Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Effecten van Corona-cirsis op de leasemarkt en jou als lease-rijder

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Effecten van Corona-cirsis op de leasemarkt en jou als lease-rijder

Op dit moment worden er natuurlijk gigantisch minder kilometers gemaakt door leaserijders. Er zijn al best wat collega's van me die hun auto hebben ingeleverd.
    Ook als we straks uit de crisis zijn is de verwachting dat we nooit meer terug gaan normaal en dat het max 2 dagen op kantoor werken wordt. Ik snap dat dat niet voor iedereen geldt.
    De behoefte aan een lease auto gaat daarmee fink afnemen. Nu was de leasemarkt daar natuurlijk al vol op aan het voorstorteren met het feit dat mobiliteit aanbieden de toekomst is en het gebruik van deelauto's. Maar ik denk ook dat er best wat bedrijven gaan snijden in de secundaire arbeidsvoorwaarde, of in ieder geval de lease auto er uit gaan halen en het budget gewoon uitkeren aan de berijders. Dat is bij mij en velen andere al mogelijk.

Als ik naar mezelf kijk, ik heb mijn auto nu ruim 11 maanden en heb nog geen 10.000 km gereden. Ik heb misschien 3 maanden naar mijn werk gereden (4 dagen in de week, 1 dag thuis) en de rest is privé. Eigenlijk zou ik mijn auto gewoon weg moeten doen. Maar ja....het is een contract van 5 jaar, het is wel erg makkelijk om een auto te hebben en ja ik vind een Tesla Model 3 wel leuk om te rijden.

Wat zien jullie om je heen? En hoe denken de lease-rijders hier over het aanhouden van hun auto? Het scheelt wel erg veel geld als je dat dure ding waar je nu vrijwel niet in rijdt kan overdoen aan een collega en dan het geld laat uitkeren. Leuke auto kopen en dan straks 2 keer per week naar je werk rijden. Benieuwd hoe jullie er tegenaan kijken.
    Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Dat er wat gaat veranderen in de leaseregelingen is idd duidelijk. Wij hebben nu 2 auto's voor de deur staan, waarvan er één bijna permanent stilstaat (de C3 van MdV). Ik heb de eNiro nu precies een jaar en heb toch nog 20500 km gereden, normaal is dat ca 35000 pj. Rationeel gezien heb ik idd geen auto meer nodig aangezien ik bijna alles vanuit huis doe. De familieritten doen we eigenlijk altijd met mijn leasebak (de Kia dus).
    Die leaser nu inleveren is niet gunstig, die 4% bijtelling daar valt gewoon niet tegenop te fietsen :-) Als ik een 22%-bak zo hebben zou ik m denk ik wel weg willen doen.

Comment

De Kona staat op de BV en ik heb serieus nagedacht of ik dat zo wil houden nu er nog maar relatief weinig kilometers gemaakt worden (+- 3000km in een half jaar?).

Echter is de situatie dat ik veel vrienden en familie heb die ik wegens omstandigheden graag op elke moment zou willen kunnen bezoeken zonder dat er eerst een huurauto geregeld moet worden (de meesten zijn via het OV niet snel te bereiken).

Ik betaal dus graag voor dit privilege om op elk moment de auto te kunnen pakken wanneer dat noodzakelijk is.

Het is er wel en je ziet het nu ook iets beter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door denheer Bekijk bericht

Ik betaal dus graag voor dit privilege om op elk moment de auto te kunnen pakken wanneer dat noodzakelijk is.
        Snap ik helemaal. De 'vrijheid' die je hebt met een auto voor de deur die je altijd kan pakken is bijna onbetaalbaar voor mij. Ik heb dit jaar een keer een week geen auto gehad...en heb wegens werk elders ook een keer een week niet mogen rijden in de auto die er voor me stond (eerst een extra soort rijtraining volgen): dan voel ik me gelijk ongelukkiger!

