Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ti-Tourist's PKW's

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Ti-Tourist's PKW's

    Beste Gummers,

    Een centraal doorlopend draadje voor de auto('s) in mijn bezit leek me toch iets makkelijker. Afijn, na eerst een Ford Escort en vervolgens het recente verscheiden van de E36 318ti Compact, nu weer heel iets anders. Het is in ieder geval een breuk met traditie, want na twee donkergroene gevallen, nu een zwarte.



    Een Seat Ibiza 1.4 uit 2004 met slechts 53.600 km op de teller. Auto had wel veel stilgestaan, maar is bij een lokale VAG specialist op de brug geweest & aan de laptop gehangen, waarbij geen schokkende dingen aan het licht kwamen. Distributieriem, waterpomp, multiriem, spanrollen e.d. zijn preventief vervangen, plus nog een aantal andere zaken nagekeken / vernieuwd. Was 90.000 km of 5 jaar, maar wilde geen risico nemen, omdat het autootje nog aan z'n eerste set riemen bezig was. Had de BMW destijds met 63.000 km gekocht en er 5 jaar kostenvrij mee gereden ondanks hard gebruik. Hoop met de Ibiza op een vergelijkbare termijn, al gaat deze het circuit niet zien (buiten een rondje Nordschleife t.z.t.). Gewoon een no-nonsense daily, die al de nodige gebruikssporen heeft, dus prima overal te parkeren. Wegenbelasting, verzekering & benzineverbruik scheelt ook aanzienlijk en da's niet gek.

    Eerste indruk: Het stuurt en schakelt prima, al is het wel een stuk lichter allemaal. En door de harde energy-saver bandjes een beetje een Fred Flintstone auto. Terug naar FWD is ook wel weer even wennen. Voorlopig is pecunieel weer aansterken het motto, om straks toch iets Gumwaardigs voor het circuit erbij te kopen (& het niet meer te combineren zoals bij de Compact) of circuitdagen te doen met een huurauto. Spa met een E30 325i staat hoog op de wish-list.
    Last edited by Ti-Tourist; 23-06-12, 20:56.

  • #2
    Mooi, je hebt weer vervoer en hij ziet er best netjes uit ook nog.
    Lekker weinig km's.

    Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)



    Comment


    • #3
      Lekker dan. Sta je in Rotterdam voor een stoplicht op weg naar een afspraak. Springt dat op groen & wil je wegrijden. Voorligger (collega) komt moeilijk weg, want de auto bokt - dus ik houd in. Degene achter mij heeft dat niet in de gaten en rijd 'm zo tegen de Ibiza aan. Heel fijn. Nu had ik 'm wel gekocht als daily & zat ik niet zo met een buts & een kras, maar om dat nu gelijk te testen, was ook niet de bedoeling. Optisch is de bumper & kentekenplaathouder naar z'n grootje. Voor de rest is er nog niet zoveel over te zeggen. Auto was wel verder rijdbaar.

      Formulieren wel netjes ingevuld, had zelf alles bij - zij niet. Nu maar kijken hoe het verder gaat. Collega heeft nog foto's gemaakt van de situatie & schade, dus dossier is redelijk sluitend. Zat er niet op te wachten, zeker als je het autootje net hebt. Zou vrijdag ook naar BE afreizen voor een lang weekend. Heb de laatste tijd wat meer pech gehad, dus het mag nu wel weer even een tandje minder. Of God heeft gewoon gestraft omdat ik zo'n hondehok heb gekocht. ;-)

      Comment


      • #4
        Ik vrees voor dat laatste.....een vriend van me heeft vorig jaar ook zo'n Ibiza gekocht, bij wijze van goedkoop vervoer. Bleek steeds meer olie te pakken, dus maar eens op zoek gegaan. kom je dit tafereeltje tegen in het inlaatsysteem: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net...43681796_n.jpg

        Bijzonder slechte kompressie op 1 van de cylinders.....jammer joh :-(

        Comment


        • #5
          Nou nou, zo erg is een Ibiza ook weer niet. Ik zou hem liever hebben dan een Polo of willekeurige Aziatische koektrommel. Is dus geen straf van god, maar gewoon 'Auto emocion'.

          Comment


          • #6
            Gistermiddag bericht van de tussenpersoon: Auto van de tegenpartij (& veroorzaker van de aanrijding) was op de dag van de aanrijding niet verzekerd. Nu staat het kenteken wel WAM-geregistreerd op de RDW site, maar het is wel apart. Verhaling van de schade wordt een gevalletje waarborgfonds is mij verteld. Heel vreemd allemaal.

