Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Robins nieuwe idiote circuit auto

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Robins nieuwe idiote circuit auto

Beste gummers,

Zoals vermeld in mijn Boxster Spyder draad (https://www.gummen.org/forum/auto-s/...boxster-spyder) was ik op zoek naar een leuke straat auto (de Spyder dus) en daarna naar een leuke circuit auto.

Het idee was een leuke circuit auto het liefst van een Italiaans merk. En gezien m'n vorige auto's (Ferrari Mondial, Ferrari 348 en Ferrari 360...) had ik wel een beetje voorkeur dit merk.

Helaas begonnen de Ferrari prijzen, ongeveer een dag nadat ik mijn 360 had verkocht, ineens belachelijk duur te worden, wat goed is voor Harry als eigenaar, maar wat minder voor mij als zoekende. De 430 Scuderia's die ik eigenlijk wilde kopen werden duurder en duurder, totdat ik gewoon ophield daar naar te kijken.

Op de RAI gesproken met de mannen van Munsterhuis, die een 360 Challenge te koop hadden. Echter ook die prijs was verre van normaal en het probleem was dat 1) ik dan eigenlijk m'n 360 niet had hoeven te verkopen maar gewoon verder strippen en een rolkooi in kunnen zetten, en 2) hij is niet straat legaal dus geen Nordschleife touristenfahrten.

Dus kwam er een nieuwe requirement bij: straat legaal. Aangezien ik ook een beetje naar formule auto's had gekeken vielen die dus ook af. Verder realiseerde ik me ook dat ik de prijs 'laag' wilde houden en besloot ik zelf tot een maximum prijs, lager dan wat ik in principe kan betalen. Ook vanwege het feit dat het best zonde is een erg dure auto op het circuit in tienen te rijden...zeg maar..

Terug naar Munsterhuis, want daar stond een race geprepareerde Mondial te koop voor onder mijn maximum. Nou is dat niet Ferraris meest betrouwbare auto, en tevens was de auto rechts gestuurd en het vermogen was ook wel redelijk laag. Uiteindelijk besloten wat meer geduld te hebben en eventueel nog een jaartje of twee te wachten...want met mijn maximum zag ik slechts een handvol zeer vage Ferrari's in Italië te koop met dubieuze achtergrond...

Maar goed, ik geef toe dat ik toch rond bleef zoeken, ook naar andere merken. De Spyder rijdt zo fijn dat ik dacht om een Cayman 981 S of beter nog GTS te kopen en die te strippen, maar de 981's zijn nog iets te nieuw en prijzen dus nog boven mijn maximum. Alfa 4C's...vond ik niks op straat maar lijkt me wel leuk op circuit..maar ook te duur. Totdat plotseling een oude vriend van me belde...of ik zijn gele Ferrari 348 TS wilde kopen. Een auto waar hij me in 2010 zelf mee op Spa-Francorchamps liet rijden! (Zie foto) Ik kreeg er onderhoudsbeurt met nieuwe distributie riemen en koppeling bij, en dat voor net iets boven mijn maximum. Dus die is nu van mij... Kroymans geleverd, 60k op de teller.
    Last edited by robin360; 17-01-17, 15:04.

Goed..en hoe zet ik een 348 TS dan om naar circuit auto? In principe is dat al gedaan, want dankzij de Nederlandse Ferrari club bestaat er de 348 Challenge. Dit is de auto waar Ferraris Challenge reeksen mee begon. Eigenaren van een 348 TB of TS konden een Challenge kit bestellen en die laten monteren (voor ongeveer dezelfde prijs als dat ik voor mijn 348 heb betaald...) en daarmee konden klanten dan meedoen met de 348 Challenge series (en tegenwoordig met de Ferrari Pirelli Classic Challenge ;o) ). Het ombouw pakket verschilde per jaar maar bestond typisch uit (zie foto):

