Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

S2K's Porsche Cayenne Turbo

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• S2K's Porsche Cayenne Turbo

Zoals jullie weten moest ik na het debacle van de RS6 Avant op zoek naar iets anders. Al eerste maar een eisen lijstje opgesteld: ruim, luxe, snel, benzine, minimaal 8 cylinders, >350PK, trekhaak, <20K€ , aantoonbaar goed onderhouden, liefst handbak, maar dat is zeldzaam in deze categorie auto’s. Ik wilde geen rappe Audi’s meer na de S6 en RS6 maar wilde echt iets anders.

Dus snel een shortlist gemaakt:
    • Mercedes C32/C55/C63 AMG
    • Mercedes E55/E63 AMG of E500
    • BMW 550i/M5 Touring
    • Dodge Magnum SRT-8 Hemi

De Dodge viel snel af, S2K-GF vond het geen porem. Ik blijf het stiekem toch wel een gave bak vinden. Van zowel de Mercedes als BMW-modellen kon ik maar weinig exemplaren vinden die met de eisen overeenkwamen.

Toen maar eens de horizon verbreden en out of the box gaan denken. Collega’s reden een Land Rover 3, Volvo XC60 en BMW X1. Misschien toch eens in de SUV categorie gaan kijken, ben ze zo langzamerhand wel te pruimen, vreemd hoe je smaak kan veranderen.

Toen met hetzelfde eisenlijstje een SUV lijstje gemaakt:
    • BMW X5
    • Landrover Range Rover/ Range Rover Sport
    • Porsche Cayenne/Macan
    • Audi Q7
    • Volkswagen Touareg
    • Jeep Grand Cherokee SRT-8
    • Mercedes ML63 AMG
    • Cadillac Escalade
    • Infinity FX50
    • Volvo XC90

Nou toen begon het afstrepen. Cadillac viel meteen af, ben geen hiphop artiest. De Jeep zou het ook niet gaan worden, vind hem niet mooi. Ook Infinity viel af, er is simpelweg erg weinig aanbod.
    De Landrovers vind je erg veel van, vaak wel hoge kilometerstanden, maar nader onderzoek leerde dat ze toch wel erg storing gevoelig zijn.
    De Audi Q7 valt af omdat even geen Audi meer wil.

De Mercedes dan, een beul van een motor, maar ik vind het model toch wel erg overjarig uitzien. Nee volgende.

De Macan vind ik erg fraai, maar is nog te jong (dus te duur).

De Volvo XC90 is wel heel snel oud design geworden, de huidige XC90 vind ik wel fraai, maar heeft geen V8 meer, dus die lag er ook uit.

Dan blijven er dus nog 3 over: X5, Cayenne en Touareg.

De VW Touareg is de volgende om af te vallen omdat deze vreemd genoeg duurder zijn dan het broertje de Cayenne en er erg weinig aanbod is en de motorenkeuzen wel erg beperkt.

Ok nog maar 2 te gaan: X5 en Cayenne. Hier ben ik op zoek gegaan naar wat mogelijkheden, ik beperkte me tot de X5 4.8 met 355PK en bij de Cayenne kwam ik na nader kijken uit op de 955 Cayenne Turbo met 450PK of een 957 Cayenne 4.8S (385PK) of 4.8 Turbo (500PK). Qua prijs was de 957 nog net niet te doen en ik wilde gewoon niet meer gaan uitgeven, zal nog zat kosten aan onderhoud in toekomst

Dus een BMW X54.8 of een Porsche Cayenne (955) Turbo.

De BMW bleek al snel ook wel wat lastig qua budget te zijn, tenzij je een hogere KM stand wil accepteren.

Ok het moest dus een Porsche Cayenne (955) Turbo worden, ik had ook uitgevonden dat je van de eerste productiejaren 2002-2004 beter weg kon blijven ivm kinderziektes. Vanaf 2005 waren de meeste zaken opgelost. Als ik terugdenk toen de Cayenne geïntroduceerd werd vond ik hem echt spuuglelijk, maar ik moet zeggen dat ik hem tegenwoordig mooi vind. Zo zie je maar dat smaken veranderen. Ook de Chris Bangle creaties vind ik tegenwoordig wel te pruimen itt bij de introductie.

