Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jeroen en zijn auto's

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

Ziet er gaaf uit en wat extra geluid kan best idd. :-)

Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)

Comment

@ Motroosje: dankjewel. En de BMW-met-brulpijp, die komt slechts af en toe uit de garage, en wordt maar heel selectief gebruikt. De mensen bij mij in de straat zullen niet eens weten dat het ding eronder hangt.
      ''Thank God for the internet experts''

Comment

Ondertussen heb ik de volgende modificata besteld: een H&R Cupkit. Iedere keer als ik in aangepaste E30's rij, merk ik hoeveel 'minder' een standaard onderstel stuurt. Hoog tijd om dit aan te pakken dus. De H&R Cupkit matcht hopenlijk mooi met de H&R stabi's, en zorgt voor een verlaging van 60/40. Dit is naar mijn zin veel te veel, 30 tot 40 mm is eigenlijk wel genoeg. Dit ga ik opvangen met veerschotels uit de 'slechte wegen paketten' van BMW, die de auto hoger zetten zodat de verlaging vooral voor wat beperkt word. Dus ik verhoog mijn auto om hem daarna weer te verlagen De verlaging zou met de andere veerschotels 50/40 worden, maar ik moet nog bepalen wat ideaal is.

Bij het wisselen van het onderstel komen er andere topmounts achter: de exemplaren van een E46 M3 cabrio zijn veel duurzamer, en zorgen vrijwel nooit voor rammels. Voor komen er camperplates: orgineel BMW materiaal wat voor wat negatief camber moet gaan zorgen. Als dit er allemaal op zit dan moet ik een geweldig sturende auto hebben! Een beetje zoals die van FaF die ook hetzelfde onderstel heeft op zijn 325i, inclusief de camberplates. En die rijdt ontzettend lekker....Maar eerst maar eens beginnen met het grote wachten op de onderdelen.....

Comment

Ik ben benieuwd Jeroen! Ik heb nog nooit in die van Tijs gereden (alleen de E30 van Niek), maar dat zal ik volgende keer dan maar eens doen ;-)
          Let's kick some ass and chew bubblegum...
          ----------------------------------------------------------------------------
          '71 Alfa Romeo Giulia Super
          '72 Alfa Romeo GT 1300 Junior
          '00 BMW E39 528iA Touring
          '06 BMW Z4M Roadster
          '96 BMW E36 328i trackracer
          '07 Aprilia Tuono Factory

Comment

Beide auto's rijden top. Bij Niek kun je merken dat het om een relatief onervaren exemplaar gaat: alles voelt snaarstrak aan, remmen, schakelen, sturen. Als je wilt weten hoe een nieuwe E30 destijds reed, moet je deze pakken. Al gaat het niet helemaal op, aangezien Niek een KW onderstel heeft.

FaF's auto is iets heftiger gemodificeerd met een hardere H&R cup kit, camberplates, deep dish stuur en kuipstoel. En dan zal ik vast nog wat dingen vergeten. Beide auto's rijden gewoon een stuk strakker dan de mijne, en dan komt vooral de geweldige balans van een E30 extra naar voren. Veel leuker als beide heren het hebben, kun je het niet krijgen in een E30. En dat wil ik ook :-)
            Last edited by Jeroen; 16-11-08, 15:49.

Comment

UPDATE: de auto is inmiddels terug, en heeft de modificaties ondergaan: H & R Cupkit, camberplates, verse topmounts en het vervangen van de silentblocks aan de achteras. Deze laatste was behoorlijk ver heen, en zorgde voor het 'slaan' van de achteras, vooral op nat wegdek. Voor de topmounts achter zijn exemplaren van een E36 M3 gebruikt, en de camberplates komen uit het magazijn van BMW, die normaliter op BMW schadeauto's gebruikt worden, om zo het camber te corrigeren. In mijn geval levert dat dus negatief camber op.

De verlaging van de H & R kit gaat in combinatie met een verhoging. 60/40 vond ik te veel, en dit word gecorrigeerd door andere veerschotels uit het BMW programma, deze verhogen de auto met 12mm voor, en 14,5 mm achter. Het resultaat is een auto die iets mooier op de wielen staat, tevens is het iets praktischer, en blijven je wielstanden enigzins intact door de (verminderde) verlaging.

Voor:

Na:

De 1e indruk: echt een wereld van verbetering. De vorige dempers hadden 2 ton gelopen en waren orgineel, het beste was daar wel vanaf, dus vervanging is altijd goed. Het setje is hard, maar niet te, en uitstekend geschikt voor de Ring (waar ik zelden rij :wink: ) Het negatief camber heb ik nog niet echt kunnen merken, dit komt tijdens een circuitdagje wel aan bod. Het slaan van de achteras is volledig weg, al met al is het een heerlijke, superstrak rijdende E30 geworden!

