Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opel Speedster 2.2 Supercharged

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Opel Speedster 2.2 Supercharged

Mijn speedster heb ik aangeschaft in de lente van 2009, en staat er nu zo bij (nog zonder zijoortjes; foto is van herfst vorig jaar):

Toen ik de auto kocht, stond hij er nog niet zo bij. De vorige eigenaar had hem tijdens een vakantie flink te grazen genomen, en de (polyester) voorkant zag er zo uit:

Omdat dat toch een doorn in het oog was, met een rode merkstift aan de gang gegaan, en het resultaat viel niet tegen:

De zilveren tankdop heb ik zwart gespoten, om het rood/matzwarte thema beter uit te laten komen

De auto had al zwarte velgen bij aankoop, de lampen waren al zwart gemaakt en de raamband van een elise was ook al zwart. Geen zilveren onderdeel meer te bekenen. (aan de buitenkant dan)

De hardtop van de speedster was bij nieuwverkoop een arm en een been (2400 euro), dus die werden weinig verkocht.
    In nederland moet je er dan ook een moord voor doen er 1 te vinden. Ik had geluk dat ik er op het duitse speedster forum 1 kon vinden. Zilver helaas.

Die heb ik hier in de buurt matzwart kunnen laten wrappen:

Omdat ik de turbo uitvoering van de speedster stiekem wel mooi vindt, ook op zoek gegaan naar het turbo spoilertje, en de zij-oren, en ook dit (na een jaar zoeken) in duitsland kunnen vinden:

Optisch is de auto wel zo'n beetje af nu, en ben ik eind 2009 hetzelfde traject als maik ingegaan, wat betreft NA tuning. Na inbouw van ook een 2.4 spruitstuk, uitlaat aangepakt en een remap, kwam ik niet verder dan een goede 170 pk.

Dat kon beter......

Dus begin dit jaar samen met wat clubleden een Supercharger ingebouwd.

De supercharger is van het type M62, en wordt in de states verkocht op bijvoorbeeld de cobalt SS in de 2 liter ecotec (de speedster heeft een 2.2 ecotec)
    Omdat de basis van het blok hetzelfde is, kun je de supercharger uit de states, er dus gewoon opschroeven.
    Omdat amerikanen niet zo lang met hun auto doen, komen deze superchargers voor weinig op de markt (300$ voor de SC, en 400$ voor het manifold) Ze worden voorzien van verse SC olie, en moeten weer lang mee kunnen.
    Omdat ik er ook mee op de track wil, moest het wel een stage II oplossing worden, dus moest er een koelconstructie komen.

Hiervoor moet de voorkant van de auto eraf

Het zilveren gaas wat je ziet is een mod die velen doen als de voorkant eraf moet; dit is kachel aanzuiging, en het gaas houd de boze bijen tegen, die naar binnen gezogen worden.

Onder de bestaande radiator kun je dan een maatwerk 2e chargecooler plaatsen, met daaronder 2 kleine fans (ipv 1 OEM grotere)

Net als bij maik, is de standaard radiator vervangen door een volledig allumium exemplaar.

Er worden 2 nieuwe radiator slangen door de zijsill naar achteren gebracht omde SC te koelen:

De voorkant kan er dan weer op.

Voor het achterste deel moet de klep eraf, en de wielen eraf:

Dan het inlaatspruitstuk, gasklep, luchtpijp, airbox en brandstofrail eruit om plaats te maken voor het speelgoed:

Hier zie je de opvangtank voor de koeling, met het pompje erop, en een zekering.
    Ook dit is maatwerk, en past precies achter het normale koelvaatje.

