Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mazda 6 2.2citd GT-M 2010

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door OOPS Bekijk bericht
    De langste interval tussen roetfilter regeneraties to date had ik vorig jaar, terug van vakantie in Frankrijk. 2 fietsen op het dak, 2 op de trekhaak en wind tegen. Waar het normaal na zo’n 275-400km raak is heb ik toen de 1000km aangetikt. Verbruik lag toen ook merkbaar hoger dan de heenreis. Een soort continue regeneratieproces.
    Het regeneratie interval wordt iig bij mijn Saab niet bepaald door de hoeveelheid roet in je roetfilter (lees: op basis van een gemeten waarde) maar op basis van een berekende waarde.
    Input voor die berekening is bijv. het aantal koude starts en de belasting op de motor. Ik heb de Saab een paar keer mee naar Oostenrijk genomen en met 160-180 km/h op de Autobahn werd mijn interval ook hoger. Want uitlaatgassen zijn dan uit zichzelf zo heet dat het verzamelde roet vanzelf verbrand, er dan sprake van een zgn. passieve regeneratie.
    Dus geen actieve regeneratie waarbij er extra brandstof wordt ingespoten om de uitlaatgastemperatuur op te stoken (=actieve regeneratie)

Wellicht starten jongere auto's wel hun actieve regeneratie als het drukverschil in het roetfilter te hoog wordt.
    Maar met een hoge belasting (lees: wind tegen, fietsen en een dakkoffer, hogere snelheid) heb je iig grotere kans op een passieve regeneratie.

Comment

• Nou, de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Mijn kinderen hebben morgen hun laatste eindexamens en willen daarna gaan kamperen met de Volvo, in Frankrijk. Dat wilde ik ze niet laten doen met versleten achterbanden en oude remvloeistof, dus die vandaag laten vervangen. Vervolgens werd er toch maar weer een roetdeeltjestestje gedaan en hey, presto: het ding scoort ruim de helft minder dan vorige week. Ruim onder het miljoen dit keer! Schiet mij maar lek, maar ik ben er wel blij mee :-)
      I fart in your general direction

Comment

• Gelijk Apk gekeurd ??
        Veritatis simplex oratio est

Comment

• Jazeker! Ze zijn niet gek daar bij de Kwikfit :-)
          Last edited by netraam; 25-05-23, 20:14.
          I fart in your general direction

Comment

Working...
          X