Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bmw 520 e12 1979

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Bmw 520 e12 1979

Hier heel lang niet meer geweest maar... vandaag gekocht: Handgeschakelde BMW E12 520 uit 1979 van de zoon van de 1e eigenaar! Aantoonbaar 120.000 KM inclusief boekjes, aankoopfactuur etc. Door een en dezelfde BMW dealer verkocht en onderhouden. Alle facturen zitten er bij, zelfs een uitnodiging voor de introductie van de BMW E30.

M'n Fiat 600 heb ik een tijd geleden al verkocht omdat een MX-5 + klassieker wel leuk is maar niet super handig en iets te veel van het goede is (als je nog studeert). Ik begin over 2 weken met mijn stage en die is op fietsafstand van m'n kamer. Ik ga de MX-5 dus weg doen en dit wordt m'n hobby-auto Heb de BMW heel goed bekeken en er is wel wat roest maar geen schokkende zaken. De auto heeft altijd binnen gestaan en heeft dus geen roest aan raamstijlen enz. maar alleen roest laag op de auto in 2 wielkasten en 1 deur is slecht. Linksvoor zit er ook wat roest aan de bodem maar volgens een vriend die mee was (en klassiekers restaureert) allemaal makkelijk op te lossen. Ik laat dit gelijk allemaal doen en dan de auto tectyleren. Auto loopt verder als een zonnetje en rijdt goed (en 2 jaar APK).

Maandag ga ik 'm ophalen, dan zal ik betere foto's maken.

Plaatje! Is dit al een 6 cilinder?

Comment

Een BMW in Jewish Racing Gold met zonder schuifdak Kleintje!

Leuk ding, bruikbaarder dan een 600 lijkt mij. Is deze met een vijfbak of was dat toen nog een optie?
      Last edited by 58_spyder; 05-02-16, 22:02.

Comment

Gaaaaf. E12's zijn mooi.

Comment

Leuke auto zeg! Ongelooflijk, mijn vader had een Peugeot 505 met ongeveer dit kenteken, maar die ging in 1983 uitgeblust naar Afrika.
          Mini Cooper Clubman
          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
          "Jasper val dood." - RH

Comment

Mooi ding zeg.
            Toffe kleur.

Ik ben benieuwd naar het interieur

Ferrari 308 GTB QV (1983)
            Alfa Giulia 1300 (1966)
            Mazda Miata (1990 Daily driver)
            BMW 320Ci (van GF)

Comment

Ziet er netjes uit en over een tijdj belastingvrij.
              8.2 met supercharger?

Comment

Ziet er goed uit ja. Deze kleur hoort wat mij betreft op een jaren '80 BMW. Waarschijnlijk omdat mijn opa een E21 in (ongeveer?) dezelfde kleur had.

Comment

Is idd een 6 cilinder.

Ik zal ook een foto maken van het interieur maken, interieur is als nieuw en heeft ook bijv. nog de originele radio. Gereedschapsset zit er ook bij in de kofferbak.

Kleur vind ik ook wel leuk, past echt bij de auto.

Comment

Vandaag met een vriend opgehaald. Auto loopt mooi (uur rijden naar huis) ondanks de windstoten. Hij zweeft over de weg en is zelfs redelijk stil.

Morgen een grote beurt en beginnen met laswerk (uitgespreid over een paar weekenden) ​.

Comment

BMW ligt nu even uit elkaar. Carburateur schoongemaakt, grote beurt en distributie vervangen (laatste keer was in 1992, mijn bouwjaar) etc. De auto is om onduidelijke redenen vooral linksvoor slecht, daar is een wielkast, de bodem en een deur toe aan wat laswerk. Verder wordt er roest weggehaald onder de koplampen en in de wielkast rechtsachter. Plan is om nu alle belangrijke zaken aan te pakken en dan na de zomer minder dringende zaken aan te pakken (wielen stralen, motorkap enz.). Als dat gebeurt is durf ik wel te zeggen dat dit een van de mooiste E12's van NL is

Comment

Mooi dat jullie die auto weer mooi maken!
                        Ik heb vroeger diverse keren zo'n E12 (520) gereden.
                        Gingen we mee naar de 'grote stad' om te gaan stappen etc
                        Accu was slecht dus we moesten dat ding echt constant en overal aanduwen

Alfa Giulia 1300 (1966)
                        BMW 320Ci (van GF)

Comment

"De auto is om onduidelijke redenen vooral linksvoor slecht."

Links voor is inderdaad wat ongebruikelijk, Meestal is rechts slechter (vanwege waterplassen en berm modder, etc) misschien heeft de auto links voor ooit wat schade gehad? Het is een bekend gegeven dat roestpreventie na een schade en daarop volgend herstelwerk niet zo serieus wordt genomen en nooit zo goed meer zal zijn als direct af fabriek. Maar zo te horen ben je er op tijd mee bezig. Wees blij dat je geen 2002, e9 of vroege e24 hebt...die kunnen toch roesten...

Comment

Alleen de vroege? Wat is een vroege. Alle e24's zijn volgens mij gevoelig.
                            8.2 met supercharger?

Comment

met de 'vroege' bedoel ik die serie 1976-1977 die nog bij Karmann in elkaar werd gescheten. Die waren zo slecht dat BMW op een zeker moment de productie zelf maar is gaan doen...ik meen vanaf 1978. Die latere modellen zijn aanzienlijk beter. Nog steeds niet top maar wel beter dan de eerste serie e24 en ook de e9.

