Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Saab 9-5 3.0 V6 turbo griffin

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Saab 9-5 3.0 V6 turbo griffin

Vorige week gekocht , gewoon omdat t kon...

Een Saab 9-5 3.0 V6 Griffin.. alle denkbare opties er op , behalve navi.

Leer, airco-climatronic, stoelverwarming, stoelventilatie, achterbankverwarming afn trekhaak... you name it.

Inmiddels motor hersteld ( liep niet bij aankoop ) waterpomp vervangen (was vastgeslagen) en achterstallig onderhoud uitgevoerd ( apk ook 6 mnd verlopen)

SAAB1.jpg

Inmiddels een weekje mee gereden, 1e indruk... wat een bak... groot en snel.

Volgens mij zijn er nog wel meer Saab rijders op gummen.
    Last edited by LEFFE404; 09-08-16, 07:58.
    Simca 1000 rallye 2 (RWD)
    Peugeot 404 1961 (RWD)
    BMW 3 touring (RWD) daily
    VW POLO 1.6

Gaaf ding! Ben vooral benieuwd naar die aftermarket V69 die er in ligt. :)
    Mini Cooper Clubman
    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
    "Jasper val dood." - RH

Comment

Ik ook
      *giechelen als Jasper doet*
      :))))
      يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Mooi hoor LEFFE404
        je vergeet in je enthousiasme nog de geluidsinstallatie welke je aan boord hebt.
        favoriete muziek op standje burengerucht: je weet niet wat je meemaakt ;)
        Toyota Prius 2 - my 09 - editione Tech - 203K+54K km

Comment

lol V69 vannacht omgebouwd naar V6 OEM installatie ;-)

Inderdaad Levensnevel, die AS3 = Prestige Herman Karton installatie is inderdaad leuk, alleen de rechter hoedenplankspeaker is overleden.

Mocht iemand er nog eentje hebben liggen ??? Graag !
          Peugeot 404 1961 (RWD)
          VW POLO 1.6

Comment

Gaaf ding! Alle denkbare opties, zelfs Ingen Taklucka!
            Well Brian... I'm opening a boutique!

Comment

Je hebt gelijk, geen dakluik! En toch geen Kleintje in dit draadje...

Ik heb nooit met zo'n Saab gereden maar het lijkt me een prima en vlotte cruiser. Veel plezier er mee!

Comment

Mooi met die Vector wielen

Comment

Cool apparaat, geniet er van!

Comment

Dit is dus een perfecte auto om een LPG bom in te gooien. 100 liter tank ofzo en schrapen maar. :-)

Comment

Dat is maar net hoe je het bekijkt EG.
                      Met zo'n 100l tank dwars achter de achterbank zijn de mogelijkheden om iets groots mee te nemen in je kofferbakruimte wel minimaal.
                      Aan de andere kant zijn zo je brandstofkosten zeer vriendelijk.
                      zie bijv.
                      https://www.spritmonitor.de/en/detail/551211.html
                      Last edited by levensnevel; 10-08-16, 05:47.

Comment

Inderdaad bekend verhaal van die LPG griffin. Met een verwacht kilometrage van 12.000-15.000/jaar vooralsnog niet interessant voor mijn persoon.

De eerste 1750 km zit er op. Geen gebreken gehad. Wel eea aan achterstallig onderhoud weggewerkt, wat niet verrassend was.

Ik heb alle werkplaatsfacturen vanaf de 1e beurt er bij. Drie jaar en 45.000 km geleden werd er al een dringend advies gegeven om de klepdekselpakkingen te vervangen. Nooit gedaan door vorige eigena(a)r(en).... Ik heb het maar wel gedaan. De oude pakkingen kwamen er verbrokkeld uit, hard als bakeliet. De oudere gummers onder ons weten vast nog wel wat bakeliet is. De werden vroeger van die zwarte draaischijf telefoons van gemaakt. Verwaarloosde lekkages resulteren niet alleen in een stinkend smerig motorblok, maar ook in gevolgschade.

Ik trok de DI-cassettes los uit de cilinderkop , staan de bougieschachten volledig volgelopen met motorolie..... Nu begrijp ik wel dat de motor bij de 1e koude start soms een slag over sloeg.... Olie uit de schachten gezogen en de bobines ontvet. Pakkingen vervangen. De kleppendeksels waren aan de binnenkant verbazend schoon, geen sludge, geen versteende olieklonten, niets. Valt niet tegen na 365K km. Nu even dagje mee rijden ter controle of alles nu dicht is en blijft.

Morgen motorblokje maar eens grondig reinigen en ontvetten met de HD spuit. Iemand nog tips how to ? Ik denk er aan met een koude motor met koud water en de Karcher te beginnen. Vet en olieresten vooraf inweken met dieselolie over blok te spuiten. Daarna koud afspuiten. De methode om de motor eerst warm te rijden en dan af te spuiten voelt mij niet goed, ben bang voor thermoshock en scheuren van koppek/blok als je er dan opeens koud water op spuit. (ooit meegemaakt met een E36 M3 dat kostte toen een onderblok).

