Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jeroen en zijn auto's

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Jeroen en zijn auto's

Zal ik dan voor de herkenbaarheid ook maar even een draadje aanmaken :-) Ik ben hier aanwezig vanaf 2001/2002, dat weet ik niet meer precies. Gummen is voor mij altijd de invulling van een stukje van m’n autohobby geweest, en zal dat hopelijk nog lang blijven. Die hobby bestaat voor het overige deel uit BMW 325i’s en het hard rijden daarmee, met een voorkeur voor zo schuin mogelijk. Datgene wat me ook echt interesseert aan auto’s: rijden. Voor mij telt vooral hoe een auto reageert en wat je er mee kunt, en niet het aantal asbakjes of de hoeveelheid bagageruimte. Als het niet hard of schuin kan, is er weinig aan. Eenzijdig? Mwoah, het is maar hoe je je vermaakt. Hieronder mijn 325i historie:

De 2e 325i: (de eerste zijn geen digitale foto’s van) Ik heb met deze auto een racecursus gedaan op Assen, en uiteindelijk de auto verkocht waarna deze is gesloopt.

Nummer 3: een groene 86'er die ik van Harry heb gekocht. Kooi gemonteerd, kuipstoel erin, en vervolgens heel veel gereden dat jaar. Omdat de auto technisch erg matig was heb ik dat jaar 0 onderhoud gepleegd, en is de auto gesloopt en in onderdelen verkocht.

Na dat jaar was de groene 325i ten einde, maar zijn motorblok werd in een vers opgebouwde 84'er 320i gemonteerd. Daardoor steeg het vermogen van 129pk naar 172pk. Samen met het Bilstein B8 onderstel, sper en ontzettend stijve koets een heerlijke auto. Qua sturen de lekkerste die ik heb gehad. Deze auto is uiteindelijk verkocht, en is een aantal maanden terug helaas gechrast op het circuit tegen een Porsche 911.

Nadat deze 320i modificata het strijdtoneel had verlaten kwam er uiteraard weer een nieuwe, 1 die ik nog steeds heb. Ik wilde een écht nette 325i, niet 1 die na een jaar naar de sloop moest :-) Het werd een 90'er 3 drs. met 157.000km op de klok. Deze auto krijgt in tegenstelling tot de rest géén ombouw, daar ie ie te netjes voor. Ondanks dat wordt er nog wel eens een driftdagje mee gedaan. Moet kunnen, ze kunnen er tegen, die E30's.

Tussendoor heb ik ook nog even een 6e E30 gehad; een schitterende 318i cabriolet, die tegenwoordig eigendom is van een ander forumlid. Uit 1992, geheel orgineel en 141.000km. De enige van het rijtje die niet dwars moest :-)

Die auto is dus ook verkocht. In mijn huidige situatie rij ik erg veel km's voor mijn werk, wat ik met de 325i niet wilde doen, en met de cabrio al evenmin. 1 van de 2 moest er uit, en de 325i staat nu gestald in de garage, en komt er alleen uit voor funritjes. Als dagelijkse auto heb ik nu een Golf III TDi, uit 1994met 298.00km. op de klok. Gekocht uit kostenoverwegingen. Ik rij geen leaseauto, maar krijg in plaats daarvan km. vergoeding. Deze auto rijdt heel voordelig, des te gunstiger de km vergoeding natuurlijk voor mij uitpakt. 1 op 23 haalde ik met de eerste tank, 1 op 22 met de 2e. Met een iets pittiger rijstijl rij je nog altijd 1 op 20. Binnenkort krijgt de auto 4 nieuwe schokdempers (Bilstein B4 of Kayaba) met Eibach veren. Da's wel een verantwoorde aanschaf voor een auto waar ik zo veel tijd in doorbreng. Voor de rest blijft ie zo kaal als ie is, het is een CL dus er zit absoluut niks op, behalve stuurbekrachtiging en cruise control. Ik vermaak me er prima mee, echt heel veel auto voor de weinige knaken die het gekost heeft.

