Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

850 T-5R blog van KMvrtr

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• 850 T-5R blog van KMvrtr

Voorlopig zal ik hier mijn avonturen met de T-5R bij gaan houden.

Dit is hem dus Een DOP (dark olive pearl) 850 T-5R uit 1995 met V70R velgen en 264.495 kilometers op de teller.
    Een vlotte, lekker luxe wagen, zeker voor zijn tijd.
    - Leer/alcantara stoelen, verwarmd en electrisch verstelbaar.
    - Electrisch glazen schuif/kanteldak
    - Volautomatische airco, temperatuur links en rechts gescheiden instelbaar.
    - Electrische ramen voor en achter
    - Electrisch verstelbare en verwarmde zijspiegels.
    - Geïntegreerd kinderstoeltje in de midden armsteun achter.
    - Cruise control.
    - Koplampwisser/sproeier

Gekocht in oktober 2007. Sindsdien doe ik er twee dingen mee:
    1. veel rijden
    2. langzaamaan wegwerken van slijtagepunten (stage 0 tuning)

Veel rijden is leuk en voor mijn werk ook nodig.
    Sleutelen aan de Volvo is eveneens leuk, en ook leerzaam en nuttig.

Wat ik sindsdien allemaal heb gedaan volgt hieronder in chronologische volgorde.

- alle remklauwen even los gehad, schoon geborsteld en gesmeerd. Remt direct een stuk beter.
    - nieuwe tweedehands nivomats eronder
    - open luchtfilter vervangen door filterhuis met normaal filter
    - nieuwe motorsteun en oliekeerring distributiezijde, motorsteun voorzijde onder, bovenste motorsteun, koplampsproeiers weer werkend (terugslagklepje vervangen), hydraulische spanner distributieriem
    Foto’s bovenste motorsteun, schutbordzijde.

Kapot:

Nieuw:

Gemonteerd:

En dat rijdt me toch lekker!!
    Lekker is dat toch, elke keer dat ik iets aan mijn Volvo doet gaat ie nog fijner rijden.

- nieuwe gasveren achterklep
    - LPI installatie, Mesman uiteraard :)
    - ruitenwisserblad voor vervangen
    - Nieuwe banden.
    Goodyear Eagle F1 GSD3. Rijden tot nu toe bijzonder prettig.

- Ontsteking vervangen
    Sinds ie op LPI rijdt had ik af en toe een hikje. Dat werd als snel wat meer. :-\ :-\
    LPI, dat betekent bij het begin beginnen, de ontsteking. Dus bougies vervangen. Die zagen er niet al te best meer uit.

Ik ben benieuwd naar jullie mening.
    Motor liep sindsdien weer netjes. Na een paar dagen toch weer een paar hikjes. :(
    Dus vandaar ook de rotor en verdeelkap vervangen. Ook die waren niet meer okselfris zogezegd, al moet ik eerlijk zeggen dat ik het op mijn 740's veel erger heb gezien.

Foto's van de oude rotor en verdeelkap. Echt best zagen die er niet meer uit.

- Parrot CK3100 carkit + zwanenhalsmicrofoon ingebouwd
    - Brodit proclip + actieve lader

- luchtfilter vervangen
    Oude filter was wel behoorlijk vies. Dat ga ik toch beter in de gaten houden.

Last edited by KMvrtr; 22-06-08, 07:23.
    Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

- bougies weer vervangen. Doe ik ongeveer om de 15.000 km.
    De oude bougies:

Toch heel wat beter dan de bougies die ik eruit haalde toen ik hem net gekocht had

- bougiekabels vervangen.
    Deze keer ook de bougiekabels maar eens vervangen. Wellicht zit het tussen de oren, maar de motor lijkt er weer net wat lekkerder door te lopen.

Afgezien van de bobine heb ik het hele onstekingstraject nu ververst. Dat is gewoon een kritisch punt als je op LPG rijdt. Om storingen en schade te voorkomen moet dat gewoon goed bijgehouden worden, en regelmatig vervangen.

