Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Clio RS

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Clio RS

Als 2e auto hadden wij een Fiat Panda 100HP naast de 1-serie, en die beviel eigenlijk heel erg goed. Leuke auto, volledig betrouwbaar gebleken in de bijna 4 jaar bezit, leuk om te rijden en praktisch met twee kleine kinderen.
    Eigenlijk geen enkele reden om de Panda te vervangen, maar in het achterhoofd zat altijd een Clio RS. Eigenlijk bij een soort van toeval (via forum van de buren) met Jeroen in contact gekomen. Had hem een aantal maanden geleden hier al van mijn positieve ervaringen met een 100HP voorzien en nu bleek hij nog op zoek te zijn naar een mooi exemplaar.
    Goed, afspraak gepland met Jeroen en die deal was vrij snel gesloten.

Inmiddels de markt van Clio RSen al verkend en had twee leuke opties op het oog. Beide origineel NL geleverde auto's uit 2006, met ongeveer 100k op de teller. Die zelfde week gaan kijken bij eerste keuze, en deze zag er eigenlijk nog heel netjes uit. Natuurlijk, het is een auto van bijna 10 jaar oud dus er zit altijd wat werk aan.

Nog nooit eerder met een Clio RS gereden, dus ook dat kon nog tegenvallen. Maar na een proefrit van een half uurtje was ik wel overtuigd. Een heerlijke hot hatch, ik denk zelfs de laatste van een generatie. De atmosferische motor, die maakte uiteindelijk voor mij het verschil. Hangt heerlijk aan het gas en loopt prachtig de toeren in tot de begrenzer erin hakt (mooie ouderwetse begrenzer) bij 7.500 toeren.
    Voor het verbruik moet deze auto niet kopen. Ik denk dat het gemiddelde uit gaat komen tussen de 1 op 8 en 1 op 9. Dat is met ons gebruik, ongeveer 6.500km per jaar, niet echt een groot issue. Als eerste en enige auto zou ik de Clio RS ook niet willen hebben. Het betreft hier een 2006 model, met nog de korte 5e en 6e versnelling. Dit betekent dat je bij 130km/u op de snelweg rond de 4.100rpm zit. En dit gaat gepaard met nogal wat herrie (ben hier nogal gevoelig voor). Stoort mij nu niet echt, want lange stukken zullen wij met deze auto niet rijden.

Het is echt een auto die je in de avond nog eens pakt om een rondje, puur voor het plezier, in de gaan rijden. Voordeel van de atmo motor vind ik dat je er echt in moet werken. Auto geeft veel beleving, maar het is allemaal bruikbaar vermogen. Je kan nog eens lekker doorhalen, zonder dat je direct op hoogst illegale snelheid rijdt. Voelt altijd vlot, maar is geen extreem snelle auto.

Uiteindelijk ben ik heel erg tevreden met de Clio RS. Geeft zelfde soort plezier als de 100HP, maar dan in alles een tandje extra.

Proficiat, het blijven erg fijne hot hatches. Lekker gooien en smijten.

Ga je ook meedoen aan een trackday?
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Trackdays lang niet meer gedaan, maar met deze auto bestaat de kans dat ik weer eens op een gummen avondje kom kijken.

Comment

Gefeliciteerd! Gave karretjes

Comment

Leuke auto, gefeliciteerd!

Comment

Die zijn heel erg leuk!
            Mooi concept ook 200pk atmosferisch motortje die tot 7500 rpm kan. Heerlijk!

Dat die 6-bak zo kort is, wist ik niet.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
            Alfa Giulia 1300 (1966)
            Mazda Miata (1990 Daily driver)
            BMW 320Ci (van GF)

Comment

Leuk karretje!
              Bedoel je met 2006​ model het ph1 model? Mijn 2008 exemplaar had volgens mij de korte bak ook nog.

Mocht je nog een setje trackday wielen zoeken? Mijn oude setje heb ik nog liggen. :-)

Comment

In 2008 zijn de 5 en 6 langer geworden (ook van de ph1 als ik het goed zeg). Zou dus kunnen dat jij nog de korte bak had, zou ook kunnen dat deze al langer was.

Trackday wielen niet echt behoefte aan denk ik, als ik het circuit op ga dan zal het sporadisch zijn.

Comment

Tja, fantastisch ding. Er bestaat een kans dat ik je over een paar jaar nog een keer mail of bel. :-) Ik heb destijds ook even naar een RS gekeken toen ik zelf naar een andere auto op zoek was. Wat mij tegen hield was idd het lawaai op de snelweg. Een auto (en vooral als het de 'eerste' auto is) moet allround zijn. Maar op dit nadeel na lijkt het me een entertainer waar je niet snel op uitgekeken raakt. Vooral 7.500 RPM vind ik een gaaf detail. Echt in hart en nieren sportief, en niet zoals veel auto's wat extra vermogen, een wat harder onderstel en verder niet. Echte hot hatch.
                  ''Thank God for the internet experts''

Comment

Ik heb me nog wel eens een keer laten verleiden tot een sprintje met de mr2 tegen een RS.
                    Veel plezier ermee. Je hoort er alleen maar positieve geluiden over deze auto.
                    8.2 met supercharger?

Comment

Geniaal karretje, eigenlijk nu al een klassieker. De versnellingsbakverhoudingen zijn inderdaad al bij de phase 1 veranderd, maar het schijnt in ieder geval qua lawaai weinig verschil uit te maken.

Comment

Gefeliciteerd met je nieuwe hot hatch Kees, rijdt erg leuk weet ik nog (meegereden met Jeroen vroeger). En goed nieuws dat je weer komt gummen op Zandvoort
                        Toch nog een beetje warme gevoelens voor de snelle FWD's dus? Heb je overgehouden aan het oude cupra R tijdperk denk ik?

Comment

Hee Maik! Een leuke FWD hot hatch sla ik nooit af. Uiteindelijk heeft RWD wel de voorkeur, maar die hebben we er nog naast. Clio RS is voor het geld gewoon een geweldige kar om erbij te hebben. Moet het spul wel heel blijven natuurlijk, maar in principe wordt de auto vooral gebruikt voor de boodschappen en ritjes in de regio

Comment

Leuke wagen Kees. Veel plezier ermee!

Comment

Leuke wagen! Ik heb er ook eentje, maar dan "een beetje" aangepast

Comment

Oef, het is wel een auto die zich leent voor modificaties ja

Ik ga er zo min mogelijk aan doen, als ik daar eenmaal aan ga beginnen... Wellicht nog wel eens wat verlagen met veren en spacers erop. Heb jij ervaring met verlagingsveren op een RS? Heb zelf prima ervaring met Eibach, maar lees bij de RSen vaak het gebruik van H&R. H&R verlaagt meer, maar wellicht teveel voor slechts een paar veren? Moet wel leuk blijven kwa comfort op de weg.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door k33z Bekijk bericht
                                  Het is echt een auto die je in de avond nog eens pakt om een rondje, puur voor het plezier, in de gaan rijden.
                                  Leuk speelgoed zo'n RS, maar bovenstaande is wel een tikje roze brillerig....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ___Underscore___ Bekijk bericht

Leuk speelgoed zo'n RS, maar bovenstaande is wel een tikje roze brillerig....
                                    Daar ben ik een meester in, cognitieve dissonantie heh

Comment

Working...
                                    X