            Comment


            • #7
              Lekker verhaal...
              Dat gedoe is niet leuk, kan wel eens betekenen dat je lang op je geld moet wachten.

              Ferrari 308 GTB QV (1983)
              Alfa Giulia 1300 (1966)
              Mazda Miata (1990 Daily driver)
              BMW 320Ci (van GF)



              Comment


              • #8
                Balen, hoor. Hoop dat het beetje goed komt.

                Comment


                • #9
                  "Mijn voiture voor twee uur - Ford Sierra"



                  Na een aantal jaren met de Compact gereden te hebben, wilde ik toch eens kijken hoe het nu zou zijn om in een "iets serieuzere" auto eens een keertje te rijden. Gestript, kuipstoel, semi's etc. Gewoon om te kijken: Is dat nu iets voor mij, zo'n tracktool? Na een rondje langs de velden, kwam de schrapert in me toch uit op een Ford. Contact met Ab Erents van YellowRepair was goed, vriendelijk en ontspannen. Nette prijs afgesproken voor twee uur en gisteravond dus gaan met de spreekwoordelijke banaan.

                  Na een rustig eerste rondje gelijk de pits in om de achterruit droog te maken, want ik zag helemaal niets in m'n binnenspiegel. Rijden op semi's was wel heel erg wennen, zeker in het begin in het nat. Het was geen ijsracen, maar wel heel erg opletten. Het was voor mij moeilijk te voelen wat wel kon en wat niet. Op straatbanden voel je de grenzen toch beter aankomen. Vooral opkomen Hunzerug leverde dat twee grote momentjes op. Vervolgens was het vooral een kwestie van "rustig de bocht door, auto rechtzetten en dan het gas erop". Pas toen de droge lijn zichtbaar was in het laatste half uur, ging het een stuk harder. En dan merk je wel dat zulke banden misselijkmakend veel grip hebben. De bochten werden toen pas echt leuk...

                  De auto remde goed, schakelde prima en het torretje klonk best aardig. Ik kon in ieder geval veel ronden aaneengesloten rijden en dat was wel prettig. Het enige aparte, was dat boven de 100 km/h de stuurkolom ineens begon te "dansen". Rare gewaarwording. Stukje karakter, zullen we maar zeggen. Op het rechte stuk was het ook aardig stuiteren door de vering. Rijden werd zo wel een belevenis. Al met al leuk voor een keer - heb me zeker vermaakt, maar de volgende keer toch maar weer een straatauto, of iets op straatbanden.

                  Excuses dat het niet zo hard ging. Heb in ieder geval goed proberen te spiegelen, ruimte te maken & m'n richtingaanwijzer te gebruiken. Hoop dat ik iedereen niet teveel in de weg heb gezeten.
                  Last edited by Ti-Tourist; 13-10-12, 14:48.

                  Comment


                  • #10
                    Hoog tijd om weer eens iets neer te pennen. Na de Ibiza, begin dit jaar een E46 318i sedan aangeschaft in Stahlgrau met 132.000 km op de teller bij Janek Han.

                    Positieve ervaringen na een half jaar:

                    - Heel comfortabele reisauto. Verademing qua rust t.o.v. de Ibiza, ook al was die een stuk nieuwer
                    - Parrot is wel een uitkomst
                    - Verbruik valt erg mee. Haal 1 op 14 / 15 gemiddeld. Voor een auto uit 99 is dat niet beroerd.
                    - Mis 2 cilinders extra niet in het dagelijkse verkeer.

                    Wat nogal tegenviel:

                    - Kort na aanschaf stopte de secundaire luchtpomp voor de koude start ermee.
                    - Oliedruksensor gaf de geest
                    - Wiellager RA begon kort na aanschaf te zingen, specialist kon 2x niks vinden en smeerde er alleen wat vet op & zei: Alles OK meneer, tot vorige week een hachelijk moment op de A4. Toen was ik er wel klaar mee. Lokale garagist bracht uitkomst.
                    - Auto vrat lampjes qua verlichting in de koplampen.
                    - Airbagsensor aan de passagierskant weigerde dienst.

                    Inmiddels is het ding weer helemaal in orde en kan ik weer even vooruit. Het is dat het zo fijn rijdt.
                    Last edited by Ti-Tourist; 22-09-15, 14:29.