Uiteindelijk heb ik nog veel meer auto's gehad, waarvan het merendeel auto's van de zaak. Het topic is nu al te lang, dus deze laat ik maar achterwege :-) Voorlopig rij ik door met de 325i en met de Golf, deze bevallen me prima.
    ''Thank God for the internet experts''

Ha, die Jeroen;

Prachtig setje foto's! "ontzettend stijve koets" lees je wel vaker over vierdeurs E30's: ligt dat soms aan de kleinere opening van de voordeuren?
    Grappig; je ex-cabrio lijkt op deze foto dezelfde kleur (Nertzbraun) te hebben als mijn ex-E30, maar eigenlijk is'ie toch zwart?
    Scherven brengen gelul.

Comment

Ha, die HansV;

''ontzettend stijve koets'', dat lag vooral aan de rolkooi die gemonteerd was, ook aan de veerpootbrug die in een driehoek gelast was tussen de achterste 2veerpoten. Wat ook meehielp was een E30 die niet al te veel had meegemaakt in z'n leven. Maar het schijnt zo te zijn dat een 4 deurs koets stijver is, maar waar dat excact aan ligt, weet ik niet.

De cabrio is zo zwart als het maar zijn kan, maar deze foto is genomen in het avondlicht, vandaar de verkleuring.

Comment

Ha, die Jeroen;

Dat begrip "ontzettend stijve koets" had niet beter geïllustreerd kunnen worden....
        Scherven brengen gelul.

Comment

Gaaf, die actiefoto's van (bijna) al je E30's! Ik heb zelf nog nooit in een 325i gereden, maar ik kan me -op basis van mijn ervaringen met de cabrio- goed voorstellen dat het heerlijke auto's zijn. Leuk om te zien dat de E30 steeds meer een echte liefhebbersauto begint te worden.

De foto die je hierboven van de cabrio hebt gezet, is trouwens al tijden mijn wallpaper op mijn werk-laptop! Dit weekend heb ik er weer aardig wat kilometers mee getoerd, en het blijft bijna jammer om op je plaats van bestemming aan te komen . De kleur is overigens Diamant Schwarz.

Trouwens, nog bedankt voor je tip om BMW's bij Jeroen Lekx voor onderhoud te brengen! Vanwege een kleine benzinelekkage heb ik mijn auto daar naar toegebracht (nadat een andere garage het probleem niet had kunnen oplossen) en Lekx (sympathieke kerel, overigens) wist meteen wat het probleem was. Lijkt me absoluut een vakkundige garage.

Comment

Iep, als we een keer in de gelegenheid zijn, dan moet je maar een keer instappen achter het stuur van de 325i. En het is dat Lekx zo ver uit de buurt zit, anders was ik er zeker teruggekomen voor onderhoud. Ik sluit overigens niet uit dat ik er eerdaags toch weer naar toe ga, omdat er wat spuitwerk aan de 325i zit.

Comment

Ideaal om te driften, die 325-jes. Kunnen aardig wat misbruik doorstaan.
              Mocht ik een hele dag ondervinden op het RDW-circuit een tijdje terug.
              Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Die groene E30.... snif, daaaaaaaahaaaaag! :-) Dat was toch een gaaf ding. Heel veel fun gehad met die auto op Zolder toen.
                Op Assen minder want daar vloog dat puntlasje van het vliegwiel waar de ontsteking niet zonder kan.
                Gevolg was dat de circuitdag al snel afgelopen was voor mij en dat er even later een flinke facuur kwam voor het afslepen en repareren....

En technisch was die auto toch niet zo slecht? Was toch vooral roest?

Maar mooi verhaal en mooie foto's, Jeroen!!

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                Alfa Giulia 1300 (1966)
                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                BMW 320Ci (van GF)

Comment

Ja Harry, dat was een klein foutje in het verhaal. Technisch niet slecht, maar de koets was dat wel. Op Zolder was dit he? Net genomen op het moment dat je die Porsche had uitgeremd :-)

Comment

Ja, dat was gaaf. ;-)
                    Op diezelfde plek had ik een paar ronden later een E46 cabrio achter me, die mij bij het uitkomen v/d chicane direct wilde inhalen, maar die brak toen uit en kwam net tegen de bandenstapel te staan. Kon wel direct door, maar had wel wat schade volgens mij.
                    Gozer had even teveel haast met inhalen. :-)

Die foto van die 3 E30's in een soort van cup-race is nog leuker.
                    Was echt rondenlang close racing met FrankD en Brahma.
                    Heel erg leuk!!
                    Maar die E30 is helaas niet meer, maar er zijn gelukkig nog genoeg anderen.
                    Jouw huidige bijvoorbeeld. Prachtig ding!

