Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

En alweer een X5 ---> nummer 3

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

Meeste van Pakkie's bevindingen kan ik na bijna 3 jaar E70 volledig beamen.

Op onze E70 liggen rondom A-merk runflats (vooraan nog geen 6 maanden oud, achteraan ongeveer anderhalf jaar oud) en ook op die banden is de E70 op drukbereden rechterbaanvakken van de snelweg toch wel zeer gevoelig aan spoorvorming.

Het voorbije weekend heb ik de wissel gedaan van zomer- naar wintervelg (255/18/65 als ik me niet vergis) en het is inderdaad niet om aan te zien, maar voor die paar maanden per jaar ga ik niet liggen experimenteren met spoorverbreders.

De ruimte van het reservewiel vind ik wel zeer handig op vakantie omdat die toch wel een berg (in ons geval een 48-tal wijnflessen) bagage kan bevatten. Additioneel voordeel is dat die bagage lager dan de achterbank ligt en dus bij extreme vertraging/botsing er minder kans is op blessures bij de achterbankzitters.

Bob
    There are no stupid questions,
    but there are a LOT of inquisitive idiots.

Comment

@Harry: rondom ben je toch wel een Eurootje of 1.000-1.200 armer voor een set banden, maar het is nou ook niet zo dat dat een jaarlijkse bezigheid is.

Ik zoek het zoeken toch ook in het rubber op de vooras. Wellicht dat runflat icm die enorme sloffen de boosdoener is.

Experimenteren is op zich niet nodig..... al googelend kom je een heel eind en een setje H&R's van 30mm per wiel achter en 15 mm voor is afdoende om het er nog fatsoenlijk uit te laten zien in de winter. Kost een paar Euro, maar dat is het mij wel waard. Die 80 liter bak in plaats van het reservewiel is inderdaad een mooi opbergvak, maar aangezien we met twee zijn hebben wij die ruimte echt niet nodig dus kiep ik daar liever een reservewiel in. Toevallig vorig jaar met de E53 lek gereden in Zuid-Frankrijk, maar was toen toch al te blij met mijn reservewieltje.

Comment

Tijd voor een update na een jaar en bijna 35.000km:

De E70 bevalt nog steeds geweldig en nog beter dan de E53's die ik hiervoor heb gehad. Het gaat allemaal net wat soepeler en stiller dan bij de E53. Los van de woon-werk-kilometers heeft hij dit jaar ook wel heel wat vakantie-kilometers gemaakt: 3x skiŽn, 2x zomervakantie en 5 weekenden weg met de caravan. Laatste vakantie-tripje was een spontane ski-vakantie vorig weekend naar Serfaus. De vers gevallen sneeuw en het voorspelde mooie weer deed ons woensdag de 12e besluiten om toch nog maar een paar dagen naar de sneeuw te gaan.

Motor/bak:
        Ik heb de automaat nog niet laten spoelen, maar desondanks schakelt hij met inmiddels 180k op de klok nog steeds erg soepel. Volgend voorjaar toch preventief eens een bezoekje aan ZF brengen voor wat nieuwe olie. Zoals ik eerder al schreef is de motor een stuk stiller dan in de E53. Het verbruik ligt solo rond de 1:11,3. In plaats van tentkamperen leek het ons eind vorig jaar wel aardig om eens te testen of caravankamperen ons beviel. Sindsdien al vele kilometers met de hut erachter gemaakt waarbij het verbruik dan wel richting de 1:8 gaat met zo'n 110 km/u. Met zijn 520 Nm heeft de X5 uiteraard geen enkele moeite met de 1.500kg die erachter hangt en hij gaat overal dan ook met onverminderde snelheid omhoog.

Vorig weekend in Serfaus was het 's nachts -18gr en overdag -10gr. Da's de X5 niet gewend want die staat thuis altijd in de verwarmde garage bij een graad of 17. Ik vond hem na een paar dagen stilstand niet heel enthousiast lopen gedurende de eerste 10 seconden (niet direct alle 6 cylinders paraat) dus binnenkort toch maar eens de gloeibougies vervangen.

Comfort:
        De runflat zomerbanden aan de voorzijde lopen op zijn einde wat het comfort natuurlijk niet echt ten goede komt. Achter liggen non-runflats en dat zorgt met name bij spoorvorming nog wel eens voor wat "geslinger". Met de non-runflat-winterbanden erop heb ik daar geen last van dus ik zoek het in de combinatie van run-flat voor en non-flat achter. Komend voorjaar investeren in wat vers (non runflat) rubber rondom wat met 275/40 en 315/35 in 20" niet echt een koopje is natuurlijk.

Rij 's winters op een set 18"-ers met winterbanden en 30 mm verbreders achter. Niet het mooiste type velg, maar kon de set met zgan wintersloffen zo goedkoop op de kop tikken dat ik die niet voorbij kon laten gaan:

Onderhoud:
        Het onderhoud afgelopen jaar bestond uit een beurtje met filters, verse vloeistoffen en nieuwe remblokken achter. Verder is er niks stuk gegaan en heb ik geen enkele storing gehad. Betrouwbaar ding dus die E70 van mij.

