Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mercedes E 320 (w124)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Mercedes E 320 (w124)

    Het werd tijd voor een beschrijving van mijn nieuwe daily-driver!

    Na eindeloos proefritten te hebben gemaakt in nieuwerwetse premium-middenklassers, en te hebben uitgerekend dat dat allemaal toch best dure auto’s waren ;-) heb ik besloten me in het avontuur van 15 jaar oude “Youngtimers” met bijbehorende lage bijtelling. (zoals bekend, 35% over de dagwaarde) .
    Het is dus een E 320 met 5-traps automaat, in januari 1994 op kenteken gezet te Karlsruhe. In 2005 volgde export naar Nederland.


    4429740820_dbdd7a2&#5.jpg

    De optielijst:

    automatic limited slip differential (ASD) (с 01.07.1984)
    rear axle with automatic limited slip differential (ASD)
    airbag for front passenger
    airbag for front passenger (с 01.10.1993)
    airbag for driver and front passenger (if driver airbag standard - then only for passenger)
    storage box in front tray (с 01.05.1988)
    electric sliding roof with tilting device (с 01.07.1983)
    5-speed automatic transmission (с 01.02.1988)
    headrests in the rear (с 01.01.1977)
    radio Becker Europa cassette
    radio MB Special with traffic news decoder (VK), with RDS (с 01.07.1992)
    automatic antenna (с 01.01.1963)
    anti-theft warning system (с 01.11.1978 по 31.03.1998)
    folding armrest front w202/210 stowage box front with armrest (с 01.04.1970)
    front folding armrest w202 - housing at front with armrest
    Behr air conditioner and electric window lifters (front doors) (с 01.04.1970)
    heat-insulating glass, all-around, heated rear window pane (laminated glass), (с 01.01.1972)
    8-hole light alloy rims (с 01.01.1990)
    seat heater for left and right front seats (с 01.02.1984)
    closing system with infrared remote control (с 01.02.1988)

    ..waarbij de dubbele airbag met de “storage box”en de electrische ramen vr wel degelijk standaard waren. Lekker compleet wel vind ik, wat ik nog mis is de cruisecontrol. . Ik ga er binnenkort eentje laten inbouwen. Beetje jammer dat 1e de koper naast dit optiepakket van ca. DM 24.000,- niet ook even die Tempomat van DM 799,- erbij genomen heeft, maar ja.

    De auto heb ik gekocht bij Aaben, youngtimerspecialist. Qua kilometerstand (134.000) was dit exemplaar nog niet zo heel bijzonder, vaak staan daar Benzen te koop die net zijn ingereden.
    Wel viel me de bijzonder nette staat op. Uiteraard zit alle documentatie erbij.

    Voorlopige plussen en minnen na twee maanden rijden:

    +Zeer comfortabel afgeveerd.
    +Stil interieur tot op hoge snelheid.
    +Onverwoestbaar degelijk afgewerkt.
    +Goede zitpositie met dito uitzicht.
    +Dikke 3.2 motor die zowel onder- als bovenin lekker doortrekt.
    +Soepele 5-gang automaat.
    +Sperdiff, is veel fijner dan TC
    +Verbruik valt mee. (1:9)

    -(nog) geen cruisecontrol
    -onhandig after-market alarm.
    -matige audiospeakers (wellicht volg ook daarvoor een upgrade)
    -geen variabele interval op de ruitenwisser.


    Origineelmercede&#.jpg
    (meer foto's volgen...)
    Attached Files
    Last edited by Taeke; 13-03-10, 20:12.

  • #2
    Het is een mooi ding Teake. Ik heb hem toen gezien op de nieuwjaarsmeeting.

    Bevalt dus nog steeds goed begrijp ik?

    Comment


    • #3
      Klinkt allemaal goed Taeke, nu nog de foto's.
      2 x ouwe premium meuk
      BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
      Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

      Comment


      • #4
        Mooie kar met een lekkere motor.

        Wel apart dat de lijst aan opties in die tijd 24k moest kosten, en nog wel in DLD ook.

        Comment


        • #5
          ^ Ja, de auto zelf kostte destijds in DLD ca. DM 70000,- zonder opties, zeg zo'n 35K euro's. In NL 117000 gulden, dus ruim 53K zonder opties!

