Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Passat 2.3 V5

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Passat 2.3 V5

Omdat 't tot nu toe niet de moeite waard was om er een apart draadje voor 't maken is dat nooit gebeurd. Deze week door de 150.000 km heen gegaan, heb er nu wel 12dkm meegereden sinds vorig jaar januari.

Defecten tot nu toe ; geen. Alleen een rammeltje van de ontvanger van 't alarm, even aangedrukt en dat is nu ook weer stil. Een fan van de airco piept heel lichtjes in de laagste stand als je heel stil bent maar m'n grootste zorg is de distributieketting die je bij stationair licht hoort ratelen. Waarschijnlijk de hydraulische kettingspanner die niet genoeg druk geeft.

Echter dat is moeilijk preventief te controleren ; de meeste garages halen motor + bak UIT de auto om dan rustig motor + bak van elkaar te halen en dan bij de distributieketting te kunnen komen ; die zit dus niet vooraan de motor maar achterop. Niet zo handig van VW, althans niet voor de portomonnee van de eigenaar. In principe kan de ketting zelf een leven mee, maar die spanner en het teflon aandruk vlak dus niet.

Verder ; leer is nog in prima staat, climate control doet 't prima, 't glazen schuifdak is erg fijn (veel licht in de auto), af en toe lekker gas geven geeft nog een prima brul, verbruik is over 12dkm 1 op 10 (helaas, de 2.3 is een dorstige motor ; bij 120 vreet ie 9.0 liter per 100 km).

Kortom weinig te klagen.

Dorstig noemt ie dat.

Gij moet nog veul leren over dorstige autos.

*Blij is met 1op7*
    http://www.ebbropremium.nl

Politics is the entertainment branch of industry.

Comment

Jullie met je zuinige moderne meuk.

Afgelopen weekend met de oude dame nog 1 op 5 gehaald, en dat was verrassend goed. :-)
      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Ik rij d'r redelijk normaal mee , maar als je wat gas geeft zit je zo op de 20l op 100 km oftewel 1 op 5 hoor. Op CPZ reken ik zeker op 1 op 4 over de aldaar met plezier afgelegde kilometers

Maar goed mag techniek uit 2000 dan ook wat zuiniger zijn dan die meuk van 80 jaar terug ? \o/

Comment

Heel eerlijk, met dat verbruik zou ik nooit zo een wagen rijden.

Dan liever met iets ver boven de 200 pk. Een 330i is gewoon net zo zuinig. En dan ga ik echt geen V5 met 150 pk ofzo rijden (met alle respect).

De eerste beste moderne TDi maakt gehakt van zo een ding, in alle versnellingen en op alle fronten. Ik denk dat je met die V5 weinig tegen mijn Octavia met 2.0 TDi 140 pk begint...

Zoals gezegd, met alle respect, maar ik vind het echt hopeloos verouderd: wat ik wel zou overwegen is gewoon op gas rijden.

Comment

Zandvoort 1:2.7 ;-)

De modernere honda zit op 1:3.5 ;-)

Comment

EG ; 't gebakje was ook niet zo duur in de aanschaf en ziet er redelijk (lees acceptabel voor klanten) uit. Een 330i was zeker 't dubbele en had ook wel m'n voorkeur maar dat zat er even niet in.

Omdat ik weinig kms maak is een (zware) diesel niet interessant. Afgezien dat ik 't herriebakken vind. Rond 120 stoor ik me meer aan het windgeruis dan aan de motor.

Eigelijk stoor ik me nooit aan de motor. Goed er had 50 pk bij gemogen maar dat wil iedereen wel.

Comment

Maar het belangrijkste, wat gaat die dadelijk op Zandvoort doen? :-)
                2 x ouwe premium meuk
                BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
                Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

Comment

Euh, ik denk rondjes rijden ;-)

Comment

Da's 't idee idd john, zeg maar ; pits uit, Gib Gass, dan beetje overstuurd de bocht, met te weinig vermogen de bocht uit, dan met pijn en moeite de 120 't uur aantikken, dan hard in de remmen, 150 meter voordat de rest dat hoeft te doen, dan met 40 door de bocht, doorschakelen bij 3500 toeren naar de volgende versnelling ('het nieuwe rijden') en voor je 't weet heb je dan weer een rondje afgelegd in 3 minuut 15,2 .

Comment

Sprak de optimist ;-)

Als je maar wel Jasper voorblijft, het zou een schande zijn!

