Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mooie of aparte (technische) oplossingen in auto's

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Mooie of aparte (technische) oplossingen in auto's

    Er zijn automerken die dingen net iets anders, mooier of soms juist minder logisch oplossen dan anderen.

    We kennen bijvoorbeeld TVR. Bij een Cerbera open je de deur door een knopje in te drukken onder de buitenspiegels. Ze hadden eerst het idee opgevat om mensen 2 keer op de deur te laten kloppen om hem open te laten springen, maar dat werkte niet goed waarschijnlijk.

    Maar buiten deze cool bedoelde gadgets zijn er ook andere dingen.
    Ik zag afgelopen weekend bijvoorbeeld een vroege Renault 4 staan met de motorkap open en mijn oog viel op het volgende :

    http://commons.wikimedia.org/wiki/Im...ault_4_012.jpg

    De bak van de R4 zit voor de motor en de bediening loopt dwars door het dashboard over de motor heen en vervolgens via een stang de bak in.
    Prachtig gewoon, maar geen ander merk die het zo had opgelost denk ik. :-)

    Weet iemand meer van zulke dingen? Graag met foto's uiteraard.

    Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)




  • #2
    Aparte technische oplossingen. Hmmm. D'r zijn hier nogal wat Alfarijders, toch? :)

    Ik trap wel af: vergeet even het motorblok, denk er even een 1.8 puntenslijper voor in de plaats.



    Wie kan er zonder het boekje te raadplegen het ruitenwisservloeistofreservoirbijvultuutje vinden? :)
    Mini Cooper Clubman
    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
    "Jasper val dood." - RH

    Comment


    • #3
      Die zit half onder het spatbord idd! :-)

      Ferrari 308 GTB QV (1983)
      Alfa Giulia 1300 (1966)
      Mazda Miata (1990 Daily driver)
      BMW 320Ci (van GF)



      Comment


      • #4
        LOL, "ruitenwisservloeistofreservoirbijvultuutje" dat is een goeie voor Scrable (3x de woordwaarde)
        Iedereen heeft recht op mijn mening!

        Comment


        • #5
          Deze moet ook wel genoemd worden. Vele merken "pronken" er nu mee alsof het iets nieuws is, maar Citron had het 40 jaar geleden al.

          Mini Cooper Clubman
          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
          "Jasper val dood." - RH

          Comment


          • #6
            De meeste autokenners weten wel dat de Citroen DS mechansich meedraaiende koplampen had aangesloten op het stuurstangenstelsel. Maar de DS had ook een vertikale beweging in de koplampen bestuurd door een ingenieus kabel en hefboomsysteem aangesloten op de achterste stabilisatorstang. Dus wanneer de auto in de achterveren werd gedrukt bij het acceleren kantelden de koplampen in dezelfde beweging naar beneden, zodat het lichtbeeld op de weg hetzelfde bleef en er geen tegenliggers worden verblind. Het systeem is zo eenvoudig dat je je afvraagt waarom dit niet vaker is toegepast.

            Comment


            • #7
              Volgens mij is Lenny mijn verloren tweelingbroer of zo. :)
              Mini Cooper Clubman
              "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
              "Jasper val dood." - RH

              Comment


              • #8
                Het lijkt er op dat de Fransen graag dingen op een andere manier doen. Ik kan me de vering van een 2CV nog herinneren:



                De uitleg van een 2CV liefhebber:
                De 2CV is uitgerust met 2 veerpotten die langs beide zijden van het chassis zijn gemonteerd. In deze "potten" bevinden zich de veren die respectievelijk een voorwiel en een achterwiel van vering voorzien.
                Deze potten zijn bij middel van een demperrubber bewegend opgehangen, zodat bij het nemen van een hindernis met het voorwiel, het gehele systeem naar voor wordt getrokken, waardoor het achterwiel reeds op de hindernis wordt voorbereid, (een iets steviger afvering.)





                Last edited by iOnline; 02-09-08, 14:43.
                Iedereen heeft recht op mijn mening!

