Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Saab 900 2.0i 16v Classic 5drs LPG

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Saab 900 2.0i 16v Classic 5drs LPG



    Dit is het blog dat gaat over onze Saab 900 Classic. Hier houd ik bij ik allemaal nog moet doen om deze auto in goede conditie te houden. In post 2 houd ik de storings- en onderhoudshistorie bij.

    Het is een 900 2.0i 16v Classic 5 deurs op LPG (G2) uit 1992. Sinds december 2007 in ons bezit.

    Pluspunten
    + Bevalt erg goed!
    + Aanschafprijs
    + Looks van de Classic
    + Combinatie van 5drs, 2.0i 16v en LPG in deze kleurstelling
    + Relaxed rijden
    + Handbediende ramen (kunnen niet stuk)
    + Goede stoelen
    + Prettige reisauto
    + Veel ruimte
    + Zuinig
    + Bouwkwaliteit
    + Goede kachel, automatische stoelverwarming en ventilatie
    + Alle onderdelen zijn 2e hands te vinden, nieuw is er voldoende via dealernetwerk
    + Actieve merkclub met forum
    + Gevoel van veiligheid
    + Enorme wieluitslag voor een FWD
    + Makkelijk manouvreerbaar
    + Grote (verwarmde) spiegels
    + Veel lichtopbrengst met dimlicht
    + Ruitenwissers en sproeiers op koplampen
    + Lampen automatisch aan/uit met contact
    + Trekhaak
    + Gekocht onder de 3 ton, net ingereden dus! :)

    Minpunten:
    - Sobere uitrusting
    - Zitpositie is vrij hoog, stuur niet instelbaar
    - Geen open dak en electrische ramen
    - Kan net niet tippen aan een 9000
    - Benzinemeter zonder reservelampje
    - Geen boardcomputer
    - Geen ventilatie achterpassagiers
    - Benzinepomp zit vast met een lastige schroefring grmbl
    - Geen snelheidsmonster
    - Mag officieel wel de Humbaur en DAF trekken, maar de E30 net niet, maar ik heb toch geen E.

    Eigenaardigheden:
    + Ronde voorruit
    + Motor in lengte voorin
    - Hele diepe bougies
    - Een soort van torque steer of dood punt bij volledige stuuruitslag op lage snelheid

    Last edited by Dennis Cavallino; 16-11-08, 09:39.

  • #2
    Storing en onderhoudsoverzicht

    Toen we hem kochten:
    - Asbak achter zat los (stukje van klem afgebroken, nieuw exemplaar geplaatst)
    - Binnenverlichting werkt niet (in kofferbak en opbergvakjes wel)
    - Banden alle vier op door stalling (4 nieuwe banden gemonteerd)
    - Uitlaat verroest (midden en einddemper vervangen door nieuwe exemplaren)
    - Accu dood (nieuwe geplaatst)
    - Slangklemmen verroest (alle 36 vervangen)
    - Koppeling lekte (=vervangen)

    [email protected] km:
    - Uitgebreide inspectie. Grote beurt: alle vloeistoffen, filters, remmen, accu, ruitenwissers, bougies, verdelerkap + rotor, slangklemmen.
    - 4 nieuwe banden, balanceren en uitlijnen
    - Middendemper en einddemper preventief vervangen
    - Nieuwe koppeling
    - Preventief remmen vervangen schijven + blokken voor en achter, klauwen gangbaar gemaakt
    - Remlicht gemaakt.

    storingen tussen 294.000-307.000km:
    Wieldop verloren (nieuwe geplaatst)
    Ruitensproeier werkte niet meer, reservoir was vol. (Vanzelf opgelost, waarschijnlijk was 't een bevroren spuitmondje).
    Sierstrip voorbumper losgeraakt in wasstraat ( vastgezet met klemmetje klemmetjes. Tip: kitten kan ook)
    Benzinepomp overleden (vervangen)
    Backfire op LPG (verholpen)
    Kapot luchtfilterhuis (tijdelijke oplossing met duct tape, nu vervangen door een gebruikt exemplaar)
    Kras op motorkap lv
    Parkeerdeukje van een onverlaat op rechter achterdeur

    Onderhoud tussen 307.000-321.000 km:
    - Benzinepomp vervangen door gebruikt exemplaar
    - Olie ververst, nieuw oliefilter
    - Nieuwe bougies + bougiekabels
    - Nieuwe bobine, verdelerkap, rotor
    - Reset motormanagement
    - Alle storingen backfire en benzinepomp opgelost
    - Voorruit vervangen door nieuwe ruit (verzekering)
    - Nieuwe ruitenwissers gemonteerd

