Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Volvo 740 2.0 16VT, vrij programmeerbaar

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Volvo 740 2.0 16VT, vrij programmeerbaar

Hallo,

Voor diegenen die 't leuk vinden om te bekijken;
    Mijn Volvo 2.0 Turbo 16V (B204FT/GT)
    (af fabriek 200PK, turbo, multilink achteras, sper)

laatste stand van zaken: http://volvolvo.nl/index.php?option=...&topic=6318.60

Zijn nu een maand of 4 a 5 bezig met de 740.

Op de foto's kun je wel zien wat er allemaal is aangepast.
    Meer foto's: http://www.tussengas.nl

Korte opsomming;
    - motor volledig gereviseerd (nog niet andere drijfstangen/zuigers etc...)
    - balans assen verwijderd
    - m90 bak geplaatst (ipv m46od)
    - oliekoeler geplaatst voor radiator
    - remmerij v.v. (revisieklauwen, andere disks, pads en niet te vergeten remsap)
    - hydraulische handrem
    - airco verwijderd
    - andere kachelmotor
    - bestaande kabelboom voor meer dan de helft verwijderd
    - motorsteunen v.v. door 50% alu, 50% industrierubber
    - ophanging voor volledig PU bussen
    - programmeerbare computer geplaatst
    - nieuwe kabelboom, zekeringkast en relaixbox gemaakt
    - overgrote deel interieur verwijderd
    - kuipjes incl. runners
    - 6-punts gordels
    - tunnel van carbon gemaakt (nog niet volledig af)
    - accu naar kofferbak
    - stuur met hub
    - rondom bilstein schokbrekers geplaatst. (nivomats verwijderd)
    - airbox gemaakt van carbon
    - catch tankje olie
    - e.a.

Wat er nog aan zit te komen de aankomende tijd;
    - volledig verstelbare vering & schokbrekers rondom (bilsteins en veren gaan er af)
    - turbo rookt, ligt al revisie set op de plank, en een andere turbo
    - andere intercooler
    - ander uitlaatspruitstuk
    - (misschien aquamist).

Last edited by 740t16v; 19-10-09, 18:42.

Maatje van me heeft een 240 Turbo, ook vrij programmeerbaar. Hij is zijn auto op dit moment aan 't restaureren. Veel werk, erg gaaf om te zien. Hij is de eigenaar van volvolvo.nl (thesaint77).

Het zijn lompe vierkante bakken, maar met de juiste tweaks zoals jullie doen (of juist helemaal origineel) kan ik ze wel enorm waarderen. Keep us posted!

Comment

Hoi Dennis

Hoi Dennis,

Ja het is een project wat een steeds groter en groter project word ;-)
      Heb vanmorgen besloten dat de 740 voor 14 dagen mag logeren ;-)
      Hij krijgt daar dus rijhoogte verstelbare vering en
      multi instelbare schokbrekers.
      Eigenlijk net een beetje TE gek (euri euri), maar ja.
      Je kan bedrag X uitgeven voor iets wat net-niet-je-van-het is, of 3 maal X en het is helemaal state of the art.
      Rest van de punten afwerken voordat hij drift/track proof is.
      Nog 2 kleine olie lekkages, rokende turbo, enkele massa problemen, ruitenwisser issues, fine tunen van de motor (met name ontstekingstijdstippen aanpassen).
      En wat overige kleine APK puntjes (hij blijft vooralsnog gewoon APK-proof).

Rolkooi (gekeurd) komt er ook in maar dat willen we beetpakken i.c.m. spuiten van de auto (mat-zwart).

Hij is dus zeker nog niet 'af', maar de techniek is al een redelijk eind op de rit.
      De looks komen dus later wel ;-)

Voorts zijn/gaan we bezig met een 1979 Volvo 242 GT (import uit zweden).
      Deze kun je op enkele foto's al in de bokken zien hangen (na zuurbad).
      Deze 242 wordt een (semi-) Group A (t.b.v. rally)

En als iemand nog iemand weet voor een S70-R met plm. 300 PK, in nagenoeg concours staat... Let Me Know. Hij staat niet op Marktplaats omdat ik geen sjakies op bezoek wil hebben, maar een echte liefhebber.