IMG_6909.JPG IMG_6917.JPG
                        Attached Files
                        Last edited by LEFFE404; 19-08-16, 07:38.
                        Peugeot 404 1961 (RWD)
                        VW POLO 1.6

Comment

Ik heb een motorblok nog nooit schoongespoten met een HD reiniger en zou dat zelf ook niet snel doen.
                          Of je moet alle electronica etc er eerst af halen, maar dat is veel werk.

Ik weet dat handelaren en dealers dit vaak wel doen en dat het meestal prima gaat.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                          Alfa Giulia 1300 (1966)
                          Mazda Miata (1990 Daily driver)
                          BMW 320Ci (van GF)

Comment

Goeie koudontvetter gebruiken, assortimentje ouwe kwasten( radiatorkwast is erg handig)en een plantenspuit met zo'n drukpompsysteem geeft meer dan voldoende waterdruk om de losgeweekte zooi weg te spoelen.

hogedrukreiniger is overkill ;)
                            Veritatis simplex oratio est

Comment

Wat Harry zegt; ik weet dat zeker handelaren er gewoon de hogedrukspuit op zetten en dat het blijkbaar meestal goed gaat, maar ik zou het zelf nooit doen. Maar ik heb ook nog nooit een motorblok dat nog in een auto zat schoongemaakt. :)

Comment

Ha, die Gummers;

Spuitbusje motorreiniger en de tuinslang op vernevelstand heeft bij mij tot heden prima gewerkt. Maar ik ben geen poetser.
                                Scherven brengen gelul.

Comment

Hey LEFFE404,

weet niet zeker of je inmiddels ook op het forum van Saabforum.nl een user account hebt aangemaakt.

Maar er staat daar sinds een uur of twee een V6 Griffin als donor auto in de aanbieding
                                  http://www.saabforum.nl/saabmarktpla...hp?ad_id=16525

wellicht iets voor je missing bits 'n pieces

uitlaat / spruitstukken / gasklephuis zijn bijv. zaken waar je beter mee verlegen kan zitten dan om verlegen.

doe er je voordeel mee zou ik willen tikken.

Comment

Levensnevel bedankt voor de tip, staat zeker op de planning. Maatje van mij rijdt een 00'er griffin, we gaan gezamelijk eentje bijkopen en strippen. Geld wat losse onderdelen dan weer oplevert (los van gezamelijke gebruikte voorraad) is dan mooi meegenomen.
                                    Peugeot 404 1961 (RWD)
                                    VW POLO 1.6

Comment

Inmiddels de motorruimte geheel gecleand. Na de klepdeksel actie alle stekkers er af, afgeplakt met boterhamzakjes, DI cassettes verwijders van de motor (bougieschachten stonden namelijk ook vol met olie. Met de plantenspuit alles natgespoten met dieselolie, kwartiertje intrekken. Daarna met de bokkepoot alles lekker losgewist.en vervolgens afgespoten met koud water. De bougieschachten gewoon laten vollopen met de tuinslang (olie drijf op water), daarna uitspuiten met perslucht (spettert wel een beetje boel) daarna inspuiten (inwendig) met dasty en nogmaals met water afvullen.

Vervolgens met perslucht helemaal droog blazen echt alles ( t is ff werk) ... zakjes van de nog droge stekkers, DI cassettes terugmonteren in de cilinderkoppen.

Daarna gepoogd de motor te starten...

in 1x en ook meteen (koude motor) op 6 cilinders.. goed zo.

In bijlage wat voor/tijdens/na foto's. De kleppendeksel binnenkant is van de niet-geventileerde cilinderbank, viel mij niet tegen gezien de km stand had ik wel meer drab / kool / vuiul verwacht.
                                      Attached Files
                                      Peugeot 404 1961 (RWD)
                                      VW POLO 1.6

Comment

Mooi. Deze motor is ook wel de veilige optie voor een 9-5. De viercilinders zijn interessanter, maar allemaal een rijdende tijdbom ivm black sludge. Zelfs met alle modificaties aan de carterventilatie.

Comment

Inmiddels weer wat leuke kilometers verder. De griffin van een maatje van me heb ik voorzien van de grotere 16"AERO remmerij ;
                                          Attached Files
                                          Peugeot 404 1961 (RWD)
                                          VW POLO 1.6

Comment

Wie kan mij daarmee helpen liefst regio Haaglanden. Heb rijdende auto met 1 sleutel die functioneert en meerdere nieuwe geslepen SAAB sleutels die met de tech-2 even aangemeld moeten worden. Heb zelf nog geen tech-2. Optie saab-"dealer"is bekend maar is 2e keuze
                                            Peugeot 404 1961 (RWD)
                                            VW POLO 1.6

Comment

Working...
                                            X