    Storingen + onderhoud tussen 307.000 en 327.000 km.
    - De rechter tweater is losgeraakt en in 't dashboard gevallen. (Tweater teruggeplaatst in dashboard: oude lijmresten geschuurd, gelijmd met secondelijm, 2 schroevendraaiers gebruikt als ondersteuning, anders kun je er niet goed bij, daarna samengeknepen. Tevens de luchtslang goed aangesloten op het ventilatierooster)
    - Kras op linker voordeur door windvlaag tijdens sluiten motorkap, waardoor deze niet goed in de rails viel en de deur raakte tijdens het openen van het portier. Erg suf en zonde.
    - 1 van de gordelhouders op de achterbank valt steeds uit elkaar (zat verkeer om)
    - Door volgeladen auto is hemel op klein plekje losgelaten (actie 2009)
    - ABS melding + uitgevallen. intussen gefixt!
    - Centrale Vergrendeling is uitgevallen doordat een deur niet goed dichtzat. Zekering bleek doorgebrand.
    - Vulslang LPG installatie bleek poreus geworden, daar waar hij buiten de koets loopt. Nieuwe slang gekocht. Uiteindelijk kreeg ik de oude slang niet los van de vuldoos, dus heeft de LPG specialist dit alles vervangen incl nieuwe vuldoos, koperen vulstuk en de slang zelf (215 euro in totaal)
    - Benzinepompring strakker vastzetten en/of dichtkitten ivm benzinedamp (dichtgekit)
    - Velgen V+A omzetten (gedaan, banden na 30k km nog in hele goede staat).
    - Winterbeurt: sloten smeren wd40 en grafietpoeder, rubbers invetten en algehele controle (gedaan) + anti vries ruitensproeier gevuld (5 liter precies, dus die was echt leeg).
    - Asbak achter vastzetten (vastgezet, onderdelen lagen IN de middenconsole, er bleek iets van het asbakje afgebroken te zijn, daarom een ander exemplaar gekocht en geplaatst)
    - Achterste sierstrip brak ik af toen ik de LPG nippel probeerde los te krijgen. Nieuw exemplaar gekocht via saabforum en bevestigd met kit na te ontvetten met remmenreiniger. Goeie tip.
    Opmerking: Motor klonk erg goed.
    - Stoelverstelling rugleuning lv was losgeraakt. Ontbrekende onderdeeltje teruggevonden op parkeerplaats.
    - Luchtfilterhuis vervangen.
    - schakelaar interieurverlichting vervangen. Werkt nu perfect. Tevens glaasje van verlichting achter binnenspiegel uit donor in deze geplaatst.
    - APK goedgekeurd

    Onderhoud bij 327.000 km.
    Kleine beurt: Olie + filter (verbruik olie 1 liter op 20.000 km)
    Ruitensproeier gevuld met andere vloeistof die minder vet is. Ruiten ontvet.
    Kofferbakbodem op maat gezaagd, zodat 'ie nu goed naast de LPG tank past. Ziet er weer netjes uit.

    Onderhoud 327.000 - 362.000 km.
    AIC gereinigd
    Gasklephuis gereinigd
    Winterbanden gemonteerd bij 355.000 km.
    Olie + filter bij 357.000 km.
    Remblokken achter bij 357.000 km.
    Winterbeurtje, incl. rubbers invetten
    Deurmechanisme RV gesmeerd
    Motorruimte gepoetst
    Handrem RA gesteld (APK afkeur, nu dus wel APK)

    Onderhoud bij 362.000 km.
    Apres-winter poetsbeurt. 2x. Alle pekel verwijderd tot in de kleintste details en onderdelen gesmeerd en ingevet
    Stuurbekrachtingingsvloeistof (GM approved) ververst
    Rotor + verdelerkap + bougiekabels + bougies vervangen

    369.235 km
    Ruitenissermechanisme afgebroken, compleet vervangen.
    Kachelmotor uitgevallen, bleek een oxiderende stekkerverbinding te zijn.

    378.000 km
    - Dynamo gereviseerd
    - Startmotor gereviseerd

    385.000 km
    - Bougies, kabels, rotor en verdelerkapje vervangen.
    - Olie ververst + nieuw oliefilter
    - Voor- en achterwielen gewisseld. De Fulda winterbandjes hebben de zomer overleefd zonder dat ik er nadelen van ondervonden heb. Fulda's zijn heel het jaar door goed voor de 900.
    - Thermoswitch die de radiateurfan aanstuurt een klap met de hamer gegeven. Dat werkt als tijdelijke oplossing prima.

    To Do / projecten / wensen:

    - Nieuwe radiateur (liefst een grotere)
    - Nieuwe koelvloeistof
    - Nieuwe thermoswitch
    - Remklauwen reviseren (RA werkt de handrem niet, mooi moment om ze allemaal aan te pakken)
    - Nieuwe remvloeistof
    - Deurrubbers inspuiten met siliconenspray
    - Deursloten + mechanismen nalopen, invetten/smeren
    - ABS storing verhelpen
    - Nieuwe schokdempers en veren, incl. vervangen hulpveren
    - Nieuwe onderstelrubbers, daarna uitlijnen
    - Uitgebreide anti roest behandeling, evt. kleine plekjes behandelen, zodat 'ie zolang mogelijk meegaat.
    Last edited by Dennis Cavallino; 03-11-10, 11:21.

    Comment


    • #3
      Lang verhaal:
      Na twee Saab 9000's die ons goed bevielen waren zowel ik als mijn vriendin het eens dat er vaker Saabs in huize Cavallino mochten komen. Toen mijn vriendin vorig jaar de BMW 535 dagelijks ging gebruiken en daar financieel mee in de knel raakte (3,5 maanden werken om uberhaupt op je werk te komen dankzij 't verbruik icm benzineprijs), besloten we om op zoek te gaan naar een Saab op LPG. De 9000's die wij hadden gehad, hadden beide geen lpg, maar ik wist dondersgoed dat Saabs met of zonder turbo het erg goed doen op deze milieuvriendelijke, maar vooral betaalbare brandstof. We hadden de voorkeur voor een Saab 900 Classic, liefst een 2.0i 16v, op LPG uiteraard. Een turbo op gas mocht ook, maar ik vond al een tijdje geen goede, of ze waren 2 keer boven ons budget.