Maar: als je dan ZO weinig rijd en alleen een auto in de buurt wil hebben om hem altijd te kunnen pakken...waarom dan niet iets leuks? Ipv een ...euh...kona? Hetzelfde voor de post daarboven van Teake (e Niro) en - in iets mindere mate, want Dick rijd nog wel iets meer - de openingspost?
        Toevallig allemaal ook nog meuk met teveel accu's ;-)

Comment

Als thuiswerken meer de norm wordt is het fijner een eigen auto helemaal naar smaak klaar te hebben staan. Gewoon een leuke occasie zonder al teveel maandlasten voor wat pret kilometers. Als dat een Tesla of iets anders moois van de zaak is, is dat natuurlijk prima. Zelf kopen lijkt me lastig of misschien net zo duur als leasen(?).
          ----------------------------------------------------
          F30 328I Aut8 HE Luxury Line & 208 1.6VTI Intuitive
          ----------------------------------------------------

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Boris - Djurre Bekijk bericht
            Maar: als je dan ZO weinig rijd en alleen een auto in de buurt wil hebben om hem altijd te kunnen pakken...waarom dan niet iets leuks? Ipv een ...euh...kona?
            Ik ben dol op de Kona, heerlijke auto om mee te rijden, zowel sportief als om mee te touren. Bovendien geeft het feit dat ik hem langer kan kan laten staan zonder me druk te hoeven maken over oliepeil, accu, etc. veel rust.

Jij mag het meuk vinden, ik vind het een ideale auto.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door veejay Bekijk bericht
              Als thuiswerken meer de norm wordt is het fijner een eigen auto helemaal naar smaak klaar te hebben staan. Gewoon een leuke occasie zonder al teveel maandlasten voor wat pret kilometers. Als dat een Tesla of iets anders moois van de zaak is, is dat natuurlijk prima. Zelf kopen lijkt me lastig of misschien net zo duur als leasen(?).
              ik zou nooit iets duurs zelf gaan kopen hoor......dan kun je inderdaad net zo goed leasen.
              Maar gewoon een bakkie van 10-15k ofzo. Ik rijd ook niet zo gek veel privekilometers meer moet ik zeggen. Vroeger reed ik het hele land door of zelfs de landsgrens over voor rally's, die tijd heb ik gehad sinds ik een kleine heb.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door denheer Bekijk bericht
                Maar ik heb het ook niet over GEEN auto hebben.......ik zou niet zonder auto kunnen. Maar een eigen auto kan dan toch een stuk goedkoper zijn dan wat ik nu rijd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ExTaxi Bekijk bericht

Maar ik heb het ook niet over GEEN auto hebben.......ik zou niet zonder auto kunnen. Maar een eigen auto kan dan toch een stuk goedkoper zijn dan wat ik nu rijd.
                  Daar zit voor sommigen wel wat in, momenteel kost the Kona mij netto 450,- per maand all-in.

Verkopen is echter een hoop afschrijving en terugbetaling van de MIA. En stel dat het allemaal weer aantrekt dan is het weer zoeken naar een goede 4% bijtelling auto. Ik denk dat het voor mij op middellange termijn voordeliger is om de Kona te houden.

Comment

Leasemarkt: auto's leveren na contract meer op vanwege meer km maar tegelijkertijd worden er op termijn steeds minder contracten gesloten? Tegelijkertijd gaat private lease harder groeien. Zoiets?
                    Als leaserijder die over een mobiliteitsbudget beschikt (dat is lang niet altijd het geval...) zou ik idd even gaan Excellen. Straks meer interessante auto's te koop: wel de leeftijd, niet het aantal km om een leuke deal te scoren?

Comment

Ik lever volgende week mijn 330e in ivm einde contract en heb besloten om niets te bestellen. Mag wel, maar ga me nu niet vastleggen. Voorlopig laat ik de mobiliteitsvergoeding uitkeren en rijd ik wel met mijn Jaguar. Win-win situatie.
                      Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Ik heb nooit een leasegebakkie mogen hebben, maar kon bij zakelijk gebruik altijd de kilometers declareren.

Mijn huidige werkgever vergoed OV op basis van een zelfladende kaart (vorm OV businesscard), tweede klas woonwerk, zakelijke dienstreizen 1e klas. Indien voldaan wordt aan bepaalde criteria mag er kilometervergoeding voor gebruik eigen auto gedeclareerd worden, 37 ct.p.km. belast, of 9 ct.p.km. onbelast als niet wordt voldaan aan de criteria. De regel is OV tenzij...
                        Met Covid-19 zijn de criteria wat opgerekt omdat het OV ontzien moet worden.

Met de auto´s die ik reed en rij kon het altijd wel uit, doe ook zelf het meeste onderhoud en ze zijn altijd ouder.

