Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Toekomst/bestaansrecht SAAB?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Toekomst/bestaansrecht SAAB?

Hoe zien jullie de toekomst van Saab in? Ik heb zelf het gevoel mooi merk, maar met meer verleden dan toekomst.
    GM heeft het merk aardig kapotgemaakt door het te negeren en ziet er zelf meer in om Cadillac te promoten in Europa dan wat van Saab te maken.
    Verder zijn Saabs veel te hoog geprijst en bovendien inmiddels verouderd.

Volgend jaar ergens de 9-5, ben benieuwd of dat nog verschil gaat maken.
    De facelift van de 9-3 is naar mijn mening heel goed geslaagd, het is geen anonieme auto meer. Maar kennelijk valt het minder in de smaak bij de reguliere Saab-klanten. En als niet-Saabist heb ik toch veel moeite met de prijsstelling.
    Ik bedoel: 'premium' is niet een label dat je jezelf kan aanmeten, dat moet je verdienen.
    All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

met de huidge 9-3 is er voorlopig een erg goede inhaalslag gemaakt. Het zal nu sterk afhangen van de komende nieuwe modellen, maar ik hoop dat SAAB wel blijft bestaan.
    Forza!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scudetto Bekijk bericht
      met de huidge 9-3 is er voorlopig een erg goede inhaalslag gemaakt.
      ?
      ....
      fka v164

Comment

met de komst van de 9-3 zijn er toch heel wat meer Saabs verkocht dacht ik. Met name in 2006. Of is je '?' ergens anders voor?
        Forza!

Comment

met de huidge 9-3 is er voorlopig een erg goede inhaalslag gemaakt. Het zal nu sterk afhangen van de komende nieuwe modellen, maar ik hoop dat SAAB wel blijft bestaan.
          Ik hoop ook dat Saab blijft bestaan, maar waarom zeg jij dat de gefacelifte 9-3 een inhaalslag heeft gemaakt? In mijn ogen zijn ze nu weer op hoogstens dezelfde hoogte als de concurrentie. En de concurrentie van Saab (9-3) is in mijn ogen:
          - Alfa Romeo 159
          - Volvo V50?/S60
          - Lexus IS250
          All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

een erg goede inhaalslag gemaakt
            Verkoopcijfers, ja en? Dat maakt de GM Saab nog steeds niet tot een Saab. De 9-5 is iig iets eigenwijs, de 9-3 nog steeds suf en nu ook lelijk, maar zeker niet het eigenwijze neefje van het (ooit) o-zo verantwoorde Volvo
            fka v164

Comment

GM heeft bij verschillende bijeenkomsten verkondigd dat SAAB voor GM het premiummerk in Europa is/moet worden. Tot nu toe is daar nog weinig van te zien.
              De prijsstelling waar panda het over heeft is laatst aangepast, een 9-3 is 3500 euro goedkoper geworden, leaseprijzen met 50 euro gezakt. Dit geldt (in iets mindere mate weliswaar) ook voor de 9-5, die nu toch echt in z'n laatste levensfase is.

Dan de toekomst van SAAB. Nog nooit heeft SAAB in korte tijd 3(!!) nieuwe modellen op de markt gebracht, laat staan ontwikkeld.
              Ze komen volgend jaar (eind 2009) met de nieuwe 9-5 Sedan, kort daarna (begin 2010) komt die nieuwe 9-4X en ook de 9-5 Estate.
              Dan vergeten we dat tussendoor een soort van XC versie van de 9-3 komt, die staat dus iets hoger op de poten. Ook wordt het XWD systeem uitgebreid met de iets minder sterke motoren (2.0T 210pk).

Laten we voorop stellen dat SAAB zonder GM al niet eens meer had bestaan. GM zegt dat ze van SAAB het premiummerk in Europa willen maken. En als we zien wat er allemaal aan zit te komen, moet dat goed komen.

Comment

Maar dat is toch allemaal meer van hetzelfde, ben ik bang
                fka v164

Comment

Meer van hetzelfde? De modellen bedoel je?

Nieuwe 9-5 word gewoon een mooie auto, zowel Sedan als Estate. De huidige 9-3 moet nog even mee tot 2012 en dan komt er een nieuwe, iets kleinere 9-3. In 2012 komt ook de 9-1, een onderscheidende lifestyle auto. De 9-4X wordt ook gewoon een stoere auto, je moet er wel van houden. Not my cup of tea.

