Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Veloce's Alfa-projecten (GTV 3.0 24v en Giulia Super)

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Snelle verkoop, goed gedaan!

    Prins heeft een gave Launch Edition te koop staan.
    Maar ook het exemplaar in Den Bosch is wel aardig...:-)

    Ik denk dat voornamelijk de zitpositie in zo'n Abarth je tegen zal vallen, volgens mij zit je daarin altijd op de bok, ongeacht de stoelsoort.

    Comment


    • Gewoon mee gaan rijden idd, dan weet je wat het is.
      Qua uitstraling vind ik ze gewoon fout, de prijsstelling belachelijk, maar misschien maakt de beleving alles goed.
      privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

      Comment


      • Vanochtend eerst richting Geleen naar de enige Abarth-dealer van de provincie, ze hadden 8 stuks staan, maar mocht in geen enkele rijden. Want ze waren of hagelnieuw voor verkoop (snap ik), of ze waren "professioneel gepoetst" en mocht ik er alleen in rijden als ik super heel erg serieus in geïnteresseerd was, maar liever niet en moest ik paar weken wachten tot ze misschien eens een demo in huis hadden. OK, dan....
        Het lag toch op mijn route dus toch even binnen gestapt om zo'n Abarthje een goed te bekijken en in te gaan zitten. En eigenlijk wist ik toen al genoeg... Los van het feit dat ik het behoorlijk krap vond (goh!), kon ik ook niet echt een lekkere zitpositie vinden. Je zit hoog (dat is een bekende klacht bij de 500 en 595), maar kon het stuur niet axiaal verstellen, en de stoelen waren te smal voor me. Ik zat er niet lekker in, ik zat er meer "op". Ik blijf ze leuk vinden, maar denk inderdaad dat zo'n ding niet echt geschikt voor me is, zeker met die zitpositie zie ik me daar niet 15K/j in rijden.
        Toevallig hadden ze daar van deze week ook een Giulietta QV TCT binnen gekregen, en toen ik vanuit de Abarth in de QV stapte voelde het meteen een stuk vertrouwder en beter aan. Was dus eigenlijk meteen duidelijk dat ik gewoon veel prettiger zat in een QV.

        Vervolgens ben ik nog een stukje Noordelijker gereden om een andere QV TCT te bekijken, een auto die eigenlijk iets meer kilometers had dan ik hoopte (50K), maar waar verder het hele verhaal klopt. Goede kleur, full options, recent gloednieuwe banden, 1e eigenaar, oudere man die daar al jaren vaste klant was en zuinig op zijn auto's was, origineel NL. Opvallend is dat bijna alle QV TCT's in NL zijn geïmporteerd omdat ze in dit land nieuw te duur waren/zijn, start vanaf 42 mille. Van de 4 voorgaande auto's die ik bekeken had, waren ze alle 4 geïmporteerd door de dealers zelf.
        Rondje rijden en was wel overtuigd, gewoon een hele nette auto. Kreeg korting omdat ik geen inruil had, krijg nog nieuwe distributie + waterpomp, nieuwe remblokken, grote beurt en nog wat andere kleine dingetjes.
        Eigenaar van die dealer is een echte liefhebber die zelf een aantal oude Alfa's heeft, actief binnen de club en veel bekenden van me zijn daar vaste klant. Heeft zelfs iemand in dienst die alleen aan kalssieke alfa's werkt, als je met zo'n ding komt krijg je ook en gereduceerd tarief.
        Ik was nog nooit in die toko geweest maar kreeg er wel meteen een zeer positief gevoel, echt alsof daar nog liefhebbers werken aan de auto's die ze zelf ook leuk en mooi vinden. Er kwamen tijdens mijn bezoek ook gewoon vrienden en bekenden langs om een kopje koffie te drinken en wat over auto's te keuvelen. Niet echt een standaard dealerschap dus, wel met een goed gevoel.










