Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Volvo V50 D2 - Defects Thread

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Volvo V50 D2 - Defects Thread

Omdat de "defects threads" tegenwoordig hip zijn, heb ik er hierbij ook maar een gestart. Ik rijd nu bijna een half jaar in een Volvo V50 D2 Sport. Mooie auto, goed in de opties, maar motorisch een groot drama. De auto vertoonde nl. al snel na aankoop diverse problemen:

- Stotterende motor rond de 1800 tpm
    - Zeer slecht oppakkende motor bij lage toeren
    - Een 'klonk' geluid bij het schakelen
    - Enorm hoog brandstofverbruik (rond de 7 l/100 km bij zeer rustig rijden, ook na 17.500 km!)

De auto heeft in december vorig jaar 3 weken bij de dealer gestaan. Er zijn diverse software-updates uitgevoerd en er zijn tevens nieuwe injectoren gemonteerd. Dat leek even afdoende, maar inmiddels lijken de problemen weer langzaam terug te komen. De motor begint weer te stotteren rond de 1800 tpm, het 'klonk' geluid bij het schakelen is weer erger geworden, het brandstofverbruik loopt weer op (ondanks dat ik veel rustiger ben gaan rijden) en de motor is ook veel luidruchtiger geworden. Wel pakt 'ie onderin beter op en heeft Volvo de boardcomputer aangepast: het verbruik is 'digitaal' lager geworden (het verschil tussen de verbruiksmeter en het werkelijke verbruik is nog veel groter dan voorheen). Leuk trucje...

Bovenstaande problemen lijken helaas niet alleen bij mij voor te komen, maar ook bij vrijwel alle andere bezitters van zowel C30's, S40's en V50's met de nieuwe D2 motor. Volvo doet echter alsof z'n neus bloed en ook veel dealers doen alsof ze van niks weten (die opdracht zullen ze wel gehad hebben, want er is wel het e.e.a. intern over gecommuniceerd). Het lijkt even opgelost na een software-update (het vervangen van de injectoren bleek later weer geen noodzaak te zijn), maar ik kan niet anders dan concluderen dat dit maar tijdelijk is (hoe vreemd ook). De nieuwe DRIVe Start/Stop is nu ook een D2 (met Start/Stop toegevoegd) en deze wordt vanaf dit jaar ook geleverd in de nieuwe S60 en V60. Ik heb nog niet gehoord of ook deze modellen met deze problemen kampen.

De oude 1.6D DRIVe 16-klepper vormt de basis voor de nieuwe D2. Ik heb begrepen dat, om de auto te laten voldoen aan de EURO 5-norm, er een nieuwe cilinderkop op is gekomen met 2 kleppen per cilinder en een enkelvoudige nokkenas. Het is dus daadwerkelijk een 1.6 8v turbodieseltje geworden! Ik las dat Volvo daarnaast de turbodruk heeft verhoogd naar 2,5 bar om toch een vermogens- en koppeltoename te bereiken van +6 pk en +30 Nm t.o.v. de oude 16-kleps 1.6D DRIVe. Mogelijk dat dit de basis is van alle problemen, maar dat kan ik onvoldoende beoordelen. Wat ik wel kan beoordelen is het feit dat dit gewoon onacceptabel is bij een nieuwe auto. Ik ga morgen maar weer langs de dealer met de auto. Hier is gewoon echt iets goed mis en ik ben bang dat dit nog heel lang gaat duren :-(

Zie voor meer info: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=40366

Pfft..daar wordt je niet vrolijk van. Vooral niet omdat de 1.6 16v zo'n probleemloos blok was.

Comment

Het is gewoon meuk die Vølvø's. Ik had een gaar blok met nog geen 50k op de teller.

[/inkopmodus: leer autorijden]

Verder: - stuurbekrachtigingspomp kaduuk, koplampunits (3x), aanjager, motorstoringen etcetcetc

En dan mag ik blij zijn dat ik er nog 1 zonder roetfilter had; dat is pas écht een draaaaaama.
      Last edited by ølle; 21-01-11, 00:07.

