Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macchina d'Elentinos

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Macchina d'Elentinos

Ik zal ook maar eens een verzameldraadje rond mij auto's starten. Als eerste mijn nieuwste aanwinst: een Giulia 1300TI uit 1970. Het is een leuke, maar zeker niet perfecte auto. Hier en daar zijn er wat rafelige randjes en onvolkomenheden, maar wat belangrijker is: de auto is mooi origineel en onverprutst alleen de lak is een keer vernieuwd. Het interieur is als nieuw inclusief de originele rubber matten, net als in de kofferbak. Technisch is de auto prima, hij rijdt heerlijk strak zonder rammels en dreunen. Alleen de versnellingsbak protesteert nog wel eens bij het inleggen van de 2e versnelling. De remmen zijn een jaar geleden compleet gereviseerd, er zitten zgan schokbrekers onder en een nieuwe brulpijp, vroap!
    De 1300TI motor met enkele carburateur is niet bijzonder krachtig met z'n 86pk, maar hij komt prima met het verkeer mee. Ik heb er bovendien een 1300 super motorblok en versnnellingsbak bij gekregen incl dubbele webers, dus daar is nog wat aan te doen :-)
    Wat is mijn strijdplan. Hier en daar wat plekjes bijwerken en optimaliseren. that's it. Wellicht in de toekomst de versnellingsbak onder handen nemen en op een verloren zondagmiddag het carburateurprojectje. Maar eerst... rijden! Leuk ding, ben er blij mee.

Plaatjes:

Mooie Juul!!!
    Mini Cooper Clubman
    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
    "Jasper val dood." - RH

Comment

Mooi ding Elentinos. Gefeliciteerd!
      Staande pedalen zo te zien. Kleur is erg goed. Eén van de mooiste kleuren op een Giulia.

Tegen de tijd dat je de plekjes gaat bijwerken, wil ik even tips&tricks van je leren voor mijn Juul.

Comment

En een mooi onverprutst dash!

Comment

Leuk Supertje! ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door scuderia Bekijk bericht
            En een mooi onverprutst dash!
            Ja, klopt, dat zie je bijna nooit. Dat onverprutste vind ik heel belangrijk en dat trok me bij deze auto echt over de streep.

Comment

Fraai ding hoor, gefeliciteerd!
              Bianco past altijd wel goed bij een Giulia.
              Een net interieur inderdaad!

Comment

Prachtig ding! Lijkt sprekend op die van mij man. Althans die ik had. Boehoe! :-)
                Ik moet ook ooit weer zoiets hebben, maar liever nog een Bertone.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                Alfa Giulia 1300 (1966)
                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                BMW 320Ci (van GF)

Comment

Hmmm, net heb ik op een harde manier een defect ontdekt... Het lampje in de benzinemeter doet het niet. En ja hoor, midden op een rotonde stond ik dus zonder peut. :-(
                  De benzinepomp was 40 meter weg, dat was dan weer het geluk... :-)

Comment

LOL! Mooi ding verder!

Comment

gaaf ding man!
                      Bmw f11 525d e46 330 cabrio

Comment

Ook leuk die opbouw speakers voorin, mooi bakkie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door M4 Bekijk bericht
                          Ook leuk die opbouw speakers voorin, mooi bakkie.
                          Hehehe, liever dat dan inbouw speakers in de deuren gezaagd... Ze gaan er uiteraard wel uit. En ook die klaver4 stickers gaan verdwijnen.
                          O ja voor alle Giulia bezitters hiero: die 46 liter tankinhoud klopt precies :-)

Comment

lol, 46 liter getankt? :-)

Alfa Giulia 1300 (1966)
                            BMW 320Ci (van GF)

Comment

Dat is veel man! :-) Dan had ik destijds ook nog wel een paar kilometer verder kunnen rijden.

Comment

Weet iemand online een electrisch schema van een juul te staan? De verlichting werkt niet bij de mijne...

Comment

Weet ik voor je te regelen wellicht! Stuur je zo even een pb'tje
                                  Last edited by Veloce; 17-04-10, 18:32.
                                  Giulia 1600 Super '65
                                  Abarth 595 Competizione '15

Comment

Het bleek dat ik geen schema nodig had, maar een instructieboekje... Ik dacht dat de schakelaar naast de stuurkolom de lichtschakelaar was en de hendel aan de stuurkolom de keuze tussen dim- en grootlicht (zo werkt het ook op m'n Fiat). Maar uit het electrisch schema (dank Veloce!) zag ik dat die schakelaar alleen voor de dashboardverlichting is. Toen ontdekte ik pas dat de hendel aan de stuurolom kan ook draaien... M'n tweede flater met de auto in nog geen week. Dat begint goed :-)
                                    Last edited by Elentinos; 18-04-10, 12:41.

Comment

Hahaha, LOL, PRUTSER!! Dat weet toch IEDEREEN man :-).

Wel gaaf trouwens, elke 105 heeft zo'n schakelaar voor de binnenverlichting.

Comment

:-) Ach mijn Fiat heeft een dimmer op de dashboardverlichting... toen al.