Grtz. Martin

Comment

He Martin, leuk je post hier te lezen! Goed bezig!
        Ik zie dat het gelukt is met de carterpan ;-)

groet uit Brabant
        Jan

Comment

Mooi project! Het lijkt me een heerlijke trackdayauto, helemaal als ie straks zo mooi is opgebouwd. Hier zou je ook uitstekend mee over de Ring kunnen denderen....
          Last edited by Jeroen; 08-08-09, 11:14.
          ''Thank God for the internet experts''

Comment

Hoi Jeroen

Hoi Jeroen,

De Ring zou zeer zeker tot de mogelijkheden gaan behoren ;-)
            Maar da's nog een redelijke weg te gaan en kooi + bigbrake set
            zijn dan wel gewenst.

Gr. Martin

Comment

Ring is erg leuk in een oude Volvo:

Comment

Verstelbare rijhoogte / demping in laten bouwen

Gisteren eindelijk de 740 terug gekregen.
                Is een tijdje uit logeren geweest.

Rijhoogte kan nu worden aangepast alsmede de schokbrekers 40-voudig.
                Gisteren even testrondje gereden op industrieterrein.
                Welliswaar met afgekaaste winterbanden (die had ik er nog onder zitten).
                WAT een verschil. Zelfs met deze bagger banden amper onderstuur en werkelijk zeer hard hoeken !

Zo. Morgen instellingen in de ECU aanpassen.
                Finetunen. Onstekingstijdstippen aanpassen.
                Turbodruk gaat ook met 0,4 omhoog naar 1,2 bar, en van closed-loop naar open-loop...nou ja en nog wat ik meer tegen kom.
                Last edited by 740t16v; 09-09-09, 09:51.

Comment

hm. fine-tunen gaat 'm niet worden vandaag..snif

hm. fine-tunen gaat 'm niet worden vandaag..snif

dan maar eerst de overige issue's:
                  - brug is in 1 keer te hoog (of auto te laag ) voor de brug. rijplaten lassen
                  - nieuwe Toyo's zaterdag op de Hydra's zetten, Hydra's eronder zetten
                  - massa probleem uitlaatgas temperatuur gever
                  - massa probleem algemeen
                  - oliedruk probleem op meter, lijkt mij niet de correcte waarde aan te geven (stationair na starten 3 a 4 bar. tijdens rijden net boven de 2 bar)
                  - dashboard oliedruk lampje weer fixen
                  - ruitenwisser komt niet goed terug in 'ruststand', waarschijnlijk draadje teveel afgeknipt ergens
                  - hydraulische handrem nog steeds verkeerd om aangesloten
                  - nou ja nog veel meer.

hm en carterventilatie langslopen want komt daar mijn blauwe rook niet gewoon vandaan ?
                  - eerst maar eens zorgen dat de 3 a 4 apk puntjes worden gefixt anders komt 't CJIB weer zeuren om geld.
                  Last edited by 740t16v; 10-09-09, 10:07.

Comment

hij doet 't met z'n nieuwe GT28 turbo

Toch maar besloten om een nieuwe turbo te plaatsen. De oude was ECHT niet goed meer.

Voor het hele verhaal: www.volvolvo.nl .
                    op pagina 1/2/3/4 staat de hele opbouw tot nu toe wel.

FILMPJE http://www.youtube.com/watch?v=YeOD004xSaQ

zaterdag de nieuwe gt28 turbo erop gezet. alles mooi getest.
                    ging goed.

jelmar had geholpen met afstellen.
                    begint te komen nu..super..
                    Last edited by 740t16v; 20-09-09, 19:15.

Comment

Gaaf dat je opschiet. Jelmar is wel handig met dit soort dingen. Had 'ie nog zwarte vlekken op z'n broek? Dit keer niet van de olie, maar de poetsmiddelen van 't zwarte leer? :)

Comment

Gaaf verhaal, ik blijf dit zeker volgen.

