Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Volvo S80 2.5T vs Saab 9-5 Aero

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door NoTVR Bekijk bericht
    toch heb ik moeite met het kopen van iets wat ik niet graag wil hebben.
    Dat maakt het lekker makkelijk, want dan moet je het gewoon niet doen.

Wellicht is het slim eerst eens te rijden met eentje op zomerbanden, handbak en iets meer vermogen (het ding weegt als station boven de 1600kg). Maar geen enkele 9-5 is een backroad-warrior. Welke auto in deze klasse is dat dan wel?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NoTVR Bekijk bericht
      Verder geeft een hoop gepiep en gekrrak uit het dashboard ook niet echt een goed gevoel, evnals een deels uitgevallen info-diplay, losse zonneklep en defecte raamschakelaar.
      Ik heb meerdere Saab's gehad en van geen eentje (ook na 4 ton) piepte of kraakte het dashboard. Het infodisplay is wel een notoir puntje, die verliezen in de loop der tijd pixels.
      Net als V4 zegt, eerst eens gaan rijden in een goeie, dan pas oordelen. En tja, zo'n 9-5 is gemaakt voor comfort en lange reizen. Wanneer je een sportief sturende auto wilt moet je verder kijken. Maar ik betwijfel zeer of je dat wel bij een Volvo zult vinden.

Comment

Alleen een V50 of een S40 sturen enigszins sportief bij Volvo. S60 is lang geleden, maar kan me herinneren dat die goed reed maar primair comfortabel was.
        All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Overigens, ik heb twee keer een 9-5 gereden. De eerste keer een 9-5 estate 2.0t gechipt naar 195pk en de 2e keer een 9-5 Aero estate.

De normale 9-5 had hele lekkere stoelen en een supercomfortabel onderstel dat oneffenheden fantastisch wegstreek. Ik kan me herinneren dat de motor heel soepel liep, lekker veel power had, maar wel kantelde bij gasgeven.

De 9-5 Aero was een heel ander verhaal. Het onderstel voelde veel meer solide aan, de sportstoelen zitten echt geweldig. Een heel ander beest. Auto voelde niet waanzinnig snel aan, maar was wel echt snel. Meer een hele snelle lange afstandscruiser dan een bochtenridder.

Dus ga eens een goede 9-5 rijden, dat rijdt misschien veel beter dan dit exemplaar.

En een auto waar je nog eens een stukje gewoon voor de lol in gaat rijden? Misschien niet, maar het is wel een auto waar je met plezier in stapt als je een heel eind gaat rijden. En met tegenzin weer uit :-)
          Last edited by tiPanda; 27-09-08, 20:57.
          All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Elentinos Bekijk bericht
            Ik heb meerdere Saab's gehad en van geen eentje (ook na 4 ton) piepte of kraakte het dashboard.
            Nou ik heb proefgereden in een 9-3 uit 2004 en een V50 uit 2004. En de 9-3 piepte en kraakte aan alle kanten en het interieur zag eruit alsof het 10 jaar oud was. Terwijl de V50 er nog als nieuw uitziet (met meer km).
            Maar de 9-5s die ik heb gereden voelden veel meer solide aan.

Comment

Dat verschil is er bij de 900 classic en 9000 ook al (op de bekleding na, want dat ziet er zelf bij 500.000 km nog netjes uit, zowel bij leer als stof). De 9000 en 9-5 zijn de beste en fijnste auto's van Saab ooit imho. De Saabs die ik heb gehad hebben allemaal geen kraakjes gehad. De 9-5's waarin ik heb gereden ook niet. De 9-3's wel, maar dat waren leasehokken, wellicht scheelt dat (al denk ik gewoon dat dat meuk-saabs zijn).
              Last edited by Dennis Cavallino; 29-09-08, 10:53.

Comment

Tja, jammer genoeg zijn de 9-5 en vooral de 9-3 lang zo degelijk niet zoals vroeger de 900 classic en 9000 waren. Heb eens een 9-3 met dik 2 ton gereden en ding viel zowat uit elkaar van binnen. Versnellingsbak (GM) was ook al niks. Een 9000 met 2 ton rijdt en schakelt vaak nog kakelvers.

