Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Saab 9-3 SRT10 MegaPower

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Saab 9-3 SRT10 MegaPower

    Hoe kom je in hemelsnaam op het idee om een Saab 9-3 Estate te kruisen met een Dodge Viper? Het kwam in elk geval wel op in het hoofd van Zacco Pelle. En dus pakte hij het chassis van een Dodge Viper en bouwde daar vervolgens de body van een Saab 9-3 Estate op. Het gevolg was dat de motor een flink stuk het interieur in kwam, maar daar kan je natuurlijk snel aan wennen.

    De Saab 9-3 SRT10 MegaPower is een knap staaltje engineering en maakt een normaal nogal saaie Saab plotseling een heel interessante auto. Misschien brengt dit monster Victor Muller wel op een idee Het zou wel leuk zijn als Saab dit in een gelimiteerde oplage zou kunnen maken. Een lekkere dikke 8.4 liter grote V10 onder de motorkap wil iedereen wel.

    Misschien was het nog wel toffer geweest als de buitenkant minder opvallend was gelaten en je helemaal een ultieme sleeper had gehad. Het hele verhaal over deze auto (incl. veel foto’s) kan je HIER lezen (en bekijken). (via: diariomotor.com)



    Meer foto's en driftfilmpje van de Saab zonder carosserie: http://www.autoblog.nl/archive/2011/...kap#post-43157
    Giulia 1600 Super '65
    Abarth 595 Competizione '15

  • #2
    Wargin maakt best maffe dingen, heb het topic op een zweeds forum gevolgd, is hele drivetrain en onderstel van een SRT10. Interieur is in principe ongewijzigd, behalve cardantunnel, pook en stuur (waarom daar nou dat plasticje van Dodge in moest mag Joost weten).
    Wordt in SE ook op kenteken gezet als "amateurvoertuig", dat kan dus blijkbaar. Alleen zitten ze een beetje met het probleem dat een "amateurvoertuig" niet meer dan 15kW per 100 kg mag hebben, komen ze ruimschoots overheen.
    -----------------------------------------------------
    Don't close your eyes or you'll miss the crash...

    Comment


    • #3
      bizar

      er een ultieme sleeper van maken lijkt me niet haalbaar, gezien de grootte van de remmen, de breedte van de assen, etc.
      privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

      Comment


      • #4
        Ze moeten er nog wel een luchtfiltertje en wat binnenspatborden opschroeven. Lijkt me wel een wijs ding om mee te rijden :)
        Forza!

        Comment


        • #5
          Super gaaf ding. Alleen jammer dat ie mat-zwart is, standaard Saab-kleurtje en twee schijnwerpers voorop had ik gedaan. Plastic Dodge-stuurtje snap ik ook niet helemaal:

          Comment


          • #6
            Ik had hem denk ik sowieso iets discreter gemaakt. Iets kleinere wielen, iets minder uitgebouwd, inderdaad gewoon een standaard SAAB kleur (zelfs de groene kleur van de "Ur-Saab" is dan beter, of gewoon zwarte Hammerite).
            Maargoed, ik ben sowieso geen fan van matzwarte auto's. Matzwart eigent zich eigenlijk alleen voor motorkappen op klassieke rallywagens, en dan niet als versiering maar omdat het zo moest zijn.

            Dat stuk zwart plastic is enkel en alleen vulgair, ook in een Viper. Dan zelfs liever een bootstuur...

            My two cents....
            92001
            -----------------------------------------------------
            Don't close your eyes or you'll miss the crash...

            Comment


            • #7
              Ha, die Gummers;

              Een Saabstuurwiel zal niet zomaar op de stuurkolom van een Viper hebben gepast, denk? Zou wel leuk het hele
              stealth-idee verder hebben doorgetrokken, samen met een standaardkleur en wat minder opvallende wielen.
              Scherven brengen gelul.

              Comment


              • #8
                @Hansv, als je kijkt naar wat er allemaal aan gedaan is - overigens ECHT vakmanschap - dan denk ik dat een adaptorplate een koud kunstje was geweest... ;)
                -----------------------------------------------------
                Don't close your eyes or you'll miss the crash...

                Comment


                • #9
                  Ha, die 92001;

                  Lijkt me ook, maar ik denk dat het hele project nog niet aan dat soort details toe was, mede gezien de kale looks onder de motorkap.
                  Scherven brengen gelul.