Met de huidige situatie ben ik van ruim 20.000 km per jaar (was ooit 28.000) naar nog geen 10.000 km op jaarbasis gegaan. Als ik een leaseauto zou hebben kostte mij dat een stuk meer als nu, dus ik begrijp gerust dat er een boel mensen zijn die de auto inleveren en voor een eigen auto kiezen.

De situatie is hier al zelfs zo dat waar we voorheen continu 2 auto´s in gebruik hadden er nu 1 in gebruik is bij zoonlief voor zijn stage, de andere voor mij en MdV. Dat gaat dus prima, we zouden in principe naar 1 auto kunnen.
                        Zweven is een ongekende ervaring, leve de hydraupneumatiek !
                        Ja Jappen roesten nog steeds !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door raspaardje Bekijk bericht
                          Leasemarkt: auto's leveren na contract meer op vanwege meer km maar tegelijkertijd worden er op termijn steeds minder contracten gesloten? Tegelijkertijd gaat private lease harder groeien. Zoiets?
                          Als leaserijder die over een mobiliteitsbudget beschikt (dat is lang niet altijd het geval...) zou ik idd even gaan Excellen. Straks meer interessante auto's te koop: wel de leeftijd, niet het aantal km om een leuke deal te scoren?
                          Straks? Het gaat toch om nu? Als iemand nu zijn auto er uit doet moet ie ook nu wat anders.
                          Het is denk ik geen Excellen....het is meer in de toekomst kijken. Niemand weet wat er gaat gebeuren en wanneer we uit deze situatie zijn en het weer mondjesmaat naar kantoor gaan wordt.
                          Tevens weet ik niet of alle klanten op dezelfde wijze gaan reageren en er mee instemmen dat mensen 3 dagen in de week thuis zitten. Dat soort dingen moet je voor jezelf bepalen waar je vanuit gaat.

Ik zit er nog niet echt heel hard aan te denken hoor, maar het spookt zo nu en dan wel door mijn hoofd. Al je én geen eigen bijdrage én geen bijtelling hebt en wel je bruto leasebedrag uitgekeerd, dan maakt dat best verschil.

Comment

Effecten zijn dat ik nu fors over hou op de mobiliteitsregeling, terwijl ik vooraf dacht ongeveer quitte te kunnen spelen met eigen auto ten opzichte van een nieuwe leaser.

Hoelang dat zo blijft, dat is weer een andere vraag. De bruto-netto berekening van de leasevergoeding die ik krijg uitbetaald klopt bijvoorbeeld niet meer (wat ook geldt voor reiskostenvergoedingen woon-werk van mensen die niet voor een leaser in aanmerking komen), want het netto deel wordt bepaald door het aantal kilometers a 19ct en die kilometers maak ik niet meer. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat het zo blijft dus.

Het grappige is nog wel dat ik destijds (eind vorig jaar) nadrukkelijk werd gewaarschuwd dat ik bij extra zakelijke kilometers deze niet zou kunnen declareren als ik voor uitkeren van het budget zou kiezen. Maar ja, het werkte dus precies andersom :-)
                            Last edited by V4; 24-10-20, 23:05.

Comment

Straks? Het gaat toch om nu? Als iemand nu zijn auto er uit doet moet ie ook nu wat anders.
                              Het is denk ik geen Excellen....het is meer in de toekomst kijken. Niemand weet wat er gaat gebeuren en wanneer we uit deze situatie zijn en het weer mondjesmaat naar kantoor gaan wordt.
                              Tevens weet ik niet of alle klanten op dezelfde wijze gaan reageren en er mee instemmen dat mensen 3 dagen in de week thuis zitten. Dat soort dingen moet je voor jezelf bepalen waar je vanuit gaat.

Ik zit er nog niet echt heel hard aan te denken hoor, maar het spookt zo nu en dan wel door mijn hoofd. Al je én geen eigen bijdrage én geen bijtelling hebt en wel je bruto leasebedrag uitgekeerd, dan maakt dat best verschil.
                              Als leaserijder met 22% bijtelling en misschien ook nog eigen bijdrage NU excellen. Als EV rijder zou ik het wel weten.
                              Als iemand die zijn mobiliteitsbudget nu al laat uitkeren STRAKS een leuke deal scoren met een interessante occasion.

