Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn nieuwe project, een Ashley R1GhT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Mijn nieuwe project, een Ashley R1GhT




    Eerst, een beetje geschiedenis:

    Ik was laatst laatst Jay Leno's Garage aan het kijken, en een vrij jonge gast kwam lang met zijn Honda S600. Speciaal modelletje, omdat er een CBR1000RR blok in zat (154Pk ofzo) met Nitrous en de achterwielophanging van een Miata met een differentieel uit een BMW (E30 meen ik). Je kan de hele video hier kijken: https://www.youtube.com/watch?v=UsbfzmPCYX4 Super interessant.


    Mijn interesse was gewekt. Voordat ik ging trouwen had ik al zo'n project opgestart met een oude mini, alleen kwam het nooit echt van de grond omdat ik het de druk kreeg met mijn relatie (die inmiddels alweer over is (na 7 jaar)). Er zijn een aantal nadelen aan zo'n mini conversie. Het grootste nadeel was dat je vast blijft zitten aan de voorwielaandrijving. Leukere auto's hebben toch vaak achterwielaandrijving.

    Toen ik die S600 zag, dacht ik dat de achterwielophanging wel wat ingewikkeld te maken was. Ik heb inmiddels wel een lasapparaat (AC/DC Tig) en ook al wat lasoefening, maar dat was me toch een beetje 'veel', de originele achterwielophanging van een S600 heeft kettingen, wat te maken heeft met de motorfiets-geschiedenis van Honda tot dat punt.. Ik ben dus even wat auto's gaan vergelijken met de S600 qua afmetingen. Ik kwam er snel achter dat een Midget eigelijk wel de perfecte maat was. Qua breedte/lengte/gewicht waren ze zeer gelijkwaardig.

    Dus het idee was geboren: Een rat-rod MG Midget met een R1 blok, rolkooi (of iig roll-over bar) en verbeterde ophanging en remmen.

    Want zo blijkt, met Midget's wordt ook nog veel geraced in England, dus ophanging remmen, rolkooien zijn voor relatief zachte prijsjes te hebben.

    Een snelle search op Marktplaats gaf aan dat er een Midget uit 1965 shell te koop stond met 'slapend' kenteken voor 1000 euro. Alles was er uit. Geen blok, geen versnellingsbak, alleen de ophanging, de stuurinrichting en de pedalen (zo ongeveer). Met andere woorden perfect.


    Nou vragen jullie je natuurlijk af: "Maar wat heeft dit met een Ashley GT te maken?". Antwoord: De Midget dient als basis voor de Ashley GT. Het plan is dus nog om (ooit!) de Midget weer netter te maken qua plaatwerk en de Ashley-fiberglas body er op te zetten.


    Lang verhaal kort: Ik ga Zondag de shell ophalen in Belgie met een oprijwagen.

    Enig nadeel: Ik heb met mijzelf afgesproken dat 3 auto's teveel is, dus de Jag gaat er weer uit. Eerdaags. Ooit.

    En hoe kom ik op de naam Ashley R1GhT? R1, GT en de "h" van "high". Maar hij is ook "correct" or "right".
    Last edited by Robert Campbell; 22-11-17, 22:00.

  • #2
    Leuk man! Is de Midget een beetje roestvrij?

    We hadden al een Ashley op Gummen trouwens. Schitterend ding met racemotor.

    https://www.gummen.org/forum/auto-s/...enberger-works

    Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)



    Comment


    • #3
      Gaaf project, ben benieuwd of het een beetje lukt met al de aanpassingen. Vooral de conversie van ketting naar aandrijfas lijkt mij een lastige maar ik heb mij er dan ook niet in verdiept.

      Comment


      • #4
        Minuteman Gek genoeg is dat eigenlijk wel het simpelste. Er zijn veel opties om daarmee om te gaan, maar verreweg de eenvoudigste is om "BEC cog driveshaft" te googlen. Dan kom je dit bedrijfje tegen: http://www.kitcardirect.co.uk/bike-e...t-adaptor.html (zie ook foto).


        Dat vervangt het tandwiel door een directe adapter naar een aandrijfas. Veel makkelijker.

        De bedoeling is trouwens niet om initieel een Ashley te bouwen, maar meer een leuke straatauto voor in de zomer. Dus de initieele versie zal zonder kap zijn, slecht plaatwerk (zo min mogelijk aan doen om door de APK te komen). We gaan dit "agile" aanpakken, dus eerst (snel) de hoofdfunctiontionaliteit bouwen en dan verder uitbreiden.

