Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fiat 500 TwinAir

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Fiat 500 TwinAir

De 147 Selespeed van ScudettoGF is weg en dus tijd voor een nieuw draadje. Ondanks dat de 147 een erg fijne auto was, zeer compleet met Nav+, leer, climate control en een leuk blok (2.0 TS) moest deze toch het veld ruimen. Eigenlijk voornamelijk omdat het Selespeed systeem teveel irritatie en problemen gaf, welke niet goed traceerbaar waren. Dan wordt het trial-and-error met zoeken naar de problemen (duur, want ik kan dat niet zelf) en dat was de auto niet meer waard.
    Goed, de nieuwe wagen is een Fiat 500 TwinAir uit 2011 geworden. Direct 10 jaar nieuwer dan de Alfa, wat wel prettig is. Bovendien tel ik ‘m als tweede auto bij, wat goed te doen is als 14% auto.

De 500 TwinAir heeft een 0,9 2-in-lijn motor. Een geinig roffeltje wanneer je ‘m start en rijdt die in de verte doet denken aan het geluid van de nuova 500. In plaats van 15 pk zit er nu 85 in wat op een gewicht van 900 kg helemaal niet tegenvalt. De meeste 14% auto’s in dit segment zijn vaak atmosferische blokken die behoorlijk astmatisch zijn en daardoor totaal niet fijn rijden. Deze 0,9 turbo lijkt een prima oplossing voor goedkoop maar toch leuk vervoer. Voor lokaal verkeer is het zeker niet onderbemeten en op de snelweg komt het prima mee.

Er zit ook een start-stop systeem op, wat je gelukkig uit kunt zetten. Dat vind ik een vreemd systeem en is om de haverklap ook niet beschikbaar om wat voor reden dan ook. Ik lees dat wel meer op verschillende fora (ook bij alfa). Je kunt je er dus niet op instellen, wat ik zelf niet prettig zou vinden. GF zoekt het zelf maar uit

Uitvoering is met glazen dak, airco, blue&me en luxer interieur. Fiat gebruikt aardig mooie materialen, waardoor het niet te goedkoop aanvoelt. Er zit ook een horretje in, wat je voor het glazen dak kunt rollen. Met volle zon wel handig. Ook fijn dat het een handbak is, want de automaatversie van de Fiat 500 is ook weer dat Selespeed waar GF juist vanaf wilde. Het pas ook niet goed bij de Fiat 500 aangezien het leuk en best scherp stuurt. Met een handbak rijdt het daardoor ook veel fijner.

Dit alles baseer ik op nog geen 100 km rijervaring overigens, dus ik zal ‘m af en toe eens lenen voor de volgende update.

Foto: (ik zal er later wat meer maken)
    F500-TWA1.jpg
    Forza!

Leuk ding!
    Ben nog steeds niet zo'n fan van die hele kleine blokjes met turbo, maar dat ligt ook aan de auto waar hij in zit. Bij een Fiat 500 past zo'n klein zuinigheidswondertje wel, terwijl ik 't niet in een Mito vind horen. Hoor inderdaad ook van veel mensen dat 't ook nog eens leuk moet klinken.
    Giulia 1600 Super '65
    Abarth 595 Competizione '15

Comment

Start-stop in het algemeen werkt sowieso bijna niet (en scheelt bijna niets aan brandstof ipv de beloofde 10-20% ROFL), maar bij Fiat/Alfa werkt het raar idd.
      Op de gekste momenten is het niet beschikbaar idd.
      Op de BMW gebruikte ik het al bijna nooit, maar op de Mito nog minder.

Veel plezier met de 500!

Ferrari 308 GTB QV (1983)
      Alfa Giulia 1300 (1966)
      Mazda Miata (1990 Daily driver)
      BMW 320Ci (van GF)

Comment

Het klinkt best tof inderdaad, bijna sportief. Ik was echter bang dat het teveel aanwezig zou zijn, met name op de snelweg. Dit valt me dan weer alles mee. Je hoort het blokje flink roffelen bij accelereren, maar bij stabiel gas in een hogere versnelling verdwijnt het geluid goed naar de achtergrond.

