Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Volvo V70/XC70 op LPG

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Volvo V70/XC70 op LPG

Ik hier? :)

Niet voor mij, maar voor mijn vader. Zijn huidige 406 HDI uit 2000 begint wat ervaren te raken met bijna 3 ton op de klok. Daar is die Franse meuk helemaal nooit op gebouwd natuurlijk. :)

Gezien zijn kilometrage (20.000 of zo) en de huidige prijzen is diesel eigenlijk niet interessant meer. LPG dus! Hij is gecharmeerd van het oude model V70. Gezien de wat hogere instap (mijn ouders zijn niet de gezondste meer) is een XC70 ook nog een optie, al blijven die wel hun waarde houden zeg. Sowieso is een V70 met minder dan 2 ton op de teller een zeldzaamheid, wat op zich een goed teken is natuurlijk, maar ik denk dat-ie toch iets zoekt met wat minder kilometers.

PK's dat zegt hem allemaal niks, maar er moet wel met regelmaat een enorme Hobby sleurhut mee vervoerd worden. Een instapmodelletje lijkt me dan ook weer niks. Als laatste zeg ik er bij dat-ie een automaat helemaal niet verkeerd vindt, al zou hij een handbak die verder aan alle eisen voldoet niet laten staan denk ik zo.

Dan nu de vraag!

Wat zijn de zwakheden van dit model, waar moet je op letten, moet je bepaalde jaargangen juist wel of juist niet hebben? Bepaalde motoren links laten liggen?

Völvö fäppers, enlighten me!
    Mini Cooper Clubman
    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
    "Jasper val dood." - RH

Kijk, dit bedoel ik nou.

XC70 2.5 T automaat/lpg

Uit 2002, 160K ervaring, en nog steeds 23K kosten. Pfoe.
    Mini Cooper Clubman
    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
    "Jasper val dood." - RH

Comment

2,4T, 109k op de tweede motor. Volvo stations zijn nou eenmaal duur.
      2006 Volvo V70 2.4 (170pk)

Comment

Interessant, als er ervaringsdeskundigen verschijnen. Ben er ook nog niet uit ;-)

Sowieso schijnen de wat oudere V70's een stuk betrouwbaarder te zijn dan die van na de facelift. Punt is wel dat je ze best voor erg weinig kunt kopen als ze eenmaal 10 jaar oud zijn. Dus starten met 23k wordt enorm afschrijven de komende jaren.
        Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Uit 2002:
          http://auto.marktplaats.nl/volvo/174...ta_ind=13&fs=1

Comment

Dit is wel een chique vind ik.

V70 uit 2004, tutti lampioni, met net iets meer dan een ton

't Is wel slechts de 140 PK editie, dus dat wordt flink Stefan irriteren op weg naar de verkaansie. :)
            Mini Cooper Clubman
            "Jasper val dood." - RH

Comment

Wat is het budget?

De 140pk 2.4 lijkt me wel erg zwak voor een Hobby sleurhut.

Comment

Tja, budget. 't Is meer dat-ie een mooie auto zoekt, en of het dan een paar duuzend meer of minder is maakt niet zoveel uit. Maar goed, omwille van de discussie: maximaal 25K of zo? 't Blijft een particulier tweedehandsje tenslotte.
                Mini Cooper Clubman
                "Jasper val dood." - RH

Comment

OT: Zou ik zoiets doen en zelf LPG inzetten ;-)

Comment

140pk zal toch wel voldoende zijn?
                    Maar, goed, af fabriek met gas schijnt beter te zijn.
                    www.volvo-forum.nl voor de volvoadepten ;-)
                    fka v164

Comment

Cool ding, maar 250 PK is echt mega overkill voor mijn vader. Bovendien zie ik die niet in een Audi-stoel neerzijgen. Even voor de beeldvorming: zelfs in een Peugeot 406 moest de standaard stoel eruit en een Scheel erin (slechte rug).
                      Mini Cooper Clubman
                      "Jasper val dood." - RH

Comment

Heb wel vaker gehoord dat de light-pressure turbovarianten van de 2.4 en 2.5 het altijd wel goed doen op LPG. (de modellen die als 2.4T en 2.5T verkocht zijn, niet de T5's dus)

En ze zijn misschien wat duurder in aanschaf; over het algemeen zijn die dingen wel redelijk bomb-proof (schijnt vooral op te gaan voor de 850's en eerste generatie V70) en kunnen dus hoge kilometerstanden aan.