- Klein beetje bling onder de motorkap. Een nieuwe peilstok! :D

De nieuwe is iets langer. Van min naar max is nu ook 1,5 liter. De oude meet 'gewoon' 1,0 liter.

- Kachelradiator vervangen.
    De laatste tijd begonnen mijn ruiten steeds meer te beslaan. Hmmmm… En ja hoor....

Kachel lek. Direct een nieuwe besteld en gemonteerd. De kachelradiateur was al lek, en niet zo'n beetje ook.

En nog een close up voor de extra smerige details. Deze lijkt mij goed lek.

Direct ook het interieurfilter maar vervangen. Dat wordt meestal ook niet vaak genoeg vervangen. Oude en nieuwe filter naast elkaar.
    Verschil is wel duidelijk.

- Vacuumslangen vervangen. De vacuumslangen waren ook al behoorlijk vergaan. Of ze al lek waren weet ik niet. Maar zo niet, dan had dat niet lang meer geduurd.

Dit lijkt mij een typisch geval van Stage 0 tuning. :D

Nieuwe slangen zitten er nu op, maar dat zit er weinig spannend uit.
    Daar heb ik verder geen foto's van gemaakt.
    Last edited by KMvrtr; 22-06-08, 01:07.
    Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

Comment

- veerpootbrug gemonteerd. Volvo verkoopt een zeer fraaie, lichtgewicht alumium. En dat voor een prijs waarvoor bij tuningbedrijven nog geen stalen exemplaar kunt kopen.

- airco controle + koudemiddel bijvullen
      - De leren voorstoelen zijn verwend met een poetsbeurt. Volvo heeft daar een leuk setje voor. Eerst het leer reinigen, daarna een beschermlaagje erover. Ik moet zeggen dat het resultaat me niet tegen viel. Op zich waren mijn stoelen nog heel netjes. Ik had dus niet veel verbetering verwacht. Maar als je ze dan na het poetsen ziet blijkt het allemaal nog wat netter te kunnen dus. Leuk!

- Roest bijwerken. Er zat ook een heel klein roestgaatje op de dorpel linksachter, net boven de instaplijst.
      Na verwijderen van de lijst blijkt het gaatje toch al wat groter. :(

Eigenlijk moet de zijskirt er ook nog af om er helemaal goed bij te kunnen.
      Maar ik maak niet graag iets los voordat ik weet hoe het weer vast moet. Dan bestaat bij mij het gevaar dat ik een paar weken zonder rond rij, voordat ie weer gemonteerd is.
      Dus voorlopig maar even een tijdelijke ingreep om het roestduiveltje niet helemaal vrij spel te geven.
      Met de staalborstel de losse roest weg geborsteld.

Schoonmaken en afspoelen met ruim water. En dan twee lagen noverox erop.

- Zijknippers.
      Voor het eerst sinds lange tijd heb ik iets aan een auto gedaan wat technisch gezien geen enkele waarde heeft.
      Oud.

Nieuw.

Nu alleen nog even snel oranje lampjes halen.

- En ik heb nog een flinke ster ontdekt in het glas van de rechter koplamp.

Daar moet ik nog wat aan doen.

- Zonnedak. Mijn eerste echte storing! De sunblind zat opeens te ver naar voren. Bij het sluiten van het dak blokkeerde hij de boel.

Onderweg dus maar snel sunblind uitgebouwd.

Vervolgens viel er nog een rubber strip uit de hemel…

Thuis het glazen dak uitgebouwd.

Drainchannel verwijderd

Rubber strip weer op drainchannel geplakt

Sunblind er weer in

Drainchannel er weer in
      Drainchannel neemt bij openen van het raam de sunblind mee naar achteren. En daar was de sunblind op een of andere manier onderdoor geschoten..

Scharnieren goed gesmeerd en glasdak weer terug gezet.
      Alles werkt nu weer perfect.
      Last edited by KMvrtr; 22-06-08, 01:10.

Comment

- De bekleding van mijn achterklep begon los te komen.

