Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Saab 900 Classic 3 deurs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Saab 900 Classic 3 deurs

    Gisteren ben ik naar een Saab 900 Classic wezen kijken. Vandaag heb ik hem gekocht. Het is een 2 liter injectie, 8 klepper en rijdt op benzine. Geen turbo, maar dat was niet per sé een wens van me.

    Marktplaats foto's:




    Bouwjaar: januari 1990 (eigenlijk '89 dus)
    330.000 km ervaring
    APK
    Strak in de zwarte lak, mist hier en daar een stripje en de karakteristieke ruitenwissertjes op de koplampen (eraf gesloopt door Saab'liefhebbers'?). Voorruit is vervangen. Uiterlijk dus opvallend goed, op wat kleine dingetjes na, maar die zijn in een half uur te verhelpen.

    Het interieur is nog als nieuw, op wat vreemde slijtageplekken rechts achter op het tapijt van de bodem, alsof er iemand met een dwangstoornis heeft gezeten. Nieuwe vloermatten erover en klaar. :)

    Hij is voorzien van een mooi open electrisch dakje met warmtewerend glas, fabrieksorigineel of vanaf de dealer, dat weet ik niet. Het voordeel is dat 't hemeltje niet gelijmd is, maar gespannen, waardoor 't niet gaat hangen zoals bij alle andere 900's.

    Er zitten ook nog LM Sunburst velgen op.
    En een ruitenwisser achter (die mis ik eigenlijk op onze andere 900).

    So far so good. Vraagprijs was afgelopen meer dan gehalveerd en daar kon zelfs nog wat vanaf. Er zijn vooral mensen geweest die deze auto wilden gaan slopen voor de onderdelen, maar daar zat de verkoper (handelaar in US-spul) ook weer niet op te wachten. Op het saabforum was de auto gespot, maar kennelijk was niemand hem gaan bekijken afgelopen 3 maanden! Hij stond al die tijd stil (toen ook al letterlijk, want de accu is al een half jaar leeg).

    De ecthe downside zat dus verstopt waarschijnlijk. Dus ik zoeken. O.a. aan de binnenkant van de deuren, daar zitten roestgaten in. Een keertje naar Piet de lasser en dan zwart aflakken, kan 't weer jaren mee. De kriksteun lv was gelast, andere kriksteunen zijn keihard. Bodem ook. Alle bekende 900-roestpunten waren verder hard. Uitlaat is nog netjes. Alles functioneerde verder. Kortom, tot nu toe viel het me reuze mee.

    Dus de kap open, want daar moest 't mis zijn voor dit geld. En dat klopt. :)
    De auto heeft gewoon een hele grote onderhoudsbeurt nodig. Nieuwe accu, vloeistoffen, filters, bobine/bougies+kabels/rotor/verdelerkap, etc. Een hele waslijst. Maar het viel me niet tegen, sterker nog, nu werd ik pas echt enthousiast, dit kon ik allemaal zelf. De koppelingsplaten zijn ok, alleen is de vloeistof wat oud. Na een langere rit eens checken op lekkage en zo niet, dan opnieuw vullen, anders vervangen. Ik wil de auto weer goed rijdend maken, dus heb nu een ruimer budget. Maar er hoeft niet veel meer gedaan te worden dan bij andere auto's die toe zijn aan een beurtje.

    Ik zal jullie in post 2 weer op de hoogte houden. Net als in 't andere 900 Classic draadje.

    Hier beide 900's bij elkaar.
    Last edited by Dennis Cavallino; 16-12-08, 15:00.

  • #2
    Storing & Onderhoudsoverzicht

    Km stand bij aanschaf: 330.000 km
    Storing: Motor start, maar loopt slecht. Leek in eerste instantie op verzuipen. Toerental wisselt naar hoge toeren zodra de motor 'lauw' is. Gas bijgeven lijkt net of de motor op 3 poten loopt of verzuipt. Dat is vreemd met een injectiesysteem. Gasklep trappenmotor is reeds vervangen. Alle stekkertjes heb ik losgehaald, dat maakte niets uit (zou dus kunnen dat er ergens al een draadbreuk is, kwestie van meten).
    ECU reset dacht ik te doen, maar dat werkt niet bij en mechanisch injectie systeem :)
    Dus ik denk: draadjes, lambda sonde, luchtschijf boven luchtfilter, etc.? Uiteindelijk hebben we het verholpen.