In het inlaat spruitstuk zitten 4 laminova's verwerkt, waar het koelwater doorheen loopt:

Een extra mod in deze is, dat het water er via de middelste pijp inkomt, verdeeld wordt over de 2 middelste laminova's en er via de buitenste 2 weer uit komt. Het koelwater blijft dus erg kort in het systeem.
    (standaard gaat het water door alle 4 de laminova's waardoor het weer een stuk warmer wordt. Het koelwater nu zou rond de 40 graden moeten blijven)

Het spruitstuk wordt erop geschroefd:

En de supercharger kan erop:

De brandstof leiding wordt voorzien van de opel speedster turbo injectoren, en afgezaagd om de leidingen naar links, ipv rechts (waar de SC snaar loopt) te brengen.

Op de dynamo wordt een maatwerk idler geschroefd:

En de boel is af:

De standaard ecu wordt van een SC mapping voorzien, en de er kan gereden worden.

De pk's zouden rond de 250 moeten zitten (147 = oem), en rond de 300NM (203 = OEM)

2 weken geleden heb ik ook een 2.5" tullet uitlaat ingebouwd, wat maik ook in zijn topic geschreven heeft.
    Last edited by smileyspeedster; 21-06-11, 13:09.

Interessante klus man! Waarom wil je eigenlijk koelwater van 40 graden hebben? Dat is toch juist veel te koud?

Comment

Koelwater voor de SC he, niet van de motor.
      De 2 zijn compleet gescheiden.

Comment

Ik denk dat hij het koelwater bedoelt dat voor de chargecooler gebruikt wordt. Dat is een apart circuit tov het koelwater voor de motor.

Wel een gave auto zo, heb je ook aan het onderstel of de remmen gewerkt? Ik geloof dat ik Toyo R1-r banden zie en Team dynamics wielen. De optische verbeteringen mogen er iig wel zijn, een stuk strakker zo.
        De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tomstr Bekijk bericht
          Wel een gave auto zo, heb je ook aan het onderstel of de remmen gewerkt? Ik geloof dat ik Toyo R1-r banden zie en Team dynamics wielen.
          Ik denk dat je dit lijstje zoekt:

- 2-delige remschijven, met alu hart
          - Pagid RS14 blokken
          - Nitron 2-way NTR met eibach veren 375/450 lbs
          - Team Dynamics 1.2 16/17 inch
          - Toyo R1R banden
          - vx performance carbon diffuser
          - Shortshifter
          - Powerflex inserts in motorsteunen
          - Versnellingsbakontluchting

Comment

Leuk lijstje, merk je ook iets van de spoilerlip en de diffusor?

Ik zie dat je ook een andere uitlaat hebt. Is deze met een enkele pijp? De standaard setup met 2 stuks heb ik nooit echt mooi gevonden, maar aftermarket bumpers voor een meer conventionele setup zijn er volgens mij niet.

Wel gaaf dat je een hardtop hebt, dat zou voor mij ook echt van belang zijn als je er hard mee gaan rijden.
            De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

Is deze Speedster niet van een (oud) andere DF-er geweest?

Anyway, mooi ding. Loopt ook goed hard door de tunneltjes :-)
              Let's kick some ass and chew bubblegum...
              ----------------------------------------------------------------------------
              '71 Alfa Romeo Giulia Super
              '72 Alfa Romeo GT 1300 Junior
              '00 BMW E39 528iA Touring
              '06 BMW Z4M Roadster
              '96 BMW E36 328i trackracer
              '07 Aprilia Tuono Factory

Comment

Nee, ik merk weinig van de spoilerlip en de diffuser.
                Een engelse tuner heeft een keer een windtunnelsessie gehouden met een speedster, en daar kwam uit dat de diffuser pas bij 200km ging werken. Maar dat werdt dan ook dit ding:

De speedster eigenaren die er echt een grote vleugel opschroeven merken het wel.