SAAB gaat in ieder geval wel de strijd aan met onderscheidende modellen de komende jaren.

Comment

@v164,

je mag het ook gewoon zeggen als je saab niet zo'n leuk merk vindt hoor. :)
                    Forza!

Comment

De nieuwe 9-3 vind ik een mooie auto, de turbo met AWD heeft een mooie RWD bias, dus dat is ook voor de sportievere rijder interessant. Als sportieve rijder heb ik een Saab nooit boeiend gevonden, maar het is gewoon het enige merk waar ik FWD voor lief neem, omdat ze fijn sturen, lekker comfortabel zijn, en heel veel km's aankunnen. Vooral de 9000 en 900 3drs vind ik mooi en de eerste serie 9-5 kan ik ook waarderen, vooral als Aero Estate. De facelift 9-5 vind ik niets. De 9-1 ben ik reuze benieuwd naar. Met oude Saabs heb ik niet zoveel eigenlijk, de 96, 99 etc. Mijn vriendin vindt die oude erg leuk om te zien.

Saab richt zich altijd al op de niche en dat lukt ze goed, ook onder GM. Misschien zijn ze voor de echte liefhebbers teveel 'mainstream' geworden, maar toch blijft het aan aparte keuze als je iemand in je vrienden of familiekring hoort zeggen dat ze een 9-3/9-5 hebben gekozen als nieuwe (lease-)auto. Ik waardeer dat altijd wel.

Comment

Niet meer :-(
                        Mijn allereerst automotive herinnering is de rode 96 van mijn moeder, een Sonett moet ik nog eens hebben een 90 en 2x een 900 classic heb ik al gehad. Niks mis moet oude Saabs, maar die nieuwe, ik vind het inderdaad niks. Sowieso vind ik nieuwe auto's niet veel soeps en Saab was zo fijn eigenwijs dat juist zij interessante auto's zouden kunnen maken, premium of niet, gewoon wat anders, zoals Subaru van mij part, en dan mooi :-)
                        fka v164

Comment

Volgens mij worden er júist met Subaru veel onderdelen uitgewisseld.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tijmen Bekijk bericht
                            De prijsstelling waar panda het over heeft is laatst aangepast, een 9-3 is 3500 euro goedkoper geworden, leaseprijzen met 50 euro gezakt.
                            3500 euro goedkoper? Hmmm, zal eens een Saab configureren en vergelijken met een V50, S60, A4 en een 3-serie. Ben benieuwd. Vector Sport bv is een mooi pakket.

Dan vergeten we dat tussendoor een soort van XC versie van de 9-3 komt, die staat dus iets hoger op de poten. Ook wordt het XWD systeem uitgebreid met de iets minder sterke motoren (2.0T 210pk).
                            Kijk! Als de meerprijs niet te hoog is, dan is dat een serieuze kandidaat voor mijn volgende auto.

Laten we voorop stellen dat SAAB zonder GM al niet eens meer had bestaan. GM zegt dat ze van SAAB het premiummerk in Europa willen maken. En als we zien wat er allemaal aan zit te komen, moet dat goed komen.
                            Ik hoop het, het merk verdient het. Ik hoop ook dat Saab zijn eigen identiteit behoudt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tiPanda Bekijk bericht
                              3500 euro goedkoper? Hmmm, zal eens een Saab configureren en vergelijken met een V50, S60, A4 en een 3-serie. Ben benieuwd. Vector Sport bv is een mooi pakket.

Ah, een Vector Sport is niet 3500 euro goedkoper geworden :) Ze hebben een Norden Business in de markt gezet die 3500 euro goedkoper is, my bad.

Vector Sport is wel een mooi pakket idd!
                              Last edited by Tijmen; 16-06-08, 18:06.

