Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Leven na Aldi - BMW 335i touring

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Leven na Aldi - BMW 335i touring

Zoals al eerder aangegeven in mijn Aldi A4 draadje, heb ik kort na de aanschaf van de A4 avant 2.0tfsi quattro besloten deze auto weer in te ruilen. De Aldi beviel mij totaal niet en daarom heb ik er maar snel afscheid van genomen en de overstap terug gemaakt naar BMW.

Hierbij nog even een korte samenvatting van wat mij niet is bevallen aan de Aldi:
    • Trillingen in de wielen en daardoor in de stoelen en het stuur. Ook na montage van nieuwe banden. Een echte Aldi kwaal, niet puur deze auto
    • Hoog olieverbruik, ook een 2.0tfsi kwaal van deze serie
    • Geen soepele motor, bij half gas pakte de auto niet soepel op. Motor liep niet vloeiend, ging gepaard met een aantal dips
    • Besturing doodser dan doods, ook mede door servotronic
    • Veel te lange 2e versnelling waardoor je er niet lekker mee in de stad kan rijden

Een aantal dingen wist ik al tijdens de proefrit (bijvoorbeeld de wat saaiere besturing), maar had wel verwacht dat de auto dan comfort kon bieden en als dat ook al niet lukt kan ik geen bestaansrecht voor deze auto verzinnen. Heb destijds eigenlijk besloten de Audi te nemen omdat deze t.o.v. de 3-touring iets ruimer was, een mooier interieur heeft en zeker vergeleken met de pre-facelift E91 ook een frisser exterieur heeft. Nu weet ik dat deze dingen ondergeschikt zijn aan het rijplezier.

Uiteindelijk toch maar eens om mij heen gaan kijken of ik nog een redelijk goede deal kon maken en de Aldi of zelf kon verkopen of in kon ruilen bij een BMW dealer voor een E91. Had een aantal vereisten voor de opvolger:
    • 6-cylinder benzine motor (voorkeur 330i of 335i)
    • Handgeschakeld
    • M-pakket
    • Navigatie
    • Xenon

Met dit eisenpakket was het al snel duidelijk dat het aanbod beperkt was en dat het zou gaan om een model van voor de facelift. Het grootste probleem is om een mooi exemplaar te vinden die handgeschakeld is, verreweg de meeste modellen zijn geleverd met automaat. Dat was voor mij geen optie.

Uiteindelijk een 335i gevonden die te koop stond bij een BMW dealer in Assen. Na een aantal telefoontjes waren we het eens over de prijs en ben er toen samen met MDV heen gereden. Voorgevoel was dat het geen nette auto zou zijn, maar mijn voorgevoel bleek niet te kloppen.

Aangekomen bij de dealer stond de 335i al buiten klaar voor een proefrit. Auto is 3 jaar oud en ziet er nog top uit. Omdat de auto zwart is was ik erg bang voor veel steenslag, maar dat valt alles mee. De Audi en de 335i stonden nu naast elkaar geparkeerd en toen viel wel op dat de Audi een stukje groter is, hoop dus dat straks alle spullen van de twins in de E91 gaan passen...

Maargoed, de proefrit. Vanaf het moment dat ik in de 335i was gestapt voelde in me weer 'thuis'. Interieur is lang niet zo mooi als in de Aldi, maar het voelde weer zo vertrouwd na de 130i. Het feest begon helemaal bij het starten van de motor, wat een sound. Lekker dik maar toch bescheiden. Bij het wegrijden valt het zware sturen op, heerlijk! Half uurtje met de auto gereden, maar na 3 minuten wist ik het al. Dit wordt de opvolger van de Aldi.