Comment

Klinkt als een motor die in de knel komt door alle milieutrucjes. Zonde, het zijn verder fijne auto's! En irritant, telkens terug naar de garage!
        Mini Cooper Clubman
        "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
        "Jasper val dood." - RH

Comment

Shit man...
          Maar dit gaan we vaker krijgen de komende jaren vrees ik. Laag verbruik (op papier) is belangrijker dan laufkultur etc etc.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
          Alfa Giulia 1300 (1966)
          Mazda Miata (1990 Daily driver)
          BMW 320Ci (van GF)

Comment

tsja, het is algemeen bekend dat het na de 850/V70classic hard bergaf is gegaan met de degelijkheid van Volvo. Ford invloed...

Oorspronkelijk geplaatst door Ralf T Bekijk bericht

- Stotterende motor rond de 1800 tpm
            - Zeer slecht oppakkende motor bij lage toeren
            Doet die turbo nog wel fatsoenlijk mee? Krijg je wel boost? zit er een VNT (variabel nozzle turbo) op? zit dat mechanisme misschioen vast? wordt dat mechanisme wel bediend?
            - Een 'klonk' geluid bij het schakelen
            zal wel met dual-mass vliegwiel te maken hebben. die dingen zuigen. op alle merken auto's.
            - Enorm hoog brandstofverbruik (rond de 7 l/100 km bij zeer rustig rijden, ook na 17.500 km!)
            7L is inderdaad teleurstellend voor zo'n moderne diesel, ook dit doet me vermoeden dat de turbo niet voldoende lucht levert. een diesel hoort op een ruim lucht overschot te draaien. De motor zal ook zeker flink roeten? Het lijkt mij een goed idee om de garage het hele inlaatsysteem te laten controleren op boostlekken en alle stuurleidingen van de boostregeling ook na te laten kijken
            software upgrades zijn meestal alleen nodig om drivebility problemen op te lossen. De basis is en blijft mechanica, die moet wel goed zijn. Anders kan je software blijven updaten tot je een ons weegt maar dat is nutteloze symptoombestrijding.

verder zijn EGR systemen uitvindingen van satan, die systemen vervuilen en werken vaak niet. En veroorzaken verstoppingen van inlaatkanalen en spruitstukken. Vooral bij licht en zuinig gebruik! waardeloos.
            In de praktijk worden die systemen vaak afgesloten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ølle Bekijk bericht
              Het is gewoon meuk die Vølvø's. Ik had een gaar blok met nog geen 50k op de teller.

[/inkopmodus: leer autorijden]

Verder: - stuurbekrachtigingspomp kaduuk, koplampunits (3x), aanjager, motorstoringen etcetcetc

En dan mag ik blij zijn dat ik er nog 1 zonder roetfilter had; dat is pas écht een draaaaaama.
              Geinig, ik heb 4 jaar relatief probleemloos rondgetufd in mijn V50 2.4i. Het kan dus wel kennelijk, ook bij Volvo.

Groet
              GJ

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                Klinkt als een motor die in de knel komt door alle milieutrucjes. Zonde, het zijn verder fijne auto's! En irritant, telkens terug naar de garage!
                Yep..., klopt helemaal.
                De D2 laat ook iedereen links liggen tegenwoordig, want dat blokje rijdt niet alleen 'niet-lekker', het geeft inderdaad door de milieueisen nogal wat problemen.

Verder is het spul bij Volvo relatief probleemloos hoor...
                "Bork Bork Bork!" - Swedish Chef

Comment

Die van mij viel nog mee ivgl die van m'n broer (V50 2.0d MY08 met af fabriek DRF): dat is écht de Vulva-from-hell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GJ Bekijk bericht
                    Geinig, ik heb 4 jaar relatief probleemloos rondgetufd in mijn V50 2.4i. Het kan dus wel kennelijk, ook bij Volvo.