                    Comment


                    • #11
                      Had je garantie op de auto? Daar ben ik wel benieuwd naar, omdat de naam doet vermoeden dat je deze auto voor de hoofdprijs hebt gekocht. En da's niet erg, als de nazorg er ook maar is. En gaat deze ook weer meedoen op trackdays?
                      ''Thank God for the internet experts''

                      Comment


                      • #12
                        @ Jeroen: Had je reactie helemaal gemist. Helaas was er geen aanspraak op verdere garantie of nazorg. Hoofdprijs viel ook wel mee. Ik ga geen trackdays ermee rijden. Met 118 pk (minus een stel verdwenen paardjes na 17 jaar), gaat het niet echt opschieten. Een rondje om de kerk met Gummen is niet zo erg, iets anders zou niet prettig zijn met het snelheidsverschil.

                        Ondertussen was het binnenwerk van de katalysator ook losgerammeld, het spruitstuk lek en afgelopen dinsdag gaf de waterpomp op spectaculaire wijze de geest. Van de offerte voor reparatie moet ik nu nog een beetje bijkomen..... Inmiddels zit er dan al voor 4K aan onderhoud in. En dan heb ik 'm nog geen jaar..... Voor een topmodel (M3, M5) is dat vervelend, maar nog ietwat te begrijpen, voor een bread and butter-model uit de range, is dat best pittig.

                        Ik zit nu ook een beetje te dubben wat ik zal gaan doen. Gewoon doorrijden, op termijn een UP / MII / Citigo + speeltje om zelf te leren sleutelen voor trackdays. Mogelijk een vierdeurs diesel GT sedan of station met trekhaak, E-rijbewijs halen en een Volvo 360 erbij.

                        Comment


                        • #13
                          Tja...dat verwacht je niet als je een auto koopt die net ingereden is. Ik had dat soort kosten aan de 323ti rond kmstand 250k km, toen ik binnen een paar maanden tijd dempers/veren, diff, achterste demper en remmen rondom voor mijn kiezen kreeg. Maar goed....dat zijn toch meer logische slijtage delen...

                          Comment


                          • #14
                            Dat valt mij wel serieus tegen.
                            Op hoeveel km zit je nu?

                            Onze E46 320Ci zit nu vlak boven de 200K km's en op normaal onderhoud na, hebben we eigenlijk nooit issues.
                            4K onderhoud in 1 jaar voor een 318i is natuurlijk absurd.

                            Voor mij weer een reden om lekker bij de 6-cilinders te blijven (ondanks de 1:10/11), maar waarschijnlijk moet je gewoon een beetje mazzel hebben.

                            Ferrari 308 GTB QV (1983)
                            Alfa Giulia 1300 (1966)
                            Mazda Miata (1990 Daily driver)
                            BMW 320Ci (van GF)



                            Comment


                            • #15
                              De kilometerteller staat nu op 159.000 + wat extra. Het zal wel een gevalletje pech zijn. Gelukkig kan het eraf, ook al is het met tegenzin. Had eerlijk gezegd ook een betere staat verwacht van de auto toen ik 'm kocht, maar goed, je doet er weinig aan.

                              Comment


                              • #16
                                Jammer. 4k is inderdaad erg veel voor een 318. Alles wordt bij de dealer gedaan?
                                8.2 met supercharger?

                                Comment


                                • #17
                                  Had de uitlaat bij de lokale dorpsgarage laten doen (tegen een wat vriendelijker uurtarief en ander geprijsde onderdelen) evenals het wiellager eerder. Rest is bij de dealer gedaan. De auto was na het overlijden van de waterpomp ook daarheen gesleept - nog geen km weg. Was nog een geluk bij een ongeluk omdat ik momenteel vaak naar Belgie moet. Gebeurt zoiets op de Antwerpse Ring, kun je in een lastiger pakket zitten. Anders had het prijskaartje er nog anders uitgezien.

                                  Comment


                                  • #18
                                    (Blaast het stof van het draadje af….)

                                    Het Beierse Groschengrab blijkt inmiddels een regelrechte moneypit te zijn. Na de geplofte waterpomp heeft er ergens iets een tikje gehad. De koppakking zou niet lek zijn, en het koelvloeistofsysteem nergens lekken, maar toch moest ik twee weken geleden ineens een litertje koelvloeistof bijvullen na een melding op het dashboard. En dat terwijl ik de week ervoor voor een beurtje was geweest (n.a.v. verschillende keren KVS bijvullen). Ik weer terug, maar zogenaamd niks te zien. Alsof ik het had gefantaseerd. Ik zie het via het reservoir naar buiten sijpelen bij het bijvullen, maar de monteur ziet twee dagen later niets. “Maar we kunnen wel een nieuw reservoir bestellen á EUR 70,00 ex BTW”. Right.