    Onderhoud bij 330.000km
    - Accu vervangen
    - Bougies + kabels vervangen
    - Rotor, verdelerkap en bobine vervangen (Bobine was niet nodig, vonkt goed).
    -Gasklephuis gereinigd en gesmeerd,
    - Luchtwegerklep boven luchtfilter gereinigd en gesmeerd (en weer ontvet).
    -Alle zekering doorgemeten en vervangen. Benzinepomp werkt.
    - Centrale vergrendeling gefixt (zekering)
    Compressietest: ok!

    Testritje gemaakt: remmen werken goed, stuurbekrachtig ook. Nergens bijgeluiden alleen loopt de motor dus niet goed. Toen de volgende dingen gedaan:
    - Brandstoffilter vervangen
    - Slangen op Vacuumlekkage gecontroleerd (ok)
    - Luchtfilter vervangen + behuizing en 'trechter' gereinigd
    - Spinnekop gereinigd intern, benzineplunjer werkt goed
    - Injectoren gereinigd, getest met andere en daarna zelfs nieuwe gekocht
    - Sproeibeeld getest: is verbeterd, maar motor liep nog niet goed;
    - 5e injector getest (spuit koud benzine in). Om lang verhaal kort te maken, daardoor was het inlaatspruitstuk volgelopen met benzine.
    - Inlaatspruitstuk leeggezogen en drooggemaakt. 5e injector gedemonteerd en later zonder stekker getest.
    - Andere bobine getest, geen verschil, vonkte goed
    - Bougies verzopen in benzine
    - Co afgesteld, bood geen soelaas

    De thermotimeswitch was verdacht, maar dan zou de motor zonder aangesloten 5e injector moeten aanslaan, maar hij verzoop alleen maar. Ik bleek een keer aan de benzinedrukregelaar op de spinnekop gedraaid te hebben waarschijnlijk dus:
    - luchtweger + spinnekop vervangen door gebruikt exemplaar. Resultaat: alles werkt nu weer perfect. De motor loopt goed. De 5e injector werkt prima (spuit alleen in als de motor koud is)

    Deze Saab is gered!! :lol:

    Vervolgens:
    Oliewissel + filter vervangen
    Ruitensproeier anti vries
    Asbakje achterin vastgezet
    Aansteker geplaats
    Radio + 4 speakers aangesloten: Clarion cd speler met groene verlichting, net als dashboard verlichting. Aangesloten op de originele speakers. In de hoedenplank zitten gaten voor ovale speakers (Clarion). Dat komt nog wel een keer. Voor wil ik nog originele tweaters plaatsen, dat klinkt in de 5deurs van ons wel mooi namelijk. Ziet er ook leuker uit.
    Fuseekogel RV vervangen
    Speaker lv vastgezet ivm irritante trilling = nu verholpen
    Einddemper vervangen door OEM exemplaar
    Rond lamda op downpipe een aantal roestgaatjes, voorlopig dichtgemaakt met gumgum

    APK goedgekeurd t/m 27-2-2010.

    To do:
    Koelvloeistof verversen
    Versnellingsbakolie verversen
    Nieuwe remblokken (preventief) v/a + remvloeistof verversen
    Ruitenwissers v/a vervangen + ruitenwissers koplampen vervangen ivm vandalisme schade
    4 nieuwe (winter)banden + balanceren + uitlijnen
    Zwarte strip op wielrand ra vervangen
    Strips op bumpers plaatsen/vastzetten
    Trekhaak monteren
    Cruise control monteren
    Onderstelrubbers nalopen
    Anti roest behandelen (Carpotech RX5 en RX10)
    Onderkant deuren lassen ivm roestvorming, zwart aflakken carpotech RX10
    Poetsen
    Interieur reinigen of een setje met beige leer scoren
    Mattenset scoren.
    Last edited by Dennis Cavallino; 27-02-09, 14:06.

