Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

En alweer een X5 ---> nummer 3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • En alweer een X5 ---> nummer 3

    Zoals hier en hier te lezen valt reed ik al jaren naar alle tevredenheid in een E53 3.0d X5. In totaal met beide X5-jes meer dan 160.000 km afgelegd zonder echte grote problemen. Voor mijn gebruik (regelmatig met de auto-ambulance erachter en 3x per jaar naar de sneeuw) is het gewoon een heerlijke wagen. De laatste X5 naderde inmiddels de 3 ton en ondanks dat hij het nog prima deed, was ik toch al even rond aan het kijken naar wat moderners. Voor de X5-jes heb ik twee 5-series gehad dus had mijn oog laten vallen op een F11. Proef gereden in diverse varianten waarbij de 530d me het meeste kon bekoren. Zo'n ding gaat toch wel heel erg makkelijk hard, maar de echte wauw-factor ontbrak bij mij.

    Als X5-liefhebber echter ook wat E70's bekeken en gereden. De 3.5 en 4.0d zijn natuurlijk wat krachtiger dan de 3.0d met zijn 235 pk en 520 Nm, maar die blinken motorisch niet echt uit in degelijkheid. In mijn zoektocht stuitte ik op onderstaade E70 X5 3.0d met af-fabriek M-sport-pakket. Smaken verschillen, maar ik vind zo'n M-uitgevoerde X5 met zijn dikke sloffen (315/35/20 achter ), extra brede verbreders op de achterschermen en in kleur gespoten bumpers er geweldig uit zien. Het dikkere M-stuur en de antractiete hemelbekleding maken hem af.

    De hoge zit, de wegligging, 2.700 kg mogen trekken etc. ik voelde me weer direct thuis dus de F11 verdween al snel uit mijn hoofd. Ik had t.o.v. deze X5 simpelweg meer verwacht van de F11 qua wegligging, zijn 8-bak-automaat etc. De keuze was na de proefrit in deze X5 dan ook snel gemaakt.

    Hij heeft relatief weinig gelopen met 147k, ik ben pas de derde eigenaar en hij is altijd bij de BMW-dealer onderhouden. Vandaag even bij die dealer langs geweest waardoor ik nu ook weet wat er de afgelopen jaren allemaal aan gedaan is. Aan de hele auto is te zien dat de vorige eigenaren er erg zuinig op waren. Geen deukjes of krasjes en het het interieur en het leer zien er ook nog erg netjes uit, maar wat dacht je van de anti-steenslagfolie die af fabriek op het front en een deel van de motorkap zit..... die zit er nog steeds op :shock: .

    De kleur is carbon-zwart metallic wat zwart is met een donkerblauwe gloed er overheen. Volgens mij is die kleur alleen leverbaar geweest op M-uitgevoerde types. De eerste eigenaar was sowieso niet kinderachtig aangezien hij voor 31.000€ aan opties aanvinkte :shock:

    To do:
    - folie van de neus af
    - hele auto detailen van binnen en buiten (niet per sé nodig, maar heb het spul toch liggen)
    - kofferbakmat erin
    - witte angel eyes monteren ipv de huidige gele, direct ook maar setje verse Xenon's erin
    - setje wintervelgen + banden scoren
    - thuiskomer + krik scoren
    - wellicht chippen naar 280 pk / 620 Nm; op zich niet nodig, maar wel leuk
    - preventief de bak spoelen

    Helaas geen ideaal foto-weer vanmiddag, maar ik heb er toch maar een paar geschoten.


















  • #2
    Een hele nette! Proficiat.
    Mini Cooper Clubman
    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
    "Jasper val dood." - RH

    Comment


    • #3
      Verdomd, wat is dit toch een veel minder lomp model dan z'n voorganger... en ook nog een elegante uitvoering, super!

      Kon je de vorige X5 nog acceptabel inruilen?

      Ik ga op mijn E39 ook witte halo's zetten, trouwens. Mooier i.c.m. het xenon.
      Well Brian... I'm opening a boutique!