                Comment


                • #9
                  Mooie oplossing voor een saai vervoermiddel:)


                  http://wot.motortrend.com/6252364/au...ept/index.html
                  "Aerodynamics are for people who cannot build engines"-Enzo Ferrari
                  Matthes 7:3-5
                  "I believe most things can be said in a few lines."-Enzo Ferrari
                  "One must keep working continuously; otherwise, one thinks of death."-Enzo Ferrari
                  "The mark of a great car is one whose overall competence exceeds what you should expect from its individual components and the 1M does just that"-Chris Harris

                  Comment


                  • #10
                    Ha, die Gummers;

                    Zonder iets aan de innovativiteit van de Godin af te willen doen; de Tucker Torpedo had in 1948 ook al meedraaiende verlichting. Weliswaar middels n centraal gemonteerde extra koplamp, maar toch. En volgens mij heb ik zelfs wel eens een vooroorlogse Amerikaan (een Cord of een Auburn misschien?) met een soortgelijke voorziening gespot.
                    Scherven brengen gelul.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                      Volgens mij is Lenny mijn verloren tweelingbroer of zo. :)
                      Ja wie weet, maar hoezo? :-)

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                        De bak van de R4 zit voor de motor en de bediening loopt dwars door het dashboard over de motor heen en vervolgens via een stang de bak in.
                        Typisch, bak voor het blok, blok achter de vooras (ding is niet voor niets behoorlijk agiel), voorwielen op de hoek, dus het kan slim, en dan hebben anno 2008 al die 'moderne' FWD middenklassers een overhang als een supertanker. Geven ze lekker makkelijk de crashregels de schuld en gaan massaal door met die goedkope 'motor+bak dwars voorin boven op de vooras' constructies. Vind ik echt ongelofelijk.

                        Nadeel: de distributie zit aan de achterkant tegen het schutbord, bij een R4 moest het blok dus uitgebouwd worden voor je bij de distributie kon (weliswaar was het een ketting en die zou een autoleven mee moeten kunnen, maar kon door een versleten spanner verspringen).

                        Maar goed, er waren er meer met bak voor het blok, destijds.

                        Comment


                        • #13
                          Tsja, dwars geplaatst is ook ergens wel logisch natuurlijk. Krukas draait dezelfde kant op als de wielen.
                          Afgelopen weekend op de alfa clubdag nog wat Alfa 33's/Sud's onder de kap bekeken. Die motor zit ook echt een eind naar voren, maar gek genoeg zijn die krengen echt ontzettend goed qua wegligging. Toen de Alfasud uitkwam was de een index wat betreft voorwielaandrijvers.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                            de Tucker Torpedo had in 1948 ook al meedraaiende verlichting. Weliswaar middels n centraal gemonteerde extra koplamp, maar toch.
                            Haalde dat de productie, of was het een van de vele features aan de Tucker die het prototypestadium niet overleefden?
                            (voor zover je werkelijk van productie kon spreken, bij Tucker, 57 stuks geloof ik)

                            Comment


                            • #15
                              De motorplaatsing is natuurlijk ook niet het enige wat het weggedrag bepaalt. Die boxer in de Sud heeft dan bv weer wel een laag zwaartepunt.

                              Comment


                              • #16
                                En door de schijven bij de bak (waar kennen we dat van?) een laag onafgeveerd gewicht.

                                Comment


                                • #17
                                  Yep, alleen op de Sud, niet op de 33. Maar goed, dat heeft mijn Eend ook, schijven tegen de bak. Inderdaad, wie was daar de eerste mee?

                                  Comment


                                  • #18
                                    De eerste serie productie-auto met ABS: de Jensen Interceptor FF (Ferguson Formula).

                                    Deze was voorzien van vierwielaandrijving met automatisch power-Lok differentieel, stuurbekrachtiging en schijfremmen rondom. Maar, dus ook ABS.

                                    En dan praten we over eind jaren 60. Mooi staaltje techniek.
                                    Last edited by Eddieee; 02-09-08, 20:51.
                                    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

                                    Comment


                                    • #19
                                      Wat me zo te binnen schiet: Mercedes-Benz bouwde ooit een auto om het wereldsnelheidsrecord mee te breken, de T80. De Tweede Wereldoorlog zorgde ervoor dat die auto nooit de weg op is gegaan. Maar hij bestaat nog in het MB-museum. Het is een zeswielig monster met een Batman-achtige carrosserie en een Messerschmitt-vliegtuigmotor erin.

