Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn SIATA

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • #33
    Geweldig! Alles: de auto, de onderdelen, de doosjes maar vooral je moed en durf om zoiets aan te pakken.
    "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
    BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

    Comment


    • #34
      Ik ben de afgelopen weken bezig geweest met het demonteren van de vooras. Het is een lomp groot ding wat niet te manoeuvreren is........alles zit bovendien muurvast ondanks dat er voldoende vet aanwezig was.
      Bij de Giulietta was alles eenvoudig te demonteren en schoon te maken, zelfs bij mijn tweede die echt afgezien heeft ( is indertijd ook mee geracet) is alles eenvoudig los te krijgen, maar bij de Siata dus niet.
      Ik was van plan om eerst de remtrommels te verwijderen alvorens de fusees los te maken, maar dat heb ik al opgegeven, morgen de fusees maar loshalen om de trommels in de werkplaats warm te kunnen maken, misschien dat ze er dan wel los willen komen.

      De assen:

      DSCN0116-.jpg


      Detail van de vooras met al het vet en andere rommel.


      DSCN0114-.jpg

      Het is echt tegengevallen om de grote spullen los te krijgen, morgen een nieuwe ronde. Ik ga de veren verwijderen door een draadeinde te plaatsen waar vorige week de schokdempers nog zaten, even een plaat maken met een klein gat zodat ik de onderkant kan borgen, ik ben benieuwd.

      Voorts ben ik bezig om de sierstrippen en dergelijke van de carrosserie uit te zoeken, zodat ik weet wat waar hoort en wat gespoten moet worden en dergelijke.
      De body gaat in Mei naar het restauratiebedrijf.... ik heb enkele weken geleden e.e.a. afgesproken met Noek van Classic Skills. het is een bedrijf wat relatief dichtbij is en dat echt vakwerk levert. De auto's die ik er heb gezien zijn ongelofelijk mooi gedaan, ze halen ook de ene prijs na de andere binnen. Ze werken momenteel ook aan een Siata Daina Coupe, de auto is ondermeer van Jari deBoer geweest alsook van Tony Adriaensens van het boek Allegeritta en de 8V

      Classic Skills: http://www.classicskills.nl/

      Comment


      • #35
        Daar komt je Siata wel goed terecht idd.

        Dat alles muurvast zit aan die vooras is shit idd. Al Freeze en release geprobeerd? Of is het meer de hele constructie ipv een enkele bout/moer?

        Ferrari 308 GTB QV (1983)
        Alfa Giulia 1300 (1966)
        Mazda Miata (1990 Daily driver)
        BMW 320Ci (van GF)



        Comment


        • #36
          erg mooi de "simpele" constructie te zien. Dan weet je gelijk dat het uiteindelijk ook wel goed komt. Erg mooi....
          STATLER: I wonder if there really is life on another planet.
          WALDORF: Why do you care? You donít have a life on this one.

          Comment


          • #37
            Al wat losse stukken na een paar uurtjes in de kou...de assen liggen in de schuur, waardoor ik feitelijk buiten sta te klussen. Aangezien die dingen gruwelijk veel wegen en onhanteerbaar zijn moet ik ze eerst uit elkaar trekken, hopelijk kan ik ze dan meenemen naar de werkplaats van mijn zwager om e.e.a. verder los te maken. Het fusee was dus niet los te krijgen aan de onderkant, net zo als die duivelse remtrommel. Ondertussen de andere kant ook al schoongemaakt en volgespoten met WD 40 zodat ik morgen misschien wat meer los krijg en dat ik e.e.a. in de garage kan leggen om aan verder te werken.

            a.jpg


            b.jpg


            c.jpg



            Ik ben van plan om het middels KTL methode te gaan lakken, heeft iemand hier ervaring mee?


            merci,

            Jelle

            Comment


            • #38
              KTL heb ik geen ervaring mee. Dit soort verfklussen doe ik altijd met RX producten. Maar daarmee krijg je niet die originele satijnglans van het chassis.

              Comment


              • #39
                Na drie halve dagen heb ik de vooras bijna kaal, een tweetal bouten zijn vast gelast, die laat ik waarschijnlijk zitten... De remtrommels voor willen dus echt niet los, achter heb ik de eerste er wel af, dif ligt al ver open, maar nu eerst even de plaatjes bestuderen in het onderdelen boek.

                Er zit een onvoorstelbare hoeveelheid vuil en vet aan alle onderdelen. Op sommige plekken lijkt het alsof er gelast is, maar het is gewoon uitgehard vet.

