Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Koenigsegg koopt Saab?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Koenigsegg koopt Saab?

    STOCKHOLM - Saab krijgt weer een Zweedse eigenaar. De autoproducent, in de etalage gezet door het Amerikaanse General Motors, wordt mogelijk gekocht door Koenigsegg, fabrikant van luxe sportauto's.

    Dat meldde donderdag de website van de Zweedse televisie, zonder verdere bronnen te noemen.

    Volgens de televisie heeft het Zweedse Koenigsegg een intentieverklaring over de aankoop getekend. Het bedrijf zou worden gesteund door Noorse investeerders.

    De Zweedse overheid gaf eerder op donderdag Saab een kredietgarantie ter waarde van 500 miljoen euro, het bedrag dat Saab van de Europese Investeringsbank heeft geleend.

    Garantie

    In een verklaring liet de Zweedse staatssecretaris van Economische Zaken Joran Hagglund weten dat ''wij altijd hebben gezegd dat er een garantie komt als er een nieuwe eigenaar is gevonden''.

    General Motors vroeg eerder deze maand uitstel van betaling aan en wil nu in sterk afgeslankte vorm verder. Ook andere dochters, zoals Opel en Saturn, zijn verkocht.
    Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

  • #2
    Gratis marketingbullshit van Koenigsegg, wedden?

    Comment


    • #3
      Er gaan allerlei geruchten maar er is nog niets zeker. Aan een intentieverklaring heb je nog niks. Saab, GM en ook de betrokken investeerders (incl. Koenigsegg) zeggen nog van niets te weten.
      Het schijnt wel, dat de investeerders een bedrag op tafel kunnen leggen dat groot genoeg is om Saab in één klap over te nemen. Ze hebben dus geen staatslening nodig, dit in tegenstelling tot de andere kandidaten.

      Overigens zitten er in die investeerders een aantal Noren die zich veel bezighouden met het milieu. Onder andere een elektrische auto, gebruik van duurzame materialen.

      Veelbelovend als het gaat lukken in ieder geval wat mij betreft!

      Comment


      • #4
        Het zou wel des SAAB zijn, om een merk te worden met alleen maar elektrische hybride meuk. Zolang ze nog Aero's bouwen, mag het van mij ;)

        off topic @ tijmen, hebben jullie nog 9-3 Aero's staan overigens? jaartje oud.
        Forza!

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
          Gratis marketingbullshit van Koenigsegg, wedden?
          Nee. De investeerder achter Koenigsegg is degene die Saab koopt.
          Oliestoken voor het goede doel

          Comment


          • #6
            Rem, wij hebben geen Aero's staan van een jaar oud. Was laatst voor een klant op zoek naar zo'n auto, maar ze staan gewoonweg nergens te koop.

            Overigens is het een clubje investeerders, waaronder ook de eigenaar van Koenigsegg (Stefan von Koenigsegg dacht ik).

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Tijmen Bekijk bericht
              Rem, wij hebben geen Aero's staan van een jaar oud. Was laatst voor een klant op zoek naar zo'n auto, maar ze staan gewoonweg nergens te koop.

              Overigens is het een clubje investeerders, waaronder ook de eigenaar van Koenigsegg (Stefan von Koenigsegg dacht ik).
              Bard Eker, grootaandeelhouder van Koenigsegg.
              Die heeft vorig jaar in een interview geroepen dat hij een aantal doelen voor de toekomst heeft waaronder:
              - Get rid of all fossile fuel engines
              - Buy Volvo and Saab

              Electrische auto lijkt me kut. Ik denk dat ze heel erg in Saab geinteresserd zijn ivm hun E85 know-how. En als je ethanol op de juiste manier produceert is dat een heel milieuvriendelijke brandstof.
              All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

              Comment


              • #8
                Die Koenigsegg sportauto's rijden overigens al op E85.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door tiPanda Bekijk bericht
                  En als je ethanol op de juiste manier produceert is dat een heel milieuvriendelijke brandstof.
                  As is verbrande turf..

                  Toon mij eens een juiste manier van ethanol produceren?
                  Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                  Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                  Comment


                  • #10
                    Ja, wat is dat met die Zweden en hun ethanol. Is het daar overal goed verkrijgbaar?

                    @Tijmen. Ja, vaag dat er zo weinig Aero's te koop zijn. Althans, in dichte vorm. Cabrio's zat, maar daar kan ik niet mee aankomen natuurlijk :)
                    Forza!

