Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Volvo XC90

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Volvo XC90

    In mijn zoektocht naar een nieuwe family cruiser, heb ik ook een XC90 overwogen. Hiervoor heb ik wat fora afgestruind en heb ik een ex-verkoper van die dingen gesproken. Zojuist trof ik mijn aantekeningen aan, en ik dacht dat het zonde is om weg te gooien, mocht nog iemand zo'n wagen overwegen in de toekomst.

    Aankooptips XC90

    Geen US-import
    AWD op grasveldje of brug testen. Oudere series gaat het diff van stuk. Duur geintje.
    Tikken in motor (D5)

    Diesel: Rica tuning in Wateringen heeft dit verholpen, 240pk/480NM en de geartronic reageert ook direct. Ik rijd al 80.000 km met heel veel plezier!
    Recentelijk preventief Gerry Slot mijn bak laten flushen, schakelt weer als nieuw.

    Vanaf 80 km/h vollast wegtrekken. Turbo testen.

    2.5T om de 160.000 distributiewissel

    Motorsteunen willen gaan doorzakken. Geeft extra geluid bij optrekken (kraken, kreunen) en reparatie is duur.

    Doffe koplampen.
    bak - en evt haldex en diff olie en rem-vloeistof meteen vervangen
    Geen LPG

    Koop geen T6 van voor 2005, er zijn veel klachten over de (aut) versnellingsbak. “Versnellingsbak bleef steken in 3e versnelling. Herhaaldelijk contact aan en uit werkte ook niet. Na nachtje slapen werkte alles terug, echter met de 'versnellingsbak service spoed' melding op de boordcomputer.
    Met een bang hartje terug naar België. Dealer heeft de versnellingsbak geflushed, en voorzien van nieuwe software + foutcodes gewist. 3 weken later terug hetzelfde probleem. Resultaat nieuwe bak aan €5000, waarvan de helft werd betaald door de dealer of importeur (na veel onderhandelen).
    Het jammere hierbij is dat de dealer mij niet kon garanderen dat het probleem niet meer zo voorkomen, aangezien de nieuwe bak identiek is aan de oude.
    Daarom ook met spijt in het hart de auto van de hand gedaan.”

    Let goed op de voorwiel lagers en aandrijving. Zwak punt van alle XC-90's.

    Een T6 is dorstiger dan de V8

    De T5 en D5 zijn altijd 5 traps de T6 vreemd genoeg een 4 traps.

    Bezitter V8 en T5: V8 is zuiniger.
    Iedere 60K km tot 100k KM de bak flushen is aan te raden.

    "Gekraak uit de voortrein bij stuuruitslag: Het gekraak begon met maximale stuuruitslag (sturend naar links). Het geluid komt van de rechter voorkant. Nu wordt het heftiger. Ik hoor het op rotondes. Bij hoge verkeersdrempels en wanneer ik gewoon wat stevig optrek. Mijn garage denkt ook dat het de aandrijfas is. Kost € 450 ex montage! "

    Mooie brul uit de V8 die verslavend werkt (zeker met dubbele Heico pijpen)

  • #2
    LOL, dat is letterlijk een opsomming van je notities.

    1 aanvulling: of de automaat nou wel of niet functioneert, koop cheauxpiercheaux geen T6.
    Ouderwetse motor en nog véél ouderwetsere transmissie. De schakelactie van 3e naar 4e trap staat me nog helder voor de geest. Kan echt niet voor een auto die in 2003 op de markt kwam.

    2.5t met automaat is prima. En de V8 is ongetwijfeld verwennerij.
    privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

    Comment


    • #3
      Had je niet om dit soort notities kunnen vragen voor je die espace ging kopen en offenga stempels ging sparen ;-)
      "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
      "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
      "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
      "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

      Comment


      • #4
        Ik adviseer bij alle automaten olie te verversen of te spoelen om de 60k. Kost wat maar voorkomt ook wat ;)

