Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scuderia di crocchette

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Scuderia di crocchette

Nu er een nieuwe telg in aantocht is in de garage, heb ik er maar meteen een verzameldraadje van gemaakt. Ik heb namelijk al een tijdje geleden een Alfa 75 "gekocht". Althans, ik heb tegen mijn garagist gezegd dat ik het exemplaar van hem wilde kopen dat hij op zijn terrein heeft staan. Hij moest alleen nog even rijklaar gemaakt worden, en daar zat de crux. Dat kan best veel werk zijn, en plannen is in zijn geval niet altijd even makkelijk, dus de oplevering is ruim over de vakanties heengetild.

Ik had voorgesteld om te helpen (kijken) met het rijklaar maken zodat ik wat meer zekerheid had over de oplevering. Vandaag was het zover. We hebben hem naar voren gehaald, en nagelopen. Dat viel nog wel een beetje tegen, want daar moest nog wel het een en ander aan gebeuren op zijn brug, en die was bezet. Een lek bij het spruitstuk; Nieuwe midden- en einddemper is ook nodig (doe ik gelijk van CSC met Kat-vervanger), dikkere stabi en misschien meteen wel Bilsteins (indien voorradig). Morgen en overmorgen gaat hij ermee verder, dus hierbij vast even een sneak preview van de 75.

Het is een zwarte 3.0 V6 America uit 1989. Origineel Nederlands (weet niet of dat goed is). Van dichtbij vind ik hem niet zo mooi vanwege de lak en de vale rubber stripings. Eigenlijk geldt dat voor 75's in het algemeen, maar deze moet je wel van een meter of 10 afstand door je oogwimpers bekijken. Dan is hij erg mooi. Ik ben van plan om hem technisch in superstaat te brengen en optisch laat ik voor latere zorg.
    In ieder geval komt er nog een KN open luchtfilter in, en Ronal velgen eronder.

En dan wat plaatjes:

Een update volgt zo snel mogelijk (hopelijk binnen enkele weken...).

Nu voor de volledigheid nog even de andere auto's:

De Berlina 2000 uit 1972:

Zie dit draadje voor meer info.

De Giulia 1300 Super uit 1976:

Zie dit draadje voor meer info.

Het is de bedoeling dat de Giulia het veld gaat ruimen. Dan houd ik de Berlina als 105je, en de 75 als rijders auto. Ware het niet dat ik inmiddels wat gehecht ben geraakt aan de Giulia (heb er al zo'n 12000 probleemloze KM's mee gereden), dan had ik hem al te koop gezet. Omdat ik altijd heb geleerd nooit je oude schoenen weg te gooien voor je nieuwe hebt, houd ik hem nog maar een jaartje, denk ik

Gaaf! Die Speedlines moet je niet wegdoen hoor!

Comment

Gaaf Scuderia! Wordt een mooie verzameling zo ;-) Ben echt reuze benieuwd naar de 75 irl. En wat blijft de Berlina een plaatje.

Zo bijzonder zijn de Speedlines toch niet? Heb er iig nog een setje van thuis liggen...
      Auto's: veel...

Comment

Dat is een knappe verzameling aan het worden zo! Gefeliciteerd met die 75, echt een cool hok man.

Comment

Cool man! Gefeliciteerd!!

Ferrari 308 GTB QV (1983)
          Alfa Giulia 1300 (1966)
          Mazda Miata (1990 Daily driver)
          BMW 320Ci (van GF)

Comment

ah dat is die 75 waar je zo lang op moest wachten. mooi origineel! tel ik nu goed dat jij 5 auto's hebt?
            Bmw f11 525d e46 330 cabrio en e38 740i

Comment

Ja dat klopt. Vijf is wel wat veel, maar ze hebben allemaal een eigen functie
              De bus voor het gezin. De BMW voor het werk, de Berlina voor het mooie en de leuke tochtjes (knuffelauto), de Juul om lekker in te rijden (ook voor het werk), en de 75 voor de kick.

Nou ja, eigenlijk is dat een lulverhaal met een verlengsnoer. ik moet wel oppassen dat het niet bij me wegloopt, die hobby. Daarom zal ik waarschijnlijk de Giulia weer wegdoen.

Vooralsnog heb ik niets gehoord van mijn garagist. Same old story.

Comment

Leuk heb ook een zwarte gehad!
                Grappig ik zag de foto van je 75 en dacht, gaaf eigenlijk die originele velgen, iedereen vrot er altijd wat anders onder,
                maar ik lees dat je er Ronals onder wilt doen hmmmmmmmm!
                Maarre veel plezier ermee ;-)

Comment

Niets mis met Ronal velgen, maar die originele velgen zijn vele malen 'boeiender' om te zien inderdaad. Gelukkig kun je ze af en toe gewoon wisselen, toch?