                    Comment


                    • #11
                      In Zweden heeft ethanol een boel voordelen. In Stockholm (wellicht nog meer grote steden) overal gratis parkeren, voordeel met belasting, literprijs is daar enorm laag. De Volvo Flexifuel en Saab's BioPower worden daar het meest verkocht!

                      @Scud; Aantal cabrio's ja, zijn demo's van de dealers. Een aantal Estate's van '07, maar dat zijn niet de nieuwste types en vaak ook nog met oude dash. Ik heb alleen maar cabrio Aero's verkocht van het nieuwe type (en 9-5's).

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Tijmen Bekijk bericht
                        Overigens is het een clubje investeerders, waaronder ook de eigenaar van Koenigsegg (Stefan von Koenigsegg dacht ik).
                        Christian.
                        Oliestoken voor het goede doel

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Scudetto Bekijk bericht
                          Ja, wat is dat met die Zweden en hun ethanol. Is het daar overal goed verkrijgbaar?
                          Ja, zie belastingvoordelen. Voor de Zweden is het ook een verkapte manier om de eigen industrie te stimuleren, want de meeste Zweedse ethanol wordt met houtsnippers gemaakt.

                          Scary shit trouwens over het denkniveau van de belangrijkste investeerder in Saab (Google translation via http://www.saabsunited.com/2009/06/a...ying-saab.html)
                          Would Koenigsegg and Eker Group become Saab Owner, waiting likely major changes in Trollhättan.

                          - There is nothing to operate less efficiently than a car plant today. Saab has 1 200 engineers and ask your boss why you get the answer that it is a textbook that should be at least 600. For the Koenigsegg is ten man develops world's fastest car, "said Bård Eker to Norwegian E24 a month ago.
                          Ik hoop niet dat Eker echt denkt dat die redenatie opgaat.
                          All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

                          Comment


                          • #14
                            Will Saab be a sports car now?
                            - If it becomes clear, as we do not know yet, will Koenigseggs brand and sports car feeling slightly shifted to Saab. It is in the business idea. Maybe Saab will be the car it had been, if it had not had such a large international owners.
                            Dat klinkt beter :-)
                            fka v164

                            Comment


                            • #15
                              Dat klinkt zeker beter! :-) RWD!!

                              Comment


                              • #16
                                RWD huh? Saab heeft nog nooit een RWD gemaakt. Waarom nu wel?

                                Comment


                                • #17
                                  De verkopers hebben, net als GM, ook niet zoveel met de historie van Saab:-)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Heeft niks te maken met het niets weten van de historie van Saab heren. Gewoon een stille wens ;-)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ga dan bij BMW werken ;-)
                                      DNA BMW: atmosferische lijnmotoren + RWD
                                      DNA Saab: 4-cilinder motoren + turbo + FWD
                                      All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door tiPanda Bekijk bericht
                                        Ga dan bij BMW werken ;-)
                                        DNA BMW: atmosferische lijnmotoren + RWD
                                        DNA Saab: 4-cilinder motoren + turbo + FWD
                                        Ha, die Panda;

                                        Fout:
                                        DNA Saab: 3-cilnder atmosferische tweetakt + vrijloopinrichting + FWD!

                                        ;-)
                                        Scherven brengen gelul.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                                          Ha, die Panda;

                                          Fout:
                                          DNA Saab: 3-cilnder atmosferische tweetakt + vrijloopinrichting + FWD!

                                          ;-)
                                          Hans, die vrijloopinrichting: kun je me (in hemelsnaam) het nut daarvan uitleggen? Wat doet dat ding anders dan een koppeling of het inleggen van de neutraal? Mijn vader is momenteel bezig met een totaal restauratie van een Saab 92: de bak van die auto heeft ook zo'n vrijloop. Ik snap het nut nog niet.