      Na een tijdje zoeken vonden we een "riskant project" in de vorm van een 900 Classic die ruim 5 jaar stil had gestaan en dus niet mocht rijden. Echter, de auto zag er smetteloos uit en de advertentie sprak ons wel aan, de prijs idem dito, understatement. We hadden daardoor genoeg budget over om de auto door een garage helemaal tip top in orde te laten brengen, zodat ik vanaf dat moment al 't onderhoud zelf kon doen, zonder dat mijn vriendin geen vertrouwen in de auto zou hebben omdat ik eraan had lopen prutsen. :)

      De Saab bleek die 5 jaar stilstand goed overleefd te hebben. Met 293.000 kilometer op de klok, verwacht iedere simpele ziel natuurlijk één of ander wrak. Maar er zat geen krasje op de auto. Het interieur was als nieuw en de auto was perfect onderhouden aan de onderhoudsboekjes te zien. De vloeistoffen zagen er goed uit, alleen waren de banden oud, vierkant en uitgedroogd. De remmen leken aandacht nodig te hebben en de uitlaat was aan het roesten. Maar voor die paar knaken kochten we eigenlijk een 2e hands LPG tank, met een bijna perfecte 900 Classic er gratis omheen.

      De vorige eigenaren hadden de auto ooit als leaseauto gereden, toen privé overgenomen voor 't vervoer van de kinderen en toen ze beide 2 leaseauto's werd de Saab overbodig, maar ze wilden hem destijds niet weg doen. Toen de stallingsruimte zou gaan verdwijnen hebben ze besloten om hem toch maar weg te doen. Er waren nog andere kapers op de kust, maar geen kopers, dus we hebben een goede deal met ze gesloten. Enkele dagen later haalden we de auto op en liet ik me door mijn pa slepen naar de garage van mijn neef. De BMW hadden we intussen verkocht (snik).

      Bij de garage hebben ze alle mogelijke vloeistoffen ververst, alle filters, bougies, verdelerkap, accu, ruitenwissers etc. vervangen. 4 nieuwe banden had ik via autobandenmarkt.nl laten aanrukken en deze werden gemonteerd, net als een nieuwe middendemper en einddemper, remschijven, blokken en uiteraard moesten de remmen gangbaar worden gemaakt. Ook heb ik alle slangklemmen laten vervangen door nieuwe, 35 stuks in totaal. Al met al een flinke klus en goede investering. Deze 'beurt' viel qua kosten flink wat hoger uit dan de aanschafwaarde van de auto, maar dan nog bleven we qua totale aanschafwaarde onder de prijs van gelijkwaardige Saabs op LPG (vaak met veel hogere km-standen, maar met nog een hoop onderhoud wat daar dan weer bij zou komen). Goeie deal dus, maar nog geen meter gereden.

      Ophalen was dus wel spannend, want ik ging rijden in een auto, waarin ik tot dan toe alleen maar was gesleept. Starten lopen natuurlijk. Van Bunnik naar huis in Den Haag ging prima. Gewoon rustig aan gedaan. Daarna de auto volgeladen want in de kerstvakantie gingen we een rondje noord Nederland doen. Net voor de afsluitdijk verloren we een wieldop en op de afsluitdijk viel de auto even een keertje uit tijdens 't rijden. Maar toevallig net bij een parkeerplaats. Later viel 't kwartje. De benzinetank was leeg, terwijl ik dacht dat 'ie vol was, want ik had getankt, maar die slang sloeg meteen af (achteraf hield ik de slang verkeerd, maar dat wist ik toen nog niet). Uiteindelijk hebben we die eerste week meteen 1000 kilometer gereden via Friesland, Groningen, Drenthe en terug via Flevoland. Echt een mooie vakantie in eigen land, leuke B&B's en fraaie routes. Het was ook prachtig weer. In Groningen, vlakbij Rico was in de wasstraat wel een strip van de voorbumper losgeraakt, maar die heeft mijn vriendin vastgezet met plakband en zit nu na bijna een jaar nog steeds vast! (De bevestigingsdelen heb ik bewaard tot 't plakband loslaat, want dit is humor natuurlijk, plakband, geen duct tape, wie gelooft dat?).

      Eenmaal terug werd de auto ingezet voor het woon-werk verkeer van mijn meisje. Dat beviel haar erg goed. Het scheelt zoveel geld en daarnaast rijdt de auto gewoon heerlijk. Al snel ging ze over de 3 ton. We zijn veel weekenden op reis geweest en hebben wat vakanties gedaan. 'Overal' zijn we geweest met de Saab en alle tentspullen passen erin, inclusief veels teveel tassen en koffers met onze kleding e.d..