Alcantara stuur
    Rolkooi
    Kuipstoelen
    4-punt gordels (later 6-punt)
    Uitlaat
    NACA ducts voor remmen (normale 348 heeft geen koeling voor remmen..)
    Trekhaken
    Brandblusser
    Plexi bescherming voor stadslichten
    Pedalen
    Engine cut-off switch
    Slicks voor droog. De normale Pirelli Pzero's werden als regenbanden gebruikt.
    348 Challenge logo

Toen de F355 uitkwam werden er nog andere dingen toegevoegd zoals 18" wielen, enkele F355 onderdelen en hardere bussen etc. De meeste onderdelen waren geleverd door OMP. De rest van de auto moest origineel blijven. Kleine dingen zoals remblokken en remvloeistof hulzen mochten vervangen worden maar remschijven moesten bijv. hetzelfde zijn als straatversie.

Mijn 348 heeft ooit meeegedaan aan de Challenge races, en dus leek het me leuk om dus zo veel mogelijk 348 Challenge onderdelen te gebruiken voor het omzetten (ofwel terugzetten). Dit bleek uiteraard niet makkelijk want blijkbaar zijn er maar rond de 100 van die auto's en zulke zeldzame onderdelen van 1994 zijn dus bijzonder moeilijk te vinden. En als ik ze vond dan uiteraard voor een belachelijke prijs. Zo vond ik een set originele stoelen, en de man durfde het om er 4000 euro per stoel voor te vragen. Dus het zou niet makkelijk worden.. eerlijk gezegd is het weer eens een idioot idee van me... :-D
    Last edited by robin360; 02-02-19, 22:13.

Comment

Het lukte me om een originele 348 Challenge reglementen en installatie handleiding te bemachtigen. Hier stonden ook de fabrieksnummers in van de onderdelen bijv.

Comment

Ik begon met de banden. Tot grote verbazing kwamen ik er achter dat Michelin ineens hun Sport Cup 2's voor 17" velgen maakten. Dus die heb ik meteen besteld. Geen slicks want de auto moet straat legaal blijven.

Comment

Gaaf! Is het erg belangrijk dat die origineel blijft? Voor die stoelen bijvoorbeeld zou ik lekker een paar nieuwe kopen, net als gordels enzo. Ben je goedkoper en beter
          "There is an art to flying, or rather a knack. The knack lies in learning how to throw yourself at the ground and miss."

Comment

Voor een stuur hoefde ik niet te zoeken want ik had m'n 360 Challenge stuur nog. Niet origineel 348 dus maar ik vond dat stuur erg fijn dus wilde deze gebruiken. Na montage vond ik hem wat te ver weg staan dus een adapter er tussen gegooid en met deze banden en dit stuur voelt de auto al een stuk beter.

Comment

Daarna de auto gestript van matten, vloerbedekking, radio etc. Ook de passagierstoel er uit totdat de kuipstoelen er in komen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Niels Bekijk bericht
                Gaaf! Is het erg belangrijk dat die origineel blijft? Voor die stoelen bijvoorbeeld zou ik lekker een paar nieuwe kopen, net als gordels enzo. Ben je goedkoper en beter
                Het idee is 'zo origineel mogelijk', maar als het te gek wordt dan hoeft het niet.

Echter een Nederlandse gamer (!) had een 348 Challenge kuipstoel te koop. Hij woonde ergens in z'n eentje in een bos en gebruikte de stoel als hij achter z'n Xbox zat. Gelukkig was hij nog niet zo op de hoogte van de prijzen die sommige anderen vroegen... Ik ben nu aan het denken over de passagierstoel. Het hoeft niet per se weer zo'n originele te zijn (ook omdat er vaak van alles een ritje mee wilt rijden, en mocht ik ooit een race willen doen dan komt de originele stoel niet door de keuring...) maar misschien wel iets dat er op lijkt. Dat valt nog niet mee. Ik zag deze twee OMP stoelen maar de rode is tubular frame en de zwarte is glasvezel maar zwart... Misschien dat ik toch voor de zwarte ga en ga proberen en soort zelfde stof en opdruk na te laten maken als de rijders stoel. Mocht iemand een adresje weten...