        Dus, even samenvattend: een QV TCT van 10-2014, Rosso Alfa (mijn 14e Alfa, de 1e die rood is), voorzien van alle mogelijke opties behalve elektrisch verstelbare stoelen. Met 6.5" Uconnect met navi, DAB+ en Bose-upgrade, dubbel panoramadak, Bi-Xenon met bochtenverlichting, Launch Edition kuipstoelen, gehele interieur groen/wit afgestikt, raamlijsten/spiegels/deurgrepen in hoogglans donkergrijs, parkeersensoren V+A, buitenspiegels verwarmd en inklapbaar.
        Last edited by Veloce; 29-07-17, 20:29.
        Giulia 1600 Super '65
        159 1750 TBI Sportwagon Ti Squadra '12

        Comment


        • Gefeliciteerd! Prachtig ding
          privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

          Comment


          • Gefeliciteerd! Gaaf ding. Ze rijden erg goed vind ik.

            Comment


            • Mooi ding.Enjoy!
              Bmw f11 525d e46 330 cabrio en e38 740i

              Comment


              • Gave bak Veloce! Proficiat!
                Volvo V70 --- Lexus IS300h
                "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                "Jasper val dood." - RH

                Comment


                • Mooi ding Rik!
                  Let's kick some ass and chew bubblegum...
                  ----------------------------------------------------------------------------
                  '71 Alfa Romeo Giulia Super
                  '72 Alfa Romeo GT 1300 Junior
                  '00 BMW E39 528iA Touring
                  '06 BMW Z4M Roadster
                  '96 BMW E36 328i trackracer
                  '07 Aprilia Tuono Factory

                  Comment


                  • Congrats Veloce!

                    Comment


                    • Thanks, ben er erg blij mee. Onder mijn maximale budget gebleven en een auto met precies de juiste historie en opties. (wilde per sé xenon en erg graag pano dak en kuipstoelen) Dan vind ik een wat hogere km-stand geen ramp, precies zoals dat ook met mijn GTA was. Er stond nog exact een zelfde qua kleur en opties, die had alleen 30K minder gelopen en jaartje jonger. Was 11 mille duurder... De andere auto's die ik in deze prijsklasse had bekeken, waren allen geïmporteerde schadeauto's. Dat was gewoon allemaal bij dealers, vond ik best opvallend.
                      Ik kan hem woensdag of zatedag ophalen, al reken ik op dat laatste. Krijgt nog nieuwe distributie met nieuwe waterpomp (1750's hebben slechte wp af fabriek die vast kan lopen), nieuwe remblokken en knopjes op het stuur worden vervangen. Die functioneerden niet. Ook gaan ze proberen om me nog een update van de navi te regelen, zit nu kaart van 2014-2015 in. Maar wat bleek, die is (nog) niet te krijgen... als je nu een nieuwe Giulietta koopt krijg je er de kaart van '14/'15 bij. De dealer had al van meerdere kopers klachten gekregen, maar de importeur en leverancier (Navteq) wijzen naar elkaar.
                      Grootste vraagteken voor mij is hoe ik kan leven met een automaatbak, ik heb er natuurlijk al vaak mee gereden, maar nog nooit zelf eentje gehad. Het is natuurlijk erg prettig, zo'n TCT is snel en je kunt leuk manueel schakelen, maar is ben benieuwd of ik me over enkele maanden niet gewoon kapot verveel achter het stuur. Mijn doel is althans om hier een jaar of 3 in te blijven rijden en dan voor een Giulia te kijken, mischien kan ik tegen die tijd de auto van GJ overnemen van de leasemij. ;-)