Ik heb zelf overigens ook nog wel vraagtekens bij al die hoge specifieke vermogens tegenwoordig. Maar aangezien ik zelf ook geen problemen ondervindt met die 170 pk per liter die ik nu in de Alfa heb, begin ik wel wat meer vertrouwen te krijgen. Voor de Fiat is het 100 pk per liter, wat voor m'n gevoel relatief veilig moet kunnen functioneren.
        Ik heb GF wel wat extra uitleg gegeven over warmrijden bij vertrek en turbotimen bij aankomst, wat ze gelukkig ter harte neemt.
        Last edited by Scudetto; 26-06-12, 09:47.
        Forza!

Comment

Leuke 500!

Gaan jullie nog heel veel plezier van hebben. Ik ben benieuwd naar het werkelijke verbruik, want de twinairs die wij in onze administratie hebben verbruiken gemiddeld meer dan de 1.2 atmosferische 4-pitter.

Start/stop werkt gewoon minder handig bij handgeschakeld. Ik had een Dualogic en dan werkt het perfect vind ik. Je hebt er gewoon 0,0 last van. Voordat jij je voet van de rem hebt en weer op het gas, is de motor al lang weer aan. Bij de Dualogic waren er niet zo heel veel beperkende factoren voor het werken van het start/stop systeem (waarom heet het eigenlijk niet stop/start?). Onder een bepaalde temperatuur werkt het niet (capaciteit van de accu is minder bij kou) en als de achteruitverwarming aan staat. En als je een hele tijd staat te wachten, bijvoorbeeld voor een brug of sluis, sloeg hij op een gegeven moment weer aan. En volgens mij moet de motor een bepaalde temperatuur hebben bereikt, maar dat is bij die moderne motoren al heel snel het geval.

Comment

Die laatste zin (van Scudetto) is met name waar ik me een beetje zorgen over maak.
            Tegenwoordig zijn bijna alle nieuw uitgebrachte auto's voorzien van turbotechniek en ik vraag me af hoeveel mensen daar überhaupt rekening mee houden. (dus met warmrijden en veel korte stukjes rijden etc)
            Als straks over enkele jaren al die autootjes veel kilometers op de klok hebben staan en ook goedkoper in aanschaf beginnen te worden, dan weet ik niet of ik 't aan zou durven er eentje te kopen.
            Kan me niet voorstellen dat die motoren/turbo's het lekker vinden: Korte stukjes, niet warm rijden/afkoelen, start/stop werkt dit dus ook in de hand! Krijg je dus dat ale die koekblikken een turborevisie nodig hebben, of een nieuwe startmotor (door dat start/stop-gedoe) waarbij de halve motor eruit moet.

En dan heb ik 't nog niet eens over gevoellige electronica. Ziet 't al voor me dat straks bij een 2e hands Mito/Giulietta de DNA-knop niet meer werk en in de A-stand blijft hangen bijvoorbeeld. :-)
            Giulia 1600 Super '65

Comment

Kun je hier geen vergelijk trekken naar de opkomst van turbo-techniek bij de diesels? Die stap is een jaar of 10 ingezet...heeft dat ertoe geleid dat je geen TDI meer durft te kopen? Ik heb het idee dat dát wel meevalt?..

Comment

Maar diesels worden (werden?) over het algemeen voor langere ritten gebruikt, en niet voor korte stadsritjes.
                Giulia 1600 Super '65

Comment

Ha, die Gummers;

Oorspronkelijk geplaatst door OOPS Bekijk bericht
                  ....opkomst van turbo-techniek bij de diesels? Die stap is een jaar of 10 ingezet....
                  Maak daar maar gerust twintig-plus van. En bij de truck- en scheepsdiesels veel langer, dus er ligt veel meer ervaring
                  aan ten grondslag. Plus dat diesels met lagere toerentallen werken en zwaarder zijn geconstrueerd vanwege de hoge
                  verbrandingsdrukken en koppels die worden gegenereerd.
                  Scherven brengen gelul.

