Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hybrid, kiss my ass!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Hybrid, kiss my ass!

    Gisteren was er een behoorlijk interessant programma op TV (ik meen op de VPRO) over auto's en brandstofschaarste.

    een interessante auto die in dat programma werdt vermeld, was deze:
    http://seattlepi.nwsource.com/local/..._needle20.html

    Die auto liep in de jaren '70 al 376.59 mpg en was goed genoeg voor vermelding in het Guiness book of World Records.

    Je vraagt je inderdaad af waarom auto's tegenwoordig nog steeds niet zuiniger zijn dan 20 jaar geleden.....
    All you need to remember is the number '70' .

  • #2
    Gaaf. Dit is 'm.

    http://www.opel-p1.nl/custom/testcar...0opel%20p1.htm
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

    Comment


    • #3
      Ja, dat is 'm. Bedankt voor de link.
      All you need to remember is the number '70' .

      Comment


      • #4
        max vermogen bij 600 tot 1500 rpm. Dat is nou ook niet echt een feest om te rijden :) Doe dan toch maar de prius.
        Forza!

        Comment


        • #5
          leuk stukje!!
          wat me frappeert is het verwarmen van de lucht , er is ergens ook een patent op een soort motor die alle warmte weer recycled en daar de brandstof en lucht mee voorverwarmt ,kan iemand me natuurkundig uitleggen waarom je dat zo zou willen ?
          thermo dynamisch is er wat voor te zeggen , voor het prestatie niveau is het weer een ander verhaal
          "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
          "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
          "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
          "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

          Comment


          • #6
            Dat verwarmen van die lucht leggen ze niet goed uit. Ze bedoelen eigenlijk: verwarming van de brandstof, zodat de benzine verdampt en dus als gas met lucht mixt.
            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

            Comment


            • #7
              Heb de uitzending gezien. Dat van die Opel wist ik niet, wel gaaf. De PR-man uit Russelsheim wist er ook niets van ;-)

              Vond het af en toe wel eenzijdig belicht. Dat "Detroit" in feite geen zak heeft gedaan om tot efficientere auto's te komen, is bekend.
              Dat ze de EV-1 met opzet hebben laten stranden ook.

              Maar het programma liet de fabrikant van de Tesla (gaaf ding!) uitgebreid aan het woord om de brandstofcel en waterstofaandrijving af te kraken. Logisch dat hij dat doet, dat concurreert met hem.
              De nadelen van electrische aandrijving, zowel praktisch als milieu-technisch, kwamen nergens aan bod.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door CWATR Bekijk bericht
                Die auto liep in de jaren '70 al 376.59 mpg
                Wel grappig wat je krijgt als je 1 liter op 100km kilometer gaat vertalen naar MPG. Dan ziet het er ineens een stuk wetenschappelijker uit :-).

                Comment


                • #9
                  Zo'n Tesla gaat idd goed vooruit zeg ! En is nog mooi ook.

                  http://www.teslamotors.com/performan...and_torque.php
                  Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

                  Comment


                  • #10
                    Lennart, ik had geen zin om 't uit te rekenen....ik ben een tamelijk luie donder:-)

                    Motroos, dat van die verwarmde lucht verbaasde mij ook. Ik dacht dat lucht (of beter: zuurstof) zo koel mogelijk moest zijn om een zo goed mogelijke vullingsgraad te krijgen.
                    Maar die vullingsgraad was blijkbaar niet het allerbelangrijkste voor dhr. Visser: het lijkt erop dat hij een extreem 'magere' verbranding wilde.De hele motor werdt ingepakt (ik neem aan om thermisch verlies zo veel mogelijk tegen te gaan) en andere, ingrijpende zaken.

                    De auto viel natuurlijk niet normaal te rijden maar toch vindt ik het geringe verbruik opmerkelijk.

                    Maar de vraag blijft eigenlijk overeind: een beetje auto verbruikt al gauw 1 op 13-14....waarom kan dat niet zuiniger zonder dat de driveability daardoor in het gering komt?