De zoektocht bleek al snel lastig om aan alle eisen te voldoen, met name de trekhaak lijkt weinig geleverd te zijn.

Uiteindelijke op 2 auto’s uitgekomen, zagen er exact hetzelfde uit, KM stand was weinig verschil, van de ene was de onderhoudshistorie wat magertjes en er hing nog een sigarenlucht in de auto. Ik had daar mijn twijfels over.

Nou de andere zou hem dus gaan worden. Er zit een set winterwielen bij, waarvan 2 banden nog goed en 2 slecht. Vind het wel verdacht dat er echte Tyfoon (?) winterbanden op zitten, vreemd dat vorige eigenaar daar op bezuinigde. De zomerbanden 275/40/20 zijn Michelin 4x4 Diamaris welke gehomologeerd zijn door Porsche met nog ruim profiel.

Ik overleg met de garage om er een trekhaak onder te laten zetten maar even later kijk ik in de kofferbak en zie een knopje die mij niet bekend was. Ik druk er op en voila de trekhaak komt er elektrisch onderuit. Je mag er 3500KG aan hangen met max 140KG kogeldruk, heb nog nooit zo’n hoge specs gezien. Dus probleem opgelost. De koop was toen snel beslecht. Ik hoop hier een paar jaartjes mee vooruit te kunnen.

Hieronder de foto’s
    Last edited by S2K; 05-09-17, 17:37.

Gefeliciteerd! Ziet er netjes uit. Buurman heeft er ook 1, rijdt veel korte ritjes. Vraag me af of dat zo handig is met zo'n ding.Vorige week stond de ANWB voor de deur.

Comment

Gefeliciteerd, dikke bak!

Streamz, in Groen Links City lijkt me een Cayenne nogal onhandig. Tenzij je 'm vooral gebruikt om de stad te verlaten.
      Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Fijne auto's! Ik kan maar niet wennen aan het goedkoop ogende interieur (dat er bij jou wel netjes uitziet, maar meestal versleten oogt bij anderen). De looks van het exterieur vind ik van de Turbo-versie altijd erg netjes en stoer, de non-turbo's vind ik nog altijd mwaw-mwaw. Met 4x4 banden best prima om mee te 'greenlanen' en zelfs mild off-road gebruik is geen probleem. Met trailer erachter gaat het goed van zijn plek. Daar ga je nog wel een tijd plezier van hebben. Houd je de excellijst bij, ter leering ende vermaeck?!

Comment

Veel plezier met de KJN. Heul veul auto voor weinig!!
          Hoop dat je een goede te pakken hebt.
          Beetje serieus reparatiebudget of handige sleutelaar in de familie is natuurlijk nooit verkeerd.
          *wacht met smart op een reactie van de Pepermolen-kenner

Comment

Proficiat! Lijkt me een prima alleskunner.
            Mini Cooper Clubman
            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
            "Jasper val dood." - RH

Comment

Gefeliciteerd, lijkt me de ideale trekauto. Ik vind ze nog wel steeds lelijk, maar smaken verschillen (gelukkig). Op de tweede foto zie ik half blauwe tellers, maar dat ligt aan de foto neem ik aan.

Comment

Gave auto, proficiat. Is tenminste niet zulk roofgoed als een RS6.

Comment

Dank jullie. Aangezien mijn werkgever niet aan leaseauto's doet is voor mij de belangrijkste reden om voor dit soort auto's te kiezen. Je kan op deze wijze een leuke auto rijden tegen (waarschijnlijk) minder kosten. Het duurdere onderhoud is hopelijk minder dan afschrijving van een nieuwe auto, we zullen zien, het is altijd een gokje. Daarnaast ook geen last van bijtelling. De brandstof wordt volledig door werkgever betaald dus ik hoef ook geen zuinige auto. Tot nu rijdt het 1:7, maar dat is inclusief een retourtje CDG rijden op de cruisecontrol. Met de RS6 haalde ik 1:5.

Was nog vergeten waarom het de 955 Turbo werd ipv de normale. Naast de optische verbeteringen bleek dat van de turboloze motoren wel eens cylinderwand problemen ontstonden in 1 cylinder door slechte koeling. Dit gebeurde wel meestal in warme klimaten. De turbo uitvoering heeft onder iedere cylinderkop een oliesproeier die dit verhelpt. De latere 4.8's hebben dat allemaal standaard. Andere niet onbelangrijke reden is uiteraard het hogere vermogen.

