Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Private Lease

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

Maar dat snapt toch iedereen?
    Ik snap niet dat dit in het nieuws is ineens en dat mensen ervan schrikken.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)

Comment

Dat is dus het probleem, lang niet iedereen snapt dat, of sluit zich moedwillig af voor de consequenties totdat die zich voordoen.

Het middelbaar onderwijs zou op alle lagen een onderdeel "persoonlijke financiën" moeten krijgen. Want als je dat niet doet, gaan jongeren gewoon doen wat hun ouders al deden, financieel gezien. En dat betekent voor mijn generatie met ouders die in de oorlog geboren zijn dat je eerst spaart voordat je iets kunt kopen. Maar voor de generaties daarna betekent dat helaas te veel "instant gratification", we moeten alles hebben en we willen het vandaag.

Leningen aan strengere voorwaarden leggen lijkt weinig te helpen dus moeten we als samenleving mensen erin opvoeden.
      Mini Cooper Clubman
      "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
      "Jasper val dood." - RH

Comment

JB for President!
        privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

Comment

+ Heel veel! Ik zie dat ook bij die genoemde kennissen terug met hun achtergrond. Het autobezit was ook geen succes. Suzuki Alto gekocht voor 500 euro met geleend geld. Die kreeg nul onderhoud, doel was om de volgende APK te halen. Toen de dynamo kapot ging (half jaar later) , is het apparaat naar de sloop gebracht, en kregen ze er 50 euro voor. Het resultaat was dus 450 euro in de min, want die lening was nog niet terug betaald. Daarna is er dus zo'n private lease ding gekomen.
          ''Thank God for the internet experts''

Comment

JB for our eternal leader!

DUO krijg je zo. Blijkt dat je lader dikke ton minder te kunnen lenen. Wordt je niet verteld hoor. Nee... Leen maar gewoon. Is makkelijk.

Comment

En toen ging mijn telefoon, vriendin van mij, ouders hadden iets in de private lease gezien... (en op de speaker, ze konden meeluisteren)

Rijden 10 jaar oud, 125.000 km op de teller, schadevrij en 10.000 per jaar. Goed (dealer/garage) onderhouden en geen gekke kosten te verwachten.
              Wat ik er van vond, duidelijk was ouders voor, zij tegen.

En ik, ik kon met goed fatsoen alleen uitleg geven wat het inhield (dat wisten ze dus) en wat voor en nadelen benoemen.

Wat was dit confronterend, gewoon niet kunnen beslissen, of beter gezegd geen oordeel kunnen vellen wat voor hun het beste zou zijn.

Als de huidige auto aan vervanging toe zou zijn was het wellicht anders, maar die kan bij hun nog wel wat jaren mee en schrijft nagenoeg niet meer af.
              Zweven is een ongekende ervaring, leve de hydraupneumatiek !
              Ja Jappen roesten nog steeds !

Comment

Als de situatie van die ouders hetzelfde blijft, en ze willen financiële risico’s uit sluiten, is financial lease zo gek nog niet. Je kan precies uit kienen wat je kwijt bent, op de brandstof na. Voor dat ‘gemak’ betaal je natuurlijk wel, er zit immers een club tussen die geld moet verdienen. Je moet echter wel genoeg vet op de heupen hebben om tegenvallers op te vangen of om een nieuwe auto te kunnen kopen als dat nodig is.

In 2003 deed ik als autoverkoperd mee aan een pilot waarbij we private lease contracten aanboden. Auto inruilen tegen handelsprijs, of zelf verkopen, en vervolgens een maandprijs. Ik was er behoorlijk succesvol mee, en vond het ook een leuk product om te verkopen, maar de markt was er totaal niet klaar voor, en het flopte. 15 jaar later buitelen de mensen over elkaar heen om Up’s en aanverwanten te leasen. ;-)
                ''Thank God for the internet experts''

Comment

ik denk dat private lease eigenlijk de toekomst is voor iedereen. Waarbij auto's eigenlijk 2 fases kennen. de eerste 3 tot max 5 jaar en dan tot 8 jaar. Als je dan alles via de dealer of merk organisatie laat gaan kan je heel veel controle op de waardeketen hebben en ook op de milieu impact van de auto's. Verversing van het wagenpark kan enorm omhoog en de kosten kunnen overzichtelijker worden en ook goedkoper. Maar het zal nog wel even duren voordat we dit met zijn allen willen. Maar ik denk als we een wereld op basis van circular economy willen hebben zullen we op tal van zaken afscheid moeten nemen van het bezit. Denk aan computers, auto's, warmte pompen etc. Vooral hoog technische producten kunnen hier een win-win-win opleveren. voor een fabrikant is een 10 jaar oud product niet meer interessant om te hergebruiken maar een jonger product wel. er moet dus een manier komen om die economie om te bouwen.