Comment

NU excellen.
                                Nou, begin eerst eens met kijken waar je zelf in wil rijden...

Comment

Als leaserijder met 22% bijtelling en misschien ook nog eigen bijdrage NU excellen. Als EV rijder zou ik het wel weten.
                                  Als iemand die zijn mobiliteitsbudget nu al laat uitkeren STRAKS een leuke deal scoren met een interessante occasion.
                                  In mijn geval is het 7% bijtelling nu........en dat is natuurlijk bijzonder interessant, dat krijg je nooit meer.
                                  En inderdaad, als je nu gaat laten uitkeren dan telt het hard aan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht

Nou, begin eerst eens met kijken waar je zelf in wil rijden...
                                    haha dat wordt nog een hele moeilijke keuze als ik dat inderdaad moet gaan kiezen.

Comment

Het is appels met peren vergelijken. Een nieuwe leaseauto vs een oud bakkie. Die laatste is alrijd goedkoper. Maar het is totaal anders rijden. Ik kan leasen wat ik wil en rijd in een auto die ik ook zou kunnen hebben gekocht. Maar leasen is met weinig km nog steeds aantrekkelijker.. immers heb je geen afschrijving. En die is hoog op nieuw. Bruto leasebedrag uitkeren? Moet het bedrijf tegenkomen die dat doet. Reiskostenvergoeding komt booit in de buurt van dat en zou nu ook bijna nul zijn, omdat je weinig reist. Dus ik denk dat het blinkende blik wel even blijft. Tenzij je een aantal autos hebt en hem dus eigenlijk al 100% zakelijk kan rijden tegen 0% bijtelling
                                      STATLER: I wonder if there really is life on another planet.
                                      WALDORF: Why do you care? You don’t have a life on this one.

Comment

Het schrappen van de lease-auto uit de arbeidsovereenkomst lijkt onontkoombaar en ik zou er eigenlijk best begrip hoor hebben. Kan een werkgever eenzijdig deze arbeidsvoorwaarde aanpassen (houdt dat stand juridisch)?

Comment

Een arbeidsvoorwaarde die in de arbeidsovereenkomst staat, kan niet eenzijdig worden aangepast.
                                          Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Austin A35 Bekijk bericht
                                            Het is appels met peren vergelijken. Een nieuwe leaseauto vs een oud bakkie. Die laatste is alrijd goedkoper.

Met EV's als een Kona of Niro is dat niet zo natuurlijk.
                                            Als je 4% bijtelling hebt over zo'n auto (die rond de 45K kost), dan kost dat (all-in) ongeveer net zoveel als 1 tank benzine voor je oude bakkie.
                                            Dus dan is die nieuwe auto vele malen goedkoper, want elke extra privé-km is gratis, MRB, verzekering en onderhoud ook.

Maar die nieuwe auto is wel ook saaier dan een leuke oude BMW 6-cil oid.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                            Alfa Giulia 1300 (1966)
                                            Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                            BMW 320Ci (van GF)

Comment

Verder is dit voor de leaserijders niet eens zo'n issue. Voor de leasemaatschappijen en de autodealers/fabrikanten wel.
                                              Bijna geen enkele leaserijder zou na het leasen van zijn eigen geld een nieuwe auto kopen namelijk.

Over onze eigen situatie zit ik ook wel eens na te denken.
                                              Voorheen hadden we 2 dagelijkse auto's en 2 hobby-auto's. Nu heeft MdV een Kona van de zaak erbij en werk ik bijna elke dag thuis.
                                              De Kona is dus eigenlijk de enige auto die nu rijdt en de andere 4 staan stil.

De hobbyauto's blijven sowieso hoor, maar de 2 BMW's staan nu dus meestal stil en dat is zonde.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                              BMW 320Ci (van GF)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht

Met EV's als een Kona of Niro is dat niet zo natuurlijk.
                                                Als je 4% bijtelling hebt over zo'n auto (die rond de 45K kost), dan kost dat (all-in) ongeveer net zoveel als 1 tank benzine voor je oude bakkie.
                                                Dus dan is die nieuwe auto vele malen goedkoper, want elke extra privé-km is gratis, MRB, verzekering en onderhoud ook.