De uitlaat heeft wel 2 pijpjes, maar dat zie je niet zo goed op de foto.
                Er is een regal uitlaat voor de speedster, met maar 1 pijp, maar die wordt over het algemeen niet zo mooi gevonden.
                Hier kun je nog wat creativiteit bekijken: http://www.lotuscars.se/type116/rbf/exterior.php

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Boertje Bekijk bericht
                  Is deze Speedster niet van een (oud) andere DF-er geweest?
                  Klopt; Allen die nu een caterham heeft.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door smileyspeedster Bekijk bericht
                    Er is een regal uitlaat voor de speedster, met maar 1 pijp, maar die wordt over het algemeen niet zo mooi gevonden.
                    Ah, gevonden....

Comment

Die laatste doet pijn aan m'n ogen. Sommige van de mods op die site ook.

Ik zou voor een setup met diffusor en 2 discrete uitlaatjes onder de bumper gaan.

Mis je een sperdifferentiëel en/of stijvere stabilisatoren of valt dat erg mee?
                      De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tomstr Bekijk bericht
                        Ik zou voor een setup met diffusor en 2 discrete uitlaatjes onder de bumper gaan.

Sper mis ik niet. Gaat pas boven de 300pk een gemis worden schijnbaar.

Ik heb nog te weinig gevoel met de auto om iets als een verbeterde stabilisator stang te missen.
                        Wordt in ieder geval bitter weinig gedaan (vervangen)

Comment

Gave bak!
                          Heb je een linkje naar dat onderzoek over die diffuser? Klinkt interessant. Ik heb altijd gedacht dat ze (mits goed uitgevoerd) iig de luchtweerstand een beetje konden verminderen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Noobie Bekijk bericht
                            Heb je een linkje naar dat onderzoek over die diffuser? Klinkt interessant. Ik heb altijd gedacht dat ze (mits goed uitgevoerd) iig de luchtweerstand een beetje konden verminderen.
                            Thorney heeft het alleen voor de vx220 gedaan, maar heb er nooit een rapport of zo over gezien.
                            Hier geeft hij ook aan dat ze gigantisch moeten zijn (als op eerder getoonde raceauto) om goed te werken.
                            http://www.thorneymotorsport.co.uk/t...a-tuning.shtml
                            Hoe effectief de kleinere versies zijn.....tja, ik denk meer cosmetisch, maar misschien dat maik er nog iets over kan zeggen; die heeft die thorney diffusers erop zitten. Ik heb nooit een speedster gereden met het ervoor/erna effect, en hij wel.

Comment

Ha, die Smileyspeedster;

Ik had na afloop van de ATR'11 al gezien hoe netjes de supercharger past. Helemaal gaaf
                              om nu eens de complete how-to te kunnen zien. Mooi project, nog verdere plannen?
                              Scherven brengen gelul.

Comment

Ik heb inderdaad de Thorney diffusers en wel deze (uit de link van smiley):

Carbon Fibre Rear Diffusers - Full Set - £350

The VX220 benefits from a flat floor design which helps ease airflow under the car, however all the benefit of this design is wasted as the rear clam sweeps up from the flat floor thus generating lift at the back. It is this effect (partly) which people complain about on track when they lock the rear brakes in cornering.

Rear diffusers will never generate high levels of downforce (unless they're enormous like on a DTM car) but they can be designed to direct underbody airflow and help reduce lift. Constructed entirely from pre-preg carbon fibre; they are strong, durable and look great on the car. Rear ground clearance is barely affected and they adhere to MOT rules on size. They are a DIY fit as they use existing holes drilled in the clam for the undertray.
                                Ze zouden dus lift moeten reduceren, ze buigen het dus helaas niet volledig om naar een netto downforce effect

Ik heb ze vrij snel onder de speedster gezet nadat ik hem kocht, omdat ik heel snel na de aanschaf circuits ging aanvallen met het rode ding. Omdat ik toen nog geen echte RWD ervaring had en omdat ik wist van audi tietiet effect, heb ik maar besloten om zo snel mogelijk die plantebakken eronder te schroeven
                                Ik kan dus niet echt een goede voor-na review geven.
                                Ik had toen wel wat gelezen van Thorney dat ze bij 100mph iets van 15-20kg downforce gaven (dat wil dus zeggen nog steeds redelijk wat kilo's lift onder de streep maar wel minder dan standaard), maar het exacte getal weet ik niet meer na al die jaren...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                                  nog verdere plannen?
                                  Setje 4 punts gordels en semislicks.

