Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie rijdt er SAAB?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Wie rijdt er SAAB?

    hoeveel Saabs rijden hier eigenlijk rond?

    Cav? Tijmen? nog meer?

    Ik heb zelf een classic 900 staan.



    M'n vader is een ontzettend merktrouwe Saab rijder en heeft net z'n 10e saab achter elkaar gekocht (sinds 1985) in de vorm van een witte (!) 9-3 cabrio. Hij vond 'm na twee dagen rijden eigenlijk niets meer vanwege het zwabberen (komt uit een 9-5 Aero met hirsch onderstel) dus er volgen binnenkort aanpassingen.
    Forza!

  • #2
    Bij mij rijdt wel eens een nieuwe witte Saab cabrio langs.
    Erg mooi ding.

    Verder heb ik nog nooit een Saab gehad en zal ik ook niet vlug eentje kopen.
    900 cabrio vind ik leuk en een 99 Turbo ook, maar de alternatieven vind ik meestal leuker.

    Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)



    Comment


    • #3
      Hier meld zich nog een Saab rijder:

      Een 2004 9-3 1.8t, Aero uitgevoerd met wat goodies. (Binnenkort ook nog stage 1 205pk + Hirsch leren dashboard)

      Ziet er exact zo uit:


      Waarom Saab?

      - Goedkoop in aanschaf en onderhoud
      - Goede prestaties dankzij turbomotor
      - Imago
      - Uiterlijk
      - Comfort, perfecte snelwegcruiser

      Auto bevalt zeer goed. In de nabije toekomst komt er een zwarte 9-3 Aero cabrio uit Duitsland.

      Comment


      • #4
        mooie 9-3 Ronin, ga je via de dealer van 150 naar 205 pk? Is dat een hirsch pakketje met garantie ed?
        Forza!

        Comment


        • #5
          Dank je Scudetto,

          Ik ga het hier vandaan halen: http://www.partsforsaabs.com/product...oducts_id=2084 Scheelt een stuk met de prijzen bij de dealer.

          Hirsch stage 1 is inderdaad met behoud van garantie maar gaat tot 195 pk en kost een goede 1300-1350 euro.

          BSR stage 1 is misschien een iets minder chique oplossing maar wel een een stuk goedkoper en op www.saabcentral.com zijn er alleen maar goede verhalen over te vinden.

          Comment


          • #6
            klinkt goed, ik kende de 150 -> 205 upgrade ook niet dealer-af. Maar nu begrijp ik het.

            Hoe krijg je het op je auto overigens? Dat laat je ergens doen, of ben je zelf zo handig?
            Forza!

            Comment


            • #7
              Mooie 9-3 idd.
              Ik heb eens een proefrit gemaakt in zo eentje.
              Mooi interieur en reed beter dan ik had verwacht.

              Ferrari 308 GTB QV (1983)
              Alfa Giulia 1300 (1966)
              Mazda Miata (1990 Daily driver)
              BMW 320Ci (van GF)



              Comment


              • #8
                Dat is dus wel een gave 9-3! Mooi ding man!

                Verder heb ik wel wat ervaring als Saab-rijder of als meerijder: m'n pa heeft 3x een 900 achter elkaar gehad (jaren 80, met rechte voorkant) en nu rijdt m'n moeder in een '87 900 Cabrio Turbo 16v waar ik ook wel wat km mee gemaakt heb.

                Binnenkort daarmee naar Spanje, ik zal eens wat knappe plaatjes schieten.

                Comment


                • #9
                  Heb zelf een aantal jaartjes 9-5 2.3 dikke T automaat gereden. Zat behoorlijk gang in die auto, maar was ook best storingsgevoelig. Stoelen vond ik heerlijk, wel iets te kort bij de benen. Stuurschakeling vond ik weinig toevoegen, bak schakelde ook veel te langzaam om daar een beetje mee te kunnen spelen.

                  Op de snelweg echt een wolf in schaapskleren...wat een snelle tussenacceleraties kon ik met die auto maken, helaas wel veel torque-steer bij korte bochtjes.

                  Comment


                  • #10
                    is een mooie omschrijving van de 9-5 Aero, Marcel. Een erg goede snelweg-cruiser is het.
                    Forza!

                    Comment


                    • #11
                      Leuk om eens positieve reacties te lezen over de 9-3. Het is in mijn ogen echt een ondergewardeerde auto. Krijg op straat ook regelmatig blikken en zelfs mensen die even een praatje willen maken over de wannabe Aero.. (Had ik echt nooit verwacht, met een Saab)

                      Na het jaarlijkse poetsbeurtje zal ik wat 'real-life' foto's maken van de auto, uni-zwart is prachtig maar je moet het wel onderhouden.

                      @Scudetto: BSR tuning gaat via OBD, het is dus plug & play. Ook wordt eerst de originele motorsoftware opgeslagen en kan je deze dus altijd weer terugplaatsen. Alleen zorgen dat de accu voldoende opgeladen is en alle can-bus functies uitgeschakeld zijn bij de tuning en het kan niet fout gaan.