Maar die nieuwe auto is wel ook saaier dan een leuke oude BMW 6-cil oid.
                                                Maar natuurlijk. Punt was meer, als je die kona koopt is hij veel duurder dan het oude bakkie van 10k. Dus lease is niet zo duur. Sterker eigenlijk is het heel goedkoop en is de bijtelling minimaal als je nieuw wil zelfs net 22%
                                                STATLER: I wonder if there really is life on another planet.
                                                WALDORF: Why do you care? You don’t have a life on this one.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                                  Verder is dit voor de leaserijders niet eens zo'n issue. Voor de leasemaatschappijen en de autodealers/fabrikanten wel.
                                                  Bijna geen enkele leaserijder zou na het leasen van zijn eigen geld een nieuwe auto kopen namelijk.

Over onze eigen situatie zit ik ook wel eens na te denken.
                                                  Voorheen hadden we 2 dagelijkse auto's en 2 hobby-auto's. Nu heeft MdV een Kona van de zaak erbij en werk ik bijna elke dag thuis.
                                                  De Kona is dus eigenlijk de enige auto die nu rijdt en de andere 4 staan stil.

De hobbyauto's blijven sowieso hoor, maar de 2 BMW's staan nu dus meestal stil en dat is zonde.
                                                  In jouw geval zou ik kijken om afscheid te nemen van de niet hobby auto's. En zelfs wellicht een hobby auto er voor terug te kopen of een hobby auto inruilen voor een meer dagelijks inzetbare hobby auto. Porsche 911 (996/997), Maserati, BMW M, etc... wat in ieder geval geen straf is om dagelijks in te zetten.

Comment

Die gedachte speelt ook vaak door mijn hoofd hoor. Maar de Z4 en de 130i zijn beide wel hele leuke auto's.
                                                    Dus dan moet het wel iets leuks zijn zoals idd een 911.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                    BMW 320Ci (van GF)

Comment

In 2017 heb ik 5 dagen per week in Engeland gezeten en was ik alleen in het weekend thuis. Deze situatie is voor mij dus niet anders en ik vind het prima om een auto te hebben waar ik niet altijd mee rijd.

Comment

Eind van dit jaar ga ik van 21% naar 8% bijtelling, dus ja ik blijf graag leasen. Privé rijden is veel duurder. Daarbij mag ik toch hopen dat het aantal klant bezoeken volgend jaar weer gaat groeien..
                                                        Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Op woensdagmiddag?
                                                          ''Thank God for the internet experts''

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cobraman Bekijk bericht
                                                            Eind van dit jaar ga ik van 21% naar 8% bijtelling, dus ja ik blijf graag leasen. Privé rijden is veel duurder. Daarbij mag ik toch hopen dat het aantal klant bezoeken volgend jaar weer gaat groeien..
                                                            Maakt toch niet uit of je wel of niet bezoeken hebt? Blijft goedkoop rijden en je hebt tenminste een kilometerknaller op de oprit staan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cobraman Bekijk bericht
                                                              als ik privé ga rijden koop ik geen auto van 62k. dan is een kwart daarvan ook genoeg.
                                                              En dan denk ik dat privé rijden toch wel goedkoper gaat zijn.

Comment

als ik privé ga rijden koop ik geen auto van 62k. dan is een kwart daarvan ook genoeg.
                                                                En dan denk ik dat privé rijden toch wel goedkoper gaat zijn.
                                                                Dat hangt van veel dingen af:
                                                                - prijs van de auto en de mogelijkheid die aan te schaffen - in jouw geval dan nu dus 15-20K eigen geld besteden aan een auto
                                                                - wegenbelasting, verzekering en brandstof prijzen in combinatie met te rijden afstand zakelijk en ook privé
                                                                - onderhoud en dan vooral onverwacht onderhoud (lees: reparaties) die veel geld kosten
                                                                - hoe de werkgever het voorzien heeft (netto uitkeren met/zonder km-vergoeding)

Als je relatief weinig privé rijdt, geen vreemde kosten aan je auto hebt en het de ROB (reparatie, onderhoud, beheer) binnen de perken blijft is het misschien voordeliger. Maar dan heb je wel een 2e hands auto waar je zelf verantwoordelijk voor bent. Ik heb het een paar keer gedaan en het was niet echt voordeliger uiteindelijk.

Comment

Working...
                                                                X