Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lage bijtelling zuinige lease-auto's is onwettig

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Lage bijtelling zuinige lease-auto's is onwettig

    Het fiscaal bevoordelen van milieuvriendelijke auto’s van de zaak is vermoedelijk in strijd met het internationale recht. Dat zegt professor fiscale economie Peter Kavelaars

    Volgens Kavelaars horen milieumaatregelen niet thuis in de 1 januari gewijzigde bijtellingsregeling.

    Voor privé-gebruik van een auto moeten werknemers een percentage van de cataloguswaarde van de auto optellen. Zo wil de overheid het voordeeltje van de gekregen auto belasten. Deze bijtelling is jaarlijks 25 procent, maar sinds 1 januari slechts 14 procent voor milieuvriendelijke auto's. De Toyota Prius, Citroën C1, Honda Civic hybride en de Smart fortwo zijn enkele auto's die onder het lage tarief vallen.

    Ongelijke behandeling
    Volgens Kavelaars, hoogleraar aan de Rotterdamse Erasmus Universiteit en verbonden aan de belastingadviespraktijk van Deloitte, horen milieumaatregelen niet thuis in deze fiscale regeling. Deze is er slechts voor bedoeld om het privé-gebruik van de auto van de zaak te belasten.



    ,,Voor de waarde van dit privé-gebruik doet het er niet toe of iemand een milieuvriendelijke of onvriendelijke auto heeft. Nu men dat wel doet, ontstaat er mijns inziens een ongelijke behandeling die in strijd is met het gelijkheidsbeginsel zoals vastgelegd in het eerste protocol van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM)."

    De Rotterdamse hoogleraar noemt het vreemd dat werknemers die wel een vervuilende en dure lease-auto's hebben, maar minder dan 500 kilometer privé rijden, geen last hebben van een hoge bijtelling. Net als alle automobilisten die in een dure vervuilende privé-auto rijden. ,,Ik acht dat een zeer onevenwichtige aanpak."

    Het College Belastingadviseurs erkent dat de nieuwe bijtellingsregeling niet de schoonheidsprijs verdient. ,,Een maatregel voor alle autobezitters was beter geweest", zegt woordvoerder Onno Clous. Tegelijk constateert hij dat de maatregel, anders dan vaak het geval is bij dit soort fiscaal instrumentalisme, goed lijkt te werken. ,,De verkopen van milieuvriendelijke auto's zijn erg gestegen."

    Sympathie
    Ook Kavelaars, die zich beroept op twee uitspraken van de Hoge Raad, koestert sympathie te voor de gedachte achter de lagere bijtelling. ,,Maar dan moet de overheid alle milieuvervuilende auto's aanpakken, niet alleen auto's van de zaak." Hij noemt bijvoorbeeld een CO2 belasting, die voor alle soorten auto's en los van het privé-gebruik geldt, dan een beter idee. ,,Zo pak je vergelijkbare vormen van vervuiling gelijk aan en beperk je je niet tot de aan de werknemer ter beschikking gestelde duurdere auto's."

    Het CB vindt het moeilijk te beoordelen of de overheid inderdaad de beginselen van behoorlijke wetgeving overschrijdt. ,,Maar wij geven het Europees-rechtelijke oordeel van Peter Kavelaars graag het voordeel van de twijfel."

    De Jager oneens met Kavelaars
    Staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financiën) laat middels zijn woordvoerder weten het oneens te zijn met Kavelaars redenering. ,,Voor de invoering van het 14 procents tarief werden leaserijders nog nauwelijks geprikkeld om in een zuinige auto te rijden. Werknemers die privé met een eigen auto rijden worden dat al wel. Dat gebeurt via milieudifferentiaties in de motorrijtuigenbelasting en de BPM.’’



    Ook juridisch is er volgens De Jager geen strijd met het internationale recht. Als er al sprake is van ongelijke gevallen dan heeft de wetgever volgens eerdere uitspraken van de Hoge Raad een ruime beoordelingsvrijheid gekregen met betrekking tot de vraag of het verschil in behandeling redelijk en rechtvaardig is. ,,De grenzen van deze beoordelingsvrijheid worden hier naar onze mening in ieder geval niet overschreden. Er is dus ook geen sprake van strijdigheid met het internationale recht."



    Jan
    Last edited by Fastturbo; 21-08-08, 23:49.

  • #2
    Dat mag die hooggeleerde heer wel denken, maar NL doet toch wat het wil ihkv aan de Brusselse luchteisen te kunnen voldoen.