                      Vandaag nog een paar uurtjes met de Spider bezig geweest om de koelingsproblemen op te lossen. Heb eerst alle koelvloeistof er uit gehaald, want zat de verkeerde in. alles doorgespoeld en schoongemaakt, het expansievat wat helemaal aangekoekt. Vervolgens de boel afgevuld met water en een flushmiddel toegevoegd. Kwartiertje stationair laten draaien met kachel op max en daarna de boel laten afkoelen. Dan weer alles eruit en kwam best wat zooi uit. Vervolgens nogmaals naspoelen en toen weer afvullen met koelvloeistof. Ook gelijk de thermostaat vervangen, die zat ook nog eens zonder pakking gemonteerd. Ik blijf me verbazen wat een zooitje de garage heeft gemaakt waar deze auto vroeger in onderhoud is geweest, dat was zo'n lokale toko waarmee mijn oom bevriend was. aar volgens mij hebben ze de stagiair er aan laten werken...
                      Maar ben er net een stukje mee gaan rijden, de tank meteen volgegooid met V-power en flesje injectorcleaner, en het lijkt er op dat de koelingsproblemen weg zijn. Blijft nu heel mooi op 180gr Fahrenheit staan. Fijn, want komende week is de Spider mijn dagelijkse auto zolang de Giulietta nog niet afgeleverd is.
                      Last edited by Veloce; 30-07-17, 19:49.
                      Giulia 1600 Super '65
                      159 1750 TBI Sportwagon Ti Squadra '12

                      Comment


                      • 180f? Is het een Yankee?
                        Volvo V70 --- Lexus IS300h
                        "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                        "Jasper val dood." - RH

                        Comment


                        • Yeps, in '92 naar NL gekomen. daarom wel voorzien van enkele specifieke opties die Euro-Spiders (toen nog) niet hadden. Er zit bijvoorbeeld airco op en heeft elektrische ramen en buitenspiegels. Motorisch is het helaas daarom wat minder. In de basis een 2.0 met injectie en nokkenasversteller, zoals hij paar jaar later ook in de Alfetta en 75 kwam. Echter voorzien van de 1e generatie elektronische injectie om de emissies te drukken, zodoende levert het blok maar iets van 115pk. Je voelt ook gewoon dat hij afgeknepen is, maar levert nog voldoende koppel. Dat laatste vind ik bij een Spider veel belangrijker dan topvermogen.
                          Giulia 1600 Super '65
                          159 1750 TBI Sportwagon Ti Squadra '12

                          Comment


                          • Mooie keuze, Veloce! Uiteindelijk koop je toch gewoon een Alfa...;-)

                            Comment


                            • Die TCT is toch een dubbele koppeling? Dan ga je de handbak niet missen. Sowieso vind ik moderne automaten best prima, zeker als je ze zelf kunt bedienen via de hendels aan het stuur. Maar voor klerkenverkeer is het ideaal in de automaatstand.

                              Comment


                              • Inderdaad een dubbele koppeling met 6 verzetten. Is identiek aan de bak uit de 4C alleen mist hij de R-stand van RACE. je kunt zowel met de flippers aan het stuur schakelen als de pook naar voor en achter drukken. Er zit zelfs Launch Control op, maar dat is niet iets dat ik zal gaan gebruiken denk ik . :-)
                                En eigenlijk vind ik die 6 versnellingen precies goed, want de Mini Cooper S die ik reed had een 8-bak. Dan blijf je je helemaal suf flipperen met de kleine verschillen tussen de verzetten.
                                Precies om de reden die jij noemt wilde ik zo'n TCT overwegen, omdat ik ook best veel in de stad rijd, in woonwijken en plekken waar veel bouwwerkzaamheden zijn (bovenop de A2-tunnel door Maastricht).

                                @RP inderdaad typerend, hoewel ik dat ook bij de 159 al had. Het hoefde niet per sé een Alfa te worden, maar uiteindelijk kom je toch weer bij zo'n ding uit. :-)
                                Giulia 1600 Super '65
                                159 1750 TBI Sportwagon Ti Squadra '12

                                Comment


                                • Het zal te maken hebben met de voorkeur om iets anders dan anders te rijden. En wat er toch gaaf uitziet.
                                  Dan blijft er best weinig over.

