Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Electro dubio

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Stéphane Bekijk bericht
    Ik neig nu naar de Tesla eigenlijk. Begin komend jaar ga ik bestellen is het plan. Benzine of diesel heb ik geen zin meer in. Zijn er nog alternatieven die ik mis?
    Nissan Leaf? Ik zie op de website nu alleen de 40kWh versie staan, maar volgens mij komt er ook een long-range versie aan. Geen idee wanneer, en dus of dat op tijd is. Maar ik zou geloof ik ook voor de Tesla gaan. Volgens de reviews is dat een stuk saaiere/gewonere auto dan een Model S, maar dat geldt voor een Leaf of Kona ook natuurlijk.

Comment

Wat ik heel fijn vind aan Tesla (maakt niet uit welk model) is dat je gebruik kan maken van het supercharger netwerk door heel Europa. Geen gedoe met pasjes, RFID's, palen die niet willen starten of ergens achteraf staan. Duidelijk aangegeven en geïntegreerd in de navigatie van de Tesla en vrijwel altijd een mooie snelheid om te laden (75 accu 98kw en 100 accu 118kw). Zoals TSM wel opgemerkt heeft eerder, als je op zwarte zaterdag gaat rijden, heb je niet alleen file op de snelweg maar ook bij de supercharger. Ik heb het zelf nog niet meegemaakt. Het maakt je electrische auto tot een volwaardig alternatief in mijn ogen.

Ik heb de Leaf ook overwogen. Vond het een fijne auto, no nonsense. Maar het verhaal met #rapidgate zorgde ervoor dat ik toch van de Leaf heb afgezien. Niet eens zozeer vanwege het afknijpen van de laadsnelheid, maar ook omdat de batterijdegradatie (veel) hoger is zonder een fatsoenlijk BMS (battery management system), wat niet eens kan koelen. Zoals Joep zegt, zijn er verhalen van een 60kw versie in 2019, hij is alleen nog niet bevestigd. Schijnbaar wel goede koeling op die batterij (ook nog niet bevestigd). Wel nog een extra overweging om de 40kWh te laten staan.

2006 AR 159 SW 1.9 JTDm
      1984 Saab 900 Turbo T8
      1981 Mercedes RMB 207D
      1974 Citroen 2CV 0.6

Comment

In 2020 moet de A3 e-tron eruit en ik hoop op goede elektrische alternatieven in die grootte. Problemen bij de Leaf kende ik niet.
        Ik hoop dat VW op tijd is om de ID Neo te kunnen overwegen en dat Audi nog verrast met een slagje kleinere auto dan de nieuwe e-tron.

De Tesla Model S valt af vanwege de grootte van de auto. Menig parkeerplek is te smal om uit te kunnen stappen.

Comment

Ik vraag me wel af wat er overblijft van het Tesla-concept als de auto’s wat ouder worden. Kan je een 10 jaar oude auto nog gratis superchargen? Werkt de connectiviteit nog? De dataverbinding waar veel aan vast zit; zoals range, laadpunten etc.? Misschien wel als je zo’n ding bij Tesla laat servicen, maar op een gegeven moment wil je met zo’n ding naar de garagist om de hoek. Wat dat betreft zou ik (privé) een beter gevoel hebben bij een Leaf of een Kona.

“You’re gonna need a bigger boat”

Comment

Rich heeft al een hoop gedoe gehad met Tesla( en Elon) nadat de auto's weer gefikst waren.
            Het weer activeren van Superchargen was alleen mogelijk na een duizenden dollars kostende inspectie door Tesla, ook bij plaatwerk schades overigens.

In de Autobild van begin oktober staat nog een test van de Kona, zeer positief by the way.
            Reikwijdte etc. prima.
            Veritatis simplex oratio est

Comment

https://www.autobild.de/artikel/hyun...-14149921.html

Comment

Kanttekening bij die Rich: die auto's die hij kocht waren salvaged, oftewel (als ik het goed begrijp) een WOK melding of niet meer bedoeld voor op de weg. En ja, die VIN-nummers zijn dan ook bekend bij Tesla.