                      @Marcel: Klopt helemaal je verhaal. Nu monteert Saab op de dikke versies een 6-bak van Aisin/Lexus als ik het goed heb, dus traag schakelen is verleden tijd.

                      Comment


                      • #12
                        En oh ja: vanaf MY06 gaat je 1.8t van 150 pk naar 215 pk ipv 205.

                        Comment


                        • #13
                          Check, 9-3 TID en een 9-3 cabrio 2.0T Aero met Hirsch-tuning gehad. Nu een 9-3 automaat met gas voor de dagelijkse boodschapjes. En die gaat er binnenkort uit, maar daarover later meer :-)

                          Mijn ex:

                          Comment


                          • #14
                            Heb nog nooit in een Saab gereden, maar een 900 Cabrio zie ik er nog wel eens van komen. En de klassieke 92-96 reeks vind ik gaver dan een 204/304 en dat zegt wel wat in mijn geval.
                            * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                            * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

                            Comment


                            • #15
                              Momenteel rij ik in een SAAB 9-3 Sport Estate 1.9TiD uit 2008.

                              Heb ook weinig keuze omdat ik bij een SAAB dealer werk, sinds 1 jaar.
                              Nu had ik weinig tot geen ervaring met SAAB voordat ik er ging werken, maar het heeft mij enorm verrast in positieve zin. Leuke auto's, een echt liefhebbersmerk.

                              In de juiste uitvoeringen (dus met leuk 17", geen basismotor) gewoon gave auto's om te zien. Zoals die grijze 9-3 Convertible en die zwarte 9-3 Sport Sedan "Aero look".

                              Momenteel zijn we een leuke klassieke cabrio aan het opknappen, donkerblauw uit '93. Moet eind deze zomer wel klaar zijn.

                              Comment


                              • #16


                                Onze 900 staat links, de rode rechts zou ik ook wel willen.
                                Het is onze 3e Saab en er zullen er nog wel wat volgen. Gewoon fijne degelijke (reis)auto's.

                                Comment


                                • #17
                                  Vandaag een 9-3 1.9Tid mee gehad als vervanger. 120pk diesel, das de JTD uit de fiat/alfa toch? Halfleren bekleding, clima etc. best een leuke wagen.

                                  Maand oud, met nieuw kenteken. Interieur niet al te spannend of frivool(alles zwart), maar wel netjes en voorzien van eigenzinnige saab details. Misgrijpen naar de contact sleutel, je raadt het al :)

                                  Altijd al een zwak gehad voor het merk, fijne snelweg cruiser. Maar wat een boot om te rijden! In vergelijking met mn simpele Octavia (weliswaar sportonderstel en sportcontact 3 maat 225) stuurt het erg gevoelloos en voelt de wagen zompig en slap aan in de bochten.

                                  Motor loopt mooi en is duidelijk veel geciviliseerder dan mn tractor TDI. Met bijna 1500kg gewicht is ie niet echt rap, zoiets als een octavia/golf/leon 1.9TDI met croky is al duidelijk sneller. Maar het volstaat.

                                  Volgens de man bij wie ik hem inleverde (ik merkte iets op over de wegligging) had ik de "ouwelullen" versie en was het geen sport sedan. Een snelle blik op de Saab site maakte me niet wijzer, ik neem aan dat de sportieve modellen wel meer hebben dan alleen grotere velgen?

                                  Leuke wagen, zou hem zeker niet terug geven, maar een sportonderstel zou echt een must zijn voor mij.

                                  De nieuwe neus viel me ook alles mee IRL. Kleur was een soort licht blauw metallic.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Dan heb je waarschijnlijk een Norden (Business) meegekregen in de kleur Ice Blue ;)
                                    Auto staat standaard op 16" wat niet echt gemaakt is voor het sportieve rijden. Ik rijd zelf met 17" (ook de TiD 120pk) en dat maakt 't al een stukje beter. Sportonderstel maakt het nog wat beter, dat zit standaard op de Aero uitvoeringen.
                                    De sportievere versies hebben ook sportstoelen en een sportstuur bijvoorbeeld.
                                    De diesel overigens is nagenoeg delzelfde als de Fiat/Alfa diesel. Bij SAAB is het koppel sneller beschikbaar (denk aan de benzineturbo's).

                                    Maar de "ouwelullen" versie, niet de sport sedan? Dat moet de Estate zijn dan. Anders heb je in een cabrio gereden, maar dat had je vast opgemerkt ;)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Zo vertelde die beste man dat, maar ze noemen dus het model zo. Dacht ik al.

                                      Dan is rijden in een standaard "sport sedan" net alsof je een stukje vaart, het spijt me. Al denk ik dat een octavia op 15 inch en niet verlaagd weinig beter is :)

                                      Ondanks dat vond ik het verder een leuke auto, toch net ff wat anders. Samen met een collega op pad geweest en die zag er ook wel wat in.

                                      Ach mn volgende beurt probeer ik bij edwin te doen, dan biets ik wel een Leon op 20 inch als vervanger ofzo :)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Twee weken terug stond ik bij de Saab dealer Motorhuis op 't Forepark in Den Haag een (Black) Turbo X onder te kwijlen. Wat een prachtige auto. Wel een overdaad aan plastic in titanium-look (...) in het forse front, maar wat is die auto mooi en indrukwekkend om te zien zeg. Er zit het optionele 19inch onder en dat vind ik doorgaans te groot op auto's, maar op deze past 't prima.