Comment

En waar zie je dan de oplossing dat je een auto voor een levensduur van 8 jaar bouwt, qua milieubelasting?
                    privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

Comment

Ha, oplossing voor het milieu, dat is slechts het bs verhaal eromheen waarmee men dit afschuwelijke concept aan de burger tracht te verkopen.

De rillingen lopen ervan over mijn rug man...

Comment

Stinger. Ik heb je verhaal nu drie keer gelezen maar begrijp er nog steeds helemaal niks van, man. Kun je bv uitleggen wat je bedoelt met controle op de waardeketen ( en waarom we dat zouden willen) en de controle op de milieu impact.

Comment

Waarom is afstand nemen van bezit een goede zaak voor circulaire economie.
                          Met name hoog technische producten zijn duur om te innoveren en aan te schaffen.
                          Wanneer we de cyclus kunnen beïnvloeden van aanschaf dan kunnen we ook de investering beter sturen. Tevens kan je beter de maximale levensduur waarbij een product nog restwaarde heeft bepalen. Deze restwaarde is niet direct geld maar waarde voor recycling welke uiteraard ook in geld uit te drukken is.

Sommige producten als auto’s telefoons en computers kunnen ook prima 2 of meer fases kennen. De levensduur van producten moet natuurlijk bepaald worden.
                          Eerst intensief gebruik voor een kortere periode en dan normaal gebruik voor de 2 de periode. Doordat de producten eigendom blijven van de fabrikant kan die de componenten dus ook zeker terugkrijgen en hergebruiken als geheel of ontmantelen en de componenten hergebruiken. Met name voor plastic en metalen kan dit een grote impact op de wereld hebben. Doordat fabrikanten dan invloed krijgen op levensduur en onderhoud moet dit goedkoper kunnen en beter.

Een voorbeeld van wat van de vandaag in de industrie gebeurt: Schiphol NV maakt gebruik van liften van Mitsubischi waarbij betaald voor een hijsbeweging met een contract van 5 jaar.
                          Mitsubischi heeft de volledige controle over welke motoren worden ingezet en waar. Dit betekent dat sommige motoren eerste in vertrekhal 2 zitten en daarna worden omgebouwd naar vertrekhal 1 waar de werklast veel lager is. Hiermee verlengd Mitsubische de algehele levensduur van alle motoren en ze kunnen heel goed voorspellen wanneer er een nieuwe investering gedaan moet worden. Voor Schiphol is het betalen per hijbeweging ook goed omdat nu alle bewegingen tot een prijs leiden in plaats van alle motoren dus ook die weinig doen.

Dit zou je ook kunnen bedenken voor telecom/internetproviders die supergrote Routers moeten kopen die miljoenen kosten en slijtage hebben. Als er een prijs per GB betaald zou worden aan de fabrikant kan dat zeer interessant zijn.
                          De zakelijke leaseauto heeft natuurlijk al een KM prijs maar dat zou interessanter kunnen worden als je de auto die veel rijden zeg 60.000 KM/J na 1 jaar intern/extern doorschuift naar een 30.000KM/J rijder dan verleng je de levensduur met 1 jaar dat iedereen ten goede kan komen. Na 3 jaar haal je de auto terug en worden de onderdelen waar het kan hergebruikt.

Ik denk dat dit een kant is die we op zouden kunnen gaan die ons kan helpen met kosten en milieu impact.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stinger Bekijk bericht
                            Maar ik denk als we een wereld op basis van circular economy willen hebben zullen we op tal van zaken afscheid moeten nemen van het bezit. Denk aan computers, auto's, warmte pompen etc. Vooral hoog technische producten kunnen hier een win-win-win opleveren. voor een fabrikant is een 10 jaar oud product niet meer interessant om te hergebruiken maar een jonger product wel. er moet dus een manier komen om die economie om te bouwen.
                            Ik lees hierin helemaal niets dat circulair is, alleen maar een verdienmodel dat voor de automobilist zeker niet de beste optie is in veel gevallen...

