Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fiat Panda 100HP

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Fiat Panda 100HP

Niet mijn auto maar die van mijn vriendin, maar ik vind de 100HP leuk en vooral Gummenwaardig genoeg om een topic over te openen. 950kg, en 100pk (duh) uit een 1.4 16v. Gf wilde graag een auto die uniek is, en die je niet vaak ziet. Graag ook nog met wat luxe. De Mini viel af, het was moeilijk om een goed exemplaar te vinden binnen haar budget. Daarnaast waren er nog wat andere opties, maar er is niet een auto die zo'n bang per bucks verhouding heeft als een 100HP. Daarnaast als stuurmansauto ook nog serieus te nemen, en dat is weer leuk voor mij. En voor haar ook trouwens.

Met deze HP hebben we een ouderwetse Gummen deal gedaan, want de auto is eerder van K33Z geweest. Die had de auto niet echt te koop, maar na wat heen en weer mailen waren we er snel uit; we zijn gaan kijken en hebben een goed onderhouden HP gekocht. Uit 2007, met een bescheiden 60.000km op de klok. De auto zit boordevol karakter, en dat is nou juist wat ons aanspreekt. In de 100HP uitvoering lekker dik op de wielen, en alles is op sportiviteit gericht. Hard geveerd, overbemeten remmen met schijven op de achteras ipv trommels, korte versnellingsbakverhoudingen ect. De auto is op papier niet bijzonder snel, maar door het formaat en gewicht is er veel snelheidsbeleving. De 1.4 is lekker levendig, en voel je gevoel gaat het snel hard. Snelweg rijden is heel amusant: met je Panda op de linkerbaan. 160km/h gaat met gemak, en hij zou 185 km/h moeten lopen. Het doet allemaal een beetje denken aan de klassieke Panda reclame :-)

Wat ook leuk is, dat het uitlaatje iets rommelt bij gas los. We zullen zien of het een betrouwbare Italiaan is, maar daar ben ik niet bang voor. Intern heet dit model 164 (dacht ik) en ze staan goed bekend. De 1.4 16v is een huis tuin en keuken motor uit de Stilo, dus geen exotische techniek. De toerenbegrenzer ligt bij 7.250, da's wel weer lekker hoog, al heb je daar in de praktijk niet veel aan. Vooral tussen 4.000 en 6.000 tpm is het heerlijk knallen.

''Thank God for the internet experts''

Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen Bekijk bericht
    .....De auto zit boordevol karakter.....
    Dat kun je op verschillende manieren uitleggen ;-)
    Ik vind het een leuke auto en de kleur staat hem goed! Heb je nog foto's van het interieur?
    Groeten,
    Bats
    wat ik bedoel is dat als ik iets zeg dat ik iets ga doen, dat dat in de regel ook gebeurt. --- TSM
    *klopt zelf op schouder* --- TSM
    Maar mijn accountant vond de A8 een sleeper (alhoewel hij dat negatief bedoelde haha) --- TSM
    Zeg, TSM, je wilt toch niet beweren dat je geen A8 gaat kopen omdat je niet kunt inparkeren. --- Brun
    Als je een A8 niet achteruit kan inparkeren heb je ook het recht op staand plassen verspeeld..... --- W220L
    de traditionele nieuwe auto draadjes zijn niet meer wat het geweest was --- TSM
    Ja motroos er zijn ook mensen die in 4 dagen meer benzine kosten hebben dan jij per maand verdient ---TSM
    Suv is er gewoon gekomen hoor....oh dat suv verhaal zit jullie nog steeds dwars he....hehehehehe *gniffelt in zijn vuistje*......sjongejongejongejongejonge zal ik dan ?...... nehhhhhhhh dan is de saga voorbij en dat zou zonde zijn---TSM

Comment

Veel plezier ermee. Klinkt als een leuke auto.
      Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Rood staat hem het beste. Grijs of zwart is veel te serieus voor zo'n leuk autootje. Veel plezier met gooien en smijten!

Comment

Had deze bijna geleased, rijd echt super leuk. Ik had te weinig zit ruimte anders had ik het gedaan. Veel plezier ermee!
          Not driving your car, as you plan on keeping it looking good for the next owner, is like not shagging your girlfriend as you're saving her for her new partner

Comment

Ha, die Jeroen;

Gaaf karretje; puurder Italiaans zul je niet gauw een modern compact autootje vinden.
            Scherven brengen gelul.

Comment

1 keer meegereden in een mindere versie, een creme gele. Erg leuke auto's. En je ziet ze niet vaak.

Comment

Superleuk autootje! Zou ook zo mijn 2e autootje kunnen worden.
                Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Leuk!

Comment

Heel gaaf. En volgens mij kan je Stage V tuning er makelijk 500pk uithalen.

Comment

Ja, ik kan er ook alleen maar positief over zijn, geweldig leuke auto. Bijna 4 jaar erg veel plezier van gehad en inderdaad de perfecte 2e auto. Betrouwbaar, fun, voordelig in de vaste en variabele kosten en schrijft niet meer af.

Vind het leuk dat hij binnen de Gummen 'familie' gebleven is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bats Bekijk bericht

Dat kun je op verschillende manieren uitleggen ;-)
                        Groeten,
                        Bats
                        Je slaat de spijker op zijn kop, Bats. GF heeft 11 jaar in een Golf IV rondgetuft, en is dus een Duitse auto gewend. Ze vindt de overgang naar een Italiaan best groot. Zo staat de temperatuurmeter nét niet in het midden, en de knop van de voorruit ontwaseming staat ook niet precies op het symbool voor de voorruit. Vanochtend zaten de deuren vastgevroren. Dat kan, maar als je dan de deuren open trekt, dan moet je oppassen dat je de hendel niet van de deur af trekt, want die buigt helemaal mee. Ook reageert de achterruitwisser niet altijd meteen, maar pas als de motor even loopt. Dan reageert ie wel. Vinden we allemaal niet erg, maar het is (voor haar) wel wennen, want op een Duitse auto heb je dat doorgaans niet. Karakter dus.