Inmiddels zijn de eerste Model S'en al ruim 5 jaar oud en worden hier in NL door de "garagist op de hoek van de straat" onderhouden (bijvoorbeeld draagarmen). Er is vrijwel 0 onderhoud.

ZamBeZi, Bij aanschaf van mijn S is het superchargen en connectiviteit gratis voor eerste eigenaar (sommige eerste S'en onbeperkt voor de auto zelf). Dit staat zwart op wit. Het servicecontract staat los van garantie of superchargen / connectiviteit. Bij de 3 wordt het superchargen niet gratis, maar tegen kostprijs (zoals het nu bekend is).

2006 AR 159 SW 1.9 JTDm
                1984 Saab 900 Turbo T8
                1981 Mercedes RMB 207D
                1974 Citroen 2CV 0.6

Comment

Verhelderend!
                  Nou nog een Kona die 1200 kg mag trekken

Comment

De aantekening Salvaged wordt in sommige staten al heel snel gegeven, Tesla plaatwerk is schreeuwend duur en dan is twee deuren en een scherm soms al genoeg.
                    Exporteren helpt ook niet meer ;)

​​​​

Comment

Sowieso een (betaalbare) EV die een fatsoenlijke aanhanger kan trekken zou fijn zijn!

2006 AR 159 SW 1.9 JTDm
                      1984 Saab 900 Turbo T8
                      1981 Mercedes RMB 207D
                      1974 Citroen 2CV 0.6

Comment

ZamBeZi : ik ga in het begin uit van een Mégane Coupé die rond de 35K guldens was. Dat is 1/3 van wat mijn Golf nu kost zo ongeveer. Of de helft van wat een normale Golf (of alternatief) nu kost. Je hebt gelijk met inflatie, dus laten we het eens uitrekenen op basis van gemiddeld 3%. Dat is dan 1,03^20 als ik me niet vergis, dus 1,81: €16K x 1,81 = €29K. Je kan een redelijk complete Golf hebben voor 29K. Dus in die zin heb je gelijk.

Voor het 2e deel, je bent of ik ben niet afhankelijk van 2019. 2020 en verder blijven volledig electrische auto's nog wel een tijdje 4% als ik me niet vergis. Al zou je dan nog voor het deel boven de 50K wat meer bijtellen, dat is dan te verwaarlozen tegenover de eerste 50K. Caravans zijn niet aan de orde dus dat is geen thema hier.

Ik ben met je eens dat een duurdere auto privé rijden waarschijnlijk ook niet financieel interessant is. Tegenover een auto met lage bijtelling is privé rijden überhaupt moeilijk interessant omdat je ook nog rekening moet houden met aanschaf en met name onderhoud. Bovendien hou je bij uitkeren minder dan de helft over als je dat in plaats van een lease-auto doet. Dus je gooit in die zin ook nog (zoals bij ExTaxi) €480 in het afvoerputje en dan houd je €420 over. Dan heb je nog wel kilometervergoeding waar je net je benzine van kan betalen als je een normale, niet superzuinige auto, rijdt.

Ga uit van 1 op 10, 1000km per maand. Dat is dan €190 per maand tegenover (100 liter benzine à €1,72) €172. Dan houd je net wat over met deze benzineprijzen.
                        Dan zou ik ook nog een potje apart houden om de defects thread levend te houden.

Maar goed, voor €420 + €200 (niet betaalde bijtelling normale auto) + kilometervergoeding kun je misschien wel een auto rijden uiteindelijk. Stel dan €150/maand afschrijving, €150 verzekering, €40/maand wegenbelasting, €100/maand onderhoud (potje). Dat is in totaal €440/maand aan quasi vaste lasten. Als je relatief veel privé rijdt betaal je dat dan uit wat er overblijft (€620-€440=) €180 per maand. Dat is dus 1000KM/maand privé.

