Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Met de Tesla op vakantie

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Met de Tesla op vakantie

Ben net terug van 2 weekjes Zwarte Woud en Toscane. In Toscane (net onder Firenze) stond op het kampeerterrein een nederlander met een Tesla Model S. Toevallig had ik een paar weken terug eens opgezocht hoe het zit met de locaties van die superchargers en dat zag er best ok uit; je kan met een Tesla aardig door Europa knallen. Meest zuidelijke supercharger op dit moment is Verona; toch wel kiele kiele als je dan nog met de airco op vol nog ff 280 km door moet rijden tot de camping. Uiteindelijk de eigenaar nog kunnen spreken en wat blijkt? Nada problema! Op de camping waar wij zaten was zelfs een laadpunt (geen supercharger natuurlijk) en hij heeft op 1 traject na niet eens z'n snelheid aan hoeven passen om z'n range wat te verruimen. Verder heeft ie gewoon overdag gereden met de airco aan (het was bijna 40 graden). Ook bij de superchargers geen problemen; aankomen, stekker er in, bakkie doen, plasje, nog 5 minuten wachten en verder knallen (30 minuten laden is 300 km rijden). Het zou mij niks verbazen als hij een hoger gemiddelde heeft gehaald dan ik met de Focus, gezien het aantal plasstops dat de kinderen nodig hadden.

Oh ja: een dagje Rome heeft ie ook nog ff gedaan met dat ding...

Inspirerend. Kom maar op met die Model 3: http://www.egear.be/tesla-model-3/
    ďYouíre gonna need a bigger boatĒ

Ja collega van me is ook met zo'n ding naar ItAlie geweest. Het is even plannen, maar verder geen probleem. Hij heeft meer problemen gehad met de Tesla zelf waar nog aardig wAt kinderziektes in blijken te zitten, vooral met krakende ophangrubbers.

Comment

Tesla is op dit moment de enige die een nuttige elektrische auto aanbiedt volgens mij.
      En dan nog voor een relatief scherpe prijs ook. Te scherp blijkbaar want ze maken nog honderden miljoenen verlies elk jaar begreep ik :-)
      Maar dat komt misschien goed?
      Ik ben benieuwd of ze die model 3 kunnen aanbieden voor 40K in NL. Lijkt me sterk.

Zo'n PHEV die 30km elektrisch kan rijden is je reinste kolder. Zo zijn er meer.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
      Alfa Giulia 1300 (1966)
      Mazda Miata (1990 Daily driver)
      BMW 320Ci (van GF)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
        Tesla is op dit moment de enige die een nuttige elektrische auto aanbiedt volgens mij.
        En dan nog voor een relatief scherpe prijs ook. Te scherp blijkbaar want ze maken nog honderden miljoenen verlies elk jaar begreep ik :-)
        Maar dat komt misschien goed?
        Ik ben benieuwd of ze die model 3 kunnen aanbieden voor 40K in NL. Lijkt me sterk.

Zo'n PHEV die 30km elektrisch kan rijden is je reinste kolder. Zo zijn er meer.
        Voor forenzen tussen DH en R'dam zoals ik dat tegenwoordig doe is het anders prima. ;)

Comment

Het is niet de enige Nederlandse Tesla op vakantie in Italia, want ik zie er hier geregeld een rijden. Ik zit wel dichter bij Verona. Trouwens pas eentje gezien op Italiaans kenteken. Dus zodra de belasting voordelen over zijn, zal het in Nederland wel snel minder worden. Zou jammer zijn, want het is echt een gaaf ding, een inderdaad vooralsnog de enige BEV die echt werkt zoals we gewend zijn dat een auto werkt. Twee weken terug zat ik nog te droogfappen met de carconfigurator. Als je de P85D met " insane mode" te langzaam vind kun je nu als upgrade een P90D met "ludicrous mode" bestellen: 0-100 in 3 seconden. :)
          Last edited by Joep; 28-07-15, 07:40.

Comment

Je zegt het zelf zodra de belastingvoordelen voorbij zijn is het niets meer dan een rijkeluispeeltje.