Tot nog toe valt me eigenlijk wel op dat de auto zo stil is. De RS6 (mede door de aftermarket uitlaat) kon je niet anoniem aan komen rijden of vertrekken. De Cayenne is echt doodstil, een tunnelrit is niet echt spectaculair. Deze auto voelt ook veel meer aan als een limousine op hoge poten. Hij pakt je niet bij de strot zoals een RS6 dat doet. Het nodigt echt uit tot relaxed rijden.

Daarnaast is er best wel een turbogat en de reactie op gaspedaal vanaf 0 mag wat rapper. Maar ja een auto van bijna 2400 KG in 5.3 seconden naar de 100 blijft bijzonder en bruut.

Gisteren ook eens de off-road waardigheid getest. De 955 heeft lage gearing mogelijkheid (de latere 957 heeft die tussenbak niet meer, werd toch zelden gebruikt). Wel bijzonder om 40KM per uur te halen bij 5000 toeren in 5e versnelling (niet exact, heb niet echt goed opgelet). Daarnaast kan je het achterdiff blokkeren. Het ws een optie om een lockable voordiff te hebben, maar dat was een zelden gekozen offroad optiepakket. Als PC Hooft tractor niet eht nodige optie. De echte offroaders gaan toch voor Landrovers schat ik in, alhoewel er videos zat zijn te vinden waarbij de Cayenne een LR goed partij geeft in offroad gebruik. Ik zal denk ik niet veel verder komen dan een grasveldje af en toe.

Een ander ding wat me opviel was dat de kofferbak iets korter is dan de S6 en RS6, hij is uiteraard breder en hoger.

Als laatste een OBD2 firewall in de auto laten leggen. OBD2 is gewoon uit te lezen, echter ls je dingen wilt schrijven dan blokkeert hij. Daarnaast een klasse 5 alarm, echter is deze nu SCM level 3 gekeurd. Het alarm voldoet niet meer aan de huidige klasse 5 eisen. Gelukkig stelt de verzekeraar hier geen aanvullende eisen bij.

Verzekeren was ook een uitdaging, zeker na de RS6 wilde ik niet nog eens risico lopen met alleen WA verzekering. Echter mijn huidige verzekering Alianz wilde dat niet. Kon wel vol-casco, maar dan tegen nieuw waarde, ik heb de premie maar niet opgevraagd. We hadden er 3 autos lopen, maar ik denk dat ik ga verkassen. Op basis van tip van W220L eens bij ANWB geinformeerd, zij kunnen WA+ tegen dagwaarde verzekeren. Enige eis die ze stelden was dat er niemand jonger dan 24 in de auto mag rijden.

@Dennis, ik heb uitsluitend de Turbo versies gekeken, interieur vind ik prima eigenlijk, midenconsole wel plastic, dashboard is helemaal met leer afgewerkt. weet eigenlijk niet of dat een optie was, beide autos die ik heb bekeken waren wat dat betreft hetzelfde. Net zoals het opendak, ik vermoed dat dat op Turbo's standaard was. Het leer van de stoelen ziet er allemaal prima uit, achterin hebben niet veel mensen gezeten denk ik, zie was kleine dingen die typisch komen als je dingen op de achterbank vervoerd. Maar ach het is geen nieuwe auto, het geeft karakter. Ik wil hem denk ik binnenkort eens goed laten poetsen, er zitten links en rechts wat lichte krasjes die volgens mij wel weggepolijst kunnen worden. Nadeel van dit soort formaat autos is dat de parkeerplekken in NL wel erg smal zijn.

Joep, die blauwe gloed ligt aan foto, kwam denk ik door zonlicht via dakraam.

Comment

Erg dikke alleskunner natuurlijk, van rechtuitbenzineslurper tot bevoorradingswagen van de bosboomhut van de kinderen....:-)
                    Mooi kan ik hem echter niet vinden, ik vind deze Cayenne niet mooi opdrogen.
                    Overigens hebben daar alle eerste generatie grote SUV's last van, misschien met uitzondering van de Range Rovers.

Veel plezier en geluk met deze beul!