        Dus in het kort:
        1. Blok in de auto en aan de praat krijgen.
        2. APK zodat je hem kan gebruiken.
        3. Remmen & onderstel
        4. interieur
        5. Plaatwerk

        Het idee is om alles 'best in class' te maken voor een budget. Dus de ophanging, remmen en aandrijving. Vandaar de keuze voor een R1 blok. Sequencieel 6-bak, 180pk licht blok enz enz. Remmen worden zoals het er nu uitziet van Wilwood o.i.d. Originaliteit is geen overweging.

        Ik verwacht dat het 2-3 jaar gaat duren, en ik hoop onder de 10,000 euro te blijven.

        Comment


        • #5
          Oeh wat gaaf! Ik heb hier ook uren over liggen dromen. Het monteren van het blok lijkt me niet zo lastig als je een beetje handig bent. Wat wil je met de achteruit doen? en schakelsysteem?
          "There is an art to flying, or rather a knack. The knack lies in learning how to throw yourself at the ground and miss."

          Comment


          • #6
            De achteruit is iets waar ik in dubio over zit. Er zijn 3 opties:
            1. Geen achteruit, je steekt gewoon je voet naar buiten en duwt. (niet geldig voor een straatauto/APK)
            2. Een electrische achteruit. Met een start-motor op de aandrijfas (via een groot tandwiel). Voordelen, lekker licht, simpel, relatief goedkoop. Nadeel: niet voor grote afstanden.
            3. Een extra versnellingsbak op de aandrijflijn. Deze zet de voorwaartse beweging om in een achterwaardse. Leuk, want dan heb je 6 versnellingen achteruit. Voordelen: werkt op de motor, betrouwbaar. Nadelen: Gewicht/complexiteit.

            Gezien hoe vaak ik een achteruit gebruik, gewoon electrisch voor het implementatiegemak (je hoeft alleen een groot tandwiel te maken en een auto startmotor te monteren, die draait dan vanaf de accu).

            Schakelsysteem is gewoon een lange stang met halverwege of op een kwart de 'normale' schakelkabel van de motorfiets (dus je doet met je hand wat je normaal met de voet doet). Je kan ook iets doen met een paddle-shifter (Op lucht, ingewikkeld!: http://www.geartronics.co.uk/paddleshift.htm). Ik heb DIY oplossingen gezien die de solenoide gebruiken van startmotoren om de beweging van de paddle-shifter te creeren (eentje trekken, eentje duwen), en op dat moment ook heel even de ontsteking onderbreken, daardoor kan je je voet gewoon op het gas houden.. Erg cool. Je kan ook zorgen dat de downshifts een kleine 'throttle-blip' krijgen, alleen is dat wel handig om met een micro-controller te doen.

            Een kort overzicht is hier te zien: http://www.abperformance.co.uk/logistics.htm

            Die jongens van Formule SAE (universiteiten met 600cc blokken) zijn ook al bezig geweest met paddle shifting:

            http://courses.me.berkeley.edu/ME102...%20Shifter.pdf

            Maar dan wel met een vrij dure solenoid. Het idee is dus om het met 2 goedkoper startermotor solenoide te doen.
            Last edited by Robert Campbell; 23-11-17, 16:07.

            Comment


            • #7
              Alle planeten zijn op een rij gezet. Heb een oprijwagen geregeld voor Zondag om de shell op te halen in Kaulille, Belgie. Hij heeft Deel I/II/III van het nederlandse kenteken (slapend).

              Ben al op zoek naar R1 blokken. Ben op het moment aan het kijken naar 2004-2006 modellen. Schijnen goed te vinden, en betaal je niet zoveel voor als de 2009 en later modellen. Het initiële idee is om de Yamaha CDI te gebruiken en later over te gaan naar een MegaSquirt met een Lamdba sensor voor de extra flexibiliteit.

              Comment


              • #8
                Zo, vandaag maar eens eerst de auto opgehaald!


                Meteen een soort houten 'bok' gemaakt zodat je hem zonder moeilijkheden heen&weer kan zetten in de garage.


                3 van de 4 banden konden we zelfs nog wat lucht in krijgen. Dunlop's uit 2002 (of 1947, maar dat zal wel niet). Binnenkort even wat Kumho's regelen waar die op kan. Dan ga ik hem laten stralen & primeren. Weet iemand nog een leuk adresje waar dat kan in de randstad?