          Comment


          • #6
            Yep ziet er goed uit Taeke, aparte kleur ook.
            2 x ouwe premium meuk
            BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
            Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

            Comment


            • #7
              Mooi apparaat Taeke, en een schitterende kleur, erg sjiek. Gefeliciteerd! Gaan we in deze ook een rondje Ring doen? :-)
              ''Thank God for the internet experts''

              Comment


              • #8
                Haha. Die Volvo die ik hiervoor had was qua onderstel wel, maar qua power niet geschikt voor de Ring. Bij deze sloep is dat denk ik andersom! Dus dit jaar pak ik denk ik weer een Ringhuurslet als ik er ben, dan mag je ook mee natuurlijk. :-)

                Comment


                • #9
                  Zoals al gezegd in een ander draadje: mooie kar! Dit model lijkt onverwoestbaar. Je ziet er nog veel in ogenschijnlijk goede staat rondrijden.

                  Ik heb wel wat met de E. Ga begin mei een paar weken naar Cannes met een W211 (met z'n vieren zo'n rit in een 1 Serie maken is immers geen pretje). Heerlijke auto! Alleen de automaat was niet zo bij de tijd en schokkerig. Daarom hebben we deze afgelopen donderdag bij Vierke in Bottrop compleet laten doorspoelen. In NL kost dit zo'n 660, maar even over de grens ben je voor 290 klaar. Als je problemen hebt met de automaat, dan is dat echt een aanrader. Anderhalf uur werk, maar wat een wereld van verschil!

                  Comment


                  • #10
                    Mooie slee taeke !

                    Comment


                    • #11
                      Thanks En dat lijke me een goede tip Ralf, voor de automaat. Met "doorspoelen" bedoel je daarmee olieverversen e.d?
                      Ik vind de automaat namelijk net iets teveel doorslippen bij opschakelen bij hoge toeren. Terugschakelen bij gasgeven is dan weer geen probleem.

                      Comment


                      • #12
                        Mooi ding Taeke, en inderdaad een goede tip van Ralph. Mijn automaat kan ook wel een spoelinkje gebruiken.

                        Comment


                        • #13
                          Nee, zeker niet alleen olie verversen zoals dealers doen! Een complete spoeling. Zie voor meer info bijv. http://www.mercedesforum.nl/forum/vi...p?f=46&t=22286.

                          Comment


                          • #14
                            Zag trouwens dat dit geen zin heeft voor een W124. Daar kan je gewoon de olie van de automaatbak verversen en de olie uit de koppelomvormer laten lopen. Dat laatste is dus bij de nieuwere modellen niet mogelijk waardoor er een hoop olie achterblijft in de koppelomvormer. Die zorgt voor de problemen. De spoeling heeft dus alleen zin bij de electronische 5- en 7-traps automaten.

                            Comment


                            • #15
                              Oke dan... Het schijnt wel dat de oliekoeler van de oude automaatbakken goed moet worden doorgespoeld. Maar dat zal dan wel een minder intensieve klus zijn dan bij die nieuwe automaten...

                              Comment


                              • #16
                                Net weer even getankt..wie schetst mijn verbazing, ik blijk de tank te hebben leeggereden met 1 op 10,7 gemiddeld. Tot dusver mijn record. Deze week wel rustig meegehobbeld met het verkeer en vooral 100 km- snelwegen. Dat scheelt...maar toch niet slecht voor een 3.2 liter benzine met automaat. Benieuwd wat het verbruik wordt als de Snowtracs omgeruild worden voor de Conti zomerbanden.

                                Comment


                                • #17
                                  Update:

                                  Ik ben helaas niet meer de berijder van deze fraaie taxi. Ik ben nl overgestapt naar een werkgever waar ze een meer gangbare autoregeling hebben. Nog wel een scherp bod op de Benz gedaan bij m'n oude baas, maar dat vond-ie te laag. :-) Heb de sleuteltjes dus ingeleverd.