Comment

Leuk ding, alhoewel ik persoonlijk meer van knallende kleurtjes houd. Zeker op een Cinquecento. Dit is de enige schraapauto (14%) waar je echt lol in kunt hebben. Verbruik valt dan wel tegen, maar in een 1.2 verbruik ik ook 1:15. Die TwinAir nodigt denk ik meer mensen uit tot trappen en als je op je gehoor opschakelt doe je dat bij veel hogere toerentallen dan bij een viercilinder. Terwijl dat helemaal niet nodig is, want hij heeft juist bij lagere toerentallen meer koppel dan de 1.2, met dank aan de turbo.

Dat Start/Stop werkt best goed (alleen ervaring met MiTo en 500) vind ik. Als dat ding vindt dat het schadelijk is doet ie het niet (nou en), en als het wel mag dan is ie ook weer vlot genoeg gestart. Ik zet auto's eigenlijk sowieso altijd in z'n vrij als ik moet wachten, dus dan hoef je je rijstijl ook niet aan te passen. Bovendien zijn die startmotoren die in die S&S-auto's zit degelijker gemaakt (zeggen de fabrikanten) dan de standaard exemplaren, zodat ze even lang mee zouden moeten gaan.

Puntje duurzaamheid van al die downsize-turboblokjes blijft wel de vraag. Deze heeft gelukkig geen directe injectie, dat scheelt al weer een hoop potentiële ellende. Maar ik ben wel benieuwd. Nog niet zo heel lang geleden was 100 pk/liter alleen haalbaar bij onderhoudsgevoelige sportwagens, nu heeft de Panda van oma dat. M'n ouders hebben zo'n T-jet 155pk, en die laten die turbomotor echt niet een tijdje draaien nadat ze aangekomen zijn. Van de andere kant, dat ding komt waarschijnlijk toch nooit boven de 3000 rpm.

Comment

Ik heb een weekend rondgereden in een panda met die motor tutti lampioni uitvoering) inclusief start-stop. Ik moet zeggen dat de start-stop wel goed werkte. Maar die motor klinkt alsof je in een brommobiel rijdt. Mensen in de omgeving kijken je ook verbaasd aan, als de motor weer aanslaat.
                      Motor zelf is voldoende krachtig voor zo'n panda. 85 pk is ook 40 stuks meer, dan ik in mijn laatste panda had.
                      When men were men

Comment

Ook leuk. Ik vind de 500 er een stuk leuker uitzien dan alle andere auto's in die klasse, maar hij is dan net weer wat minder practisch dan sommige in die klasse. Twinair lijkt me een leuke motor, maar inderdaad zie je op Spritmonitor bijna geen Twinairs hoog in de lijst staan, dus de 1.2 is inderdaad zuiniger in dagelijks gebruik.
                        De Twinais schijnt dan weer beter te rijden dan de Abarth las ik een tijdje terug, dus een leuk bakkie moet het wel zijn.
                        Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Hoe bedoel je sublimal advertising: http://m.youtube.com/watch?v=cSdjo0W4Tvs
                          Check 2:40 die 500 staat wel heel mooi gepoetst in beeld

(is een Ipad-linkje)
                          “You’re gonna need a bigger boat”

Comment

Er zijn er wel meer hoor, en daarbij zijn ze prominenter in beeld:

Comment

Comment

En een Abarthje, waar ze nog rare motorgeluiden onder gezet hebben:

Comment

Die laatste clip heb ik me vooral op mevrouw Shakira geconcentreerd...
                                  “You’re gonna need a bigger boat”

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ZamBeZi Bekijk bericht
                                    Hoe bedoel je sublimal advertising: http://m.youtube.com/watch?v=cSdjo0W4Tvs
                                    Check 2:40 die 500 staat wel heel mooi gepoetst in beeld

(is een Ipad-linkje)
                                    Dat is 't nieuwe model (nieuwe kleur en nieuwe wielen) dus extra promotie. Gebeurt regelmatig toch? De Fiat 500 verkoopt best goed in Amerika. (hier ook nog wel trouwens)

Zelf heb ik geen update trouwens,(daar dit een 'Mijn Auto' draadje is ) want ik heb er sinds mn vorige post niet mee gereden. Ook geen defecten op een losgeraakte pookhoes na. Die is netjes onder garantie vervangen.
                                    Forza!