                                    Er zit ook wat laswerk / bijwerken aan te komen op de wielkastranden en rechtsachter waar de veerpoot aan het chassis vast zit. Tel daar een nieuwe ketting bij omdat die binnenkort 100.000 km verder is & dan kom je weer aan een leuke kostenpost. Conclusie: Opruimen dat ding.

                                    Maar wat dan? Heb een hoop dingen bekeken & proefgereden, maar kon niet echt iets vinden. En er is een hoop brandhout. Wilde vooral iets dat een stuk jonger was, weinig kilometers,
                                    betrouwbaar, eventueel wat kleiner & als het kon ook leuk uitziend / rijdend. Werk in Rotterdam midden in de milieuzone, dus moest daar ook rekening mee houden. Een greep uit de ervaringen:
                                    • 1998 Mini Cooper S bij Ben van Leeuwen. Net ding & vreselijk leuk om te rijden, maar voor 30.000 km per jaar te onconfortabel, onbetrouwbaar en roestgevoelig om buiten te laten staan.
                                    • Subaru Legacy Wagon bij Subaru Aalsmeer. Stond een jaar in de voorraad (zogenaamd wegens eerst te hoog geprijsd). Distributieriem niet vervangen na vijf jaar, klep middenconsole stuk – raakte je steeds met schakelen en de cruise-control deed het niet. Errormelding in het display – kenmerk van een falende boordcomputer. Verkoper weet van niks. Geen kwaliteit die je van een dealer verwacht.
                                    • Fiat 500 1.4 Abarth (met de 100 HP motor). Twee stuks bekeken. Eerste zogenaamd van de moeder van de verkoper geweest & in perfecte staat. Rammel in de achtertrein, uitlaat compleet doorgerot (kon de stukken bruin staal afbreken met de hand & vuistdikke gaten), plus de plastic beschermkap van de passagierstoel helemaal weg. Tweede auto was een smerig uitgeleefd hondehok bij een (zo bleek ter plaatse) ietwat louche etablissement. Snel weg daar.
                                    • Suzuki Swift Sport. Twee auto’s bekeken bij een BOVAG bedrijven, maar allebei schade gehad.
                                    • Opel Vectra 2.2 GTS: Problemen met de kettingspanner.
                                    • BMW E90 320 Touring: Problemen met de klep-seals.
                                    Op een gegeven moment ben je dan het gelazer & de onzinverhalen zat. En ga je in een impuls naar Toyota-dealer vlakbij. Maak je een proefritje in een Yaris 1.5 hybride automaat uit 2012 met 33.000 km op de teller waar alles netjes & sluitend is. En voor dagelijks no-nonsense A naar B vervoer eigenlijk ideaal. Ondanks protest van de innerlijke liefhebber toch gezwicht en een nette deal gemaakt & via wijkopenauto de BMW de handel ingeduwd. Kan de Japanse batterijhouder 1 december ophalen. Leg de pek & veren maar klaar.

                                    Las toevallig gisteren de column van Brun in de nieuwe Octane. Vond het een goed verhaal. In tegenstelling tot Brun, heb ik dus net wel 10K stukgeslagen op een klein zuunig autootje. Hoogmade – Rotterdam gaat lastig met het OV. En dan pak ik nog vanaf Leischendam naar R’dam de metro om niet met de auto de stad in te hoeven. Maar dan nog sta ik elke dag op de A4 in de file, zowel heen als terug. Zou rustig de bus, fiets, trein of metro nemen. Heb dat jaren vanuit Woerden ook gedaan. Hier werkt het alleen een stuk beroerder. Moet dan eerst naar Leiden.