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                    Alfa Giulia 1300 (1966)
                    Mazda Miata (1990 Daily driver)
                    BMW 320Ci (van GF)

Comment

Dank je Harry :-)

Het is weer tijd voor een kleine update. Voor de 325i heb ik een 40% sperdifferentieel gekocht, deze is gereviseerd, en vervangt het huidige sper met 25% sperwerking. Het huidige diff doet het nog wel, maar de sperplaatjes zijn wat versleten, en dit resulteerde op Zandvoort in driften met 1 rokend wiel (na een x aantal ronden flink tekeer gaan, dat wel)
                      Ander nieuws is dat de AC Schnitzer einddemper vervangen wordt door een orginele einddemper.

Met de Golf wordt het ook leuk: eindelijk heb ik mijn nieuwe onderstel binnen:

Bilstein B6 dempers (idem aan de B8, maar niet ingekort) en Eibach veren. Onlangs is de auto de 3 ton gepasseerd, en de voorste dempers zijn nog orgineel, en aan vervanging toe, achter is het een goede 100.000km. oud. Dit geeft een hele leuke upgrade, en ik ben erg benieuwd naar het effect. Dagelijks krijg ik verschillende snelwegafritten voor m'n kiezen, dus het is goed besteed geld :-)

Daarnaast is de roestduivel aangepakt. Bij aankoop wist ik dat er 2 gaten in de bodem zaten, en 1 gat in de dorpel:

De dorpel is nu keurig gemaakt, en moet alleen nog worden gespoten:

In de bodem bleken maar liefst 4 gaten te zitten. Gelukkig is de bodem verder hard. Het is wel erg leuk om de auto zo aan te pakken en op te (zien) knappen, motorisch is ie het ook gewoon waard. Ik kan het iedereen aanraden: een wat oudere auto, goed onderhoud geven, en vervolgens rij je voor een paar knaken echt overal naar toe. Ik heb sinds de aanschaf in mei nu meer dan 9.900km gereden, en daar komt nog vast heel wat bij!

Comment

Zo die km's gaan lekker.

Ik kan me helemaal voorstellen dat je prijs/km belangrijk vind, want dat hebben wij hier ook. Wij missen de 535i, maar zijn superblij met de Saab op gas. Sinds de kerst 18000 km gereden, meer dan ik voor een heel jaar had begroot en dan moeten we nog op vakantie. 25-30k gaan we wel halen. Omslagpunt tussen Saab en 535 lag bij 4000 km.

Leuk om al je E30-jes zo voorbij te zien komen. Volgens mij heb ik je in alle auto's weleens zien rijden/driften en ben in een aantal meegeweest. Driften heb je tot in de puntjes onder de knie en het is daarom altijd leuk om naast je te zitten, of je voorbij te zien komen glijden op één of andere baan. Je huidige 325 is echt een juweel, ik hoop dat je die gewoon nog heel lang kunt houden, dat is die auto absoluut waard. Ik kan niet wachten tot ik donderdag voor het eerst sinds 2 jaar weer in de mijne kan knallen op een circuit... hopelijk is ie op tijd klaar.

Comment

2 jaar Dennis? Da's echt lang geleden. Dat zal ongetwijfeld een feest worden. Grappig om te zien hoeveel auto overeenkomsten wij hebben: het racen/driften in de E30, en onze voorliefde voor oudere auto's voor dagelijks gebruik, icm met een gustige km kostprijs. Al is het voordeel van de Golf ook gelijk het nadeel; het is gewoon een oude, lelijke auto en eigenlijk niet meer representatief. Maar als ik naar de kosten kijk, weet ik weer waarom :-)

Comment

zeer mooie zilveren e30 mn complimenten
                            wieldopjes erop en hij is perfect of dichte velgen
                            "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                            "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                            "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                            "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Dank je, het is ook mijn trots, en ik ben d'r zuinig op. Maar wat bedoel je met dichte velgen of wieldoppen? De 15'' BBS velgen heeft de auto in de fabriek als optie gekregen, en deze zitten er nog steeds op. Op 1 foto missen de naafdopjes, maar dat ligt aan het feit dat dat een setje driftwielen is.