Wellicht dat ik ooit nog eens aan Volvo ga.
                        Een Volvo als trackday-tool, daar moet ik wel aan wennen :)
                        * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                        * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                          Gaaf dat je opschiet. Jelmar is wel handig met dit soort dingen. Had 'ie nog zwarte vlekken op z'n broek? Dit keer niet van de olie, maar de poetsmiddelen van 't zwarte leer? :)

Ik vond die polo-seats'n'sofa's al zo glimmen...................denk dat je daar op doelt ?
                          *grin*

Comment

Laatste stand van zaken

Laatste stand van zaken voor de eventuele geinteresseerden ;-)

http://volvolvo.nl/index.php?option=...&topic=6318.60
                            ================================================== ================================================== ===
                            ONDERSTAAND EVEN EEN HELE BOEL UPDATE POSTS tegelijkertijd ;-)

Even snel turbo en spruitstuk geplaatst

Op 't eerste gezicht mooi de ruimte daaronder:

Zo lijkt 't ook wel redelijk...maar die V-clamp...gaat dat passen ?
                            [img width=450 height=600]http://i673.photobucket.com/albums/vv99/740t16v/15092009057.jpg[/img]

Moet nog wat gedraaid worden ;-)

Dp zal moeten worden aangepast, of nieuwe. Hij komt nu 2 a 3cm te laag uit. Flens moet dus 2 a 3 cm hoger komen
                            te zitten. Tevens lambda verplaatsen. Rest van de uitlaat kan worden aangepast zodat 1 en ander weer pas is.

De v-clamp komt op 1 mm na tegen de bak aan...Dat is aan zich geen probleem, echter,
                            ik kan 'm niet monteren..daar is wel te weinig ruimte voor.
                            Dus .. even denken .. .. .. .. .. .. .. nog even denken .. .. .. .. .. .. .. ..

Nou simpel gezegd, ik weet nog niet hoe dat aan elkaar komt te zitten.
                            Als ik nou nog een 3" v-clamp binnenring zou hebben zou ik een andere dp kunnen pakken.
                            En dan aan 't eind van de dp de v-clamp verbinding maken....

Hm toch maar een bevestiging van het koppelingshuis wegflexen. Die zit in de weg.
                            En dan de dp +/- 4cm inkorten.

Grtz.
                            ================================================== ================================
                            Deze kant past precies op 't uitlaatspruitstuk van de B204:

Het ruwe eindresultaat:

De rechte hoeken worden er misschien nog wel afgehaald. Voor eerst niet zo'n probleem:

Spruitstuk en turbo kunnen er morgen 'droog' worden opgezet.
                            Kijken hoe we dat gaan doen met de olie en water leidingen.
                            Benieuwd of de downpipe nog enigsinds aansluit. Scheelt toch wel een 3 cm.
                            Hopelijk kan ik de aanwezige dp nog gebruiken.

Nou ja de hele auto is al hoekig...Wat zever ik ;-) Komt later wel.

Dus, morgen proberen om:
                            - Remmen te fixen (hydraulische handrem goed aansluiten ipv andersom, nog steeds niet aan toegekomen).
                            - Tappen van olie aanvoer tbv turbo.
                            - In hoeverre kan waterleiding worden aangepast/hergebruikt. Even zien hoe/wat/waar.
                            - Beoordelen wat we met de dp gaan doen.

Hopelijk komen we er aan toe.

Grtz. Martin
                            ================================================== ================================================== ===

Zo... weer een kleine update...

Toch besloten om gelijk die grotere intercooler te gaan plaatsen.
                            Verder nog bezig geweest met het massa probleem.

Intercooler/radiator maar afgekoppeld:

Een 'hoek' weggeflext waar de ic langs komt te lopen. Klein stukje slang erop.

