Folha de Sao Paulo kopte vanmorgen met een artikel over een nieuw filerecord in Sao Paulo. In de avondspits van gisteren stond 312 km file. Dit is, volgens Google, in vogelvlucht de afstand van Groningen naar Maastricht.
Paulistanen praten en klagen net zo graag over het verkeer als wij in Nederland over het weer. Sao Paulo heeft, zoals bijna elke andere grote stad, grote verkeersproblemen. In de ochtend- en avondspits en tijdens flinke regenbuien slibt de stad dicht. Een afstand van 200 meter kan dan makkelijk een half uur duren, omdat het verkeer muur- en muurvast staat.
Paulistanen lopen (laat staan fietsen) niet graag. Deels vanwege de veiligheid, deel omdat er geen goede voorzieningen (fietspaden, verlichting) zijn en deels omdat een auto status geeft. Een collega van me die anderhalf jaar in Nederland heeft gewoond, is een van de enkelingen die een dag per week, wanneer hij rodizio (afhankelijk van het nummerbord mag een auto 1 dag in de week niet rijden) heeft, op de fiets stapt.
Als je hem tussen de auto’s ziet manoeuvreren, lijkt het op een circusact of zelfmoordpoging, maar gelukkig brengt hij het er elke keer zonder kleerscheuren af.
Een rijbewijs is in Sao Paulo zo gehaald, en de verkeersregels (mochten ze er al zijn) worden erg verschillend geďnterpreteerd. Gewoon even van de vierde rijbaan naar de zijkant manoeuvreren om een vriend uit te laten stappen, is de gewoonste zaak van de wereld. Links en rechts inhalen is standaard, ‘s avonds kan er door rood worden gereden wanneer het rustig is en midden op de weg langzaam naast een andere auto rijden om de weg te vragen is ook geen probleem.
Ik moet bekennen dat die chaos wel iets leuks heeft, en de meeste Paulistano’s rijden voorzichtig omdat hun auto niet of slecht verzekerd is en ze geen schade willen. Maar handig is het natuurlijk niet, en veel van de files worden door onhandig rijgedrag veroorzaakt.
Het stadsbestuur van Sao Paulo zit flink het met verkeersprobleem in zijn maag. Maar de regels die ingevoerd worden, lijken nog niet het gewenste resultaat te hebben. Rodizio heeft ertoe geleid dat veel mensen er minstens twee auto’s op nahouden.
In juli zijn twee nieuwe wetten afgekondigd die het verkeer moeten terugdringen. Gedurende de dag mogen er in de stad geen vrachtwagens komen, en in veel straten is parkeren aan de zijkanten niet meer toegestaan (waardoor een driebaans weg nu 4 tot 5 rijstroken heeft).
Het is te vroeg om te zeggen of deze maatregelen helpen. Wat wel opvalt is dat het aantal minibusje de afgelopen weken enorm is toegenomen om de stad gedurende de dag te bevoorraden, nu vrachtwagens taboe zijn.
http://blogs.fd.nl/expats/2008/08/31...er-f.html#more
Paulistanen praten en klagen net zo graag over het verkeer als wij in Nederland over het weer. Sao Paulo heeft, zoals bijna elke andere grote stad, grote verkeersproblemen. In de ochtend- en avondspits en tijdens flinke regenbuien slibt de stad dicht. Een afstand van 200 meter kan dan makkelijk een half uur duren, omdat het verkeer muur- en muurvast staat.
Paulistanen lopen (laat staan fietsen) niet graag. Deels vanwege de veiligheid, deel omdat er geen goede voorzieningen (fietspaden, verlichting) zijn en deels omdat een auto status geeft. Een collega van me die anderhalf jaar in Nederland heeft gewoond, is een van de enkelingen die een dag per week, wanneer hij rodizio (afhankelijk van het nummerbord mag een auto 1 dag in de week niet rijden) heeft, op de fiets stapt.
Als je hem tussen de auto’s ziet manoeuvreren, lijkt het op een circusact of zelfmoordpoging, maar gelukkig brengt hij het er elke keer zonder kleerscheuren af.
Een rijbewijs is in Sao Paulo zo gehaald, en de verkeersregels (mochten ze er al zijn) worden erg verschillend geďnterpreteerd. Gewoon even van de vierde rijbaan naar de zijkant manoeuvreren om een vriend uit te laten stappen, is de gewoonste zaak van de wereld. Links en rechts inhalen is standaard, ‘s avonds kan er door rood worden gereden wanneer het rustig is en midden op de weg langzaam naast een andere auto rijden om de weg te vragen is ook geen probleem.
Ik moet bekennen dat die chaos wel iets leuks heeft, en de meeste Paulistano’s rijden voorzichtig omdat hun auto niet of slecht verzekerd is en ze geen schade willen. Maar handig is het natuurlijk niet, en veel van de files worden door onhandig rijgedrag veroorzaakt.
Het stadsbestuur van Sao Paulo zit flink het met verkeersprobleem in zijn maag. Maar de regels die ingevoerd worden, lijken nog niet het gewenste resultaat te hebben. Rodizio heeft ertoe geleid dat veel mensen er minstens twee auto’s op nahouden.
In juli zijn twee nieuwe wetten afgekondigd die het verkeer moeten terugdringen. Gedurende de dag mogen er in de stad geen vrachtwagens komen, en in veel straten is parkeren aan de zijkanten niet meer toegestaan (waardoor een driebaans weg nu 4 tot 5 rijstroken heeft).
Het is te vroeg om te zeggen of deze maatregelen helpen. Wat wel opvalt is dat het aantal minibusje de afgelopen weken enorm is toegenomen om de stad gedurende de dag te bevoorraden, nu vrachtwagens taboe zijn.
http://blogs.fd.nl/expats/2008/08/31...er-f.html#more
Comment