Mijn Mazda Miata

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts
  • Harry
    Admin
    • 06-06-08
    • 26920

    Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
    Vandaag alles weer in elkaar gezet en hij loopt weer als vanouds.

    Oké, in 2015 dus veel werk gedaan aan de Miata (zie pagina 15). o.a. waterpomp, distributie, oliekeerringen etc etc.
    Dat ging allemaal perfect natuurlijk.

    De laatste weken viel mij op dat de Mazda soms warm werd. Een paar jaar geleden heb ik thermostaat vervangen en die gaat ook gewoon open.
    De fan gaat ook gewoon aan en er zit voldoende KVS in. Op de expansietank zit min/max-indicatie en daar staat het niveau exact middenin.
    De radiateur heb ik 2 jaar terug eruit gehad, gecontroleerd en ook gespoeld. Zat toen niet verstopt.
    Wat kan het dan nog zijn??

    Gisteravond normaals gekeken.
    En dan zie je ineens dat de expansietank een slangetje mist. Dat slangetje dat vanaf de radiateur komt.

    Die hing, net zoals bij veel klassieke auto's, gewoon omlaag naar de grond.
    In 2015 heb ik dus dat slangetje vergeten (kun je op de foto boven net zien) aan te sluiten en 2 jaar later is er 1-1,5 liter KVS verdwenen door dat slangetje, waardoor de rad niet meer gevuld was en dus niet meer goed koelde.
    Dus slangetje aangesloten, bijgevuld en probleem is weer weg. Klusblunder van 2 jaar geleden nu dus pas ontdekt :-)


    ImageUploadedByTapatalk1429824470.272971.jpg
    Last edited by Harry; 19-06-17, 09:09.

    Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)



    Comment

    • Eddieee
      • 06-06-08
      • 7982

      Het verbaast me dat het dan nog zo lang goed is gegaan.
      Ooit stond hier iets.

      Comment

      • Harry
        Admin
        • 06-06-08
        • 26920

        Ja mij ook :-)
        Maar zoals ik al opmerkte, hebben veel oude auto's ook geen expansievat en hoef je ook maar zelden bij te vullen.

        Ferrari 308 GTB QV (1983)
        Alfa Giulia 1300 (1966)
        Mazda Miata (1990 Daily driver)
        BMW 320Ci (van GF)



        Comment

        • Harry
          Admin
          • 06-06-08
          • 26920

          Ik ben vooral benieuwd of dit ook het te hoge stationaire toerental bij vrieskou verklaart, waar ik sinds deze winter voor het eerst last van had.
          Die regelaar werkt ook op KVS namelijk, dus misschien heb ik wel 2 issues opgelost nu.

          Ferrari 308 GTB QV (1983)
          Alfa Giulia 1300 (1966)
          Mazda Miata (1990 Daily driver)
          BMW 320Ci (van GF)



          Comment

          • janspeed
            Senior Member
            • 18-08-08
            • 5401

            zou zomaar kunnen!
            misschien doet ook de verwarming het nu beter tijdens vrieskou

            Comment

            • Harry
              Admin
              • 06-06-08
              • 26920

              Deze week (met meerdere dagen rond de 30 graden) is iig een goede week om de koeling te testen :-)
              Verwarming heb ik nooit issues mee gehad nog trouwens.

              Ferrari 308 GTB QV (1983)
              Alfa Giulia 1300 (1966)
              Mazda Miata (1990 Daily driver)
              BMW 320Ci (van GF)



              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                Andere optie is 1.8NB blok, bak en diff erin. Dat lijkt ook veel werk, maar is misschien eenvoudiger dan die turbo.
                Zoals gezegd heeft dit geen haast, maar heb ik wel serieuze interesse.


                ​​​​​​https://www.pistonheads.com/classifi...n-seat/8209882

                Omdat je nu met regelmaat in engeland zit..die 2e is ideaal..motor/bak/diff allemaal 1.8..schroefset etc etc... ik wil de stoelen wel overnemen voor mijn lotus

                Comment

                • Harry
                  Admin
                  • 06-06-08
                  • 26920

                  Korte update:
                  De Mazda blijft het maar gewoon doen, ook in de winter. Dat tunen laat ik nog even achterwege, want teveel werk.
                  Spuiten staat hoger op mijn verlanglijstje en met de stijgende MX5 NA prijzen, lijkt dat ook een iets minder slechte investering dan dat het enkele jaren terug was.
                  Het blijft uiteraard wel veel geld voor een auto die weinig economische waarde heeft.
                  Voor mij heeft de auto echter vooral emotionele waarde, aangezien hij van 1 van mijn beste vrienden is geweest..