    Comment


    • #3
      Tja, voor dat geld loop je weinig risico.. :-)
      Veritatis simplex oratio est

      Comment


      • #4
        Was die 9000 met dat Ford interieur niets ?? :-)

        http://www.griffioen.nu/showroom/index.php?page=1&id=20
        Veritatis simplex oratio est

        Comment


        • #5
          Ben alleen bij 'm thuis geweest, niet op de zaak, dus heb niet veel auto's gezien. Maar ik heb wederom weer voor weinig een auto gekocht, dus weinig risico inderdaad. Me likes that. :)

          Comment


          • #6
            Quote Cav : "Het interieur is nog als nieuw, op wat vreemde slijtageplekken rechts achter op het tapijt van de bodem, alsof er iemand met een dwangstoornis heeft gezeten. Nieuwe vloermatten erover en klaar. :) "


            O jee, gebruikt door parkeerplaatshoertjes als afwerkplek dus. ;-)

            Maar gefeliciteerd hoor! Ik zou nooit een auto kopen met >300.000km op de teller, maar jij hebt er blijkbaar een voorkeur voor. :-)

            Ferrari 308 GTB QV (1983)
            Alfa Giulia 1300 (1966)
            Mazda Miata (1990 Daily driver)
            BMW 320Ci (van GF)



            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
              Maar gefeliciteerd hoor! Ik zou nooit een auto kopen met >300.000km op de teller, maar jij hebt er blijkbaar een voorkeur voor. :-)
              Kleine correctie Harry, jij zou nooit een auto voor 500 Euro kopen.

              Tellerstanden zijn niet echt betrouwbaar he... ;-)
              Veritatis simplex oratio est

              Comment


              • #8
                500 euro vind ik veels teveel man :) Dan houd je niets over voor 't achterstallig onderhoud lollerdelol.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                  500 euro vind ik veels teveel man :) Dan houd je niets over voor 't achterstallig onderhoud lollerdelol.

                  Weet ik Cav, maar het is als indicatie voor Harry.

                  Dit is echt een gevalletje van "Neem dan maar gelijk mee..."
                  Veritatis simplex oratio est

                  Comment


                  • #10
                    En nu maar hopen dat het meevalt met de klussen-die-je-NIET-zelf-kunt, Cav...

                    Want als het er onder de kap al zo beroerd uitziet, wat mag er dan onder de auto nog tevoorschijn komen? (remmen, schokdempers, ophangingsrubbers, brandstofpomp, misschien uitlaat, handremkabels, remleidingen en nog wat elektrische shit die je nu niet tegenkomt omdat de accu kapot was).

                    Niet om je ongerust te maken hoor, meer een gevalletje van 'ik ben er zelf ook al zo vaak ingetuind'. :-)
                    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                    Comment


                    • #11
                      Vervaldatum APK is trouwens 7 december, zie ik.
                      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                      Comment


                      • #12
                        APK hopelijk na 't weekend meteen een jaar geldig. Dat betekent dat ik voldoende tijd heb gehad om alles van de to do list te regelen. De accu deed 't wel hoor, maar niet al te lang. De auto klinkt goed. Uitlaat is dicht. Brandstofpomp heb ik nog liggen, schokdempers voelen goed, na verwijderen wielen even controleren op speling en lekkages. Remmen zien er roestig uit, maar hebben geen relief. Remblokken vervang ik sowieso en als de schijven/remcylinders slecht blijken die ook. Maar ik denk dat 't meevalt. Dat waren na lang om de auto heen draaien de doorslaggevende punten. Uitlaat vervangen is erg duur en motor die beroerd klinkt, olie die naar benzine ruikt, koelvloeistof met mayo, dat zie ik allemaal niet zitten. Ik heb bijna alles bekeken, gevoeld, geroken. De rest is afwachten. De auto is bij deze jongens ingeruild en ik heb het idee, dat ie in 't verleden goed is verzorgd. Verder blijft 't een auto. Die kunnen heel makkelijk stuk. :)
                        Last edited by Dennis Cavallino; 25-11-08, 16:06.