Comment

Even wat tegengas vanuit het Volvo-kamp: dit weekend een retourtje Berlijn gedaan in de V70 2.4T automaat en ik zou eigenlijk niet weten wat er beter kan; een verbruik van 1 op 10.5 met ook zeer hoge (200+ km/h) snelheden en als je een beetje je best doet veegt die C 63 AMG net die linkerbaan helemaal voor je schoon..:)

Topstoelen, de radio is zeer oké en windgeruis zeer beperkt. Comfort met een dikke C.

Comment

Tja, ik zit ook weer naar V70's te kijken.
                    Zag een hele mooie voor 18k, met G3 bij een Volvo dealer.

Het is een 140pk versie, dat dan weer wel, maar door Rica gechipt naar 180pk.... dat dan ook weer wel ;-)

Ding staat in N-Holland, en ik heb echt even geen tijd om daar heen te gaan. Dat zal 'm dus wel niet gaan worden...
                    Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Inderdaad zeer comfortabel.
                      Maar over de Noorse binnenwegen waarover ik heb gereden met die wagen (een diesel uit 2003), eh, doe mij dan maar een 9-5...

Comment

Hoezo dat?

Een V70 vind ik persoonlijk een stuk minder rijden dan een 9-5. Bij een V70 heb je het gevoel dat je aan een grote bal draait waardoor de auto van richting verandert. Met een 9-5 heb je nog redelijk contact met je voorwielen.

Comment

Als ik hoor hoeveel ellende een vriend van me met zijn V70 heeft, dan denk ik niet dat ik er één zou willen kopen. Qua stuurgevoel is 't gewoon hetzelfde als een S80. En dat moet je leuk vinden. :)

Comment

Saab 9-5 Griffin

http://www.autointernationaal.nl/art...hp?id=8313&n=1

Na een arbeidscarrière komt de laatste werkdag van de Saab 9-5 in zicht. Het model, technisch verwant aan de eerste generatie Opel Vectra uit 1988, is inmiddels hopeloos verouderd maar toch heeft de Saab nog de nodige fans en die trakteert het merk nu op het uitloopmodel Griffin. Feitelijk een actiemodel, want de formule bestaat uit ‘meer uitrusting voor een nagenoeg identieke prijs’.
                            De nieuwe generatie Saab 9-5 gaat anders dan gepland niet dit jaar al in productie en zal derhalve ook niet op de autosalon van Parijs te zien zijn, maar beleeft zijn showdebuut pas maart volgend jaar, als in Genève de jaarlijkse autotentoonstelling wordt gehouden. Het model wordt 4,93 meter lang en krijgt een wielbasis van 2,91 meter. Breedte en hoogte komen uit op 1,87 resp. 1,47 meter. Met deze maatvoering kan Saab een significant ruimer interieur bieden dat zijn belangrijkste concurrent, de Volvo S80 (4,85 x 1,86 x 1,49 x 2,84 meter). Belangrijkste aandrijflijn keuze wordt de 2.0T benzineversie in combinatie met een 6-traps automaat.
                            .
                            Tot de introductie van de nieuwe 9-5 neemt de Griffin uitvoering de honneurs waar. Het is de laatste 9-5 die in de eigen fabriek in Trollhättan gebouwd zal worden, want met ingang van de modelwisseling verhuist de productie naar de Opel fabriek in Rüsselheim.
                            Saab brengt zowel van de Linear als de Vector een Griffin uitvoering op de markt. Het actiemodel is herkenbaar aan een donkerchromen grille plus koplampsierlijsten, een sportuitlaat en een Griffin embleem op de voorspatborden. Verder kan de koper rekenen op een luxe schakelpook knop plus handremgreep, parkeersensoren en mistlampen. De Vector voegt hier nog eens pianolak dashboardpanelen bi-xenon koplampen, een regensensor en 17-inch lichtmetalen velgen aan toe. De meerprijs gaat in Zweden slechts omgerekend 490 euro bedragen, dus daar laat je de Griffin niet voor staan.
                            .
                            De Nederlandse importeur weet nog niet welke kant het dubbeltje op zal vallen voor wat betreft eventuele verkoop in Nederland, maar Autointernationaal.nl verwacht dat de Griffin ook bij ons de showrooms zal komen opfleuren. Het is enkel nog een kwestie hoe de meeruitrusting er in Nederland uit zal komen te zien.
                            Ben benieuwd wat dat gaat kosten. Dit is volgens mij info voor de Zweedse markt.

