Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn SIATA

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Mijn SIATA

Eindelijk een draadje over mijn Siata, het heeft iets langer geduurd, maar er komt beweging in de restauratie.

Aangezien Siata vrij onbekend is wil ik het merk eerst even voorstellen:

SIATA is in 1926 door Giorgio Ambrosini (geb. 1890 te Fano) opgericht in Turijn.
    De onderneming SIATA is als organisatie onder te verdelen ineen drietal periode, 1926-1948 waarbij SIATA stond voor "Societa Italiana Applicazioni Techniche Auto-Aviatorie", 1949-1959 waarbij SIATA stond voor "Societa Italiana Auto Trasformazioni Accessori" en tot slot de periode 1960-1978.

SIATA is begonnen in de eerste periode met het ontwikkeling van snelle FIAT’s. Naast het ontwikkelen van “accessoires” (o.a. kleppen, speciale cylinderkoppen, compressoren, schokdempers etc.) volgde al snel de mogelijkheid om een speciale SIATA carrosserie te bestellen. In de begin jaren moet je denken aan de FIAT 502, 514 en de Balilla gevolgd uiteraard door de 500 Topolino tegen het einde van de jaren ’30. In de Mille Miglia in de jaren dertig heeft SIATA frequent deelgenomen veelal met klasse overwinningen, in 1930 in de 1500 cc klasse, en in 1937 met drie klasse overwinningen, 750,1100 en de 1500 klasse. Ook Giorgio heeft zelf deelgenomen samen met Nuccio Bertone in een eigen auto. Aan het einde van de periode zijn naast de auto’s en bestelauto’s ook de motorfietsen ontwikkeld en in productie genomen. Giorgio’s zoon heeft in de tweede wereldoorlog een hulpmotor voor rijwielen ontwikkeld, hetgeen een dusdanig succes was na de oorlog dat de productie werd uitbesteed aan andere fabrikanten, waaronder Ducati (oorspronkelijk een radio en camera fabrikant) die uiteindelijk de rechten inzake de motor over heeft genomen en iedereen weet wat daar uiteindelijk van geworden is.
    In het eerste logo van SIATA vindt je naast een auto ook een vliegtuig terug.

Mijn SIATA is uit de tweede periode, de periode van de Amica, Daina, 300BC, 208S en 208CS alsook de 1100 en 1250 Coupé. In deze periode lag de nadruk met name op de auto waarbij SIATA wederom steunde op de techniek van FIAT, waarbij op eigen chassis carrosserieën werden gezet van de grote Italiaanse carrosseriebouwers (oa Farina, Balbo Bertone , Zagato). Er is zowel bij de Daina alsook bij de 208 C en CS wederom een zeer nauwe betrokkenheid in de ontwikkeling, net als voor de tweede wereldoorlog lijkt het erop dat SIAT een externe ontwikkelafdeling van FIAT is. De Daina (Italiaans voor hert) werd gelijktijdig met de FIAT 1400 geïntroduceerd op de Salon van Geneve in 1949, maar heeft een volledig eigen chassis maar de assen, stuurinrichting en de basis van de motor zijn van de FIAT 1400. Naast de auto’s werden er ook nog bestelauto’s gebouwd bij SIATA
    De derde periode van SIATA is met name bekend van de SIATA Spring, een retro stijl auto op basis van de FIAT 850. Dit is de tijd waarin je bij Alfa Romeo de Zagato 4R kopen, een 1750 tribute op basis van de Giulia. De Spring is echter nog vooraf gegaan door de Coupé 1300 S, 1500 S en 1600 TS alsook een FIAT 850 Coupé, maar het succes van de Spring is uiteindelijk de ondergang van het merk geworden om dat men de vraag niet aankon.