Comment

Waarom semi slicks Stefan? Zou je niet eerst de limieten van (over het algemeen) vriendelijkere straatbanden goed onder de knie krijgen? En in verband daarmee en waar we het laatst over hadden, ik mis nog een dagje Walshy in je lijstje

Comment

Aha. Nu pas door dat het de ex van Allen is. Dan herken ik de steenslag van de vakantie ook gelijk

Mooie auto geworden en leuke set-up zo!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maik Bekijk bericht
                                        Waarom semi slicks Stefan? Zou je niet eerst de limieten van (over het algemeen) vriendelijkere straatbanden goed onder de knie krijgen? En in verband daarmee en waar we het laatst over hadden, ik mis nog een dagje Walshy in je lijstje
                                        De r1r's zijn nog niet op, dus de 888's komen er alleen als ik nog een extra setje velgen heb. (en het budget dit jaar is ver op)
                                        Dus dit jaar nog veel verkennen met hoe hij nu is.
                                        Waslhy staat nog op de planning ja. Een andere speedster rijder en ik zaten aan september te denken. Nog een topic over aanmaken op de speedsterclub, of er nog meer mee willen.

Comment

Ah, duidelijk.
                                          4-punts gordels zijn trouwens een must have upgrade, het eerste wat je moet doen qua mods na de remblokken en nitrons vind ik. Krijg je ook meer vertrouwen in de auto mee!

Comment

Het blok had inmiddels al anderhalve ton gedraaid, en vorig jaar op een cpz middagje ging de koppakking stuk.

Omdat met wat werk ook het Saab B207 2.0 onderblok past, was dat het plan afgelopen winter.
                                            (het saab blok is steviger af fabriek en kan dus goed getuned worden zonder versterkte internals)
                                            Na het faillisement van Saab zijn die (nieuwe) blokken bij wat opkopers gekomen, en gaan voor een redelijke prijs de ramsch in.

Het blok zonder de kop:

De kop zelf laten flowen en vlakken.

De balansassen zijn verwijderd, en de klepveren zijn verstevigd om hogere toeren aan te kunnen.

Een setje scherpere nokassen erin:

Lichter vliegwiel erin:

Verstevigde koppeling en oliekoeler aansluiting die op de oem slangen past:

Een externe cranktrigger erin omdat saab een ander formaat gebruikt:

Alle poelies omgezet naar 6-ribs, en die van de dynamo vergroot. (anders brandt ie op bij 7600rpm)

En toen kon ie erin:

Alles weer netjes:

Er zit nu een 1 liter eaton M62 SC met een 3.05" poellie op die er zo'n 280/290 uitpeuterd.
                                            Van de winter gaat er een 1.3 liter harrop TVS1320 op (die van de exige V6 zeg maar) en een waterinjectie systeem.

Hier de hele projectombouw in meer detail voor de geintereseerden:
                                            http://www.speedsterclub.nl/forum/vi...php?f=8&t=6115

Comment

Zo, gaaf project zeg!
                                              Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Fantastisch man!
                                                Heerlijk sleutelen ook zo, met blok op tafel en al die mooie nieuwe spulletjes.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                BMW 320Ci (van GF)

Comment

Het is weer even geleden met de updates zie ik.
                                                  Vorig jaar een gereviseerd setje Nitron NTR40 schokdempers aangeschaft, met nieuwe specs.
                                                  In deze zit een fatsoenlijke droop van 8.5 cm (waar de oude set 2.5 cm was. Om te huilen dus)

De nieuwe set was ook 2.5 cm langer. Dat is nodig om deuken in de wishbone achter te voorkomen.
                                                  Het bleek dus dat de speedstercommunity jarenlang met verkeerd gespecifieerde dempers heeft gereden. Dat is ergens in 2014 pas ontdekt.
                                                  Die nieuwe lengte is dus een soort van recall actie geworden.
                                                  De valving is ook stukken beter geworden. De nieuwe dempers gaven zoveel meer vertrouwen bij mij, dat er zo goed als onmiddellijk een sec of 4 van mijn rondetijd afging op cpz.