Comment

Eens met het raspaard: behalve de RR is er geen SUV van voor 2005 die het aanzien behouden heeft. Een enkel exemplaar in precies de juiste samenstelling daargelaten.
                      Wil niet zeggen dat je er geen heerlijke auto aan kunt hebben. Wel gaaf, zo'n extreem snel turbo-apparaat.
                      Last edited by gait156; 06-09-17, 10:54.
                      privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

Comment

Gefeliciteerd. Nu ken ik een S6 niet, maar ik kan me goed voorstellen dat een Cayenne vergeleken met een S6 als een dweil op de weg ligt. Anyway, rechtuit gaat het allemaal prima natuurlijk.

Over een RR: ik denk dat ik dat sowieso de enige mooie SUV vind, nieuw dan wel oud. Ik zou er heel graag eentje willen hebben, maar ik hoor er te veel horror verhalen over. De Cayenne is gewoon een prima auto, echte (dure) slijtagekosten als de bak zijn doorgaans pas tegen de 300K km's te verwachten.
                        Groeten,
                        Bats
                        wat ik bedoel is dat als ik iets zeg dat ik iets ga doen, dat dat in de regel ook gebeurt. --- TSM
                        *klopt zelf op schouder* --- TSM
                        Maar mijn accountant vond de A8 een sleeper (alhoewel hij dat negatief bedoelde haha) --- TSM
                        Zeg, TSM, je wilt toch niet beweren dat je geen A8 gaat kopen omdat je niet kunt inparkeren. --- Brun
                        Als je een A8 niet achteruit kan inparkeren heb je ook het recht op staand plassen verspeeld..... --- W220L
                        de traditionele nieuwe auto draadjes zijn niet meer wat het geweest was --- TSM
                        Ja motroos er zijn ook mensen die in 4 dagen meer benzine kosten hebben dan jij per maand verdient ---TSM
                        Suv is er gewoon gekomen hoor....oh dat suv verhaal zit jullie nog steeds dwars he....hehehehehe *gniffelt in zijn vuistje*......sjongejongejongejongejonge zal ik dan ?...... nehhhhhhhh dan is de saga voorbij en dat zou zonde zijn---TSM

Comment

Proficiat. Mooie aankoop.
                          Not driving your car, as you plan on keeping it looking good for the next owner, is like not shagging your girlfriend as you're saving her for her new partner

Comment

Zo het eerste mankementje gehad. Ik wist al dat tegen de 100K mijlen (meeste info over Cayenne's vind je op rennlist.com) een rubber van de cardanas kogellager het begeeft. Dit is voor zowel Cayenne, Touareg als Q7. Het is net alsof er een serie kabouters onder de auto met hamers aan het meppen zijn. Gelukkig wist ik dat dit er aan kon komen, dus was voorbereid. Ik had zelfs al gedacht om het preventief aan te gaan pakken. Als je naar Porsche gaat dan vervangen ze de hele cardanas wat zomaar tussen 1500€ en 2000€ kosten. Dit omdat het rubber niet vervangen kan worden, het is onderdeel van de hele cardanas. Maar gelukkig dat ik voorbereid was en het zelf kon klaren binnen 1 uur met een stuk gasslang en tie-wraps. Op onderstaande video kan je het proces zien. Erg simpel!

Comment

De volgende klus komt er ook aan, de piston ring van de luchtcompressor van de luchtvering sluit niet meer goed af. De luchtvering werkt nog redelijk, auto gaat netjes naar hoogste en laagste stand, maar doordat de compressor niet goed genoeg meer werkt gaat het wat traag, wat dan weer een waarschuwing oplevert. Kosten voor een nieuwe compressor is zo'n 800€ en het inbouweb zal ook zomaar een 400€ kunnen kosten. Heb al een reparatie setje aangeschaft voor 25GBP. De compressor zit in Cayenne,Q7,Touareg, A8, veel Mercedes, Landrover, Jaguar etc. Ze begeven het allemaal op gegeven moment. Het meeste werk is nog het uitbouwen van de compressor. De video (in goed Schots) beschrijft hoe de kit in te bouwen, simpel klusje. Moet nog goed uitzoeken hoe ik de compressor moet uitbouwen. Moet daar eigenlijk een brug voor hebben, maar eens even kijken hoe ik dat ga doen.