                                  Met andere woorden: indien Alfa een 4-persoons cabrio had gemaakt dan stond deze nu op de oprit...:-)

                                  Een goed werkende automaat die je ook nog snel handmatig kunt bedienen lijkt me ideaal in de stad.
                                  Lijkt me geen straf om een paar jaar in rond te tuffen!

                                  Comment


                                  • Gefeliciteerd met de Giulietta. Echt een gaaf bakkie, zeker in deze uitvoering.

                                    Voelt TCT net zo als een DSG-bak van VAG, eigenlijk?
                                    "My mother never saw the irony in calling me a son-of-a-bitch." (Jack Nicholson)

                                    Comment


                                    • Gefeliciteerd! Mooie Giulietta! Die stoelen lijken me erg fijn.

                                      Welke dealer is dit?

                                      Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                      Alfa Giulia 1300 (1966)
                                      Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                      BMW 320Ci (van GF)



                                      Comment


                                      • TCT is inderdaad in principe gewoon het zelfde als DSG/DCT/PDK etc.
                                        Auto is gekocht bij Creemers in Roermond (Herten), vele kennissen van mij zijn daar klant maar was er zelf nog nooit geweest. Maar iedereen die ik ken is daar super positief over. Modern pand, maar beetje ouderwetse relaxte sfeer waar mensen ook gewoon ff langskomen om wat over auto's te kletsen. Zelfs de verkoper was een echte liefhebber, had al jaren een 328 en was vroeger bevriend met Michel Opreij.

                                        En wat RP zegt, ik wil altijd iets aparts of anders rijden. Een Mini, 1-serie of VAG-model is absoluut de betere of modernere auto voor dat geld. Maar voor mij niet speciaal genoeg. Giulietta's zie je nog wel redelijk rijden, maar QV TCT's zijn er niet zo heel erg veel van.Het model was al over zijn top heen toen deze auto uit kwam, plus dat hij lachwekkend duur is als je hem nieuw zou kopen.
                                        Leuke plus vind ik ook dat deze auto de techniek 1-op-1 deelt met die gave 4C.

                                        Stiksels vallen niet zo op, maar alles in het groen wit. Erg mooi detail.



                                        Ja, met trekhaak! :-) Vorige eigenaar heeft veel lange trips gemaakt met de fietsen achterop, vandaar de relatief hoge km-stand en de trekhaak. Gaat er natuurlijk ASAP van af.
                                        Door het grote panoramadak is het dak van de auto helemaal zwart, staat ook wel mooi i.c.m. de rode lak.

                                        Last edited by Veloce; 31-07-17, 11:10.
                                        Giulia 1600 Super '65
                                        159 1750 TBI Sportwagon Ti Squadra '12

                                        Comment


                                        • Leuk detail die trekhaak. Afneembare toch?
                                          Die 5 verchroomde/verzilverde spaaklijntjes per velg zijn niet mijn smaak, maar het is OEM dus ik moet het maar mooi vinden
                                          privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

                                          Comment


                                          • Afneembaar ja, zie de 1e foto van post #1539 maar.
                                            Wielen zijn ook niet mijn favoriet, dus dit gaat mijn winterset worden. Ik heb nog de 18" 8C-hoefijzers van mijn 159 liggen, daar ga ik dan mijn zomerwielen van maken. Is de donkere matte variant, al zou ik liever de glimmende versie hebben. Binnenkort eens kijken hoe dit staat of dat ik het setje kan ruilen slash mijn set ga overspuiten.

                                            Edit: krijg je dit idee




                                            Last edited by Veloce; 31-07-17, 14:28.
                                            Giulia 1600 Super '65
                                            159 1750 TBI Sportwagon Ti Squadra '12

                                            Comment


                                            • Creemers staat goed bekend idd. Mijn voormalige SZ is daar ook een paar keer geweest voor onderhoud etc. Voormalige eigenaar woonde in hetzelfde dorp ook, dus sowieso handig.