Ik begrijp ook niet waarom ze met een minder snelle versie komen maar met een grotere range. Want vermogen gebruiken kost stroom. Als er nou eentje kwam met 800 km bruikbare range dan zou dat een hele verbetering zijn.

Comment

Het is wel jammer dat het succes van Tesla helemaal afhangt van overheidsbeleid en belastingvoordelen. Als de overheid er niet aan wil, dan maakt het merk geen schijn van kans. In het rijke autoland Luxemburg zie je geen enkele Tesla rijden. Je hebt hier dealers van alle topmerken: Ferrari, Maserati, Bentley, noem maar op. Maar voor een Tesladealer moet je honderden kilometers over de grens.
              VolvoXC70 D5 Geartronic (2012) - Ford Kuga 2.0 TdCi (2015) - Suzuki Jimny (2017)

Comment

Je kan ook prima op wintersport met een Tesla, hieronder in Sankt Anton:

Comment

Laten we niet vergeten dat alle grote automerken op enig moment of nog steeds overheidssubsidie hebben gekregen; dat geldt een beetje voor alle grote werkgevers in een land (Volkswagen anyone?). Of dacht je dat die belastingvoordelen om ergens een fabriek te bouwen geen verkapte staatssteun waren? Fisker Karma heeft daar destijds ook handig gebruik van gemaakt, maar ging desondanks de eerste keer failliet. Dus om nu een beginnend automerk als Tesla daar continu op af te rekenen is nogal kortzichtig.

Duurzaamheid is met de huidige commerciŽle modellen niet aantrekkelijk genoeg voor fabrikanten en dus zullen ze er niet aan beginnen tot er een stimulus komt. En dat is wat de overheid geeft op deze manier. En blijkbaar zijn er - los van de 7%-schrapers - mensen die het ook wel aantrekkelijk vinden, alleen ontvangt het nu (oneerlijke) concurrentie door een industrie die zich in leven probeert te houden. Je hoeft geen raketchirurg te zijn om te zien dat de verbrandingsmotor langzaam uitgefaseerd wordt. Zeker in de steden.

Tesla laat met (achterhaalde maar) bewezen techniek zien dat elektrisch rijden niet suf hoeft te zijn. De P-modellen zijn niet zozeer bedoeld om heel efficiŽnt mensen te vervoeren maar om ze te verleiden en uit de otto-auto te krijgen. En dat doe je met een sexy model dat supercarprestaties biedt. Pas als mensen daarna aan het idee gewend zijn komen de suffe familiewoages die efficiŽnter met hun energie omgaan.

En als het massaal wordt dan kunnen ze (hopelijk) ook nieuwere technologieŽn toepassen die ook de range en betrouwbaarheid kunnen bieden die de meeste mensen willen. En zeaubhizeau is dat range-geneuzel zinloos, want als dat het belangrijkste argument zou zijn, dan zouden er ook geen auto's meer verkocht worden die 1 op 5 rijden.
                  Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Prestaties zijn prima, comfort(mede door de relatieve stilte) ligt ook op een hoog niveau, voorin is het prima voor elkaar(rijpositie etc)
                    Maar achterin is het gewoonweg niet goed voor elkaar wat de afstand betreft tussen zitting en vloer, accupakket onder de vloer is net te hoog om comfortabel te kunnen werken.
                    En da's toch waar het om draait.. ;)
                    Veritatis simplex oratio est

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PACO Bekijk bericht
                      Tesla laat met (achterhaalde maar) bewezen techniek zien dat elektrisch rijden niet suf hoeft te zijn. De P-modellen zijn niet zozeer bedoeld om heel efficiŽnt mensen te vervoeren maar om ze te verleiden en uit de otto-auto te krijgen. En dat doe je met een sexy model dat supercarprestaties biedt. Pas als mensen daarna aan het idee gewend zijn komen de suffe familiewoages die efficiŽnter met hun energie omgaan.
                      Klopt. En ik ben benieuwd of ze er in slagen over 2-3 jaar een wagen aan te bieden voor 40-50k. Gezien de komende belasting-hervormingen (4% voor elektrisch vs. 22% voor de rest), zou dat een knaller moeten worden. Zelfs als ie 60k kost, steek je t.o.v. van een gemiddelde middenklasser op benzine elke maand netto 150,= euro in je zak; een hoop Nederlanders willen daarvoor best een snoertje uitrollen.
                      ďYouíre gonna need a bigger boatĒ

Comment

Die snoertjes zijn straks ook verleden tijd met inductieladers. Dan kun je snelwegen aanleggen met inductielussen erin en de hele weg elektrisch rijden :)
                        Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Zoiets?

