Alleen m'n collega met een Renault Laguna houdt wijselijk z'n mond.

Wat mindere punten
                                - het vervelende schokken en de non-lineaire gaspedaal reactie wordt naar mate de km's toenemen irritanter, met name in 2e en 3e versnelling en in koude toestand. Vreemd dat Alfa een motor zo aflevert. Binnenkort naar Squadra.
                                - de veiligheidsgordel is niet in hoogte verstelbaar en hangt daardoor net te laag over m'n schouder; op zich niet heel vervelend maar toch onbegrijpelijk dat dit niet verstelbaar is.
                                - het climate control paneel zit vrij dicht op de versnellingspook als deze in de 1e, 3e en 5e versnelling staat.
                                - geluidskwaliteit van de standaard speakers in de 159 houdt niet over
                                - Stoelen; die in de 147 waren (bijna) perfect, beter bv. dan die in een Volvo S60, in de 159 vind ik ze wat vreemd van vorm (zowel rug als zitvlak). Verder zitten ze wel aardig, maar waarom niet zo goed als die in de 147, Alfa???

Comment

Zo morgen precies een maand onderweg met de 159 en de "verliefdheid" gaat langzaam over in "houden van" ;-)
                                  ROFL

Heel herkenbaar.

Comment

Afspraak met Squadra deze week gemaakt, helaas was dat de eerste mogelijkheid op zaterdag pas op 20 mei. Benieuwd wat het gaat opleveren.

Verder even rondgekeken voor Brembo GT geperforeerde remschijven en Ferodo DS 2500 remblokken voor de voorkant. De huidige set doet z'n werk maar het mag wel iets bijteriger.

Iemand hier ervaring met Ferodo DS2500 en/of Brembo GT remschijven ?

Comment

Ik heb die blokken voor op de Spider liggen. Remt wel wat feller dan het standaardwerk.

Tip: even Naughty op dit forum PM'en, die zit in die handel.
                                      Mini Cooper Clubman
                                      "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                      "Jasper val dood." - RH

Comment

en, nu er weer leven in het draadje zit... FOTO'S :-)

Is er voor de speakers in de 159 geen makkelijke upgrade om het geluid beter te krijgen? Of zit er eoa Alfa eigen speakersysteem in wat bijna niet te upgraden is?
                                        Fährst du quer - Siehst du mehr

Comment

Ik heb die blokken voor op de Spider liggen. Remt wel wat feller dan het standaardwerk.

Tip: even Naughty op dit forum PM'en, die zit in die handel.
                                          Dank je, ga ik doen.

Groot verschil t.o.v. standaard, of is het maar marginaal ?
                                          Last edited by Deltona; 04-04-10, 12:37.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Martijn Bekijk bericht
                                            en, nu er weer leven in het draadje zit... FOTO'S :-)

Is er voor de speakers in de 159 geen makkelijke upgrade om het geluid beter te krijgen? Of zit er eoa Alfa eigen speakersysteem in wat bijna niet te upgraden is?
                                            Tja die foto's, maar is een fototoestel regelen of aanschaffen.

Speakers heb ik me ook al even in verdiept, het standaard spul is toch wel behoorlijk matig vind ik. Op zich zijn die makkelijk te vervangen door betere exemplaren. In de deuren zit een vrij veel gebruikte maat, dus dat is niet zo'n probleem. Daarnaast zit een deel van de zwakte van het systeem ook in de radio heb ik begrepen, om het geluid echt goed te krijgen zal er een versterker bij moeten. En ik heb eigenlijk geen zin om al die rommel ergens los in m'n kofferbak te hebben.

Comment

Tja die foto's, maar is een fototoestel regelen of aanschaffen.
                                              Spreken we hier nu iemand die nog geen digitale camera heeft? Jeetje Deltona, snel aanschaffen zo'n ding! Hartstikke leuk en ze kosten tegenwoordig niks meer. Voor 270 euro heb je al een topper!
                                              Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ExTaxi Bekijk bericht
                                                Spreken we hier nu iemand die nog geen digitale camera heeft? Jeetje Deltona, snel aanschaffen zo'n ding! Hartstikke leuk en ze kosten tegenwoordig niks meer. Voor 270 euro heb je al een topper!
                                                Ik moet inderdaad bekennen dat ik die nog niet heb. Wel op m'n telefoon alleen daarvan is de kwaliteit waardeloos.