      Comment


      • #4
        netraam; het viel mij inderdaad best mee wat ik nog terugkreeg voor mijn e53 met 294k op de klok. De inruilbedragen scommelden rond de 6 a 7k. Heb trouwens nog wel een leuke gadget voor jouw e39 te koop: een Intravee 2 kastje inclusief Alpine KCA 420i om je Ipod op aan te sluiten die vervolgens vanaf de headunit te bedienen is. Vooral dat Intravee 2 kastje wat eigenlijk een klein computertje is, heeft leuke functies waardoor je e39 ineens een stuk "moderner" wordt. De mogelijkheden zijn legio en alles is te bedienen vanaf de head-unit. Google is je vriend in deze, maar hier alvast een een paar voorbeelden die ik uit mijn hoofd weet:
        - je kunt exact instellen welke lampen (bv 3e remlicht, mistlamp voor en 1 knipperlicht) aan moeten gaan en hoe lang bij het openen van de auto. Idem bij het sluiten
        - bochtverlichting middels mistlicht is in te schakelen
        - aantikken van de ri.aanwijzer wat bij moderne auto's leidt tot 3x knipperen heeft een e53 niet. Nu dus wel en je kunt instellen hoe vaak hij moet knipperen bij het aantikken van de richtingaanwijzer.
        - hij geeft op het navischerm en onderin je instrumentenpaneel in cm aan hoe ver je per parkeersensor nog van een obstakel af zit
        - hij houdt van de laatste 17 ritten exact bij wat je max snelheid, ttal ed was
        - verder kun je allerlei info aflezen zoals binnentemp, olietemp, watertemp en zelfs de temp van het navi-systeem.

        Intravee 2 inclusief Alpine KCA 420i verkoop ik voor 175€ incl verzendkosten.

        Vandaag de E70 opgehaald en in de 150 km enkele reis daar naartoe had ik Intravee-kastje er natuurlijk niet meer in zitten. Ik denk dat ik wel 30x zinloos heb zitten tikken met inhalen waardoor normaal de knipper 4x aan gaat. Zie je maar weer hoe snel je aan zoiets went.

        Comment


        • #5
          V70? O, wacht, een E70 :-)

          Mooie auto, Pakkie. Veel plezier ermee.

          Comment


          • #6
            Pakkie: tempting... ik ga me even inlezen...
            Well Brian... I'm opening a boutique!

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Pakkie Bekijk bericht
              - hij houdt van de laatste 17 ritten exact bij wat je max snelheid, ttal ed was.
              Handig. Maar dat kan ook tegen je gebruikt worden :-)

              Gefeliciteerd met je aanwinst!

              VolvoXC70 D5 Geartronic (2012) - Ford Kuga 2.0 TdCi (2015) - Suzuki Jimny (2017)

              Comment


              • #8
                Echt een gave wagen!
                “You’re gonna need a bigger boat”

                Comment


                • #9
                  Vette bak hoor Pascal. Zeer netjes.
                  Not driving your car, as you plan on keeping it looking good for the next owner, is like not shagging your girlfriend as you're saving her for her new partner

                  Comment


                  • #10
                    Thanx voor de complimenten

                    @netraam: hoor het wel, gaat dit weekend op MP en mijn ervaring vorig keer is dat het zo weg is.
                    @Miel: en toch zal ik jouw budget-Volvo nooit vergeten. Machtig mooi om de blikken van mensen te zien dat je zo'n auto voor 750€ koopt en er ook gewoon mee op wintersport gaat

                    Comment


                    • #11
                      Wat een machtig mooie machine!

                      ....surft gelijk door naar mobile.de

                      Comment


                      • #12
                        Gefeliciteerd. Knap exemplaar!
                        Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

                        Comment


                        • #13
                          Fraaie auto Pakkie, de X5 3.0d van mij heeft vrijwel evenveel kilometers en is een maandje of 5 ouder. Het is tot op heden een prima auto gebleken behalve een defecte rechter remtang voor.

                          Preventief spoelen laat ik as. januari doen en de Xenon lampen wil ik ook snel wisselen (nog steeds niet gedaan maar ze knipperen af en toe)

                          Overigens wel een dingetje dat de website van de RDW aangeeft dat je auto niet verzekert is..

                          Comment


                          • #14
                            @Minuteman: da's maar een site van de RDW. Ik heb hier het bewijs dat hij wel degelijk verzekerd is. Zo ben ik ook eens aangehouden door de politie omdat mijn auto geschorst zou zijn. Kreeg nog een grote mond ook van die politieman toen ik zei dat hij ernaast zat. Toen ik vervolgens het bewijs liet zien damde hij wel in.

