Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Saab 900 2.0i 16v Classic 5drs LPG

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Ja, ik wilde ze dus ook al vervangen.
    De voorbanden zijn trouwens wel 4mm + en dat is voor mij wel 't minimum voor voorwielen. Achter vind ik minder spannend. ;)

    Overigens is 'ie met dit setje wel APK goedgekeurd, bij nader inzien bleken de achterbanden toch meer dan 2mm hebben. Niet veel, maar toch... Eén dezer dagen komt er een nieuw setje rondom.
    Last edited by Dennis Cavallino; 25-04-11, 08:45.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
      Achter vind ik minder spannend. ;)
      Hehe, ik kan me nog een verhitte discussie op het oude forum herinneren over dat punt.
      ------------------------------------------------
      We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

      Comment


      • Terwijl het zo logisch is. :)

        Comment


        • Tot je, zoals ik ooit met de vorige FWD-Audi, bijna achterstevoren staat in de regen omdat je het slechte profiel op de achterwielen hebt. :-)
          Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

          Comment


          • Of niet jij, maar je vriendin.

            Comment


            • Ben met de 145 een keer in Duitsland met overstuur van de weg geraakt (was op weg naar de Nordschleife...): te oude banden achter met een beetje modder was de combi die ervoor zorgde dat ik op zoek mocht naar een nieuwe achterbumper, beide zijskirts weer mocht monteren en de uitlaat bij 160 km/h, op de Autobahn, een mooie vonkenregen gaf (hij was al iets luider...) en ik 'm er toch maar op de vluchtstrook eronderuit heb getrokken. Daarna met 115 km/hu, zonder einddemper, naar huis, ik kreeg vrij gemakkelijk vrij baan zal ik maar zeggen...:)

              Super, je minst goede banden op de achteras, ik doe het nog steeds....:)

              Comment


              • Op de limiet is het idd nog leuk ook.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
                  Of niet jij, maar je vriendin.
                  Wilde 't niet zeggen, maar inderdaad...
                  Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                  Comment


                  • Het is zover. Tijd om afscheid te gaan nemen van deze 900. Ruim 3,5 jaar gereden, 110.000 km erbij gezet op de klok. De 4 ton nog meegemaakt, maar vorig weekend op weg naar een vakantieadres begon een auto achter me hevig met zijn ruitenwissers te kwispelen, terwijl het prachtig weer was. Even later begon mijn V-snaar te gillen. Niet veel later zette ik de Saab bij een tankstation stil. Overal koelvloeistof onder de kap.

                    Bleek er een T-stuk van de koelslang naar koelslang van de kachelradiator afgebroken te zijn. Ik heb een noodreparatie uitgevoerd (geen gereedschap aan boord). Ik heb met de wielsleutel (zit een schroevendraaier op om de wieldoppen te lichten) de koelslangenklemmen losgedraaid en een by-pass gemaakt, zodat we gewoon verder konden rijden. Na het bijvullen van de koelvloeistof zag ik al wat borrelen in het koelvloeistofreservoir.... damn koppakking eruit. We zijn nog een stuk doorgereden, maar ik vertrouwde het niet en ben toen na een 2e keer bijvullen rustig naar huis gereden. Temperatuur bleef toen in 't midden, maar op LPG loopt 'ie na een tijdje slecht omdat LPG-unit bevriest (koelvloeistof bevat teveel lucht cq. te laag koelvloeistofniveau).

                    Nu is de koppakking op zich goed te fixen voor niet al teveel geld (<100 euro materiaal en dagje werk), maar waar houdt 't op. Ik heb ook sinds 2 maanden roest op de voorschermen. Rechts is er al door, links komt er eerdaags aan. Dat wordt nooit meer fraai. Er moeten 4 banden onder. Er zijn aardig wat kleine werkzaamheden die ik steeds meer heb uitgesteld (tijdgebrek en gewoon geen zin). De auto kan nog prima gered worden door iemand die er wel zin in heeft, maar anders sloop ik hem en verkoop de onderdelen die zgan zijn (die zijn er genoeg) en wellicht koop ik weer een Saab 900 Classic.

                    Op dit moment rijd ik er nog wel mee. Met een dagelijkse check van de koelvloeistof en het tanken van benzine is 't prima te doen, maar wellicht hoort dat ook bij het proces van afscheid nemen. Al die ritten, al die vakantiereizen en dan wetende dat we de auto destijds voor een prikkie kochten. Het is mijn allerbeste auto ooit geweest, de beste aankoop zonder twijfel. Niet de snelste, niet de mooiste en toch was bijna iedere kilometer plezierig.