    Voorbeeldje:
    Staat NL wil roetfilter verplicht stellen voor alle diesels.
    Wordt teruggefloten door 'Brussel'
    Wat doet Staat NL: belasten de uitstoot van fijnstof dermate dat een 1 op 23 lopend 1.4dieseltje zonder roetfilter onverkoopbaar wordt tov de 1 op 20 lopende 1.6 met roetfilter.
    En zo is bijvoorbeeld de 207 1.4HDi in heel Europa te koop, behalve in Nederland, want wij lopen voorop..

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Joshua Bekijk bericht
      Dat mag die hooggeleerde heer wel denken, maar NL doet toch wat het wil ihkv aan de Brusselse luchteisen te kunnen voldoen.

      Voorbeeldje:
      Staat NL wil roetfilter verplicht stellen voor alle diesels.
      Wordt teruggefloten door 'Brussel'
      Wat doet Staat NL: belasten de uitstoot van fijnstof dermate dat een 1 op 23 lopend 1.4dieseltje zonder roetfilter onverkoopbaar wordt tov de 1 op 20 lopende 1.6 met roetfilter.
      En zo is bijvoorbeeld de 207 1.4HDi in heel Europa te koop, behalve in Nederland, want wij lopen voorop..
      Peter Kavelaars is niets minder dan redelijk briljant als het op fiscaliteit aankomt. Ik neem zijn mening dan ook meer dan serieus, alhoewel het in rechte feitelijk onhoudbaar zal blijken omdat de financiële gevolgen van zijn gelijk desastreus zullen zijn. Gelijk hebben is heel wat anders dan gelijk krijgen.

      Groet
      GJ

      Comment


      • #4
        Joshua, anderzijds vind ik het belachelijk dat heden ten dage er nog diesels zijn waar geen OEM roetfilter op past. We zijn in 2008, waar je geen BMW meer kan krijgen zonder roetfilter...
        2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door GJ Bekijk bericht
          Peter Kavelaars is niets minder dan redelijk briljant als het op fiscaliteit aankomt.
          "Redelijk briljant"? :-)
          Dat is best wel een klein beetje hilarisch.

          ;-)

          Ferrari 308 GTB QV (1983)
          Alfa Giulia 1300 (1966)
          Mazda Miata (1990 Daily driver)
          BMW 320Ci (van GF)



          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Fastturbo Bekijk bericht
            ,,Voor de waarde van dit privé-gebruik doet het er niet toe of iemand een milieuvriendelijke of onvriendelijke auto heeft. Nu men dat wel doet, ontstaat er mijns inziens een ongelijke behandeling die in strijd is met het gelijkheidsbeginsel zoals vastgelegd in het eerste protocol van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM)."
            Zijn die er? Milieuvriendelijke auto's?
            Minder vervuilend wil ik nog (een beetje) in meegaan, maar dan alleen in een berekening van wieg tot graf en niet alleen gebaseerd op de CO2 uitstoot (ook graag cadmium e.d. meenemen).
            Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
            Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

            Comment


            • #7
              Schop

              Werd vandaag ingehaald door een duwende hybride honda.

              Mijn voorstel: iedereen die profiteert van een lage leasebijtelling ivm hybride en de gebruikscijfers van een vergelijkbare benzine auto niet haalt, gewoon in het hoge tarief gooien.

              Levert de staat nog wat op en kunnen ze mooi wat overbodige ambtenaren aan het werk houden. Ruud Vreeman als directeur, hebben ze die ook een mooi baantje gegeven.
              Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
              Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

              Comment


              • #8
                Verbruikscijfers van Hybride zijn sowieso een farçe, dus dat geldt dan voor iedereen. Bij mij staat hij nu op 7,6l/100km en die gaat echt niet verder omlaag. Nu doe ik er ook niet mijn best voor, maar al zou ik dan blijft het nog hangen op 7l/100km volgens mij. Mijn smart Brabus roadster heb ik over 100.000km op ongeveer 6,6l/100km gereden en die reed ik ook niet bewust zuinig.

                Comment


                • #9
                  Die lage bijtelling is een grote farce...

                  Diesel ‘schoner’ dan hybride auto

                  Geplaatst: 21 oktober 2009 07:25, laatste wijziging: 21 oktober 2009 07:28
                  van onze redactie binnenland
                  Hybride auto's zijn lang niet zo schoon als verwacht. De meeste worden als lease-auto gebruikt, en omdat ze daarbij vooral op de snelweg rijden, rijden ze op benzine en niet op elektriciteit. |foto GPD/Jorrit Knuvelder
                  DEN HAAG - Hybride auto's zijn minder milieuvriendelijk dan wordt aangenomen. De Toyota Prius of de Honda Civic of Insight stoot meer CO2 uit dan de zuinigste en schoonste dieselauto van dezelfde klasse.

