Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mn yanktank - Buick Skylark Custom Coupe (1970)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Mn yanktank - Buick Skylark Custom Coupe (1970)

Omdat er nog geen draadje van was en ik binnenkort wat werk ga doen aan de Buick, toch maar even een apart draadje aangemaakt.

Ik was altijd al gek van amerikanen met een dikke 8 cylinder dus in 2006, toen ik van mn een-keel-modaal wat centjes opzij gezet had, ben ik op zoek gegaan naar een yank tank. In eerste instantie was ik op zoek naar een Camaro of Firebird. Mooi model, targa daken en redelijk gangbaar wat betreft onderdelen e.d. Bij Nico Alblas ben ik naar een Camaro gaan kijken, maar wat bleek, ik pas dr helemaal niet in. Dak te laag en te weinig beenruimte. Helaas, pindakaas Toch nog maar een rondje door de zaak gelopen en toen kwam ik deze Buick tegen en ik was eigenlijk vanaf het begin verkocht...

Het is dus een Buick Skylark Custom Coupe uit 1970 met een 350 blok (5,7 liter) met de 4 barrel carberateur. De auto is oorspronkelijk geproduceerd in Zwitserland bij GM Schweis (dus gewoon een km teller in km's en niet miles) en was door de verkoper geimporteerd. Het is een model 1970, maar hij is in 1971 op de weg gezet. Wat ik begrepen heb stuurde GM alle onderdelen vanuit de USA richting Zwitserland en werden de auto's daar in elkaar gezet. Zwitserse horlogemakers met uiterste precisie dus feitelijk.

Inmiddels heb ik de auto alweer bijna 5 jaar in het bezit en is er nogal wat aan gedaan/versleuteld:
    - de standaard uitlaat met cherrybom moest al snel wijken voor een op maat gemaakt systeem van 7.5 cm dikte. Aparte pijpen links-rechts zonder X of H pijp en dus een heerlijke roffel aan de achterzijde. Tuurlijk, met een X of H pijp loopt de auto een stuk soepeler, maar ik vind de links-rechts roffel gewoon erg mooi, net twee Harley Davidsons naast elkaar.
    - via de Buickclub kon ik 4 originele Rally velgen krijgen met nog goeie banden voor een mooie prijs. De velgen zoals ze onder de GS geleverd zijn ooit, zegmaar de Buick tegenhanger van Chevrolet's SS. De aftermarket chorme velgen waren snel verkocht.
    - ik heb nieuwe deurpanelen en stoelhoezen in America besteld die door een bedrijf hier in NL vakkundig ingebouwd zijn. Het interieur is dus weer als nieuw.
    - GM sportstuur besteld want het originele stuur was erg groot en dun (wel bewaard uiteraard).
    - De schokbrekers achter zijn vervangen door Hijackers die op luchtdruk in hoogte te stellen zijn.
    - de achterklep had wat lekkage gehad, dus een nieuw rubber erop gezet en de hele achterbak geschuurd en getectyleerd.
    - de achterbumper was wat krom (ooit een aanrijding vanachter gehad) met veel bloed, zweet en tranen hebben we die aardig recht kunnen krijgen en hij hang er dus nu een stuk beter op. Replacement bumpers zijn erg lastig om te krijgen voor dit model helaas.
    - Uiteraard zijn de gebruikelijke kleine dingetjes ook vervangen zoals bougies+kabels+verdelerkap, een nieuw raammotortje, betere voorremmen en net nieuwe scharnieren voor de bestuurdersdeur.

Wat op korte termijn op de planning staat is het blok eruit om een lekkend uitlaatspruitstuk te vervangen. En als het blok eruit is dan meteen alles een nieuw likje verf te geven. De lak is nog goed, maar op de lange termijn zou ze een keer overgespoten mogen worden. Er zitten wat plekjes op rondom en wat krassen op de motorkap. Dan zou er uiteraard ook nieuw vinyl op gaan meteen.

Hoogtepunten met deze auto waren toch wel alle tunnelruns, American Sunday en alle ritjes op de boulevards als de zon schijnt. Tot zover mijn hobbyproject waar ik nog wekelijks met een bigsmile mee rondcruise.

Maar, gelukkig hebben we de foto's nog...

ATR 2011 (met dank aan Dutch)

EDIT: Inderdaad wat karig met de foto's. Ik had er nog een paar op de BB staan.
    Attached Files
    Last edited by JC; 19-09-11, 09:06.
    BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

Mooi man. Maar je bent een beetje karig met de foto's, niet?
    ---------------------------
    Lullen gaat beter dan rijden.

Comment

Wat verbruikt dat nou? Energielabel? 20% bijtelling, of beter?

Seriously: I like! :-)
      Well Brian... I'm opening a boutique!