        Comment


        • #5
          Gewoon geen 2e hands automaat kopen en al helemaal niet zon gare geartronic gaan chippen
          "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
          "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
          "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
          "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door motroosje Bekijk bericht
            Gewoon geen 2e hands automaat kopen en al helemaal niet zon gare geartronic gaan chippen
            Die geartronics gaan kapot omdat:
            - Volvo aanvankelijk nooit een ATF wissel voorschreef
            - de bak geen eigen intern filter heeft
            - waardoor schraapsel (soms fijn staal) blijft circuleren in de bak en geleidelijk extra slijtage veroorzaakt in het (aluminium) solenoid blok.
            - die solenoids (electro magnetische kleppen die hydraulische druk in de bak naar de juiste plek sturen.)
            Door slijtage lekt er druk weg in de boringen waardoor de schakelmomenten verlengd worden. Dan krijg je zo'n 'gat', bijv. tussen 2 en 3 bij rustig rijden (laag toerental=minder hydraulische druk in de bak), waarin er geen enkele aandrijving is en alleen het toerental omhoog schiet . Op het moment dat er dan wel naar 3 wordt geschakeld: BAAAAAAAAAAAM!!! dan klapt de versnelling er met geweld in. je schrikt je serieus het laplazerus, het voelt bijna aan alsof de auto van achteren wordt aangereden. whiplash gevaar...
            Op een zeker moment gaat dan uiteindelijk het echte mechaniek kapot. (duhh!)

            Als je er op tijd bij bent hoef je niet de hele automaat te laten vervangen maar kan je het solenoid blok laten vervangen (bij Volvo hoeft de bak er niet eens uit). Nieuwe ATF erop. fixed!

            Iedere 50-60k ATF wisselen verlengt de levensduur aanzienlijk.
            Ik heb wel eens gespeeld met de gedachte om er in mijn auto een extern filter bij te bouwen tussen bak en koeler.

            NB: deze bakken zitten niet alleen in Volvo's...! ze komen ook voor in Lexus/Toyota, Renault, Infiniti/Nissan, GM, Saab, Suzuki

            Comment


            • #7
              Ach ja, is nogal afhankelijk van het gebruik van de Geartronic, maar elke 60k is wel heul veul hoor..., verdubbel dat eens en dan krijg je ook geen problemen. Gewoon bij elke distributiewissel mee laten nemen. Overigens zijn er ook Geartronics bekend waarbij nog nooit de olie gewisseld is en na 300~400k probleemloos schakelen.

              Hoe men zo'n ding rijdt (veel snelweg of stad) maakt een groot verschil. Ik heb genoeg Geartronics gehad en nooit problemen mee gekregen, sterker nog, ik zou eigenlijk geen S60/V70/XC90 zonder willen.
              "Bork Bork Bork!" - Swedish Chef

              Comment


              • #8
                Volgens mij kan Edwin (vd Velden) nu bakken spoelen, toch even een gummer wat omzet gunnen mannen !
                Spoelen die bak.
                يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

                Comment


                • #9
                  60k is niet veel. Mercedes die toch aardig lang eigen bakken bouwt heeft dat zelfs als onderhoudsvoorschrift.

                  Voor een Merc kost dat 325 euro. Is peanuts als je kijkt wat je aan normaal onderhoud betaalt.

                  Ik zou max 100k aanhouden bij benzine automaten met weinig vermogen. (weinig koppel; automaat heeft weinig te verduren)

                  Comment


                  • #10
                    Elke 60k..., in mijn geval elk jaar dus, vind ikzelf aardig overdreven vaak, dat hoeft echt niet.
                    Bij Volvo was het iets van 375 Euro meen ik.
                    "Bork Bork Bork!" - Swedish Chef

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Henk Bekijk bericht
                      Elke 60k..., in mijn geval elk jaar dus, vind ikzelf aardig overdreven vaak, dat hoeft echt niet.
                      Bij Volvo was het iets van 375 Euro meen ik.
                      Stel het heeft zin om dat om de 60000 of van mijn part 100000km te doen vanwege de redenen die men heeft genoemt
                      Die spoeling kost iets meer dan een halve cent per kilometer
                      Wat maakt het uit of dat dan iedere 3 jaar is of 1 jaar ? je rijdt dus blijkbaar meer , je zal met zon kilometrage waarschijnlijk ook eerder die bak oprijden met jouw kilometrage zonder spoeling
                      Als die bak het zou begeven in 150000 km zonder spoelingen dan ben je met die 375 nog steeds goedkoper uit per jaar , je hoeft met zon garantieloze ouwe bak dat heus niet bij de dealer te doen dus dat kan beter en goedkoper