Comment

Tevens heb ik een sticker set na laten maken zoals in de 348 Challenge reglementen boekje en er op geplakt. Uiteraard gaat de auto met stickers een stuk sneller
                  Als naamplaatje heb ik een passende beschrijving van mezelf gemaakt )

Comment

Een vriend van me had toevallig een logo liggen....dus zit er ook op...

Comment

De Plexi bescherming voor de stads lichten heb ik na laten maken door iemand aan de hand van 348 Challenge foto's (originelen onmogelijk te vinden), en zijn inmiddels gemonteerd.

Comment

Pedalen vond ik (zijn dezelfde pedalen als een F40 trouwens) maar moeten nog gemonteerd worden.

Comment

De brackets om de stoelen te monteren worden niet meer gemaakt door OMP. Dus ik denk dat ik die na ga laten maken door een metaal shop. Op de foto zie je een voorbeeld, waarvan ik inmiddels de dimensies heb. Ik heb wel andere OMP brackets die ik eventueel ook kan gebruiken totdat ik originele vind. Meer nieuws hierover gauw, hoop ik.

Comment

Gordels gevonden. Origineel 4 punts. Maar montage plaatjes moeten nagemaakt worden denk ik. Ik vond ze op eBay maar 200 euro voor een stel metalen plaatjes...

Comment

Uitlaat ook originele gevonden. Echter de beugel om het op te hangen ontbreekt (zwarte stang naast de uitlaat op de 348 challenge kit foto). Wellicht dat ik die na moet laten maken. Zal niet te moeilijk zijn. Ik had Anse Marmitte gecontacteerd maar het antwoord was dat ze alleen de uitlaat maakte, niet de stang. Ik heb gezocht maar nog niet gevonden.

Comment

Intussen ook wat originele rollbar bussen toevallig gevonden en gekocht. Maar goed, die zet ik er ooit wel eens op tijdens een onderhoudsbeurt.

Comment

Afijn..dan de NACA ducts....wat weer een verhaal apart is. Ik las op wat fora dat eigenaren klaagden dat ze die dingen kapot gereden hadden (of ze waren er af gevallen) en ze konden geen nieuwe vinden. Ik heb vaak gezocht op eBay en bedrijven gevraagd, uiteindelijk op eBay de ducten voor links voor en achter (achter is zowel links als rechts) gevonden. Deze ducten vervangen de bodemplaten en daarna moet de duct hozen ergens bij de remmen vastgemaakt worden. Inmiddels heb ik ook eentje voor rechts voor kunnen bestellen maar hij is nog niet binnen. Voor de voorwielen kunnen we onderdelen van de F355 gebruiken om de duct hozen vast te maken bij de remmen (onderdeel 34 & 42). Aan de achterkant moeten de hozen uitkomen op een metalen huls die aan de wiel behuizing vastgelast moet worden. Wordt vervolgd....
                                  Last edited by robin360; 20-01-17, 17:21.

Comment

Held! Wat een gaaf project. De Challenge had geen motorische wijzigingen toch?

Comment

Tof project, idioot leuk

Persoonlijk zou ik voor de stoelen even kijken welk model het is van OMP, exact dezelfde bestellen en de letters erin laten naaien.
                                      Not driving your car, as you plan on keeping it looking good for the next owner, is like not shagging your girlfriend as you're saving her for her new partner

Comment

Geweldig, wat een project weer !!

Comment

Ha, die Robin360;

Lekker bezig! En idioot of niet, dit is een project wat ik ga volgen.
                                          Scherven brengen gelul.

Comment

Lol, Apig.