                Plaatjes voor vandaag:

                een kale as
                aDSCN0735.jpg



                losse delen in een krat

                aDSCN0736.jpg

                Comment


                • #40
                  Ik leef met je mee. Weinig dingen zo irritant als vastzittende meuk die eigenlijk heel makkelijk los zou moeten kunnen.

                  Comment


                  • #41
                    Wat ik mij afvroeg, heeft deze auto misschien ongelofelijk veel gelopen dat hij zo vervuild is ?

                    En wat ga je eigenlijk met de vooras doen nu (het lijkt meer op een subframe zo) Netjes laten stralen en opnieuw spuiten ?

                    Comment


                    • #42
                      Oorspronkelijk geplaatst door Minuteman Bekijk bericht
                      Wat ik mij afvroeg, heeft deze auto misschien ongelofelijk veel gelopen dat hij zo vervuild is ?

                      En wat ga je eigenlijk met de vooras doen nu (het lijkt meer op een subframe zo) Netjes laten stralen en opnieuw spuiten ?
                      Normale hoeveelheid vuil voor een oud hok waarmee ook echt gereden is.
                      M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

                      Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
                      Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
                      Rally organisatie: Rally-Events
                      Facebook: Model Car Workshop & SFRC

                      Comment


                      • #43
                        Oorspronkelijk geplaatst door Minuteman Bekijk bericht
                        Wat ik mij afvroeg, heeft deze auto misschien ongelofelijk veel gelopen dat hij zo vervuild is ?

                        En wat ga je eigenlijk met de vooras doen nu (het lijkt meer op een subframe zo) Netjes laten stralen en opnieuw spuiten ?
                        Het is met name vet wat uitgehard is, ik vermoed dat ze iedere 2500-5000 km alles weer netjes volgespoten hebben en het oude vet niet weggeveegd hebben, in California bakt het dan lekker aan.
                        De auto heeft al zeker 25 - 30 jaar in te restaureren staat gestaan bij Peter Zobian in California, de km's zullen het waarschijnlijk niet geweest zijn.
                        In de VS waren de Italiaanse onderdelen moeilijk te vinden, als oplossing gooide men er maar een V8 in, beetje modificeren en gaan, ik weet niet of het gaan gelukt is, maar stap 1 van het ingooien is wel gebeurd heb ik begrepen. Vermoedelijk zijn daarom twee bouten vast gelast, toen ze toch eenmaal bezig waren......

                        De assen en dergelijke laat ik waarschijnlijk middels KLT Kataforese (Kathodische TauchLackierung (elektrostatische dompellak) behandelen.
                        Een kennis heeft e.e.a. laten doen voor zijn Alfa en dat zag er erg goed uit. Het voordeel ten opzichte van poedercoaten is dat het aan de oppervlakte hecht (al is het niet zo sterk als bij galvaniseren), maar dusdanig dat het geen "huls/omhulsel" geeft.
                        Bij poedercoaten kan bij beschadigingen het vocht zich onder de lak verspreiden en roest gaan creŽren, dit zou bij KLT niet gebeuren volgens hem. e.e.a moet ik nog verder uitzoeken, waarschijnlijk zal ik het eens voorleggen aan de "engineers" wat zij ervan vinden.

                        http://nl.wikipedia.org/wiki/KTL

                        Comment


                        • #44
                          Ondertussen een remtrommel kunne loskrijgen. De andere zitten nog muurvast.
                          Leuk om te zien is dat de binnenkant rood is, ik weet dat bij de auto's rood voor de remmen staat, geel voor benzine en bruin voor de olie, maar ik had gewoon zwarte "backingplates" voor de remmen verwacht, net zoals bij de Alfa's.

                          Plaatjes van de eerste............yeah, 3 to go!

                          aDSCN0790.jpg

                          aDSCN0805.jpg

                          aDSCN0807.jpg

                          Ach het dif wil ook niet uit elkaar, ik vraag me af en toe toch af waar ik aan begonnen ben.

                          Comment


                          • #45
                            Waarom wil je eigenlijk alles uit elkaar halen, is het versleten ?