Comment

Gaaf ding blijft dat, veel leuker dan een Firebird of Camaro als je het mij vraagt. En inderdaad: meer foto's gaag.

Comment

Erg cool ding idd.
          Dat van die Buick's uit CH wist ik helemaal niet man.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
          Alfa Giulia 1300 (1966)
          Mazda Miata (1990 Daily driver)
          BMW 320Ci (van GF)

Comment

Ow dit weekend ook alvast ff de hoofdremcylinder een nieuw kleurtje gegeven. BLING BLING..
            Attached Files
            BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

Comment

Hoi JC.

Wat een gave slee man.
              Jammer dat de American-Sunday in Wognum gister niet doorging,ik had haar graag irl gezien.
              V70 & Tiger 955i

Comment

Plaatje van de zijkant gevonden, met de oude wielen nog.

buick2..jpg

Comment

Mooie wagen.
                  Imposante verschijning en een gaaf geluid.

Comment

Net als zn eigenaar Scuderia..

Dank voor de complimenten allen. Ze is geen bocht om te krijge, maar ze is ow zo leuk om in te rijden.

Comment

Blok eruit voor uitlaatspruitstukpakking vervangen ??

jaja..
                      Veritatis simplex oratio est

Comment

Lijkt mij ook schromelijk overdreven. Dat hoefde bij een Spider 916 V6 niet eens, en die engine bay is echt wel wat voller hoor - relatief dan.
                        Mini Cooper Clubman
                        "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                        "Jasper val dood." - RH

Comment

Nee er komt een nieuw spruitstuk op jongens. De nieuwe ligt al klaar van TA Performance. Ow en nieuwe kleppendeksels. Uiteraard HOEFT het blok er niet uit, maar de verf is aardig van het blok af gebladderd en ik wil het weer netjes hebben onder de kap.

Comment

Zeg dat dan, Cav2....

Comment

"Wat op korte termijn op de planning staat is het blok eruit om een lekkend uitlaatspruitstuk te vervangen." Okee ik had er 'onder andere' tussen moeten zetten misschien. Maar Cav2?

Zo moet het ongeveer worden, zonder de hoodscoops dan uiteraard. Niks te bling-bling met chroom, maar gewoon netjes en zoveel mogelijk origineel.
                              Attached Files

Comment

Soooo he vet jonguh!! Airride!

http://link.marktplaats.nl/464510378
                                Attached Files

Comment

Absoluut niet mijn smaak, maar wel impressive! Verbruik, vermogen, hoe zit dat?
                                  You know that reality is immaterial

Comment

Wat betreft vermogen was het nog net voordat de motoren echt geknepen werden. Deze 5.7 liter heeft ooit 265pk voortgebracht (jawel dat halen ze nu uit een 2.0 met fohn). Meer indruk maakt het koppel van zo een V8 wat geloof ik rond de 550NM lag, maar hang me dr niet aan op. Meer dan zat in ieder geval, burnouts maken gaat erg makkelijk. Niet dat ik dat er veel mee doe.

Met de nieuwe headers straks en een iets grotere carberateur moet het vermogen wel richting de 300pk gaan denk ik. Het is voor amerikaanse begrippen een small block he. Dr rijdt in de regio Den Haag een zelfde rond met een big block (400ci volgens mij) en die zit ruim boven de 600pk. Wordt veel te warm en rijdt niet lekker meer volgens mij.

Verbruik zal tussen de 1 op 3 en 1 op 5 liggen afhankelijk van je rechtervoet. Gewoon op benzine overigens.

Comment

Imposant ding, en ziet er mooi uit. Mijn smaak niet, maar ik weet dit wel te waarderen.
                                      Groeten,
                                      Bats
                                      wat ik bedoel is dat als ik iets zeg dat ik iets ga doen, dat dat in de regel ook gebeurt. --- TSM
                                      *klopt zelf op schouder* --- TSM
                                      Maar mijn accountant vond de A8 een sleeper (alhoewel hij dat negatief bedoelde haha) --- TSM
                                      Zeg, TSM, je wilt toch niet beweren dat je geen A8 gaat kopen omdat je niet kunt inparkeren. --- Brun
                                      Als je een A8 niet achteruit kan inparkeren heb je ook het recht op staand plassen verspeeld..... --- W220L
                                      de traditionele nieuwe auto draadjes zijn niet meer wat het geweest was --- TSM
                                      Ja motroos er zijn ook mensen die in 4 dagen meer benzine kosten hebben dan jij per maand verdient ---TSM
                                      Suv is er gewoon gekomen hoor....oh dat suv verhaal zit jullie nog steeds dwars he....hehehehehe *gniffelt in zijn vuistje*......sjongejongejongejongejonge zal ik dan ?...... nehhhhhhhh dan is de saga voorbij en dat zou zonde zijn---TSM

Comment

Mwah, 265 pk, maar niet die van jou he.. ;-)

204 pk, volgens het Zwitserse kentekenbewijs en die gegevens zijn overgenomen door de RDW..