Comment

Ok, zie je reply net nadat ik 2 auto's heb samengesteld.
                                Auto 1: Saab 9-3 Sport Estate 2.0t 175pk 6-bak
                                Uitvoering: Vector Sport in Nocturne Blue
                                Bi-Xenon
                                Sportstoelen in leer
                                17" lichtmetaal
                                Extra's:
                                Sportchassis
                                Automatisch dimmende binnen-/buitenspiegel
                                Middenhoofdsteun achterbank
                                Alarm
                                Dakrails
                                Totaalprijs: 46.370 euro

Auto 2: BMW 320i Touring
                                Uitvoering: High Executive in Monacoblau
                                Bi-Xenon
                                Sportstoelen in Leder Dakota Lemon/Schwarz
                                17" lichtmetaal
                                Dakrails
                                Sportstuur
                                PDC
                                Hifi actief
                                M sportonderstel
                                Totaalprijs: 44.187 euro

Waarbij aangetekend dat het High Executive vanwege de aanstaande facelift slechts 1995 euro kost.
                                Maar dan nog. Dat betekent dat de Saab en de BMW na de facelift op dezelfde prijs zitten.
                                Kleine kans voor de Saab dus, zeker als je de betere leaseprijs van de BMW meeneemt.

Saab is niet premium, zit op geen enkel punt op het niveau van BMW (behalve veiligheid). Niet qua rij-eigenschappen, interieurkwaliteit, keuzemogelijkheden qua interieurinrichting, imago. Audi is ook jaren lang onder het prijsniveau van BMW en Mercedes gaan zitten totdat ze wél dezelfde begerenswaardigheid bereikt hadden.
                                Last edited by tiPanda; 16-06-08, 19:22.

Comment

Dit is dus binnen de SAAB organisatie al langer punt van aandacht. De prijsstelling is een groot probleem, niet alleen t.o.v. BMW, maar t.o.v. Audi.
                                  En er wordt aan gewerkt, tot nu toe dus alleen bij 1 bepaald model, die veel gekozen wordt door lease rijdend Nederland. Een Business uitvoering zoals we die bij Audi ook kennen.

Daarnaast wordt men bij zakelijke verkoop bij Audi en ook Volvo gruwelijk ondersteund door de importeur. Dat is ook de reden waarom veel klein zakelijke ondernemers voor een ander merk kiezen dan SAAB.
                                  SAAB heeft te maken met kleinere aantallen, dus minder marge en ook een importeur met minder financiele mogelijkheden voor wat betreft ondersteuning maar ook reclame e.d.

Comment

Het prijs voorbeeld van Panda is bizar eigenlijk. Toen ik in de 9-3 proef reed zat dat voor mijn gevoel qua rij en bouw kwaliteit veel dichter bij een Mondeo dan een 3-serie. 9-3 vs. 9-5 prijsstelling klopt ook niet, heeft Panda vast ook nog een voorbeeld van.

Oude 900 was ook echt een bijzondere auto. Die hatchback was zo anders dan al het andere in die tijd, tenminste een echt eigenwijze auto.

Waarom zou je nu voor een Saab kiezen eigenlijk? Bijna premium, bijna goed geprijsd, bijna mooi, bijna praktisch, bijna wat merklading, enz. Wat je ook belangrijk vindt als je een auto kiest, het is het bijna altijd net niet lijkt het zo.

en ook een importeur met minder financiele mogelijkheden voor wat betreft ondersteuning maar ook reclame e.d.
                                    Dure tussenhandel er uit halen dus. Snap werkelijk niet dat er nog geen enkele dealer de stoute schoenen heeft aangetrokken. Tot de tijd dat dat gebeurt geloof ik er geen snars van dat het allemaal zo moeilijk is in de handel. Gaat niet alleen voor Saab op trouwens.

Comment

Is dit draadje opgestart door dit nieuws?

