Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Veloce's Alfa-projecten (GTV 3.0 24v, Giulia Super en Vespa)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Nee, dat is ongeveer 250-300km van huis voor mij. :-)
    Giulia 1600 Super '65
    Abarth 595 Competizione '15

    Comment


    • Whitewalls op een Berlina, really?

      Comment


      • The rich man's Silver Shadow.
        Mini Cooper Clubman
        "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
        "Jasper val dood." - RH

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Elentinos Bekijk bericht
          Whitewalls op een Berlina, really?
          En zelfs een vinyl dak. Volgens mijn specialist door de huidige eigenaar zelf geplaatst.
          Van de zijkant zou je bijna denken dat het een Triumph 2500 of Dolomite is ofzo.



          Giulia 1600 Super '65
          Abarth 595 Competizione '15

          Comment


          • Ja hij oogt hierdoor duidelijk meer Engels dan Italiaans.

            Nou ja ieder zijn hobby natuurlijk, maar ik vind het niks.
            Mini Cooper Clubman
            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
            "Jasper val dood." - RH

            Comment


            • Van die startmotor die niet rond gaat, of elektronisch gedeelte van het contactslot, das de eerste mogelijkheid.

              Ander verhaal kan de secundaire draad zijn van de starter, dat dunne aansluitinkje wat er op zit. Die willen wel eens brak zijn bij oudere autos.

              En heb je de accus doorgemeten op de accupolen of op de accuklemmen? Als je accuklem flink gecorrodeerd is aan de binnenzijde laat ie tekort stroom door om te starten. (blundertje waarvoor ik ooit de ANWB moest laten komen...)

              Is allemaal niet specifiek Alfa, maar meer waar ik in de loop der jaren wel eens tegenop ben gelopen ;-'))
              Zweven is een ongekende ervaring, leve de hydraupneumatiek !
              Ja Jappen roesten nog steeds !

              Comment


              • Deze week een belletje gekregen van mijn specialist betreffende de Giulia. Het begon met de mededeling dat de onderste distributieketting flink uitgelemmerd was, het leek er ook op dat het nog de originele 55 jaar oude ketting was. Je komt daar alleen bijna niet bij, alleen met wat gefriemel door het carter eraf te trekken, of gewoon de motor er maar uit te wippen. Omdat ik toch ook al een hele tijd speelde met het idee om mijn drijfstanglagers te laten controleren, heb ik maar eerst gevraagd om dat ook even te doen als het carter er toch af gaat. De vroege 1600 heeft een beruchte krukas omdat deze niet genitreerd is. Ik heb 10 jaar geleden de motor al grotendeels laten reviseren (kop, carbs, oliepomp, dynamo en koppeling), maar alleen de krukas met aanbouwdelen niet gedaan omdat deze nog goed leken en de motor dan in de auto kon blijven zitten.

                De drijfstanglagers bleken hun langste tijd te hebben gehad, dus kies er nu maar voor om meteen all in te gaan en alles grondig aan te pakken. Ik heb met deze auto nooit de intentie gehad om er een dikke straatracer van te maken middels een 1750 of 2-liter. Zoals al vaker gezegd wil ik alleen maar aanpassingen doen die period-correct zijn en hoe men er in 1965 ook mee reed of racete. Om die reden blijf ik dus stug vast houden aan die 1600 (veel mensen vergeten wel eens dat een Ti Super, GTA en TZ ook gewoon 1.6'jes zijn, al dan met meer vermogen) en ook wil ik de lastige en dure Dunlop-remmen behouden. (idem omdat GTA en Ti Super deze ook hadden).
                Ik rijd wel gewoon uitermate sportief met deze auto, maar daar heb je m.i. gewoon geen 2-liter met sper, dikke remmen en kleiner stuurtje voor nodig. Met een goed onderstel (dat ik wl heb) i.c.m. verse remmerij en een prettige motor kom je al een heel end in een 105-je.