                    Ik laat jullie nog wel weten hoe 't afloopt en wat ervoor in de plaats komt. Daar zijn we namelijk nog niet uit:
                    - Volvo 940- of 850 Estate LPG G3 (uit 1996 ivm bijtelling)
                    - Belastingvrije MB S-klasse (W116 of W126) op LPG
                    - Saab 9000 (er staat een fraaie Aero te koop, met G3 uit 1996)
                    Allemaal auto's die prima en lekker op gas kunnen rijden, weinig roesten, slijtvast en betrouwbaar zijn. Ook zijn ze groot, een beetje luxe, 'veilig' en afschrijven doen ze niet meer. Ik kan die allemaal prima bij mijn klanten op de oprit stallen.

                    We hebben op dit moment ook de Mini 1000 en de 307 HDI Break nog. En misschien moet ik mijn E30 325 ook maar eens verkopen nu 'ie belastingvrij is en mijn maatje niets meer van zich laat horen (die zou 'm overnemen).

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                      - Belastingvrije MB S-klasse (W116 of W126) op LPG
                      kuch..

                      http://www.mercedesforum.nl/forum/vi...201cba0865c130
                      Veritatis simplex oratio est

                      Comment


                      • Wat een plaatje!! <kwijl> Mijn W116 enthousiasme is pas de laatste maanden aan 't groeien, maar dit is er één die echt supercool is. Die wil ik!

                        Comment


                        • je zou ook eens bij pa z'n E300 kunnen gaan kijken

                          Comment


                          • Ja, ik zit net zijn advertentie te bekijken. Is niet het type auto dat ik zoek (de TE versies vind ik wel super, maar die zijn stukkie duurder), maar met LPG erin ben je wel klaar. Dat kost je <1000 euro. Ik vind de combi 300 + handbak en blauwe lak met oranje knippers wel cool. GF vind 't vreselijke auto's en mijn klanten zijn ook niet laaiend enthousiast van dit type Benz. Eén van mijn vaste klanten heeft al aangegeven dat ik dan niet op de oprit mag parkeren en dat is met 1,5 km lopen naar de dichtstbijzijnde vrij parkeren zone ook niet ideaal om 6 uur 's ochtends (en laat in de avond). :) Gemakshalve staat de W124 dus niet op de shortlist, maar ik hou die markt al wel een tijd in de gaten (sinds ze op gummen popie jopie zijn geworden).

                            Comment


                            • hoest http://www.mercedesforum.nl/forum/vi...p?f=80&t=36416
                              Well Brian... I'm opening a boutique!

                              Comment


                              • Waarom zou de koppakking eruit liggen, Cav? Als ie niet oververhit is geraakt (en je bent tijdig gestopt voor de meter in het rood stond, toch), is die nog wel heel.

                                Het borrelen komt waarschijnlijk van het lucht in het systeem dat door je reparatie erin is gekomen. Motor een tijdje laten draaien met de dop van het reservoir en ondertussen de dikke koelslangen masseren.

                                Dat de verdamper bevriest, komt doordat die zeer waarschijnlijk in het verwarmingscircuit is opgenomen (en dat heb je nu omzeild, toch)?

                                Verkoop toch niet steeds direct een auto zodra er een klein defectje aan ontstaat... want wees nu eerlijk: van de opbrengst van de verkochte Saab koop je net als in alle voorgaande situaties gewoon een volgend goedkoop hok, dat na een jaar ook de eerste reparaties vergt en dan wederom op Marktplaats landt.
                                Last edited by brun; 13-06-11, 23:17.
                                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                Comment


                                • Dennis, ik ben het eens met brun.

                                  Begin eerst eens met het onderzoeken of er ueberhaupt wel een cilinderkoppakking uit ligt.
                                  Systeem afpersen, cilinder lektest etc. etc. En verder, zoals brun al aangeeft, systeem afvullen met koelvloeistof, kachel open zetten en de boel laten draaien cq ontluchten.

                                  Comment


                                  • Ik snap Dennis wel. Zo'n WB-vrije S-klasse is natuurlijk 100x gaver dan die Saab 900...
                                    Auto's: veel...

                                    Comment


                                    • Inderdaad, die W126 lonkt al. Mooie combi van blauw metallic lak met 15 inch putdeksels. Overigens wel een minpunt dat er geen airco of een schuifdak in zit.

                                      Als ik die lijst met aandachtspunten aan de 900 zo bekijk, dan zou ik ook afscheid gaan nemen. Tenzij je zeeën van tijd hebt. Ik bedoel, hij is best te redden, maar de auto is niet speciaal genoeg om er nog zoveel tijd en geld in te stoppen.
                                      Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

                                      Comment


                                      • Als je 'mijn' W126 bedoelt, Eddieeee: daar zit wel een dakkie in...
                                        Well Brian... I'm opening a boutique!

                                        Comment


                                        • Ja, ik bedoelde 'jouw' Merc. En inderdaad, zit wel een schuifdak in.

                                          Zit verder niet heel ruim in de opties, maar lijkt zo afgaande op de foto's een knappe auto voor het geld.
                                          Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

                                          Comment


                                          • Dat lijkt mij ook, ja. Een bezoekje waard, zou ik zeggen. Juist dat het een kale uitvoering betreft heeft zo z'n voordelen en charme...
                                            Well Brian... I'm opening a boutique!