                            Comment


                            • #46
                              Oorspronkelijk geplaatst door Minuteman Bekijk bericht
                              Waarom wil je eigenlijk alles uit elkaar halen, is het versleten ?
                              Ik heb geen idee van de staat, ik heb de auto nooit compleet gezien, ook geen info over hoe de auto was toen deze +20 jaar geleden aan de kant gezet is. Overall is het een totale restauratie waarbij ik nu de kans heb om alles te bekijken en te vernieuwen/reviseren wat noodzakelijk is.
                              Daarnaast is het voor het lakken noodzakelijk dat het zover uit elkaar gaat, dus dat helpt ook bij de beslissing om zo ver te gaan. Ik hoop als de auto eenmaal gerestaureerd is dat ze met goede zorg er weer 50 jaar tegen kan!

                              Comment


                              • #47
                                Vorige week een tijdschrift uit 2005 aangeschaft op eBay waar een Daina de cover sierde, blijkt een leuk blad te zijn met een two tone Coupe. Ik had nog nooit foto's van de auto gezien, maar de auto is dus gespoten zoals ik het ook voor ogen had, echter in een andere kleur combi. Het doet mij wel twijfelen of het uiteindelijk zal zijn wat ik voor ogen heb, maar ik zal waarschijnlijk wel wat plaatjes laten maken met de combinatie zoals ik voor ogen heb alsook in mijn tweede en derde idee, ik heb voorlopig nog even tijd.


                                Ik ben vaak in ItaliŽ geweest, doch deze titel kende ik absoluut niet. Ik heb op hun website gezien dat ze dus al 10 jaar bestaan en een aantal bijzondere auto's voor de lens hebben gehad, website:
                                http://www.barberoeditorigroup.it/gr.../#!prettyPhoto

                                Mooi is ook dat ze in iedergeval aandacht hebbenvoor het merk en ook voor een tweetal uitvoeringen.

                                Ik zal het artikel scannen (2005 moet toch kunnen)en proberen te plaatsen.

                                Voor nu even de cover zoals de verkoper hem had staan in zijn advertentie:


                                GRACE Classic & Sports Cars Juli 2005.jpg

                                Leuke vondst.
                                Last edited by 58_spyder; 26-12-13, 11:08.

                                Comment


                                • #48
                                  Hier staat er eentje te koop, http://suchen.mobile.de/auto-inserat...eatures=EXPORT

                                  Is dit dezelfde ? Hij lijkt er wel op al heeft deze niet de 15 inch wielen zoals je schreef.

                                  Comment


                                  • #49
                                    Mooi zo met 2 kleuren idd, ik ben benieuwd naar het artikel en vooral de extra foto's.

                                    Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                    Alfa Giulia 1300 (1966)
                                    Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                    BMW 320Ci (van GF)



                                    Comment


                                    • #50
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Minuteman Bekijk bericht
                                      Hier staat er eentje te koop, http://suchen.mobile.de/auto-inserat...eatures=EXPORT

                                      Is dit dezelfde ? Hij lijkt er wel op al heeft deze niet de 15 inch wielen zoals je schreef.
                                      Deze lijkt qua carrosserie en gril het meest op de mijne, is ook wel logisch daar het chassisnummer het dichter bij de mijne (SL 0204) ligt.

                                      De lichtblauwe heeft een andere gril en een "bonnetscoop" alsook maar enkele "portholes" in de spatborden, dit is chassisnummer 0121 en staat op dit moment ook te koop bij Marreyts Classic Cars, een jaar geleden stond deze te koop bij Tony Erker.
                                      De donkerblauwe is chassisnummer SL 0190 en heeft indertijd bij mijn auto in de garage gestaan in CalifoniŽ, deze staat nu al een jaar te koop bij Koch. Koch heeft indertijd ook de restauratie (incl. het monteren van een Fiat TwinCam motor uit de jaren 70) gedaan.

                                      Mijn auto is naar het zeggen een van de drie auto's waarbij een 1800 motor geplaatst is in combinatie met een andere overbrenging en de 15 inch wielen, tevens is het naar nu bekend de laatste van dit model.

                                      Comment


                                      • #51
                                        Zoals aangegeven het artikel uit een Italiaans tijdschtrift dat ik onlangs gekocht heb. In het blad staat ook nog een artikel over Siata in het algemeen en over de spider, het tijdschrift is voor de liefhebbers nog na te bestellen ( http://www.barberoeditorigroup.it/gr.../#!prettyPhoto ).

                                        GRACE Classic & Sports Cars Juli 2005.jpg

                                        62-63.jpg

                                        64-65.jpg

                                        66-67.jpg

                                        Comment


                                        • #52
                                          De folder heb ik ondertussen ook binnen. Leuk detail daarin is de vermelding van de 3 zitplaatsen. De stuurversnelling maakt plaatsing van een bank mogelijk waardoor het een auto met drie zitplaatsen is.

