Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Saab 9000

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Saab 9000

Gisteren heb ik een Saab 9000 CS gekocht. Mijn 6e SAAB inmiddels (3x een 900 Classic en 3x een 9000). Dit is ook weer een 5-deurs, alleen dan uit 1996.

Sinds anderhalve week is 'ie Youngtimer. Hij is voorzien van een lpg g3 installatie en heeft wat luxe aan boord zoals climate control, cruise control, uitgebreide boardcomputer en natuurlijk stoelverwarming. Verder is 'ie voorzien van zwart leer. Hij heeft een handbak. Hij is niet snel, want hij heeft geen turbo, maar is wel zuinig op het toch al goedkope autogas, 1:12 haal ik makkelijk. Het 2 liter blok vind ik zelf altijd prima rijden, al was ik stiekum toch weer op zoek naar een 2.3 full pressure turbo met 220 pk, maar die zijn er op dit moment niet te vinden in de kleur zwart, met handbak, uit 96 en lpg g3. Dit lijkt me een prima compromis.

Foto's volgen. Defects ook ;)

Net mijn 'period' Blaupunkt Monza ingebouwd. Klinkt in deze auto toch heel wat beter dan in de 900 waar 'ie uitkomt.

Comment

Feli, fijne auto's. Denk nog wel eens terug aan mijn, en jouw, 2.3 turbo, wat een fijne bak was dat.

Comment

Ja die was heerlijk. Jammer dat ie na mij in verval was geraakt. Anders had ik hem destijds teruggekocht.

Comment

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst. Maar wat is jouw definitie van een "Youngtimer"?
          Auto's: veel...

Comment

De dag dat 'ie in de youngtimerbijtelling valt. Voor mij een cruciale voorwaarde als zelfstandig ondernemer.

Comment

Ik snap(te) je redenatie, maar in mijn optiek is een auto van 15 jaar of ouder niet per definitie een Yountimer. En andersom ook, trouwens. Maar goed, dat is eigenlijk geneuzel in de marge.
              Auto's: veel...

Comment

Precies, lekker boeiend. 35% bijtelling over de huidige waarde, dat scheelt en daar gaat t mij om. Enerzijds is het een mooie zakelijke kostenpost (omzet en inkomstenbelastingdrukkend) en tegelijkertijd is het gewoon goedkoop rijden (zakelijk en prive) met 30.000 km per jaar.

Comment

Ik heb deze auto's saab turbo op lpg) ook in mn achterhoofd, als goeikoop vervoer voor wenagh. Ben alleen bang dat het rijden flink gaat tegenvallen ivm bijvoorbeeld een oude A6 met quattro....

Comment

Ga maar eens in een knap exemplaar rijden, dan ben ik benieuwd wat je ervan vindt. Ik vind een 9000 vrijwel altijd wel lekker rijden. Een oude A6 is imho meer gevoelig voor roest, storingen, draaien minder lang zonder koprevisie op lpg en je hebt altijd de kans dat je de distributieriem moet vervangen (of vergeet). Wel jammer, want een Avant met Quattro en handbak op lpg g3 had ik anders best gewild, maar niet zozeer vanwege de rijeigenschappen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                      .....een mooie zakelijke kostenpost (omzet en inkomstenbelastingdrukkend) en......
                      Wilt u deze schrapert even uitleggen hoe een auto, whatever auto, de omzet kan drukken?
                      Dan ga ik dat ook doen nl.
                      Groeten,
                      Bats
                      wat ik bedoel is dat als ik iets zeg dat ik iets ga doen, dat dat in de regel ook gebeurt. --- TSM
                      *klopt zelf op schouder* --- TSM
                      Maar mijn accountant vond de A8 een sleeper (alhoewel hij dat negatief bedoelde haha) --- TSM
                      Zeg, TSM, je wilt toch niet beweren dat je geen A8 gaat kopen omdat je niet kunt inparkeren. --- Brun
                      Als je een A8 niet achteruit kan inparkeren heb je ook het recht op staand plassen verspeeld..... --- W220L
                      de traditionele nieuwe auto draadjes zijn niet meer wat het geweest was --- TSM
                      Ja motroos er zijn ook mensen die in 4 dagen meer benzine kosten hebben dan jij per maand verdient ---TSM
                      Suv is er gewoon gekomen hoor....oh dat suv verhaal zit jullie nog steeds dwars he....hehehehehe *gniffelt in zijn vuistje*......sjongejongejongejongejonge zal ik dan ?...... nehhhhhhhh dan is de saga voorbij en dat zou zonde zijn---TSM

Comment

Nadeel van typen op ipad: lees het als volgt; "(omzet- en inkomstenbelastingdrukkend). Dus omzetbelastingdrukkend.

Het is heel simpel, ik betaal omzetbelasting (BTW). Daar staat tegenover dat ik zakelijk amper kosten heb. De auto is dus voor mij een mooie kostenpost (omdat ik die ook privé gebruik). Daarvan breng ik de BTW van onderhoud en brandstof in rekening. Die BTW vorder ik terug in mijn omzetbelastingaangifte. De kosten drukken vervolgens mijn winst (= inkomstenbelasting), net als dat de auto op de balans (marginaal) afschrijft en ik dus een paar duizend euro per jaar aan kosten heb die ik anders niet had gehad (zakelijk).