                Hele blok ligt as we speak dus al uit elkaar. De krukas wordt komende week gespoeld en geslepen als deze nog goed is. Daarna bouwen we de boel weer nieuw op met verse lagers, zuigers en bussen. Ben ik ook meteen van al die irritante kleine olielekkages af aan beide uiteinden van de krukas. Ook mijn bak lekte een beetje bij de keerring, dus die vervangen we ook dan. Daarnaast monteer ik dan meteen een verlicht vliegwiel van Alfaholics om de motor nog iets levendiger te maken. Samen met de andere nokkenassen die er in zitten wordt het dan denk ik wel een prettig motortje.
                Dit gaat natuurlijk wel weer een bak geld kosten, maar ik realiseer me ook dat dit een klus is die ik al jaren aan heb zien komen gezien mijn keuze 10 jaar geleden om de kruk te laten zitten. Omdat ik deze auto nooit meer weg wil doen is het ook een investering naar de toekomst, dit zijn geen klussen die je iedere 5 jaar zult doen.
                Last edited by Veloce; 25-09-20, 23:45.
                Giulia 1600 Super '65
                Abarth 595 Competizione '15

                Comment


                • Goede beslissing. Mooi dat je de originele motor behoudt. Dat zie je in Alfa 105 land niet zo vaak.

                  Comment


                  • Eens om bij de originele 1600 te blijven, zeker bij deze auto.



                    Comment


                    • Nog geen nieuws over de Giulia, wel kleine update over de Spider.
                      Ondertussen start hij weer met de sleutel, heel raar, nadat ik wat aan de contacten van de stuurkolom heb liggen friemelen. Raar genoeg begint de bendix van de nieuw geplaatste (maar 2e hands) startmotor nu kuren te vertonen. Hij springt er soms niet uit. Maargoed, dat is een probleem voor later.
                      Ondertussen heb ik 't voor elkaar gekregen om de Spider ook de kunnen starten met een koperdraadje, zeg maar alsof het Gone in 60 seconds is.
                      Ik ga de komende week maar eens er mee rijden en ga dan wachten totdat de sleutel weer niet werkt. Krijg ik hem dan wl gestart met de kabeltrucje, dan weet ik zeker dat het probleem in het contactslot zit.

                      Giulia 1600 Super '65
                      Abarth 595 Competizione '15

                      Comment


                      • Waar laat je de motor doen trouwens?
                        En krijg je foto's? Welke zuigers en bussen komen er in?

                        En een originele 1600 is snel genoeg idd. Dus lekker origineel houden.
                        Mijn Giulia heeft al een niet -originele 1750 motor dus als ik ooit aan zoiets toe ben, dan wil ik wel naar 150-160pk gaan.

                        Ferrari 308 GTB QV (1983)
                        Alfa Giulia 1300 (1966)
                        Mazda Miata (1990 Daily driver)
                        BMW 320Ci (van GF)



                        Comment


                        • Zorg dat je OF hogere zuigers vind, OF dat je de kop voldoende vlakt! Compressie is alles bij deze motoren en erg moeilijk om voldoende compressie te "maken". Met hogere compressie gaan je nokkenassen ook veel beter presteren! (E wat voor ontsteking draai je dan, een 123?).

                          Comment


                          • Ik weet nog niet wat ik met de zuigers ga doen, heb jij eventueel een advies voor een merk/type?
                            Ontsteking is nu gewoon originele contactpunten. Zo'n 123 heb ik wel eens vaker gehoord dat hij niet lekker werkt op een hele vroege 1600. Maar als ik m niet goed genoeg op de contactpunten aan het lopen krijg dan overweeg ik best om toch die 123 te proberen.

                            Ondertussen heb ik de Spider thuis staan, ik daily hem nu al weer een week wachtende op het moment dat het contactslot het begeeft. Dat kan ik daarna testen of ik 'm wl met het koperdraadje gestart krijg. Maar vooralsnog start hij iedere keer met de sleutel....:-)
                            Komende week zet ik 'm thuis binnen omdat de Giulia toch weg is, ga ik dan op m'n gemak de oude startmotor er weer in smurfen. De nieuwe (gebruikte) heeft last van een klevende bendix. Ook ga ik dan meteen de inlaatrubbers vervangen, die liggen dan bloot. Datzelfde geldt voor de brandstofslangen, ik heb werkelijk geen idee hoe oud ze zijn. Al minstens 17 jaar, want ik heb ze zelf nooit vervangen.
                            Last edited by Veloce; 26-10-20, 00:42.
                            Giulia 1600 Super '65
                            Abarth 595 Competizione '15

                            Comment


                            • De Spider staat ondertussen binnen en heb de gehele injectie er al weer af liggen. Ook heb ik nog een fonkelnieuwe startmotor gevonden voor 89 piek, die kon ik niet laten liggen uiteraard.

                              Het lijstje voor de komende tijd:
                              - nieuwe startmotor
                              - nieuwe inlaatrubbers (heb er van een 75TS/1.8IE gevonden, die zijn denk ik identiek
                              - nieuwe brandstofslangen tussen tank, pomp en motor.