                                              Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                              Alfa Giulia 1300 (1966)
                                              Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                              BMW 320Ci (van GF)



                                              Comment


                                              • Ja, daar hebben ze meer van dat soort speciale auto's in de garage staan. Michel Opreij kwam daar ook altijd met zijn TZ1 en een kennis van me gaat daar met zijn AR51 Matta, 1900 en Romeo 2. Ook niet echt alledaags, al helemaal niet bij een dealer. De eigenaar liet me zaterdag nog foto's zien van een Giulietta 1.3 (zo één uit de jaren '50) die hij recent in Italië had gekocht voor zijn privecollectie, naast zijn Giulia en Duetto. Dat is ook de reden waarom veel bekendeN van me daar naartoe gaan, omdat dit één van de weinige dealers is die ook écht liefhebber van het merk zijn.
                                                De stealer in Maastricht heeft dat bijvoorbeeld totaal niet, toen ik met mijn GTA naar buiten kwam wisten ze niet wat ze zagen...nog nooit een gezien! (nou, zo zeldzaam zijn ze nou ook weer niet) Mijn 164 stuurden ze weg omdat ze de distributiewissel niet aandurfden. Dat is echt zo'n toko die 15 jaar geleden de oude dealer (met wél hart voor het merk) heeft over genomen toen hij failliet ging. Voor hun is het egaal welk merk er op de gevel staat, en dat stralen ze ook enorm uit.
                                                Last edited by Veloce; 31-07-17, 20:53.
                                                Giulia 1600 Super '65
                                                159 1750 TBI Sportwagon Ti Squadra '12

                                                Comment


                                                • Gefeliciteerd met de fraaie Giulietta in de enig juiste kleur! Die a-symmetrische wielen die maar aan een kant kloppen zien er niet uit, dus snel die schitterende Competizione-exemplaren eronder. Kun je deze nog altijd voor de winterbanden gebruiken.

                                                  Comment


                                                  • Thanks! Dat asymmetrische is iets waar ik me ook aan stoor, haha! Als zoiets je eenmaal is opgevallen blijf je je er voortaan iedere keer aan irriteren.
                                                    Het was ze helaas niet gelukt om de auto vandaag klaar te krijgen, wordt dus zaterdag. (want ik zit morgen en vrijdag volgepland) auto krijg nu nog groot onderhoud. Ook zorgen ze dat de software van de TCT up to date is (zijn afgelopen jaren paar updates geweest) en krijg ik nieuwe knopjes op het stuur. De huidige (die haperden) waren niet meer te fixen vertelden ze vandaag. Moesten vanuit Italië besteld worden, dus was niet duidelijk of die zaterdag al binnen waren. Mijn ervaring met spullen uit Italië is dat het meestal 3x langer duurt dan beloofd, dus dan rij ik op mijn vrije dag wel een keertje langs om ze er in te laten zetten. Is maar een half uurtje rijden voor mij.

                                                    Verder gaat dit gewoon mijn dagelijkse auto worden waar ik niet té zeer los op wil gaan. Dat hij bij Squadra-tuning of H&S-Corse langs gaat is wel een zekerheidje (dan kom je uit op 270pk), want hij zou van mij nog nét dat klein beetje feller mogen zijn. Je kunt voor relatief weinig geld (500 euri) ook nog een andere downpipe van 3" erop prikken, dat zit je met de chiptuning erbij op bijna 300pk. (http://hs-corse.nl/alfa-romeo-giulie...t-240292-erik/)
                                                    Dat is denk ik het maximale dat ik aan zou willen doen. Maar ga eerst eens een paar maandjes rijden en in de winter beslissen waar ik hem ga laten chippen. Ben tot nu toe altijd bij Squadra geweest, maar lees veel goede verhalen over H&S Corse uit Almere. Zij zijn gespecialiseerd in tuning voor de 1.4 en 1750-blokjes en diesels van FCA. Veel mensen met Giulietta's, Mito's, Punto's en 500/595's komen daar dus. Ze ontwikkelen ook zelf nieuwe turbo's etc. Nu werken ze aan een nieuwe hybride turbo voor de 4C/GQV die 380pk levert... niet dat ik dit zou willen doen, maar geeft wel aan waar die jongens zich mee bezig houden.
                                                    Last edited by Veloce; 02-08-17, 20:34.
                                                    Giulia 1600 Super '65
                                                    159 1750 TBI Sportwagon Ti Squadra '12

