Het fiscaal bevoordelen van milieuvriendelijke auto’s van de zaak is vermoedelijk in strijd met het internationale recht. Dat zegt professor fiscale economie Peter Kavelaars
Volgens Kavelaars horen milieumaatregelen niet thuis in de 1 januari gewijzigde bijtellingsregeling.
Voor privé-gebruik van een auto moeten werknemers een percentage van de cataloguswaarde van de auto optellen. Zo wil de overheid het voordeeltje van de gekregen auto belasten. Deze bijtelling is jaarlijks 25 procent, maar sinds 1 januari slechts 14 procent voor milieuvriendelijke auto's. De Toyota Prius, Citroën C1, Honda Civic hybride en de Smart fortwo zijn enkele auto's die onder het lage tarief vallen.
Ongelijke behandeling
Volgens Kavelaars, hoogleraar aan de Rotterdamse Erasmus Universiteit en verbonden aan de belastingadviespraktijk van Deloitte, horen milieumaatregelen niet thuis in deze fiscale regeling. Deze is er slechts voor bedoeld om het privé-gebruik van de auto van de zaak te belasten.
,,Voor de waarde van dit privé-gebruik doet het er niet toe of iemand een milieuvriendelijke of onvriendelijke auto heeft. Nu men dat wel doet, ontstaat er mijns inziens een ongelijke behandeling die in strijd is met het gelijkheidsbeginsel zoals vastgelegd in het eerste protocol van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM)."
De Rotterdamse hoogleraar noemt het vreemd dat werknemers die wel een vervuilende en dure lease-auto's hebben, maar minder dan 500 kilometer privé rijden, geen last hebben van een hoge bijtelling. Net als alle automobilisten die in een dure vervuilende privé-auto rijden. ,,Ik acht dat een zeer onevenwichtige aanpak."
Het College Belastingadviseurs erkent dat de nieuwe bijtellingsregeling niet de schoonheidsprijs verdient. ,,Een maatregel voor alle autobezitters was beter geweest", zegt woordvoerder Onno Clous. Tegelijk constateert hij dat de maatregel, anders dan vaak het geval is bij dit soort fiscaal instrumentalisme, goed lijkt te werken. ,,De verkopen van milieuvriendelijke auto's zijn erg gestegen."
Sympathie
Ook Kavelaars, die zich beroept op twee uitspraken van de Hoge Raad, koestert sympathie te voor de gedachte achter de lagere bijtelling. ,,Maar dan moet de overheid alle milieuvervuilende auto's aanpakken, niet alleen auto's van de zaak." Hij noemt bijvoorbeeld een CO2 belasting, die voor alle soorten auto's en los van het privé-gebruik geldt, dan een beter idee. ,,Zo pak je vergelijkbare vormen van vervuiling gelijk aan en beperk je je niet tot de aan de werknemer ter beschikking gestelde duurdere auto's."
Het CB vindt het moeilijk te beoordelen of de overheid inderdaad de beginselen van behoorlijke wetgeving overschrijdt. ,,Maar wij geven het Europees-rechtelijke oordeel van Peter Kavelaars graag het voordeel van de twijfel."
De Jager oneens met Kavelaars
Staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financiën) laat middels zijn woordvoerder weten het oneens te zijn met Kavelaars redenering. ,,Voor de invoering van het 14 procents tarief werden leaserijders nog nauwelijks geprikkeld om in een zuinige auto te rijden. Werknemers die privé met een eigen auto rijden worden dat al wel. Dat gebeurt via milieudifferentiaties in de motorrijtuigenbelasting en de BPM.’’
Ook juridisch is er volgens De Jager geen strijd met het internationale recht. Als er al sprake is van ongelijke gevallen dan heeft de wetgever volgens eerdere uitspraken van de Hoge Raad een ruime beoordelingsvrijheid gekregen met betrekking tot de vraag of het verschil in behandeling redelijk en rechtvaardig is. ,,De grenzen van deze beoordelingsvrijheid worden hier naar onze mening in ieder geval niet overschreden. Er is dus ook geen sprake van strijdigheid met het internationale recht."