1882.JPEG

Maar dan zonder snoertjes :-)
                          VolvoXC70 D5 Geartronic (2012) - Ford Kuga 2.0 TdCi (2015) - Suzuki Jimny (2017)

Comment

Range gelul PACO ?
                            Nu heb ik toevallig een auto die met gemak de 1:5 haalt als je wilt......400km range en dan kom je hortend en stotend tot stilstand (is me laatst gebeurd bij Joure, online hulp gekregen want hij ging in noodloop, ja u leest het goed, er werd online in de ECU ingegrepen om de lucht uit het systeem te starten, dikke piemel werk maar dat terzijde, ik tank voortaan wel op tijd).
                            Kan hem op elke hoek van de straat weer "opladen" binnen 5minuten zelfs.
                            Als jij me nu vertelt dat dat met superchargers ook zo is dan kan ik je misschien gelijk geven ?
                            ;)

Manco is en blijft laden van de Tesla.
                            En zolang ze zich concentreren op nutteloze acceleratie verkooppraat, zal dat nog wel even zo blijven.
                            Verder prima auto hoor. Klasse Seat. Maar dan met grote Ipad en gratis kraakjes in interieur en onderstel.

Oh ja. De wegenwacht weet er ook geen raad mee heb ik inmiddels vernomen. En de Tesla backup is dan echt een serieus probleem.
                            Hier in Hamburg zit poen zat voor Tesla. Ze hebben een dealer. Staat 1 Tesla. Blijkbaar is Tesla niet zo heel overtuigd van hun kunnen.
                            Ze krijgen die Duitsers niet over de streep. En dat is vreemd. Met de energiewende die "am Laufende" is......
                            :)
                            يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Die auto's zijn nu idd zakelijk interessant (in NL), verder niet.

In AustraliŽ zie je bv. ook helemaal geen hybrides en electromeuk rijden.
                              Dat is daar gewoon niet interessant. En omdat die auto's over het algemeen lelijk zijn en duurder om te rijden, wordt het daar gewoon niet verkocht.

In Amerika zijn Priussen ooit cool geweest, maar dat is nu toch wel afgelopen?

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                              Alfa Giulia 1300 (1966)
                              Mazda Miata (1990 Daily driver)
                              BMW 320Ci (van GF)

Comment

Hoi Harry
                                In Duitsland en Frankrijk. En Portugal Spanje, Italie ook niet. Noorwegen Finland Zweden zie je ze ook niet.
                                Ze willen best wel, hier in Hamburg bijv.
                                Maar die mensen zijn duidelijk in wat ze denken.
                                Van laadpaal naar laadpaal rijden = kut.
                                In NL gaan we oeverloos ouwehoeren dat je dat niet kut moet vinden.
                                Hier op gummen ook.
                                Het blijft echter kut.
                                Tenzij je op elke hoek van de straat kunt "tanken".
                                Dan blijft alleen nog de 30minuten "tanktijd" en dan je "tank" maar halfvol hebben over.
                                Nou ja. Als je "tankt" bij een snellaad station.
                                Want bij "tanken" bij een "normaal tankstation" duurt het een uur of 4.

Die Tesla mensen zijn net de Apple sekte.
                                Superieur aan alles en iedereen.
                                Wat natuurlijk helemaal niet zo is.
                                Sterker nog, het tegendeel is aan de orde.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                  In Amerika zijn Priussen ooit cool geweest, maar dat is nu toch wel afgelopen?
                                  In de eerste drie kwartalen van 2014 waren de US verkopen toch nog steeds ruim de helft van de wereldproductie met 98.000 exemplaren: https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Prius#Sales
                                  Mini Cooper Clubman
                                  "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                  "Jasper val dood." - RH

Comment

TSM, alle argumenten die jij nu naar voren brengt zijn precies dezelfde argumenten die mensen riepen toen de eerste auto's op straat reden. Kon allemaal niet, levensgevaarlijk, zinloos, etc. Maar die mensen rijden nu niet meer te paard naar hun werk kan ik je vertellen (los van het feit dat ze allang gecomposteerd zijn, maar dat terzijde).