                                      Die auto zou een mechanische launch control krijgen. Vanaf de (niet aangedreven) voorwielen liep een bowdenkabeltje, zoals tot voor kort ook in veel auto's werd gebruikt om je snelheidsmeter aan te drijven (het kabeltje brengt de draaiende beweging van de aandrijving over naar de meter). Vanaf de aandreven achterwielen liep ook zo'n kabeltje. Beide kabeltjes eindigden in een tandwielkastje met een differentieel erin. Dat diffje dreef weer een mechanische constructie met een veer ofzo aan waarmee de gasklep van de motor een beetje kon worden teruggedraaid.

                                      Als beide kabels (dus alle wielen) met dezelfde snelheid draaiden, stond het diffje stil, en was de gasklep dus zover open als de bestuurder wilde. Maar als de achterwielen sneller draaiden dan de voorwielen, bewoog het diffje, en daarmee de gasklepconstructie, en ging de gasklep wat verder dicht, tot de achterwielen niet meer slipten.

                                      Of het goed gewerkt zou hebben, weten we dus niet, maar ik vond het ZO inventief toen ik het las.
                                      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Dat is ook een mooie idd, Brun!

                                        Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                        Alfa Giulia 1300 (1966)
                                        Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                        BMW 320Ci (van GF)



                                        Comment


                                        • #21
                                          Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                          Wat me zo te binnen schiet: Mercedes-Benz bouwde ooit een auto om het wereldsnelheidsrecord mee te breken, de T80. De Tweede Wereldoorlog zorgde ervoor dat die auto nooit de weg op is gegaan. Maar hij bestaat nog in het MB-museum. Het is een zeswielig monster met een Batman-achtige carrosserie en een Messerschmitt-vliegtuigmotor erin.

                                          Die auto zou een mechanische launch control krijgen. Vanaf de (niet aangedreven) voorwielen liep een bowdenkabeltje, zoals tot voor kort ook in veel auto's werd gebruikt om je snelheidsmeter aan te drijven (het kabeltje brengt de draaiende beweging van de aandrijving over naar de meter). Vanaf de aandreven achterwielen liep ook zo'n kabeltje. Beide kabeltjes eindigden in een tandwielkastje met een differentieel erin. Dat diffje dreef weer een mechanische constructie met een veer ofzo aan waarmee de gasklep van de motor een beetje kon worden teruggedraaid.

                                          Als beide kabels (dus alle wielen) met dezelfde snelheid draaiden, stond het diffje stil, en was de gasklep dus zover open als de bestuurder wilde. Maar als de achterwielen sneller draaiden dan de voorwielen, bewoog het diffje, en daarmee de gasklepconstructie, en ging de gasklep wat verder dicht, tot de achterwielen niet meer slipten.

                                          Of het goed gewerkt zou hebben, weten we dus niet, maar ik vond het ZO inventief toen ik het las.
                                          Cool!! Een soort van mechanische tractiecontroll zeg maar!

                                          Jacco

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ik vind het altijd wel mooi als ze een de vuldop van de benzineopening netjes hebben weggewerkt.
                                            Zoals b.v. de oude modellen MB achter de kentekenplaat.
                                            Vooral de Caddilac had het mooi weggewerkt onder het rechterachterlicht.
                                            Echt schitterend, niet zo'n laadklep aan de zijkant, egg lelijk.
                                            Let maar eens op de "nieuwe" 6 serie van BMW, FOEILELIJK.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Even voor Harry !!
                                              Die R4tjes reden als de brandweer, zeker een R4 GTL.
                                              Fijne auto's en heel makkelijk in gebruik, alles kon erin, zelfs 9 man :-)
                                              De 2CV van Citroen had volgens mij hetzelfde concept.
                                              Mijn vader sleutelde trouwens ook veel aan die Renaultjes.
                                              Een verkeerde versnellingsbak kwam ook nog weleens voor.
                                              Dan had je alle versnelling achteruit inplaats van vooruit kan ik me nog wel herinneren.