Comment

die velgen zijn opzich ook niet "fout" of verkeerd
                                alleen vindt ik die dichte (standaard bmw) plastic wieldoppen voor de e30 met die vierkante gaatjes om de rand mooi bij de auto passen

ik heb er ook jarenlang in gereden en vindt het hele fijne auto's alleen die stoelen zijn ruk , een ritje van een uur brak me behoorlijk op
                                maargoed daar zou je een andere stoel voor in kunnen zetten
                                "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

oh ja die cabrio ziet er ook erg netjes uit

Comment

Lees het nu pas. Mooie aanpassingen jeroen! Wat gebeurd er met de hartge demper? *Hint*

Comment

De AC Schnitzer (geen Hartge) gaat eronderuit omdat deze is doorgeroest. De auto heeft een tijdje in een vochtige en niet goed geventileerde ruimte gestaan, en toen ging het hard met de uitlaat. Gelukkig is de rest van de auto goed beschermd.

De uitlaat mag dus als verloren worden beschouwd, het eindstuk haal ik er wel af, die is nog heel mooi en netjes. Kan dat mooi in de verkoop. Als vervanger komt er weer een standaard uitlaat op, totdat ik weer iets moois vind.

Comment

Zat mis want hij ziet er ook "hartge" uit in mijn herrinering
                                        Was een mooi geluidje, plofte lekkr iig

Comment

Inmiddels rij ik al weer een tijdje rond in de Golf, nu voorzien van de Bilstein/Eibach combinatie. Echt een verbetering, bochten die voorheen aardig op de limiet werden gereden, daar moet ik nu echt veel harder doorheen, om tot diezelfde limiet te komen. Het comfort is er haast niet minder om geworden, ik had hem harder verwacht. Een ander belangrijk voordeel is dat het remmen op nat wegdek een stuk veiliger is geworden; voorheen had ik om de haverklap blokkerende wielen bij hard remmen op nat, nu is dat nog een stuk beter voor elkaar. De oude voordempers waren dan ook nog de orginele, met 3 ton op de klok. Achter waren de dempers pas een ton oud, maar uiteraard zijn deze ook mee vervangen. Dit alles met dank aan Freude am Fahren, die het onderstel voor me geregeld heeft. Top man, bedankt!

De volgende stap is het vervangen van de meuk voorbanden die er nu opzitten. En eigenlijk zou ik wel naar 15'' willen, met 195/50 banden. Allemaal om die auto iets beter te laten rijden. Het jammere is wel van een Golf diesel dat wat je er ook aan doet, de balans altijd slecht blijft. Er ligt tenslotte een zware motor in het vooronder. Heel wat anders als de Golf II GTi die ik had, zeg maar :-)

De E30 is weer voorzien van standaard uitlaat. Maar niet voor lang. Toevallig liep ik, (alweer via Freude am Fahren) tegen een GTAS uitlaat op. Dit is een handgemaakte uitlaat van een kleine Duitse fabrikant. Maakt een behoorlijke bak herrie, precies wat ik nu leuk vindt :-)

De E30 is nu ook voorzien van een 45% gereviseerd sper, in de overbrenging 3.73. Liever had ik een 3.91 gehad, maar dit sper was gereviseerd, én opgewaardeerd (standaard is 25%) Helaas heb ik het nog niet uit kunnen proberen.
                                          Last edited by Jeroen; 13-09-08, 19:15.

Comment

Waarom die foto het nu weer niet doet, geen idee.