DAINA
    In 1950 is Rudolf Hruska in dienst getreden bij SIATA en heeft hij een enorme bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de Daina, welke ontwikkeld is als een echte Gran Turismo. Hruska is ondermeer bekend van Porsche (KdF wagen en Tiger tank), Abarth, Cisitalia en zijn bijdrage aan Alfa (1900, Giulietta en de Alfasud) De totale reeks heeft bestaan uit een Berlina( 4 deurs/6 persoons), Coupé (3 persoons) , Transformabile (Cabriolet o.b.v. de Coupé), Rallye (model als een MG TD), Gran Sport Coupe en de Gran Sport Spider. Qua motoren, afgeleid van de FIAT 1400 had men een keuze uit een drietal mogelijkheden; 1400, 1500 en 1800 CC. Deze werden gekoppeld aan een 4 of 5 versnellingsbak .

Mijn SIATA
    SL 0204 is een Daina Coupe (Berlinetta) waarvan er een 10-tal bekend zijn over de wereld, oorspronkelijke productie aantallen zijn niet bekend, de nummers werden namelijk gebruikt voor alle types, maar ik verwacht dat het er hooguit een paar dozijn geweest zijn.
    Mijn auto is bijzonder aangezien het er een van drie gebouwde exemplaren is met een 1800 motor met een andere overbrenging met 15 inch wielen.

Twee jaar geleden is mijn auto vanuit Californië naar Nederland gekomen. De auto was toen eigendom van een kennis van mij. Op het ALFABB heeft Frans een draadje gestart over de restauratie van de auto (http://www.alfabb.com/bb/forums/othe...na-sl0204.html ).
    Voor mij was het geen onbekend model aangezien ik, net zo als vele anderen, al eens naar een Coupe in Uruguay had gekeken. Een jaar geleden kreeg ik een bericht dat hij de auto waarschijnlijk ging verkopen, hetgeen een half jaar geleden geresulteerd heeft in de aankoop door mij.
    Alvorens ik de auto kon halen moest ik eerst zorgen dat de garage vrij was, tot dan toe stond er een Alfetta in….die heeft ondertussen een nieuwe plaats gekregen in het verbouwde tuinhuis.
    Sindsdien is het stil geweest aan de auto aangezien ik er niet veel aan gedaan heb, ik heb vele maanden in dubio gezeten over hoe verder te gaan, de afwerking van de carrosserie viel mij namelijk erg tegen. De body is volledig los geweest van de auto , maar is niet strak gemaakt toen het kon, hierdoor kreeg ik het advies van de plaatwerker die ook mijn Alfa gedaan heeft mij om informatie in te winnen omtrent de mogelijkheden van een body-restauratie. Uiteindelijk heb ik besloten dat de auto uiteindelijk perfect moet zijn en er geen “short cuts” genomen mogen worden. De auto gaat binnenkort naar een restauratiebedrijf waarin ik alle vertrouwen heb dat e.e.a. goed gaat komen. Naast het feit dat een van de dor hem gerestaureerde auto’s al naar Pebble Beach is geweest, heeft de restaurateur al diverse ander evenementen bezocht merk je echt dat er liefde voor het vak is.
    Dus ondertussen ben ik begonnen met het schoonmaken van kleine onderdelen aan de keukentafel, het klaarmaken van de body zodat deze binnenkort naar de restaurateur kan gaan.
    Het lijkt er nu dus op dat ik de teleurstelling overwonnen heb en dat ik vooruit ga kijken naar de restauratie de auto.