Volgens mij is een S60 stukken minder gewild btw. Maar weet niet waar je dan je LPG tank moet laten? Ruimte op de achterbank (gebrek aan hoofdruimte) zal niet het probleem zijn voor je ouders denk ik?

Comment

Achterbankruimte is niet echt een issue, maar ze willen wel graag een station vanwege allerlei vage hobby's. Zoals daar zijn ouwe meuk kopen en opknappen. Je wilt niet weten wat ik ooit allemaal erf, somewhere down the line. Kun je een seizoen Kunst & Kitsch mee vullen. :)
                          Mini Cooper Clubman
                          "Jasper val dood." - RH

Comment

De 2.4t is een geweldig blok. Da's dus de lpt.
                            Je hebt grofweg
                            de 10 klepper = 140pk
                            de 20 klepper = 170pk
                            de 20 klepper met lpt = 192~200pk met een berg koppel onderin en een koppelkromme van de tafelberg.
                            De vierwielaandrijving is leuk maar kost brandstof.
                            Dus zo'n XC70 verbruikt wat meer.
                            Een gewone V70 met een 2.4t zou mijn keuze zijn.
                            De oudere vierwiel aangedreven V70 moet je mijden vanwege de gevoeligheid voor ongelijke wielomtrek (achterbanden iets verder versleten) en aandrijf problemen.
                            G3 inbouwen is nu een wachtrij voor van enkele maanden.
                            Mijn V90 heeft G3 gekregen bij 200.000km en staat nu op 308.000km
                            Hij schijnt 550.000 te kunnen zonder koprevisie.
                            Onderschrift met handtekening en de groeten.

Comment

Aangezien dit het Volvo draadje aan het worden is...

Ben wezen kijken naar een bedrijf dat met name handelt in oudere Volvo's. Ik moet zeggen dat ik het interieur van de 940 nou niet echt geweldig vind. Erg hoekerig, onrustig en plastiekerig toch wel. Stoelen mogen dan wel van goed bankstelformaat zijn, maar een goede zitpositie is denk erg moeilijk te vinden. Dan is een V70 al een heel stuk moderner. Ook een stuk kleiner trouwens, maar het gaat er feitelijk alleen maar om of de vakantiezooi erin past; meer is niet echt nodig. Gezien de prijzen -en de brandstofprijzen- zou het een Diesel of G3 moeten worden.

Op zich zou Diesel best wel acceptabel zijn: 140pk is niet erg veel voor zo'n massa, maar dan is een Dieselkoppel toch wel een voordeel.

Maar ja... dan staat er ook een 193pk 2.5T met volleder, deels houten stuur, 17" met goede Michelins voor hetzelfde geld, en wordt het al weer een stuk moeilijker.
                              Maar... daar moet de G3 dan nog wel in.