                              ik zag echter ook dat de slangen aan de injectorrail haarscheurtjes begonnen te vertonen, dus heb de rail met injectoren er geheel uit getrokken. Heeft iemand ervaring met het verwijderen van die 4 korte slangetjes? Je kunt ze er helaas niet zomaar af trekken, ze zitten soort van verankerd aan metalen afsluitringen. Kan ik die slangen gewoon vervangen en met een slangklem vast zetten? Ik weet 't niet zo, omdat er best wel wat druk op die slang/injector staat.
                              Het is trouwens Bosch L-jetronic, dat op veel auto's uit die periode zat, zoals Mercedessen en Peugeot 205

                              Giulia 1600 Super '65
                              Abarth 595 Competizione '15

                              Comment


                              • Die 4 slangetjes zien er niet meer fris uit idd, dus ik zou die ook vervangen.
                                Geen idee hoe die los gaan trouwens.

                                Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                Alfa Giulia 1300 (1966)
                                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                BMW 320Ci (van GF)



                                Comment


                                • Zie: http://www.bigcoupe.com/phpBB2/viewtopic.php?t=9598

                                  Als dit dezelfde L-Jetronic is, dan zou je de oude slangetjes eraf moeten snijden en de nieuwe even moeten dopen in een vloeistof (benzine/diesel) of voorzien van een beetje vaseline om ze erop te krijgen. Moet natuurlijk heel strak zitten.
                                  Last edited by Eddieee; 16-11-20, 12:14. Reden: typo
                                  Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

                                  Comment


                                  • Ziet eruit alsof de slangen geperst zijn. Ik zal er even langs een autozaak langsgaan of een installateur. Die kunnen je meer vertellen. Ik vermoed dat het een speciale manier is en dat een normale slangenklem het niet redt.

                                    Update: ziet eruit alsof het niet geperst zit, de link van Ediie is erg handig! Verwijderen is niet zo moeilijk https://witchhunter.com/removehose1.php

                                    Comment


                                    • Ik dacht eerst ook dat er een flens gekrompen was o.i.d., maar dat lijkt dus niet zo te zijn.
                                      Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

                                      Comment


                                      • Dat zijn handige links, thanks!
                                        Ik had dezelfde vraag gesteld op het Spider-forum gisteren en daar valt iedereen over elkaar heen. De ene doet die ringen heel voorzichting eraf branden met een gasbrander, de andere met een soldeerbout en een derde persoon sleep ze door en verving ze door slangklemmen.
                                        Ik neen de rail morgen eens even mee langs een toko waar ik de injectoren ook kan laten reinigen, wellicht dat zij me ook kunnen adviseren wat te doen.
                                        Giulia 1600 Super '65
                                        Abarth 595 Competizione '15

                                        Comment


                                        • Net even langs een goed aangeschreven revisie bedrijf geweest met m'n injectorrail. Daar zeiden ze gewoon de slang kapot snijden (zoals de link van Beestemans) en nieuwe slang met goede slangklem vast zetten. Is nog een oud type injectiesysteem op lage druk, dus moet dat voldoende zijn. Testenen reinigen injectoren is 2 tientjes per stuk.
                                          Giulia 1600 Super '65
                                          Abarth 595 Competizione '15

                                          Comment


                                          • Zo gezegd, zo gedaan. Dus vanochtend de slangen van de injectoren er af gekregen, was niet zo makkelijk als het leek. Maargoed, ze zijn nu los en heb ze meteen naar het revisiebedrijf gebracht.
                                            Ik zag wel dat n van die o-ringen/rubbers die op de nozzle zitten stuk is., viel meteen uit elkaar toen ik de injector uit de motor haalde. Ik las recent ergens dat die heel lastig te vinden zijn, dus daar moet ik eens achteraan.

                                            Giulia 1600 Super '65
                                            Abarth 595 Competizione '15

                                            Comment


                                            • Ondertussen is de krukas gespoeld en gepolijst, was gelukkig verder nog zeer goed (nog een niet genitreerde krukas). Drijfstangen idem nog goed. Alles voorzien van nieuwe lagers(chalen) uiteraard. Onderblok ook meegestuurd om alle kanalen door te spoelen. Zuigers en bussen vervangen we ook maar meteen. Vliegwiel wordt een lichtere van Alfaholics.