                  Comment


                  • #10
                    Nu nog wachten op de Saab-freak die het gehele concept omdraait: een 9-3 chassis voorzien van Viper aandrijflijn, ipv een silhouette.
                    Oliestoken voor het goede doel

                    Comment


                    • #11
                      Is, volgens mij, ongeveer dat wat ze gedaan hebben, toch??
                      Of zie ik dat helemaal verkeerd. Wat zou jij - als je Saabofiel was geweest - anders gedaan hebben? Denk nl dat je niet anders kan dan dit. Eventueel dat de spoorbreedte kleiner had gekund zodat het een "echte" sleeper was geworden, maar nu is zowel bak als blok en achteras van Dodge. Bak en blok monteren en de rest standaard modified 9-3 houden is niet mogelijk, dan moet je hele rare dingen met de overbrenging gaan doen.
                      Wel nieuwsgierig.

                      TC
                      92001
                      -----------------------------------------------------
                      Don't close your eyes or you'll miss the crash...

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht
                        Nu nog wachten op de Saab-freak die het gehele concept omdraait: een 9-3 chassis voorzien van Viper aandrijflijn, ipv een silhouette.
                        Of een 9-3 1.8t voorzien van een Viper carrosserie. Over concept omdraaien gesproken.
                        privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door gait156 Bekijk bericht
                          Of een 9-3 1.8t voorzien van een Viper carrosserie. Over concept omdraaien gesproken.
                          Dat zou idd best kewl zijn.... Het liefst in een Oude, sapige, 900 Classic met het befaamde 2.0i blok. *grijns*
                          -----------------------------------------------------
                          Don't close your eyes or you'll miss the crash...

                          Comment


                          • #14
                            Roept u?

                            Comment


                            • #15
                              Dennis biedt een SRT10 aan, niemand bij zijn volle verstand offert zijn Classic namelijk op. Slopert ergens halen en dan bouwen denk ik....
                              -----------------------------------------------------
                              Don't close your eyes or you'll miss the crash...

                              Comment


                              • #16
                                Goed om te horen dat de Classic nog steeds zo wordt gewaardeerd :)

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                  Goed om te horen dat de Classic nog steeds zo wordt gewaardeerd :)
                                  Ik zou graag een Classic willen hebben, een vroege 3-deurs T16S met rode APC, AERO pakket, lange bak, Forge dumpvalve, ventcovers, Bilsteins, Whale tail, Simons uitlaat, lederen bekleding en nette velgjes - gewoon omdat het kan en om leasebakken te pesten... *droom*
                                  Of, bijna liever, een 99 Turbo met wat extra pit maar voor de rest origineel. Graag wit met witte Inca's en die vreselijke groene bekleding.
                                  -----------------------------------------------------
                                  Don't close your eyes or you'll miss the crash...

                                  Comment


                                  • #18
                                    Rijdt zoiets nog veel rond in Zweden? Of is dat inmiddels leeggeplukt?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door raspaardje Bekijk bericht
                                      Rijdt zoiets nog veel rond in Zweden? Of is dat inmiddels leeggeplukt?
                                      Veelal leeggeplukt, of verknutseld. Vooral de 99 is bijzonder moeilijk te vinden, in ieder geval in originele staat of in staat die origineel te maken is zonder al te veel sleutelwerk. De kracht van de blokken is tevens de achilleshiel voor de auto's. Je kan er zonder risico best veel aan doen, maar dan is het niet meer origineel.
                                      Er stond een poos geleden een hele nette T16S met AERO pakket en vent covers te koop voor ca €15K. Geloof dat die die prijs ook daadwerkelijk gekregen heeft - maar weet het niet zeker.
                                      Een groot deel van de Classics gaan naar NL toe, voor best veel geld. Moet gewoon mijn ogen open houden en veel sparen. ;)
                                      -----------------------------------------------------
                                      Don't close your eyes or you'll miss the crash...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Voor de helft: http://www.zomoto.nl/10340589/saab-9...-turbo-16s.htm

                                        Voldoet niet helemaal aan je droomwens maar het begin is er....;)

                                        Comment


                                        • #21
                                          Da's een GT!

                                          *FAPFAPFAPFAPFAP*
                                          -----------------------------------------------------
                                          Don't close your eyes or you'll miss the crash...

                                          Comment


                                          • #22
                                            Op de Zomoto-site wordt er geschermd met 160 pk, Saab Baan geeft zelf 175 pk op.
                                            GT heeft toch officieel 185 pk?