                  De afgelopen tijd wel 2 issues gehad die te maken hebben met vluchtheuvels en de soms slechtere wegen waar ik dagelijks op rijd. Trillingen dus.
                  1) De grote bout waar de dynamo mee vast zit, rammelde er met een angstaanjagend geluid uit. Ik dacht eerst dat de motor in de soep liep...
                  De bout lag keurig op de bodemplaat en die kon eruit vissen. Verder geen schade, alleen hing de dynamo praktisch los natuurlijk. Dus met gierende riem naar huis gereden.
                  Nw bout geplaatst na het verwijderen van tig onderdelen en ik kon weer rijden.

                  2) 3 weken terug reed ik van kantoor naar huis en toen liep hij eerst even op 3 cilinders. Thuis gekeken of ik iets kon vinden en toen zag ik dat de bobinehouder (die bij schutbord met 2 bouten aan kleppendeksel vastzit) of beide plekken was gescheurd. Bobines lagen dus te rammelen en dat zorgt blijkbaar voor gekke dingen qua ontsteking.
                  Tijdelijk gefixt met een tiewrap, zoals het hoort :-)
                  Daarna op Marktplaats een nw Bobinehouder (incl 2 bobines) gekocht voor 25 euro (MX5 is echt iets anders dan een klassieker Ferrari :-) ) en die zat er na 10 minuten op.

                  Verder bevalt hij prima nog steeds.

                  Ferrari 308 GTB QV (1983)
                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                  BMW 320Ci (van GF)



                  Comment

                  • w220l
                    Senior Member
                    • 05-06-08
                    • 32230

                    Vluchtheuvels Harry ?
                    Kan je zo slecht sturen dan ?
                    Veritatis simplex oratio est

                    Comment

                    • Harry
                      Admin
                      • 06-06-08
                      • 26920

                      Ehh.. hoge drempels bedoel ik :-)
                      Met de Mazda kun je er hard overheen, maar sommige onderdelen hebben daar wel last van.
                      Ik herinner me nu ineens issue #3 van deze winter blijkt het toch een rampenbak te zijn ;-) )
                      De accu lag ineens los in de kofferbak! De klem was doorgerroest!
                      Komt doordat de accu in de kofferbak zit en dus geen verse lucht krijgt. Er ontsnapt soms zuur (gas) uit en die moet je met een slangetje naar de kofferbakbodem leiden.
                      Dat slangetje zat er niet en dat heeft voor wat schade gezorgd helaas.

                      Met dank aan Drélise weer een nw beugeltje en zit hij weer vast.
                      Zelf de roest behandelld met Fertan. Later een keer rood spuiten.

                      Ferrari 308 GTB QV (1983)
                      Alfa Giulia 1300 (1966)
                      Mazda Miata (1990 Daily driver)
                      BMW 320Ci (van GF)



                      Comment


                      • Niet eens een foto van je nieuwe slangetje Harry?

                        Comment

                        • Harry
                          Admin
                          • 06-06-08
                          • 26920

                          Dit jaar toch af en toe pech met de Mazda. Allemaal leeftijd-issues.

                          Woensdagmiddag reed ik lekker met kappie open naar huis de Amerongse berg op.
                          Toen rook ik ineens KVS. Er reed een auto voor me dus ging ik er van uit dat die het was, want mijn auto lekt uiteraard geen KVS :-)
                          Totdat er rook bij kwam die toch echt uit mijn spatborden kwam...

                          1 blik op de temp-meter die tegen de max aanslag aanhing en ik wist dat ik dus asap een parkeerplek kon gaan zoeken.
                          In de tussentijd even snel de kachel op max verwarmen, maar dat hielp niets meer.
                          Alle KVS was eruit blijkbaar. Ik heb een tijd gewacht en ben toen langzaam het dorp in gereden. Temp liep weer zeer snel op, dus weer aan de kant gezet na een paar honderd meter en snel wat water gehaald bij een kroeg.
                          Daar kon ik mee thuis komen.