                  Dat blijkt uit berekeningen die voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal op verzoek van deze krant heeft gemaakt.
                  De werkelijke CO2-uitstoot ligt een stuk hoger dan fabrikanten en overheden voorspiegelen, doordat de meeste hybrides als leaseauto worden gebruikt. Die rijden verreweg de meeste kilometers op de snelweg. Daar gebruiken ze de benzinemotor in plaats van de veel schonere elektrische motor.
                  Toch geeft de overheid op hybrides extra belastingvoordeel. Voor hybride leasewagens geldt de lage bijtelling van veertien procent. Leaserijders in de zuinigste diesels met een lagere CO2-uitstoot betalen minstens twintig procent bijtelling. Ook gelden voor hybride auto's hoge kortingen op de aanschafbelasting BPM en motorrijtuigenbelasting.
                  De Vereniging van Nederlandse Autoleasebedrijven (VNA) bevestigt dat de fiscale ,,vergroening'' averechts uitpakt bij hybrides in de leasemarkt.
                  Begin dit jaar reden er circa 23.000 hybrides in Nederland. Daarvan was de helft een leaseauto. Volgens de VNA wordt driekwart van de hybrides verkocht als leaseauto.
                  De ANWB spreekt van ,,discriminatie van dieselauto's''. De verkoop van hybrides stimuleren is prima, zegt een woordvoerder. ,,Maar het is onhandig het zo te regelen dat vooral leaserijders geïnteresseerd zijn.''
                  De ANWB en de autobranche (VNA, RAI en Bovag) hebben bij het kabinet al aangedrongen op gunstiger fiscale regelingen voor zeer zuinige dieselauto's. Dat heeft tot dusver niets opgeleverd.
                  Het ministerie van Financiën ziet geen reden de belastingregels aan te passen. Volgens een woordvoerster is het onmogelijk in rekening te brengen hoeveel een auto op de snelweg of in de stad rijdt. Volgens het ministerie produceren diesels bovendien meer fijnstof en stikstofdioxide dan de benzinemotor in een hybride.
                  Milieu Centraal is in zijn berekening uitgegaan van een gemiddelde leaserijder die jaarlijks zo'n 34.000 kilometer aflegt, waarvan 83 procent op de snelweg. De Belastingdienst baseert zich op de gemiddelde automobilist. Die maakt zeventig procent van zijn kilometers in de stad, waarbij de elektromotor wordt gebruikt.

                  http://www.nd.nl/artikelen/2009/okto...n-hybride-auto#
                  BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door ___JC___ Bekijk bericht
                    Die lage bijtelling is een grote farce...
                    Ja, dat geef ik gerust toe. Maar zo lang hij van toepassing is profiteer ik gewoon van de domheid van de overheid. Ik heb het niet verzonnen ;)

                    Comment


                    • #11
                      maar wat zie je die dingen ongelooflijk veel rijden......
                      Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door ExTaxi Bekijk bericht
                        maar wat zie je die dingen ongelooflijk veel rijden......
                        Ja, wat denk je? Rekensom is simpel: 14% op €25.000 of 25% op €30-35.000 voor een vergelijkbare auto. Dat is 2x zo veel.

                        Niets motiveert een keuze gemakkelijker dan geld. Waarbij ik zelf vind dat zowel Prius als Civic gewoon prima auto's zijn om mee te rijden ook nog eens.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Stéphane Bekijk bericht
                          Ja, wat denk je? Rekensom is simpel: 14% op €25.000 of 25% op €30-35.000 voor een vergelijkbare auto. Dat is 2x zo veel.

                          Niets motiveert een keuze gemakkelijker dan geld. Waarbij ik zelf vind dat zowel Prius als Civic gewoon prima auto's zijn om mee te rijden ook nog eens.
                          maar dan moet je er als autoliefhebber wel iets naast hebben zoals jij Stéphane! Anders gaat het niet werken hoor, of je moet een eenkeelmodaler zijn.
                          Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

                          Comment


                          • #14
                            En HOE wordt erin gereden ?
                            Die insight heeft een mooie sportstand.
                            6000revs all the way dmv de CVT
                            :-)
                            E
                            يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

                            Comment


                            • #15
                              @JC,

                              ’De conclusie over het CO2-verbruik van hybride auto’s tegenover zuinige dieselauto’s klopt niet. Onze berekeningen zijn misbruikt’, meldt Milieu Centraal in De Volkskrant.

                              Inmiddels heeft Milieu Centraal zelf ook een persbericht hierover uitgebracht.