Comment

Dat heeft die Juul ook. Als je minder toeren maakt, dimt de binnenverlichting iets :-).

Comment

En zonder stickers...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                                              Dat heeft die Juul ook. Als je minder toeren maakt, dimt de binnenverlichting iets :-).
                                              Als je toetert ook

Is nieuwigheid, toch?

Comment

Super zo'n mooie pure Juul!!

[email protected] met lampjes. :-)

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                BMW 320Ci (van GF)

Comment

Nog mooier zonder die klavertjes ja.

Wat me altijd weer opvalt: vroeger gaven ze een auto standaard nette velgen mee. Tegenwoordig is de velg lelijk, zwart en de bijbehorende wieldop nog afzichtelijker.
                                                  Maar een auto als deze Juul heeft eigenlijk geen lichtmetaal nodig.

Comment

Leuke bella! Gefeliciteerd!
                                                    Wie heeft er nou eigenlijk wie aangestoken op Gummen? Er rijden best wat 105'jes rond.

Comment

Geef mij maar weer de schuld :-).

Comment

Ik zal ook mijn andere rijdende klassieker voorstellen. Een aantal van jullie hebben hem al een paar keer gezien.

Specs:

Motor: 6 cilinder lijn OHV, 2300cc, 150 SAE pk / 136 DIN pk

Versnellingsbak: 4-bak volledig gesynchroniseerd

Remmen: Schijfremmen rondom met 2 Bonaldi rembekrachtigers

Wielophanging: voor onafhankelijk met dubbele triangels en torsieveren; achter starre as met bladveren.

Stuurinrichting: worm en rol, onbekrachtigd.

Maten (lxbxh): 4,62m x 1,63m x 1,36m:
                                                        Wielbasis: 2,65m
                                                        Leeg gewicht: 1300kg

Prestaties gemeten door Auto motor und Sport uit 1963:
                                                        Topsnelheid: 195 km/h
                                                        0 - 100 km/h is 10,8s
                                                        1 km met staande start: 32s
                                                        testverbruik: 16,1 l/100km

De auto is ontworpen door tom Tjaarda, werkzaam bij carrozzeria Ghia. De auto werd gebouwd bij de firma OSI. De motor is gebaseerd op de standaard 105pk sterke 2300 6 cilinder uit de 2300 Berlina. De motor is ontwikkeld door Lampredi, bekend van de Ferrari V12's en diverse andere Fiat-blokken. Voor de 2300S Coupe werd de motor getuned door Abarth. De verantwoordelijk technicus was Klaus Steinmetz, toen werkzaam bij Abarth, later bekend geworden van zijn werk met Opels. De wijzigingen waren: andere nokkenas en klepsturing, gepolijste inlaat- en uitlaatkanalen; andere zuigers, hogere compressie; gepolijste drijfstangen zonder contragewichten, aluminium carterpan met koelvinnen en montage van 2 dubbele Weber DCOE's.

Mijn auto is van één van de laatst geproduceerde 2300S Coupé's en komt oorspronkelijk uit Italië. In 1999 is de auto ingevoerd. Ik heb hem gekocht in 2005 van de eerste eigenaar in NL en heb er, buiten normaal onderhoud, het volgende aan gedaan:
                                                        2006: laswerk laten uitvoeren aan de buitendorpels;
                                                        2008: interieur opnieuw laten bekleden, achterwiellagers vervangen, koppelingscilinders gereviseerd;
                                                        2010: waterpomp hersteld met originele magneetkoppling voor zelfdenkende koelvin.

Het is een echte Gran turismo. De auto is gemaakt voor voor lange ritten. De motor is soepel en klimt snel in toeren. De besturing op hogere snelheid is precies en voldoende licht. De wegligging is zeer stabiel, ook naar moderne begrippen. De remmen zijn, zeker voor die tijd, mooi efficient. Op lage snelheid is de besturing loodzwaar net als de bediening van de koppeling. Een bochtig dijkweggetje is een plezier, maar wel hard werken. In de stad ben je niet blij met de auto...

Last edited by Elentinos; 19-04-10, 21:46.

Comment

Ha, die Elentinos;

Het is en het blijft een bella macchina. Ik weet alleen niet welke van de twee getallen de juiste vermogensopgave is, maar het verschil tussen (oude) SAE- en DIN-pk's ligt toch echt wat dichter bij de 15 tot 20%.
                                                          Scherven brengen gelul.

Comment

Ja, supergaaf jouw 2300 cpe!!

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                            BMW 320Ci (van GF)

Comment

Mooie auto's Ele!

Moeten we niet voorstellen dat alle gummers een Juul bezitten?
                                                              M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
                                                              Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
                                                              Rally organisatie: Rally-Events
                                                              Facebook: Model Car Workshop & SFRC

Comment

Thanks, en idd en zoals JC als zei: je kan pas een echte Petrolhead zijn als je minimaal een keer een Alfa hebt gehad. En liefst een Giulia :-) Dus elke Gummer een Juul.

Comment

Working...
                                                                X