                          Thuis 5 liter wat erbij gegooid en motor gestart. Aan de kant v/h schutbord (achter de motor) lekte het als een gek.
                          Gisteren pas tijd om verder te kijken, maar wel onderzoek gedaan alvast.
                          Aan de achterkant v/h blok v/e MX5 zit blijkbaar altijd een afgedopte KVS aansluiting. Er steekt een kort buisje uit het blok en daar zit een rubberen dopje op met een knijpklem.
                          Die gaat blijkbaar kapot na 28 jaar.
                          Dat ding heeft de bijnaam "cursed waterplug" gekregen omdat je er zo makkelijk bij kunt ;-)

                          Maar na verwijderen v/d Crank angle sensor (CAS) kun je er net bij als je dubbele elllebogen hebt.
                          Dus hij doet het weer.

                          Water_plug.jpg

                          Ferrari 308 GTB QV (1983)
                          Alfa Giulia 1300 (1966)
                          Mazda Miata (1990 Daily driver)
                          BMW 320Ci (van GF)



                          Comment

                          • Elentinos
                            • 05-06-08
                            • 10185

                            Goed gevonden. Ik ben op een vergelijkbare manier gestrand met een MX5, bij mij was het een kachelslang tussen blok en schutbord. Ook daar was haast niet bij te komen... achteraf gezien is de MX5 de auto waarmee ik het vaakst onderweg gestrand ben.

                            Comment

                            • Harry
                              Admin
                              • 06-06-08
                              • 26920

                              Maar toch zijn het hele degelijke en fijne auto's. En technisch zitten ze ook zo mooi in elkaar. Op deze rare plug na dan. Ik heb ook geen idee waarom dat ding erop zit.
                              Waarom is dat niet gewoon dicht?

                              Ferrari 308 GTB QV (1983)
                              Alfa Giulia 1300 (1966)
                              Mazda Miata (1990 Daily driver)
                              BMW 320Ci (van GF)



                              Comment

                              • V4
                                Armchair Enthusiast
                                • 05-06-08
                                • 10698

                                Dat is er door die Japanners in ge-engineered om je toch nog een beetje een Alfa of Lotus gevoel te geven...

                                Comment

                                • RenéNSX
                                  Senior Member
                                  • 20-06-08
                                  • 1088

                                  Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
                                  Dat is er door die Japanners in ge-engineered om je toch nog een beetje een Alfa of Lotus gevoel te geven...
                                  In ieder geval dan één keer in de 28 j het Italiaanse/ Engelse sportauto gevoel.. :-) :-)
                                  De gemiddelde Italiaanse/ Engelse tegenhanger is in die 28 j al zeker 2-3x gereviseerd/ gerestaureerd of bestaat niet meer ;-)
                                  Last edited by RenéNSX; 11-05-18, 10:10.

                                  Comment

                                  • Harry
                                    Admin
                                    • 06-06-08
                                    • 26920

                                    Tja, daar sta je dan.
                                    Koudste dag ooit en de motor viel gewoon ineens uit.
                                    Blijkt distributieriem te zijn.

                                    Die heb ik 5 jaar geleden al eens vervangen, incl waterpomp, spanrol etc etc etc.
                                    Ik ben dus erg benieuwd wat er mis is gegaan.


                                    Miata_pech.jpg

                                    Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                    Alfa Giulia 1300 (1966)
                                    Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                    BMW 320Ci (van GF)



                                    Comment

                                    • woes
                                      squad Member
                                      • 06-02-14
                                      • 629

                                      Scheisse! Is dit een vrijloper?
                                      __________

                                      2006 AR 159 SW 1.9 JTDm
                                      1984 Saab 900 Turbo T8
                                      1981 Mercedes RMB 207D
                                      1974 Citroen 2CV 0.6

                                      Comment

                                      • Harry
                                        Admin
                                        • 06-06-08
                                        • 26920

                                        Ja non interference motor. In principe.
                                        Maar de vraag is vooral waarom hij is geknapt.

                                        Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                        Alfa Giulia 1300 (1966)
                                        Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                        BMW 320Ci (van GF)



                                        Comment

                                        • Harry
                                          Admin
                                          • 06-06-08
                                          • 26920

                                          Riem is in mei 2015 vervangen dus...