Er zit al zo'n reparatiesetje op. Helaas heeft daarna nog iemand met geweld de zaak weer los getrokken, dus die plaatjes zijn ook alweer niet best meer.

De klemmetjes zaten met siliconenkit een beetje vast.

Aan de onderrand zat de bekleding vast met drie normale plastic clips en één metalen.
        Daarover heb ik hier al nadere info gevraagd. Want dat metalen clipje lijkt mij veel duurzamer. Daar wil ik dus meer over weten.
        Zodra ik dat heb uitgevogeld ga ik ze bestellen en de klep weer monteren.

- Ruitenwisser achterklep. Nu de bekleding er toch af lag kon ik direct even hier naar kijken.

Alles lekker schoon gemaakt en weer netjes in de Lube gezet.
        Eigenlijk was de rubber ring in het raam nog het meest vervuild door de roest. Dus voor het eerst van mijn leven heb ik een rubbertje staan wassen voor hergebruik. ;D
        Resultaat is er wel naar.

Ruitenwisserarm heb ik nog niet terug gezet. O-ringetje en borgring (of hoe zoiets ook mag heten) waren nogal roestig.

Vervolgens ontdekt dat hier nog een kunststof bus omheen moet. Vandaar dat het zo roestig was. Die zit er inmiddels netjes weer omheen.

Oogt direct weer wat netter.

- Servicelampje gereset, en computer uitgelezen.
        Ik had sinds een paar weken een brandend servicelampje. Dat blijft nu dus weer netjes uit.
        Verder heb ik de kilometerstand eens gecontroleerd.
        OBD I: 291.175
        teller: 291.169
        Keurig netjes dus. Ik sta er wel van te kijken dat er zo weinig verschil is tussen de teller en de computer.

En dan de foutcodes:
        A2: 1-1-1
        A3: 1-4-4 Remschijven oververhit ?!
        A7: 1-1-1
        B1: 3-2-3 Klepmotor ventilatie te lang actief
        B2: 1-2-2 Geen signaal of snelheid minder dan 35 km/h
        B5: 1-1-1

Nu nog uitvogelen wat ik met die codes aan moet.
        Dat van die remschijven zegt me niks. Ik rij af en toe even stevig door. Maar ik heb nooit flink lopen trappen. Kan me echt ook niet één heftige remactie met de 850 herinneren.
        Klepmotor? Wasdah? Het wordt hoog tijd dat ik Vadis eens installeer. Geen idee of, en zo ja, wat ik hier aan moet doen.
        Die foutcode voor de CC heb ik vaker op het forum voorbij zien komen. Kwestie van negeren geloof ik. Bovendien, de CC van een 850 is sowieso niet fijn. Ik gebruik hem dan ook slechts zelden.

- Mijn tweede storing! Kapotte band.
        Ik moest uitwijken voor een idioot die een parkeerterrein af kwam crossen. Resultaat was een kapotte band rechtsvoor.

Ik wil op de vooras niet 15” staal combineren met 17” lichtmetaal.
        Stalen velg achter gemonteerd en lichtmetaal van achteren naar voren.

Nieuwe band zit er inmiddels weer onder.

- OMP remblokken achter.
        Ik had al een set OMP blokken klaar liggen. Bij het wisselen van de wielen ivm de schade zag ik dat de remblokken achter op waren. Dus de oude blokjes eruit gehaald en die OMP blokjes er maar snel tussen gedrukt.
        Bij het wisselen van de remblokken achter was één zuiger met geen mogelijkheid meer in te drukken.

De oude blokjes, die zijn al aardig ver heen.

Strak tegen het klemmetje aan. Daar valt niet veel meer mee te remmen
        Last edited by KMvrtr; 22-06-08, 01:12.

Comment

- Nieuwe remklauwen achter, staalflex remleidingen
          Nu kun je natuurlijk aan de slag met het revisiesetjes en zo, maar dat zag ik toch niet zo zitten.
          Dus twee verse remklauwen. En als de boel dan toch los ligt, dan ook maar direct de stalen remleidingen monteren.