“You’re gonna need a bigger boat”

Comment

Beste Zambezi, dit is geen verdien model. Om circulair te worden moeten producten retour komen.
                              De fabrikant hergebruikt de componenten. En dat wat niet hergebruikt kan worden wordt uit elkaar gehaald en goed afgevoerd of hergebruikt voor andere doelen. Dat is wel zeker circulaire economie. De eind gebruiker kan helemaal niet circulair zijn maar slechts de productieketen kan dat zijn.

Comment

Het verdienmodel is dat de fabrikant wil bepalen wanneer het terug moet komen, en niet de consument - die helemaal nog geen nieuwe wil.
                                Het wordt dan bepaald door grote bedrijven en banken, en we weten allemaal dat die het allerbeste met de consument voor hebben.

We hebben het hier over auto's, maar de discussie loopt dus ook rondom bouwmaterialen. Wat doet dat voor je huis, en het vermogen dat je daarmee vormt?

Nee, we janken nu al over de morele aspecten van grote bedrijven. Je moet ze die vinger helemaal niet willen geven. Ook niet voor het milieu.

Comment

V4 die consument stap nu ook heerlijk in de private lease optie en huurt ook een set top box bij KPN of Ziggo. Die box verdient voor een provider mega veel geld en zou beter terug kunnen voor hergebruik. Je hebt een punt dat de controle deels verdwijnt maar consumenten kunnen nog altijd kiezen. En als blijkt dat de fabrikant het goedkoper kan? Maar goed zoals ik al zei we zijn nog lang niet op dat punt.

Comment

Wat V4 zegt: uiteraard wil de fabrikant graag een nieuw product aan de consument verkopen/leasen/door de strot duwen. Maar dat maakt het niet circulair. Integendeel: productie kost ook nog steeds energie, ook al zou je alles recyclen. De ‘levensduur’ is ook niet langer, het enige wat je gelijk trekt is dat ze allemaal na bijvoorbeeld 8 jaar 2 ton op de teller hebben. Dat rekent natuurlijk wel makkelijk voor de fabrikant/leasetoko, maar uiteindelijk zijn er nog steeds door evenveel auto’s evenveel km’s afgelegd.

Comment

Mijn Ziggo set top box was zelfs in de eerste cycle al bijna onbruikbaar, uit de doos. Ik weet niet wat voor second life dat ding moet krijgen, misschien in een allesbrander? :)
                                      Mini Cooper Clubman
                                      "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                      "Jasper val dood." - RH

Comment

Nu denk ik te begrijpen wat Stinger bedoelt, maar nou ben ik het totaal niet met hem eens :)

In mijn optiek neemt de milieubelasting bv juist toe als we de 'verversing van het wagenpark enorm omhoog laten gaan' en is dit dus niet duurzaam maar ook niet goedkoper. Ik denk bv dat ik zelf duurzamer bezig ben met mijn auto. Gewoon goed onderhouden, vervangen en repareren wat er stuk gaat ( heb de wagen inmiddels ruim 12 jaar). Gewoon een goed product kiezen als consument waar je lang tevreden mee kunt zijn (niet telkens iets anders willen, gewoon omdat het hip of nieuwer is of omdat dat goed is voor je status) en het een lange levensduur geven.

Maar wellicht zie ik dat helemaal verkeerd?

Comment

Snap de gedachtegang van Stinger, waar het in mijn ogen nog mis gaat is het ouderwets denken dat bedrijven alleen maar geld willen verdienen (zie social enterprises) en dat we op de lange termijn zaken uitbesteden.
                                          Zelf denk ik juist dat een lange termijn aanschaf zoals een warmtepomp of (elektrische) auto goed zelf te doen is. Weinig onderhoud en betrouwbare/bewezen techniek die de komende jaren weinig veranderd.
                                          Mobiele telefoons, laptops en andere hippe apparaten die "snel verouderen" is een ander verhaal. Daar gaat het verhaal uiteindelijk wel op en zie ik inderdaad mogelijkheden. Bedrijven doen dit al op grote schaal afkopen met contracten het is nu wachten totdat dit verder wordt verwerkt tot een goed business model waarbij de circulaire economie gedachte opgaat voor kort cyclische producten.

Comment

Working...
                                          X