                Comment


                • #9
                  Subscribe! Goed bezig Robert; leuk om te volgen! Waar vind dit alles ongeveer plaats, zodat ik eens kan komen kijken?
                  “You’re gonna need a bigger boat”

                  Comment


                  • #10
                    Haarlem. Heb alleen nog geen koffieapparaat in de garage ;-)

                    Comment


                    • #11
                      Super idee dit, ik ben benieuwd naar het vervolg van dit project.

                      Comment


                      • #12
                        (Gisteren, vergeten te posten): Joep , anders ik wel. Jammer genoeg is de shell geleverd zonder VIN nummer (is bij dit model een plaatje wat er af kan), dus ik zal eerst een afspraak moeten maken bij de RDW om het e.e.a. goed te krijgen. Zal allemaal wel goed komen, het is wel even ge-zooi. Ik heb wel deel I/II/III, dus ik ga gewoon eerst even proberen hem over te schrijven.


                        Vandaag de RDW gebeld, zo makkelijk gaat het dus niet.
                        Ik mag langskomen om de identiteit van de auto te bepalen, maar:
                        1. Ik heb geen VIN nummer op het frame/carosserie
                        2. Het kenteken is helemaal niet meer bekend bij de RDW. Niet gesloopt ofzo? Nee, helemaal niet! Raar, heb hier Deel III uit 1995 voor me liggen!
                        3. Ik kan de auto wel langs brengen bij de RDW voor identificatiekeuring, maar dan moet hij compleet zijn, dus chassis, carrosserie en aandrijflijn. Dat laatste ging ik nu vervangen met de 1/3 2/3 regel. (auto is nog origineel als je 2 van de drie delen gelijk houdt). Dus ik heb geen aandrijflijn.

                        Dus maar even met de verkoper overleggen of ik de originele motor even mag lenen, en dan even langs de RDW met alles, en dan hopen dat ze coulance tonen, want volgens de 'regeltjes' is het natuurlijk al geen auto meer zonder VIN.

                        Ben benieuwd. Wordt vervolgt.

                        Comment


                        • #13
                          Remmen zijn trouwens ook best goedkoop...

                          Slecht te lezen, maar 179 pond voor remklauwen, schijven, blokken en goodrich RVS remleidingen!
                          Last edited by Robert Campbell; 28-11-17, 21:55.

                          Comment


                          • #14
                            Misschien interessant:
                            "Plein de Jeu, Plein d' Huile, Plein de Vitesse"

                            Comment


                            • #15
                              Er zal toch ook wel ergens een nummer zijn ingeslagen ergens?
                              Over het algemeen zitten er meer nummers op zo'n auto dan alleen 1 plaatje toch?
                              Maar wel balen en hopelijk krijg je dit voor elkaar..

                              Ferrari 308 GTB QV (1983)
                              Alfa Giulia 1300 (1966)
                              Mazda Miata (1990 Daily driver)
                              BMW 320Ci (van GF)



                              Comment


                              • #16
                                Ik heb mijn mini laten stralen bij Straal Totaal in Soest, maar dat was vooral nastralen, de meeste lak had ik zelf verwijderd mbt scotchbrite schijven. Volgens mij plaatsen zij carrosserieën met lak erop liever in de pyralise oven. Dat leek mij een minder goed idee omdat je dan de lak in holle ruimtes en tussen de lagen plaatwerk ook verpulvert...

                                Comment


                                • #17
                                  Gaaf project weer trouwens. En: met een Z-cars kitje maak je van je Mini ook een RWD monstertje :-). Maar >10k ga je dan niet halen...

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Robert Campbell Bekijk bericht
                                    Remmen zijn trouwens ook best goedkoop...

                                    Slecht te lezen, maar 179 pond voor remklauwen, schijven, blokken en goodrich RVS remleidingen!
                                    Zijn die OEM schijfjes van 8mm dik nog voldoende als er 150pk in het karretje getakeld is? Wordt kiele kiele denk ik.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ik denk dat er dichter bij Haarlem ook wel goede straalbedrijven te vinden zijn, maar die in Soest is prima. In Rhenen zit ook een goeie.

                                      Mocht je zelf willen stralen, dan is deze in Hillegom interessant: https://www.zelfzandstralen.nl/
                                      Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ashley´s heb ik nou net wel een beetje verstand van. En heb er ook zo mijn netwerk in. Als je geen ingeslagen nummer hebt en geen plaatje heb je wel degelijk een probleem. Met het plaatje is het al niet makkelijk, laat staan als het plaatje er niet is. Met de motor kom je er ook niet. Immers bewijst dit niks over de auto. Net als losse papieren. Wie zegt dat dit van die auto is. Echter is er een manier op dit op te lossen. Belangrijk is om te kijken of je het bodynummer kan vinden. Indien het een auto is waar niet de shell van is vervangen is dit te vinden. Meestal is dit te vinden in de motorruimte. Als je die hebt, kan je een heritage formulier opvragen in de UK. Dit document linked aan het bodynummer in de auto. Als de kleur van de auto overeenkomt met het heritage formulier, dan maak je een goede kans. Zonder deze gegevens zie ik het somber in. Been there done it.