Uit de factuur van Paul Vlasblom bleek trouwens dat deze:

maar liefs 4,5 uur arbeid heeft gekost om er strak onder te krijgen. Prima, want het resultaat is er ook naar. Een echte entertainer, die uitlaat.
              De volgende stap is wat licht spuitwerk aan de auto, maar de komende Papenburgdagen houden me nog een beetje tegen.

Comment

Man, wat blijft dit toch een fantastische E30 zeg!!
                Gefeliciteerd met de upgrades en die uitlaat zit er netjes onder idd. Dat vind ik ook belangrijk, want je gaat je er toch aan irriteren als hij ietsje scheef hangt.

Mooi plekje ook waar je nw huis woont zo te zien!

Alfa Giulia 1300 (1966)
                BMW 320Ci (van GF)

Comment

Ziet er strak uit Jeroen!
                  "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                  BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

Comment

Jouza! Goed "gelukt" Jeroen! Laat Papenburg maar komen! Benieuwd hoe dat gaat bevallen.

Begrijp ik uit bovenstaand verhaal dat ik na de onderstelletjes voor de Golf & e30, plus de pretpijpen voor die laatste, nu voor je op zoek mag naar een kuipje? :-) Natuurlijk verantwoord gemonteerd, dus zo terug te zetten naar origineel :-)

Benieuwd hoe de Papenpret voor jouw gaat zijn! Top ding!

Trouwens, NAS heeft ook nog een leuke mod op stapel. Bij jou zitten er H&R stabi's onder, ik heb er nu Racing Dynamics stabi's onder. Voor NAS heb ik een setje Eibach stabi's opgesnort. En volgens mij gaat hij ook voor 't verantwoorde kuipje over een paar weken. Had ik al gezegd dat ik benieuwd ben naar Papenburg? :-)
                    Last edited by FreudeamFahren; 07-02-09, 17:01.
                    Hubraum statt Spoiler

Comment

Leuk Jeroen, ziet er goed uit en rijdt minstens zo, heb ik ervaren
                      Strakke foto ook van die uitlaat
                      Oliestoken voor het goede doel

Comment

Mn Sparcootjes staan te koop heren...wel erg blauw :-)
                        Let's kick some ass and chew bubblegum...
                        ----------------------------------------------------------------------------
                        '71 Alfa Romeo Giulia Super
                        '72 Alfa Romeo GT 1300 Junior
                        '00 BMW E39 528iA Touring
                        '06 BMW Z4M Roadster
                        '96 BMW E36 328i trackracer
                        '07 Aprilia Tuono Factory

Comment

Ja? Houd je 't bij 't standaard meubilair? 's Wel spannend: ik krijg altijd spierpijn op plekken waar ik niet eens wist dat ik spieren had na een dagje circuit hoeken met 't standaard stoelspul.
                          Hubraum statt Spoiler

Comment

Ik ga inderdaad mijn OMP stoel in de E30 schroeven, aangezien de zitpositie bij circuitdagen niet ideaal is bij circuitdagen. Daarnaast kijk ik erg uit wat de nieuwe stabi's zullen brengen.

Maar ik kan uit ervaring al zeggen dat de auto van Jeroen heel erg strak stuurt & drift ;-)

Comment

Dank heren, voor alle complimenten. En Harry, ik woon zeker mooi, ben d'r ook erg bij mee.

Gijs: aan auteursrecht voor die foto doen we niet he? ;-)

Een wel of niet kuipstoel laat me nog steeds twijfelen: het echte orginele is nu definitief af van de E30 met deze mods, maar met een andere stoel ga je ng verder. Aan de andere kant: what the fuck, het is mijn auto, en ik wil een stuurmansauto. Ik heb er bij deze auto echt voor gekozen om te rijden: poetsen en naar kijken is mijn ding niet. Dus ik denk dat dat kuipje er wel komt. Samen met een stuurtje. Uiteraard bel ik dan 0900-FaF ;-)

Comment

prachtige wagen ! (op de kofferbakspoiler na;-))

in deze staat en smaak zie je ze zelden meer
                                "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

toffe foto's!

Een strakke auto zonder allemaal zichtbare extra's is ook naar mijn mening super.