Comment

Zou je zo een ding niet makkelijk kunnen opvoeren qua vermogen? Dus zonder supercharger ofzo.

Comment

Yep, en JC is al aardig op weg...

Andere nokkenas icm inlaatspruitstuk, ontsteking, carburateur is het volgende ;-)

( en dan andere krukas en zuigertjes en 383 strokerblokje bouwen )

Comment

Het vermogen van 265pk is op basis van de motorcode. Wat er bij de RDW geregistreerd staat zou ik eigenlijk niet eens weten. Hij is in ieder geval vlot genoeg voor een bak van 1.800kg. Hoeft geen strepentrekker te worden. Ander uitlaatspruitstuk, grotere carb, ander inlaatspruitstuk ff goed af laten stellen (door iemand die er echt verstand van heeft) en dan vind ik het eigenlijk wel best. Hoe die klinkt en loopt vind ik eigenlijk veel belangrijker.

EDIT: Zie nu dat bij de RDW 150kw geregisteerd staat. Geen idee hoe ze dat bepalen, hij zal niet op de rollerbank gezet zijn. Maar aangezien hij pas in 2006 ingevoerd is zal het vermogen misschien aardig in de buurt komen van werkelijk.
                                              Last edited by JC; 19-09-11, 18:09.

Comment

Wikipedia zegt dit

'For 1970, the mid-sized Buicks once again received new sheet metal and the Buick Skylark name was moved down another notch, replacing the previous Buick Special. The Skylark became the entry-level Buick available in two- and four-door sedans with the 250-cubic-inch inline-6 as standard and the 350 cubic inch V8 (260 horsepower at 4600 rpm) available as an option.'

http://en.wikipedia.org/wiki/Buick_Skylark

Mn owners manual ligt in de achterbak dus die kan ik ff niet checken nu.

Comment

Ha, die JC;

In die jaren werden de pk's nog volgens de SAE-norm aangegeven bij Amerikaanse auto''s. Scheelt al gauw zo'n 20% met de DIN-cijfers.
                                                  Daarbij kwam het toen ook vaak voor de Zwitsere uitvoeringen van auto''s vanwge het mjeu extra werden geknepen.

W220L: 383 is natuurlijk leuk, maar de Buick/Olds 350 heeft volgens mij een andere boring en slag dan de Chevy smallblock.
                                                  Scherven brengen gelul.

Comment

Ha die Hans, weer wat geleerd. Als alle aanpassingen klaar zijn kan ik m weleens ergens op de rollerbank zetten want ik ben eigenlijk stiekem wel een beetje benieuwd. Wat betreft de verschillen met het chevy 350 blok heb je volgens mij gelijk.

'Of all the GM 350-cubic-inch (5.7 L) engines, the Buick 350 has the longest stroke. It made the Buick 350 significantly wider than the other GM 350's essentially the same width as the Buick big-blocks, which have the shortest stroke of the GM big-blocks. In fact, at a glance the Buick 350 is commonly mistaken for the 455 engine due to the oversized intake manifold atop the engine and conventional angled valve covers like a 400/430/455. The Buick 350 also shares an integrated aluminum timing cover as do most of the Buick small and big blocks which incorporates the oil pump mechanisms as well, leaving the oil filter exposed to oncoming air for added cooling.'

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                                      Erg cool ding idd.
                                                      Dat van die Buick's uit CH wist ik helemaal niet man.
                                                      Inderdaad, eigenlijk is het dus een poor man's Monteverdi.

Comment

200 pk of 300. Dat haalt bij zo'n auto eigenlijk niet uit toch? Zo lang de V8 maar lekker roffelt schijnt de zon! Schitterende auto!
                                                        Like mijn blog: http://www.driveaholic.nl

Comment

@Hans: in 1970 waren die milieu eisen vast niet zo streng in CH. De oliecrisis was nog geen feit. Ik neem aan dat het pure assemblage was, dus blok kant en klaar uit de VS erin.

Comment

Ik zit me af te vragen hoe je zo een blok dan gaat knijpen? Inlaat- of uitlaattraject? Toen de dubbele pijp dr onder ging hebben we wel een klep verwijderd net na het uitlaatspruitstuk. Maar goed Chris heeft wel een punt. Pk's boeien niet zo bij zo een auto.

Ehh Cav, Montewie??

Comment

Comment

Echt een super gaaf ding zeg!

Veel plezier ermee!

Jacco

Comment

Working...
                                                                X