Link: http://img254.imageshack.us/my.php?i...im0271iic9.jpg

Comment

Na een periode van véél te lang wachten heb ik eindelijk de GTAS uitlaat binnen gekregen en kunnen monteren. Nou ja, uitlaat: het zijn 2 heel mooi gelaste rechte buizen :-)

De orginele uitlaat is als donor gebruikt om de GTAS te kunnen monteren; de einddemper is naar de eeuwige jachtvelden verdwenen, en het geheel is aan elkaar gelast. Oorspronkelijk waren de ophangpunten van de uitlaat zodanig dat er gaten in de kofferbak zouden moeten geboord, maar mijn garage heeft het zodanig geconstrueerd dat de uitlaat aan de orginele ophangpunten hangt. Het resultaat:

De looks zijn heel beschaafd; precies wat ik wil!
                                              Het geluid is op het randje: rochelen, ploffen en brullen, hij kan het allemaal. Tussengas geven klinkt HARD, en tussen de 2 en 4000tpm laat de uitlaat het meest van zich horen. Op de snelweg verdwijnt het (gelukkig!) wat naar de achtergrond. Bij lage snelheden overstemd de uitlaat de (orginele) radio, dus die zetten we voortaan maar uit. Echt een hele goede aankoop dit, al zal het op lange ritten best wel eens vermoeiend zijn.

Comment

En nog een Youtube filmpje voor een geluidsindruk:

Comment

Gaaf man!

Ben zeer benieuwd naar het geluid :-)

Comment

Dat staat er toch bij? :-) Bij deze overigens ook een bedankje aan FaF, die het hele aankooptraject van de GTAS voor me heeft gedaan. Nogmaals bedankt man!

Comment

@jeroen

heb je van die mooie beschaafd uitziende goed onderhouden auto's
                                                      en dan zet je er zon petjes lawaai uitlaat onder!
                                                      die leeftijd ben je toch wel ontgroeid?
                                                      bmw 6 cilinders klinken het mooist als het beschaafd gedempd is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door motroosje Bekijk bericht
                                                        @jeroen

heb je van die mooie beschaafd uitziende goed onderhouden auto's
                                                        en dan zet je er zon petjes lawaai uitlaat onder!
                                                        die leeftijd ben je toch wel ontgroeid?
                                                        bmw 6 cilinders klinken het mooist als het beschaafd gedempd is

Ach.... :-)
                                                        Last edited by w220l; 09-11-08, 18:59.
                                                        Veritatis simplex oratio est

Comment

En da's met de orginele uitlaat, dus dat moet kunnen ;-) Disclaimer: ik maak echt zelden burnouts. Dit was puur voor de film en met Wanli's achterop (de zwakste schakel)

@ Motroosje: nee, niet echt dus, ondanks m'n 30 jaar. Laten we het erop houden dat ik heel gevoelig ben voor motorgeluid, en echt kan genieten van een uitlaat die het een en ander versterkt. Het orginele geluid van een M20 kan ik ook heel erg waarderen, maar de GTAS maakt het geluid tot een speciale attractie.
                                                          Last edited by Jeroen; 09-11-08, 20:13.

Comment

Bekijk het draadje nu pas. Mooiste foto vind ik die roodbruine op Midlands met die vliegende pylon. Mooi 'gevangen' door Dick, neem ik aan.

Comment

Joshua, dit is ook 1 van mijn favorieten. Echt een schitterende foto. Gek genoeg hangt ie niet eens thuis aan de muur. De foto is gemaakt door JPD.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen Bekijk bericht
                                                                En da's met de orginele uitlaat, dus dat moet kunnen ;-) Disclaimer: ik maak echt zelden burnouts. Dit was puur voor de film en met Wanli's achterop (de zwakste schakel)

@ Motroosje: nee, niet echt dus, ondanks m'n 30 jaar. Laten we het erop houden dat ik heel gevoelig ben voor motorgeluid, en echt kan genieten van een uitlaat die het een en ander versterkt. Het orginele geluid van een M20 kan ik ook heel erg waarderen, maar de GTAS maakt het geluid tot een speciale attractie.
                                                                nou ja ik ben niet zo van de "onnodige decibellen" als ik petjes naar het midden hangend met een taartschep op de kofferbak zie en hoor rijden met lawaai ,met zon bazooka uitlaat eronder gaan mn tenen krom staan en handen jeuken

ik ken je verder niet , maar je hebt mooie verzorgde auto's en verstand van techniek , dat zijn meestal geen kwalificaties die "petjes" hebben
                                                                en alleen daarom al ben je nog te "redden" van die uitlaat ;-)

Comment

Working...
                                                                X