      Soms koppelde ik de trailer erachter, BMW of Daf erop, werd er een sloopauto opgehaald in Zeeland en toen ging opeens de benzinepomp stuk. Weer te lang doorgereden zonder benzine, terwijl ik heel stom handmatig de auto op benzine had gezet, terwijl de meter nog boven reserve zat, was de tank toch leeg (leer dat nu eens Dennis!). Maar op gas had ik een tijdje last van backfires. Uiteindelijk hebben we vrij lang op gas gereden, met 't risico van backfires, want 't eerste probleem was om de bodemplaat in de kofferbak onder de gastank los te krijgen. Dat heb ik maar even laten doen bij een garage hier in Den Haag. Vervolgens had ik op de sloop (Opdam) een benzinepomp gekocht van een 900 16v, maar kennelijk een ouder type. Leek er bij thuiskomst totaal niet op.

      Via 't Saabforum kwam ik erachter, omdat ik een een late 900 2.0i 16v heb, dat een Saab 9000 pomp zou moeten passen. Op de heenweg van onze meivakantie aan de Belgische kust haalde ik bij een Saab hobbyist een 2e hands 9000 pomp op. Dat lag langs de route namelijk. Op de camping in st. Idelsbald heb ik mijn gereedschapsset tevoorschijn getoverd en ben aan de slag gegaan om de benzinepomp te wisselen. Ik begon net na 't eten, maar net voordat 't pikkedonker was buiten vroeg mijn vriendin of ik in de auto of de tent wilde slapen. :) 't Lukte me niet om de ring van de pomp los te tikken/draaien/slopen. Dus weer terug naar NL op gas. Ging prima gelukkig, op 't tanken na, want niet veel tankstations hadden LPG, of geen adapter te leen voor ons. Irritant, maar we hebben 't gered.

      Om een lang verhaal kort te maken, uiteindelijk via een garage in Den Haag is de ring losgemaakt en een paar minuten later had ik de pompen gewisseld, alleen toen kreeg ik die ring niet helemaal tot onderaan ingedraaid. Wat een kutsysteem zeg. Enige minpunt van deze Saab. De benzinedampen hangen nu weleens in de auto, dus ik ga 't maar gewoon dichtkitten.

      Toen konden we dus weer op benzine rijden. Dat was intussen wel nodig ook, want ik had het backfire probleem op LPG weer terug en moest dat dus oplossen terwijl de auto iedere dag nodig was (handig dat 'bi-fuel'!). Ik ging stap voor stap op zoek naar de oorzaak. Eerst alles gecontroleerd. Ik zag niets vreemds. Toen bougies vervangen door speciale originele Saab bougies (fucking duur). De auto loopt er beter van, maar de backfire bleef af en toe terugkomen. Dus ik haalde bougiekabels, verdelerkap, rotor, nieuwe bobine, benzinefilter (je moet wat...) etc.. En terwijl ik alles in de kofferbak had liggen reden we op benzine (geen risico meer) in Voorburg een kruising op en dat eindigde met een KLABAAAAAM! Heel het luchtfilterhuis was ge-explodeerd, de klemmen lagen overal, incl losgescheurd plastic! Toch maar even de ANWB gebeld voor de zekerheid en die ontdekte een poreus vacuumslangetje. Het luchtfilterhuis zette hij vast met duct tape en hij gooide voor de zekerheid nog even wat benzine in de tank, wat ik had 't vermoeden dat ik weer te lang had doorgereden.... hetzij ook zo was. :)

      Enfin, ik alles gemonteerd. En vanaf dat moment doet de Saab het helemaal top! Het heeft me nog geen 200 euro gekost, incl. materiaal en 2 keer de garagebedrijven in de buurt lastig vallen met mijn doe 't zelf- maar 't lukt niet acties. Als ik het volledig had uitbesteed aan een garagebedrijf dan was ik wellicht zo maar 700 euro of meer kwijtgeweest. Dus dat maak zelf sleutelen en problemen oplossen, met wat hulp van de wegenwacht, wel zo leuk.

      Zowel op benzine als gas doet de saab 't dus goed. Zoals hij het ook de eerste maanden deed. Intussen hadden we ook 15.000 km gereden, dus heb ik de auto meteen een oliebeurtje + filter gegeven. In de laatste weken had 'ie wel wat olie verbruikt, want tot 13.000 km was 't olieverbruik nihil. Maar dat schijnt ook door het rijden op gas te komen, nu reden we de laatste km's meer op benzine dan gas. Na de oliebeurt gingen we op zomervakantie naar Tsjechie. Via het Harzgebergte naar Dresden. 's Ochtends bij 't hotel in Dresden ging ik even olie peilen, maar de motorkap gaat naar voren open. De wind kwam er van achteren onder toen ik de kap dichtdeed en kennelijk viel hij toen niet helemaal in de rails. Een paar lelijke krassen op mijn linker voordeur zijn 't resultaat. Dit zijn de 2e krassen, want ik heb linksvoor op de motorkap ook al krassen veroorzaakt met een heel onhandig paaltje (baal ik echt van!). Net voor de zomer heb ik ook de voorruit door de verzekering laten vervangen ivm wat sterretjes en heel veel steenslag, soms zag je echt weinig met laagstaande zon enzo. In de vakantie was ik hier wel blij mee, dit reed een stuk relaxter. Door de ronde ('straaljager')voorruit heb je trouwens een heel goed zicht in bochten.