De afschrijving en het onderhoud zijn dan wel grote stelposten voor €250/maand. Dat kan dan nog wel meevallen, maar je wilt misschien ook sparen voor een nieuwe auto. Dan lijkt me €3K per jaar - werkelijk onderhoud realistisch. Hangt ook weer af van hoeveel je rijdt. Aan deze berekening kun je her en der nog wel wat sleutelen om te besparen (verbruik, benzineprijzen afschrijving, alleen WA verzekeren als het een oudere auto is (maar dan is risico op onderhoud groter)). Nou ja, zomaar wat gedachtenspinsels om het concreet te maken. Zo is het bedoeld.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ZamBeZi Bekijk bericht
                          Verhelderend!
                          Nou nog een Kona die 1200 kg mag trekken
                          Kona was/is mijn eerste alternatief, maar door de vermeende leverproblemen was ik aan het twijfelen. Is pas begin januari dat ik ga bestellen dus misschien is het probleem dan niet meer aan de orde.

Comment

@Stephane: als ik een beetje diagonaal op internet zoek, vind ik dat 2020 het laatste jaar is waarin elektrische auto's op naam gezet kunnen worden om voor 4% bijtelling in aanmerking te komen.

Ik ben nu een kleine 500 euro netto per maand kwijt aan bijtelling van de 3008 en het laten rijden van een 8 jaar oude Daihatsu Cuore (de kaalste uitvoering – zelfs geen centrale vergrendeling). In het sommetje zit dus ook afschrijving, onderhoud, brandstof e.d. van de Daihatsu, uitgaande van 8000 km/jr. Daarmee is onze mobiliteitsoplossing aardig in balans: degene die de meeste kilometers maakt (ik) heeft de dikste auto en daar gaan we ook mee op pad met het gezin en op vakantie met de caravan. De Daihatsu is puur woon-werkverkeer voor mijn vrouw.

Laat een elektrische auto aan bijtelling 75 euro per maand kosten (Kona). Dan zal ik die Cuore moeten upgraden naar iets waar ik met m’n gezin in pas op vakantie en waar nét de caravan achter kan. Maar niet te groot voor de stadritjes die mijn vrouw de hele week maakt (een lastig compromis). Wordt dus een C-segment 5-deurs hatchback of kleine SUV en de vooral heel erg betrouwbaar, want een privé-investering. Golf VII met 1.2 TSI (EA211-blok met distributieRIEM), een Focus ecoboost, een Mitsubishi ASX, een Civic etc. Zo’n auto kost bij 8000 km/jr + 3000 km vakantieritten zo maar 350 euro per maand.

Dus onder de streep zou electrisch rijden mij 500 – 75 – 350 = 75 euro per maand opleveren. Hierbij met meer financiele onzekerheid in mijn knip dan in de huidige situatie, omdat het privéaandeel groter/complexer is.

Bovenstaand scenario gaat mij niet overkomen, want tegen de tijd dat ik aan de beurt ben, zijn de elektrische auto’s 22%. Mooiste zou zijn als er dan een Kona 2 oid is, waar een hut achter kan, maar waarschijnlijk moet ik vooral hopen dat ik tegen die tijd nog een schraper op benzine kan kiezen die de hut nog mag trekken...

Comment

Heb je ook nog plezier van die hut, of is het alleen een blok aan je been?
                              VolvoXC70 D5 Geartronic (2012) - Ford Kuga 2.0 TdCi (2015) - Suzuki Jimny (2017)

Comment

Grote auto huren voor 1 week?

2006 AR 159 SW 1.9 JTDm
                                1984 Saab 900 Turbo T8
                                1981 Mercedes RMB 207D
                                1974 Citroen 2CV 0.6

Comment

Wij gebruiken de hut wel 4 - 5x per jaar met veel plezier.