Die dag de deal gesloten en afgesproken dat ik een week later langs kwam om de auto op te halen. Aantal puntjes moesten voor de premium selectie nog aangepakt worden (nieuwe achterbanden, nieuwe achter schijven + blokken, poetsen, etc.). Uiteindelijk de auto afgelopen vrijdag opgehaald en nu de eerste tank leeg gereden. Na een aantal dagen kan ik een mooi vergelijk maken tussen op papier twee concurrenten, de Aldi A4 en de BMW E91

Motorisch
    Misschien geen eerlijk vergelijk, een 335i vergelijken met een 2.0tfsi, maar de meeste verschillen gaan ook op voor een 325i. De 2.0tfsi die in mijn GTI had is mij prima bevallen, maar die in de Audi niet. Motor was totaal niet soepel, geluid was erg tegenvallend en de 2e versnelling was veel te lang. Hierdoor kon ik met de Aldi in de stad niet lekker rijden, je moest te vaak terug naar de 1e versnelling. Verder was er bijna niet normaal mee te schakelen als de motor koud was, je kon dan amper de 1ste en de 2e versnelling selecteren tijdens het rijden.
    De BMW motor is een juweeltje. Het geluid, het vermogen en vooral de soeplesse. Van 1.300rpm tot 7.000rpm kracht beschikbaar. In de stad prima rustig mee te rijden.

Verbruik van de BMW tot nu toe (over eerste tank, helft snelweg helft stad) 1:8,8. Met de Aldi was dit denk ik 1:9,5 of misschien wel 1:10.

Stuurgedrag
    Geen vergelijk, bij de Aldi was geen sportiviteit te bekennen. Misschien mede door de servotronic, maar de auto voelde doods en saai. De BMW voelt nog behoorlijk sportief. Natuurlijk is hij zwaar, dat voel je vooral in korte bochten en op rotondes, maar hij stuurt wel erg scherp in.

Comfort
    Beide auto's zijn niet bepaald comfortabel te noemen met een sportonderstel en grote wielen (19 inch voor de Aldi en 18 inch voor de BMW). De BMW voelt door de run-flats misschien nog iets harder, zeker op korte hobbels. De Aldi is ook stug, maar het grootste probleem zat in de trillingen. Trillingen die komen vanuit het onderstel en die worden enorm doorgegeven aan het stuur en in de hele auto. Hierdoor werd de auto voor mij totaal onbruikbaar en was er dus geen comfort meer te bekennen.

Interieur
    Dit is het enige punt waar de Aldi de BMW makkelijk voorbij streeft. Kwaliteit van het dashboard, de nieuwere navigatie, de betere audio installatie, allemaal beter in de Audi. Zitpositie vond ik in beide auto's prima.

Kortom, ik ben erg blij met de 335i en zal nooit meer een Aldi kopen.

Nog even kort wat foto's die door de garage gemaakt zijn, mooie foto's volgens over een paar weekjes.

Mooi ding k33z! Veel plezier ermee. De kofferruimte van een 3 touring is wel toereikend dus voor die dubbele kinderwagen?
    Oliestoken voor het goede doel

Comment

De kinderwagen past er zowieso in, maar dan zal hij wel snel vol zitten. MDV heeft het goedgekeurd, dus we gaan het wel zien. Op vakantie zal er een doodskist op het dak moeten.

Comment

lijkt me een fijne auto met dit blok. veel plezier ermee
        Forza!

Comment

Comment

Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Fraaie Touring!

Veel plezier ermee.
              BMW F30 328iA
              BMW E87 130i
              BMW E30 M3 + E92 M3 GT4

Propeller-fappert

Comment

Mini Cooper Clubman
                "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                "Jasper val dood." - RH

Comment

+1 dan maar he. 335, wel een beetje ondergemotoriseerd he

Comment

Told. You. So. ;-p ;-p
                    All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Gaaf Kees. Gefeliciteerd. Veel plezier ermee. De 35i motor is heerlijk in alle opzichten.

Skipper heeft volgens mij nog een setje dakdragers en fietsdragers voor een dreier. Zal is vragen of hij ze weg wil doen.