                            Vandaag bij de dealert het onderhoud van mijn X5 in mogen zien en daar stonden ook geen echte vreemde zaken in. Luchtbalgen, accu, remmerij etc... valt eigenlijk allemaal onder normale slijtage/ouderdom.

                            Hangende remklauw heb ik bij mijn E53 ook gehad (vocht en dus roest bij de glijpennen). Bij mijn BMW-specialist om de hoek voor 5 tientjes een goede vervangende klauw gehaald en klaar was ik weer
                            Last edited by Pakkie; 23-11-17, 22:42.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door netraam Bekijk bericht
                              Ik ga op mijn E39 ook witte halo's zetten, trouwens. Mooier i.c.m. het xenon.
                              It's official. Netraam is een sjonnie.

                              Comment


                              • #16
                                Ik heb al folie op de achterruiten, õlle. Ik schaam mij nergens meer voor!
                                Well Brian... I'm opening a boutique!

                                Comment


                                • #17
                                  Mooi ding. Van harte. Ik vind dit model ook veel mooier dan het type daarvoor.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Netjes! Het zijn toch wel lekkere rijbakken inderdaad. Rijdt goed, vlot comfortabel en je kunt er veel dingen mee doen en iedereen gaat als water voor je aan de kant
                                    http://www.bloemendal-fotografie.nl

                                    auto's
                                    Citroen 2CV 1982
                                    Saab 9-3 2.0T 2002
                                    Citroen C1 2014
                                    Solex 3800

                                    Comment


                                    • #19
                                      Eens mbt dingen die je ermee kunt doen. Zo kun je bijvoorbeeld bij gebrek aan een tractor oid gewoon met je X5 door je eigen tuin rijden om snoei-afval op te halen . Gezien de oneffenheden om achter in de tuin te komen gaat zoiets met bv een 5-serie niet lukken.



                                      Achter de E70 mag 2.700 kg hangen, maar dat dat nooit gebeurd is blijkt wel uit de trekhaak die nog nooit gebruikt is



                                      Zit ook aardig breed rubber op aan de achterzijde trouwens

                                      Last edited by Pakkie; 24-11-17, 09:18.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Hee, die bitch ken ik! :-)
                                        Well Brian... I'm opening a boutique!

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ik ging na het bekijken van de eerste (exterieur-)foto's toch maar even buiten kijken of onze E70 niet gestolen was, want echt compleet identiek aan de buitenzijde :-)

                                          Ga je veel plezier aan beleven. Is een echte alleskunner die zich niet per sé enorm snel door bochtige bergwegen laten smijten maar die zich door de enorme pantoffels (vooral achteraan) toch ook niet snel uit het gareel laat slaan.
                                          Op de snelweg is het de meest comforabele cruiser die ik ooit heb gereden.
                                          Meer zelfs nog dan de 7-reeks waarmee ik deze winter op ski-vakantie ben geweest. De hoge zit geeft net dat meer overzicht terwijl je in het interieur quasi hetzelfde comfort ervaart.

                                          Onze E70 heeft nu 150k km op de teller en ik kijk af en toe met een schuin oog naar zijn opvolger, maar eigenlijk is dat voor niks nodig want deze blijft het absoluut perfect doen (tot op heden buiten het reguliere onderhoud is het enige defect een haloring lampje geweest).
                                          There are no stupid questions,
                                          but there are a LOT of inquisitive idiots.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Trouwens, die halo ringen aanpassen van het gele licht naar het toch echt wel moderner en frisser ogende witte licht, is dat een complexe job (voor iemand met autotechnisch gezien twee linkerhanden)?

                                            Ik heb het ooit eens aan de dealer gevraagd maar die wilden er niet aan beginnen.

                                            Bob
                                            There are no stupid questions,
                                            but there are a LOT of inquisitive idiots.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Lol mbt identieke E70 . De hoge zit en de 4wd (oa met wintersport erg fijn, maar ook bij wegtrekken sleurt van nat grasveld) gaven bij mij oa ook de doorslag tov een F11.