Maar laten we on-topic blijven; het gaat niet om mijn situatie. Los daarvan: in Aleppo hebben ze 't slechter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door woes Bekijk bericht
                                    Er is vrijwel 0 onderhoud. (aan Tesla's)
                                    Geloof ik niet. Natuurlijk ben je specifiek motor, koppeling, transmissie onderhoud kwijt.
                                    Maar net als bij hybrids en vele andere EV's heeft een Tesla een gewone 12V accu voor de boord electronics. Die gaan ook maar ongeveer 5j mee. Verder zitten er aan EV's nog steeds aardig wat slijtage onderdelen zoals: chassis rubbers, schokdempers, stuur/fusee kogels, wiellagers, remschijven/blokken (ook al zullen die lang meegaan) en banden (die slijten harder vanwege het hogere gewicht van EV's). Dan nog het normale gewone spul: ruitenwisser bladen + vloeistof, lampjes.

Los van al dat ging (gaat?) er bij Tesla's nogal eens wat kapot aan electrische delen: motor control electronica, deurhandgrepen.
                                    Last edited by janspeed; 03-11-18, 12:57.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janspeed Bekijk bericht

Geloof ik niet. Natuurlijk ben je specifiek motor, koppeling, transmissie onderhoud kwijt.
                                      Maar net als bij hybrids en vele andere EV's heeft een Tesla een gewone 12V accu voor de boord electronics. Die gaan ook maar ongeveer 5j mee. Verder zitten er aan EV's nog steeds aardig wat slijtage onderdelen zoals: chassis rubbers, schokdempers, stuur/fusee kogels, wiellagers, remschijven/blokken (ook al zullen die lang meegaan) en banden (die slijten harder vanwege het hogere gewicht van EV's). Dan nog het normale gewone spul: ruitenwisser bladen + vloeistof, lampjes.

Los van al dat ging (gaat?) er bij Tesla's nogal eens wat kapot aan electrische delen: motor control electronica, deurhandgrepen.
                                      Maar bij welk merk gaat er nooit iets kapot? Ik denk dat je met een EV echt significant minder onderhoudspunten hebt. Of dat echt een (veel) lagere onderhoudsfactuur gedurende de levensduur betekent, kan ik niet inschatten. Ik denk dat bij kmstanden van boven 200dkm de kosten wel veel lager worden, omdat dat de stand is waarbij ICE-s vaak de eerste grote kuren kunnen gaan vertonen.

Comment

Tesla heeft ongeveer 20 bewegende onderdelen i.t.t. honderden bij een traditionele auto. Ligt er wel een beetje aan hoe en wat je telt. Als de kwaliteit goed is, zou in theorie een elektrische auto een stuk goedkoper moeten zijn in onderhoud. En daar schort het nog wel eens aan bij Tesla.

Interessant filmpje:

Comment

Voor wat betreft Tesla en garantie: 4 jaar/80.000km fabrieksgarantie op de hele auto, 8 jaar op aandrijving en accu (onbeperkte km's).

Met "0 onderhoud" bedoelde ik inderdaad meer op servicebeurten die een verbrandingsmotor nodig heeft. Tuurlijk heeft elke auto (en dus ook Tesla) onderhoud nodig aan ruitenwissers, banden, draagarmen. etc.

2006 AR 159 SW 1.9 JTDm
                                          1984 Saab 900 Turbo T8
                                          1981 Mercedes RMB 207D
                                          1974 Citroen 2CV 0.6

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ZamBeZi Bekijk bericht
                                            Tesla heeft ongeveer 20 bewegende onderdelen i.t.t. honderden bij een traditionele auto. Ligt er wel een beetje aan hoe en wat je telt. Als de kwaliteit goed is, zou in theorie een elektrische auto een stuk goedkoper moeten zijn in onderhoud. En daar schort het nog wel eens aan bij Tesla.