Comment

Vorige week vrijdag kregen "wij" te horen dat in de loop van deze week de precieze uitrusting van de Griffin er uit komt te zien evenals de meer(minder?)prijs hiervan.
                              Feit is wel dat de rest van het gamma niet meer te bestellen is, ook de Aero versie niet meer naar het schijnt.

Comment

Geen Aero meer het komende jaar dus. Nu was de pre-facelift versie toch mooier, maar het is wel zonde en ik denk dat er best nog wel wat Aero's worden gesleten. Tijmen?

Zijn er nog wat van die TurboX'en leverbaar trouwens?

Dat wordt voor de nieuwe 9-5 dus nog even afwachten voor de dealers. Maar dat zijn ze gewend gelukkig.
                                Forza!

Comment

Als ze de prijs flink naar beneden knallen kan je er best nog wel wat van verkopen. Anders ben ik bang dat je helemáál niks meer verkoopt: de enigen die nu nog een Saab 9-5 gaan kopen zijn de echte fans, en die gaan als het enigszins kan voor de Aero.

Maar zoals ik al elders zei, als Saab zijn prijzen aan de realiteit wil aanpassen, dan zullen de prijzen over de hele linie met 5000 euro naar beneden moeten. Anders concurreer je namelijk met het échte premiumsegment en die bieden auto's aan die niet 10 jaar geleden op de markt zijn gekomen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scudetto Bekijk bericht
                                    Geen Aero meer het komende jaar dus. Nu was de pre-facelift versie toch mooier, maar het is wel zonde en ik denk dat er best nog wel wat Aero's worden gesleten. Tijmen?

Zijn er nog wat van die TurboX'en leverbaar trouwens?

Dat wordt voor de nieuwe 9-5 dus nog even afwachten voor de dealers. Maar dat zijn ze gewend gelukkig.
                                    Sterker nog, er worden naar mijn mening (in Nederland) nog aardig wat 9-5's gesleten in verhouding tot eerdere jaren. Wij hebben dit jaar verhoudingsgewijs veel 9-5's verkocht. En vorige week heb ik nog een prachtig mooie Aero afgeleverd.

Er zijn nog wel wat van die TurboX'en leverbaar volgens mij. Ik weet dat er in Alkmaar 2 zijn afgeleverd, en er nog 1 op voorraad staat aldaar. Ik heb "de onze" verkocht en die gaat binnenkort afgeleverd worden.

Als je op dit moment eens kijkt wat een nieuwe 9-5 kost in vergelijking tot de concurrentie ben ik van mening dat die absoluut niet te duur is. Auto's zijn supercompleet!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tijmen Bekijk bericht
                                      Als je op dit moment eens kijkt wat een nieuwe 9-5 kost in vergelijking tot de concurrentie ben ik van mening dat die absoluut niet te duur is. Auto's zijn supercompleet!
                                      ja, dat is wel zo. maar dat is al een hele tijd zo op de 9-5, en de rek is daar ook wel een beetje uit.

imo blijft het, ondanks de veroudering van het model, een superauto, met name op de lange afstand.
                                      Forza!

Comment

Ja, de rek is er behoorlijk uit hoor. Nu nog even uitzingen tot het nieuwe model komt. Die zal aanzienlijk duurder worden lijkt mij, zal je zien dat men dan weer over de prijs valt, "want de oude was veeeeeel goedkoper".

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tijmen Bekijk bericht
                                          Ben met je eens dat een 9-5 een geweldige wagen is, maar wat zie jij als concurrentie?