Nieuwe spulletjes ontvangen:

Even snel passen ;D

De defecte dymano. Spanningsregelaar o.i.d. defect. Levert bijna continu 15V.
                            Leek ons iets aan de hoge kant. Wellicht dat hier mijn 'massa' problemene ook vandaan komen. Nou ja, geen massaproblemen in dat geval.
                            Dynamo was reeds voorzien van dikkere kabels naar chassis en blok, die kan 't dus niet zijn.

QUESTION: Wie weet of een dynamo van een 740diesel kan worden gebruikt ?

QUESTION 2: Wie weet of de radiatorbalk van een 740 diesel 'hetzelfde' is (qua afmetingen t.o.v. mijn huidige radiatorbalk ?

Grtz.
                            ================================================== ================================================== =
                            Zo.. eindelijk weer eens een update na een week of 3 / 4.

Nog even resumé. Weet niet of ik de foto's hiervan al had geplaatst, of deels.
                            V-clamp op downpipe gelast:

Oude flens eraf geflext:

Met de zonnebril aan het werk:

Een stuk van het koppelingshuis weggeslepen om ruimte te maken voor de downpipe v-clamp.

Zo moet 't gaan passen:

Downpipe komt meer naar achteren, dus er moet ruimte worden gemaakt voor lambda sonde:

Olie-afvoer vanuit turbo 't blok in:

Van onder af:

Passen en meten:

Recht-voor wiellager vervangen. Is aan z'n einde:
                            [img width=450 height=600]http://i673.photobucket.com/albums/vv99/740t16v/P1000197.jpg[/img]

De 740 had ondertussen alweer gelopen, getuige de filmpjes. Toch maar besloten
                            om die andere intercooler er maar op te zetten.
                            Dus de boel weer uit elkaar gehaald ;-)

Radiatorbalk oud:

En hier de nieuwe radiatorbalk op zijn plaats:

Vast lassen:

[img width=450 height=600]http://i673.photobucket.com/albums/vv99/740t16v/P1000220.jpg[/img]

Verplaatsen olie koeler:

Weer passen van de IC:

Met de 90 graden bochtjes lijkt het ook goed te komen. De airbox lijkt niet aangepast te hoeven worden:

Alles lijkt te gaan passen:

In de zink zetten van de nieuwe radiatorbalk:

Hitte-wering uitlaatspruitstuk:

Intercooler gespoten ;D:

Dynamo ook weer op zijn plaats:

Het geheel past erg mooi. Overal mooi ruimte tussen, en niet alles strak tegen elkaar aan:
                            [img width=450 height=600]http://i673.photobucket.com/albums/vv99/740t16v/P1000253.jpg[/img]

IC vanaf de voorkant:

Radiatorbalk ook al zwart gespoten:

IC boven en onder in de rubbers:

Verlichting er terug in:

Voor de rest buizen van en naar IC pas gemaakt en gelast.
                            Deze gaan we dinsdag weer plaatsen.
                            Lucht aanzuigbuis van uit airbox zou nog gewoon moeten passen.

Tot zover weer.

Grtz. Martin
                            Last edited by 740t16v; 21-10-09, 18:57.

Comment

en de updates van dinsdag

Update dinsdag.
                              Gisteren bezig geweest de buizen passend te maken.

Radiateur steuntjes:

Moeten nog gelast en gespoten worden:

[img width=450 height=600]http://i673.photobucket.com/albums/vv99/740t16v/P1000281.jpg[/img]

That's it for now.
                              'T duurt toch steeds weer langer dan gepland ;D

Grtz. Martin

Comment

Heb je ook foto's? :-) Wat een giga project, heerlijk als sleutelen een deel van de lol is. Het zou niks voor mij zijn, ik ben meer van het arrive & drive :-)

Comment

heb je ook foto's ?

er staan er een stuk of tig op ? ;-)
                                  of zie je geen foto's ?

Comment

Nee, dat is humor. Vond ik. Zie de smiley er achter. Dit dus: :-)

:-)

Comment

ok, paar filmpjes van vandaag dan

Vandaag de boel weer aan 't lopen na plaatsen andere IC.
                                      Dumpvalve vloog er nog af. put in de klep ;-(
                                      Volgende keer toch alles even nalopen.