Ik bedoel maar, iedereen kan zien dat vervoer van een toenemend aantal mensen - en dan met name in de verstedelijkte gebieden - niet meer met individuele units met ottomotor kunnen. Dat zeg ik niet als liefhebber van ronkende automobielen, maar als logisch nadenkend mensch. Het is niet voor niks dat er geÔnvesteerd wordt in zelfstandig rijdende auto's, want die kunnen straks mooi aansluitgen bij het andere rijtje zelfrijdende auto's die over snelwegen worden geleid, ingelegd met inductielussen en allerlei veiligheidssystemen zodat je die afstanden snel en zonder files aflegt. En juist die vervoersbewegingen zijn bij uitstek geschikt om daar een andere energiebron voor te organiseren.

Daarnaast zal er altijd behoefte zijn aan individueel en autonoom transport, maar dat kan makkelijk samen gaan. Let wel, elektriciteit hoeft natuurlijk niet de enige 'brandstof' te zijn. Ik zie zelf nog steeds toekomst voor andere hybride systemen die niet alleen elektriciteit als uitgangspunt hebben en wel snel aan te vullen zijn. De problemen die dat nu 'verhinderen' zijn niks meer dan uitdagingen die met echte wil opgelost kunnen worden.

Comment

Voor iemand die van mijn EU-belastingcenten zwaar gesubsudieerde propellorphalussen in de Noordzee duwt, vind ik TSM trouwens wel opvallend gekant tegen alternatieve energiebronnen.

Ofwel: wat maakt zo'n BMW allemaal los, zeg. :)
                                      Mini Cooper Clubman
                                      "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                      "Jasper val dood." - RH

Comment

Het is weer brallen geblazen TSM... ;)

In Noorwegen en Zweden rijden ze overigens wel, en is er zo'n iedere 200 km een Supercharger.( Zweden een stuk of 15 en Noorwegen iets van 25 ofzo, wijsheid heb ik van de Teslaverkoper in A'dam omdat een oud-achterbanker belangstelling heeft om een Tesla te kopen)

Comment

Dat kan allemaal wel zijn PACO maar de laadtijd moet factor 10 omlaag terwijl de accu dichtheid factor 10 omhoog moet om alle ongemakken van electrisch rijden weg te nemen.
                                          Inductielussen, liefst in de snelweg, prachtig natuurlijk, ik wrijf al in mijn handen. Nog meer windmolens ;)
                                          Ongeveer van zelfde argument-sterkte als rijden met een kleine thorium reactor aan boord.

Probleem is dat een distributiekanaal een technisch probleem is, dat kun je met factor tijd en geld oplossen.
                                          Accu techniek is een fysieke grens, er is op een gegeven moment een punt dat het gewoon niet gaat.
                                          Voorlopig zitten we bovenop dat punt.

Basis huidige beschikbare kennis en techniek krijg je de huidige accu's niet vol in een tijd gelijk aan de tijd die je nodig hebt voor tanken, koffie drinken, uitgebreid schijten, nog een keer koffie, een gehakt staaf, weer schijten, en op de terugweg de toiletjuffrouw uitwonen. Sterker nog je kunt het allemaal 3x doen en dan nog is je accu niet vol (maar je zak wel leeg -afhankelijk van type en afmetingen van koffiejuffrouw). Dat is ronduit kut en nog een hele lange weg verwijderd van iets wat Łberhaupt vergelijkbaar is met een "normale auto". En dat laden is allemaal niet zo erg als de range 3x zo groot is als van een vergelijkbare wagen. Maar als je de Tesla vergelijkt met een 535d (bijv) dan zou hij volgens mijn filosofie 2400km range moeten hebben ofzo.
                                          En dat maakt het probleem alleen maar groter.
                                          Denk ik. :)

Ik ben ook absoluut niet overtuigd van het slepen met energie als de energie dichtheid zo laag is.
                                          We hebben het over een factor 20 ofzo accu vs tank benzine of diesel...........