      Vanaf Dresden reden we via Polen binnendoor naar de Bohemen. Uiteindelijk hebben we in de zomervakantie bijna 4000 km gereden. En dat beviel heerlijk! In Tsjechie word je echt nagestaard met zo'n 900 Classic. Heel vreemd, je ziet ze daar echt niet. Op die hele slechte binnendoor weggetjes is het best fijn rijden in de Saab. Sportief rijdt de auto niet, maar het veert goed en daardoor kun je lekker doorrijden. Tot 2 keer toe was ik blij met de standaard carter beschermingsplaat.

      Zowel op gas als benzine trekt de auto het prima om met max 4000rpm bergen op te rijden. Boven dat toerental wil ik bij deze auto eigenlijk niet komen. Met mijn vorige Saab 9000 2.0i 16v had ik dat ook. De motoren voelen zich lekkerder bij lage toeren en rustig gebruik. Bij meer dan 4k rpm hoor je een flink kabaal, ik heb zoiets van: dat doe ik wel met mijn Daf of BMW. :) Wellicht mede hierdoor rijdt de Saab heel zuinig. Op benzine haal je 1:12, op gas 1:9 lukt meestal wel, erg netjes vind ik. Het omslagpunt, incl. wb lag ten opzichte van d 535 al bij 4000 kilometer. We streven nu af op de 30k kilometer in nog geen jaar tijd, waarvan +- 17,5k woon-werk van mijn vriendin. Al met al zijn we niet alleen blij met de kostenbesparing, maar vooral ook met de auto zelf. We vinden 't nog steeds een mooi model. De auto is helemaal origineel, glimt lekker en rijdt gewoon goed. De periode met backfire en kapotte brandstofpomp was wellicht irritant, maar de auto reed wel en liet ons niet echt in de steek. Het vinden van de juiste oplossing duurde soms wat langer omdat ik het zelf wilde oplossen. En dat is leuk en leerzaam!

      To be continued...
      Last edited by Dennis Cavallino; 12-09-08, 02:32.

      Comment


      • #4
        De foto's


        Tijdens de aanschaf


        Bohemisch paradijs


        Pools dorpje


        Ik zag in de verte een fraaie zonsondergang, dus foto's maken. Ook maar even van de auto in het ondergaande zonlicht bij de spoorwegovergang. Als je goed kijkt zie je een grote kei liggen voor de Saab. Ik zag 'm niet en was blij met de carterplaat, want de voorwielen hingen bijna in de lucht. :)








        Doe die rechter ook maar


        Tijdens een rondje noord-NL en terug via Flevoland







        Foto's van mijn (oude) auto's, inclusief vorige Saabs en deze: http://picasaweb.google.com/dennisdrenthe/MyRides#
        Last edited by Dennis Cavallino; 12-09-08, 02:31.

        Comment


        • #5
          Leuke auto!
          Dit blogje ga ik bijhouden.
          Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

          Comment


          • #6
            lol, mooi met die dikke kei voor de auto! :-)

            Ferrari 308 GTB QV (1983)
            Alfa Giulia 1300 (1966)
            Mazda Miata (1990 Daily driver)
            BMW 320Ci (van GF)



            Comment


            • #7
              en lol @ gf-Cav die op een aantal foto's in de auto blijft zitten, omdat die Dennis fokking weer een foto van z'n ouwe kar moet maken op een zogenaamd idyllisch plekje :)


              (hence de zelfspot met een '90 saab 900 in bezit)


              edit: leuke blog trouwens, ik ga 't zeker in de gaten houden.
              Forza!

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Scudetto Bekijk bericht
                en lol @ gf-Cav die op een aantal foto's in de auto blijft zitten, omdat die Dennis fokking weer een foto van z'n ouwe kar moet maken op een zogenaamd idyllisch plekje :)

                Ha, het feest der herkenning!

                Leuk lijstje trouwens waar je mee begint.
                Herken er veel in, zelfde soort redenen waarom ik bij de 850 uit kwam.
                Met uiteraard ook een paar duidelijke verschillen. :-)
                Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

                Comment


                • #9
                  Haha, so true! Ze maakt soms zelfs ook wel wat foto's gelukkig, vooral in de auto tijdens 't rijden, maar die lelijke kop van mij wil ik niet met jullie delen. :)
                  Fotografie vinden we beiden leuk. Ze vindt alleen altijd dat er altijd teveel auto's op staan, hehe.

                  @Antoine: Jouw blog lees ik graag, intussen zijn er heel wat leuke draadjes hier van mensen die enthousiast zijn over hun auto('s). Vandaar dat 't ook een soort van inspiratie was voor dit draadje. Tevens leuk om 't bij te houden en om advies in te winnen.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                    . Ze vindt alleen altijd dat er altijd teveel auto's op staan, hehe.

                    Ja, hehe. :)

                    *waarom moet die auto er nou weer op?*
                    "nou.. gewoon.. " [klik]

                    Krijg je van dit soort foto's:



                    en dan bij terugkijken denk van: 'tja.. eigenlijk wel zinloos' :)
                    Forza!

                    Comment


                    • #11
                      Leuk draadje, ga ik zeker volgen! Ben eigenlijk wel benieuwd wat aanschaf en onderhoud bij elkaar gekost hebben.