                                                    Comment


                                                    • Nou, de Giuletta vandaag opgehaald. Om te beginnen zowaar een verrassing, de knopjes op het stuur waren eerder binnen dan verwacht dus hoef niet meer terug om dat te laten fixen. Had tot nu toe vooral saaie kilometers gereden, maar heb zojuist eens een stukje gereden van mijn vaste route heuvelland waar ik altijd ga gassen. Dat is toch even anders dan een proefrit in een omgeving waar je de weg niet echt kent en niet de leuke weggetjes weet te vinden. Maar de auto verrast me positief, ik ben nog steeds van mening dat het onderstel een stukje straffer en scherper had gemogen, maar de auto is toch echt wel een snel ding. Ook de remmen zijn indrukwekkend, die vond ik op de 159 al heel erg goed (zijn de zelfde Brembo's), maar op een Giulietta van 250kg minder wordt het alleen maar beter. De motor moet je wel echt op toeren houden om écht hard te gaan, daar verschilt hij zich ook het meeste met de 1e serie 1750 uit de 159 en vroege QV. Die moest je vooral in het middengebied rijden op golven van koppel.
                                                      Maar dat karakter om meer toeren te draaien maakt de auto daardoor wel veel leuker en uitdagender. Precies wat ik miste in de 159...
                                                      Het geluid van deze auto vind ik ook wel een plus, waar de 159 en vroege QV gewoon fluisterstil zijn, heeft de QV TCT dus zo'n sound-gebeuren met een buis vanaf het inlaattraject door het schutbord naar het interieur. (Ford doet dat ook op de ST/RS) Bij gasgeven hoor je dan zo'n lekker roffelend aanzuiggeluid alswaar je een setje open kelken op je Nordje hebt zitten. Erg leuk geluid dat precies genoeg aanwezig is om het niet irritant te maken. Bij constante snelheid valt het aanzuiggeluid ook z.g.a. weg. Gek eigenlijk dat ze bij de Giulia (vooral de Veloce) er dus voor gekozen hebben om dit weer weg te laten. Het is natuurlijk en beetje nep, maar nog altijd authentieker dan zo'n onzin via de speakers.
                                                      Qua kleur ben ik achteraf superblij met een rode. Ik vind de kleur op foto's niet echt mooi uit de verf komen, maar in het echt is het zo veel mooier. Vooral door dat zwarte glazen dak, donkere wielen en de kleine groen/witte accentjes vind ik het echt mooi. Ook de wielen an sich vind ik in het echt vele malen mooier. Het is dus alleen lastig om de auto echt mooi op de foto te krijgen, hij lijkt er wat bleekjes door. Binnenkort maar eens proberen met wat ander licht.



                                                      foto van Rik Jongen.
                                                      foto van Rik Jongen.