Zoals gebruikelijk lag het ambitieniveau weer ver boven reële waarden, maar daar ben ik inmiddels wel aan gewend. 

Resultaat van een weekje shoppen op internet

Remklauwen

Remslangen

Remblokken had ik al klaar liggen

Oud en nieuw remblokje achterzijde

Gemonteerd

Mooi he?

Operatie is overigens –geheel conform de planning- natuurlijk maar deels geslaagd.
          Eigenlijk is alleen rechtsachter een nieuwe remklauw gemonteerd, en zitten nu voor ook nieuwe OMP remblokken….
          -> De staalflex remleidingen heb ik niet gemonteerd. Linksvoor gaf de remslang geen krimp. Wilde met geen mogelijkheid los komen, Enno’s fraaie Stahlwille remleiding-steeksleutels ten spijt. Hier moet ik nog een keer aan de slag. En dan met brander, griptang en moordenaar wel paraat.
          -> Rechtsvoor heb ik nu een geleende remklauw. Met verse remblokken achter wilde ik de voorste ook maar gelijk vervangen, ook al zijn ze nog niet helemaal op. Maar ik wil graag weten hoe rondom OMP blokken remmen. Helaas blijkt ook de remzuiger rechtsvoor niet tot enige beweging bereid. En ook hier moest Enno’s supergereedschap (dit keer in de vorm van een enorme tang) zich gewonnen geven.Gelukkig kon ik wel een oude remklauw van Enno lenen. Dat wordt voor dus ook nieuwe remklauwen.
          -> Bij de remklauw linksachter kreeg ik de remleiding niet los, ondanks dagenlang voorbehandelen met WD40. De remleiding-steeksleutel draaide toch langzaam de nippel helemaal rond. Gelukkig is dat niet de remklauw waar een zuiger vast zat. Deze gaat dus ook in de herkansing.

Ik zag overigens dat de ophangrubbers van de achteras ook bepaald niet okselfris meer zijn:

Hier zie je de metalen bus al door de scheuren in het rubber..

Dus ik vraag me nu af of het verstandig is om die ook maar eens te gaan vervangen. Schijnt nogal een bereklus te wezen.

Als je erover nadenkt is het eigenlijk best een grappig verhaal. Hoe één incidentje nu lijkt te leiden tot een behoorlijke revisie van mijn onderstel.
          1. Ik rij mijn band rechtsvoor lek
          2. Ik verplaats mijn rechtsachter velg naar voren, omdat ik de smallere 15”stalen velg niet voor wil monteren
          3. Zie dat de remblokjes achter op zijn
          4. Eén zuiger rechtsachter zit vast
          5. Bestel remklauwen achter + flex staal remleidingen (OMP blokken had ik al op de plank liggen)
          6. Zuiger rechtsvoor wil ook niet meer.
          7. Moet nu dus ook voor remklauwen bestellen
          8. rubbers achteras lijken versleten
          9. als ik daarmee aan de slag ga kan ik natuurlijk ook direct de IPD stabikit monteren waar ik van droom
          10. remslangen op de achteras zijn dan natuurlijk ook goed bereikbaar.

Als alles zo doorgaat heb ik straks naar aanleiding van een ongelukje een bijna nieuwe achteras, 4 nieuwe remklauwen, staalflex remleidingen, OMP remblokken en IPD stabikit.

Enige wat dan nog op de planning staat is nieuwe veerpootlagers voor (kraken soms, dus dat zit er sowieso aan te komen).
          En ik twijfel nog over veren en dempers. Ik heb in Enno’s V70 gereden, met 483.000 op de teller. En dat rijdt wel zó fantastisch! Dat wil ik ook! Ding voelt aan als een nieuwe, echt waar. Maar dat is weer een heel ander verhaal.
          Last edited by KMvrtr; 22-06-08, 01:13.

Comment

- Turbo
            Al sinds de aankoop heb ik overigens last van een soort sisgeluid tijdens het opspoelen van de turbo. Tot voor kort dacht ik dat dat aan een lekje in het vacuüm te wijten was. Maar recent bedacht ik me dat het ook een lek bij de turbo zelf zou kunnen zijn. Nu weet ik helaas niet veel van turbo techniek. En een lange blik onder de motorkap maakte mij ook niets wijzer. Wel zag ik van de week dit.