Comment

Wat ik nooit begrijp waarom is het zo belangrijk hoe het interieur eruit ziet.
                                Daar kijk je alleen naar als je een nieuwe/verse auto uitzoekt daarna kijk je alleen maar door de voorruit naar buiten en moeten de knoppen op de tast op de goede plek zitten.
                                Maar ja ik weet niet beter met meer dan 30 jaar volvo bezit.
                                Het kan mij echt niet boeien blijkbaar...
                                Ik heb nu dan de meest luxe uitvoering volvo van zijn tijd met bijbehorend interieur t.o.v. de vorige 940.
                                Leer, hout-isch dash en deuren, leer met houten stuur, electrieken stoel met geheugen.
                                Maar ik heb veel meer lol van de praktische extra's zoals;
                                - zes cilinder 3.0 (i.p.v. de vier 2.4 van de 940)
                                - open dak (groter gat dan bij de 940 en nu van glas)
                                - cruise control (heeft nu ook een down en up knopje t.o.v. de 940)
                                - ecc (die was kapot bij de 940 en de aanjager was daarvan ook wat minder)
                                - hoogte verstelbaar stuur (zat er niet op bij de 940)
                                - big front radio met wisselaar (idem)
                                - verstelbare koplampen (idem)
                                - nivomats (idem)
                                - onafhankelijk wiel op hanging rondom (starre achteras bij de 940)
                                - afneembare trekhaak (had de 940 ook is ideaal als je achter de auto langs moet lopen in de garage)

Maar hoe het interieur eruit ziet. Nee doet mij weinig.

Comment

Interieurfreak ben ik zeker niet. Het veschil tussen een Audi-interieur en een VW interieur is wel zicht- en voelbaar, maar ik zou daar geen extra geld voor over hebben; beter: geef het geld liever aan iets anders uit. Verbaasde me wel dat er V70's stonden met lederen bekleding, maar een plastik stuur (?)

Er stond ook een V90 3.0 station, met crême -nog erg mooi- leer en houten accenten. Was volgens mij niet te koop.
                                  Dus die heeft onafhankelijke wielophanging?

De eigenaar van de garage vertelde me dat het allemaal weinig uitmaakt in onderhoudskosten of je nou een 940, 850 of V70 rijdt.
                                  Volgens het Volvo-forum is die Diesel die in de eerste V70's lag helemaal zo slecht nog niet. Er nog even een G3 inhangen na aanschaf kost toch 2300E; die heb je er tov benzine wel snel uit, maar niet tov een diesel. LPG zal toch wel snel 1:7,5 worden (bron: Lenny) terwijl een diesel toch wel met 1:15 tevreden zou moeten zijn.

Overigens schijnen () de V70's van na 2002 het niet echt goed te doen op LPG, tenzij het er vanuit de fabriek in zat. Wel een beetje een trend bij modernere auto's.

Maar goed, dé methode is dus wachten tot je kunt toeslaan. Ze komen natuulijk een keer langs, met leer en G3.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NoTVR Bekijk bericht
                                    Maar goed, dé methode is dus wachten tot je kunt toeslaan. Ze komen natuulijk een keer langs, met leer en G3.

Natuurlijk. Waarschijnlijk na jullie vakantie...

Comment

Ik dacht dat een S90 en V90 gewoon een starre achteras hadden??

Gaan iig prima haaks op natte/besneeuwde weg kan ik uit ervaring meedelen ;-)

Comment

Alweer ná de vakantie? Ja zo blijf je bezig natuurlijk ;-)

Hét probleem is natuurlijk dat we gewoon niet van grote auto's houden. Er is werkelijk geen enkel 'hebbe hebbe' gevoel bij grotere stations van welk merk dan ook.
                                        Maar 'halve' maatregelen nemen is het ook net niet. Een Mondeo 1.6 station uit '99 voldoet natuurlijk ook, maar zoiets ga je gewoon niet rijden.

Comment

De eerste diesel (de 2,5) in het vorige type V70 zou ik toch lekker laten staan. Is een echte ouderwetse nagelaar van VAG. Niet meer van deze tijd en werkelijk een wereld van verschil met de latere D5 van Volvo zelf.

Als je echt voor een V70 wilt gaan zou ik goed gaan zoeken naar een turbo variant. De 2,4t is hier al langs gekomen en dat is inderdaad een zeer fijne. De latere 2,5t is overigens nog net wat fijner, maar die zal waarschijnlijk nog wat boven budget zitten.