Comment

400nm vanaf 1400rpm, dat kun je inderdeed niet vergelijken met een koffiemolenmotor van vag
                        Congrats ;-)
                        يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Nogal ingewikkelde omweg om van de missus een stempeltje voor een te kleine en te snelle 3-serie te krijgen... Gelukwensen met de geslaagde missie!
                          Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                          "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                            Nogal ingewikkelde omweg om van de missus een stempeltje voor een te kleine en te snelle 3-serie te krijgen... Gelukwensen met de geslaagde missie!
                            Wie geen overwicht heeft moet slim zijn

Comment

Mooie auto. Fijne kilometers gewenst en geniet er van! Moet lukken met die krachtbron onder de kap!
                              Like mijn blog: http://www.driveaholic.nl

Comment

Nette woage in de goede kleur. :-) En natuurlijk bij de beste dealer van Nederland.
                                Every second of your life is a part of your song

Comment

Gefeliciteerd! Kan me goed voorstellen dat dit de betere keuze is voor je.

Comment

Sja. Ik vond je Audi stukken mooier- eigenlijk gewoon een echt mooie auto; deze BMW oogt wat lomper, ouder en minder elegant. Maar ik geloof je onmiddellijk wanneer je zegt dat ie veel beter rijdt, en daar gaat het de ware Gummer natuurlijk om! Gefeliciteerd!
                                    Well Brian... I'm opening a boutique!

Comment

Mooi ding kees. en bij die dealert zijn ze blij met mensen zoals jij die specifiek een handbak willen. meeste is automaat, schat ik.

natuurlijk is een audi leuk, maar een dweil vergeleken met een bmw.
                                      Bmw f11 525d e46 330 cabrio en e38 740i

Comment

Wat een gewichtige draadjes zeg, over 2 stukken blik ;-)
                                        Waarbij de conclusies achteraf ook al vooraf bekend waren als je de hormonen en de meningen van anderen er buiten had gehouden
                                        BMW maakte en maakt de superieure motor , goed onderstel en voor de rest is het een 13 uit een dozijn logo waar net zo goed ook audi of weet ik wat op had kunnen staan met een brak plasticken dashboard
                                        "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                        "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                        "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                        "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

De 335i staat inmiddels bij de dealer met eerste probleem. Motor klonk gisteren als een dikke Aldi 5-cylinder bi-turbo. Duurde maar 5 minuten, nu doet hij het weer goed, maar zal toch wel iets niet goed zitten.

Voorlopige diagnose van de dealer (ze moeten nu gaan meten, dat kon niet bij de snel service) is een kapotte brandstofpomp. Dit is een veel voorkomend probleem bij dit type motor als ik het zo lees.

Alles natuurlijk onder garantie vervangen, maar je zit er niet op te wachten.

Comment

Da's duidelijk niks, zo'n BMW. Ik zeg: inruilen op een C-klasse AMG Estate.
                                            Mini Cooper Clubman
                                            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                            "Jasper val dood." - RH

Comment

Heb de Mercedes kunnen weerstaan, auto is weer klaar

Comment

Ik zou hem inruilen voor een Audi A4 Quattro Wagon......

Comment

Gefeliciteerd! Mooie wagen!
                                                  Ik denk dat deze een stuk beter zal bevallen dan een Audi A4. Komt bij dat ik de looks van de A4 redelijk anoniem vind, de Beemer is meer uitgesproken.
                                                  "Bork Bork Bork!" - Swedish Chef

Comment

Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door k33z Bekijk bericht
                                                      De 335i staat inmiddels bij de dealer met eerste probleem. Motor klonk gisteren als een dikke Aldi 5-cylinder bi-turbo. Duurde maar 5 minuten, nu doet hij het weer goed, maar zal toch wel iets niet goed zitten.

Voorlopige diagnose van de dealer (ze moeten nu gaan meten, dat kon niet bij de snel service) is een kapotte brandstofpomp. Dit is een veel voorkomend probleem bij dit type motor als ik het zo lees.

Alles natuurlijk onder garantie vervangen, maar je zit er niet op te wachten.
                                                      HPFP is een bekend probleem van de .35i en is ook een van de redenen waarom ik voor een 330i ben gegaan. Je leest er gewoon te veel problemen over. Ik had begrepen dat ze het in de USA voor elkaar hebben gekregen dat BMW het probleem daar definitief heeft opgelost via een terugroepactie, class action suit enzo.