Bij het vervangen van de vacuümslangen hebben we goed gezocht. Een vacuümlek is het in ieder geval niet. Ik begrijp inmiddels ook dat max vacuüm juist bij stationair is, dus zou ik daar bij opspoelen van de turbo juist minder last van moeten hebben.
            Zeker met de schopplaat onder het stuur verwijderd hoor je het gesis heel duidelijk. Alsof er nog een of andere slang door het schutbord onder het dashboard loopt.
            Nu is het zo dat ik mijn T-5R wel snel vind, maar niet zo indrukwekkend als ik wel eens lees op internet. Dat bracht me mede op de gedachte dat het probleem wel eens bij de turbo zou kunnen zitten.

Ik heb een andere turbo + CBV geleend. Plan is nu om mijn CBV te wisselen met die van de leenturbo. Ben erg benieuwd of het enig verschil maakt.
            Dit is de turbo die ik mee heb gekregen om te testen

Rechts zit de CBV, die dus mogelijk kapot is.

Via een stangetje bedient de CBV een klep.

Zijaanzicht. De klep is dicht. In deze situatie gaan alle uitlaatgassen dóór de turbo. Die wordt dus optimaal aangedreven.

Zijaanzicht. De klep is open. De uitlaatgassen gaan voor de turbo langs direct naar de uitlaat. De turbo wordt niet of nauwelijks aangedreven. Overigens kan de klep nooit zover open als op deze foto.

Hitteschild heb ik er ter voorbereiding vast even af gehaald.

En ik ga maar eens een nieuw boutje bestellen bij de Volvo dealer.

Comment

Alles in één openingspost lukte niet.
              Teveel tekst. Vandaar de start in verschillende stukken.

Comment

Ha, die KMvtrr;

Tja, zo maak je nog eens wat mee in een autoleven. Mooie plaatjes trouwens!
                Al ben ik blij dat je (naar ik aanneem) niet in de blotejufrouwenfotografie hobby't....
                Scherven brengen gelul.

Comment

Super leuke wagen en erg leuk dat je alles zo in detail hier laat zien. Wel een boel werk zeg, niet te zuinig!
                  Aprilia RSV Mille '01

Comment

Superauto!!

Ik heb ook sterk zitten denken om een 850 T5 of T5R of een V70 T5 te gaan kopen. Het werk wat je er mogelijk aan hebt houdt mij alleen nog tegen. Ik heb geen garage of andere plek om zelf te sleutelen. De auto hebben bijna altijd een hoge kilometerstand en ik ben te onbekend met de betrouwbaarheid en specifieke plussen en minnen van dit model.

Ik rij dagelijks door Wassenaar en daar staan (in ieder geval op het oog) leuke Volvo's, waardoor het nog altijd een optie is.
                    http://www.excellent-cars.nl/autos.html link gaat helaas niet door naar de rode R
                    Last edited by RutgerK; 22-06-08, 15:20.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RutgerK Bekijk bericht
                      Superauto!!

Ik heb ook sterk zitten denken om een 850 T5 of T5R of een V70 T5 te gaan kopen. Het werk wat je er mogelijk aan hebt houdt mij alleen nog tegen. Ik heb geen garage of andere plek om zelf te sleutelen. De auto hebben bijna altijd een hoge kilometerstand en ik ben te onbekend met de betrouwbaarheid en specifieke plussen en minnen van dit model.