                        Comment


                        • #13
                          Nou, en anders kom ik graag eens meesleutelen Cav...
                          Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                          Comment


                          • #14
                            Gezellig, doen we!

                            Ik zou wel een keer de kop willen lichten van deze. Gewoon om te zien hoe alles erbij staat, nieuwe koppakking erop en jaren zorgeloos rijden. Dagje sleutelen, maar kosten blijven beperkt. First things first. Kleppen stellen heb ik ook nog niet eerder gedaan (alleen bij mijn Honda 4-takts, op gevoel en die liepen snoeihard). Kortom, gezelligheid, maar misschien ook wel heel erg leerzaam. En leuk.
                            Last edited by Dennis Cavallino; 25-11-08, 18:53.

                            Comment


                            • #15
                              Oke dan. Wel een leuk ding, 3drs in het zwart is de beste combi voor een 900 classic vind ik. Veel sleutelplezier!

                              Comment


                              • #16
                                Mooie auto, en als deze een beetje goed is ook een hele fijne auto, maar dat wist je al :-)
                                fka v164

                                Comment


                                • #17
                                  Koop eens een fatsoenlijke auto man, ipv al die oude knakenbakken (zei hij die op z'n Golfje na altijd auto's van 1990 of daarvoor heeft gekocht) :-)

                                  Saab is nog steeds waardeloos, maar dit karakteristieke model kan ik dan wel weer waarderen. Echt waar! Veel plezier d'r mee.
                                  Last edited by Jeroen; 25-11-08, 21:41.
                                  ''Thank God for the internet experts''

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mooie auto dennis. Hopelijk wordt dit ook weer een leuk projectje.

                                    Zo'n 900 heeft toch wel iets, al was ik voor een leuke turbo gegaan. Maar goed, budget is ook een punt.
                                    Bmw f11 525d e46 330 cabrio en e38 740i

                                    Comment


                                    • #19
                                      Dennis, een tijdje geleden las ik jou nog fulmineren over oude Audi's, die met hun motorblok vóór de vooras hooguit geschikt waren als strontbultploegers.

                                      Nouja, zo kras zei je het niet, maar het kwam er ongeveer op neer.

                                      En nu is het gezin Cavallino in het bezit van niet één, maar liefst twee onderstuurde Zweedse hokken met een hele knots aan motor, koplampen en bumpers vóór de vooras.

                                      Beide auto's vervangen respectievelijk een perfect uitgebalanceerde 535i en een perfect uitgebalanceerde DAF.

                                      Wat hebben we daarop te zeggen, meneer Hitsig-springend Paard? :-)
                                      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Cav, gefeliciteerd met je nieuwe roestb.. eh strak zwarte Saab! :)

                                        Comment


                                        • #21
                                          Brun, ik mis die 535 iedere bocht! Maar de Saabs maken deel uit van een groter plan! Time will tell ;)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Nu word ik nieuwgierig, Cav...
                                            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Hey Dennis,

                                              Vroegah hadden mijn ouders ook zo'n 900 classic en heb er dus de nodige tijd in door moeten brengen :) Nu vind ik het leuke wagens voor wisselgeld... Have fun ermee!!

                                              En thanx mbt de 944-info. Ik ga er nog eens wat nachtjes over slapen. Ff wat rondgeloerd, maar eigenlijk is het geen geld voor zo'n ding. Waarom ie nog niet verkocht is, is me dan ook een raadsel....

                                              En wie gaat me nou eens helpen met het vergroten van mijn avatar????????

                                              Comment


                                              • #24
                                                Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                                Het interieur is nog als nieuw, op wat vreemde slijtageplekken rechts achter op het tapijt van de bodem, alsof er iemand met een dwangstoornis heeft gezeten. Nieuwe vloermatten erover en klaar. :)
                                                Gokje: een ADHD-hond? Zo eentje die eerst 45 rondjes draait voordat-ie gaat legge?