                                        Een echt sper ivp electronisch en echt titanium zouden de auto maken tot een absoluut juweel. Op de site van Motorhuis staat 'ie niet, maar hij kost geloof ik 77k. En dat is wel een hoop geld voor een Saab 9-3, ongeacht de 280 pk.

                                        http://www.autozine.nl/nieuws/nieuws...ef.php?nk=7366

                                        Comment


                                        • #21
                                          en dan heb je 'm nog niet gehoord...

                                          *hartje*
                                          Forza!

                                          Comment


                                          • #22
                                            En dan heb je er nog niet in gereden ;)

                                            Comment


                                            • #23
                                              19 inch op een middenklasser, hahahahaha. ammenooitniet.

                                              Comment


                                              • #24
                                                RC: 9-3 Turbo X in het echt al gezien?
                                                Die neus is echt heel hoog en met deze 19 inch velgen (zijn best bijzonder om te zien), klopt het qua proporties best goed.

                                                19 inch op een standaard 9-3: ammenooitniet inderdaad. :)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Een Saab op 19", dan snap je het niet helemaal. En dan te bedenken dat het af-fabriek is, ROFLOL!

                                                  Dat was toch het merk van wel kunnen, maar toch niet hoeven, wel doen maar eigenlijk niet willen?
                                                  Every second of your life is a part of your song

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    De Turbo X komt standaard uit de fabriek met 18". 19" is optioneel op de auto. Wij hebben 'm met 18" en dat ziet er ook prima uit. Dus het kan wel, maar het hoeft niet :)

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ik vind het prima staan, die 19" wielen. Door de kleur zijn ze niet opzichtig groot, en het ontwerp is ook "SAAB"

                                                      Heb ook een rondje gereden met de 19", en dat is als een gemiddelde audi-RS. Het bonken kan irritant worden, maar dat moet je dan maar voor lief nemen, je krijgt er een superscherp sturende auto voor terug.
                                                      Forza!

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Nieuws voor modeljaar 2009
                                                        http://www.autointernationaal.nl/art...hp?id=7432&n=0

                                                        Als ze de 9-3 nou over de hele linie 5000 euro goedkoper zouden maken...
                                                        All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Saab = opel ?

                                                          weer even inbreken in dit topic .. (las net mijn verhaal hierboven, vind het overigens nog steeds een grap dat de "Sport sedan" de wegligging van een boot op ruw water heeft)

                                                          Hoe zit het met de bewering dat de huidige 9-5 eigenlijk gebaseerd is op een opel vectra uit 1988 (oa in wikipedia). De Saab 900(laatste model) en 9-3 waren toch al opel vectras met het contactslot in het midden, om het even bot te stellen?

                                                          Ik moet zeggen dat het merk de laatste tijd wat in mn achting daalt, na de orginele 900 turbo ging het bergafwaarts zo lijkt het :)

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Nou. Op zich zal het platform wel gedeeld zijn met de Vectra, maar dat zegt niet zoveel. Hoe een auto rijdt is heel erg afhankelijk van de afstemming, gebruikte veren, aanpassingen, isolatie ed.
                                                            En Saab heeft veel vrijheid genomen om aanpassingen door te voeren. De 9-3 bv heeft een meesturende achteras (ReAx) en die zal je niet terugvinden op een Vectra.

                                                            Als ik het goed heb begrepen is hergebruik van een platform bij GM nog vrijer dan bij VAG. En de Octavia, A3, Golf en Leon zijn allemaal gebaseerd op hetzelfde platform, maar rijden ook heel anders.

                                                            Overigens vind Diho de Vectra een ondergewaardeerde auto en ik neem zijn mening serieus.

                                                            Dus tja, helemaal 100% Saab is de auto niet, de 9000 volgens mij ook al niet. De benzinemotoren zijn wel helemaal Saab dacht ik.

                                                            Uiteindelijk gaat het er toch om hoe je zelf vind dat een auto rijdt. Tijdens mijn proefrittensessie van de zomer merkte ik al op dat uiteindelijk alle FWD-auto's hetzelfde rijden. Het basisrijgedrag is hetzelfde, onderstuur bij meer gas in de bocht.
                                                            En als je echt iets anders zoekt, koop dan een Laguna GT of een BMW.
                                                            All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Vroegah gebruikte Saab ook spullen van andere merken hoor: Saab 96 V4 motor van Ford, 99/900 motor van Triumph etc. Dat kan ook niet anders voor een reletief klein merk. Ik snap dat gefoeter op die Vectra-genen niet zo. Een Audi A4 is ook een Volkswagen met een houten plankje in het interieur en dat kan dan wel...

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Is de 9-5 niet gebaseerd op de 9000? Die deelde de bodemplaat met o.a. de Alfa 164 (en Lancia Thema?), toch ook geen stakker lijkt me zo.
                                                                Auto's: veel...

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X