                      Die foto van Scudetto :-)

                      Comment


                      • #12
                        Laten we 't er gewoon op houden dat een nette mooie 900 in dezelfde staat op LPG minimaal zo'n 2500 euro moet opleveren minimaal en dat wij dat er net-niet voor hebben betaald incl al het onderhoud tot nu toe. Bij de volgende beurt halen we dat wel. :)

                        Comment


                        • #14
                          wat een geld...
                          fka v164

                          Comment


                          • #15
                            Oorspronkelijk geplaatst door v164 Bekijk bericht
                            wat een geld...
                            Dat wel. :-)))

                            Comment


                            • #16
                              14.000 euro voor een Saab met bijna 3 ton op de teller?
                              Tuurlijk...

                              Ferrari 308 GTB QV (1983)
                              Alfa Giulia 1300 (1966)
                              Mazda Miata (1990 Daily driver)
                              BMW 320Ci (van GF)



                              Comment


                              • #17
                                Ik hoorde afgelopen week een verhaal, dat er een 900 Classic cabrio met origineel iets van 50.000km, in concoursstaat, voor niet minder dan €30.000,- verkocht is. Dát is pas waanzin :-)

                                Comment


                                • #18
                                  Een S GT is wel heel wat waard, maar dit is veels te hoog natuurlijk, tenzij... echt alles aan die auto is vernieuwd, de auto volledig is behandeld tegen roest en je bijvoorbeeld 2 jaar garantie krijgt ofzo, en je iemand vindt die één van de topmodellen van de 900 serie wilt hebben met een hoop geld achter de hand en die weet dan 275.000 euro in een Saab inhoudt dat 'ie net is ingereden. :)

                                  Maar in youngtimer land is een auto met deze km-stand echt compleet not-done met deze prijs imho. Als er 75.000 km op de klok had gestaan was het een ander verhaal. Dan had men erom gevochten waarschijnlijk.

                                  Comment


                                  • #19
                                    Belachelijke prijs.
                                    Deze ziet er optisch netjes uit, maar d'r moet wel een héél goed verhaal bij zitten om hem voor die prijs verkocht te krijgen.


                                    Maar een 900 turbo is wel een van mijn droomauto's. Eentje uit de categorie 'die ik wil ik echt ooit hebben'.
                                    Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

                                    Comment


                                    • #20
                                      Als de Daf eruit gaat heb ik ff snel vervangend vervoer nodig, een kleine selectie rijdende donorbakken:

                                      Turbo, met Airflow spoilerpakket (vind ik eigenlijk alleen fraai op een Red Arrow):


                                      Lookalike van die we al hebben, op dat lelijke reflectording achterop rond 't kenteken:

                                      Prijs kan nog wel wat vanaf denk ik. Die velgen wil Marijke op die van 'haar'. :)

                                      Speciale saabforumprijs, dus alleen al handig voor de (nieuwe) onderdelen:


                                      Ze staan allemaal in de buurt.

                                      Comment


                                      • #21
                                        Airflow komt inderdaad niet tot zijn recht op deze kleur.
                                        Is een Turbo wel een slimme keuze als je snel even daily driver wilt scoren? Relatief meer kans op technische malheur.
                                        Wel de leukste van de drie uiteraard.

                                        Technische staat en geldigheid van de APK lijken me de belangrijkste criteria.

                                        Wel weer leuk om weer eens een fotootje te zien van die mega kofferbak van de 900.
                                        Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

                                        Comment


                                        • #22
                                          Zo'n airflow pakket is sowieso lelijk, wat mij betreft. Op een Red Arrow accepteer je het omdat het nu eenmaal bij een Red Arrow hoort. Is dit niks: http://link.marktplaats.nl/189195452

                                          Blijft ook cool zo'n Silver Arrow. Saab's 900 Turbo zijn sowieso gaaf eigenlijk.

                                          Gaaf: http://link.marktplaats.nl/188970297. En nog WB-vrij ook...
                                          Last edited by Red205; 18-09-08, 18:13.
                                          Auto's: veel...

                                          Comment


                                          • #23
                                            Vandaag even een Vialle vulslang gekocht. Mijn vriendin stond vorige week vrijdag te tanken en toen spoot het LPG onder de auto vandaan. Ongelooflijk hoe paniekerig pompbedienden kunnen doen, klootjesvolk. Vriendin in paniek en om haar te calmeren (ik was er even heen gereden) voor de zekerheid maar de ANWB gebeld en die zei dat we gewoon konden starten (duh).
                                            Vandaag een stuk op benzine en gas gereden, alles werkt, maar ze had tot nu toe alleen op benzine gereden.

                                            Slang van 1,25 meter kostte 35 euro, met korting. http://www.lpg-nieuwenhuijsen.nl in Rijswijk. Morgen even klussen.

                                            Vorige week ging ook de centrale vergrendeling stuk toen ik een deur niet goed dicht deed en daarna wel de auto op slot had gedaan. Resetten heeft nog niets verholpen, dus even verder zoeken.
                                            Last edited by Dennis Cavallino; 24-10-08, 13:04.

                                            Comment


                                            • #24
                                              Fuckerdefuck. Klote LPG vulslang. Het beloofde een klusje van niets te worden, maar dat viel tegen.