Als over de grens kopen een optie is zou je ook even moeten kijken naar de 2,0t variant. Deze is alleen de laatste 2 jaar ofzo in Nederland leverbaar geweest maar in een aantal Europese landen al vanaf de introductie. Geen enorme strepen trekker maar wel lekker soepel. Het is me overigens een raadsel waarom Volvo NL deze niet vanaf het begin heeft geleverd i.p.v. de 2,4 170pk versie...
                                          Aprilia RSV Mille '01

Comment

2.5T is al te krijgen voor 10k. Heb gisteren nog in een full-options gezeten met 3 ton op de teller.
                                            Spreekt me dan alweer wat meer aan. 193pk toch?

Een D5 is geen optie: die zijn nog veel te duur, en dan koop ik liever een E39 of zo.

Comment

Koop en verkoop je auto via AutoTrack. ✓ Grootste aanbod gecheckte Occasions en Nieuwe Auto's ✓ BOVAG Garantie ✓ Gecontroleerde advertenties

Deze. 17" met goede Michelins zit er al onder. G3 voor 2k3 erbij en je hebt een snelle betaalbare V70 lijkt me. Maar ja, of het ding nou 140 of 193pk heeft... mijn vrouw maakt het niks uit.

Comment

Hoooo...!!!

Ik reageerde eigenlijk op Jasper. Mijn verhaal ging dus over de vorige generatie V70. Niet het type dáárvoor. Al hebben die wel allebei de ouderwetse 2,5 TDI gehad.
                                                Aprilia RSV Mille '01

Comment

Ok, het is tenslotte zíjn draadje ;-)

Op het Volvo Forum hebben ze het over achterafinbouw van LPG in nieuwere modellen. Wordt blijkbaar afgeraden. Desondanks rijden ze er lang en probleemloos mee, mits goed onderhouden.

Comment

Jip de S90 en de V90 hebben onafhankelijke wielophanging rondom.
                                                    De V90/S90 is een soort tussenmodel met wat uitprobeersels die later op de 850/V70 terecht kwamen.
                                                    De voorwielophanging is dus ook echt anders t.o.v. de 940.
                                                    Die van de 940 is veel robuster dan van de V90/S90.
                                                    Over de kosten.
                                                    940 is echt goedkoper in vervangingsonderdelen dan een V90 kan ik uit ervaring vertellen.
                                                    Gewoon omdat de productieaantallen veel groter waren.
                                                    Van de V90 rijden er maar 320 rond in Nederland.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NoTVR Bekijk bericht
                                                      Interessant, als er ervaringsdeskundigen verschijnen. Ben er ook nog niet uit ;-)

Sowieso schijnen de wat oudere V70's een stuk betrouwbaarder te zijn dan die van na de facelift.
                                                      Dit is recent nog uitgebreid besproken op het oude forum.
                                                      De oude 5cilinder heeft hydraulische klepstoters. Die blijken onverwoestbaar. Ook in combinatie met LPG wordt meestal probleemloos de 500.000 gehaald.

Vanaf 2000 of zo is Volvo in dat blok weer vulplaatjes gaan gebruiken. Voor zover mij bekend vanwege milieueisen. Met hydraulische klepstoters schijnt de motor in de warmloopfase 'vuiler' te zijn.
                                                      Die nieuwere blokken kunnen ook goed op LPG, maar zijn niet bombproof zoals de oude.
                                                      Ik weet wel dat de LPG installatie dan vaak gecombineerd wordt met een extra smeersysteeem, Flashlube. In combinatie met Flashlube worden wel vaak ook weer heel hoge kilometerstanden gehaald.

Oorspronkelijk geplaatst door ølle Bekijk bericht
                                                      Heb wel vaker gehoord dat de light-pressure turbovarianten van de 2.4 en 2.5 het altijd wel goed doen op LPG. (de modellen die als 2.4T en 2.5T verkocht zijn, niet de T5's dus)

En ze zijn misschien wat duurder in aanschaf; over het algemeen zijn die dingen wel redelijk bomb-proof (schijnt vooral op te gaan voor de 850's en eerste generatie V70) en kunnen dus hoge kilometerstanden aan.