                                          Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                          Waterpomp en distr.riem is eraf nu.
                                          Nu die nokkenas keerringen eruit zien te krijgen...


                                          Last edited by Harry; 20-11-18, 10:20.

                                          Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                          Alfa Giulia 1300 (1966)
                                          Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                          BMW 320Ci (van GF)



                                          Comment

                                          • RenéNSX
                                            Senior Member
                                            • 20-06-08
                                            • 1088

                                            Misschien bij montage te strak gespannen.. Ik vraag mij wel altijd af: een distributieriem moet meestal (merk/model afhankelijk) en ongeacht de KM rond de 7-9j ouderdom vervangen worden, maar hoe weet je hoe oud de nieuwe riem is..hoe lang die mogelijk al ergens op de plank gelegen heeft.. Wie zegt mij dat een nieuwe riem mogelijk niet al 5j ergens op de plank gelegen heeft.. Idd geluk dat een MX-5 een non-interference motor is, dus als goed is geen schade bij knappen riem.

                                            Comment

                                            • janspeed
                                              Senior Member
                                              • 18-08-08
                                              • 5401

                                              een andere mogelijkheid is dat er ergens olie op de riem is gekomen. Rubber kan erg slecht tegen olie en wordt dan zacht. En zacht rubber slijt veel harder. Daardoor kunnen ook tanden afbreken.
                                              Waar kan die olie dan vandaan komen? Hier wat ideetjes waar je het zou kunnen zoeken: lekkend klepdeksel pakking, lekkende oliekeerringen van de cams, lekkende oliekeerring van de krukas.

                                              Comment

                                              • Jeroen
                                                Ex autoverkoper
                                                • 05-06-08
                                                • 5838

                                                Balen! Tot zo ver de betrouwbare Japanse techniek. ;-) Riemen zijn altijd een risicofactor, maar dit verwacht je niet.
                                                ''Thank God for the internet experts''

                                                Comment

                                                • Harry
                                                  Admin
                                                  • 06-06-08
                                                  • 26920

                                                  Oorspronkelijk geplaatst door janspeed Bekijk bericht
                                                  een andere mogelijkheid is dat er ergens olie op de riem is gekomen. Rubber kan erg slecht tegen olie en wordt dan zacht. En zacht rubber slijt veel harder. Daardoor kunnen ook tanden afbreken.
                                                  Waar kan die olie dan vandaan komen? Hier wat ideetjes waar je het zou kunnen zoeken: lekkend klepdeksel pakking, lekkende oliekeerringen van de cams, lekkende oliekeerring van de krukas.

                                                  Ik moet nog even werken, maar kan haast niet wachten om die auto uit elkaar te gaan halen vanavond :-)
                                                  Nokkenas-keerringen zijn vervangen in 2015. Klepdekselpakking ook.
                                                  Aan achterkant v/d motor (bij het schutbord) lekt hij wel olie, maar dat komt niet bij de distributieriem uiteraard.

                                                  Krukaskeerring is nog wel origineel. Die lekte in 2015 nog niet en wilde ik niet vervangen aangezien ik een shortnose krukas (poelie) heb. Die wil je namelijk niet verwijderen.
                                                  Hopelijk ga ik vanavond iets vinden iig.
                                                  Ik zal vast zoeken naar nw motor voor de zekerheid ;-)

                                                  Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                  BMW 320Ci (van GF)



                                                  Comment

                                                  • brun
                                                    Writer, baby.
                                                    • 05-06-08
                                                    • 22481

                                                    Hep Maartje d'r weer zelf aan lopen hannese? :-)

                                                    Zoals op FB al geschreven: misschien stond ie gewoon te strak, die fout maken monteurs best vaak.
                                                    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                                    Comment

                                                    • brun
                                                      Writer, baby.
                                                      • 05-06-08
                                                      • 22481

                                                      Oorspronkelijk geplaatst door RenéNSX Bekijk bericht
                                                      Misschien bij montage te strak gespannen.. Ik vraag mij wel altijd af: een distributieriem moet meestal (merk/model afhankelijk) en ongeacht de KM rond de 7-9j ouderdom vervangen worden, maar hoe weet je hoe oud de nieuwe riem is..hoe lang die mogelijk al ergens op de plank gelegen heeft.. Wie zegt mij dat een nieuwe riem mogelijk niet al 5j ergens op de plank gelegen heeft.. Idd geluk dat een MX-5 een non-interference motor is, dus als goed is geen schade bij knappen riem.
                                                      Dit dus. Dat vraag ik me ook al jaren af, wat die ouderdom nu voor gevolgen kan hebben.