Het is voor mij interessanter om het zo te doen, dan om 19ct/km te declareren. Wat op zichzelf bij een goedkope auto als deze ook wel interessant is hoor, maar dan is 't minder interessant om geld uit te geven aan onderhoud imho.
                        Last edited by Dennis Cavallino; 18-07-11, 19:26.

Comment

dus..
                          Last edited by w220l; 18-07-11, 19:25. Reden: gelijk qua tijd zeg maar..
                          Veritatis simplex oratio est

Comment

Ja, geef die Aaipet (ook op de zaak zeker) maar weer de schuld.
                            Groeten,
                            Bats
                            wat ik bedoel is dat als ik iets zeg dat ik iets ga doen, dat dat in de regel ook gebeurt. --- TSM
                            *klopt zelf op schouder* --- TSM
                            Maar mijn accountant vond de A8 een sleeper (alhoewel hij dat negatief bedoelde haha) --- TSM
                            Zeg, TSM, je wilt toch niet beweren dat je geen A8 gaat kopen omdat je niet kunt inparkeren. --- Brun
                            Als je een A8 niet achteruit kan inparkeren heb je ook het recht op staand plassen verspeeld..... --- W220L
                            de traditionele nieuwe auto draadjes zijn niet meer wat het geweest was --- TSM
                            Ja motroos er zijn ook mensen die in 4 dagen meer benzine kosten hebben dan jij per maand verdient ---TSM
                            Suv is er gewoon gekomen hoor....oh dat suv verhaal zit jullie nog steeds dwars he....hehehehehe *gniffelt in zijn vuistje*......sjongejongejongejongejonge zal ik dan ?...... nehhhhhhhh dan is de saga voorbij en dat zou zonde zijn---TSM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bats Bekijk bericht
                              Ja, geef die Aaipet (ook op de zaak zeker) maar weer de schuld.
                              Groeten,
                              Bats
                              Dennis zag het streepje ergens staan... ;-)
                              Veritatis simplex oratio est

Comment

:-)

Comment

Comment

Ga maar eens in een knap exemplaar rijden, dan ben ik benieuwd wat je ervan vindt. Ik vind een 9000 vrijwel altijd wel lekker rijden. Een oude A6 is imho meer gevoelig voor roest, storingen, draaien minder lang zonder koprevisie op lpg en je hebt altijd de kans dat je de distributieriem moet vervangen (of vergeet). Wel jammer, want een Avant met Quattro en handbak op lpg g3 had ik anders best gewild, maar niet zozeer vanwege de rijeigenschappen.
                                    <zet fanboi pet op>

Wilde gij dan zegguh dat een Aero net zo goed rijdt als een S6 C5?? Of een 2.7biturbo met quattro/sportonderstel? Ik heb nog nooit in een 9000 gereden, maar het feit dat een nieuwe 9-3 " sport sedan" stuurt en voelt als een boot geeft me weinig hoop :op

Ow en waarom had je dan wel een A6 gewild? Ik heb zelfs wel eens geile dromen over een 4.2 op LPG. En die kan dan in alles zitten van een '89 Audi V8 tot een A6 C5 van 2003 :)

Ow en soms wordt ik wakker met een warm ei op mn buik vanwege een S6 C4 sedan met het i5 2.2T blok, gechipped uiteraard. Maar of die nu op lpg kunnen? *enter Brun die aangeeft dat dit het beste Audi blok ooit is*

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RC Bekijk bericht
                                      soms wordt ik wakker met een warm ei op mn buik
                                      *trekt met een ferme snok de besteklade open*
                                      Mini Cooper Clubman
                                      "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                      "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RC Bekijk bericht
                                        Ow en soms wordt ik wakker met een warm ei op mn buik vanwege een S6 C4 sedan met het i5 2.2T blok, gechipped uiteraard. Maar of die nu op lpg kunnen? *enter Brun die aangeeft dat dit het beste Audi blok ooit is*
                                        Het beste blok ooit!

:-)

Alles kan op LPG, dat blok ook. Maar het wordt wel aardig heet in de kop, dan.
                                        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Maar Obi Wan, de 1.8t 20v kan toch juist beter op lpg omdat de kop en/of kleppen meer kunnen hebben?