Comment

Hmm die zit toch tegen de 200pk in de Spider ? Ben bang dat 't Passaaitje dat niet gaat redden, zeker niet op 't rechte stuk. Maarre 't boeit me weinig dat 't bakje niet snel is. Als ik maar lol heb.

"Meedoen is belangrijker dan winnen". Of iets van die Quatsch.

Comment

Wat een gelul over dat verbruik zeg.. Laat zo'n 330i 1 of 2 km per liter meer doen, wat maakt dat nu uit op het totaalplaatje. Ik vind 1 op 10 helemaal niet echt verkeerd als gemiddelde bij een sportieve rijstijl in een auto met dat gewicht. En who cares dat een traktor gehakt van je maakt. Je rijdt nog altijd in een verschrikkelijke traktor :-).

Comment

^ Precies. Ik kan me de heerlijke 2.5 liter 5-pitter uit m'n S70 nog herinneren. 144 pk en 240 NM of zo, dus die zal het ook wel afleggen tegen zo'n TDI-molen. Maar doe mij dan toch maar die vijfklapper.
                            Ben stiekem wel blij dat ik nu met 220 benzine-pk's elke tractor het nakijken geef :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                              Wat een gelul over dat verbruik zeg.. Laat zo'n 330i 1 of 2 km per liter meer doen, wat maakt dat nu uit op het totaalplaatje. Ik vind 1 op 10 helemaal niet echt verkeerd als gemiddelde bij een sportieve rijstijl in een auto met dat gewicht. En who cares dat een traktor gehakt van je maakt. Je rijdt nog altijd in een verschrikkelijke traktor :-).
                              Het is ook niet om die auto af te kraken ofzo. En heel eerlijk, ik heb eerlijk gezegd ook gezocht naar zo een wagen op LPG G3 maar km standen waren astronomisch.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door EG Bekijk bericht
                                De eerste beste moderne TDi maakt gehakt van zo een ding, in alle versnellingen en op alle fronten. Ik denk dat je met die V5 weinig tegen mijn Octavia met 2.0 TDi 140 pk begint...
                                Tja, ik denk inderdaad dat een TDI in het gewone gebruik (hernemingen enzo) sneller aanvoelt. Als je zo'n 5 pitter echter lekker op toeren jaagt (en houdt!), is het a) veel leuker en sportiever rijden, zonder tractorgeluiden of walm en b) misschien wel eens net zo rap of soms zelfs sneller dan de diesel.

En dit vermoeden komt dan van een zeer tevreden diesel rijder, met een nog wat fijnere diesel dan de VAG 2.0TDI. Kun je nagaan

Vraagje: wat zijn eigenlijk de verschillen met de 170pk V5? Je weet wel de oude muze van Cobraman

Comment

20 PK verschil in elk geval.
                                  Was volgens mij gewoon dezelfde motor, in de tweede generatie.

M4, mijn ouwe Spider had ergens in 1995 volgens de Italiaanse folder 192 PK. Geen idee wat daar van over is. Misschien dat geelhoed een formule kan bouwen op basis van die PK-afschrijving toen in die Top Gear-aflevering waar ze allemaal voor 10K sterling een Italiaan kochten uit de jaren '70.

Hij zou op zich sneller moeten zijn dan jouw Passat, maar wat boeit dat joh. Ik haal daar echt heel zelden iemand in, en ik heb pret voor tien (de rest die er langs moet waarschijnlijk wat minder ).
                                  Mini Cooper Clubman
                                  "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                  "Jasper val dood." - RH

Comment

Nadeel van diesel, zeker van VAG, is de korte powerband, alhoewel het tegenwoordig wel iets beter is. Die V5 zal het pakweg tussen 5000 en 6500rpm erg goed doen, de TDI ergens tussen de 3000 en 4000rpm gok ik en wanneer de turbokick is geweest, zakt die weer snel in.
                                    In het dagelijkse verkeer voelt dat aan als een raket, maar op het circuit vind ik het per definitie irritant.

Comment

Heb het V5 verhaal even opgezocht, de 170pk heeft 2 kleppen meer schijnbaar (10v vs. 20v). Tis dus helaas geen kwestie van even opvoeren, zoals de 2.4 van Volvo.