                                                Mooie wagen, veel plezier ermee!
                                                Mini Cooper Clubman
                                                "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                "Jasper val dood." - RH

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                                  Maar gefeliciteerd hoor! Ik zou nooit een auto kopen met >300.000km op de teller, maar jij hebt er blijkbaar een voorkeur voor. :-)
                                                  Ach, ik kocht mijn 740 met 387.000km op de teller, toen ging er nog LPG in en het is mijn meest probleemloze auto tot nu toe :-).

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    ik vind 'm er erg netjes uitzien. zeker voor dat geld. Goede koop!
                                                    Forza!

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      note2myself: 1, 3, 2, 4. Als je dan toch eigenwijs bent en niet gelooft dat je de bougiekabels verkeerd hebt aangesloten, zodat de nwe bougies verzopen en de kat volloopt met benzine, en je je accu leeg start, zeg dan voortaan even tegen degene die je helpt, dat ze de ontstekingsvolgorde checken ;p. Ik=prutser. Normaal gesproken vervang ik bougiekabels altijd 1voor 1. Nu dus niet, lol.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Sukkel :-)
                                                        fka v164

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                                          Gezellig, doen we!

                                                          Ik zou wel een keer de kop willen lichten van deze. Gewoon om te zien hoe alles erbij staat, nieuwe koppakking erop en jaren zorgeloos rijden.

                                                          lol, waarom zou je jaren zorgeloos kunnen rondrijden na het vervangen v/d koppakking?
                                                          Tevens heb jij nog nooit jaren zorgeloos rondgereden in 1 auto, dus ik voorspel dat deze binnen een half jaar ook weer weg is. :-)

                                                          Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                          Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                          Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                          BMW 320Ci (van GF)



                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ey, da's balen. Maar dat is toch zo weer gefixt?

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Ja ik moest 'm ff een nachtje laten afkoelen en dan hopen dat de benzine snel uit de kat/uitlaat wil tijdens een rondje rijden. Vlammuh!! Bougies zijn droog gemaakt met een gasbrander, goeie tip. Intussen zijn wel accu, bougies, kabels, rotor, verdelerkap vervangen. Luchtfilter zat los en een stekkertje was niet aangesloten. Gasklep heb ik gereinigd, even gecheckt of er benzine rondgepompt werd, centrale vergrendeling gefixt.

                                                              @Harry: Zou kunnen, we zullen zien. Ik heb geen 'deadline' in mijn hoofd voor deze auto. Lekker toch, ieder moment van de dag kunnen beslissen wat je doet en intussen wel een auto redden van de sloop. Ik voel me daar prettig bij. :)
                                                              Last edited by Dennis Cavallino; 28-11-08, 08:46.

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Even gestart en een rondje gereden. De motor blijft met wisselend toerental draaien nadat ie een minuutje of wat 'lauw' is geworden (nog niet warm). Dus ik reed als een gekke henkie volgas/halfgas/sputterend rond. Even nieuwe benzine getankt, injectorreiniger erin en doorrijden. Maar hoe warmer de auto werd, hoe meer hij leek te verzuipen. Best gek met injectie... nog niet eerder meegemaakt.

                                                                De kat rookte nogal na 3km rijden, maar die zit vol benzine omdat ik de bougiekabels verkeerd om had aangesloten, lol. Dus dat is logisch.

                                                                En er kwam wat olie uit de vuldop (overigens lijkt 't wel of de motor draait zoals 'ie dat zou doen als er geen vuldop op zou zitten). Kwestie van wat onderdruk. Later niet meer gehad.

                                                                Aangezien de compressie ok was, verwacht ik dat 't ergens zit in een stekkertje van de stationair afstelling, de koude start aansturing, of iets dergelijks wat daarmee te maken heeft en vast zit ofzo. Het is raar als de compressie goed is en de koppakking defect, toch? Wat de oorzaak ook is, het is de oorzaak geweest voor de vorige eigenaar om de auto weg te doen. En ik wil dat op gaan lossen.

                                                                Brun nog suggesties?
                                                                Last edited by Dennis Cavallino; 01-12-08, 13:12.

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X