                                        Mocht je echt goed spul nodig hebben, laat maar weten. Maar deze spullen zijn prijzig. Ashley bodykit, schokbrekers anti roll bar etc zijn niet goedkoop als je goed spul wil hebben.
                                        STATLER: I wonder if there really is life on another planet.
                                        WALDORF: Why do you care? You don’t have a life on this one.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ik heb gesproken met Ivo Cappon (ook redelijk bekend in de MIdget wereld geloof ik), hij heeft het blok nog van deze shell (hij had een deal met de verkoper gemaakt). Gisteren avond overal gekeken op de shell, helemaal niets te zien. Geen body nummer of wat dan ook. :-( Er is een lijstje van het "British motor museum" waar nummers ingeslagen zijn in oude Engelse auto's, en daarin staat voor de Midget Mk2 maar 1 nummer. Geen body nummer, helemaal niks anders.

                                          Nou kan je natuurlijk wel een nieuw plaatje laten maken (er zijn zelfs bedrijven die daarin specialiseren), maar ik werk veel voor bedrijven waarbij ik een schone lei moet hebben (VOG o.a.). Dus ik wil dit graag op een nette manier oplossen. Met samenwerking van de RDW. Heb ze nu alle papieren gestuurd (foto van), want ik heb zelfs nog een Deel III van 1995, dus het lijkt me stug dat ze er echt _niets_ meer van hebben in hun systeem. Laten we daar beginnen, daarna gaan we wel door om de papieren<>shell te koppelen.

                                          Ik hoop dat alles goed komt. Anders wordt dit het circuit-only prototype voor motor-passing en dat soort dingen. Dan moet er ooit nog een keer een Midget komen, wel met alle papieren en nummers er bij.

                                          Duimend, tot ik antwoord krijg van de RDW.

                                          Austin A35 daar ben ik intussen ook al achter, dat niet alles goedkoop is. Maar veel dingen zijn wel aardig geprijsd, en vergeet niet, dit moet primair een 'vette' auto worden, en het gaat me er echt niet om een concours staat Ashley te maken. Het idee is eerst om het blok werkend te krijgen, in een relatief basis-auto (dat is al genoeg werk!) en dan werk te maken van ophanging, remmen, rolkooi enz enz.. Ik wil eerst zorgen dat ie van de RDW de weg op mag, en daarna gaan we verder modificeren. En ik weet de MGOC ook al te vinden. Daar hebben zoveel onderdelen beschikbaar, dat je gewoon een hele Midget uit onderdelen op kan bouwen. Kost je wel een godsvermogen, maar die hebben echt alles.
                                          Last edited by Robert Campbell; 29-11-17, 23:09.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Heb nu een beetje het R1 specifieke idee los gelaten. De R1s hebben een premium prijs doordat ze veelvuldig opgekocht worden voor BEC (Bike Engined Car) toepassingen. Nu een CBR1000RR op het oog waarbij de complete motorfiets evenveel kost als een R1 motorblok!. Als je de motorfiets demonteerd, kan je natuurlijk het frame, kuipdelen, tank, etc etc allemaal weer los verkopen en heb je bijna de inleg weer terug. Wel even de ruimte hebben om de spullen op te slaan.
                                            Attached Files

                                            Comment


                                            • #23
                                              Gisteren avond geweest om bovenstaande motor op te halen. Het is een CBR1000RR uit 2004. Onbekend aantal kms, maar starten en lopen. Motor morgen uitladen en dan meteen maar beginnen met het ontleden.

                                              Iemand nog een CBR1000RR frame uit 2004? Schijnt ongeveer 1500-1600 euro op te leveren.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Leuk om te lezen. Deze ga ik volgen.
                                                8.2 met supercharger?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Vandaag even wat dingen bij de buurman neergezet omdat ik even wat moest doen in de garage waar ik veel ruimte voor nodig had.
                                                  2 dingen zijn daar uit gekomen:
                                                  1. De OZ F1 velgen die ik liggen staan _vet_ onder de MG Midget

                                                  2. De motor is al uit de motorfiets (4 uurtjes werk).


                                                  Toen het blok er uit was, moest de buurman snel naar een etentje. Dus vandaar dat ik daar geen foto meer van heb.