Plaatjes van de auto

De auto zoals deze bij Peter Zorbian in California stond:
    1siata.jpg

1siata1.jpg

De auto eenmaal in Rotterdam:
    2011-07-08 13.40.06.jpg

2011-07-08%2013_40_20w.jpg

Vervolgens is de auto gestript en naar Jansen gegaan

striptease:

P1010133a.jpg

P1010129a.jpg

P1010147a.jpg

P1010148ab.JPG

Deel II van de striptease:

2011-11-1-2a.jpg

auto aan het spit:

2011-11-1-1a.jpg

6753706881_9670920b06_b.jpg

6753708039_4b6e1ab763_b.jpg

6800227849_6b0c83e243_b.jpg

6800223371_a39016f7fe_b.jpg

6869552349_fefc019a3e_b.jpg

6869057991_77b058e0ba_b.jpg

Zo stond de auto erbij toen ik haar overnam:

8005773414_b4011d4383_o.jpg

Ondertussen bij mij thuis:
    credits RemcoB

IMG_8901.jpg

IMG_8909.jpg

IMG_8918.jpg

Schitterende dashboard:

IMG_8907.jpg

Zoals gezegd was ik niet tevreden met de afwerking, de huid had naar mijn mening beter strak gemaakt moeten worden alvorens ze teruggeplaatst zou worden, ook andere zaken hebben waarbij men onvoldoende oog voor detail heeft gehad, hebben mij doen besluiten om de body opnieuw te doen. Bij de motorkap waren de resten van de isolatie niet verwijderd.......helaas heeft men essentiële stappen overgeslagen en dus zeer veel werk gedaan in het passend maken van de lijsten, ramen etc. maar aangezien de body er weer af moet betekent het dat ik het werk en de bijbehorende kosten nog een keer krijg :-((

Het schoonmaken van de motorkap:

DSCN9816a.jpg

DSCN9822a.jpg

En voilà, het begin van het draadje van mijn SIATA.
    Last edited by 58_spyder; 07-09-13, 12:26.

Ha, die 58-spyder;

Prachtig project, bijzondere auto. Doet me qua lijn aan de Aurelia Coupé denken; ook al zo'n beauty. Dat instrumentenpaneel vind ik helemaal een schoonheid.
    Scherven brengen gelul.

Comment

Allemachtig, wat prachtig! Dat moet een rijdend kunstwerk worden!
      Well Brian... I'm opening a boutique!

Comment

Yes! Eindelijk! :-)

Echt gaaf dit.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
        Alfa Giulia 1300 (1966)
        Mazda Miata (1990 Daily driver)
        BMW 320Ci (van GF)

Comment

Wow magistraal project! Veel succes en ik vind het knap dat je de enigszins teleurstelling overwonnen heb, als ik de auto zo zie zal het de moeite waard zijn. Wat een prachtige auto!
          En dat dashboard met de miles per hour, hoe ga je dat aanpakken? Het ziet er nu zo gaaf uit, dat ik er nog ineens aan zou durven te beginnen om er een kilometers per uur klok in te zetten.

Comment

Prachtig!!! Ik heb bewondering voor je durf om het project op te starten maar wat een gave auto gaat dit worden. Succes met de verdere stappen.
            www.carscoffeecigars.nl

Comment

Wowzers! Gaaf man.

Dacht bij de eerste aanblik dat de mijlenteller de toerenteller was. Ik dacht, WTF, wat voor raceblok ligt daar in?
              Mini Cooper Clubman
              "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
              "Jasper val dood." - RH

Comment

Mooi, machtig mooi!!!

Comment

Gaaf hoor... Maar inderdaad je opmerking over de eerste deel restauratie is terecht... Daar hebben ze toch een paar stappen overgeslagen zeg....

Erg benieuwd en begrijp ik nu uit je verhaal dat je voor de techniek Fiat onderdelen kan gebruiken? voor de rest zal het allemaal wel maken worden als ik het zo bekijk.

Succes.
                  STATLER: I wonder if there really is life on another planet.
                  WALDORF: Why do you care? You don’t have a life on this one.

Comment

Wauw wat een apparaat!

Comment

Wauw, wat een gaaf project.

Mooi man.
                      http://www.ebbropremium.nl

Politics is the entertainment branch of industry.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 58_spyder Bekijk bericht
                        Voor mij was het geen onbekend model aangezien ik, net zo als vele anderen, al eens naar een Coupe in Uruguay had gekeken.
                        Dat was deze?