Waanzinnig project! Gewoon een prima 348 ombouwen tot racer, da's zelfs op dit drie keer modaal forum wel een tikje blase. Dus, respect!
                                            Mini Cooper Clubman
                                            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                            "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door robin360 Bekijk bericht
                                              Ik heb gezocht maar nog niet gevonden.
                                              Leuk project.
                                              Is dit wat? http://www.allferrariparts.com/pn156442id69081.html

Comment

Respect Robin. Eindelijk weer een gaaf project op dit forum, kudos!
                                                '07 Peugeot 207 1.4 16v XS & '15 Peugeot 308SW 1.6BlueHDI BluelineExecutivePack.

Comment

Prachtig project om te volgen. Die sticker spreekt mij wel aan :-)

VolvoXC70 D5 Geartronic (2012) - Ford Kuga 2.0 TdCi (2015) - Suzuki Jimny (2017)

Comment

Echt heel gaaf dit. Geel is ook een fantastische kleur voor zo'n 348 racer/trackdaytool.

Comment

Inderdaad, JB. Nog een grote sticker er op en hij is af:

​​​​​'Multimodaal transport' :-)

Ik zou het niet durven. Een wagen kopen met een flink prijskaartje en een niet bovenmatige betrouwbaarheid. Volhangen met allerlei onderdelen waar dus eigenlijk niet (meer) aan te komen is. Sommige dingen op maat laten maken. En dan op circuits gaan knallen.....

Gelukkig durf jij het wel. Mooi, man! Heel veel plezier er van. En houd hem toch maar heel...

Comment

Ubergaaf ding!

Comment

Je moet het maar aandurven... Bij een ANWB auto val je ook niet zo op, handig! :-)
                                                          Zeer vermakelijk dit!
                                                          300 pk of hoeveel kg straks?

Comment

Gaaf! Erg cool dat je de auto "in period correct" op wilt bouwen. Dat kan ik altijd enorm waarderen. Al zou ik zelf ook meteen met nieuwe stoelen en gordels gaan rijden. En een rolkooi op maat laten maken, maar ja, dat is eigenlijk de makkelijke weg. Hulde dus voor jou.

Verder zou ik TF echt laten schieten. Ben je er de laatste jaren weleens geweest?? Wat een drama. Ik vond 't in 'mijn tijd' (en ik was toen echt een jonkie op Gummen!) al druk. Tegenwoordig is het niet echt leuk meer. Ik zie ze weleens voor of na onze trackdays aldaar staan in de file. Ik ga er niet meer tussen rijden. Sinds 2006 al niet meer, maar dat had andere redenen. Trackdays zelf zijn ook druk, want populair, maar dan rijden er toch echt minder debielen rond, én je kunt het rechte stuk voluit doorknallen.

Anyway, zo'n 348 'Challenge Stradale' is een welkome aanvulling bij iedere circuitdag. Gaaf, of had ik dat al gezegd?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Elentinos Bekijk bericht
                                                              Held! Wat een gaaf project. De Challenge had geen motorische wijzigingen toch?
                                                              In 1994-1995 niet, hoewel de uitlaat misschien wat meer pk's levert. Er gaan geruchten rond dat later de toeren limiter omhoog is gegaan. Maar ik weet niet of dat usa only was of ook EU. Ik heb foto's gezien van een Amerikaanse 348C met een stickertje op de toerental meter die een iets hoger maximum aangaf. In de 1995 specificaties staat dat er geen aanpassingen aan de motor mogen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Miel Bekijk bericht
                                                                Tof project, idioot leuk

Persoonlijk zou ik voor de stoelen even kijken welk model het is van OMP, exact dezelfde bestellen en de letters erin laten naaien.
                                                                Heb ik inderdaad gedaan maar het huidige model heeft een behoorlijk andere vorm, dus kan ik net zo goed een wat goedkopere nemen. Ik zit nog te twijfelen om gewoon 2 nieuwe stoelen te kopen en die allebei laten herstofferen met iets dat op het origineel lijkt, wat niet al te moeilijk moet zijn aangezien ik het voorbeeld heb.

Comment

Working...
                                                                X