                      Maar je zou in de eerste plaats niet zon klote automaatbak moeten nemen ,die ook nog eens verschrikkelijk ruk rijdt
                      "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                      "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                      "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                      "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door motroosje Bekijk bericht

                        Maar je zou in de eerste plaats niet zon klote automaatbak moeten nemen ,die ook nog eens verschrikkelijk ruk rijdt
                        LOL..., smaken verschillen. Het is zeker niet de meest geavanceerde of snelle bak, mee eens. Maar ik vind het een meer dan prima ding.
                        "Bork Bork Bork!" - Swedish Chef

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Henk Bekijk bericht
                          Elke 60k..., in mijn geval elk jaar dus, vind ikzelf aardig overdreven vaak, dat hoeft echt niet.
                          Bij Volvo was het iets van 375 Euro meen ik.
                          Jij zal waarschijnlijk heel veel snelweg rijden, dan zou ik het ook oprekken naar 100 of zelfs 120k. Die bak krijgt bijna niets te verduren. Het meest te verduren krijgt ie in de stad met veel rem en optrekwerk.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Henk Bekijk bericht
                            LOL..., smaken verschillen. Het is zeker niet de meest geavanceerde of snelle bak, mee eens. Maar ik vind het een meer dan prima ding.
                            Die bak reed alsof je met een slap elastiek achter een kipcaravan geknoopt zat ;-)
                            "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                            "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                            "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                            "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door motroosje Bekijk bericht
                              Die bak reed alsof je met een slap elastiek achter een kipcaravan geknoopt zat ;-)
                              Dat maakt niet uit man. Weet je wat pas echt kut rijdt? Een Cayenne S, die Fred Flintstone uitvoering met zo'n ondergemotoriseerde V8.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door ølle Bekijk bericht
                                Dat maakt niet uit man. Weet je wat pas echt kut rijdt? Een Cayenne S, die Fred Flintstone uitvoering met zo'n ondergemotoriseerde V8.
                                Het kan erger door een burgelijke caravan achter zon gouden kettingen parenclubtaxi te hangen
                                "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door EG Bekijk bericht
                                  60k is niet veel. Mercedes die toch aardig lang eigen bakken bouwt heeft dat zelfs als onderhoudsvoorschrift.

                                  Voor een Merc kost dat 325 euro. Is peanuts als je kijkt wat je aan normaal onderhoud betaalt.

                                  Ik zou max 100k aanhouden bij benzine automaten met weinig vermogen. (weinig koppel; automaat heeft weinig te verduren)
                                  Om de 60.000 km verse olie met een nieuw filter was voorschrift tot de komst van de W210 en modellen uit die generatie met can bus techniek. Toen was het zogenaamd sealed for life. Alleen gingen die automaten voor er 200.000 km mee gereden was wel stuk.
                                  Voor 5-8 k eurootjes ging er een nieuwe bak in. Je hebt wel fijn 1200 euro uitgespaard door niet te verversen. Dat is weer een meevaller.
                                  Mercedes automaten die wel ververst worden halen net als voorheen makkelijk 500.000 km, het dubbele komt ook voor.

                                  Niet verversen is boerenbedrog. De techniek is nauwelijks gewijzigd, de olie evenmin.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Op zich zou niet verversen wel kunnen met een synthetische olie tjokvol anti-slijtage dopes als er zeer goed gekoeld en gefilterd wordt
                                    "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                    "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                    "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                    "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ook daar wordt op bezuinigd, filters worden weggelaten, koeling is nauwelijks voldoende bij zomerse temperaturen. De klant wordt wijsgemaakt dat een slecht schakelende of kapotte automaat heel normaal is bij 150.000 km. Autofabrikanten laten het bewust aankomen op claims om maar mee te kunnen doen in de race met zogenaamd onderhoudsvrije auto's. Alleen jammer dat er consumentenrecht is dat buiten de garantietermijn dit soort grote defecten tot de aansprakelijkheid van de fabrikant rekent.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Dat zijn ook gewoon de verkeerde bezuinigingen
                                        Een beetje industrieel hydraulieksysteem zit vol filters en koelers