Volgens mij is een S60 stukken minder gewild btw. Maar weet niet waar je dan je LPG tank moet laten? Ruimte op de achterbank (gebrek aan hoofdruimte) zal niet het probleem zijn voor je ouders denk ik?
                                                      Volgens Volvo zelf kan een T-5 niet op LPG. I beg to differ. :-)

De S60 is in mijn ogen een prachtige auto. Maar wel heel anders dan de 850/V70classic. Binnenruimte is nu niet bepaald het unique selling point, bijvoorbeeld. Rijgedrag is ook compleet anders.

Oorspronkelijk geplaatst door Wielie Bekijk bericht
                                                      De 2.4t is een geweldig blok. Da's dus de lpt.
                                                      Je hebt grofweg
                                                      de 10 klepper = 140pk
                                                      de 20 klepper = 170pk
                                                      de 20 klepper met lpt = 192~200pk met een berg koppel onderin en een koppelkromme van de tafelberg.
                                                      De vierwielaandrijving is leuk maar kost brandstof.
                                                      Dus zo'n XC70 verbruikt wat meer.
                                                      Een gewone V70 met een 2.4t zou mijn keuze zijn.
                                                      De oudere vierwiel aangedreven V70 moet je mijden vanwege de gevoeligheid voor ongelijke wielomtrek (achterbanden iets verder versleten) en aandrijf problemen.
                                                      G3 inbouwen is nu een wachtrij voor van enkele maanden.
                                                      Mijn V90 heeft G3 gekregen bij 200.000km en staat nu op 308.000km
                                                      Hij schijnt 550.000 te kunnen zonder koprevisie.
                                                      You've said it all.
                                                      Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

Comment

We zijn bezig (in het buitenland) met een 2001 V70 2.4T AWD. (Gaat op G3)

Wat zijn de zwakke kanten aan zo'n auto?

Edit: Alles is nog prematuur. De vraagprijs tov de staat van de auto staat ons erg aan. Kwestie van uitrekenen wat er nog bijkomt aan kosten mbt BPM en RDW keuringen e.d. en kijken of we het dan nog interessant vinden :-)
                                                        Last edited by Ton van S; 14-08-08, 22:28.

Comment

Met de jan 2001 V70 2.4T van m'n vader toch wel behoorlijke kosten gezien in 2 jaar tijd (van 132k km nu naar 175k km)

- Nokkenaskeerring
                                                          - Stuurbekrachtingspomp incl slangen (auto kwam uit Rotterdam, veel in de stad gereden?)

Dit waren de bijzondere dingen. Verder was het vooral onderhoud dat inmiddels bijna onbetallbaar is bij de Volvo-dealer; "dat is dat 2100 euro meneer..."

Pfff... Een V70 Classic is goedkoper in onderhoud maar bij dat type is het AWD weer zeer gevoelig.

Comment

Thnx raspaardje,

Comment

Mijn pa is sinds vorige week trouwens weer voorzien van een nieuwe woage. Aangezien hij bijna een jaar lang op zoek is geweest naar met name een XC70 op LPG, zal het niemand verbazen dat hij een Renault Espace op benzine heeft gekocht. :)

Heb hem nog niet gezien, maar 't is een 2004 of 2005 met 80K op de klok, luxe uitvoering (automaat, xenon, captain seats) in het zwart. Gelukkig heeft-ie er ook een jaar garantie bij, 't blijft een Renault he...
                                                              Mini Cooper Clubman
                                                              "Jasper val dood." - RH

Comment

Zeg hee. Over Alfa's in het Aziëforum posten, da's nog tot daaraantoe.

Maar in godbetert het Zweedse forum over Franse meuk?!!
                                                                Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                                "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Working...
                                                                X