                                                  Al-met-al een goed weekend tot nu toe.

                                                  Ook nog even een vergelijking gedaan tussen de oude band en een nieuwe OZ F1 toyo proxes band.
                                                  Attached Files
                                                  Last edited by Robert Campbell; 02-12-17, 17:56.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Heel erg leuk project!

                                                    Raak sleutel van de motor maar niet kwijt! ( Honda HISS systeem )
                                                    Not driving your car, as you plan on keeping it looking good for the next owner, is like not shagging your girlfriend as you're saving her for her new partner

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Vanmorgen alweer bezig geweest om een beetje op te ruimen na de ravage van gisteren. Meteen even een dolly gemaakt voor de motor samen met de buurman (die weet veel van hout) binnenkort maar eens beginnen met het bestellen van onderdelen voor het inbouwen in de auto.

                                                      Sleutels is niet zo erg. Je kan een amerikaanse ECU gebruiken zonder HISS met kleine aanpassingen. Kost je $200 plus wat verzendkosten.
                                                      Attached Files

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Eindelijk geventileerde remmen gevonden voor de Midget. 240mm voor onder 13" wielen, als ik die ooit nog ga draaien.. En ze moeten ook direct je flens aanpassen, dus die ga ik naar 4x100 laten brengen. Achter zal ik een adapter moeten hebben, gok ik.
                                                        http://www.jlhmorrisminors.co.uk/mg-...brake-kit.html
                                                        240-Midget-disc-kit.300.jpg

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Waarom zou je geventileerde schijven willen hebben? Met goede remblokken voldoen de standaard schijfjes al prima. Daar hoef je echt de boel niet voor aan te passen. Ik heb geen idee hoe hard het spul moet gaan lopen, maar met F2 blokken en standaard remmen zet je de boel al heel snel stil zonder dat je remproblemen krijgt.
                                                          STATLER: I wonder if there really is life on another planet.
                                                          WALDORF: Why do you care? You don’t have a life on this one.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Het wordt wel 180pk hé, dat vind je niet zo snel in een standaard Midget. En het gewicht zal 600 a 700 kilo zijn. Met mijn mini had ik ook geventileerde schijfremmen voorzien (mini zou zelfs nog wat lichter zijn). Deze conversie geeft mij ook de mogelijkheid om voor 4x100 te gaan, zodat ik mijn OZ F1 velgen kan gebruiken, dus eigenlijk is het tweevoud. En het kan. Dus da's nummer 3.

                                                            In de ontwikkelingen vandaag: De ex-vrouw heeft alle spullen meegenomen die zij nog had liggen, dus ik heb weer ruimte om de Midget bij mij in de garage te zetten. Ik heb nu tijdelijk de Midget en de motor bij de buurman staan, maar dat gaat de komende paar dagen veranderen.

                                                            Dus de Libra gaat naar rechts, waardoor de Midget er aan de linker kant onder kan. En kan de Jaguar voorin, en die gaat naar buiten wanneer er gesleuteld wordt. Om de Libra naar rechts te krijgen, moet er eerst een steunbalk weg, dus de constructie gaat aan het plafond hangen, aan wat kettingen. Dat ga ik morgen doen.
                                                            image_31280.png
                                                            Attached Files

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Ah dat beloofd wat. Mooi! Echter rijdt mijn auto, alles midget spul uitgerust een een uurs race zonder remproblemen met toegestane iets hardere schijven met goed remmateriaal. En dat spul is alles behalve standaard. Nu de nieuwe motor klaar is 140 pk. En de sprites van vrienden ook allemaal met standaard materiaal. (Mede omdat iets anders niet mag) De 4x100 snap ik dan weer wel... Maar hop lekker eronder knallen. En spelen
                                                              STATLER: I wonder if there really is life on another planet.
                                                              WALDORF: Why do you care? You don’t have a life on this one.

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Ik moet even met de ET waardes gaan rekenen en of alles wel onder de wielkasten past. Dan bepaald of ik het met PCD converters (steekconverter) kan doen of dat ik toch naar een steekverandering in mijn hub moet. Achter wordt dat ook nog wel leuk.. Ik ga eens aan de reken.

                                                                Met wat voor remklauwen rij je? Mogelijk dat ik eerst gewoon de standaard setup doe omdat het minder moeite is, en dan later, na wat ervaringen verzameld te hebben, alsnog zwaarder ga. Wie weet.

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X