                                              Youtube is je vriend voor wat betreft die ringen (E70 led angel eyes). Heb het bij beide E53's gedaan en daar stelde het ook voor 2 linker handen geen fluit voor. Onder de kap bij de E70 is het echter allemaal wat krapper dus weet niet goed of je kinderhandjes nodig hebt om overal fatsoenlijk bij te kunnen.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Bij 'n E39 is het in vijf minuten gepiept. Zie draadje van mijn auto.
                                                Well Brian... I'm opening a boutique!

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Mooi, gefeliciteerd!

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Bah bah bah.. .Wat een nare auto... GAVE BAK!

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Je hebt deze X5 opgehaald nadat je eerst een gazonsproeiinstallatie hebt afgerekend? ;-)
                                                      Leuk bak hoor! Vooral de achterkant en het interieur is best tijdloos.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Lol mbt de sproeiinstallatie, maar waarschijnlijk doel je op het gele gras onder de E53 met aanhanger? Dat zijn stukken gras links en rechts op ruime afstand van het huis van in totaal ca 3.500m2 gras en dat geloof ik inderdaad wel qua sproeien. Dat zag er inderdaad in juni aardig rampzalig uit maar het wordt vanzelf weer groen en dat is het dus inmiddels ook zoals je hieronder kunt zien. Gazon voor en achter en borders zijn wel voorzien van sproeiinstallatie .



                                                        Vind hem inderdaad door het M-pakket en daardoor in kleur gespoten bumpers een stuk moderner ogen dan wanneer dat niet het geval is zoals bv bij onderstaande.


                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Inmiddels bijna 1.000km verder dus wat eerste ervaringen:

                                                          Motor/bak:
                                                          De 3 liter diesel die in de E70 ligt is zowel buiten als binnen merkbaar stiller dan het blok in de E53. Hij is marginaal sterker (17 pk en 20 Nm), maar dat verschil is niet echt merkbaar. De 6-bak-automaat schakelt een stuk soepeler dan in de E53. Of het komt door de doorontwikkeling van de bak, of door het feit dat deze bak pas de helft aan km erop heeft zitten is natuurlijk de vraag. De elektronische bediening van de bak is wel erg prettig. De bedieningshendel ging in de E53 fysiek nog voor en achteruit dus moest je hem daar bijvoorbeeld eerst in de P zetten en dan uitzetten. Nu zet je de motor uit en gaat hij vanzelf in de P. De E53 had geen roetfilter en dat rook je zo nu en dal wel eens zekers als je hem 's ochtens in de garage startte en hem naar buiten reed. Nu geen last meer van dieselwalmen :thumbup:

                                                          Heb nog niet getankt dus over het verbruik kan ik nog weinig zeggen. De boordcomputer in de E70 heeft in ieder geval niet zo'n mega-afwijking als in mijn E53. Daar gaf de BC 1:14,7 aan, terwijl het in werkelijkheid 1:10,6 was :hmmm: . In de E70 staat ie tot op heden op 1:11,1 dus hoop dat dat een beetje overeenkomt met de werkelijkheid. Wel jammer dat de tank "slechts" 85 ipv 93 liter is. Vond het in de E53 soms een sport om 1.0000 km op één tank te halen. Dat zie ik met de E70 nog niet gebeuren.

                                                          Zitpositie:
                                                          Ik had in de E53 ook comfortstoelen, maar de stoelen in de E70 zitten nog beter. De wangen van de zitting staan iets meer omhoog waardoor je wat meer zijdelingse steun hebt. De uitschuifbare steun onder je bovenbeen zorgt ervoor dat je benen net iets meer ondersteuning krijgen. De verstelbare zijwangen van de rugleuning zijn helemaal geweldig waardoor je jezelf helemaal klem kunt zetten mocht je dat willen.

                                                          Het M-stuur is een stuk dikker en wat zachter wat lekker aanpakt. Ondanks dat hij nog niet kaal is overweeg ik toch om hem eens opnieuw te laten bekleden: is dat ook weer nieuw en fris Al met al toch tav zitcomfort wel een onverwacht grote vooruitgang t.o.v. de E53.

