Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie koopt z'n auto cash?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Wie koopt z'n auto cash?

Er zijn nogal wat auto-fora in NL en op ieder fora wordt over auto's van 40-45k gesproken alsof 't niks is. Kopen die mensen überhaupt een auto van geld dat ze bezitten of koopt inmiddels ook 90% van NL op de pof? (net als in de USA)

Om met mezelf te beginnen: ik zou zelf alleen een auto kopen als ik het geld op de bank zou hebben (plus nog eens een flink gedeelte 'over' voor eventuele financiele tegenslagen).
    All you need to remember is the number '70' .

Ik zou sowieso geen daily driver voor dat geld kopen, hooguit een (dan wel waardevast) speelding. Kijk, leasen via je werkgever, ok, maar dat je met max een paar keer modaal 45.000 gaat uitgeven (waarvan je de helft na 2 jaar kwijt bent) voor iets wat een klein beetje comfortabeler en stiller is dan iets van 8000, nee dank je.

Comment

V50 direct afgerekend. Maar ik zie geen bezwaar tegen een lening, mits de maandlasten te overzien zijn. Maar ik zou een paar dingen overwegen:
      1. Hou ik per maand voldoende over na sparen voor vervanging (=afschrijving), onderhoud, benzine, MRB en verzekering?
      2. Als ik een lening afsluit, hou ik dan per maand voldoende geld over voor afbetalen van die lening + de posten bij 2 (minus afschrijving, want afschrijving = aflossing).

Voor mij als zelfstandige:
      3. Als ik de auto direct afreken, hou ik voldoende reserve over?
      4. Als ik een lening afsluit, is mijn reserve groot genoeg om ook de maandlast van die lening te kunnen betalen?

En dat is uiteraard allemaal na beantwoorden van vraag 0:
      0. Heb ik het geld er voor over? Of je nou 40k in 1x aftikt of vermeerderd met rente verspreid over 4 jaar, het is toch geld wat je nergens anders meer aan kan besteden.
      All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Tot nog toe voor een auto nooit geleend.
        Zou ik ook niet snel doen, nog steeds niet.

Maar slechts een keer lang geleden relatief veel geld (hfl 25.000) aan de aankoop van een toen 1-jaar oude auto uitgegeven, de rest waren qua aankoop relatief kleinere bedragen.

Edit: nee, twee keer, de andere keer was hfl 20K (10jr geleden), en die auto heb ik nog steeds.
        Last edited by Ruud; 01-10-08, 16:05.

Comment

Voor mijn eerste autootje destijds heb ik wel geleend. Was net afgestudeerd en had geen rooie cent. Gelukkig was het maar Hfl. 6.500,-- dus dat was te overzien. Maar in principe staat het met wel tegen om geld te lenen voor iets wat afschrijft.

Verder heb ik privé nog nooit meer dan €12.500 uitgegeven aan een auto. Altijd tweedehands. Dat afschrijven van megabedragen zie ik absoluut niet zitten, die centen beleg ik liever of ik ga er van op vakantie.

Maarreuh CASH heb ik nog nooit een auto gekocht, ik maak het geld wel gewoon even over. :)
          Mini Cooper Clubman
          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
          "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
            Maarreuh CASH heb ik nog nooit een auto gekocht, ik maak het geld wel gewoon even over. :)

Bij een particulier doe ik toch liever gewoon boter bij de vis.
            De laatste aankoop in D (was garagebedrijf) heb ik ook gewoon contant afgerekend.

Comment

Pinnen
              Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Alle auto's die ik ooit heb gehad heb ik contant afgetikt met spaargeld. Lenen voor een auto zou ik alleen doen als de nood aan de man is en er even geen liquide middelen paraat zijn. Maar dan nog zou ik de lening tot een minimum beperken. Ouderwets he...

Comment

Alleen bij Citroën betaal ik altijd in Polaroid.

Mini Cooper Clubman
                  "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                  "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PACO Bekijk bericht
                    Pinnen
                    Dat bestaat nog maar een jaar of 15 toch?

Lol @ JB

Comment

Altijd direct geld overgemaakt, maar wel via het bedrijf. Daar zit nog wat voordeel aan natuurlijk.
                      Forza!

Comment

Cash. Maar da's alleen voor 2e auto's, al vanaf het moment van het rijbewijs halen heb ik al leaseauto's.