W220L.....er rijden ook Ferrari's in Afrika ;) je wijsheid is blijkbaar enigszins gekleurd door je bronkeuze ;)

De discussie op de Tesla fora is wel van seatonline niveau 1998. Jongens. Op 19" wielen heb je toch zeker 23km meer range dan op 21"........maar goed, die 500km range halen ze met gemak.....moet je wel achter een vrachtwagen hangen...........man man man wat een ellende die wagens.....:)....lang leven de vrijheid :P
                                          Last edited by TSM; 28-07-15, 13:12.

Comment

"Gekleurd door de bronkeuze"
                                            ROFLOL.

Ach, de NoormetTesla die graag wilde weten hoe hij veilig uit de bouwput bij de Spaklerweg kon komen was er ook erg over te spreken en vertelde eigenlijk hetzelfde als de verkoper.
                                            Ook gekleurd natuurlijk....

Ik heb geen belangstelling voor een luxe milkfloat maar vind het wel interessante ontwikkelingen.

En om nu zoals jij een beetje ongenuanceerd gaan lopen brullen 'het is kut en het blijft kut" ach.......

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                                              In Noorwegen en Zweden rijden ze overigens wel, en is er zo'n iedere 200 km een Supercharger. (Zweden een stuk of 15 en Noorwegen iets van 25 ofzo, wijsheid heb ik van de Teslaverkoper in A'dam omdat een oud-achterbanker belangstelling heeft om een Tesla te kopen)
                                              Dat kan ik bevestigen. Ik was deze maand in Noorwegen, en daar is Tesla zichtbaar een groot succes. Is ook logisch: ze wekken daar enorm veel groene stroom op (waterkrachtcentrales) dus het is heel interessant om het land vol te zetten met superchargers.

Comment

De laadtijd is wellicht nu een probleem, maar de werkelijke Holy Grail in het elektrisch rijden is de actieradius.

Wanneer je een betrouwbare actieradius hebt van 1000 mijl ofwel 1600 km, is er feitelijk geen beletsel meer op te noemen tegen een elektrische auto. Da's waar bedrijven als Tesla dus ook naar toe werken. Niemand rijdt namelijk meer dan 1600 km op een dag, op wat blaatverhalen van turbo-vakantiegangers na.

Het maakt dan weinig uit of de laadtijd tot 95% - 100% capaciteit 30 minuten of 6 uur is: je zet hem 's nachts gewoon aan de lader. En die laders plaatsten is echt het punt niet, dat gaat gewoon gebeuren in immer rapper tempo. De rest van de infra ligt er immers al (het electriciteitsnet).

Dan de vervolgdiscussie over hoe groen de stroom is die er in gaat, prima, maar de TSM houding van "Dit is niks en het wordt ook niks" is gewoon achterhaald denken. Electrische auto's rijden we over 15 jaar allemaal.

De grommende V8's zijn dan voor het weekend en daar kiepen we dan syntetische Euro 95 in van 16 euro de liter.... :)
                                                Mini Cooper Clubman
                                                "Jasper val dood." - RH

Comment

TSM, ik zie dat jij nogal moeite hebt met 'uit het doosje' te denken als ik zie welke berenkuddes jij op de weg zet :)

Als ik zou spreken met de kleine groene mannetjes die jou een paar keer per jaar ontvoeren om hun nieuwe Human Anal Probe-a-Nator (voorzien van blauw-wit logo) uit te proberen en vertel dat wij om de 500-800 km moeten tanken en daar best nog wat geld aan kwijt zijn, dan lachen ze misschien ook hard. Tanken? En dat duurt 10 minuten (zonder de activiteiten die jij beschrijft)? wat een tijdverlies!

Tijdverlies is allemaal relatief en gerelateerd aan het referentiekader wat je nu hebt. En als tijdsefficiŽncy echt het doorslaggevende argument is, dan komt daar ook wel een oplossing voor. Maar volgens mij proberen ze met elektrische auto's een ander probleem op te lossen, nl. dat van lokale vervuiling en uitstoot. En op het moment dat ze opwekking van die energie goed geregeld hebben wordt die elektriciteit pas echt 'schoon'.