                                    En dan het aspect van de liefhebberij. Een tweede auto ernaast is lastig. We hebben geen schuur of garage. Garages of ruimte in een schuur is niet te huur in de buurt. Dus moet het buiten staan. Daar wordt het ook niet beter van. En het risico op lang stilstaan is ook aanwezig. Het is net als met een boot. Je moet er wel iets mee doen. Vind het ook wel een interessante vraag waarom er tegenwoordig zoveel huizen zonder garage of schuur worden gebouwd. Je kunt niets aan huis opslaan, maar ook niet rommelen, knutselen of zelf iets leren. En dan word je weer afhankelijk van een garagebedrijf, wat weer geld kost – waar je weer voor moet werken. De jongere generatie wordt sowieso een groep mensen zonder skills (buiten een computer). Hele volkstammen kunnen al niet koken, iets simpels in huis repareren of olie verversen door alle opgedrongen “gemakken”, die een keerzijde hebben: Afhankelijkheid.

                                    Om de liefhebberij in stand te houden uiteindelijk maar definitief besloten om af en toe iets leuks te huren & het over een andere boeg te gooien. Alles in 1 auto combineren blijkt in de praktijk toch erg lastig. Gedachten gaan uit naar:
                                    • Racelicentie halen
                                    • Trackdays & races rijden met huurauto’s. Aanbieders genoeg.
                                    • Af en toe een leuke straatauto huren voor een dagje
                                    • Lidmaatschap op Chrome in Den Haag
                                    • Meedoen in de sleutelclub van een kennis (momenteel restauratie van een Opel GT)
                                    Heb recent een hoop gereedschap gekregen en heb wat meer tijd. Misschien is access voor mij toch echt beter dan ownership. We gaan het zien.

                                    Comment


                                    • #19
                                      O jee, nog zo'n soort ding op Gummen? :-)
                                      Rijdt vast prima.

                                      Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                      Alfa Giulia 1300 (1966)
                                      Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                      BMW 320Ci (van GF)



                                      Comment


                                      • #20
                                        Kan weinig mee misgaan lijkt mij. In ieder geval een betere keuze dan een vw.
                                        8.2 met supercharger?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Nooit nagedacht over een 130i? Da's een ideale alles in 1. Gefeliciteerd met de Yotota. En dan die 318i; dat vind ik wel een sof. Aangeschaft bij een van de bekende youngtimer handelaren voor (te) veel geld, en een jaar later wordt je geconfronteerd met laswerk, een geplofte waterpomp, nieuwe ketting en koelvloeistoflekkage. En dan is er nog het lijstje van je post van 22-09-15, en 11-12-2015. Of zeg maar gerust: lijst. Die meneer Han heeft jou gewoon een wrak verkocht. Nu weet ik weer waarom ik niks heb met dat soort luxe dozenschuivers.
                                          ''Thank God for the internet experts''

                                          Comment


                                          • #22
                                            Had de BMW aangeschaft in 01-2015, dus in krap twee jaar zo'n waslijst is inderdaad nogal wat. Een 130i was inderdaad erg leuk geweest, maar hoef voorlopig even geen BMW's meer. Hou een redelijk teleurgesteld gevoel over aan deze auto. Janek Han ga ik nooit meer naar terug. En omdat het daar is misgelopen, voelde ik er weinig voor om dan bij Marco Hof, Timon in Uden, Gijs Jansen of soortgelijke collega's voor iets te gaan kijken, hoe leuk qua auto's daar ook staan. Wilde gewoon niet op herhaling. Misschien is zo'n auto dan wel weinig gebruikt, maar door de leeftijd lijkt het materiaal toch ook moe te worden. Severs in Alphen hoeft van mij ook even niet meer.

                                            Het valt me sowieso op dat de voorraad bij zowel 500e als AutoHan momenteel nauwelijks beweegt. Die Sierra, Scorpio, Audi, Passat, Japanse M3 SMG, staan er al heel lang. AutoHan zelfde soort verhaal. Wil ze niet allemaal over een kam scheren, dat zeker niet, maar had na het gedonder met zowel de Ibiza als deze 318 er echt even genoeg van. Was daardoor ook misschien wel erg kritisch geworden bij de recente zoektocht naar een vervanger. Het was gewoon een spelletje: "Zoek de fout(en)".

                                            Het lijkt er op alsof door de crisis & de lange duur ervan, mensen langer hebben doorgereden met hun auto's of qua onderhoud beknibbeld hebben. Dat was mijn intentie niet, maar zoveel geld er tegenaan moeten gooien, is gewoon te gek. Toyo dealer vertelde dat ze zelf ex-huurauto's van Hertz, Avis etc. uit Frankrijk, Spanje, Italië hier heen halen omdat daar men de auto's lokaal niet kwijtraakt & een NL dealer zo toch nog wat jong gebruikt binnen heeft staan om de werkplaats te kunnen vullen en klanten binnen te houden.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X