Interessant filmpje:
                                            Ik zou voorstellen om eens met taxi rijders op Schiphol -ik zit nogal eens in een tesla- te vragen hoe tevreden ze zijn. Ik heb er nog geen 1 positief over horen praten. Dat dat subjectieve beeldvorming is moge duidelijk zijn. Maar dat is nu ook precies waar het om draait. Horror verhalen over laden onderweg uitgesloten overigens, kwestie van als klant even van te voren vragen of hij een enkeltje Schiphol-Schoorl nog redt. Het antwoord is 50/50 overigens, het verbaast me al niet meer eerlijk gezegd.
                                            يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door woes Bekijk bericht
                                              Voor wat betreft Tesla en garantie: 4 jaar/80.000km fabrieksgarantie op de hele auto, 8 jaar op aandrijving en accu (onbeperkte km's).

Met "0 onderhoud" bedoelde ik inderdaad meer op servicebeurten die een verbrandingsmotor nodig heeft. Tuurlijk heeft elke auto (en dus ook Tesla) onderhoud nodig aan ruitenwissers, banden, draagarmen. etc.
                                              Ik snap niet zo goed waarom Tesla dan om de 20.000km een beurt a 1200 euro nodig heeft?

Comment

Over 2 jaar gaat de A3 e-tron hier eruit. De ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden houden mij dus wel bezig. Een belangrijke vraag die mij inmiddels wel bezighoudt, en misschien ook bij fabrikanten, is hoe range in het prioriteitenlijstje staat bij de keuze tussen een nieuwe EV.
                                                De Audi e-tron is denk ik een knappe auto maar stel dat Volkswagen met de ID Neo komt met een range die 200km hoger uitpakt, wat wordt dan de afweging? Ga je voor 'luxer' en duurder met de e-tron of accepteer je een goedkoper ogende ID Neo die verder komt op een lading? Gaan fabrikanten 'spelen' met de range om de doelgroepen in de gewenste modellen te krijgen?
                                                Attached Files

Comment

Dan wacht ik op de e-Skoda. Als die nóg 200 km verder komt :-)
                                                  VolvoXC70 D5 Geartronic (2012) - Ford Kuga 2.0 TdCi (2015) - Suzuki Jimny (2017)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RutgerK Bekijk bericht
                                                    De Audi e-tron is denk ik een knappe auto maar stel dat Volkswagen met de ID Neo komt met een range die 200km hoger uitpakt, wat wordt dan de afweging? Ga je voor 'luxer' en duurder met de e-tron of accepteer je een goedkoper ogende ID Neo die verder komt op een lading?
                                                    Kan dat wel? Nu weet ik niet wat voor auto die ID Neo moet worden, ziet er uit als formaatje Golf, maar er ligt een batterij van *pakt de AV er even bij* 228x168x34cm met een gewicht van 700kg in die e-Tron. Dat gaat niet passen in een kleine auto. En meer range betekent simpelweg meer batterijen.

Comment

Ik vind die ID range van Volkswagen mooi. Design en vormtaal spreekt me aan. Ik vind stiekem die ID Buzz ook wel tof, maar die komt pas in 2022: https://www.volkswagen.nl/elektrisch-rijden/id-buzz

Comment

ID Neo is formaat Golf. maar binnenruimte Passat. Dat is het doel.

E-Tron ist trouwens wel cool IRL. Kleiner als een Q8 en eigenlijk erg "normaal" qua opbouw maar erg fraai en een mooi interieur.

Comment

Vraagje: Kunnen die batterijen in elk formaat worden gemaakt, of zijn er technische beperkingen? Ik zou me die VW met een kortere hogere batterij kunnen voorstellen.

Edit: Was reactie op V4.

Die Buzz zou ik meteen willen hebben. Maar ik vrees dat dat voor een privérijder een duur grapje gaat worden.
                                                          Last edited by WimD; Vandaag, 12:01.

Comment

Working...
                                                          X