                                                          Comfort:
                                                          De E53 had luchtvering rondom wat op korte richels nog wel eens minder comfortabel was. De E70 met zijn M-onderstel gaat hier een stuk beter mee om. Daarnaast is de overall wegligging een heel stuk beter. Je kunt tov de E53 met groots gemak met hogere snelheid de bocht om. Hij ligt een stuk strakker en gevoelsmatig helt hij een stuk minder over.

                                                          Ik vind hem wel wat gevoeliger voor spoorvorming dan de E53. Zou kunnen komen door de 20-inchers in de maten 275/40 en 315/35, maar ook wellicht door de Runflat P Zero's voor met zo'n 4mm profiel. Achterop heeft de verkoper splinternieuwe Landsail LS588 (geen runflats) gelegd. Hij werd ingeruild met kale P Zero's dus snap vanuit de verkopende partij ook wel dat hij kiest voor een goedkope band. Wellicht tzt toch rondom maar eens overstappen op allemaal non-ruflat maar dan van een A-merk. Vind het echter ook zonde om splinternieuw rubber weg te gaan kiepen. Binnenkort eerst maar eens met de winterbanden op pad.

                                                          Bij mijn E70 is voor 746€ de optie hifi actief luidspereksysteem detijds aangevinkt. Geen idee wat het exact inhoudt, maar volgens de optielijst zitten er dan oa 12 luidsprekers in de auto. Vraag met niet waar allemaal . Wat ik wel weet is dat het geluid dat eruit komt vele malen beter is dan het standaard spul in de E53. Het klinkt een stuk krachtiger en er zit tenminste een fatsoenlijke bas in. Zit er toch een extra versterker en een sub in het aangevinkte pakket?

                                                          De E70 is aardig gegroeid t.o.v. de E53: 20 cm langer, 6 cm breder en 5 cm hoger. De beenruimte op de achterbank is daardoor ook merkbaar groter. Verder maakt het allemaal niet zo veel uit. Ik woon niet in de stad en kan op de oprit thuis wel 40 E70's kwijt dus ruimte genoeg. Op kantoor in de parkeergarage is het echter een wat grotere uitdaging . Ik moet hem echt strak tegen een betonnen pijler zetten om te voorkomen dat ik uit het vak steek aan de andere zijkant.

                                                          Aanpassingen:
                                                          - thuiskomer met gereedschap en een andere bak om hem in de kofferbak te bewaren is besteld.
                                                          - kofferbakmat is besteld
                                                          - setje wintervelgen (18", 255 breed) met goede banden inmiddels gescoord. Durf ze er bijna niet onder te zetten want vrees dat het er niet uit ziet zonder spoorverbreders
                                                          - dus op zoek naar spoorverbreders --> nog geen idee qua merk, afmetingen etc.
                                                          - folie is er nog niet af, maar gaat wel gebeuren. Hieronder twee fotootjes waarop te zien is dat het echt niet fraai is.
                                                          - detailen: daar hebben we de Kerstvakantie voor
                                                          - bak spoelen: komt nog wel
                                                          - chippen: nog in dubio om dat wel/niet te doen. Van 235pk/520Nm naar 280pk/600Nm is toch best een stap
                                                          - witte angel eyes: ben ik nog niet over uit of dat ik dat op deze ga doen

                                                          Conclusie:
                                                          Tot op heden bevalt hij uitermate goed en is het een flinke stap vooruit t.o.v. de E53. Nog geen defecten geconstateerd wat natuurlijk altijd maar afwachten is bij een 2e hands wagen van die leeftijd met zoveel elektronica aan boord.



                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Die folie ziet er idd niet uit, maar wel fijn dat het er op zat!
                                                            Toffe bak verder. Wat kosten die megabrede bandjes eigenlijk in die grote maat? Of valt dat mee tegenwoordig?

                                                            Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                            Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                            Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                            BMW 320Ci (van GF)



                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Ha, die Pakkie;

                                                              Fraaie kar. Ik denk dat de zoekerigheid eerder is te wijten aan de kwaliteit (of het gebrek daaraan) van de achterbanden dan aan de gevorderde slijtage van de rubbers voor. De verminderde profieldiepte mag eigenlijk alleen bij nat wegdek nadelig merkbaar zijn.
                                                              Scherven brengen gelul.

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Een zoekerig gevoel zal imo in 99% van de gevallen uit de vooras gezocht vandaan komen.
                                                                privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X