In ieder geval is een 335i wel echt een beest, die wil maar gaan en gaan (zolang de HPFP het maar blijft doen )
                                                      Het is er wel en je ziet het nu ook iets beter

Comment

Ben inderdaad benieuwd of mijn pomp het de komende twee jaar uit gaat houden, je leest er inderdaad vrij veel over.

Maar in de USA hebben ze het probleem opgelost? Ik dacht dat er nog geen oplossing bekend was?

Comment

met de eerste 3.0 cdti v6 in mijn vectra ook problemen gehad, pomp vervangen, nooit meer problemen.
                                                          tweede 3.0 cdti v6 in de signum geen problemen meer mee, navraag bij de dealer bracht aan het licht
                                                          dat ze een update hadden gevonden waardoor ze niet meer stuk gaan. Opel heeft kennelijk gewoon
                                                          gekozen de gevallen die binnen de garantie stuk gaan op te lossen en de rest heeft pecht. Zal wel
                                                          goedkoper geweest zijn dan een terugroep-actie en bij iedereen de upgrade toepassen...

grt,
                                                          paulvh

Opel Ascona B 2.4 - Opel Astra J 2.0 BiTurbo (MY2013.5)

Comment

Zo, rij nu alweer een jaartje in de 335i en kan me eigenlijk geen fijnere auto wensen voor mijn situatie. Ruimte is prima met twee kleintjes. Snap niet waarom (bijna) iedereen zei dat een 3-serie touring te klein was met tweeling. Ja, de kofferbak ligt vol met de kinderwagen erin en op vakantie heb ik een skibox op het dak gehad. Wat je daarvoor terug krijgt is wel enorm veel rijplezier t.o.v. een groter model (bijvoorbeeld een E61 5-serie, daar kan ik geen plezier in beleven).

Maargoed, ook de 335i is niet probleemloos. Gelukkig 2 jaar premium garantie, maar de bekende euvels met de motor kom ik ook tegen. Injectoren reeds vervangen met terugroepactie vorig jaar en nu heb ik last van rammelende wastegates. Ook een bekend probleem. Auto gaat over paar weken naar de garage en dan moeten de turbo's eraf. Vervolgens meten ze de speling en dan bepalen ze of ze een modificatie uitvoeren of dat de complete turbo's vervangen worden. Natuurlijk allemaal onder garantie.

Naast deze (kleine) problemen is de auto werkelijk briljant. Het sturen is een feestje (voor een gezinscontainer) en het gemiddeld verbruik ligt op 1/8. Dat is met redelijk wat stadsverkeer. Op langere stukken is 1/10 goed haalbaar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door k33z Bekijk bericht
                                                              Maargoed, ook de 335i is niet probleemloos. Gelukkig 2 jaar premium garantie, maar de bekende euvels met de motor kom ik ook tegen. Injectoren reeds vervangen met terugroepactie vorig jaar en nu heb ik last van rammelende wastegates. Ook een bekend probleem. Auto gaat over paar weken naar de garage en dan moeten de turbo's eraf. Vervolgens meten ze de speling en dan bepalen ze of ze een modificatie uitvoeren of dat de complete turbo's vervangen worden. Natuurlijk allemaal onder garantie.
                                                              Je omschrijft het nogal rustig, maar je zou een 2,5 jaar oude 335i kopen en alle bovenstaande dingen buiten de garantie zelf moeten vervangen. Ik zou er behoorlijk zuur van zijn. Ook wanneer het allemaal onder garantie zou gebeuren overigens. Het kost je evengoed wel wat ergernis en tijd neem ik aan.

Het lijkt me buiten dat ook een superfijne wagen overigens.
                                                              Forza!

Comment

Lijkt me echt een hele fijne auto idd.
                                                                Maar die problemen met die dikke 6-cilinders bij BMW vind ik echt kansloos hoor.
                                                                De 1e 4 jaar mag er eignelijk helemaal niest stuk gaan, vind ik en zeker niet zulke dingen.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                                Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                                BMW 320Ci (van GF)

Comment

Working...
                                                                X