Comment

Cash in principe, ga geen geld overmaken naar iemand die ik niet ken, geen bedrijf, geen particulier.
                          Paar uitzonderingen wel gemaakt,kocht ooit een 911 van een gummer, dat ging via de bank, ook mijn motor heb ik toen ik nog in Duitsland woonden via internet bankieren overgemaakt, maar ik had wel een officieel getekend koopcontract toen en kon zo snel geen cash bij elkaar sprokkelen.

Comment

Ja...hmmm, ik heb de topic-titel blijkbaar wat lullig gekozen. ;-)

Wat ik bedoel is het volgende: die mensen die allemaal over auto's van 45k (of vaak nog meer) praten; kopen die zo'n ding met geleend geld of bezitten die inderdaad zoveel geld dat de aanschaf van zo'n duur auto inderdaad geen probleem is?

Indien het met geld wordt betaald dat voorhanden is (en eerlijk verdiend mag ik aannemen) ben ik dan zo voorzichtig? Of wordt er toch meer op de pof gekocht dan we met z'n allen toe willen geven.

Moet je eens kijken wat er op diverse fora aan auto's wordt uitgegeven!

Comment

Och, dat wisselt nogal denk ik. Soms is er sprake van een onderneming, waardoor de auto niet -zoals bij de gemiddelde loonslaaf- met netto salaris hoeft te worden betaald. Of er wordt geleasd, kan ook.

En dan zijn er natuurlijk nog steeds zat mensen die wél gewoon 50K voor een auto aftikken, ook uit privé. Voorzichtig/onvoorzichtig, dat lijkt me een hele persoonlijke zaak. Als je 't kan lijen en die afschrijving deert je niet, waarom dan niet zou ik zeggen.

En ik denk inderdaad ook dat een hoop mensen er niet voor uitkomen dat ze hun auto financieren. Het Nederlandse particuliere wagenpark is namelijk voor 70% gefinancierd. Goed, dat zullen zeker niet allemaal wagens van 45K zijn, maar ze zitten er tussen. 't Is alleen in Nederland nogal een taboe, lenen. Vind ik persoonlijk wat vreemd, 't is een afweging die iedereen voor zichzelf moet maken tenslotte. Maar er hangt een zweem van "schande" over lenen heen in dit land.
                              Mini Cooper Clubman
                              "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                Maar er hangt een zweem van "schande" over lenen heen in dit land.
                                Gek eigenlijk, want zodra die lening niet lening heet maar hypotheek doen we niet moeilijk over tonnen. Ja, belastigvoordeel, kapitaalopbouw, yade yade, I know. Maar in the end is ook dat gewoon een lening.
                                Oliestoken voor het goede doel

Comment

Daar heb je in principe gelijk in.....

Toch heb ik met een hypotheek (mits die niet te hoog is) minder 'probelemen' dan met een lening voor een auto. Vul de yadayada redenene zelf maar in.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht
                                    Gek eigenlijk, want zodra die lening niet lening heet maar hypotheek doen we niet moeilijk over tonnen. Ja, belastigvoordeel, kapitaalopbouw, yade yade, I know. Maar in the end is ook dat gewoon een lening.
                                    Ja, maar niet voor iets wat zo f*kking veel afschrijft. In normale omstandigheden is het huis relatief waardevast, dat kan je niet van een auto zeggen.

Net zo iets: lenen voor een vakantie, dat lijkt me echt ellende.

Comment

komop, veel meer stoeren verhalen verwacht ik. "Lenen? Dat zou ik NOOIT doen!" Wat eigenlijk vrijwel iedereen altijd zegt, maar ondertussen.

Ik heb alleen de Civic ooit cash gekocht! 6500 gulden maarliefst, maar had gelukkig een inruiler.
                                      Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Geld lenen voor een huis is iets anders denk ik, want een huis schrijft niet af, maar komt naar je toe, met af en toe een dip in de huizenmarkt natuurlijk.

Lenen voor een auto is denk ik alleen maar verstandig als je meer aflost, dan de auto afschrijft, anders zit je met een restschuld. En heel erg goed verzekeren natuurlijk.