                                              Gisteren heel de middag bezig geweest om de nippel bij de tank'dop' los te krijgen, maar dat is niet gelukt. Bij de gastank is 'ie wel los.
                                              Ik had nota bene wat nieuw gereedschap gekocht voor de zekerheid en die had ik nodig ook, maar ik krijg geen grip op dat koperen ding waar je de tankslang in hangt. Die hele unit draait dus mee, waardoor ik de nippel dus niet los kon trekken met een steeksleutel. Grmbl.

                                              Nu moet ik alsnog als één of andere loser naar een garage om me te helpen. Ik haat dat.

                                              Comment


                                              • #25
                                                Ja, leuk he, die oudere auto's. ;-)

                                                Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                BMW 320Ci (van GF)



                                                Comment


                                                • #26
                                                  mmm, snap niet wat je probleem is, want als ik er even naar kijk in mijn auto is het zoooo simpel :-)
                                                  fka v164

                                                  Comment


                                                  • #27
                                                    Dat is dus het probleem Sander (overigens moet ik onder mijn auto kijken om 't te zien). Het is zo simpel, je draait aan de nippel met steeksleutel 22 en 't zou los moeten gaan. Nu draait de hele vulinstallatie mee (alles van koper, zit binnenin een kunststof ronde koker, wat door de bumper gemonteerd is). Die koker heb ik geprobeerd te demonteren, maar dan past steeksleutel 22 niet meer, dus dat heeft geen nut. WD40 erop gespoten, griptang op 't koper gezet, bahco, etc etc. alles geprobeerd, maar 't wil voor geen meter los. Kutterdekut.

                                                    Comment


                                                    • #28
                                                      Há, het feest der herkenning.

                                                      Vergeet je niet foto's te maken Cav? Altijd leuk ter leering ende vermaeck.
                                                      Waarom moet die vulnippel eigenlijk eraf?
                                                      Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

                                                      Comment


                                                      • #29
                                                        Gisteren weer druk bezig geweest met die vulnippel en vulslang van elkaar krijgen, maar weer niet gelukt, zelfs niet met hulp van mijn buurjongen met een betere grip tang. Welke idioot bij Vialle heeft ooit bedacht om aluminium aan te sluiten op koper???

                                                        Op naar de LPG specialist dus. :(
                                                        Vrijdag een afspraak.

                                                        Zaterdag zijn we even naar zeeland geweest. Lekker weertje, not. Maar toch leuk in Veere, Domburg en Middelburg. Veere: chocoladeblok in warme melk + gebak in de oude toren aan 't water. mjummie. Zuur- en kaneelstokken gehaald bij Oma's snoepwinkeltje en wat antiek en wat andere winkeltjes bezocht en één en ander gekocht voor in huis. Middelburg was goed qua shoppen, erg leuke meubelwinkels en lekker bier gedronken in eetcafé De Geere (lekker herstbokbier van Herton Jan). Die meubelzaken waren leuk omdat ze een ander/afwijkend aanbod hebben dan hier in de randstad, zonder dat er torenhoge prijzen voor gerekend worden. Oké, je kunt er ook een tafel voor 2500 euro of een bankstel voor 4500 euro kopen, maar voor minder slaag je er ook wel en véél leuker design dan hier in Den Haag bijvoorbeeld. En in Domburg hebben we wat (simpels) gegeten en capuccino gedronken onder een warmtelamp op een terrasje, daarna het strand op in 't donker. Van de zomer nog maar eens die kant op voor een lang weekend. Ook een leuke plek voor een klein 2e huisje ergens Veere ofzo, ooit. Maar goed to the point, de Saab in dit verhaal deed 't prima natuurlijk. We hebben alleen op benzine gereden, maar ik haalde 1:13 met gemak. Met de huidige brandstofprijzen is dat bijna net zo goedkoop heen en weer rijden 300km als met LPG een half jaar geleden! Bijna dan, maar goed, het verschil is bijna te verwaarlozen, maar gelukkig is lpg nu helemaal spotgoedkoop (48ct ipv 66 ct 6 maanden terug).

                                                        Intussen nog wat van mijn lijstje afgewerkt:
                                                        - Asbak achter zat los sinds aanschaf. Vastgezet met onderdelen die IN de middenconsole lagen, lol. Ziet er weer netjes uit.
                                                        - Tweater uit 't dashboard gevist. Ik zag oude lijmresten, dus even opgeschuurd en met secondelijm vastgezet. Heel gepriegel, met 2 schroevendraaiers eronder voor wat tegendruk, maar 't is gelukt. Klinkt toch net iets beter en ziet er niet meer armoedig uit.
                                                        - Stoelverstellingsknop linker voorstoel vastgezet, maar ik mis een onderdeeltje, mogelijk uit de auto gevallen ofzo. Draait nu dus door, dus stoel/rugleuning staat in 1 stand. Weer één of andere particuliere 900-sloper van 't saabforum mailen voor zoiets kleins.
                                                        - Afdekplaat van benzinetank/pomp dichtgekit ivm benzine dampen die telkens de auto in kwamen. Sinds ik de pomp heb gewisseld hadden we daar last van. Waarschijnlijk was ik een rubber ring vergeten/kwijtgeraakt, maar nu is 't prima.
                                                        - Wielen van voor naar achter gewisseld. Nauwelijks bandenslijtage na 30.000 km. Uniroyals zijn prima banden, zo blijkt maar weer. Mits je maar rustig rijdt. Ik heb ze nog nooit horen piepen of tractieverlies gevoeld, dus ik ga ervan uit dat ze vrij zacht zijn, maar slijten doen ze dus niet echt.
                                                        - De ABS sensoren heb gecontroleerd op draadbreuk, maar volgende keer even met staalborstel schoonmaken denk ik? ABS zekering en relais waren in orde, dus ik gok toch op één van die sensoren. Eerst zelf proberen alvorens een garage/Saab specialist in te schakelen. De ene rit werkt t abs wel, de andere dag niet. Lijkt wel italiaans :)