Comment

Klopt!
                    FF een tip, als je wielen gaat wisselen:

Krik je auto niet op bij de voorste kriksteunen, dat is een erg zwak punt bij oa. een 75.
                    Aan de voorzijde onder de radiator loopt je voorstabi, daar hoort een blokje overheen te zitten(soms zit die er niet meer!), en die is geschikt omje auto aan op te krikken .........;-)

Comment

75 ziet er best goed uit op de foto's. Ik zou ipv open k&n gewoon sport inlegfilter nemen, pipercross doet het bij mij prima. Ik zou ook eens kijken naar een se 16" wielen, stuurt veel beter dan kleinere maten. En natuurlijk dikkere stabi.
                      En wat Erwin zegt

Comment

Wel belangrijk om in ieder geval de originele wielen er bij te houden. En Ronals kunnen eigenlijk alleen maar op 4 gats onderstellen. Maar de wat dikkere 5-gats auto's blijven het netst op standaard en worden wat ruiger op 16".

Daarnaast blijf ik toch wel de voorkeur geven aan Italiaans lichtmetaal onder een Italiaanse auto. Dus Speedline, Momo, OZ. Ik twijfel ook nog ernstig met de 16" Atev's voor onder de 90.

Maar snel aan de slag met de 75! Een 6C is toch wel een heel erg fijne motor!

Comment

Ik heb eventueel nog wel een leuk setje 16" liggen die ik nog 'over' heb van mijn oude TS.

Comment

Mooie auto's; de 75 begin ik steeds leuker te vinden. Mooie lijnen in de auto en een koel interieur (vooral die handrem greep en al die boordcomputer knopjes). De Turbo en de 3.0 zijn natuurlijk de ones to have.

Lennart,
                            had jij ook niet nog een heel mooi 75 interieur liggen?
                            Fährst du quer - Siehst du mehr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Martijn Bekijk bericht
                              Lennart,
                              had jij ook niet nog een heel mooi 75 interieur liggen?
                              Klopt, met een prachtige America er omheen :-).

2.0TS is ook een one to have wat mij betreft. Erg mooie balans, oersterke motor, standaard sper, niet te zwaar. Erg leuke stuurauto dus.

Comment

Lennart,
                                Had Vincent dat limited edition interieur al weer ergens anders ingebouwd? Of mis ik weer een auto?

Bij de turbo bedoel ik trouwens de Turbo Evo... Zooooo gaaf. Voor circuit bak zal de 2.0 vast de betere keuze zijn maar voor een rondje op zondag touren...

Fährst du quer - Siehst du mehr

Comment

Gaat fappeloni op die rode EVO, man wat cool.
                                  Ja, en dan JUIST met die smalle originele wielen. Uebercool!

Nu eerst even de SZ wassen. Kijken of die het nog doet na een maand stilstand :-)

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                  BMW 320Ci (van GF)

Comment

Martijn,
                                    het limitata recaro interieus zat in mijn 75 TS, die 2-tone. Die heeft Vincent inderdaad verkocht en geruild voor een ander interieur. Zonder dat ik dat wist :-).
                                    Een vroege Turbo is erg gaaf ook! Geen stuurbekrachtiging en een uniek voor de Turbo ontworpen interieur. Die zul je niet zomaar vinden. Zo'n EVO is natuurlijk ook wreed.

Comment

Gisteren heb ik even een soort van spijbeldag genomen. De laatste tijd erg druk op het werk, maar ik had mijn auto's, althans, mijn hobby auto's, al weer een paar weken niet aangeraakt.
                                      Met oudste dochter de Giulia van stal gehaald (Berlina had een lege accu). Dat was "startenlopen". Onderweg kwam ik op 300 meter van mijn huis een man tegen die zijn Fiat 2400 Dino aan het poetsen was. Wát een prachtig apparaat zeg. Ik heb al afgesproken dat ik eerdaags even langskom om verder te praten (over auto's ofzo).

Vervolgens met zoon een lange rit door de polders met wat kleine tunneltjes hier en daar gereden met de Giulia. Wat rijdt dat toch gaaf, en wat heb ik dat gemist. Beetje poetsen, olie peilen en met een biertje in de hand om de auto heen gelopen. Daarna met dochter2 de auto 's avonds weer teruggebracht.

Gisteren was het in Amersfoort eo wel oldtimerdag. Wat ik allemaal heb gespot: Fiat 2400 Dino, knalgele Fiat 500 (de oude dus), een Giulietta spider, een MG.

Het was een leuke dag dus!

Comment

Leuk man, dat is altijd weer gaaf om in die kroketten te rijden als je ze een tijdje niet hebt aangeraakt.
                                        Helaas geen kans voor gehad dit weekend, want mijn bakkies staan nu 200km verderop. Lekker gepland met dit weer...

Comment

Vordert het met de 75 V6, scuderia?

Comment

Goeie vraag V4.
                                            Nog steeds niet, en ik vrees dat deze er niet gaat komen. Hij had nog een paar dagen werk na mijn laatste update, en vorige week heb ik hem gezegd dat ik de hoop had opgegeven, maar dat ik mijn Giulia wel APK wil hebben binnenkort. Een heel excuusverhaal over dat hij nu echt tijd had, en dat hij hem echt goed wilde maken omdat ik anders niet meer terug zou komen. blablabla.
                                            Er zit een heel verhaal achter. De monteur (ook de verkoper in dit geval) is een accountant die bij een grote accountantsfirma heeft gewerkt. Wel een pientere vent, maar vanwege "omstandigheden" maar aan Alfa's is gaan sleutelen. Ik denk een soort van burn-out, maar weet het niet zeker. Zijn planningskwaliteiten en het omgaan met druk vanuit klanten zijn voor hem zelf niet best, en passen een beetje bij zo'n ziektebeeld.