Misschien ligt de oplossing van elektrisch rijden niet helemaal in lokale opslag van die elektriciteit, maar meer als energiebron voor aandrijving. Kom ik weer op de levensgrote Carrera racebanen, waarover je in een treintje met andere forenzen heen zoeft met 120km/h.u. op 5m afstand van je voor -en achterligger; allemaal automatisch gestuurd totdat je de snelweg verlaat en weer overgaat op autonome batterijkracht al dan niet ondersteund door een hybride motor op perslucht i.c.m. zonne-energie, waterstof of wat dan ook.
                                                  Hell, al maak je die restantkilometers met een Hemi bigblock met compressor, dan nog is het enorme winst door de bank genomen. Maar zoals het nu gaat kan het niet meer en wat we nu zien is de - soms wat moeizame weg - naar die ontwikkeling toe. Vergeet niet dat de problemen die er nu zijn vaak politiek en commercieel-protectionistisch van aard zijn.

Comment

Tegen de tijd dat jullie elektrisch rijden, is W220L mijn chauff. En dan zal het me offshore reet roesten wat voor motor erin zit.

PACO en Japser niet teveel veronderstellen wat ik denk, daar is een spreekwoord voor :)

Ik kom er later op terug. Even aan het werk. Moet ook gebeuren.

Comment

Ah ja, als 'ie opeens niet meer weet hoe hij zich eruit moet lullen moet 'ie opeens aan het werk :)))
                                                      (Y)

Comment

Dream on TSM, tegen die tijd rijd ik zelf ook elektrisch.

Met m'n Quingo door de tuinen van Huize Avondrust......

Comment

Noorwegen barst inderdaad van de elektrische auto's en stikt ook in de groene stroom om ze op te laden. Dus ja, daar zijn e-auto's een groot succes.

Met ťťn klein kanttekeningetje: de overheid heeft er massief veel subsidie in moeten steken. De Tesla is er zelfs goedkoper dan een VW Golf en als e-rijder heb je nog allerlei andere voordeeltjes bij parkeren, bij files vermijden enzovoort:

http://www.telegraaf.nl/autovisie/au..._auto_s__.html

http://www.z24.nl/geld/4-redenen-waa...derland-568548

Dat vertekent 't beeld toch wel een beetje, vind ik.
                                                          Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                                                            Dream on TSM, tegen die tijd rijd ik zelf ook elektrisch.

Met m'n Quingo door de tuinen van Huize Avondrust......

Ik stel voor dat je TSM wel in een cabriolet chauffeurt....

....dan kan in ieder geval de gebakken lucht er makkelijk uit ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                                              Noorwegen barst inderdaad van de elektrische auto's en stikt ook in de groene stroom om ze op te laden. Dus ja, daar zijn e-auto's een groot succes.

Met ťťn klein kanttekeningetje: de overheid heeft er massief veel subsidie in moeten steken. [...]

Dat vertekent 't beeld toch wel een beetje, vind ik.
                                                              Klopt, en dat is precies waarop ik doelde toen ik schreef:

Oorspronkelijk geplaatst door WimD Bekijk bericht
                                                              Het is wel jammer dat het succes van Tesla helemaal afhangt van overheidsbeleid en belastingvoordelen. Als de overheid er niet aan wil, dan maakt het merk geen schijn van kans.
                                                              Deze maand kon ik mijn vakantieland Noorwegen vergelijken met mijn woonland Luxemburg. Twee rijke landen met een totaal ander beleid. De Noren verdienen veel aan hun groene stroom, en subsidiŽren het gebruik van alle kanten. De Luxemburgers verdienen veel aan het tanktoerisme (diesel kost vandaag 1,03) en zitten niet op elektrische auto's te wachten. En dus kan Tesla het wel schudden. En Nederland hangt daar een beetje tussenin.

Comment

Naja, zonder subsidie etc is het blijkbaar ook "niet te betalen".
                                                                Tesla en de rest van de elektrokarretjes zijn in NL ook zwaar gesubsidieerd.( niet voor de particuliere markt he, stel je voor)
                                                                Al mag het dan officieel niet zo genoemd worden.. ;)

Comment

Working...
                                                                X