De nieuwe Saab 9-3 komt pas in 2012. Hij wordt gebouwd op basis van de volgende generatie Opel Astra en de productie is in de Opel-fabriek in Rüsselsheim.
                                      De soap rond de nieuwe Saab 9-3 duurt voort. Het laatste nieuws is dat hij toch wordt gebouwd op basis van de volgende generatie Opel Astra. Dat weet de Zweedse autopers te melden. Aanvankelijk was het plan de 9-3 net als de nieuwe 9-5 te bouwen op het platform van de Opel Insignia. Maar Saab moet – door de regelingen rond CO2-uitstoot – kleinere modellen gaan bouwen. Zodoende is besloten van de nieuwe 9-3 een compactere auto te maken. De opvolger van de 9-5, die in de herfst van 2008 eveneens in Rüsselsheim in productie gaat, gebruikt wél de techniek van de Insignia.
                                      De Zweden hadden nog even de hoop dat ‘hun’ 9-3 in de Saab-fabriek in Trollhättan zou worden gebouwd. Maar moederbedrijf GM heeft anders beslist. Hij komt van de band in de Opel-fabriek in Rüsselsheim. Voor de fabriek in Zweden blijft nu nog de productie van de 9-1 over. Dat compacte model heeft eveneens de nieuwe Astra als basis. Toch wordt hij een stuk kleiner dan de 9-3 en wat meer een lifestyle-model. Verder wordt de productie van de cabrioletvariant van de volgende 9-3 waarschijnlijk weggehaald bij Magna Steyr en naar Trollhättan verplaatst. Tot slot wil GM van de Saab-fabriek de productieplek van ‘speciale producten’ maken. De hybride-varianten van onder meer de nieuwe 9-5, Astra, 9-3 en 9-1 moeten in Zweden worden gemaakt.
                                      Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Dit is dus binnen de SAAB organisatie al langer punt van aandacht. De prijsstelling is een groot probleem, niet alleen t.o.v. BMW, maar t.o.v. Audi.
                                        En er wordt aan gewerkt, tot nu toe dus alleen bij 1 bepaald model, die veel gekozen wordt door lease rijdend Nederland. Een Business uitvoering zoals we die bij Audi ook kennen.
                                        Maar bij Audi en BMW heb je vervolgens meer mogelijkheden om je resterend leasebudget op te maken, qua personalisatie (bekledingskeuze, wel of niet sportstoelen).
                                        De A4 en de 3-serie zou ik beide altijd met sportstoelen kiezen bv. Ik denk niet dat ik daarin de uitzondering ben, want veel mensen met een 3-serie die ik ken hebben gekozen voor de sportstoelen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tiPanda Bekijk bericht
                                          Maar bij Audi en BMW heb je vervolgens meer mogelijkheden om je resterend leasebudget op te maken, qua personalisatie (bekledingskeuze, wel of niet sportstoelen).
                                          De A4 en de 3-serie zou ik beide altijd met sportstoelen kiezen bv. Ik denk niet dat ik daarin de uitzondering ben, want veel mensen met een 3-serie die ik ken hebben gekozen voor de sportstoelen.
                                          Yeah right. Ga eens kijken naar de gebruikte Beamers. De sportstoelen zijn ernstig dun gezaaid.
                                          Aprilia RSV Mille '01

Comment

Daarnaast wordt men bij zakelijke verkoop bij Audi en ook Volvo gruwelijk ondersteund door de importeur. Dat is ook de reden waarom veel klein zakelijke ondernemers voor een ander merk kiezen dan SAAB.
                                            SAAB heeft te maken met kleinere aantallen, dus minder marge en ook een importeur met minder financiele mogelijkheden voor wat betreft ondersteuning maar ook reclame e.d.
                                            Saab wordt toch door Kroymans geimporteerd? Dat is een serieus grote toko (ook veel over de grens toch?) dus die kunnen heus wel wat leuke dingen verzinnen. Moeten ze het wel willen/durven natuurlijk.
                                            Aprilia RSV Mille '01

Comment

Denk dat Rossi daar gelijk in heeft. Het merendeel van de verkochte 3-series zijn natuurlijk gewone 318d's in standaardtrim. Als ik zo om me heen kijk in "leaseland" zie ik echt zelden sportstoelen in een BMW. 't Zijn niet allemaal Gummers he. :)
                                              Mini Cooper Clubman
                                              "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                              "Jasper val dood." - RH

Comment

Ha, die Jasper;

Terecht, die aanhalingstekens.
                                                [noteert "....land" voor gruwelijk taalgebruik-draadje]
                                                Scherven brengen gelul.

Comment

Saab is zeker een heel aardig merk, maar natuurlijk veel te hoog geprijst. Kijkende naar de tweedehandsprijzen van Saabs zijn ze ook nog 'ns alles behalve waardevast. Nieuw is 't leuk in de lease, maar er zijn gewoon altijd betere alternatieven. Tweedehands kan 't een heel mooi alternatief zijn. Je krijgt immers een mooie, jonge en robuuste auto voor relatief weinig geld.