Ik rij dagelijks door Wassenaar en daar staan (in ieder geval op het oog) leuke Volvo's, waardoor het nog altijd een optie is.
                      http://www.excellent-cars.nl/autos.html link gaat helaas niet door naar de rode R
                      Deze?

http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa..._standaard.css

Comment

Wauw, flinke post Antoine! En erg leuk om te lezen dat je zoveel zelf doet. Ik weet van een aantal jaren terug toen je met de AX 'begon' je erg veel ging leren, dat blijkt nu wel, top!
                        Oliestoken voor het goede doel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ton van S Bekijk bericht
                          Een wat verdachte kilometerstand.
                          ---------------------------------

Mooie fotoverslag, Twan. Hoeveel hiervan is nu regulier onderhoud, achterstallig onderhoud of ronduit verwaarlozing?
                          * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                          * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door slibbe2 Bekijk bericht
                            in de tekst staat dit:

Motor is (fabrieks)nieuw (auto heeft 262dkm gereden)
                            Hij zal bedoelen dat de motor 19000km heeft gereden.

Comment

Respect voor de blog,
                              foutcode voor de klepmotor ventilatie zal (gokje) waarschijnlijk te maken hebben met je (dus toch lekke) vacuum slang of de lekkage.
                              De volvo zal ongetwijfeld alleen bij warmtevraag daadwerkelijk de radiateur van de verwarming vullen met warm water. Die klep werkt op vacuum.
                              Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                              Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RutgerK Bekijk bericht
                                Eh hoe zal ik het zeggen, eh, excellent cars staan niet bekend als betrouwbare handelaren, zeg maar
                                fka v164

Comment

Lekke kachelradiateur en vervolgens beslagen ramen als je de CC aanzet.
                                  Hoe herkenbaar....

Mooi verhaal verder.
                                  Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door v164 Bekijk bericht
                                    Eh hoe zal ik het zeggen, eh, excellent cars staan niet bekend als betrouwbare handelaren, zeg maar
                                    Ik ken het bedrijf verder niet. Ik rijd er vaak langs en door dat soort auto's blijf ik er maar over denken. Ik liefst ee harde via een dealer. Deze blog schrik mij wel weer wat af.

Comment

Mooi verhaal Antoine. Ook mooi om te lezen hoe je aan de gang bent met de auto. Blijft ook een ontzettend fraai ding.

En ik neem aan dat alle grappen en grollen over roestende Alfa's nu wel verleden tijd zijn? ;-)
                                      Auto's: veel...

Comment

Mooi verhaal en wat een herkenbare punten!

- remklauwen: idd bij de vleet
                                        - airco: gewoon een serieus zwak onderdeel van deze auto
                                        - gasveren achterklep: deze moeten ook bij ons vervangen worden (mag ook wel na 460k km...)
                                        - rubbers achterwielophanging (net gedaan bij ons, idd een hele klus die we NIET, ik herhaal NIET, bij de dealer hebben laten doen. Een mannetje in Epe kan zoiets ook....;) )
                                        - ruitenwisser achterklep: ook zelf uit elkaar gehaald en schoongemaakt met een tevreden resultaat
                                        - Loskomende achterklepbekleding: moet ik nog doen, hangt nog los.

Turbo is nog oké bij ons, iig geen raar gesis. Wel merk ik dat van de 225 oorspronkelijke paarden er wel een paar uitgegalloppeerd zijn... Mag het na 460k km? Oorspronkelijke koppeling zit er ook nog in.

Geen problemen met de ABS-TC unit? Die houdt er nl. ook een keer mee op (meestal rond 180-200k) en is met goed solderen weer te maken (150 euro). Een mannetje op Marktplaats bood in ons geval uitkomst.

Die roest baart me dan wel weer zorgen; ik dacht dat een 850 heel goed uit de bus kwam qua roest. Dat gat van jou en roest op onze rechtervoordeur (onder de strip) geeft mij aanleiding om binnekort de boel daar ook eens open te trekken....:(

Na stage 0 tuning heb je er echter een topbak aan, ga dus lekker door zou ik zeggen!

Last edited by raspaardje; 23-06-08, 11:20. Reden: plaatje erbij?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
                                          Respect voor de blog,
                                          foutcode voor de klepmotor ventilatie zal (gokje) waarschijnlijk te maken hebben met je (dus toch lekke) vacuum slang of de lekkage.
                                          De volvo zal ongetwijfeld alleen bij warmtevraag daadwerkelijk de radiateur van de verwarming vullen met warm water. Die klep werkt op vacuum.
                                          Alle vacuümslangen zijn nu vervangen. Foutcodes heb ik ook al een reset gegeven. Ik zal ze binnenkort wel weer een keertje uitlezen.