Vragen:

Standaard vind ik de 325 nogal losjes, en niet direct sturend. Jij hebt vanalles veranderd. Wat is volgens jullie eigenlijk direct nodig, en wat kun je op de lange termijn schuiven.
                                  Wat is jullie banden merk/maat keuze? Wat kosten deze bij jullie? Ik kan een Rotex band krijgen voor 30 euro. uit mn hoofd 185/60/14

Ad.
                                  BMW i3, John Deere 6230 LS1 V8, Still RX 20-18

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Murphmeister Bekijk bericht
                                    Vragen:

Standaard vind ik de 325 nogal losjes, en niet direct sturend. Jij hebt vanalles veranderd. Wat is volgens jullie eigenlijk direct nodig, en wat kun je op de lange termijn schuiven.
                                    Wat is jullie banden merk/maat keuze? Wat kosten deze bij jullie? Ik kan een Rotex band krijgen voor 30 euro. uit mn hoofd 185/60/14

Ad.
                                    Het eerste wat ik des tijds aan mijn E30 gedaan heb zijn de dempers en veren vervangen door fatsoenlijk en nieuw spul. Rondom 40mm omlaag en Bilstein B8 Sprint dempers. Totaal andere auto nadien. Enne, bezuinig niet op banden. Rotex...? Bridgestone Potenza, Yokohama A539 en aanverwanten zijn vaker gehoord. Rotex is misschien leuk als alternatief voor Wanli (goedkope, griploze driftmeuk )
                                    Last edited by Gijs; 13-02-09, 05:53.

Comment

Dank je Ad!

Ik zou beginnen met je bandenkeuze. Ga van 14 naar 15 inch. Destijds een optie op de 325i (dacht ik). Het voordeel is een bredere band, in de maat 205/55/15. Andere maten, zoals 205/50 (heb ik) of 195/50 kan ook. Maar eerstgenoemde is orgineel. Jij wilt driften, zorg dan voor goede voorbanden, en geef hier geld aan uit. Bridgestone (geen Potenza, die zijn er niet meer) maar RE50's, of Yokohama's idd. Vergeet die rommel van 30 euro. Je kunt dat natuurlijk wel op de achteras schroeven,daar is de bandenkeus niet belangrijk. Voor wel.

Wat je absoluut moet doen, is een setje harde motorsteunen monteren, bv. teflon, of alu steunen. De standaard motorsteunen gaan gegarandeerd een keer kapot, met allerlei nare gevolgen. Monteer ook een carterbeschermer, het carter ligt erg laag bij een 325i.

Een 3e (mogelijke) upgrade is idd een set dempers/veren. Bilstein B8, of een H&R Cupkit. In combinatie met een auto die fris in de 'rubbers' zit, waar ik de ophanging e.d. mee bedoel, levert dit een zeer strak sturende auto op.

Een sperdiff (platensper), orgineel (optie destijds) of een vastgelast diff (goedkoper) helpt enorm om de auto in de drift te houden.

Combineer je dit met een verstelbare stabiset (H&R bv.) dan heb je helemaal een snoepje van een auto ;-)

Dan heb je nog dingen zoals een kuipje/rolkooi (stijfheid & veiligheid!) veerpootbruggen e.d, je kunt het zo gek maken als je wilt. Alles afhankelijk van budget natuurlijk, en hoe ver je wilt gaan met je modificaties.

MAAR! Ik zou gewoon eerst flink veel driftdagen gaan doen, oefenen, oefenen, oefenen. Daar heb je ook het meest plezier van. Harde motorsteunen, carterplaat, en goede voorbanden, meer heb je feitelijk niet nodig. Zo leer je vanzelf, en dan kan de auto met je meegroeien. Da's eigenlijk de beste tip.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen Bekijk bericht
                                        Bridgestone (geen Potenza, die zijn er niet meer) maar RE50's, of Yokohama's idd.
                                        [miereneukmode on]
                                        Potenza's bestaan nog weldegelijk: zie hier en hier. Alleen, wlke Potenza's er in welke maat allemaal nog zijn, dat zul je moeten uitzoeken. Wellicht bedoel je dat de RE720's er niet meer zijn.
                                        [/mnm off]

Comment

Heej danke voor de tips!

Die Rotex was ook voor de achterbanden. ik ben vanplan er een aardig stapeltje doorheen te gaan gummen komende tijd dus zo goedkoop mogelijke achterbanden was mijn gedachte :-)

Ik heb erover gedacht om het dif vast te lassen. Maar dan is de auto niet echt prettig meer met gewoon rijden (knars, knars met draaien), heb dus een LSD gekocht met een iets kortere overbrenging 3.91. Ben erg benieuwd wat dat doet...

Hebben jullie een adres waar ik bijvoorbeeld de motorsteunen & carterbescherming kan halen? Ik las Paul Vlasblom in Uden?

Maar je hebt gelijk, ik doe het allemaal gefaseerd. Eerst eens een paar dagen rijden. dan waardeer je de updates ook meer denk ik....

Ad.

Comment

Ik bedoelde idd de RE720. Die zijn er trouwens ook nog wel, als je maar zoekt. Als mijn RE720's achter op zijn, komen er RE50's op.