                                            Heel gaaf ding.
                                            Last edited by raspaardje; 18-05-11, 12:32.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Klopt.... Da's maf.... Niet gezien voordat jij het riep.
                                              Blijft een leuke bak overigens, alleen niet belastingvrij. Daarom het liefst een vroege T16S met tupperware (Airflow is overigens helemaal de bom!)
                                              -----------------------------------------------------
                                              Don't close your eyes or you'll miss the crash...

                                              Comment


                                              • #24
                                                Oorspronkelijk geplaatst door 92001 Bekijk bericht
                                                Klopt.... Da's maf.... Niet gezien voordat jij het riep.
                                                Blijft een leuke bak overigens, alleen niet belastingvrij. Daarom het liefst een vroege T16S met tupperware (Airflow is overigens helemaal de bom!)
                                                En dit was helemaal geen geld zo te zien... http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f=85&t=99630

                                                Airflow, leg eens uit ajb?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Airflow was een net iets dikkere set met Tupperware, iets andere frontspoiler en Whaletail. Werd ook op de 900 Carlsson gebruikt.

                                                  -----------------------------------------------------
                                                  Don't close your eyes or you'll miss the crash...

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Oorspronkelijk geplaatst door 92001 Bekijk bericht
                                                    Airflow was een net iets dikkere set met Tupperware, iets andere frontspoiler en Whaletail. Werd ook op de 900 Carlsson gebruikt.
                                                    Aha...Dank.
                                                    Doe mij maar alleen een Aero-kit, dat is al tupperware genoeg.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      We dwalen wel ver van de topic af. Wat begon met een Saab 9-3 SRT10 gaat nu naar het echt mooie spul toe.
                                                      Overigens een positieve ontwikkeling! ;)
                                                      -----------------------------------------------------
                                                      Don't close your eyes or you'll miss the crash...

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Oorspronkelijk geplaatst door raspaardje Bekijk bericht
                                                        Aha...Dank.
                                                        Doe mij maar alleen een Aero-kit, dat is al tupperware genoeg.
                                                        Whaletail voor het volk! Dat is zo'n ontzettend stoer dienblad! ;) Gewoon om lekker op te kunnen borrelen, ofzo...
                                                        -----------------------------------------------------
                                                        Don't close your eyes or you'll miss the crash...

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Oorspronkelijk geplaatst door 92001 Bekijk bericht
                                                          Whaletail voor het volk! Dat is zo'n ontzettend stoer dienblad! ;) Gewoon om lekker op te kunnen borrelen, ofzo...
                                                          Zit er geen whaletale op de 9-3 SRT10? Lijkt me dat een stationkar dat wel nodig heeft.
                                                          En we zijn weer on-topic...:)

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Die station heeft al een kont die dik genoeg is. Maar een beetje Whaletail doet iedere auto goed, als het maar geen Taartschep á la Escort Cosworth is - die moet daar lekker voor behouden blijven, alleen daar issie echt stoer.
                                                            -----------------------------------------------------
                                                            Don't close your eyes or you'll miss the crash...

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Een 900 Classic zonder spoiler maakt het model meteen suf, maar een airflow pakketje is net weer over het randje van goede smaak en bescheidenheid. Doe mij ook maar een Aero of GT. Al ben ik nog steeds happy mijn Odoardo 5 deurs op wieldoppen (lm mag er van mij niet op). Komende dagen passeert de teller de 400.000. :)
                                                              Last edited by Dennis Cavallino; 18-05-11, 21:33.

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                                                Een 900 Classic zonder spoiler maakt het model meteen suf, maar een airflow pakketje is net weer over het randje van goede smaak en bescheidenheid. Doe mij ook maar een Aero of GT. Al ben ik nog steeds happy mijn Odoardo 5 deurs op wieldoppen (lm mag er van mij niet op). Komende dagen passeert de teller de 400.000. :)
                                                                Daar wil ik graag bij zijn... *zucht* Vanavond netjes de 235 km/h aangetipt op de Autobahn met Olof, het blijft geweldig.... Wat Airflow betreft is het idd lichtelijk too much, maar wel zooo fijntjes dat het ik echt wil hebben.
                                                                Wanneer is het tijd voor bubbels en 400K? Ik neem fles en camera mee. :)

                                                                Overigens... 5d + lichtmetaal = wannabe - maar je kan er wel een heeeeeele leuke Slapert van maken. *denkt aan OBRUT, rode APC en tweaks....*
                                                                Last edited by 92001; 19-05-11, 03:01.
                                                                -----------------------------------------------------
                                                                Don't close your eyes or you'll miss the crash...

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X