Ik leen nooit voor een auto, maar misschien zou dat voor mij niet eens onverstandig zijn, omdat ik over het algemeen auto's koop, waar ik wat op verdien. Als ik in theorie daarvoor geld ga lenen, kan ik nog duurdere auto's kopen en nog meer verdienen. Toch vind ik dat risico niet acceptabel.
                                        Last edited by Lennart; 01-10-08, 19:40. Reden: geldt voor geld

Comment

De privé-auto's, boten, motoren cash. ( S-klasses zijn/waren geleased )

In de auto/motorhandeltijd overigens ook altijd cash. ( mensen worden hebberig van papiergeld ;-) )
                                          Veritatis simplex oratio est

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht
                                            Ik heb de M3 gewoon afgetikt, niks geleends aan. Ik leen alleen voor mijn huis, en verder nergens voor..................................

IMHO heb je met een huis weinig andere keus dan lenen, uitzonderingen daargelaten, maar dan is lenen slimmer ivm met de hypotheek aftrek.

Bij een auto heb je wel een keus, van niet aanschaffen, heel goedkoop of heel duur, een huis kan je evt huren, maar das ook veel geld en zonder huis kan je ook niet, zonder auto wel........................
                                            If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bullshit!

When they say nothing's wrong that's when you run

Comment

Ach, natuurlijk lenen de meeste mensen voor een auto.
                                              Wil je een betrouwbaar beeld van het Nederlandse lenen-voor-een-auto verhaal, dan is gummen misschien een verkeerde plek om het te vragen. De meesten rijden lease, danwel auto op de zaak en een enkeling tikt een nieuwe M3 contant af ;-)

Natuurlijk is er niks mis met lenen, zolang je er maar wel je kop bij houdt. En dat is het probleem in NL: met al die kutreclames van Scheringa Groep c.s. zie je dat het lenen erg populair is. Als ik al die trainingspakken bij de MediaMarkt met dikke vette flatscreen zie weglopen dan weet ik al hoe laat het is: zwart geld of zo'n winkelcreditcard. Iemand met een minimum of amper modaal salaris tikt niet zomaar 3K af voor een TV.

Voor auto's lenen is ook prima, helemaal als je echt een auto nodig hebt, zoals voor je werk. Ik heb het wel een keer gedaan omdat ik moest reizen voor mijn baan en mijn toenmalige wrak niet meer voldeed. Wel heb ik die lening versneld afbetaald, dus dat was geen meerjarenplan. De Leon heb ik wel contant afgerekend, maar dan praten we niet over 45K uiteraard.

Voor een fun-auto zou ik trouwens niet snel lenen. Dat is gewoon pure luxe, een speeltje. Die moet je wel gewoon aftikken.

Als laatste: je stelt een vraag over GELD op een NEDERLANDS forum.
                                              Denk je nou echt dat mensen open en bloot zullen antwoorden op deze vraag? Je kunt net zo goed vragen wat men krijgt aan salaris, haha.
                                              Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Alle privewagens die ik ooit heb gekocht cash betaald d.m.v. een koffertje met geld ;-)
                                                Met de Cobra lag er ook een stapel geld op tafel.
                                                Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Weer een draadje met een hoog patsgehalte.. ;-)

Mijn eerste Alfaatje 155 kocht ik alweer 8 jaar geleden. Ding kosste 8K guldens en daar had ik toen maar de helft van. Maar een studentenleninkje was toen zo geregeld! Ik weet nog dat 'm ophaalde, ik voelde me werkelijk de ko-ning te rijk. ;-) Ik heb noch van de auto, noch van de lening een seconde spijt gehad.
                                                  Sindsdien niet meer geleend voor een auto, maar goed als je voor leasebakken je kapitaal moet aanspreken doe je ook wel iets fout..
                                                  Last edited by Taeke; 01-10-08, 20:15.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                                                    Lenen voor een auto is denk ik alleen maar verstandig als je meer aflost, dan de auto afschrijft, anders zit je met een restschuld. En heel erg goed verzekeren natuurlijk..
                                                    Als je een (nieuwe) auto koopt en daar een lening voor afsluit en die in, zeg, 4 jaar volledig afbetaald, dan heb je meer afgelost dan je afschrijving (mag ik hopen). Je auto is na 4 jaar nog ca. de helft waard.
                                                    Als je dan je auto inruilt en weer een soortgelijke lening afsluit, dan kan je dus een duurdere auto kopen :-)

Maar als je geen lening af hoeft te sluiten, dan betaal je uiteindelijk minder.