Niet meer actief Gummer 240RS heeft op het ouwe Gummen deze auto nog eens onder de aandacht gebracht omdat het niet duidelijk was welke type het was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ton van S Bekijk bericht
                          Dat was deze?

Niet meer actief Gummer 240RS heeft op het ouwe Gummen deze auto nog eens onder de aandacht gebracht omdat het niet duidelijk was welke type het was.
                          Yep, dat was de auto, stond in 2006 te koop voor $20.000 meen ik. Er was niet veel origineel aan de auto de complete ophanging was van een andere auto, dus alles verhakt om er een andere as onder te leggen etc. Naar mijn weten staat de auto nog altijd te koop, er is echter al wel aan gewerkt, ik meen dat er weer een correcte achteras gemonteerd is etc., overal is het nog altijd een leuk project. Deze heeft nog wel een originele achterruit, die moet ik dus nog vinden....

Comment

Ik stond eens in de AMK met iets over die auto.
                            Ik weet niet eens meer waarom.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                            Alfa Giulia 1300 (1966)
                            Mazda Miata (1990 Daily driver)
                            BMW 320Ci (van GF)

Comment

Woei! Gááf! Succes ermee; okee als ik na m'n vakantie snel eens kom kijken?
                              '07 Peugeot 207 1.4 16v XS & '15 Peugeot 308SW 1.6BlueHDI BluelineExecutivePack.

Comment

Wat een leuke auto, nog nooit van het merk gehoord zelfs.

Toch wel jammer dat ze die body niet wat beter hebben weten op te knappen. Als je inderdaad kijkt naar de foto's in je garage met het licht mee dan is het inderdaad niet erg strak.

Heb je een idee waarom dat zo is gekomen ? ik bedoel, dit is toch niet het niveau van een gedegen restauratie terwijl ik wel het werk zie wat er aan de bodem is gedaan. Was misschien het geld op aan het einde ?

Comment

Wow, wat een droom project. Zodra ik weer thuis ben en meer dan 64 kb/s heb alle foto's bekijken!
                                  The best way to make a small fortune in racing is to start with a large one and work down from there.
                                  Gotta work on the nut behind the wheel before you start fixing bolts on the car.
                                  I was doing fine until about mid-corner when I ran out of talent.

Comment

Tjonge jonge. Bij 98% van de autoliefhebbers zakt de moed toch al gelijk in de schoenen bij het aanschouwen van wat er is overgebleven van dit kunstwerk?

Hoe doe je toch zoiets: er volledig op vertrouwen dat er ooit, binnenkort, een weer schitterende, rijdende auto staat, met alle bijna niet meer te krijgen onderdelen er weer op en aan?
                                    Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Dit vind ik dus echt gaaf, dat je zo'n bijzondere auto nieuw leven in blaast, gewoon zelf! Geweldig!
                                      Dit project ga ik echt volgen en zou het zelfs wel eens willen bekijken IRL!
                                      http://www.bloemendal-fotografie.nl

auto's
                                      Citroen 2CV 1982
                                      Saab 9-3 2.0T 2002
                                      Citroen C1 2014
                                      Solex 3800

Comment

Wat een gaaf model!
                                        Super, dit moet wel erg fraai zijn als het klaar is.
                                        Veel plezier met de opbouw.
                                        Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen,,,,,,,,

Comment

Mooi project, mooie auto, in welke staat dan ook!

Heel toevallig plukte ik eerder vandaag dit van het net:

Siata Daina.jpg

Erg interessant dat je ons mee laat kijken naar de vorderingen. De link naar de voorgeschiedenis op het AlfaForum maakt het helemaal af.

Succes!!

Comment

Wat een ontzettend gave auto!