                                              Ook heb ik nog een NOS(!) carterpan gevonden. En niet zomaar eentje, maar eentje specifiek voor een 1600cc uit 1965. Die hebben namelijk een ondiep carter, dat is maar heel kort zo geleverd! Speldje + hooiberg zullen we maar zeggen.

                                              Last edited by Veloce; 25-11-20, 21:07.
                                              Giulia 1600 Super '65
                                              Abarth 595 Competizione '15

                                              Comment


                                              • Gaaf man!
                                                Wat voor zuigers komen erin?

                                                Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                BMW 320Ci (van GF)



                                                Comment


                                                • goed bezig! flink project
                                                  nu: Alfa 156 SportWagon GTA 3.2V6 24v Q2 - Panda 100HP met K+W, BMC CDA, Ragazzon
                                                  gehad: Alfa 145 1.4 boxer - 156 1.9 JTD sportpakket - Alfa 147 1.9JTD met goodies - Seicento Abarth Schumacher

                                                  Comment


                                                  • Schitterend draadje dit, trouwens. Ik lees graag mee. :-)

                                                    Wat betreft die O-ringen voor de L-Jetronic: dat zijn ongetwijfeld standaardringetjes, veel van dat spul vind je op eBay. Het helpt als je het originele Alfa-onderdeelnummer hebt.

                                                    Benzineslangen zitten zonder slangklem op de injectoren geperst, klopt, maar als je de slang vervangt, zou ik ze ook definitief nog met een extra slangklemmetje vastzetten. Dan weet je altijd zeker dat ze niet losschieten. Het is maar een heel kleine afwijking van origineel, maar het voorkomt volledig dat je auto tot de grond toe afbrandt nadat op de snelweg zo'n slang is losgeschoten...

                                                    Dit is namelijk het resultaat van n losgeschoten klein benzineslangetje (ik heb de mijne nog maar eens extra gecontroleerd, slik):

                                                    IMG_7230.jpg IMG_7226.jpg
                                                    Last edited by brun; 26-11-20, 10:34.
                                                    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                                    Comment


                                                    • Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                                      Schitterend draadje dit, trouwens. Ik lees graag mee. :-)

                                                      Wat betreft die O-ringen voor de L-Jetronic: dat zijn ongetwijfeld standaardringetjes, veel van dat spul vind je op eBay. Het helpt als je het originele Alfa-onderdeelnummer hebt.

                                                      Benzineslangen zitten zonder slangklem op de injectoren geperst, klopt, maar als je de slang vervangt, zou ik ze ook definitief nog met een extra slangklemmetje vastzetten. Dan weet je altijd zeker dat ze niet losschieten. Het is maar een heel kleine afwijking van origineel, maar het voorkomt volledig dat je auto tot de grond toe afbrandt nadat op de snelweg zo'n slang is losgeschoten...

                                                      Dit is namelijk het resultaat van n losgeschoten klein benzineslangetje (ik heb de mijne nog maar eens extra gecontroleerd, slik):

                                                      IMG_7230.jpg IMG_7226.jpg
                                                      Precies dat soort foto's en regelmatige nieuwsberichten hebben mij ook dit doen besluiten. Ik zag op 1 van de injectorslangetjes dus een vochtig plekje, bij demontage was ook zo'n o-ring gescheurd. Na 35 leek het me wel eens zinvol daarom om ze te vervangen.
                                                      Van het revisiebedrijf heb ik de juiste type slang gekregen en ook slangklemmen. Beste is dan monteren met Molycote 111 voor makkelijke montage n nog wat extra afdichting.
                                                      Giulia 1600 Super '65
                                                      Abarth 595 Competizione '15

                                                      Comment


                                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                                        Gaaf man!
                                                        Wat voor zuigers komen erin?
                                                        Gewoon standaard zuigers, maar wel goede van Goetze. Bij Alfaholics heb je ook een setje race-zuigers, maar dat is allemaal overkill. Dit wordt gewoon een fijn blokje met lichter vliegwiel, iets betere nokkenassen en die GTA-kelken. Precies de manier van tunen zoals ze toen ook deden, een auto waarmee je nog prima je kinderen kunt vervoeren en in het weekend lekker kunt gaan raggen.
                                                        Giulia 1600 Super '65
                                                        Abarth 595 Competizione '15

                                                        Comment


                                                        • Gaaf man!

                                                          Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                          Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                          Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                          BMW 320Ci (van GF)



                                                          Comment


                                                          • Mooi projectje zo inderdaad!

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X