                    In het VPRO programma werdt trouwens ook nog eens subtiel verteld dat het patent van een uitvinding om een auto 4-5% zuiniger met brandstof om te laten springen, door een oliemaatschappij was opgekocht.

                    Dit lijkt me ook iets waar overheden eens naar zouden moeten kijken; valt wat mij betreft in dezelfde categorie als kartel-vorming.
                    All you need to remember is the number '70' .

                    Comment


                    • #11
                      Er was toch een jaar of 15 geleden ook iemand die Dieselmotortjes ombouwde om op frituutvet te kunnen rijden of soortgelijke plantaardige olie.
                      Hoor je ook niets meer van; patent ook opgekocht door een oliemagnaat. Was te goed en dus bedreiging voor de oliebusiness.
                      Mocht de olie echt op zijn, verbaas je dan niet over het aantal leuke patenten die er links en rechts ineens opduiken...

                      Comment


                      • #12
                        Elsbett

                        Bouwt nog steeds diesels om naar PPO.
                        Veritatis simplex oratio est

                        Comment


                        • #13
                          Ja, ik heb al een paar keer een auto zien rijden met een sticker achterop: 'ik rijd op plantaardige olien'. Die stonken naar frituurvet.

                          Comment


                          • #14
                            http://www.ppo.nu/forum/
                            Toyota Prius 2 - my 09 - editione Tech - 203K+54K km

                            Comment


                            • #15
                              De ellende is dat je Accijns moet betalen en dan is frituurvet duurder dan diesel, lpg en benzine. Met de biobrandstoffen en soebsiediesj op andere alternatieve brandstoffen (in de vorm van rest/afvalproducten met een geringe Co2 uitstoot) had men gehoopt om voor 2012 al een stuk verder te zijn met de bijbehorende concurrerende prijzen. Nu word je door de douane gestraft als je gebruikt frituurvet in je Mercedes 190 Diesel pleurt. Moeten ze je wel eerst betrappen, dat wel. Maar je krijgt gewoon een naheffing op basis van een schatting.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door levensnevel Bekijk bericht
                                Handig lijstje:

                                ADDITIEVEN = toevoegingen aan de olie om de eigenschappen te veranderen.

                                APO = afgewerkte plantaardige olie

                                ATF = Automatic Transmission Fluid = (automatische) versnellingsbak olie

                                BIODIESEL = middels een chemisch proces (veresteren) veranderde olie met andere (nadeliger) eigenschappen, niet verwarren met PPO!

                                BTL = Biomass to Liquids, biogas-massa omgezet naar (vloeibare) diesel.

                                CHINO DINO = (is al uitgelegd maar omdat ie zo mooi is) oude olie van de chinees gemixt met normale diesel.

                                CO = koolmonoxide, giftig gas dat bij onvolledige verbranding vrijkomt.

                                CO2 = kooldioxide, geen giftig gas dat bij elk verbrandingsproces voorkomt.

                                DI = Direct ingespoten dieselmotor

                                DINO = diesel-normaal, de gewone diesel aan de pomp verkrijgbaar. (uit het Duits, komt van Dinosauriërsprit)

                                Facet = Merk 12 V Brandstofpomp.

                                GTL = Gas to Liquids, aardgas omgezet naar (vloeibare) diesel, bestanddeel van V-power (Shell).

                                Hardy = Merk 12 V Brandstofpomp.

                                IBC = Intermediate Bulk Containers, 500 liters vaak euro-pallet formaat 80x120x65cm & 1000 liters 100x120x85cm

                                IDI = Indirect ingespoten dieselmotor (wervelkamers)

                                IP = Injectie Pomp

                                KGR = Kort F59Gesloten Retourleiding

                                KZO = koolzaadolie

                                Merknamen IP's = Delphi - Lucas - CAV - Stanadyne - Roosmaster - Bosh - Zexel - Ambac – C.ummins - Denso - Yanmar - KiKi – RotoDiesel

                                Nox = stikstofoxiden, zure gassen die bij elk verbrandingsproces in geringe mate vrijkomen (deze zijn veroorzaken "zure regen").