                                  Aan de ene kant jammer, aan de andere kant zit ik de komende maanden 4 5 dagen per week in het buitenland voor het werk. En in die situatie zou ik weinig aan de Mercedes hebben.
                                  Ik vond de E 320 een zeer relaxte cruiser, maar ik heb wel gemerkt dat ik voor een priv-auto toch geen automaat zou willen hebben. Dat was nog een reden om iets anders te zoeken. (ik zoek gewoon een ander type auto) Waarschijnlijk wordt het weer een nieuwe leaser, dus dat wordt in elk geval weer een nieuw draadje! :-)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Leuke site die van Aaben. Ook aardige prijzen maar zoals die Touring is dan wel met onderhoud historie enzo. Netjes.....

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ben benieuwd Taeke wat je bij A.......e te leasen krijgt!

                                      Erg beperkte keuze dacht ik daar, dus over een paar maanden kunnen we een geheel ander draadje verwachten dan de gebruikelijke lease-draadjes hier?

                                      En gefeliciteerd met de nieuwe job natuurlijk! Van taxichauffeur naar consultant...:-)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Thanks, raspaard. En een beperkte keuze? Valt mee hoor, mag gewoon alles kiezen zo lang het maar groen en benzine (hoi!) is.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Taeke Bekijk bericht
                                          Thanks, raspaard. En een beperkte keuze? Valt mee hoor, mag gewoon alles kiezen zo lang het maar groen en benzine (hoi!) is.
                                          Ah, hoger in de echelon dus...
                                          De starters en de meute daarna hebben iig een zeer beperkte keuze.
                                          Een lelijkrode Mito met wieldoppen: ah, dat is er zo n...!

                                          Comment


                                          • #22
                                            Inderdaad, de "freshmen" hebben ook een ruime keus. Tussen een zwarte of een zilvergrijze Polo 1.2 :-)

                                            Comment


                                            • #23
                                              Oorspronkelijk geplaatst door Taeke Bekijk bericht
                                              Inderdaad, de "freshmen" hebben ook een ruime keus. Tussen een zwarte of een zilvergrijze Polo 1.2 :-)
                                              Ah, de Mito is al geen keuze meer. Hoe verrassend...

                                              Comment


                                              • #24
                                                Daar is ie weer...
                                                http://www.aaben.nl/?Page=Occasion&ID=134

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Altijd rustig gereden..

                                                  ;-)
                                                  Veritatis simplex oratio est

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    In januari jl. aan een automatiseerder verkocht en nu gelukkig weer terug in onze voorraad (de medewerker in kwestie heeft het bedrijf verlaten). Dat heeft voor u als voordeel dat het nu een BTW-auto is geworden.

                                                    Kan iemand me dit eens uitleggen? Er staat mij bij dat eens een marge-auto betekent altijd een marge-auto.

                                                    Willem

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      "...en met de bekende historie weet u wie hem eerder in zijn bezit had; da's wel zo prettig natuurlijk. Krijgt u het er warm van? Geen nood, airco en schuifdak brengen u verfrissing!"



                                                      Dat laatste kan de vorige eigenaar bevestigen!

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Hehehe :-)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          aparte wagen om als leasewagen bij klanten voor te rijden ;-)
                                                          werkte je bij shabbytech ? ;-)
                                                          "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                                          "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                                          "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                                          "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            ROFL. Altijd goed voor de handelswaarde zulke foto's ;-). (Toen ik m'n S70 verkocht, en de S40 weer inleverde bij de leasemij, heb ik ook maar ff de Gummen.org stickers erafgehaald)

                                                            Ik heb eigenlijk zonder uitzondering positieve reacties gehad op de auto. Mensen waarderen het wel als je weer eens met iets anders voorkomt rijden dan een hagelnieuwe leasert.

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              het is ook helemaal geen "verkeerde " auto
                                                              denk dat klanten denken dat ie van jezelf is
                                                              tis alleen erg ongebruikelijk zon auto als leasewagen
                                                              "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                                              "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                                              "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                                              "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                ^ Klopt motroosje, dat was ook het leuke eraan. Normaalgesproken maken vooral ondernemers gebruik van die dagwaarde- bijtellingsregeling. Werkgevers die auto's voor medewerkers kopen en op hun balans zetten (zodat je er als werknemer ook van kunt profiteren) zijn er niet zo veel. Desondanks was de goede autoregeling voor mij geen reden om te blijven. ;-)

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X