Comment

Geef de Zweden een Italiaans platform en ze maken de best rijdende Saab ooit, want dat is de 9000. Al het spul wat daarna kwam rijdt minder (9-3/9-5/9-3SS)... Ik vond de 9000 2.3 turbo beter rijden dan elke Audi die ik tot nu toe heb gereden. En dat zijn er een hoop helaas :-)

Comment

pff, duidelijk nog nooit in een S gereden :)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Elentinos Bekijk bericht
                                                Geef de Zweden een Italiaans platform en ze maken de best rijdende Saab ooit, want dat is de 9000. Al het spul wat daarna kwam rijdt minder (9-3/9-5/9-3SS)... Ik vond de 9000 2.3 turbo beter rijden dan elke Audi die ik tot nu toe heb gereden. En dat zijn er een hoop helaas :-)
                                                +1

Ga d'r maar eens in rijden RC. Anders blijft dit geneuzel in de marge met die Audi's. Koop je eigen draadje! :)

Comment

jaja, je hoort wel wanneer je mee mag als automotive consultant om banden te trappen. :)

Comment

Geinig, ook Autovisie was niet gecharmeerd van die wollige besturing. Daar knap ik het meest op af wanneer ik in een Audi of VW rijd. Zelfs de S4 V6 waar ik een paar keer in gestuurd heb had geen sportief stuurgedrag. Ja het gaat hard, erg hard, maar je moest maar afwachten waar je naartoe ging :-)

http://www.autotekoop.nl/testreports...i_Avant_S4.pdf

Comment

Helemaal mee eens Elentinos, ik snap daardoor dus ook niet zo goed wat er leuk is aan die auto's, zelfs mijn 900 Classic stuurde nog directer dan al die oude Audi's die ik tot op heden heb gereden. Hell, zelfs onze 307 stuurt 'sportiever'. Maar RC vindt rechtuit knallen wellicht leuk, dat kan. Eenmaal ingestuurd is een Quattro wel leuk en ook indrukwekkend, dat geef ik direct toe. Maar een 9000 2.3 Turbo of Aero (die beide veel strakker sturen dan mijn 9000, dat geef ik ook toe) is gewoon een heerlijke allrounder met een perfecte mix tussen comfort en rijplezier (sloep-wise).

Comment

Pfff, tis al goed heren. Ik ga als de leaser ingeleverd is zeker proefrijden met de 9000 en 9-5, don't worry. Op papier komen ze er tegen de leuke audi's met de 4.2 alleen niet zo mooi af :)

Comment

Dennis, je kent mijn voorliefde voor het merk Saab. Ik begrijp jouw keuze voor de 9000 dan ook erg goed. Echter ben het op de punten roest en storingen niet met je eens. Zelf zoals je weet 4,5 jaar in een Audi 100 2.3e gereden, roest is gezien de volledig verzinkte carrosserie absoluut geen issue, storingen krijgen ook weinig kans gezien de weinige elektronica. De enige storing die ik gehad heb was een kapotte brandstofpomp. De 5-cilinder doet het prima op LPG, ik ken meerdere exemplaren die de 3 ton gepasseerd zijn zonder koprevisie. Een 9000 rijdt wat lichtvoetiger dan mijn oude Audi, echter iedereen die in mijn Audi gereden heeft was zwaar onder de indruk van het kwaliteitsgevoel, dat gevoel heb ik helaas minder bij een 9000. Distributieriem is een nadeel maar een ketting is ook niet heilig.

Als ik nu weer voor de keuze zou staan weet ik niet wat ik zou doen. Belangrijk voordeel van de 9000 is dat daar (via www.saabforum.nl )een heel groot liefhebbers netwerk voor is. Bij audi's van die leeftijd heb ik dat als minder ervaren.

Veel plezier met je 9000, hebben we al foto's gezien?

Willem

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Saaber Bekijk bericht
                                                            Echter ben het op de punten roest en storingen niet met je eens. Zelf zoals je weet 4,5 jaar in een Audi 100 2.3e gereden, roest is gezien de volledig verzinkte carrosserie absoluut geen issue, storingen krijgen ook weinig kans gezien de weinige elektronica.
                                                            Klopt, mijn type C4 met de 2.6 12v (100/A6 I) heb ik in 2005 verkocht na een perfect staat van dienst en deze rijdt nu nog steeds zonder veel problemen of kosten rond. Ik vrees echter dat de A6 lijn vanaf het C5 model toch minder duurzaam en betrouwbaar is gebleken. Maar dit zie je ook bij andere merken zoals Mercedes uiteraard.

Oorspronkelijk geplaatst door Saaber Bekijk bericht
                                                            Als ik nu weer voor de keuze zou staan weet ik niet wat ik zou doen. Belangrijk voordeel van de 9000 is dat daar (via www.saabforum.nl )een heel groot liefhebbers netwerk voor is. Bij audi's van die leeftijd heb ik dat als minder ervaren.
                                                            Werkelijk? Behalve de mannen van audiforum.nl is er in Duitsland toch wel genoeg te vinden aan kennis en clubs..

Comment

Je moet gewoon kopen wat je mooi en fijn vind, als een Audi jouw ding is word je niet gelukkig van een Saab.

Comment

Tja, maar echt een Audi gek ben ik niet. Ik heb ook meer met bepaalde modellen (ok, vaak staat daar Audi, Honda of een amerikaanse badge op) dan met complete merken.

Ik vind Saab een heel sympathiek merk en de wagens spreken me erg aan. Alleen de proefrit in een "moderne" 9-3 1.9d was wat teleurstellend. Voelde echt als een boot ivm mn Octavia van destijds, die weliswaar een sport pakket had maar verder ook bepaald geen M3 was.

Inmiddels gaan we zwaar off topic, maar dit is natuurlijk om het gat te vullen tot Cav eindelijk met foto's van dat ding komt :)

Comment

Working...
                                                                X