Jan
Volgens Kavelaars horen milieumaatregelen niet thuis in de 1 januari gewijzigde bijtellingsregeling.
Voor privé-gebruik van een auto moeten werknemers een percentage van de cataloguswaarde van de auto optellen. Zo wil de overheid het voordeeltje van de gekregen auto belasten. Deze bijtelling is jaarlijks 25 procent, maar sinds 1 januari slechts 14 procent voor milieuvriendelijke auto's. De Toyota Prius, Citroën C1, Honda Civic hybride en de Smart fortwo zijn enkele auto's die onder het lage tarief vallen.
Ongelijke behandeling
Volgens Kavelaars, hoogleraar aan de Rotterdamse Erasmus Universiteit en verbonden aan de belastingadviespraktijk van Deloitte, horen milieumaatregelen niet thuis in deze fiscale regeling. Deze is er slechts voor bedoeld om het privé-gebruik van de auto van de zaak te belasten.
,,Voor de waarde van dit privé-gebruik doet het er niet toe of iemand een milieuvriendelijke of onvriendelijke auto heeft. Nu men dat wel doet, ontstaat er mijns inziens een ongelijke behandeling die in strijd is met het gelijkheidsbeginsel zoals vastgelegd in het eerste protocol van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM)."
De Rotterdamse hoogleraar noemt het vreemd dat werknemers die wel een vervuilende en dure lease-auto's hebben, maar minder dan 500 kilometer privé rijden, geen last hebben van een hoge bijtelling. Net als alle automobilisten die in een dure vervuilende privé-auto rijden. ,,Ik acht dat een zeer onevenwichtige aanpak."
Het College Belastingadviseurs erkent dat de nieuwe bijtellingsregeling niet de schoonheidsprijs verdient. ,,Een maatregel voor alle autobezitters was beter geweest", zegt woordvoerder Onno Clous. Tegelijk constateert hij dat de maatregel, anders dan vaak het geval is bij dit soort fiscaal instrumentalisme, goed lijkt te werken. ,,De verkopen van milieuvriendelijke auto's zijn erg gestegen."
Sympathie
Ook Kavelaars, die zich beroept op twee uitspraken van de Hoge Raad, koestert sympathie te voor de gedachte achter de lagere bijtelling. ,,Maar dan moet de overheid alle milieuvervuilende auto's aanpakken, niet alleen auto's van de zaak." Hij noemt bijvoorbeeld een CO2 belasting, die voor alle soorten auto's en los van het privé-gebruik geldt, dan een beter idee. ,,Zo pak je vergelijkbare vormen van vervuiling gelijk aan en beperk je je niet tot de aan de werknemer ter beschikking gestelde duurdere auto's."
Het CB vindt het moeilijk te beoordelen of de overheid inderdaad de beginselen van behoorlijke wetgeving overschrijdt. ,,Maar wij geven het Europees-rechtelijke oordeel van Peter Kavelaars graag het voordeel van de twijfel."
De Jager oneens met Kavelaars
Staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financiën) laat middels zijn woordvoerder weten het oneens te zijn met Kavelaars redenering. ,,Voor de invoering van het 14 procents tarief werden leaserijders nog nauwelijks geprikkeld om in een zuinige auto te rijden. Werknemers die privé met een eigen auto rijden worden dat al wel. Dat gebeurt via milieudifferentiaties in de motorrijtuigenbelasting en de BPM.’’
Ook juridisch is er volgens De Jager geen strijd met het internationale recht. Als er al sprake is van ongelijke gevallen dan heeft de wetgever volgens eerdere uitspraken van de Hoge Raad een ruime beoordelingsvrijheid gekregen met betrekking tot de vraag of het verschil in behandeling redelijk en rechtvaardig is. ,,De grenzen van deze beoordelingsvrijheid worden hier naar onze mening in ieder geval niet overschreden. Er is dus ook geen sprake van strijdigheid met het internationale recht."
Jan
Comment