                                                        Het viel me op dat mijn garage overal kopervet op heeft gesmeerd, dus wielbouten, tussen velg en naaf/remschijfrand etc. Ideaal. Meteen maar even de wielen en wieldoppen met Dasty schoongemaakt. Bling bling.

                                                        - Auto winterklaar gemaakt. Even alle vloeistoffen gecontroleerd. Olieverbruik is nog steeds 0,0 (bijna 320.000 km intussen!). Sloten winterklaar gemaakt met WD40, moet nog even grafietpoeder halen om ze te smeren, net als goede antivries ruitensproeiervloeistof erin. Nu nog even de rubbers in de vaseline zetten. Dan kan 't gaan vriezen of dooien.

                                                        Tip voor de interieurpoetsers:
                                                        - Ik wilde de auto eens grondig schoonmaken. Marijke snoept nogal wat onderweg :) dus overal liggen kruimels. Ik wilde de stoelen verwijderen om tussen de rails en middenconsole alles op te zuigen, maar ik had nog een tandenborstel liggen in de werkplaats en dat werkt perfect. Dus bij deze de tip. Tevens heb ik ook eindelijk die harmonica stukken in de middenconsole plus alle kleine richeltjes/randjes van knopjes en opbergvakjes schoongekregen. Al poetsend lukte dat nooit en met stofzuiger ook niet. Tandenborstels roeleren! :)

                                                        Foto's uploaden lukt me al een tijdje niet. :-s Niet echt boeiend verder.
                                                        Last edited by Dennis Cavallino; 07-11-08, 22:47.

                                                        Comment


                                                        • #30
                                                          Oorspronkelijk geplaatst door KMvrtr Bekijk bericht
                                                          Há, het feest der herkenning.

                                                          Vergeet je niet foto's te maken Cav? Altijd leuk ter leering ende vermaeck.
                                                          Waarom moet die vulnippel eigenlijk eraf?
                                                          LPG slang is verweerd. Bij de vulnippel zit 'ie muur en muurvast (aluminium in koper aansluiting).

                                                          Comment


                                                          • #31
                                                            Goed bezig Dennis!
                                                            Leuk om mee te lezen.

                                                            Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht

                                                            Het viel me op dat mijn garage overal kopervet op heeft gesmeerd, dus wielbouten, tussen velg en naaf/remschijfrand etc. Ideaal.
                                                            Lekker is dat hè. Werkt zo veel prettiger als alles netjes is gemonteerd met een likje vet.
                                                            Zelf gebruik ik daarvoor Lube (inkoppertje is voor de liefhebbers...), net zoiets als kopervet. Schijnt alleen nog minder uit te drogen dan kopervet.

                                                            Nog twee tips van mijn kant:
                                                            - Als je alle bouten e.d. daarna ook nog even een licht laagje Tectyl geeft gaat het niet aanroesten en komt er veel minder troep tussen. Scheelt erg veel als je het later weer eens los wilt halen.
                                                            - Stekkerverbindingen onder auto en onder kap even schoonkrabben en vullen met zuurvrije vaseline. Scheelt een boel in oxidatie, dus minder kans op slecht contact en vage electrische storingen.
                                                            Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

                                                            Comment


                                                            • #32
                                                              De LPG specialist heeft vandaag de vulslang van de vulpot gekregen. Die vulpot moest vervangen worden, want dankzij de griptangen was ie toch teveel aangetast. Daarna hebben ze alles aangesloten. Dat wilde ik zelf doen, want vastzetten zou me wel lukken, het loskrijgen alleen niet! Maar ze hebben 't systeem ook nog even getest. 180 euro was ik kwijt, waarvan de helft anderhalve manuur. Jammer dat het mij zelf niet is gelukt om die vulslang te vervangen, ik vind 't toch een beetje weggegooid geld. Nu kan het wel allemaal weer ruim 15 jaar mee.

                                                              Op naar de grote beurt (doe ik zelf) en apk in december. Ik moet me eens verdieping in alle afstelgegevens en of ik kleppen moet stellen bijvoorbeeld. Voor de rest kan ik alles zelf, toch wel prettig voor iemand met 2 linker handen.

                                                              Die stekker verbindingen ga ik maar eens op mijn gemak behandelen zoals KMvrtr zegt: schoonkrabben en vullen met zuurvrije vaseline. Puur preventief en een simpel klusje om te doen.
                                                              Last edited by Dennis Cavallino; 07-11-08, 22:58.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X
                                                              😀
                                                              🥰
                                                              🤢
                                                              😎
                                                              😡
                                                              👍
                                                              👎