                                                      Ik heb bij drie verschillende Audi's de distributieriem vervangen, in alle gevallen zat de riem er al jaren op en had iets van 100.000 km gedraaid. Vertoonden echt nauwelijks tekenen van slijtage. Goed, je wilt het risico niet nemen, maar toch.

                                                      Ook eens eentje in handen gehad die behoorlijk te strak had gestaan. Die was na 7000 km al grotendeels weggesleten. Griezelig.
                                                      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                                      Comment

                                                      • Harry
                                                        Admin
                                                        • 06-06-08
                                                        • 26920

                                                        Tja, ik heb het dus zelf gedaan he in 2015.
                                                        Maar op de spanning heb ik juist extra gelet. Maar we gaan het zo bekijken. het zou zomaar kunnen.
                                                        Auto staat buiten en moet zo eerst de garage in geduwd worden. Dat is de kutste klus denk ik, want loopt heuvelop. :-)

                                                        Behalve als een poelie is afgebroken oid want dan heb ik wel echt een probleem.
                                                        Mijn MX5 is een vroege shortnose krukas versie. Dat is net zoiets als een Short Wheel Base Ferrari 250, alleen net iets minder cool. ;-)

                                                        Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                        Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                        Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                        BMW 320Ci (van GF)



                                                        Comment

                                                        • Elentinos
                                                          • 05-06-08
                                                          • 10185

                                                          Ik heb altijd begrepen dat de riemen het meest slijten van temperatuurcycli tijdens gebruik en minder van op de plank liggen. Wanneer de roem te strak gespannen was, zou ik ook altijd de spanrol vervangen. Die kan ook slecht tegen de extra krachten die hierdoor erop uitgeoefend worden. Slechte timing, maar wel weer een leuk klusje

                                                          Comment

                                                          • brun
                                                            Writer, baby.
                                                            • 05-06-08
                                                            • 22481

                                                            Evengoed k*t natuurlijk. Succes Harry. :-)
                                                            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                                            Comment

                                                            • FLYING DUCKMAN
                                                              Senior Member
                                                              • 26-06-11
                                                              • 2501

                                                              Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                                              Tja, ik heb het dus zelf gedaan he in 2015.

                                                              There's your problem ;-)
                                                              http://www.bloemendal-fotografie.nl

                                                              auto's
                                                              Citroen 2CV 1982
                                                              Saab 9-3 2.0T 2002
                                                              Citroen C1 2014
                                                              Solex 3800

                                                              Comment

                                                              • scuderia
                                                                Senior Member
                                                                • 02-12-08
                                                                • 17706

                                                                Dat is kloten. Wellicht nog een mazzeltje dat die motor vrij loopt als hij knapt.

                                                                Comment

                                                                • Harry
                                                                  Admin
                                                                  • 06-06-08
                                                                  • 26920

                                                                  Nou die riem is dus langzaam ergens tegenaan gelopen (tegen een randje van de metalen en plastic kappen die eromheen zitten)
                                                                  Aan de hele zijkant was hij daardoor wat gerafeld en op een gegeven moment (vanochtend :-) ) is hij met zo'n rafel ergens tegenaan gelopen of blijven hangen waardoor een hele serie tanden eraf werd gerukt.

                                                                  Toen we het kleppendeksel eraf haalden en de riem gewoon goed zaten zitten (maar wel wat beschadigd), schrok ik nogal, want grootste kans is dan dat de krukas is gebroken en dat daarom de nokkenassen niet meer draaien. Dat is namelijk het risico bij deze shortnose krukassen.
                                                                  Maar het was gelukkig toch alleen de riem.

                                                                  Morgen proefrit naar kantoor weer. Kijken hoe ver ik kom :-)

                                                                  Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                                  BMW 320Ci (van GF)



                                                                  Comment

                                                                  Working...
                                                                  X