Comment

BMW 5
                                            Mercedes E

*cue 12 pagina's schuimbekken over wel dan niet premium*

:)
                                            Mini Cooper Clubman
                                            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                            "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tiPanda Bekijk bericht
                                              Ben met je eens dat een 9-5 een geweldige wagen is, maar wat zie jij als concurrentie?
                                              Volvo V70
                                              Mercedes E
                                              BMW 5
                                              Audi A6

Comment

Nou, geweldig weer ;-)

Dus een V70 stuurt een stuk minder dan een 9-5. Dan hoef ik er eigenlijk niet eens in te gaan rijden dus.
                                                Die 9-5 stond op Viking winterbanden, dus er is behoorlijk wat winst te verwachten met fatsoenlijke banden lijkt me. Maar geen automaat, want daar kan men gewoon niet aan wennen.

Comment

Een 9-5 is qua lange afstand cruiser gewoon beter dan een V70 (is mijn mening). Om nou te zeggen dat ie minder stuurt.
                                                  Die 9-5 waar jij in hebt gereden stond toch ook op 16" banden? Misschien is een maatje groter ook wel een idee voor het wat betere stuurwerk.

Comment

Die stond op 215/55/16 Viking winterbanden. Een setje 16" Bridgestone ER300 lijkt mij goed passend schoeisel voor een dergelijke auto.
                                                    Saab is nog niet afgeserveerd hoor, maar dan toch wel met die lederen sportstoelen en G3. En niet die automaat waarvan zelfs de flippers de bak pas na 2 seconden tot actie konden bewegen. Verder wilde het ding niet eens naar zijn 5 bij 75km/uur. Of was het een 4-bak soms?

Als referentie heb ik, helaas, een hier vlakbij gestationeerde S60 uit 1998. Met de mooiste Volvo wielen. Ik kan echt aan helemaal niets zien dat die auto ouder is dan 2 maanden.... Voor zoiets wil ik graag wat meer betalen. Ik heb er altijd spijt van gekregen als ik een auto kocht met schoonheidsfoujes: na er jaren in gereden te hebben waren er geen bijgekomen.

Comment

Oh, winterbanden. Dat verklaart een hoop.

Ik heb twee 9-5's gereden, een 2.0t 195pk en een Aero 250pk, beide handbak.
                                                      De Aero stuurde goed, had een lekker solide, maar toch comfortabel onderstel.
                                                      De 2.0t was heerlijk comfortabel. Gladde leren stoelen, geen sportstoelen, dus heb destijds niet heel erg geprobeerd om hard bochten te nemen. Maar een gebrek aan stuurgevoel viel me niet op, terwijl de V70 (ook op 16") die ik als leenauto meekreeg me wél opviel door een totaal gebrek aan stuurgevoel.

Misschien dat een V70 met 17" banden wel goed stuurt, dat weet ik niet. Maar in de V70 die ik reed hoepelde je aan het stuur en het ding veranderde zo'n beetje van richting. Wat er aan het stuur vast zat, of dat nou wielen, een grote skippybal of rupsbanden waren bleef totaal onduidelijk.
                                                      En dat gevoel had ik niet in beide 9-5s en ook niet in de 9-3s die ik heb gereden (1 krakende Vector uit 2004 en een nieuwe Linear op 16" banden).
                                                      Saab 9-3 viel me trouwens op door een totaal gebrek aan zijdelingse steun van de stoelen, zowel de normale als de sportstoelen.

Nee, al vind ik de nieuwe gefacelifte 9-3 mooier dan een 9-5 (welke versie ook), als ik een Saab koop wordt het waarschijnlijk een 9-5. Of ik moet nog een heel overtuigende proefrit in een 9-3 maken ooit.

Comment

Nieuwe 9-3 is inderdaad een prachtige auto (in Turbo X look). Erg groot front misstaat hem niet. Als de 9-5 ook zo wordt, dan moet dat haast wel een succes worden voor Saab.

Comment

9-3 in Aero-vorm is ook al erg mooi, met die X-vorm.

Over de 9-5, de 'scene' roept al dat het een geweldig mooie auto wordt. In dat kader, de 9-4X hier en hier vind ik stoer, maar niet heel mooi.

Aan de andere kant, mijn favoriete screensaver (Mac, bewegende wallpapers) zijn de concept cars van Saab de laatste paar jaar. Als die concept cars een voorbode zijn voor de komende 9-5, dan wordt dat een topper.

Comment

Working...
                                                          X