Comment

Is de USA-versie (gebouwd in Mexico ipv Polen), kijk maar naar de side marker lights. Die hebben sauwiesau net iets andere kleuren, velgen, etc.

@Zambezi: zeer begrijpelijk.

Comment

Die sidemarker lights zie ik, maar die kleur en wielen zijn voor modeljaar 2013. Ook in Nederland. Kleur heet Cappuccino in ieder geval, de wielen weet ik niet.
                                        Forza!

Comment

Zijn de standaard wieldoppen op de Pop in de USA.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scudetto Bekijk bericht
                                            Ook fijn dat het een handbak is, want de automaatversie van de Fiat 500 is ook weer dat Selespeed waar GF juist vanaf wilde. Het pas ook niet goed bij de Fiat 500 aangezien het leuk en best scherp stuurt. Met een handbak rijdt het daardoor ook veel fijner.
                                            Net even een blokje om geweest met zo'n dualogic (1.2 rock) en ondanks dat het principe hetzelfde is als bij de oude Selespeed is er toch wel wat verbeterd de afgelopen jaren. Volautomatisch nog steeds niet al te soepel, maar als je zelf schakelt gaat het prima. En deze blijft tenminste in de toerenbegrenzer stuiteren, kan VAG nog iets van leren. Dit exemplaar had trouwens ook nog speciaal voor motroosje een Magneti Marelli brulpijp. In combinatie met het cabriodak best geinig, maar volgens mij had je voor de prijs van al die opties (Rock is met leer, xenon, etc.) al ongeveer een Abarth hardtop kunnen halen. Doemijdiedanmaar. Rood met bruin leer graag. Of gewoon de TwinAir met handbak waar het hier overgaat, dan heb je (nog) meer lol voor minder geld (ivm deze 1.2, niet met de Abarth denk ik).
                                            Last edited by Joep; 17-09-12, 21:25. Reden: touchscreen typo's

Comment

@Scudetto

Hoe bevalt deze Twinair? Bij ons komt er misschien ook 1tje.

Comment

Eigenlijk prima. Geen defecten in het afgelopen half jaar. Wanneer ik er zo af en toe een rondje mee rijdt vind ik het blokje vrij rumoerig, maar dat is niet gek. Het is wel een lekker wakker motortje, ondanks de kleine inhoud. Ik vind de koppeling altijd een erg lange slag maken, maar daar wen je aan. Een 500 stuurt ook gewoon goed wat het een leuk rijautootje maakt. Ik kijk af en toe wel schuin naar een snellere (abarth) versie voor nog meer lol. Maar de gein nu is juist de lage bijtelling, die je dan kwijt bent.

Overigens rijdt m'n GF er zo'n 1 op 15 mee. Het zal wel deels aan haar liggen, maar verwacht niet de 1 op 20 te halen.
                                                en neem niet de automaat. Dat is zo'n half automaat met hydraulische koppelhulp. Ik weet niet of je wel eens met een smart hebt gereden, maar zo voelt het.
                                                Forza!

Comment

Gisteren was ik bij de presentatie van Savalituning (waar ik Scudetto ook wel even had verwacht) waar de TwinAir ook nog even aan bod kwam.
                                                  Voor een paar honderd euro krijg je een nog leuker rijdende 500 en volkomen veilig gezien het feit dat de auto alles al in zich heeft om die kleine 100 pk te leveren.
                                                  Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

oh, was dat gisteren? Lekker dan..

Wellicht is het nog wel interessant om de 500 te remappen voor wat extra koppel en bredere powerband. Bij de Giulietta was de remap een ontzettende verbetering.
                                                    Forza!