En als een prinsesje nooitgenoeg moest toch die grotere supercharger erop.

De Harrop TVS1320 (word geloof ik ook in de exige V6 en in de Evora gebruikt). De 1320 heeft een capaciteit van 1.3 liter, waar de Eaton M62 een 1.0 liter was.
                                                  Het schoependesign van de harrop is ook anders (lees efficiënter)

Het resultaat is uiteraard meer pk's. Zo'n 335 nu. (op een auto van 900 kilo)
                                                  Hier een overzicht van de M62 (rode lijn) versus de Harrop (zwarte lijn):
                                                  Last edited by smileyspeedster; 09-05-16, 11:36.

Comment

Wat een bak aan vermogen. Lekker hoor

Wel redelijk verbaasd over de Nitrons en de slordigheden. Moet zeggen dat ik al langere tijd klaar was met Nitrons maar dit is toch wel teleurstellend.
                                                    Last edited by Miel; 09-05-16, 11:15.
                                                    Not driving your car, as you plan on keeping it looking good for the next owner, is like not shagging your girlfriend as you're saving her for her new partner

Comment

Ik denk dat Nitron er niet zo heel veel aan kan doen. (buiten het niet investeren in R&D voor een kleine groep auto's)
                                                      Blijkbaar is die verkeerde spec ooit doorgegeven vanuit Thorney Motorsport in den beginne, en zijn ze zo gebleven.

Gaz zit momenteel in het putje in onze community nadat van hun golds stukken scheurden. (is ook een recall, maar het vertrouwen is weg)
                                                      Quantum blacks zijn momenteel de holy grail.
                                                      Last edited by smileyspeedster; 09-05-16, 11:32.

Comment

Ik heb de nitrons na aanschaf van de S1 vervangen door Quantums vanwege de droop o.a.
                                                        Zal ze moeten gaan opsturen om te revalven gezien ik harder ben gaan rijden en std. Niet meer genoeg dempt.
                                                        Moet zeggen dat ze het goed doen na 2 jaar, maar zodra ze terug komen, gaan ze eerst ergens op een schokdemper bank en laten meten. Betwijfel of Quantum, nitron, gaz, etc dat zelf doet.
                                                        Is 1 click per schokdemper wel op iedere demper gelijk? ...nobody knows.
                                                        Not driving your car, as you plan on keeping it looking good for the next owner, is like not shagging your girlfriend as you're saving her for her new partner

Comment

335pk man. Lekker hoor!!

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                          Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                          Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                          BMW 320Ci (van GF)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Miel Bekijk bericht
                                                            Moet zeggen dat ze het goed doen na 2 jaar, maar zodra ze terug komen, gaan ze eerst ergens op een schokdemper bank en laten meten. Betwijfel of Quantum, nitron, gaz, etc dat zelf doet.
                                                            Ik denk dat dat niet verkeerd is. Geloven is goed. Controleren is beter.
                                                            Een paar speedsterleden hadden samen een setje 46's besteld via Leo (http://www.madenoracing.com) en op de testbank bleek dat 1 demper qua karakteristiek beter bij de andere set paste.

Comment

Ja was een van de redenen dat ik gedacht heb, en nog denk, om over te stappen naar Wilbers. In Tiel kan ik ze dan laten onderhouden, testen, etc.

Comment

335pk op 900 kg. Fantastisch.

Comment

Working...
                                                                X