                                                      De buis die voor het inlaatgeluid zorgt



                                                      Bij thuiskomst om 16:45u lag de brief van de RDW op de mat met het kentekenbewijs van de Astra. Dus snel naar de automaterialenzaak gereden, waar ik om 16:58u aan kwam. De lampen waren al uit, de rolluiken omlaag, maar de toko was nog open. Ze moesten de computers weer opnieuw opstarten, maar toch nog een setje platen kunnen persen. Die klikken we er straks even op en dan kan eindelijk het echt genieten beginnen, kan niet wachten tot het morgen is! :-)

                                                      En omdat de Astra zijn platen heeft staat de Twingo dus per direct op MP: https://link.marktplaats.nl/m1190545406
                                                      Last edited by Veloce; 05-08-17, 22:53.
                                                      Giulia 1600 Super '65
                                                      159 1750 TBI Sportwagon Ti Squadra '12

                                                      Comment


                                                      • Gaaf dat je deze alfa hebt gekocht. Veel plezier ermee.
                                                        Bmw f11 525d e46 330 cabrio en e38 740i

                                                        Comment


                                                        • Ja, mooie bak hoor!

                                                          Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                          Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                          Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                          BMW 320Ci (van GF)



                                                          Comment


                                                          • Even een update voor het wagenpark:

                                                            Om te beginnen, de Twingo. Die is verkocht, maar was niet makkelijk. (ondanks dat het binnen een week is gelukt) Alleen maar opkopers en goudzoekers die je max 2000 euro wilde bieden. Ondanks dat de onze zowat één van de weinige was met de juiste opties (airco, electr ramen en isofix), sluitende historie en goed/degelijk onderhoud. (dat merkt ik zelf toen ik 2.5 jaar geleden in deze prijsklase op zoek was) Uiteindelijk via de zaak aan de zoon van een klant verkocht, die gewoon niet zeurde en slechts een beetje onder de vraagprijs betaalde. Hij had 'm bij een bevriende garage laten keuren en zij konden geen enkel aandachtspunt vinden.

                                                            Op de dag dat ik Harry zijn Giulia een saaie auto noemde op zit forum, sprong bij mij de cylinder uit de deurklink van de Giulia. (karma, anyone?) Eerst dacht ik dat alleen de c-clip waarmee de drukker vast zit was los geschoten, maar het bleek dat de drukker aan de achterkant was afgebroken. Uiteindelijk heb ik een oud binnenwerk zonder knop ergens vandaan gehaald en de slotplaatjes van de oude kapotte overgezet. Zodoende kon ik de oude behuizing van de knop én de oude sleutel blijven gebruiken. Want het is toch wel handig als je zo alles gelijksluitend hebt.
                                                            Vanochtend deurpaneel eraf en toen bleek dat het bijna niet mogelijk is om de drukker er even in te zetten. Dus klink er maar af gehaald, best een peuterwerk. Werkt nu allemaal weer zoals het hoort.