                                              S.
                                              Last edited by Beamer; 03-09-08, 07:43.

                                              Comment


                                              • #24
                                                lol, 9 man in een R4? Was voor "De eerste de beste" neem ik aan? ;-)
                                                Ik heb er nog nooit in gereden en het is niet echt mijn type auto, maar zo'n hele vroege vind ik altijd wel leuk om te zien.

                                                Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                BMW 320Ci (van GF)



                                                Comment


                                                • #25
                                                  In mijn Daf zitten de stuurstangen vrij hoog in het motorcompartiment. Daardoor ontstaat er een groot voeten compartiment. Vooral de bijrijder merkt altijd dat er best veel ruimte is.

                                                  Dezelfde truc wordt nu door Toyota uitgevoerd bij de IQ, zodat er 4 personen in die kleine auto kunnen.

                                                  Je vraagt je af waarom niemand anders dat toepast?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                                                    Ja wie weet, maar hoezo? :-)
                                                    Nou, jouw post over de hoogtestabilisatie van de DS-lampen was ZO kort op mijn post over de meesturende koplampen, dat ik dacht dat het toeval was en dat we ze allebei tegelijk postten. Maar 't was dus een reactie. :)
                                                    Mini Cooper Clubman
                                                    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                    "Jasper val dood." - RH

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      @Jasper : je haalt Elentinos en Lennart door elkaar, maar dat geeft niet hoor. :-)

                                                      Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                      Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                      Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                      BMW 320Ci (van GF)



                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        *knippert met z'n ogen*

                                                        Verrek. Ja, kan ik het helpen. Allebei zo'n sig line vol ouwe urnen. :)
                                                        Mini Cooper Clubman
                                                        "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                        "Jasper val dood." - RH

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Die vuldop achter de kentekenplaat zat ook op onze Opel Rekord uit 1970, die ik zelf van 1977 tot 1979 een tijdje heb gereden.
                                                          Heb nog zitten puzzelen of je met een bowdenkabeltje naar het interieur die kentekenplaat snel naar beneden kon duwen als je vrij laat een camera langs de weg zag...

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Oorspronkelijk geplaatst door Beamer Bekijk bericht
                                                            Even voor Harry !!
                                                            Die R4tjes reden als de brandweer, zeker een R4 GTL.
                                                            Fijne auto's en heel makkelijk in gebruik, alles kon erin, zelfs 9 man :-)
                                                            S.
                                                            Ik ben eens met 6 man/vrouw in mijn driedeurs 104 ZL (<3,40m)
                                                            naar Amsterdam gereden. Het ging wel, maar van het meisje dat voorin in het midden zat mocht ik niet naar z'n vier..

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                                              *knippert met z'n ogen*

                                                              Verrek. Ja, kan ik het helpen. Allebei zo'n sig line vol ouwe urnen. :)
                                                              Hehehehe, het was trouwens geen reactie op Jaspers post, een parallel-post in optima forma.

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                                                                Tsja, dwars geplaatst is ook ergens wel logisch natuurlijk. Krukas draait dezelfde kant op als de wielen.
                                                                Afgelopen weekend op de alfa clubdag nog wat Alfa 33's/Sud's onder de kap bekeken. Die motor zit ook echt een eind naar voren, maar gek genoeg zijn die krengen echt ontzettend goed qua wegligging. Toen de Alfasud uitkwam was de een index wat betreft voorwielaandrijvers.
                                                                J, da's waar ook. Heb nog 's in een grijs verleden een Alfa Sud 1.5Ti (een kleine 100pk op 895kg, voor die tijd ongehoord) gereden. Ding roestte letterlijk onder mijn kont vandaan (als ik de matten optilde kon ik de weg onder mij door zien schieten), maar hij reed als een tiet. Heb trouwens ooit nog 's problemen gehad met de remmerij (reed bijna een benzine pomp binnen) en toen flink kosten gehad omdat het hele remgebeuren op zo'n waanzinnige plek zat:



                                                                Zoals je kunt zien zaten de schijven van de voorremmen onder de motorkap...
                                                                Last edited by iOnline; 03-09-08, 13:17.
                                                                Iedereen heeft recht op mijn mening!

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X