Comment

Klopt de 20v is een andere kop. Redelijk meer vermogen dus ; 20 pk. Was achteraf leuker geweest want verbruik is gelijk maar wel meer power en koppel. Zo'n 170pk geval atmosferisch tunen was misschien nog een optie geweest, maar als er 5% meer vermogen bij komt dan praat je alsnog maar over 179 pk. Zet geen zoden aan de dijk. Andere nokkenas is te doen, maar die operatie kost een hoop flapjes als je t niet zelf kunt. Verder is een Passat geen raceauto. Dus moet 't onderstel aangepakt worden. Subframe brace erop (kost weinig), veerpootbrug erbij (ook niet duur). Maar dan zit je op 1500+ investering op een auto van amper 6000 euro en het blijft een Passat

De stap van V5 20v naar V6 30v (170 -> 193pk) is dan weer zo klein dat je weer gaat zoeken naar zo'n V6. En dan krijg je opties als de leuke 4x4 en voor je 't weet rij je een 1650 kilo zware sedan terwijl ik weinig kilometers per jaar maak ik ik voor lage runningcosts ging

De 2.8 V6 (2771cc) blokken in de Passats hebben echter last van olielekkage aan de pakkingen aan de achterkant van 't blok. Lastig te voorkomen. Van de hele motorenrange is de V5 de minst problematische.

Zo'n motor-swap is te overwegen ; 10v eruit, 20v erin. Maar dat moest 1350 euro gaan kosten en natuurlijk 't risiko dat er bij 't ombouwen wat mis ging. Dat was 't allemaal net niet waard.

Diesel <> Benzine verhaal boeit me weinig. Ik maak te weinig kilometers om te kunnen concurreren met de hogere wegenbelasting. Daarnaast, zie boven, stinkt een diesel en maakt ie onplezierig herrie.

@jasper ; ja is gaan er geen race van maken, dat eindigt alleen maar in brokken. In principe zou een motor ook een van 15 jr oud met een goede beurt (oliefilter, luchtfilter, bougies, brandstoffilter, nieuwe olie) toch een heel eind in de buurt van de originele waardes moeten kunnen komen.

Die aflevering van Top Gear heb ik gezien ; ze halen amper een of ander circuit waar ze rondjes moeten rijden en ze worden getest op een dyno en op 't eind zijn ze allemaal kapot oid ? Maar dat waren supercars he, wij rijden regelmatig in onze bakkies op een verantwoorde manier
                                        Last edited by M4; 14-05-10, 11:38.

Comment

Ik dacht dat die V6 motor 204 pk had? In ieder geval in de Golf 4 wel.

Comment

Ik ben altijd uitgegaan van deze cijfers ; http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswa...sat#B5_engines

Zelfs t/m 2005 had die motor minder dan 200 pk. Pas met de nieuwe 3.2 liter vanaf 2006 komt 't vermogen op 250 pk.

Volgens http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...linder_petrols zat er in de Golf IV eerst een VR6 (12 klepper) (let op, geen V6 !) van 174 pk. In 2000 is er een 24 klepper met idd die 204 pk gekomen.

Maar da's dus een VR6 van 15 graden en geen V6 (30 kleppen!) zoals in de oudere Passat met een hoek van 90 graden (zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/VR6_engine )

De lijst van verschillende motoren is insane lang bij VAG. Er wordt veel gedeeld maar toch heeft elk submerk (VW, Seat, Skoda en Audi) vaak eigen typen motoren. Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...linder_petrols

Comment

*schop* Nog tips bij de aanschaf van een V5 20v? Zie mn kofferbakhandel topic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RC Bekijk bericht
                                                *schop* Nog tips bij de aanschaf van een V5 20v? Zie mn kofferbakhandel topic
                                                - COP-bobines
                                                - automaat gaat makkelijk kapot
                                                - EGR problemen. (afblok kitje plaatsen?)

Comment

luisteren of je de distrbutieketting hoort ratelen (bij stationair en bij licht gasgeven en loslaten).

De ketting zit aan de achterkant van 't blok, dus bij 't schutbord.

Bobines en kabels zijn een wat zwakker punt. Lekkage linksonder de vloermat bij de bestuurder. Als daar veel vocht zit dan kan de hele ECU ook nat zijn/geworden met allerlei electronische ellende.

De distributieketting acht ik t zwakke punt. Die zou zeker de 2 ton moeten kunnen halen, of 3, maar soms rekken ze of op of het 'teflon' geleidertje raakt versleten en die houdt t ding op spanning ; de kettingspanner dus.

Comment

*kom toevalig langs dit topic*

Nou die lekkage heb ik net mee mogen maken. De dealer maar alle 4 de deuren goed waterdicht laten maken en het droogmaken (had linksvoor en achter een zwembad onder de vloerbedekking en isolatielaag) maar zelf gaan doen met het nodige geduld. Scheelt een hoop $$$.

De wagen bevalt overigens prima, onze 20v versie haalt 1 op 10,3 met de nodige autowegen op de route.