                                          $(KGrHqZHJ!0E63RuD!RWBO2VDVvWqg~~60_3.jpg


                                          $(KGrHqR,!lgE7HCkP)rrBO2VDbHi2g~~60_3.jpg

                                          Comment


                                          • #53
                                            Ondertussen weinig aan de auto gedaan, een aantal beurzen alsook rondom het huis was met het mooie weer al genoeg om op te ruimen etc.

                                            Vandaag kwam ik op het web nog wat info over de auto tegen:

                                            Peter Zorbian on BAT.jpg

                                            Dit staat in het commentaar inzake een Gran Sport die in het Verenigde Koninkrijk te koop staat
                                            http://bringatrailer.com/2014/03/16/...na-gran-sport/

                                            Ik wist dus niet wanneer de motor verdwenen was etc., dus weer wat geleerd!

                                            Comment


                                            • #54
                                              Leuk! Maar wel aan de slag nu he?

                                              Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                              Alfa Giulia 1300 (1966)
                                              Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                              BMW 320Ci (van GF)



                                              Comment


                                              • #55
                                                Ben reuze benieuwd naar de voortgang in het project-Siata. Alles al uit elkaar gekregen?

                                                Comment


                                                • #56
                                                  De voortgang.....te weinig, kleine prullerij, maar het lompe werk heeft stil gelegen, doordat mijn broer zijn garage leeg moest maken, kwam die van mij vol te staan, ik heb hierdoor geen ruimte meer om te sleutelen.
                                                  Dat probleem heb ik nu opgelost, de 204 cabriolet komt op de plaats van de Siata te staan want deze heb ik vanmorgen weggebracht naar Classic Skills, waardoor er weer ruimte is om te werken.


                                                  DSCN4051b.jpg

                                                  DSCN4052a.jpg

                                                  DSCN4056b.jpg

                                                  Comment


                                                  • #57
                                                    Wat een beauty is het toch.

                                                    Comment


                                                    • #58
                                                      mooi hoor!
                                                      het body design doet me denken aan een andere echte design classic:

                                                      Comment


                                                      • #59
                                                        Mooiste auto op gummen. Maar niet op tijd klaar voor Het Loo dus?
                                                        http://www.concourselegance.com/etce...de-juweeltjes/

                                                        Comment


                                                        • #60
                                                          Het dromen van rijden komt nu langzaamaan in beeld!
                                                          M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

                                                          Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
                                                          Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
                                                          Rally organisatie: Rally-Events
                                                          Facebook: Model Car Workshop & SFRC

                                                          Comment


                                                          • #61
                                                            Vandaag een update gekregen, ze zijn flink in de weer geweest, eerst de primer er weer vanaf gestraald.... en alles wordt nu strak gemaakt. Van sommige foto's ben ik toch wel geschrokken, de primer bedekte toch wel e.e.a., ik vrees dat er dus meer werk in is gaan zitten om het netjes te maken dan ik verwacht had.
                                                            De voorzijde is ondertussen strak en uitgelijnd, alles is opgemeten en gecorrigeerd waar nodig.

                                                            Zelf ben ik weer aan de achteras begonnen, ik heb nu al veel kaal geschuurd, het werkt wel prettiger indien er geen vuiligheid meer aanzit, maar de tweede remtrommel geeft nog altijd geen krimp, ongelofelijk hoe vast die krengen zitten.
                                                            Ook bizar hoeveel olie er in het dif zit, en vooral hoe het altijd langs de opvangbakjes weet te lopen, het maakt niet uit waar ik het bakje neer zet, de olie gaat er och langs zodat de tafel vettig is....

                                                            Plaatjes:


                                                            Meten is weten:
                                                            DSCF4371 (Medium).JPG



                                                            schrik:
                                                            DSCF4415 (Medium).JPG

                                                            Comment


                                                            • #62
                                                              Whoa. Dan valt een krokant schermpje lassen wel mee.
                                                              Mini Cooper Clubman
                                                              "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                              "Jasper val dood." - RH

                                                              Comment


                                                              • #63
                                                                Een Siata die lijkt op een Miata.

                                                                Comment


                                                                • #64
                                                                  Maar de auto is fantastisch. Dus volhouden en zoiets kost altijd meer geld dan je had verwacht.
                                                                  Gaat goed komen zo te zien, alleen duurt het nog wel even..

                                                                  Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                                  BMW 320Ci (van GF)



                                                                  Comment

                                                                  Working...
                                                                  X