SPER kapot..GRRRRRRRRRRRRRRR... Nou ja daar moet dan maar
                                      een andere in komen. let the search begin

http://www.youtube.com/watch?v=io_OBPBUN3c

http://www.youtube.com/watch?v=f6NUQgLFr98

http://www.youtube.com/watch?v=usf6aThtSJE

http://www.youtube.com/watch?v=7zEKxmxcYOA

http://www.youtube.com/watch?v=WoW8Xi-U7sE

Comment

blokje klink goed!

mooie M90L-install (hebben mijn broer en ik ook gedaan in zijn 780-T16V)

sper: vergeet een vervangend orginele platensper als je veel van plan bent te gaan driften. Het spert niet eens veel (max 40%?) en het is een platensper dus slijtagegevoelig en altijd speciale LSD olie nodig.
                                        Als je een vervangende orginele sper zoekt krijg je weer oud gebruikt spul eronder.

opties:
                                        - orginele sper volledig vast lassen (CO2-sper ;-) is minder voor je aandrijfassen en U-joints, knudde voor dagelijks rijden van scherpe bochten maar voor driften ideaal.
                                        - orginele sper laten reviseren en gelijk meer sperwerking laten inbouwen (= meer frictieplaten en meer/sterkere veren inbouwen)75% lijkt mij wel handig voor een driftwagen) (moet je met jou contacten wel voor elkaar krijgen! ;-)
                                        of
                                        - een mechanische sper inbouwen bv een Tru-Trac. Dit is een Torque Sensing sper die van 0 tot 100% kan locken. (zou mijn keuze zijn )
                                        Zijn heel goed betaalbaar in de USA. (gunstige dollarkoers!)
                                        Nog een voordeel: volledig mechanisch dus geen platen, je kan gewone diff olie gebruiken.

Volvo diffs zijn meestal van het merk DANA en vind je ook onder veel Jeeps (Cherokee)
                                        Als je op jacht gaat voor een 2de hands diff en je overweegt een Jeep diff let dan goed op of de draairichting wel OK is voor jou auto... (een voor-diff is anders als een achter-diff!) dit geldt ook voor een eventueel TruTrac diff dat je nieuw zou bestellen.

PS Soms kom je ook Eaton G80 locker-diff's tegen in andere Volvo's (0% of 100% sperwerking zolang snelheid onder de 30km/h is) maar dat ding is niet zo sterk en gaat met driftwerk vrij snel kapot.
                                        Last edited by janspeed; 28-10-09, 22:45.

Comment

Hey Martin!

Kwartje valt hier nu pas, nadat ik van de week bij de jou wel bekende rally garage in Rogat was en daar filmpjes zat te kijken van Duco, goed bezig kerel! :)

Grtz
                                          Niels

Comment

Hey Niels,

Alles goed ?
                                            Ja dat kwartje moet idd altijd even vallen natuurlijk ;-)
                                            Apparaat begint lekker te lopen.
                                            Draai nog steeds maar op 0,8 omdat ik eerst de afstelling en de techniek goed wil hebben.
                                            Net een ander diff geplaatst (had nog een hele achtertrein liggen met diff), dus die heb ik overgezet.
                                            Heb alleen nu zo'n 15 a 20 graden camber staan achter... lol
                                            Dus laat daar even verstelbare tussen zetten want dat kreeg Intrax niet voor elkaar 123 zonder extra kosten ;-(
                                            Nou ja, ook dat probleem is van de week opgelost. Dan eens op de weegschalen ermee en kijken of we een goede basis setup kunnen vinden.

Nieuwe EGT probe geplaatst met digitaal display erbij.

Vandaag komt hopelijk mn digitale dashboard binnen...zo'n stack-a-like ding.

Nou ja eigenlijk nog wel bakken werk, maar 't fenijn zit 'm in de staart he ?

Tot ziens maar weer.

Gr. martin

Comment

Working...
                                            X