Oorspronkelijk geplaatst door Red205 Bekijk bericht
                                          Mooi verhaal Antoine. Ook mooi om te lezen hoe je aan de gang bent met de auto. Blijft ook een ontzettend fraai ding.

En ik neem aan dat alle grappen en grollen over roestende Alfa's nu wel verleden tijd zijn? ;-)
                                          LOL!

Oorspronkelijk geplaatst door slibbe2 Bekijk bericht
                                          ---------------------------------

Mooie fotoverslag, Twan. Hoeveel hiervan is nu regulier onderhoud, achterstallig onderhoud of ronduit verwaarlozing?
                                          Het is in mijn ogen eigenlijk allemaal regulier onderhoud. Algemene staat van onderhoud is gewoon goed. Anders kan ik er niet probleemloos alweer 30.000 km mee gereden hebben.
                                          Het is een 13 jaar oude auto met bijna 300.000 op de teller. Dan kun je dit soort dingen verwachten.
                                          Je kunt hoogstens stellen dat ik de lat wat hoger leg dan de gemiddelde 850 eigenaar. De meesten doen bijvoorbeeld niets aan die ophangingsrubbers, om maar eens iets te noemen. Ik geloof in preventief en degelijk onderhoud. Dan blijven dinger langer heel, doen ze het beter, enzovoorts. Afgezet tegen de kilometers die je er dan nog mee maakt is dat geen enkel probleem.
                                          Veel mensen vinden een oudere auto dergelijke uitgaven niet meer waard. Ik wel.

Comment

Hoi
                                            respect voor het sleutelen !
                                            die leen turbo die je hebt
                                            die is flink kapot
                                            ik zie duidelijk scheuren rond de wastegate
                                            dat zou met jou turbo ook aan de hand kunnen zijn
                                            gezien de staat van al je slangen zou ik ook het druk-circuit van je luchtinlaat eens compleet nazien/vervangen
                                            op het eerste gezicht kan alles druk-dicht lijken, echter er kunnen onder slangenklemmen ook slijtagegaten zitten
                                            ik blijf je topic met plezier volgen denk ik
                                            :)
                                            E
                                            يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TSM Bekijk bericht
                                              Hoi
                                              respect voor het sleutelen !
                                              die leen turbo die je hebt
                                              die is flink kapot
                                              ik zie duidelijk scheuren rond de wastegate
                                              Niet alleen in de rand zitten er 2. Maar de scheur in het midden-rechts is zelfs 2cm lang met een knik er in.

Ik zou deze turbo in deze staat toch niet monteren.

Verder mooi verhaal. Een T5R was toch echt de jongensdroom. Wie weet komt het er nog van ooit :)

Comment

Mijn turbo van mn Leon Fr 20VT zat ook zo vol met scheuren rond de wastegate (na 50.000km)
                                                :-)
                                                E
                                                يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Het is nooit de bedoeling geweest om de leenturbo te monteren.

Ik snap dingen meestal pas als ik ze in de hand heb en zie hoe het werkt.
                                                  Plan was eigenlijk om alleen de actuator eventueel over te zetten. Mogelijk dat het membraan van de mijne ingescheurd is. Maar eerst ga ik de stang een paar slagen draaien. Kijken wat dat voor effect heeft.

Die scheuren zijn trouwens een bekend fenomeen bij deze turbo's. Meeste turbo's worden er nog best oud mee. Maar ideaal is het niet, nee.

Comment

Heej Antoine,

Leuk he, zo'n rijdend project? Geeft veel voldoening, lijkt mij. De auto knapt er aanzienlijk van op en wat je zegt klopt: investeer in goed (preventief) onderhoud en deze auto kan nog heel lang mee. Afschrijving heb je niet meer, en uitbesteden aan een garage zou hetzelfde zijn als water naar de zee dragen. Keep 'm running!