Dat je Siata binnenkort naar die restaurateur gaat, wist ik toevallig, ik sprak 'm laatst voor Octane. De wereld is klein! We stonden ook al te kwijlen over de andere Siata die hij op dat moment als restauratieproject in z'n bedrijf had staan. Die jongen levert érg goed werk.
                                            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Fantastische auto, geweldig project. Wordt een draadje om te volgen dus!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                                Wat een ontzettend gave auto!

Dat je Siata binnenkort naar die restaurateur gaat, wist ik toevallig, ik sprak 'm laatst voor Octane. De wereld is klein! We stonden ook al te kwijlen over de andere Siata die hij op dat moment als restauratieproject in z'n bedrijf had staan. Die jongen levert érg goed werk.

Ik wist dat Octane langs zou komen, Noek had mij de afbeelding van de Talbot in Octane laten zien........maar ik ben blij dat hij het werk wil doen, lekker in de buurt en passie voor het werk. Wellicht is het mogelijk om een keer een Gummen meeting te organiseren als ze er staat, ik weet dat enkele oldtimer-verenigingen in het verleden al langs zijn gekomen.

Het multiquoten lukt dus nog niet maar aan iedereen dank voor het enthousiasme en het vertrouwen :-))
                                                Ik heb de Giulietta ook zelf gerestaureerd onder het mom het gaat lukken, en die is bijna af (al twee jaar is het bijna...) Maar hier ligt het toch anders, ik heb de auto zelf niet uit elkaar gehaald en mijn methodes, waarbij ik alles opschrijf, met name de volgorde inclusief tekeningen en dat soort dingen heb ik nu dus niet en dat was erg handig bij de heropbouw van de Giulietta aangezien ik tijdens de restauratie enkele jaren naar Australië ben gegaan en verhuizers al mijn onderdelen etc. in dozen hadden gedaan zonder enig idee van wat het is om een auto te restaureren.....een geheugensteun in de vorm van mijn schrift en de foto's was toen erg handig.
                                                Maar ondertussen is de auto vrijwel compleet, enkele zaken ontbreken nog maar daar heb ik vertrouwen in dat het goed gaat komen. De 1800 cc techniek baart mij nog wel zorgen aangezien ik hier nog niets over terug heb kunnen vinden, het moeten in ieder geval speciale zuigers zijn geweest om de slag te kunnen maken in het blok.

Een tijdsplan heb ik niet, alles op zijn tijd. Soms denk ik "het zijn maar 15 dozen met onderdelen, een doosje per maand en alles is gereed binnen 18 maanden (ik heb ook recht op vakantie)" maar soms, als je 4 uur hebt gewerkt aan een onderdeeltje, dan denk ik dat het een jaar per doos wordt......... en ik weet dat de duivel in de details zit, dat de laatste 5 punten net zo veel werk is als de overige 95 punten.

Comment

Wat ontzettend gaaf dit. Ik heb niet iets speciaals met het merk, wellicht omdat het zo klein/onbekend is. Bij de Mille Miglia heb ik er wel eens eentje gezien volgens mij.

Het is in ieder geval een mooie koets en ik ga dit draadje op de voet volgen. Bij mij roept het allerlei vragen op zoals: waar haal je de onderdelen vandaan. Zoals de ramen, laat staan de details.

Veel succes in ieder geval.

Comment

Prachtige auto, en een dapper project!

Comment

Wat is het toch een schitterende auto. Ik kijk uit naar de vorderingen!