                                PD = Pompverstuiver techniek (hoofdzakelijk bij VW, Audi, e.d.)

                                Poelheizer = Zie WW

                                PPO = pure plantaardige olie in onveranderde vorm bv. van de zonnebloem, koolzaad, sojaplant etc.

                                Roderen = Ook wel lappen of oplappen, 2 vlakken met behulp van pasta en wrijvingen perfect op elkaar doen passen, van Dale: [Belg., inf.] inrijden

                                SDI = http://en.wikipedia.org/wiki/SDI

                                SLAOLIE = verzamelnaam voor diverse soorten plantaardigeolie, al dan niet gemixt.

                                SVO =straight vegetable oil, dus gewone PPO.

                                Tigerloop = Brandstofontluchting (Productnaam)

                                TOC Uno = Brandstofontluchting (Productnaam)

                                VISCOSITEIT = mate van vloeibaarheid (herstel....mate van stroperigheid.......) ( dikker of dunner) van de olie, soms ook aangeduid als VISCO.

                                WD40 = Multi purpose kruipolie, voor vanalles te gebruiken

                                WKK = warmtekrachtkoppeling (dieselmotor met generator die zowel warmte als stroom opwekt)

                                WT2 = Zie WW

                                WVO = waste vegetable oil, gebruikte olie van de friettent, visboer etc.

                                WW = Warmte Wisselaar (via koelwater, of electrisch verwarmd, dan vaak WT2 of Poelheizer genoemd)

                                ZBO = zonnebloemolie

                                Comment


                                • #17
                                  Deze gasten zijn ook cool bezig:
                                  http://www.illuminatimotorworks.org/

                                  Grappig project...
                                  Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ha, die Kiwi;

                                    Dat zijn die gasten uit VPRO's Tegenlicht. Leuk project, inderdaad.
                                    Scherven brengen gelul.

                                    Comment


                                    • #19
                                      http://www.z24.nl/bedrijven/transpor...ikel_32501.z24

                                      "een hybride voor de gewone man" Hoezo? Is 't nu een statussymbool dan?
                                      All you need to remember is the number '70' .

                                      Comment


                                      • #20
                                        Diegene die een Hybride besteld hebben kunnen voorlopig effe cancellen:

                                        http://www.nu.nl/news/1779455/37/Pri...wisseling.html
                                        All you need to remember is the number '70' .

                                        Comment


                                        • #21
                                          Damn, Tesla zit zonder geld. Overpromising?

                                          Wel spijtig eigenlijk.
                                          Rock on. RS.

                                          Comment


                                          • #22
                                            "The first few hundred cars have been paid full in cash when they booked their vehicles. The reservations following that required from $4,000 to $60,000 of deposit. We have over 1,200 reservations, which means we've taken multiples of tens of millions of cash from our customers and have spent them all. Meanwhile, we only delivered less than 50 cars... "


                                            Tja...
                                            Veritatis simplex oratio est

                                            Comment


                                            • #23
                                              Dus je hebt +100 keren 100.000$ ontvangen (=+10.000.000$), en in ruil daarvoor heb je 50 auto's gemaakt, en 9.000.000$ in de bank.

                                              Wilt dat zeggen dat alle overhead betaald moet worden door de investeerders?

                                              Ik mag hopen dat als je een auto verkoopt aan 100.000, hij niet 120.000 kost in loon en grondstoffen om te bouwen...
                                              2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

                                              Comment


                                              • #24
                                                Oei... nog maar even geduld dus voor ik met zo'n electrische Elise, Tesla oid ga rijden. Dingen zijn gewoon duur om te maken.

                                                Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                BMW 320Ci (van GF)



                                                Comment


                                                • #25
                                                  Venturi maakt ook zo'n ding nu toch? Kost gewoon 3 ton oid. En dat kan blijkbaar wel uit.

                                                  Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                  BMW 320Ci (van GF)



                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X