Comment

Mooi ding Antoine! Al hoop ik wel dat je de roest gaat repareren. Dit komt altijd weer terug, en het is relatief eenvoudig te (laten) herstellen. Toevallig heeft mijn 94'er Golf excact zo'n plek op dezelfde plaats. Die laat ik binnenkort even herstellen. Voor de rest erg leuk allemaal, en interessant om te lezen!
                                                      ''Thank God for the internet experts''

Comment

Mooie draad!!
                                                        Leuke foto's van het klussen etc.

Maak je even een uitgebreid verhaal over het vervangen van die onderstel-rubbers? Wordt een fikse klus volgens mij.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                        Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                        Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                        BMW 320Ci (van GF)

Comment

Ik probeer om altijd wat foto's te maken, al komt het soms niet van.

Ben inmiddels al weer wat verder met de achterasrubbers.
                                                          Foto's zijn van een volledig uitgeveerde toestand. Wat vooral van belang is hoe de rubbers in de ophanging zitten in belaste toestand. Aan de randen schijnen ze al snel er heel slecht uit te zien, net als bij mij, terwijl ze dan in het midden nog in orde zijn. Dat moet ik dus nog eens goed bekijken.

Wellicht dat vervanging dus iets minder urgent is dan ik dacht. Waarschijnlijk wordt dit een klus voor een sleuteldag van de 850 club.
                                                          Is in ieder geval iets dat ik niet in mijn eentje en op een krik wil doen.
                                                          Perslucht een goeie brug (en een brander) zijn hierbij heel welkom.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KMvrtr Bekijk bericht
                                                            Is in ieder geval iets dat ik niet in mijn eentje en op een krik wil doen.
                                                            Euh, Antoine, ik neem aan dat je NOOIT klussen op slechts een krik doet... Je plaatst toch op z'n minst altijd 1 assteun mag ik hopen?...
                                                            Oliestoken voor het goede doel

Comment

Yep!

Alleen voor snel even een remblokje wisselen heb ik wel eens gesmokkeld met alleen de krik.
                                                              Wel leg ik dan altijd het wiel dat ik eraf heb gehaald onder de kokerbalk.

Met krik bedoel ik overigens een fors exemplaar. Niet zo'n rood Halfords/Lidl/bouwmarkt dingetje...

Zolang de auto alleen op de krik staat steek ik ook nooit ledematen of een hoofd de de auto.
                                                              Last edited by KMvrtr; 27-06-08, 21:57.

Comment

Van de week even begonnen met keerringen vervangen.
                                                                Er hard lekte het nog niet, maar het wordt zo'n bende, een vettig blok.
                                                                En dat mot ik nie.

Achter dit dekseltje zit de nokkenassensor. Boutjes zijn al verwijderd. Bij het onderste boutgat is al een drupje olie zichtbaar.

Klepje en gever gedemonteerd. En ja hoor, ook daar zit olie. Meeste heb ik hier al weg geveegd. De dader is hier ook mooi in beeld.

Schoonmaken met remmenreiniger. Even pulken, oude keerring eruit en nieuwe erin. Gever alvast weer gemonteerd. Dan ziet het er zo uit. (eigenlijk bedoel ik dat ik vergeten ben een foto'tje te maken van de nieuwe keerring)

Foto van het dekseltje er weer op lijkt me wat overbodig. Dus vlug door naar nummer twee, achter de rotor.
                                                                Bougiekabels los, verdelerkap eraf, licht oliespoortje.

En toen ging het even fout. De inbussleutels draaien dol in de inbusboutjes.
                                                                Grrrr, de rotor zit er pas ongeveer 15.000 km, dus die wil ik eigenlijk gewoon weer terug plaatsen. Maar als ik ga bikken in die boutjes moet ik er toch maar even nieuwe voor in de plaats halen voor ik verder ga.
                                                                Geen super goede foto, maar de schade aan de inbus boutjes is wel te zien.

Wordt vervolgd dus....

Comment

Working...
                                                                X