Groet
                    GJ
                    Dat ding had nog een echt 5cil VOLVO white blok

Die 4cil Dieseltjes is allemaal PSA/Ford spul, toch?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Henk Bekijk bericht
                      Yep..., klopt helemaal.
                      De D2 laat ook iedereen links liggen tegenwoordig, want dat blokje rijdt niet alleen 'niet-lekker', het geeft inderdaad door de milieueisen nogal wat problemen.
                      wel handig dat ze dat blok dan ook in de nieuwste modellen hangen...
                      privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

Comment

Da's die tor die ze zelfs losjes in het vooronder van een S80 mikken, toch? Lijkt me echt een feest met de door Ralf omschreven karakteristieken. :)
                        Mini Cooper Clubman
                        "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                        "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GJ Bekijk bericht

Groet
                          GJ
                          Ja, bij mij ook ruim 100.000 probleemloze kilometers met de S40 1.6d. Vriend van me had een V50 1.6d van de eerste serie, die had wat meer kwaaltjes.

Comment

Janspeed, ik kan er technisch vrij weinig over roepen (alleen de zaken die ik gehoord en gelezen heb). Het gebrek aan kracht onderin is na de softwareupdate verholpen. Hij heeft nu voldoende kracht. Ook roet 'ie niet.

De auto gaat eind januari weer terug naar de dealer voor weer een update en adaptierit. Het hoge verbruik wordt onderkent en lijkt te komen door het nieuwe, onderhoudsvrije roetfilter die nu zeer regelmatig zichzelf reinigt.

Alles draait om het terugdringen van de emissies. En de problemen die daarmee gepaard gaan lijken helaas van ondergeschikt belang.

Wordt vervolgd...

Comment

*is weer blij dat hij 25% bijtelt voor een ouderwetse niet eco motor*

Comment

*is weer blij dat hij niets bijtelt voor drie niet-ecomotoren*
                                Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

*Hoopt dat die bestelde BMW 2.0 diesel in de EDE uitvoering geen fratsen krijgt...*
                                  "Bork Bork Bork!" - Swedish Chef

Comment

*is weer blij dat ie 35% van dagwaarde bijtelt over een super-niet-eco Euro1-Reihensechser*

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janspeed Bekijk bericht
                                      Dat ding had nog een echt 5cil VOLVO white blok

Die 4cil Dieseltjes is allemaal PSA/Ford spul, toch?
                                      Ja dus? Moet ik nou in mijn reacties ook al rekening gaan houden met de gevoelens van die schraperts die knakentechnisch gezien in een zogenaamd groenere auto gaan rijden? Hell no, die krijgen wat ze verdienen. ;-)))

Groet
                                      GJ

Comment

Schraperts? Schraperts? Ko, kom, tut tut, ho ho, we moeten ook rekening houden met onze minder bedeelde medemens. Kijk, dat wij nou driekeermodaal verdienen. Maar misschien heeft die jongen wel zo weinig te makken dat hij in een mini-Volvo Eco-schraapeditie moet rijden? Ik bedoel, misschien rijdt hij wel niet vrijwillig een ondergemotoriseerde microdiesel. Zou zo maar kunnen. Dus niet te snel oordelen, GJ. Denk aan de nuance!
                                        All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Precies :-) Ik zit nog niet aan drie keer modaal, hoor!

Comment

* is blij dat ie geen leeshok nodig heeft en nog een echte Volvo heeft ;-) *

Comment

je had ook gewoon bmw moeten blijven rijden
                                              Bmw f11 525d e46 330 cabrio en e38 740i

Comment

Vervelend verhaal dit, Ralf. Ik hoop dat de fabriek op de hoogte wordt gebracht van dit kleine drama en dat er iets wordt gedaan met de (waardevolle) feedback. Lijkt erop dat men de door Ford/PSA ontwikkelde motor op eigen conto een EURO-klasse hoger heeft willen krijgen met die ingrepen. Want de modificatie naar 8v SOHC ken ik bij Ford en PSA zelf niet namelijk.
                                                Oliestoken voor het goede doel

Comment

6bakkie, de liefde voor BMW is wel voorbij, hoor. Ik ga zeker nog met de toekomstige nieuwe 1 en 3 Serie rijden, maar zou nu echt eerder voor Mercedes-Benz of Volvo kiezen dan voor BMW.