Comment

Qua roest ben ik oude Fiat's gewend (en zelfs MX-5 NC's kunnen roesten) dus ik ben wel wat gewend Tot nu toe heeft de BMW geen "verborgen verassingen" en is de roest die we bij de aankoop constateerden echt alles.

Wat adviseren jullie qua tectyleren van de bodem etc.? Ik wil de auto goed beschermen als de bodem straks helemaal mooi is. Het is straks m'n enige auto dus hij zal ook wel eens wat regen zien.

Comment

ik zou het bij werken met spul waar een fabrikant ook mee werkt: bodyschutz of unterbodenschutz van 3M of van Motip. Dat spul blijft taai en flexibel.

Comment

Geen tectyl of bodyschutz meer doen. Wel steenslagcoating en die evt. nog in kleur overspuiten.

En anders: dinitrol. Geweldige anti-roest rommel. Overigens niet leuk als je later aan de onderzijde moet sleutelen. Blijft plakkerig.
                                    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

BMW is bijna klaar, Mazda verkocht. Vanaf volgende week is de BMW mijn daily driver Moet alleen nog een nieuwe set banden regelen en monteren. Staat nu op hele oude banden.

Wat zouden jullie qua banden doen op deze auto(195/70/14)? Ik hoef op deze auto geen hele sportieve band, wel graag iets wat in de regen het goed doet (heb natuurlijk geen abs of esp).

Comment

Ha, die BJC;

Even gekeken op autobandenmarkt.nl en er is aardig wat keuze tussen de bekendere merken in deze maat, Behalve als er een H- in plaats van een T-speedindex op moet staan. Dan blijven op het eerste oog de Bridgestone Ecopia EP150, Kumho Ecowing ES01 en Vredstein Sportrac 5 over. Allemaal tussen de zes en zeven tientjes. Met die laatste hebben volgens mij een paar mensen hier ook goede ervaringen, is toevallig ook nog eens de goedkoopste van dit drietal. Misschien dat andere aanbieders meer (bekende) merken in het assortiment hebben. Let er wel op dat 'klassieke' profielen van de grote merken reteduur zijn.
                                        Scherven brengen gelul.

Comment

Kumho's heb ik op mijn 156. Ik ben er zeer tevreden over op droog wegdek. Bijna kauwgom. Echter op nat wegdek is de grip echt onder de maat.

Comment

Vredestein sportrac is idd prima band.
                                            Zodra er Eco op staat, vertrouw ik het altijd wat minder. Eco is minder rolweerstand = minder grip = gevaarlijk.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                            BMW 320Ci (van GF)

Comment

Ha, die Harry;

Eens over de Ecorubbers met de aantekening dat de bandentechniek natuurlijk niet stil heeft gestaan en zo'n modern econdoom misschien wel meer grip biedt dan een band die ooit oorspronkelijk onder een old- of youngtimer werd.
                                              Scherven brengen gelul.

Comment

Ja, maar ik doel op nieuw rubber.
                                                Als ik mijn keuze maak, kies ik altijd voor een band die een hoog verbruik geeft en relatief veel geluid.
                                                Dat zijn voor mij de juiste banden, want veel grip.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                BMW 320Ci (van GF)

Comment

Ja, en van die momenten met grip zijn foto's van he....
                                                  Veritatis simplex oratio est

Comment

Dit:

Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                                    Als ik mijn keuze maak, kies ik altijd voor een band die een hoog verbruik geeft en relatief veel geluid.

Maar ook dit:

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                                                    Ha, die Harry;

Eens over de Ecorubbers met de aantekening dat de bandentechniek natuurlijk niet stil heeft gestaan en zo'n modern econdoom misschien wel meer grip biedt dan een band die ooit oorspronkelijk onder een old- of youngtimer werd.
                                                    Voor een moderne auto zou ik een eco-band nooit overwegen, maar voor een oldtimer zou het best wel eens een goede optie kunnen zijn.

Comment

Bedankt voor de adviezen! Ik heb zelf even gezocht en Vredestein Sportrac 5 lijkt mij een idd een goede band voor een nette prijs.

Ecobanden heb ik geen ervaring mee en klinkt mij ook een beetje als een mindere band t.o.v. een normale band. Maar misschien valt dat in de praktijk reuze mee.

Grip (onder alle omstandigheden) vind ik bij deze auto belangrijker dan geluid en verbruik (dat is toch al slecht :P). Heel sportief rijden zoals met de MX-5 ga ik er ook niet mee.

Comment

V
                                                        Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                                        Dat is wel erg kort door de bocht. Geluid heeft bijvoorbeeld meer met profiel te maken. Een blokkerige terreinwagenband heeft op asfalt relatief weinig grip, maar maakt enorm veel lawaai. Ook de rolweerstand is niet een op een aan de grip gekoppeld.

Comment

Plaatje van vanochtend, kleine omweg door het bos onderweg naar werk

Comment

Heel gaaf ! fraaie kleur zo.

Comment

Nog een paar foto's van gisteren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BJC Bekijk bericht
                                                                Plaatje van vanochtend, kleine omweg door het bos onderweg naar werk

Dat is inderdaad een plaatje. Mooi man!

Comment

Working...
                                                                X