                                                            En als laatste nog even de Giulietta. Ik rij er nu een dikke week in rond, en mijn conclusies tot nu toe:
                                                            Doet precies wat ik wil, in N-stand lekker normaal met het verkeer meerijden. Met een automaat die al snel opschakelt en normaal op het gas reageert. Als ik wil gassen de DNA in D zetten en de bak in manueel. Stuurgevoel is dan veel fijner en reageert beter op het gaspedaal. Wel vind ik nog steeds dat de bak wat lomper mag schakelen om het wat spectaculairder te maken, nu voelt de versnelling bijna lineair aan.
                                                            Motor: kortom, helemaal top. Deze motor heeft precies wat ik in de oude "gietijzeren" 1750 miste. Onderin niet zo sterk als de oude, een stuk tammer. Voordeel is wel dat hij, vooral met nat weer, een stuk beter te doseren in omdat bijna al het koppel niet meer meteen vrij komt. Maar bovenin gaat hij juist als een speer en je moet net als bij een atmosferisch blok gewoon weer je best doen en toeren gaan draaien om hard te gaan. (en dan gaat het ook best hard)
                                                            Hij is denk ik maar een klein beetje sneller dan de oude QV1750 (als ik de "winst" door de TCT even weg zou denken), maar voelt daardoor wel een flink stuk sneller. In alles is hij gewoon veel levendiger en alerter. Als je deze motor met een handbak had kunnen krijgen, dan was het helemaal een feest geweest.
                                                            Geluidje is ook erg fijn, uitlaat klink sportief maar beschaafd. Totaal anders dan de oude 1750. Hij klinkt ook echt als een 4C, alleen dan wel met maar de helft van de decibellen. De toevoeging van het inlaatgeluid in het interieur is ook prima, voegt m.i. wel iets toe zonder dat het irritant wordt. Ik had hoogstens nog iets meer uitlaatgeluid willen hebben. Dat valt nu een beetje weg door het inlaatgeluid.
                                                            Qua sturen vind ik hem prima, voor de rustige kilomters helemaal goed. Comfortabel en bovengemiddeld direct. Maar zoals ik al eens eerder heb gezegd had hij van mij nog wat straffer gemogen. Ook het insturen vind ik wat minder, maar denk dat dit voor een groot deel door de banden komt. (ik heb een stuk of 4 QV TCT's gereden, dus wel een referentiekader) Er liggen nu hagelnieuwe Vredestein Ultrac Satin's onder, pas een paar weken oud. Heb even nagezocht wat die banden doen en blijken vooral gemaakt te zijn voor weinig afrolweerstand en decibellen. Maar daardoor hebben ze wel een zachte wang, waardoor ik 'm onder snel genomen bochten wat op die wang voel dansen. Een stuggere band zou dit probleem alsmede het insturen denk ik wel verbeteren. Vind het alleen een beetje zonde om deze gloednieuwe banden meteen weer te vervangen. Ik kijk 't even aan, maar denk dat ze volgend jaar dan wel ingewisseld gaan worden.
                                                            Interieur vind ik qua bouwkwaliteit redelijk OK, je merkt wel dat het een segmentje lager is dan de 159. Maar het ziet er nog allemaal mooi en degelijk uit. De Uconnect is wel een ENORME verbetering t.o.v. de oude Blue&Me. Wat een genot, gewoon simpel en duidelijk zonder echt problemen. De stoelen zitten erg prettig, al had ik gedacht dat ze nog wel een stukje dieper zouden zitten. Maar eigenlijk is het wel prima zo, omdat je nu met uitstappen niet iedere keer de wang open schuurt. (zoals ondertussen alle GTA's hebben) Grootste nadeel van deze stoelen: ze zijn zo ontzettend groot en breed dat je een enorme dode hoek hebt als je schuin achter je wilt kijken. Aan allebei de kanten....je kunt nauwelijks links achter je door het achterste zijraam kijken. Aan de rechterkan wordt het zicht ook een groot deel weg genomen door de brede bovenkant van de passagiersstoel.
                                                            Nee, het is zeker geen briljante of perfecte auto. Maar dat zocht ik ook niet... leuk, vermakelijk en karaktervol is hij wel. Hier ga ik me de komende jaren wel in vermaken denk ik.

                                                            Last edited by Veloce; 13-08-17, 08:36.
                                                            Giulia 1600 Super '65
                                                            159 1750 TBI Sportwagon Ti Squadra '12

                                                            Comment


                                                            • Ziet eruit als een gave bak en de eerste indruk is dus goed. Ben benieuwd hoe dit over de tijd ontwikkeld en wanneer de nieuwe Giulia binnen handbereik valt

                                                              Comment


                                                              • Bruuske verzetswisselingen hoef je over het algemeen niet zo te verwachten bij een dubbele koppeling. Dat verschil heb je ook in een F430 ten opzichte van een 458.

                                                                Comment


                                                                • Het kan wel hoor, bij een e92 M3 met dct kan je dat zelf instellen en het toch echt wel goed voelbaar. Overigens erg mooie auto de Giulietta, dat zie ik ook nog wel zetten als vervanging van de Mini over een jaar of 2 of zo.

                                                                  Comment

                                                                  Working...
                                                                  X