Aanpassingen:
        Uiteindelijk de angel eyes toch maar vervangen voor wittere versies wat iets moderner oogt (zie wintersport-foto hieronder). Verder is er een nieuw vorruit in gegaan die ze bij Autototaalglas perfect hebben geplaatst: geen geruis en alle sensoren werken zoals het hoort :thumbup: Stiekem toch wel fijn zo'n nieuwe voorruit zeker bij een laagstaande zon. Leuke bijkomstigheid is dat het mij geen Euro kostte.

Plannen:
        - bak spoelen
        - folie van de neus afhalen + detailen (huidige coating was tot nu toe zo goed dat ik het zonde vond om hem helemaal opnieuw te doen)
        - vers rubber rondom
        - lekker door rijden; ivm een mogelijke verhuizing van ons kantoor waarmee de dagelijkse km fors af zouden nemen heb ik even getwijfeld om hem te verruilen voor een Cayenne GTS, maar nu die verhuizing is uitgesteld blijf ik met 140 km dagelijkse km och maar hierin rijden in plaats van in zo'n slurpende 8 cylinder.

Conclusie:
        De E70 bevalt nog uitermate goed en is zeer betrouwbaar gebleken. De 4WD is op onze skivakanties ideaal, het sleuren van de caravan is een eitje en ook als ik komend jaar weer met de ambu+clio op pad ga zal de X5 zijn diensten ongetwijfeld weer bewijzen.

Ben niet zo'n eigen-auto-fotograaf, maar hieronder toch wat fotootjes van het afgelopen jaar X5:

Last edited by Pakkie; 27-12-18, 17:16.

Comment

Leuk verslag!

Comment

Qua winterbanden: niet de mooiste velg misschien, maar toch zeker ook niet de lelijkste. Fijn dat hij het zo goed doet!
            Mini Cooper Clubman
            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
            "Jasper val dood." - RH

Comment

Klopt helemaal, maar beetje mooie M-velgset (die er eigenlijk wel onder hoort) met fatsoenlijk rubber tikt al snel de 1.000 Euro aan. Mijn 18" set met 7,6mm erop rondom kwam voor 400 Euro voorbij dus die maar meegenomen. Bijkomend voordeel is dat ik daar ook nog passende kettingen voor had liggen. Die krengen zijn in dat formaat ook niet echt goedkoop. Daarbij is hij wel praktisch qua schoonmaken in de winter . Onderstaand 19" staat echter wel een stuk beter:

Comment

Ik heb er nu 3 jaar een, ongeveer even oud en hetzelfde aantal kilometers (gekocht met 120dkm bij BMW Dusseldorp en nu 170dkm) maar heb toch wel wat onderhoud gehad in de afgelopen 50dkm.

- Zo moesten alles slangen en stangen van de stuurbekrachtiging worden vervangen wegens corrosie en kans op doorscheuren / lekkage
                - 2 x nieuwe voorrem schijven (2 x blauw vanwege aanlopen, geen coulance),
                - Eerst een revisie van de remtangen en daarna links een hele nieuwe remtang,
                - Nieuwe luchtbalgen achter (ik hoor de luchtpomp nu weer regelmatig dus de pomp / slangen zullen nu aan de beurt zijn)
                - Nieuwe airco condensor (niet een steentje erdoor maar lekkage bij de aansluiting).
                - Nieuw scherm I-drive (uitgevallen backlit)
                - Volgende week een reparatie vanwege een hoog olieverbruik (nog even afwachten wat dat wordt, misschien een nieuwe turbo of koprevisie of beide)
                - Plus dat de voorwielophanging nieuwe stuurstangen nodig heeft.
                - Dit alles buiten regulier onderhoud, banden etc. dat komt er dan nog gewoon bij

Allemaal bij de dealer laten uitvoeren overigens dus ik ben wel even aan de beurt geweest.

Ik ben de 2e eigenaar en de eerste was 62 toen hij hem inleverde

Wel preventief de olie laten doen bij ZF met beide ditterentielen en de tussenbak.

Comment

Ik heb onze E70 in het begin van de zomer verkocht na ongeveer 4 jaar in bezit te zijn geweest. In die tijd heeft de auto ons nooit in de steek gelaten en is er buiten regulier onderhoud en banden slechts twee maal een defect geweest en dat was dan een defect halo lampje en een defect lampje van de nummerplaatverlichting.
                  Uiteraard was regulier onderhoud bij de dealer wel wat duurder dan vorige auto's en waren ook de banden altijd net wat duurder dan anders en lag het gemiddelde brandstofverbruik hoger, maar all-in-all heeft de X5 me niet meer gekost dan gelijk welke andere auto maar deed hij altijd wel wat ervan verwacht werd (en dat ook als het al eens was op wat ruiger terrein in de heuvels van Toscane of UmbriŽ).
                  Auto gekocht met ongeveer 70kkm op de teller en werd ingeruild/verkocht met 100kkm erbovenop. Benieuwd of de Mini Cooper S die ervoor in de plaats is gekomen even betrouwbaar zal blijken te zijn.

There are no stupid questions,
                  but there are a LOT of inquisitive idiots.

Comment

Working...
                  X