                                        Ik heb veel olieanalyses gedaan en systemen waar goed gefilterd en gekoeld wordt ,en af en toe wat bijvulling nodig hebben door lekkage/verbruik hoeven nooit ververst te worden zonder externe waterbesmetting etc
                                        Last edited by motroosje; 30-07-14, 12:44.
                                        "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                        "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                        "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                        "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                                        Comment


                                        • #21
                                          Mooi bescheiden machine: http://www.autoblog.nl/nieuws/volvo-...e-nieuwe-69550
                                          Beetje anonieme voorkant maar de achterkant is helemaal goed.

                                          De looks passen iig bij het Volvo-imago.
                                          Extra treeplanken zijn ook niet nodig...:-)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Erg dapper dat Volvo het aandurft om zo'n topmodel te introduceren met enkel vierpitters.

                                            Ben benieuwd hoe die in het echt is.
                                            privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

                                            Comment


                                            • #23
                                              14% bijtelling toch? Ik vind de voorkant wel bijzonder.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Had het een beetje gemist, maar ik sprak vandaag bij de hockey (uiteraard ;-) een paar blije buurmannen; ze hadden de plug in XC90 besteld op basis van 14% bijtelling, blijkt deze toch nog 7% te zijn dit jaar.
                                                Al die auto's meteen uitverkocht en er wordt al boven op de nieuwprijs geboden op hun auto's.

                                                http://www.autoweek.nl/nieuws/32720/...t-7-bijtelling
                                                fka KawaZZtra

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Het falen van de wetgeving wordt wel heel duidelijk op deze manier: 7% bijtelling op een klein flatgebouw met 400 pk. Doh!
                                                  Well Brian... I'm opening a boutique!

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Interesting want dat was niet zo.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ik ken er ook een paar die er zoeentje hebben besteld.
                                                      Ben benieuwd of hij bevalt.
                                                      De s60 kent echt veel problemen met die hybride aandrijving.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Je bedoelt de v60, scud.
                                                        privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Oorspronkelijk geplaatst door netraam Bekijk bericht
                                                          Het falen van de wetgeving wordt wel heel duidelijk op deze manier: 7% bijtelling op een klein flatgebouw met 400 pk. Doh!
                                                          Nederland is qua belastingen op autogebied al een tijd de weg kwijt. Een beest van een terreinwagen die zwaarder is dan een full size meubelbestelwagen (2250kg) die 1:40 haalt. Ik ben serieus sprakeloos.

                                                          En uiteraard uitverkocht in 2015.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Oorspronkelijk geplaatst door gait156 Bekijk bericht
                                                            Je bedoelt de v60, scud.
                                                            Je hebt gelijk. V60 hybride.

                                                            Bij mdv op het werk hadden ze er vorig jaar in een keer een stuk of acht besteld. Met elke auto was er narigheid.

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Is ie uitverkocht joh? Terwijl er op internet nog genoeg reclame voor gemaakt wordt door autobedrijven.
                                                              Bij ons op intranet wordt inmiddels flink geboden op lage bijtellers van mensen die weg gaan. Dat is ook weleens anders geweest.
                                                              Ach, de waanzin heeft in ieder geval bijna het hoogtepunt bereikt zullen we maar zeggen.
                                                              BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                LOL, een prikbordveiling om je 3 jaar oude Megane 14% hok per opbod door te douwen aan de volgende schraper. Geweldig. :)

                                                                Ik moet zeggen dat ik er steeds recalcitranter van word. Denk dat ik bewust een 25% wagen ga uitzoeken de volgende keer. Gewoon, eentje van 20 mille of zo, zodat het nog net uit kan. Puur voor de pats. :)
                                                                Mini Cooper Clubman
                                                                "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                                "Jasper val dood." - RH

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X