                                          [edit] Van Wikipedia: De transmissie had drie versnellingen waarvan de eerste niet gesynchroniseerd. Om problemen met smering te voorkomen bij gas loslaten werd een vrijloop toegepast. (Link) Maar dan nog, hoe en wat?[/edit]
                                          Last edited by Gijs; 15-06-09, 10:56.
                                          Oliestoken voor het goede doel

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ha, die Gijs;

                                            Ik heb het nut er ook nooit zo van gezien. Ik heb zelfs begrepen dat het bij ondeskundige behandeling nog wel eens tot gevaarlijke situaties kan leiden. Noem het maar karakter....
                                            Scherven brengen gelul.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Oorspronkelijk geplaatst door tiPanda Bekijk bericht
                                              Ga dan bij BMW werken ;-)
                                              DNA BMW: atmosferische lijnmotoren + RWD
                                              DNA Saab: 4-cilinder motoren + turbo + FWD
                                              BMW stapt ook van dat DNA af. Er komen 3 cilinder turbo motoren.

                                              Comment


                                              • #24
                                                D'r waren ook al 6-cilinder turbo motoren, dus dat is geen nieuwe 'overtreding' . Een V6 turbo(en die geruchten zijn er ook) zou dat wel zijn....
                                                Every second of your life is a part of your song

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Oorspronkelijk geplaatst door MN-Power Bekijk bericht
                                                  D'r waren ook al 6-cilinder turbo motoren, dus dat is geen nieuwe 'overtreding' . Een V6 turbo(en die geruchten zijn er ook) zou dat wel zijn....
                                                  En de 2002 tii had een 4-cil turbo.
                                                  Lijnmotoren is ook niet per se BMW DNA, want BMW heeft ook V8s en een V10 in het repertoir.

                                                  Dus BMW DNA is meer: 50/50 balans + RWD.
                                                  Saab DNA is dan: veiligheid + turbo + FWD.
                                                  Volvo DNA: veiligheid + 5-cil + station.
                                                  Subaru DNA: Symmetrical AWD + boxer.
                                                  Ferrari DNA: design + sportiviteit + temperament + RWD.

                                                  Voor de rest zijn er maar weinig automerken met een eigen DNA.
                                                  Last edited by tiPanda; 15-06-09, 13:14.
                                                  All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    http://www.autoweek.nl/autonieuws/11...deze-week-rond

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ha, die Panda;

                                                      "En de 2002 tii had een 4-cil turbo."

                                                      Foutje; de 2002Ti had twee dubbele Solexen, de 2002Tii mechanische Kugelfischer injectie en de 2002 turbo ('obrut') daarbij ook nog een KKK dinges, toe, hoe noem je zo'n slakkenhuis ook alweer....
                                                      Scherven brengen gelul.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Saab DNA is m.i. altijd FWD en een motor met minimale inhoud, zonder of (liever) met turbo. De 6 cilinder was GM marketing.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Hans, die vrijloopinrichting: kun je me (in hemelsnaam) het nut daarvan uitleggen? Wa

                                                          Hey Gijs,

                                                          Volgens mij heeft de vrijloop van de eerste Saabs te maken met het feit dat er een tweetakt motor in lag. De motor bleef bij het gas dicht dan stationair doorlopen en kreeg dus smering.

                                                          Deze vrijloop werd ook bij de eerste V4 (viertakt) gemonteerd, waar deze inderdaad geen nut meer had maar de koper nog het oude bekende gevoel gaf.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Oorspronkelijk geplaatst door tiPanda Bekijk bericht
                                                            Volvo DNA: veiligheid + 5-cil + station.
                                                            Volvo DNA: veiligheid + station + rwd :-)
                                                            fka v164

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                                                              Ha, die Panda;

                                                              "En de 2002 tii had een 4-cil turbo."

                                                              Foutje; de 2002Ti had twee dubbele Solexen, de 2002Tii mechanische Kugelfischer injectie en de 2002 turbo ('obrut') daarbij ook nog een KKK dinges, toe, hoe noem je zo'n slakkenhuis ook alweer....
                                                              Oei, I stand corrected, je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Ben niet zo'n Museum-bezoeker, zelfs niet van m'n favoriete merk.
                                                              All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Oorspronkelijk geplaatst door noddy Bekijk bericht
                                                                Hey Gijs,

                                                                Volgens mij heeft de vrijloop van de eerste Saabs te maken met het feit dat er een tweetakt motor in lag. De motor bleef bij het gas dicht dan stationair doorlopen en kreeg dus smering.

                                                                Deze vrijloop werd ook bij de eerste V4 (viertakt) gemonteerd, waar deze inderdaad geen nut meer had maar de koper nog het oude bekende gevoel gaf.
                                                                Noddy heeft het bij het echte eind. Is een oplossing om de smering op peil te houden bij een 2-takt.
                                                                "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                                                                BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X