Comment

Na een weekendje Imola, Mostra Scambio ( http://www.crame.it/imola-mostra-scambio.asp ) heb ik een kofferbak (ben met de kleine auto geweest) vol met onderdelen, vele NOS, literatuur alsook een aantal nieuwe contacten van Fiat 1400 liefhebbers. De beurs is gigantisch, ik ben mooi weer een paar kilo afgevallen van een rondje over het circuit met nieuwe fusees, krukas, frictieplaat voor de koppeling, bendix (alles NOS) , een startmotor, twee claxons van Magnetti Marelli (voor een hoge en lage toon) etc. in mijn tassen. Daarnaast ook een gereviseerde dynamo aangeschaft, en nieuwe motorsteunen en een set remslangen....Ik zal van de week even wat foto's maken van de spullen. Ook voor de Giulietta nog wat leuke spullen gevonden, oa een nieuwe NOS ontsteking en bobine en ook voor deze auto een setje nieuwe fusees (dit spul wordt zo zeldzaam tegenwoordig).
                                                        Gelukkig heb ik nu een origineel instructieboekje alsook een onderdelenboek van de Fiat 1400, dat helpt weer bij het restaureren.

Geweldig gaaf evenement met fantastisch weer aan de andere kant van de Alpen, 25-32 graden, het is wel een takke-eind rijden voor twee daagjes naar de beurs.

Comment

Wat een gaaf evenement zeg! Leuk idee om zo'n beurs te houden op een circuit met die treintjes.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Elentinos Bekijk bericht
                                                            Wat een gaaf evenement zeg! Leuk idee om zo'n beurs te houden op een circuit met die treintjes.

Het is om onderdelen te kopen van Italiaanse auto's en motorfietsen in het algemeen een van de leukere beurzen, hier komen nog verzamelaars en slopers hun overtollige spullen verkopen, in Padova zie je veelal de dure handelaren, van het treintje heb ik ook dankbaar gebruik gemaakt, die 30 kg bagage ging mij parten spelen....gelukkig mag je met tassen met spllen wel aan boord, de vorige keer had ik zo'n grote Alfa Romeo lichtbak uit de jaren 60 gekocht, die mocht niet mee, dus die moest ik sjouwen....

de foto's van de buit:

Giulietta parts:
                                                            DSCN9984.JPG

Boek over de 1400 en 1900, bijna alle carrosseriebouwers hebben auto's gebouwd op basis van de 1400 en 1900
                                                            DSCN9998.JPG

Mooie Weber DF36 Carb, indien ik een tweede vind zou het een mooie oplossing zijn om de Siata van brandstof te voorzien
                                                            DSCN9994.JPG

De twee claxons van Magnetti Marelli,
                                                            DSCN9993.JPG

Startmotor, de dynamo en de claxons (loodzwaar bij elkaar)
                                                            DSCN9992.JPG

Setje slangen, rood is voor de remmen, bruin voor olie en geel voor brandstof! Deze zijn niet voor de Siata, maar van andere auto's, maar te mooi om te laten liggen. Ik kan ze mogelijkerwijs ook gebruiken op de Giulietta, daar zaten de gele en bruine ook op.
                                                            DSCN9991.JPG

Remslangen voor de Siata:
                                                            DSCN9989.JPG

fusees
                                                            DSCN9988.JPG

Diverse onderdelen voor de Siata plus het instructieboekje en het onderdelenboek.
                                                            DSCN9987.JPG

DSCN9986.JPG

Overall een goed besluit om te gaan kijken wat er was, nieuwe contacten zijn ook wel handig voor de toekomst.

Op de beurs stonden ook auto's te koop, de meest opvallende waren wel een FIAT 1500 Coloniale met een zespitter en een VW Kübel met de originele Wehrmacht platen er nog op.....

DSC01961.JPG

DSC01959.JPG

DSC01968.JPG
                                                            Last edited by 58_spyder; 16-09-13, 22:08.

Comment

Geweldig zeg al die oude onderdelen, ik vindt zelfs die oude doosjes mooi.
                                                              http://www.ebbropremium.nl

Politics is the entertainment branch of industry.

Comment

Gaaf project en die onderdelen bij elkaar schrapen is volgens mij een deel van de lol. Geweldig idd die oude doosjes.
                                                                Zie ik nu goed dat ze voor de vlotter van de benzinepeilmeter(?) een echte kurk hebben gebruikt?
                                                                Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Working...
                                                                X