Thnx trouwens voor de reacties. Leuk om te lezen. Ben er zelf ook echt erg blij mee, alhoewel het mijn auto dus niet is. Maar zo voelt het wel. De aankomende tijd ga ik zeker wisselen van 1 serie naar Panda.

Fotootje van het interieur:

Niet onze Panda trouwens, maar op de stuurbediening na wel identiek. Een van de eerste dingen die me opvielen was dat het display met boordcomputer en km stand ook in de Iveco Daily zit. Dat was trouwens een auto zonder Italiaans karakter.

Comment

Volgens mij werkt de achter ruitenwisser tegelijk met de ruitenwisser voor. Dus als die een slag maakt, dan gaat hij ook achter (mits ingeschakeld).

Comment

Ah, dan zal dat het zijn. Ik had het zelf nog niet uitgeprobeerd. Weer wat karakter minder, in dat geval. :-)

Comment

Leuk ding, ga je veel plezier van hebben!

Comment

Lol, alles wat niet Duits lijkt is dus 'karakter', mooi man. 😄

Comment

Tja, je moet er wat van maken. ;-)

Comment

Ze zijn leuk en rijden nog leuker!
                                    Veel plezier ermee!

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                    Alfa Giulia 1300 (1966)
                                    Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                    BMW 320Ci (van GF)

Comment

Leuk dashboard voor een kleine auto.
                                      8.2 met supercharger?

Comment

Leuk smijtgebakje Jeroen! Goede kleur ook
                                        De nieuwe CPZ-machine ook?

Comment

Grappig dat je dat zegt van het dashboard. Het is wel een beetje grof qua materialen, maar wel prima voor elkaar. En alle knopjes zijn gevuld, op die van het ESP na. Die wil je ook niet. Indien aanwezig de ultieme party pooper; hij kan niet uit (van horen zeggen).

@ Maik: geen nieuwe CPZ machine. Ik zou wel willen, lijkt me erg leuk. Maar dat krijg ik bij GF niet voor elkaar. Heeft ze ook gelijk in, het is haar auto.

Comment

Geinige aankoop Jeroen. Van harte.

Comment

Thnx! Aankomende zaterdag staat er een beurtje gepland. Gewoon 'thuis' op de smeerput. Het wordt dan nog wel even puzzelen hoe we de boordcomputer gaan resetten; die geeft namelijk aan hoeveel km's resteren tot de volgende beurt. Frisse olie en filters is iig een fijn idee.
                                              Last edited by Jeroen; 08-03-16, 10:17.

Comment

Proficiat, zijn erg leuke auto's!
                                                Mini Cooper Clubman
                                                "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                "Jasper val dood." - RH

Comment

Inmiddels heeft de HP verse olie gekregen, filters en alles wat nodig is voor een kleine beurt. Een ophangrubbertje van de uitlaat is vervangen, en dat was het verder wel, volgens mij. Wat wel opvalt is het verbruik dat de boordcomputer meldt: gemiddeld 1 op 8. Het merendeel van de ritten vindt wel plaats in de bebouwde kom, en is niet heel lang. Toch scoorde ik zelf vandaag tijdens een rit van 50km met snelweg en provinciale wegen een verbruik van 1 op 7 :-). Wel met een HP waardige rijstijl, maar het lijkt me sterk dat dit klopt. Binnenkort maar eens meten aan de pomp. Het maakt natuurlijk niet uit, want een Panda voelt altijd en per definitie zuinig aan. :-)

Verder nog alle plastic delen (dat zijn er nogal wat) ingespoten met silliconenspray. Grijs werd weer glanzend zwart. Daar is de auto echt heel erg van opgeknapt. En het rijdt heel leuk. Op de snelweg verwacht niet iedereen je, en krijg je nog wel eens een verbaasde blik. De Panda is normaal typisch een rechterbaan auto, terwijl de 100HP in V gewoon lekker mee doet, en blijft accelereren. Verwacht geen hot hatch, maar hij is wel lekker warm. :-)
                                                  Last edited by Jeroen; 03-04-16, 20:45.

Comment

Is het niet 7 liter op 100? Ik haalde er altijd rond de 1 op 12 mee gemiddeld.

Comment

Nee, helaas. :-) Maar was dat aan de hand van de BC, of rekende je dat uit aan de pomp?
                                                      Last edited by Jeroen; 03-04-16, 21:27.

Comment

Ik heb nog een E55 in de aanbieding

1 op 7 in een Panda....
                                                        Veritatis simplex oratio est

Comment

Tja, d'r klopt ergens iets niet. Zoals gezegd, dagteller op nul bij de volgende tankbeurt, want 1 op 7 lijkt me nogal sterk. Spritmonitor laat ook andere waardes zien.

Comment

Als hij dat echt verbruikt is er wel wat mis lijkt me. Een lekke tank of zo.
                                                            Mini Cooper Clubman
                                                            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                            "Jasper val dood." - RH

Comment

Ik wacht even K33Z zijn antwoord af, of hij het verbruik ook via de BC controleerde. Het lijkt me niet dat er wat mis is, het autootje loopt top. Gewoon een BC die op vrijdagmiddag in elkaar is geschroefd door de Italianen. Of ik kan niet rekenen, dat kan ook.

Comment

Hallo zeg 1 op 7? mijn 72er 2002Tii is zuiniger, zelfs tijdens rally's.
                                                                "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                                                                BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

Comment

Working...
                                                                X