Eerlijk gezegd denk ik dat deze er niet zal komen. Ik heb Lennart in Monza gesproken over zijn 75, en ben ook verder aan het kijken, maar ik kom tot op heden niet echt een leuke tegen. Vandaar dat ik ook een beetje naar andere auto's kijk, zoals die 944. Ook naar MX5'jes, spiders, en biturbo's.
                                            Wat het wordt, weet ik nog niet. Misschien alsnog die 75 als hij opeens toch klaar is. De prijs is zo aantrekkelijk dat ik daarom maar de laissez faire-methode handhaaf op mijn overspannen garagist om hem niet over de klink te jagen. Hij weet erg veel van 105jes, en hij woont praktisch bij mij om de hoek namelijk. Ik vraag niet meer om de 75 in ieder geval. En als hij klaar is voordat ik een andere heb gevonden, dan koop ik hem.

Comment

Ja, leuk. Ik heb ze gewoon regelmatig nodig dat soort 'spelen met autootjes' dagen. Vandaag en gisteren lekker een potje wezen sturen met de MX5. Heerlijk.

Comment

Blijft toch een leuke verzameling scuderia!
                                                Oliestoken voor het goede doel

Comment

Grappige is dat die monteur wel heel druk bezig is aan een Azzuro Le Mans Alfetta Berlina die echt helemaal als nieuw wordt gemaakt. Daar heeft hij dan wel tijd voor....:-s Zal denk ik wel meer geld mee te verdienen zijn. ;-)

Je wagenpark is erg leuk, maar eigenlijk moet daar gewoon nog een tranaxle bij. Ik hoor je wel alleen maar over 75´s met een V6, een TS (of TB) is het dus niet voor je? Ik heb ook tijdens mijn zoektocht naar een 75 voor dagelijks gebruikt naar 924´s gekeken, maar vond vooral dat ze een beetje underpowered waren. 944´s zijn een stuk beter, maar ook duurder. En ik ben niet zo bekend met de Porsche-prijzen v..w.b. onderhoud.
                                                  Giulia 1600 Super '65
                                                  Abarth 595 Competizione '15

Comment

Dat klopt, Veloce. Die staat daar al een tijdje op het terrein, die Alfetta. Ook al weer een maand of drie schat ik. Jij kent hem waarschijnlijk van SCARB?

Hij werkt volgens mij voor degene die het hardst schreeuwt / de hoogste nood heeft. Ik wilde voor de MM mijn Berlina nagekeken hebben, en toen kon ik hem direct brengen. Als mijn Giulia een APK moet hebben, kan ik hem wel langsbrengen. Al het overige werk ziet hij als niet spoed, en vult hij zijn vrije uurtjes mee.

Zoals ik al zei, als ik iets tegenkom wat ik zoek voor een leuke prijs, koop ik hem. Maakt mijn leven in ieder geval een stuk gemakkelijker, en mijn monteur kan onmogelijk van mij verwachten dat ik op zijn 75 ga wachten (sinds mei!).

Comment

Ohja, een TS ben ik niet naar op zoek. Liever een mooie V6.

Ik heb ook naar die rode QV uit Jubbega geinformeerd, maar die vind ik te duur. Hij wil geloof 6500 a 7000 hebben. Eigenlijk staat die dus niet te koop imo.

Comment

Heeft Lennart niet een 75 met V6 min of meer in de verkoop staan?
                                                        De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

Een echt mooie V6 bracht tot voorkort zeker wel 6 a 7k euro op hoor. Prijzen zijn nu wel gezakt idd, maar geheel onrealistisch is het ook weer niet (voor een echt mooie natuurlijk). Grote kans dat Richard die rode V6 kent, zal ook wel bij hem in onderhoud zijn geweest.

En verder wil je natuurlijk uiteindelijk gewoon een nette 75 V6, daar doet geen 944 aan af ;-)
                                                          Auto's: veel...

Comment

Die rode QV is een mooi ding, alleen staat hij al anderhalf jaar te koop. Ik zou hem dan uit de verkoop halen, of goedkoper maken. Tenzij je het ontzettend kicken vindt om een auto in de verkoop te hebben natuurlijk

Inderdaad is die van Lennart ook een optie.

Liever een V6, en die hoeft niet in toptoestand te zijn zolang de techniek maar goed is.

Comment

Even off-topic, door 'Wat de pot schaft' krijg ik altijd meteen trek als ik daarna de titel van dit draadje zie...
                                                              Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                              "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Da was precies d'n bedoeling :-)

Gisteren taco's gegeten. Voor vanavond weet ik het nog niet...

edit: oh, we zitten in een geheel ander draadje dan ik dacht :-/
                                                                Last edited by netraam; 12-10-10, 10:37.
                                                                Well Brian... I'm opening a boutique!

Comment

Working...
                                                                X