                                            Comment


                                            • Oorspronkelijk geplaatst door netraam Bekijk bericht
                                              Juist dat het een kale uitvoering betreft heeft zo z'n voordelen en charme...
                                              Voor wie ???
                                              Veritatis simplex oratio est

                                              Comment


                                              • Voor de nieuwe eigenaar- mits die graag raampjes openzwengelt, natuurlijk. En er niet over valt dat er wel een schuifdak in zit.
                                                Well Brian... I'm opening a boutique!

                                                Comment


                                                • Brun weet mij enerzijds nog net ff te motiveren om zo'n t-stuk te gaan halen, aan de andere kant ben ik er dan nog niet. Hij bouwt wel erg veel druk op in het systeem. Ik ga nog compressie meten, maar tijd is ook schaars.

                                                  Morgen ff langs een Volvo specialist die wat leuke auto's had staan.

                                                  Vrijdag klussen aan de Mini (ben nog niet klaar met subframe kaal maken, dus hoop dat ik het lakken met carpotech kan afronden, dan kan dat drogen en de volgende klusdag kan 'ie er dan onder).

                                                  Volgende week pas tijd voor de andere auto's op mijn shortlist.

                                                  Comment


                                                  • Vind je GF ipv een W124 een knappe 190 misschien wel mooi, Cav?

                                                    http://www.autotrader.nl/auto/kopen/...otal=105&pos=2

                                                    Comment


                                                    • Cav

                                                      Belastingvrij, en op LPG. Wat wil je meer?

                                                      http://link.marktplaats.nl/457684229

                                                      Comment


                                                      • Poe, Ton. Dat lijkt me nou net een exemplaar om met een grote boog omheen te lopen (rare kleur, foute wielen, fikse roest, forse prijs desondanks)... maar een C126 is op zich een erg leuke auto. Een van mijn buren is druk bezig een '89 560SEC in nieuwstaat te brengen- dat ding wordt met de week gaver!
                                                        Well Brian... I'm opening a boutique!

                                                        Comment


                                                        • Ik heb eigenlijk geen idee wat zo'n SEC doet. Zit niet in mijn interesse-sfeer

                                                          Comment


                                                          • Je kunt ze bij de oosterburen voor een paar duizend mark -pardon, euro- ophalen, als je voor lief neemt dat er werk aan zit en ze niet belastingvrij worden. En met zo'n V8 (tot 279pk, als ik me niet vergis) is het echt geen nare auto om mee te rijden... Een belastingvrije in concoursstaat is uiteraard wel aan de prijs, zeker met fatsoenlijke gasinstallatie.
                                                            Well Brian... I'm opening a boutique!

                                                            Comment


                                                            • Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                                              Brun weet mij enerzijds nog net ff te motiveren om zo'n t-stuk te gaan halen, aan de andere kant ben ik er dan nog niet. Hij bouwt wel erg veel druk op in het systeem. Ik ga nog compressie meten, maar tijd is ook schaars.
                                                              Nouja, wat is teveel druk? Zet dat t-stukje er even in, zodat je weer een volledig circuit hebt. Daarna ontluchten (lang stationair laten draaien met de koelwaterdop eraf en de dikke slangen kneden alsof je een koe aan het melken bent). En probeer daarna even snel het rijtje huistuinenkeukenchecks-zonder-gereedschap voor een kapotte koppakking.
                                                              • Tipje van de oliepeilstok met aansteker verhitten: knettert het? (water in olie)
                                                              • Mayonaise onder de olievuldop óf de koelwaterdop?
                                                              • Rondje goed warmrijden, parkeren, stationair laten lopen, uit het raam hangen, gasgeven: komt er witte rook uit de uitlaat?
                                                              • Warme motor uitzetten, even laten afkoelen, dop van het koelreservoir (langzaam om eerst resterende druk te laten ontwijken!), weer starten, in 't reservoir gluren terwijl je met de hand telkens vanaf stationair heel kort volgas geeft: komen er grote luchtbellen omhoog?


                                                              Als je niet een van deze aanwijzingen vindt, is de pakking vrijwel zeker nog in orde.

                                                              Het is nu zomer, dus buiten sleutelen is niet zo'n straf, en misschien valt het allemaal reuze mee.
                                                              Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                                              Comment


                                                              • GO brun!
                                                                fka v164

                                                                Comment


                                                                • De auto staat een paar dagen te koop als complete auto, of in onderdelen. Eigenlijk wilde ik hem niet slopen, maar de eerste geinteresseerde wil met een aantal onderdelen zij gecrashte cabrio opknappen, dus ik ben gezwicht en begonnen aan de demontage. Dit draadje kan dus op slot denk ik. :(

                                                                  Comment

                                                                  Working...
                                                                  X