En wat die vergeljking met de 140pk diesel (die we ernaast hebben staan) hierboven betreft: schakel-lui rijdend maakt het weinig verschil, maar op toeren is de V5 serieus sneller. Uiteraard, want diesel is en blijft #$%[email protected]#%#[email protected]%

Beleving is ook veel leuker, gaaf geluid en hangt lekker snel aan het gas. trappen= versnellen, geen 486 pc ertussen schijnbaar.
                                                    Last edited by RC; 02-08-11, 11:50.

Comment

*komt ook toevallig langs draadje haha*

Wateroverlast ; zijn de bakken waar de accu in zit, dus onder je motorkap, leegehaald (zand/bladeren) ?
                                                      Vaak verstopt dus daar een afvoertje en na veel regen lopen die bakken doodleuk over naar binnen (via bekabeling door 't schutbord als ik me niet vergis).

Het zijn meestal niet de deuren die niet meer waterdicht zijn of het moet een (kapot) raamrubber zijn geweest ?

Comment

*schuifelt weer langs* Nou, ik zag na elke dikke regenbui echt het verschil dmv een nieuw zwembad op de bodem van mn auto en ook water op de dorpel bij het openen van de deur linksvoor.

Dit is niet meer voor gekomen sinds de deuren aangepakt zijn en de dealer wist me ook te vertellen dat er een amateur met een soort kit aan het klooien was geweest in de deuren, dus dat moesten ze eerst weghalen.

Wel heb ik na dik 2 weken nog steeds vochtige kranten als ik ze na een dagje weer onder het tapijt en de isolatie mat vandaan haal. In de eerste dagen ook redelijk veel gelucht en er staat ook een vochtvreter in de auto. Ik vraag me dus af of er echt zoveel vocht in die (weliswaar dikke) isolatie kan zitten, of dat de wagen nog ergens anders een beetje lekt (kachel, interieur filter?).

Je kunt ook de dealer de hele auto van binnen laten ontmantelen om hem droog te krijgen, maar dat kost uiteraard een godsvermogen. Wordt een beetje sjacherijnig van zoveel tijd/moeite/kosten voor een ontwerp/fabricage fout waar bijna alles leon/toledo's last van hebben. grrr..

Misschien dit weekend maar naar de werkplaats van een vriend van me rijden en toch gaan klooien (meer dingen losschroeven om beter onder de mat te komen, water sproeien om lekken op te sporen etc.)

Voor de rest is de Toledo een geweldige wagen in zeer goede staat van onderhoud (laten keuren vlak voor de garantie verliep) gebleken, maar dit probleem vind ik toch behoorlijk irritant zo onderhand...

Comment

Da's kut, RC. Serieus balen als je hem net aangeschaft hebt. Nog enige vorm van garantie?
                                                          You know that reality is immaterial

Comment

Nope, alle dealers kennen dit probleem (half uurtje werk per deur om het weer goed waterdicht te maken), maar er is geen officiele coulance regeling voor oid. Op de seat sites is er ook genoeg over geschreven, had wat linkjes van Dick gehad.

De auto is overigens niet in onze regio gekocht, bij een recente keuring bij een andere dealer in de buurt is ook niets boven water gekomen vwb technische defecten. Dus geen reden om terug te gaan naar de verkopende dealer. Garantie betrof de aandrijflijn en is ook niet mee geldig inmiddels. Pas na de hele heftige regenbuien een maand terug bemerkten we water dat door de matten heen kwam vanaf de bodem zeg maar.

Om de ergste kosten te besparen had ik het "droogmaken" zelf op me genomen (achterbank eruit, zijdorpels los, wat randjes langs de stoel rails, voetsteun links naast de koppeling los en dan kun je er linksvoor en linksachter best goed bij.), maar ik begin nu te twijfelen of er geen beetjes water bijkomen oid. Erg lastig te bepalen.

Comment

Ik ken nog iemand die heeft een C3 in de aanbieding. Met panoramaglas. Lekt niet....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kleintje Bekijk bericht
                                                                Ik ken nog iemand die heeft een C3 in de aanbieding. Met panoramaglas. Lekt niet....
                                                                Hell no, ik krijg die wagen vanzelf wel weer droog. Wil het alleen goed doen, zonder risico op stank of schimmel.

En daarna geniet RC junior weer van het geluid van een roffelende Vr5 ipv een modern eco snortorretje. Hij heeft ook al heel enthousiast bij ome JC op schoot gezeten in de V8, dus de opvoeding is al goed begonnen

Comment

Working...
                                                                X