Comment

Squadra chipt versies van na 11-11 niet. Geen idee af RV Corse (waar Savali de chips van heeft) het wel doet. Als je hem wel kunt chippen krijg je er wel flink wat koppel bij rond de 3000rpm.

Comment

oh, was dat gisteren? Lekker dan..

Wellicht is het nog wel interessant om de 500 te remappen voor wat extra koppel en bredere powerband. Bij de Giulietta was de remap een ontzettende verbetering.
                                                        Ja....lees je niet meer op het forum? Was een erg leuke meeting met ruim 50 auto's! 1.5 uur presentatie van Ton en Ronald over Vireo en de historie van Savali en een stukje techniek over software tuning.
                                                        Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joep Bekijk bericht
                                                          Squadra chipt versies van na 11-11 niet. Geen idee af RV Corse (waar Savali de chips van heeft) het wel doet. Als je hem wel kunt chippen krijg je er wel flink wat koppel bij rond de 3000rpm.
                                                          RV corse is dezelfde persoon die de remaps maakt en uitvoert bij Vireo Houten (savali). Hij werkt daar.
                                                          Ik zal 'm eens mailen hoe hij over fiat twinair tuning denkt.
                                                          Aan de andere kant; ik rijd erg weinig met de fiat en GF zal die remap een stuk minder uitmaken.

@extaxi. Iets te weinig om deze meeting op tijd op te pikken blijkbaar.
                                                          Forza!

Comment

Aan de andere kant; ik rijd erg weinig met de fiat en GF zal die remap een stuk minder uitmaken.
                                                            toename van koppel in het meest gebruikte toerenbereik --> GF zal (ongemerkt) sneller opschakelen --> daling van het verbruik --> geweldig argument om het gewoon te proberen

privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

Comment

Ha, die Gummers;

Vanavond een stukje in een 500 TwinAir Cabrio gereden en dat viel me reuze mee. Weggedrag en bediening (op de koppeling na; die leek wel aardig ver te zijn versleten) zijn dik voor elkaar, het is echt een leuk karretje om wat bochtjes mee te pakken. Motortje viel me ook erg mee; ik weet niet welke uitvoering het was (wel een turbootje, dus 80 of 85 peekaatjes) maar het machientje is lekker bij de les, geeft een grappig brommetje dat inderdaad heel leuk bij de auto past en trekt ook van onder uit heel aardig met weinig tot geen turbotraagheid. Stoelen zaten prima en de zitpositie bleek, afgezien van de hoofdruimte ook voor mijn tenger lichaampje (nog net) toereikend. Mijn kruin kon ik nog net kwijt onder het stoffen dakje, dus een gesloten 500 zal voor mij wel te krap zijn: dan zouden de stoelen nog zeker 10cm lager moeten kunnen. Leuk ding dus, maar wel uitermate onpraktisch: achterbankje en kofferruimte zijn er eigenlijk alleen voor de dagelijkse benodigdheden van kantoorjuffrouwen. Maar goed, dat is natuurlijk ook bij uitstek de doelgroep. Want vreemde blikken krijg je in zo'n ruimschoots van reclamestickers voorzien parelmoerwit cabriootje natuurlijk per dozijn toegeworpen als grote volwassen kerel....
                                                              Scherven brengen gelul.

Comment

*kick*

Na bijna 4 jaar en 50.000 km afscheid genomen van de F500 en ingeruild voor een F500x (het grotere broertje)
                                                                ScudettoGF wilde graag automaat, en de dualogic van de 500 is om te janken. In de 500x zit de TCT van Alfa die prima zijn werk doet.

Ondanks dat dit in veel gevallen pechdraadjes zijn heb ik aan de 500 echt he-le-maal niets gehad (behalve dat 2x de antenne is gejat. wat is dat toch?) en in 4 jaar maar 3.500 afgeschreven in waarde. Volgens mij was dit m'n voordeligste auto ooit.
                                                                Forza!

Comment

Working...
                                                                X