Ik vind een lening niet onverstandig, maar je moet er wel goed over nadenken. En je moet je realiseren dat je auto direct afrekenen ook risico's met zich mee brengt. Je bent dat geld toch kwijt, dus daar kan je geen onverwachte uitgaven mee doen.

Oftewel: het maakt niet uit wat je doet als je maar zorgt dat je voldoende reserve overhoudt en je alle maandlasten kan betalen.
                                                    All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Ik heb ooit 's fl. 10.000,- gulden geleend voor een auto. Daar ben ik járen mee bezig geweest om dat af te betalen. Zelfs tot na dat ik de wagen al niet meer had. Heb toen gezworen nóóit meer geld te lenen voor een auto of wat dan ook, behalve een huis. Dat laatste is er nooit van gekomen trouwens.

Sindsdien zelfs niet meer rood gestaan. Af -en toe best moeilijk om rond te komen van mijn salarisje zonder geleend geld. Toch als ik zo links en rechts om mij heen kijk naar vrienden die wel geleend hebben is de rust in mijn kop door geen schulden te hebben mij meer waard. Hele relaties heb ik op de klippen zien lopen door dat *&^%$ geld.

Dan maar wat langer wachten met iets te kopen.
                                                      Iedereen heeft recht op mijn mening!

Comment

Ja wat is verstandig? Onverstandig is als je zoveel leent, dat je de maandelijkse lasten niet meer kan betalen.

Als dat nog blijft lukken, is een lening hooguit nog zonde van het geld.
                                                        Geld lenen is altijd een stuk duurder, dan als je er al over beschikt, zeker als rente niet aftrekbaar is.

Voor huizen geldt meestal dat huren duurder is dan rente en aflossing. Leen je aflossingsvrij, dan gok je op overwaarde en hou je de maandelijkse lasten lager. Kun je weer meer leuke dingen doen met je geld.

Comment

Polo heb ik cash betaald. Maar ja, dan hebben we het ook niet over grote bedragen ;-)
                                                          Huidig: 2006 Volvo V70 2.4 (170pk)
                                                          Vorig: 2019 Volvo V60 T6 (340pk)

Comment

de 155 V6 heb ik 4 jaar geleden gewoon cash afgetikt (klinkt wel ruig). was maar 1800 euro. dat heet hier " sigarettengeld" geloof ik. was auto van een particulier.

De Q4 heb ik per bank betaald. Wilde de specialist graag. niet dat de Q4 M3 bedragen kostte. Hoewel je qua brandstofkosten nog wel eens hoger uit kan komen dan een M3.haha

lenen voor een funauto lijkt mij niet slim. zo'n soort auto moet je alleen kopen als je het kan missen. Onderhoud kost natuurlijk ook nog wat.
                                                            Bmw f11 525d e46 330 cabrio

Comment

Alleen m'n eerste twee auto's (Daihatsu Charmant en BMW 318i) heb ik betaald met eigen geld. Alle privé-BMW's daarna heb ik gedeeltelijk gefinancierd met een persoonlijke lening of doorlopend krediet. En ja, feitelijk betaal ik daar nog steeds voor, maar dat interesseert me niks. Ik heb een lage hypotheek van € 125k met lage maandlasten. Die € 25k aan doorlopend krediet en € 5000 aan credit card kan ik dus ook wel lijden.
                                                              Sinds een jaar heb ik BMW'tje van de zaak. Kost ook een aardige smak in de maand, maar is goedkoper dan een tweedehands BMW waar je 55.000 km - 60.000 km per jaar mee rijdt en waar wel 'ns wat aan kapot gaat. Ik rijd gewoon veel en dan kost autorijden gewoon geld. Ik heb dus niets tegen lenen, maar je moet 't wel verantwoord doen. Jammer dat dat laatste alleen niet bij iedereen is doorgedrongen en 't nog altijd veel te gemakkelijk is om (te) veel geld te lenen.

Comment

Ooit een auto op de pof gekocht, en vervolgens mezelf beloofd het nooit meer te doen. Om vervolgens m'n accountant te horen vertellen dat ik zakelijke auto's best wél financier... Ik doe het dus niet graag, maar zie de financiële voordelen binnen een bedrijf wel in...
                                                                2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

Comment

Working...
                                                                X
                                                                😀
                                                                🥰
                                                                🤢
                                                                😎
                                                                😡
                                                                👍
                                                                👎