Comment

Ha, die S2K;

Gaaf, die fix voor het cardanlager. Benieuwd of die ook de 100K mijlen meegaat.
                                Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                                  Ha, die S2K;

Gaaf, die fix voor het cardanlager. Benieuwd of die ook de 100K mijlen meegaat.
                                  Voor dat kleine uurtje werk (een tweede keer zal veel minder lang duren, eerste keer toch veel kijken en voorzichtig zijn) en nog geen tientje aan materialen boeit me dat niet zo. Heb begrepen dat een aantal al echt 10 duizenden mijlen op hebben zitten met deze fix. Als het op is doe ik het gewoon nog een keer! Belangrijk is wel dat het lager nog goed werkt. Maar ik vermoed dat dit erg lang mee gaat. Het originele rubber was erg bros, kon het grotendeels met de hand gewoon afbreken.

Comment

Ha, die S2K;

Inderdaad, met zo'n kleine investering in tijd en geld is het zelfs eens per jaar nog te doen, bij wijze van spreken. Je zou wel gek zijn als je daarvoor een paar mille bij de dealer achterlaat.
                                    Scherven brengen gelul.

Comment

Trouwens wel erg handig die hoogteverstelling. In de hoogste off-road stand kan je makkelijk onder de auto komen en de klus klaren. Voor de compressor heb je wat meer ruimte en dus een brug nodig.

Comment

LOL @MacGyver fix.

Waar zit de luchtcompressor op je auto? Bij de Jaguar zit ie linksvoor achter de bumper en is ie vrij eenvoudig bereikbaar.
                                        Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Als ik die getiewrapte gasslangen bij een gammele Kia Pride uit het jaar kruik tegen zou komen zou ik al verbaasd zijn, laat staan bij een redelijk recente Porsche. Maar het is wel een manier om de cardanas te kunnen laten zitten. Ik vraag me af hoe stijf het is. Nu zwiept de cardanas alle kanten op lijkt me, waardoor je lager het een stuk zwaarder te verduren krijgt. Maar dat zijn ook de kosten niet, vergeleken bij de uren arbeid als je alles open gooit om het te vernieuwen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eddieee Bekijk bericht
                                            LOL @MacGyver fix.

Waar zit de luchtcompressor op je auto? Bij de Jaguar zit ie linksvoor achter de bumper en is ie vrij eenvoudig bereikbaar.
                                            Bij de Cayenne zit hij achter te wielkast rechtsvoor. Er moet eerst een paneel van de bodemplaat verwijderd worden. Het lijkt mee te valen als je hem op een brug hebt staan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joep Bekijk bericht
                                              Als ik die getiewrapte gasslangen bij een gammele Kia Pride uit het jaar kruik tegen zou komen zou ik al verbaasd zijn, laat staan bij een redelijk recente Porsche. Maar het is wel een manier om de cardanas te kunnen laten zitten. Ik vraag me af hoe stijf het is. Nu zwiept de cardanas alle kanten op lijkt me, waardoor je lager het een stuk zwaarder te verduren krijgt. Maar dat zijn ook de kosten niet, vergeleken bij de uren arbeid als je alles open gooit om het te vernieuwen.
                                              Ik zat me ook af te vragen, maar de cardanas zwieot absoluut niet. Het is echt een prima oplossing, ik vreesde eerst zelfs dat het te stug was. Maar met de hand kan je de krukas nog beetje bewegen, net zoals met het oorspronkelijke rubber zo was. Ik zal over een paar weken nog eens even checken of alles nog goed zit. Maar ik heb er wel vertrouwen in eerlijk gezegd.

Comment

Het is in ieder geval creatief bedacht, en in het ergste geval uitstel van een dure reparatie in plaats van afstel. Maar zo te horen valt dag laatste reuze mee.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joep Bekijk bericht
                                                  Hmm nu ik zo denk zou ik erg verbaasd zijn om bij een KIA een cardanas tegen te komen

Comment

Ehm, een Sportage of een Sorento 4x4 heeft een cardanas en zelfs een soortgelijk lager .

Stelletje jodelaars..
                                                    Veritatis simplex oratio est

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                                                      Ehm, een Sportage of een Sorento 4x4 heeft een cardanas en zelfs een soortgelijk lager .

Stelletje jodelaars..
                                                      Hij had het over een Pride.

Comment

Ja, en jij over "een KIA"
                                                        Veritatis simplex oratio est

Comment

Working...
                                                        X