Nog advies als het gaat om merk, aantal pixels etc. ?

Comment

Ik moet inderdaad bekennen dat ik die nog niet heb. Wel op m'n telefoon alleen daarvan is de kwaliteit waardeloos.

Nog advies als het gaat om merk, aantal pixels etc. ?
                                                  http://www.gummen.org/forum/showthre...Camera-draadje

:-)

Comment

Dank je, ga ik doen.

Groot verschil t.o.v. standaard, of is het maar marginaal ?
                                                    In mijn geval marginaal, maar da's op een 15 jaar oude auto met niet nieuwe schijven en wellicht baat bij een setje stalen remleidingen. Goede kans dat het effect op een nieuwere auto groter is.

Oh ja, op Zandvoort is het verschil wel te merken, ze houden het langer vol dan de standaardblokken voordat je fading gaat voelen. Nu ben ik geen Schumacher... dus een echt steekhoudend vergelijk is dat misschien niet.
                                                    Mini Cooper Clubman
                                                    "Jasper val dood." - RH

Comment

In mijn geval marginaal, maar da's op een 15 jaar oude auto met niet nieuwe schijven en wellicht baat bij een setje stalen remleidingen. Goede kans dat het effect op een nieuwere auto groter is.

Oh ja, op Zandvoort is het verschil wel te merken, ze houden het langer vol dan de standaardblokken voordat je fading gaat voelen. Nu ben ik geen Schumacher... dus een echt steekhoudend vergelijk is dat misschien niet.
                                                      Mooi, ik ben ook geen Schumacher dus Naughty maar eens PM'en dan.

Comment

Thanks, draadje maar eens doorspitten. Al even op kieskeurig.nl en tweakers.net gekeken maar ik zie door de bomen het bos niet.

Comment

Afgelopen week plotseling een oplichtend motorblok icoontje in m'n dashboard vergezeld van een melding van de boordcomputer dat ik een garage moest opzoeken. Aangezien ik voordat ik 'm kocht al wat info had ingewonnen omtrent de zwakke punten van de 159 voelde ik al nattigheid in de vorm van een uitgerekte distributieketting.

De Examiner van de plaatselijk Alfa dealer bevestigde mijn vermoeden, de foutmelding heeft betrekking op een kapotte nokkenasverstellersensor waarbij bij vervanging automatisch de volgende foutmelding komt; namelijk van een uitgerekte distributieketting. De monteur heeft in eerste instantie de fout gereset met het verzoek weer contact op te nemen als de foutmelding weer verschijnt, dat gebeurde vandaag dus.

Dealer gaat nu importeur aanschrijven voor een coulance regeling. Het is een bekende kwaal van de GM blokken, toch weet Alfa Romeo Italië van niks volgens de Dealer. GM heeft jaren geleden de ketting al verbetert (zelfs voordat de 159 op de markt kwam) en het vreemde is dat ik nu gewoon weer eenzelfde ketting erin krijg. Die volgens de monteur vergelijkbaar is met een fietsketting. Alfa monteerde vroeger zelf dubbele kettingen. Ongelooflijke houding weer van die Italianen.

To be continued.

Verder de Brembo remschijven en Ferodo remblokken vorige week van Naughty (Fine line imports) ontvangen. Mooi spul. Gaat er dan ook maar meteen onder, tezamen met de eerste apk.

O ja, de foto's komen eraan... ;-)
                                                          Last edited by Deltona; 05-05-10, 17:01.

Comment

Hebben die JTS motoren van GM een ketting? Hm. In de 105 series zit idd een dubbele ketting ja. In de latere 16 kleppers een riem.
                                                            Oliestoken voor het goede doel

Comment

je moet ook gewoon een echte alfa kopen :-)
                                                              Bmw f11 525d e46 330 cabrio

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 6bakkie Bekijk bericht
                                                                je moet ook gewoon een echte alfa kopen :-)
                                                                Dat blijkt maar weer ja. Met zo min mogelijk Duitse onderdelen ;-)

Comment

Working...
                                                                X