Comment

Ah...Rotex was voor de achterbanden. Daarvoor gebruik ik altijd Wanli; slechtere meuk is er niet, en sommige bandenzaken beginnen meteen met afraden als je er naar vraagt :-)
                                              In Uden bij Paul zijn een setje motorsteunen en een carterplaat allebei 25 euro ex montage, volgens zijn site. Dat zijn de kosten dus niet, en het is prima spul.

Comment

Wanli "de Landwind" onder de banden... Heb 2 banden incl. op velg leggen, voor 75 euro geroggeld. Merk onbekend.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen Bekijk bericht
                                                  Ik bedoelde idd de RE720. Die zijn er trouwens ook nog wel, als je maar zoekt. Als mijn RE720's achter op zijn, komen er RE50's op.

Houdt hierbij wel rekening met een wat hardere wang van de RE050's, dus iets stuggere reacties van de band.

Ik heb ook RE720's gehad, en daarna RE050 / RE050A (assymetrical) waarbij de assymetrische versie een stuk minder zoekerig was onder mijn auto (GTA).
                                                  Forza!

Comment

RE(0)50 bestaat niet in de "e30" maat. Dan kom je bij RE040s uit. Heb ik ook op de vooras van de Beemer. Bevalt top.
                                                    Hubraum statt Spoiler

Comment

Tja, en toen lag de koppeling er uit. Afgelopen zondag bij Breukelen dacht ik de file te omzeilen, en binnendoor te gaan. Niet ver weg van Joshua's werkplek, wilde de auto niet meer ontkoppelen. De drukgroep is kapot, zo bleek later. Waarschijnlijk is er een veertje gebroken. Ik ben naar huis gereden door te schakelen met tussengas, wat nog aardig lukte ook. Inmiddels staat de auto bij de garage, en komt er een nieuwe koppeling + drukgroep in. Uurtje of 4 a 5 werk, zal wel weer 4 a 500 euro zijn.

Vorige maand nog voor 1.300 euro aan upgrades en onderhoud gedaan, net 250 euro overgemaakt voor Papenburg, en nu dit weer. En dan moet ik eigenlijk nog 2 nieuwe achterbandjes en binnenkort weer een beurtje. Best dure hobby, zo'n E30! Maar altijd beter dan een auto met afschrijvng ;-)

Comment

heb jij nog net genoeg over voor een setje Rotexjes

uit de hankook-fabriek btw
                                                        Rotex wordt exclusief geimporteerd door Tyrenet
                                                        is naar mijn mening helemaal geen gek 'merk'
                                                        mijn 164 staat er ook op (16")
                                                        Last edited by Harold; 03-03-09, 19:37.
                                                        Autopoetsen klik A1 Car Cleaning
                                                        A1 Car Cleaning |Alloygator Velgrandbescherming|Polishangel

Comment

Klote man. Had je niet al eerder een nieuwe koppeling erin laten zetten?

Comment

Nope, dit is nog de orginele koppeling voor zover ik weet. De auto heeft nu 199xxx gelopen, 2 ton is dan ook niet gek met 1 koppeling.

En Harold, de keuze is al gemaakt, er komt Bridgestone Re040 onder.

Comment

Het zit niet mee met de E30, na een kapotte koppeling, brak gisteren de remleiding van de 325 tijdens een dagje Papenburg, waardoor mijn dag al voor de middagpauze voorbij leek te zijn. Gelukkig was Peter Molenaar (die die dag circuitauto's verhuurde) zeer behulpzaam, en heeft hij een deel van het remcircuit afgesloten, door een schroef in de remleiding te draaien. Een houtje-touwtje oplossing, maar ik kon wel door, hetzij met een zeer gematigd tempo, en ik wilde natuurlijk niet dat het schroefje eruit zou schieten :-) Bochten inremmen was er ook niet meer bij, gewoon niet remmen, en zo heb ik de hele dag met een laag tempo toch door kunnen rijden. Veel dank ook aan de mannen met de Omega, van wie ik een busje remvloeistof kreeg. Op de onderstaande foto zie je de remleiding met schroef:

Ik ga er zsm mee naar de garage, want helemaal APK is dit niet :-) En ik moet binnenkort toch voor een beurt, dus die laat ik dan meteen maar uitvoeren.

Comment

Ja, niet te lang mee doorrijden zou ik zeggen :-)

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                                BMW 320Ci (van GF)

Comment

Had ik al gezegd dat ik 108 kilo weeg Jeroen? 10% extra gewicht in je e30..durfde het gisteren niet te zeggen maar dat heeft je rembelasting vast de das om gedaan

Solly..

Comment

Working...
                                                                  X