Comment

GM heeft de naam van Saab redelijk gesloopt. Saab verklaarde voor de overname door GM dat het nooit een motor zou leveren zonder turbo. Vervolgens werden de non-turbo motoren van GM direct in de 900 geleverd. Saab was voor de overname van GM ook al redelijk ver gevorderd met benzinemotoren met variabele compressie (volgens mij nog wel met een rubberenring op de motor waarvoor de cilinders in een andere hoek gezet konden worden) en motoren die op alternatieve brandstoffen draaiden. Op beiden ontwikkelingen is die voorsprong volledig uit handen gegeven en gaat de eer straks naar andere merken. Hetzelfde geldt trouwens voor de serieel biturbo diesel die Opel als concept in een Vectra OPC presenteerde en nu in anoniem in een Cadillac BLS z'n ding doet.

Comment

Ik keekkort geleden weer eens op de Saab website en ik moet zeggen dat de 9-3 MY2009 een stuk aantrekkelijker is geworden. De prijzen zijn nog steeds aan de hoge kant, maar de uitrusting is ook een stuk completer geworden.
                                                      En je kan nu een Aero rijden voor iets van 45k. De 2.0t BioPower Aero.

En sinds de facelift vind ik de 9-3 een heel stuk beter smoelen. Niet meer het weliswaar elegante, maar toch anonieme front van voorheen, maar een stuk expressiever. Zeker als Aero ziet de 9-3 er nu goed uit.

Krijg je nog een beetje korting op een nieuwe Saab?
                                                      Begin dit jaar had je nog mooie packs, die niet op de website stonden. Heb je die nu ook?

Beetje suf om dat soort aanbiedingen niet op de website te zetten overigens. Dat is toch vaak het eerste waar mensen naar kijken voordat ze evt. naar de dealer stappen. Ook de standaarduitrusting is niet zo 1-2-3 te achterhalen op de site, je moet er vrij veel moeite voor doen. Stom.

Comment

Tijmen??

Ik zal de site eens checken. Ik vind ze nog steeds duur idd en zou dan eerder bij BMW of Audi uitkomen, net als vele anderen.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                        Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                        Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                        BMW 320Ci (van GF)

Comment

Saab 9-3 2.0t BioPower Aero sedan is 44k en heeft standaard lederen bekleding, sportstoelen, sportonderstel, Aero-bodykit en adaptieve Bi-Xenon.
                                                          Dan kan je em nog voor 1300 euro met behoud van garantie laten chippen naar 215pk. Ok, dat is niet spectaculair, maar wel 10% meer koppel over de hele linie (van 300 naar 330Nm).

Heb je geen behoefte aan bodykit en lederen bekleding, dan kan je ook de Vector kiezen, die is iets goedkoper.

Comment

Let wel, zeker die BioPower Aero is nu een stuk aantrekkelijker, maar vind ze nog steeds aan de dure kant, zeker gezien de verwachte afschrijving.
                                                            Voor het mooie zou de auto eigenlijk rond de 40k mogen zitten.

Comment

Panda, op dit moment heeft SAAB een aantal aanbiedingen.

Ze hebben een aantal maanden geleden een Norden Business model in het leven geroepen. Dit is dezelfde auto als de Norden, alleen €2.750,- goedkoper. Let wel, op deze auto krijg je geen korting, netto priced car. Waarom een Norden Business? Leaseprijs (afhankelijk van looptijd, kilometrage e.d.) €40,- tot €60,- euro goedkoper per maand en een lagere bijtelling.
                                                              Voor modeljaar 2009 is overigens de uitrusting van de Aero en Vector wat completer en zijn er 2 nieuwe kleuren leverbaar.

Daarnaast is er op dit moment nog steeds een aanbieding met een Kenwood navigatie + bluetooth systeem, voor €1.995,-. Aansluiting I-pod e.d. mogelijk.
                                                              Ook wordt tot 30 september een LPG installatie geleverd voor €1.995,- i.p.v. €2.700,-.

Tot zover dit reclameblok! :-)

Korting op een niet Norden Business model is absoluut mogelijk!

Overigens heb ik van de week onze TurboX verkocht, gaat gelukkig naar een echte SAAB man. (Hij verkoos de TurboX boven een full options 525i High Exe :-))

Comment

Gisteren naast zo'n TurboX gestaan ... hmmm, daar wordt je wel lekker hebberig van. Ziet er een erg gave auto uit.
                                                                Ik vind het nog steeds spijtig dat mijn leasemaatschappij niet wilde meegaan in het kopen van die fin-de-serie 93 break Vector tutti lampioni. Gemiste kans voor mij om een SAAB te rijden, zei de Mondeoman triestig.
                                                                Rock on. RS.

Comment

Working...
                                                                X