                              Persbericht Milieu Centraal
                              >> Toyota Prius wèl schoon en zuinigBerichtgeving dat hybride auto’s minder milieuvriendelijk zouden zijn berust op verkeerde interpretatie van berekeningen van Milieu Centraal. De hybride auto is nog steeds de meest zuinige en schone techniek van dit moment.
                              Op verzoek van een journalist van het Nederlands Dagblad – die zich afvroeg of de belastingvoordelen voor de door leaserijders veelgebruikte hybride wel terecht was ten opzichte van zeer zuinige dieselauto’s -berekende Milieu Centraal wat het verschil is in CO2 uitstoot tussen de zuinigste hybride en de zuinigste dieselauto wanneer deze auto als lease auto wordt gebruikt. Oftewel: de Toyota Prius en de Volkswagen Golf Blue Motion.
                              De Golf blijkt iets minder CO2 per kilometer uit te stoten dan de Prius als de auto als lease auto wordt gebruikt. Leaserijders maken gewoonweg veel snelwegkilometers: 83% van het totaal. En daar werkt de elektromotor doorgaans minder, eigenlijk alleen in een zware file. Voor de overige situaties moet de hybride het op de snelweg hebben van zijn zuinige benzinemotor en aërodynamische vormgeving. Bij meer gemiddeld gebruik, waarbij pakweg 45% van de kilometers op de snelweg worden gereden, pakt de Prius wel veel zuiniger uit. Kortom, voor een meerderheid van de Nederlandse autogebruikers is de Prius zuiniger dan alle andere dieselauto’s in zijn segment.
                              Bij autogebruik spelen CO2-uitstoot en luchtverontreiniging door onder andere fijnstof en stikstofdioxiden een rol. Met name in steden en langs drukke wegen levert deze luchtverontreining gezondheidsproblemen op voor mensen. Belastingvoordelen richten zich vooral op zuinige auto’s die minder CO2 uitstoten. De berekening van Milieu Centraal neemt de luchtverontreiniging door gezondheidsschadelijke uitlaatgassen daarom niet mee. De hybride auto scoort ook hier echter beter dan de allerschoonste diesel in zijn klassement. Moderne dieselauto’s filteren weliswaar zeer effectief hun fijnstof, maar produceren nog steeds meer stikstofdioxide dan hybride auto’s. Zij zijn dus zeker niet schoner te noemen dan de hybride auto. <<

                              Bron:
                              De Volkskrant, 22 oktober 2009
                              Persbericht Milieu Centraal, 22 oktober 2009

                              Comment


                              • #16
                                *gaat in een hoekje zitten balen*

                                Jammer, dacht eindelijk licht te zien aan het eind van deze milieumaffia tunnel..
                                BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

                                Comment


                                • #17
                                  De vraag is wat een "schone auto" is.

                                  Een lage CO2 uitstoot is namelijk heel wat anders dan een lage NOx uitstoot.
                                  Diesels stoten meer zooi uit die direct schadelijk is voor de gezondheid als je het inademd, maar stoten in de regel minder CO2 uit dan vergelijkbare benzinestokers.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Wouter Bekijk bericht
                                    @JC,

                                    ’De conclusie over het CO2-verbruik van hybride auto’s tegenover zuinige dieselauto’s klopt niet. Onze berekeningen zijn misbruikt’, meldt Milieu Centraal in De Volkskrant.
                                    Kan rechtstreeks in het draadje milieuziek dit. Een M3 is zuiniger dan een prius in de lease (zie topgear).
                                    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door ExTaxi Bekijk bericht
                                      maar dan moet je er als autoliefhebber wel iets naast hebben zoals jij Stéphane! Anders gaat het niet werken hoor, of je moet een eenkeelmodaler zijn.
                                      Ligt er een beetje aan wat je belangrijk vindt. Voor jou, mij en andere (eventueel door zichzelf zo genoemde) liefhebbers van autorijden hecht je daar zoveel waarde aan dat je er ook geld voor over hebt. Dus dan ontkom je inderdaad niet aan iets leuks erbij.

                                      Maar voor de gemiddelde bestuurder van een Mégane, Golf, A3 of wat dan ook geldt nog altijd hetzelfde in financieel opzicht.

                                      Comment


                                      • #20
                                        zolang die hybrides niet en masse op e85 gaan rijden blijf ik het maar een plastic boterhamzakkie om je bungelsmurf tegen de hiv in donker afrika vinden.............

                                        E
                                        يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

                                        Comment


                                        • #21
                                          Hadden ze die maar, Erik, hadden ze die maar...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X