Gijs, Volvo is al maanden op de hoogte en ze zijn (naar eigen zeggen) druk met het oplossen van de problemen met de D2-motoren. De auto's die nu de fabriek verlaten krijgen al nieuwe software, maar het lijkt er gewoon op dat hiermee nog niet alles opgelost is.

Comment

Hear, hear :-)

Hoe is het met je W124, trouwens? Nog blij mee?
                                                    Well Brian... I'm opening a boutique!

Comment

Zeker! Dat is m'n grote liefde, hoor. Heeft vorige week nog een nieuwe elektrische Hirschmann antenne gehad. Loopt en rijdt gewoon fantastisch. Dat is nou een echte auto :-) Hij staat nu netjes onder een hoes. Volgende week, als het droog is, maar weer even rijden.

Comment

*is weer blij dat ie niet alleen niets bijtelt, nee, zelfs belastingvrij mag rijden met een motor die als milieunorm 'nee' heeft*
                                                        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Wat onderzoek leert dat dezelfde 8-kleps SOHC motor inderdaad ook door Mazda (MZ-CD/CDTi) en Peugeot/Citroën (DV6C/HDi FAP) toegepast wordt in hun modellen. Bij Peugeot/Citroën levert de motor echter 3 kW minder aan vermogen. Het toepassen van 2 kleppen per cilinder en een enkele bovenliggende nokkenas gaf minder frictie, een breder bereik van het max. koppel en een stillere motorloop. De motor is ook lichter in gewicht. Daarnaast zijn o.a. de verbrandingskamer en het common rail injectiesysteem gewijzigd. Ook is er een nieuwe, kleinere turbo toegepast en is het roetfilter onderhoudsvrij/zelfreinigend (wat dus de nodige brandstof lijkt te kosten). Hiermee voldoet het blok aan de EURO 5-norm. Het lijkt erop dat ook Ford dezelfde motor toepast als TDCi (115 pk/270 Nm) en dat ook de nieuwe, gefacelifte Mini Cooper D ervan voorzien is (112 pk/270 Nm).

Comment

Wat ik niet snap is dat dit soort motoren te boek staan als een lage emissie motor. Mensen trappen zich een ongeluk om een beetje mee te komen in het verkeer en om bokken tijdens filerijden te voorkomen. Het resultaat is een hoger verbruik en dus een hogere uitstoot.

Viel die slechte loop niet op tijdens de proefrit? Of zou het exemplarisch zijn.

Sterkte in ieder geval, want met dit soort problemen heb ik weinig vertrouwen in een structurele oplossing. Bij mij was het pas weg toen ik hem liet tunen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door scuderia Bekijk bericht
                                                              Wat ik niet snap is dat dit soort motoren te boek staan als een lage emissie motor. Mensen trappen zich een ongeluk om een beetje mee te komen in het verkeer en om bokken tijdens filerijden te voorkomen.
                                                              Spijker, kop. Die motoren hebben in de praktijk ook helemaal geen lage emissie. Die emissie had alleen het testexemplaar waarmee Volvo de (onrealistische) ECE-cyclus doorliep om de goedkeuring voor de EU-norm te krijgen. Dat je vervolgens in de praktijk continu plankgas rijdt om fatsoenlijk te kunnen rijden, en dat om de haverklap extra diesel wordt verstookt om het roetfilter schoon te blazen, dat zit niet in de emissienorm verwerkt.
                                                              Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Maar frappant dat bie em dubbel joe het wel gelukt is om een fatsoenlijke motor te bouwen met die 320 EDE uitvoering.

Comment

Working...
                                                                X